Preussen Elektra neemt EZH over PZC Speculanten drijven olieprijs op Nederland voor verzekeraars een polis-walhalla Provincies en gemeenten moeten beleggingsrichtlijnen opstellen Hollandse Signaal heeft veel succes met Squire-radar iiiiliïi financiën en economie Zuid-Hollandse stroomleverancier voor ruim twee miljard in Duitse handen Werkloosheid blijft dalen Achmea aast op prinselijk bedrijf Gratis treinkrant in de bus Norcontrol in handen Hitt Nachttrein krijgt vrachtwagons Van Herwijnen koopt Teleflex zaterdag 17 juli 1999 door Marie Louise This I o DEN HAAG - Het Elektrici teitsbedrijf Zuid-Holland (EZH) wordt verkocht aan Preussen Elektra. Dit Duitse energieconcern betaalt 2,35 miljard gulden voor EZH. Preussen Elektra is met een ca paciteit van 18.000 megawatt, 'i verspreid over veertig centrales, s ongeveer tien keer zo groot als e EZH. Het Zuid-Hollandse be- s drijf heeft zes centrales met een capaciteit van 1800 megawatt. g Na ondertekening van het con- e tract gisteren in Den Haag zei e EZH-directeur J.J. Verwer dat de aanbiedingen van de drie buitenlandse gegadigden niet r ver uit elkaar lagen. Dat de j keuze op de Duitse bieder is ge vallen, komt mede door de indu- striële en financiële ondersteu ning die Preussen Elektra wil geven. De Duitsers hebben hun I oog al laten vallen op de ener- e giecentrale op de Maasvlakte. Verwer ziet enorme mogelijkhe- den voor EZH, de kleinste van - I de Nederlandse elektriciteits bedrijven. Vooral op het gebied van handel en marketing op de steeds vrijer wordende energie markt hebben de Duitsers al de nodige ervaring in Europa op gedaan. Hoog tempo Verwer heeft haast. „De Euro pese energiemarkt ontwikkelt zich in een hoog tempo. Wij wil len erbij zijn als industriële klanten contracten willen af sluiten. Als zelfstandige doch ter is het makkelijker om met Dow Chemical of een ander be drijf een energiecontract af te sluiten." Beide bedrijven willen niet alleen de inkoop van ener gie, maar ook de distributie en de handel van energie beter op elkaar afstemmen en als dat no dig is uitbreiden. Preussen Elektra laat jaarlijks anderhalf miljoen ton kolen door de Rotterdamse haven naar zijn energiecentrales ver slepen. Volgens H.D. Harig, be stuursvoorzitter van Preussen Elektra, is Nederland met zijn open handelsgeest daarom geen onbekende in Duitsland. Geregistreerde werklozen driemaandsgemiddelden opgenomen onder de middelste maand mj jasondj fmamj jasondj fmamj jasondj fmam van onze redactie economie VOORBURG - De werkloosheid in Nederland is ook in het tweede kwartaal van dit jaar verder gedaald. Het aantal geregistreerde werklozen kwam uit op 216.000, ruim 50.000 lager dan in de periode april tol juni in 1998. Door seizoenseffecten valt de werkloosheid in het tweede kwartaal altijd lager uit. Exclusief dit verschijnsel is het aantal personen zonder baan 12.000 lager dan in de eerste drie maanden van 1999. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt ook dat de werkloosheid per maand gemiddeld met 4.000 personen terug loopt. ANP De 2,35 miljard gulden, die Preussen Elektra moet betalen, is de hoogste prijs die hij voor een energiebedrijf op tafel heeft gelegd. De ondernemingen in Denemarken, Zweden, Zwit serland, Italië, Polen en Rusland waren goedkoper. Verwer en Harig legden gisteren uit dat hun belangrijkste doel is het behouden van de bestaande klanten en het winnen van nieu we in andere delen van Europa. Lage prijzen voor elektriciteit en stadsverwarming moeten dit garanderen. EZH is voor 29,5 procent eigendom van de ge meente Rotterdam. De andere aandeelhouders zijn Dordrecht, Den Haag, Delft, Leiden en de provincie Zuid-Holland. Preus sen Elektra heeft een overeen komst getekend dat zij voor 87 procent van de aandelen in han den krijgt. De Duitsers krijgen een optie op het belang van 13 procent dat de gemeente Leiden in EZH heeft. GPD I - Shell, dat de meeste tankstations in Nederland heeft, geeft speculanten de schuld van de stijgende benzineprijs, foto Paul Vreeker/ANP doorPeet Vogels DEN HAAG - De zomermaanden zijn de minst geliefde maanden bij Shell werkne mers. „Op alle verjaardagspartijtjes krijgen wij weer het verwijt dat we aan het begin van de zomer de benzineprijs verhogen en die na de zomer niet verlagen", verzucht een Shell woordvoerder. „En dat is niet te recht." Feit is wel dat de olieprijs zich richting de twintig dollar per vat begeeft. Enkele maanden geleden was dat nog rond de tien dollar, dus de benzineprijs is ook weer flink gestegen. De Shell-mensen zullen dus weer het een en ander uit te leggen hebben op de barbecue bij de buren. Volgens analisten is de prijsstijging vooral het gevolg van de productiebeperking van de OPEC, de organisatie van olieproduce rende landen. „Niemand had gedacht dat de OPEC-landen de productie werkelijk zou den beperken. Al jaren wordt dat afgespro ken, maar steeds waren er landen die stie kem weer meer produceerden", aldus K. Rijsdijk, analist bij SNS Securities. „Nu houden ze zich er echter wel aan, zodat er daadwerkelijk minder olie op de markt komt. Bovendien is de vraag groter dan ge dacht. In Azië treken de economieën weer aan en in de Verenigde Staten blijft de groei veel hoger dan oorspronkelijk geraamd. Dat betekent dat de voorraden teruglopen en er meer vraag naar olie is met de stijgende prijzen als gevolg." De stijgende olieprijs heeft inmiddels ook speculanten naar de markt gelokt. „Wij merken dat de noteringen van olieproduc ten, benzine, diesel, stookolie en dergelijke, steeds minder relatie met de olieprijs verto nen. Er komen veel institutionele beleggers op de markt die alleen speculeren op een ho gere prijs. Dat zorgt voor grote fluctuaties. Het zijn dus niet de maatschappijen of olie handelaren die de prijs voor benzine opdrij ven, maar speculanten op de termijnmarkt, aldus de woordvoerder van Shell. GPD UTRECHT - Bankverzekeraar Achmea heeft een oogje op het internetbedrijf Clockwork van prins Bemhard junior. De twee bedrijven bekijken momenteel hoe ze de bestaande sa menwerking kunnen uitbreiden. De tweede zoon van prinses Margriet begon vier jaar geleden met twee maten het virtuele warenhuis, waar internetters on der meer cd's, boeken, reizen en kleding kunnen kopen. Ook helpt het bedrijfje multinationals als KLM, Ajax en Mars bij de ontwikkeling van hun internethandel. Met de mogelijke overname stapt Achmea voor het eerst in Internet. ANP HAARLEM - De ochtendkrant Spits, die wordt verspreid op NS-stations, is binnenkort ook verkrijgbaar in de lijnbussen van het openbaar-vervoersbedrijf Connexxion. De uitgever Telegraaf Holding en de busonderneming beginnen een expe riment met de krant op honderd buslijnen in de regio Zuid- Kennemerland-IJmond-Haarlemmermeer-Amsterdam. De krant komt in een rek voorin de bussen te liggen die ver trekken vanuit de remises in Hoofddorp en Uithoorn. Boven dien wordt de krant uitgedeeld op drukke bushaltes en bij sta tions. De oplage van Spits is nu 150.000 en wordt binnenkort verhoogd tot 200.000. GPD APELDOORN - Sofwareontwikkelaar van controlesystemen Hitt in Apeldoorn neemt concurrent Norcontrol Systems over. Met de overname verdubbelt Hitt de omzet naar ƒ77 miljoen. De nieuwe aankoop maakt begeleidingssystemen voor de scheepvaart en is nu nog in handen van Kongsberg Maritime in Noorwegen. Norcontrol Systems had in 1998 een omzet van 44 miljoen tegen 33,4 miljoen voor Hitt. De Nederlandse softwareont- wikkelaar betaalt de overname door nieuwe aandelen uit te geven. De verkopende partijKongsberg Maritime, neemt een belang van vijftien procent in Hitt. Hitt meldde gisteren ver traging in de orderontvangst. Het bedrijf rekent evenwel op evenaring van de winst over 1998. ANP HOOFDDORP -De Nederlandse Spoorwegen willen vanaf midden volgend jaar een snelle vrachttreinverbinding naar Milaan beginnen door goederenwagons achter een passa- gierstrein te koppelen. Vanuit Aalsmeer moet op die manier dagelijks een lading bloemen zijn weg vinden naar Italië. Op die manier denkt de Bloemenveiling in Aalsmeer de files op de weg te omzeilen. De snelste goederentrein doet nu 22 uur over de rit naar Milaan. Achter de passagierstrein wordt dat zeven a acht uur sneller. De trein stopt in Frankfurt en wordt daardoor een concurrent van Balkenende Aircargo Handling, dat ook plannen heeft voor een luchtvrachttrein naar Frankfurt. GPD TIEL - Teleflex, de Rotterdamse fabrikant van kettingbanen voor productiehallen, is in handen gekomen van branchege noot Van Herwijnen. Teleflex is vorige week failliet gegaan, nadat overnamegesprekken met datzelfde Van Herwijnen waren mislukt. „Wij zouden er vijftienmiljoengulden inmoe- ten pompen om het levensvatbaar te houden verklaart alge meen directeur L. van Herwijnen. Daarop werden de onder handelingen afgebroken. Bij Teleflex werken 27 mensen. Zo'n vijftien kunnen onder de paraplu van Van Herwijnen weer aan de slag, op hun oude werkplek. Teleflex is onder meer in de problemen gekomen door een terugval aan Philips-orders. Op het laatst was de omzet nog geen 2 miljoen per jaar. ANP door Alex Boqers DEN HAAG - Nederlanders zijn heel onzeker. In maar weinig landen worden meer verzeke ringen aangeboden en verkocht dan hier. In dit polis-walhalla voelen de verzekeraars zich erg thuis en komen ze iedere week weer met nieuwe vormen op de markt. Want of het nu is tegen teveel regen in de zomer, het ka pot gaan van een gloednieuwe tv of om de kosten te dekken van het opsporen van de vermiste poes, de Nederlander heeft al tijd wel een paar gulden over om deze 'ondraaglijke ellende' wat te verzachten. Het aantal verzekeraars in Ne derland neemt dan ook gestaag toe. In 1998 kwamen er twintig levensverzekeraars bij tot een totaal van 244. Het aantal scha deverzekeraars steeg met 51 tot 806. Het premie-inkomen bij de schadeverzekeraars verdubbel de tussen 1985 en 1996 (recent ste cijfers) tot 28,7 miljard gul den. Bij de levensverzekeraars steeg het premie-inkomen tus sen 1993 en 1996 van 23 miljard naar 31 miljard gulden. Dat vooral buitenlandse assura deurs wel uit de ruif willen eten mag duidelijk zijn. En zo komen er nog meer bril-, dakbedek king- en sneeuwpolissen bij. „Kapitaalvernietiging", vindt Peter Wakker, verklaard tegen stander van 'onzinverzekerin- gen' „Het grootste deel van de verzekeringen is nuttig", zegt Wakker. „Een arbeidsonge schiktheidsverzekering, de aansprakelijkheidsverzekering (apv), de ziektekostenverzeke ring ze zijn allemaal belangrijk. Maar ik stoor me aan de catego rie fietsverzekeringen, diefstal verzekeringen en extra garan ties. Plet zijn verzekeringen tegen dingen die zelden gebeu ren. En als het fout gaat zijn de kosten zelf makkelijk te dra gen." Zinvoller Wakker is door collega's verko zen tot 'econoom van het jaar 1998'. Hij werkt onder meer voor het universitair* ziekenhuis in Leiden waar hij zich bezig houdt met risico-analyse. Volgens Wakker moet de verze keringsconsument goed beden ken wat hij koopt en waarvoor. „Ik vind dat je een verzekering moet nemen tegen risico's die je leven daadwerkelijk negatief beïnvloeden. Bijvoorbeeld als je door een verkeersongeluk je he le leven betaalt voor de verzor ging van een ander of zelf niet meer je gezin kan onderhouden. Maar als je fiets weg is zul je daar over tien jaar niet nog steeds onder gebukt, gaan. Wakker denkt dat de 'onzinver- zekeringen' vooral veel kosten. „De verzekeraars moeten een heel administratief apparaat op gang houden. Zij hebben tele foons, computers, mensen, kan toren, maken reclame die de consument betaalt. Daarbij zijn dit soort verzekeringen erg fraudegevoelig. Bekend zijn de mensen die op vakantie hun He- ma-zonnebrü verliezen en een Ray Ban opgeven. Het enige wat bij dit soort verzekeringen ge beurt, is dat geld heen en neer geschoven wordt. Het is gewoon kapitaalvernietiging." Potje geld Wakker pleit er dan ook voor dat iedere Nederlander gewoon zelf een potje geld achter de hand houdt voor onverwachte uitga ven. „Stop gewoon iedere maand de premies die je betaalt voor onzinverzekeringen in dat potje. Je zult zien dat je binnen afzienbare tijd een paar hon derd gulden in zit. En als je fiets dan gestolen is, kun je meteen een nieuwe kopen Wakker staat niet alleen in zijn kritiek. Bekend zijn de verhalen over mensen die eindeloos lang in de clinch liggen met hun ver zekeraar. Ze zijn wat kwijt en de verzekeraar vindt dat het eigen schuld is of meent dat het verlo ren object nooit zoveel waard kan zijn als de claimer zegt. De Ombudsman Schadeverzeke ringen besteedt er in zijn jaar verslagen altijd veel aandacht aan. In het verslag over 1998 noemt hij vooral de verzekerin genvoor mobiele telefoons. Bewijslast Volgens de ombudsman zijn mo biele telefoons namelijk hele maal niet te verzekeren. De be wijslast is een groot probleem, weet de Ombudsman van de tal loze klagers die hem schrijven. Bij diefstal krijgen de verzeker den bijna standaard te horen: 'Wie zegt dat u de telefoon niet gewoon verloren hebt.' Volgens de Ombudsman brengen deze praktijken de goede naam van de verzekeraars in gevaar. GPD door Hans Sonders AMSTERDAM - „Provincies en gemeenten zijn geen ban ken en dat zullen ze nooit wor den ook. Ze zijn er niet toe uit gerust en het publiek verwacht dit ook niet van ze. Om zo goed mogelijk met hun geld om te gaan, dienen ze een gedegen fi nancieringsplan voor een jaar of vier, vijf op te stellen. Daar bij kan een eigen beleggings statuut goed van pas komen. Hierin worden de spelregels vastgelegd waaraan men zich bij het beheer van het geld dient te houden." Professor M. Van der Nat, hoogleraar vermogensbeheer bij de Vrije Universiteit Am sterdam, zegt er geen verkla ring voor te hebben op welke wijze het financiële beheer van de provincie Zuid-Hol land zo in het honderd kon lo pen. De provincie is het schip ingegaan voor bijna vijftig miljoen gulden doordat amb tenaren geld uitleenden aan handelsfirma Ceteco, die on langs in financiële problemen raakte. De beleggingsactivi teiten van de ambtenaren be lopen in totaal zo'n 1,7 miljard gulden. Deels is dit geld ge leend met de bedoeling het voor een hogere rente weer uit te lenen en zo een winstje voor de provincie op te strijken. Van der Nat vindt het een prima zaak dat lagere overheden proberen een zo hoog mogelijk rendement te halen uit geld dat ze op een gegeven moment niet nodig hebben. „Maar be perk de risico's. Zelf zou ik in zo'n positie nooit in aandelen gaan", aldus de hoogleraar. „Gemeenten en provincies kunnen dat niet. Die hebben de kennis van de banken op dit gebied gewoon niet in huis. En als je het al wil, zorg dan dat je garanties van de bank krijgt dat je op zij n minst altijd de in gelegde hoofdsom terugkrijgt. De ambtenaren van de provin cie Zuid-Holland zijn een ver gelijkbaar risico aangegaan door geld uit te lenen aan een bedrijf. Zij liepen daardoor 'debiteurenrisico', het gevaar dat het bedrijf de lening door- financiële problemen niet meer kan terugbetalen. En dat is wat hier is gebeurd." Van der Nat pleit ervoor dat de lagere overheden financie ringsplannen opstellen met Commissaris der koningin Leemhuis-Stout zette de handtekeningen onder de omstreden leningen van de provincie Zuid-Holland. foto Marcel Antonisse/ANP een looptijd van vier tot vijf jaar. Hierin dienen ze tevens aan te geven hoe de financie ringsbehoefte over een nog iets langere periode zal zijn. „Fi nanciële planning is een hele klus door de onzekerheden waarmee je rekening moet houden", aldus Van der Nat. Rijksuitkeringen kunnen bij voorbeeld door bezuinigingen tegenvallen; hetzelfde geldt voor uitkeringen uit de Euro pese fondsen. Onzekerheden Bedrijven kampen met soort gelijke onzekerheden, zegt Van der Nat. „Die weten ook niet precies hoe hun omzet zich ontwikkelt. Daarom moe ten er minimum- en maxi mumscenario's worden opge steld. Die houden rekening met mee- en tegenvallers. Pas dan kun je je financiën goed plannen." Daarbij sluit de hoogleraar- niet uit dat overheden bij het beheer van hun vermogen ook allerlei financiële instrumen ten inzetten. „Met derivaten kun je bijvoorbeeld het rente- risico vermijden. Als je weet dat je over een jaar een grote investering moet doen en je wilt voorkomen dat je begro ting uiteenvalt omdat de rente intussen is gestegen, kun je je daartegen verzekeren met de rivaten." Volgens Van der Nat had het debacle dat Zuid-Holland is overkomen mogelijk verme den kunnen worden als de pro vincie de richtlijnen ter harte had genomen die de overheid enkele jaren geleden voor het gebruik van derivaten opstel de. Deze zijn ook goed te ge bruiken bij het vermogensbe heer. Hierin staat onder meer dat de hoogste bestuursorga nen altijd bij het beheer be trokken moeten zijn. Commis saris der Koningin Leenhuis van Zuid-Holland wist van het 'bankieren'maar ontkent van de omvang hiervan op de hoogte te zijn geweest. Zo staat er in de circulaire tevens dat er een financiële strategie uitgestippeld moet zijn, dat die functioneel is, dat er een permanent inzicht in de risi co's moet zijn en dat ook debi- teurenrisico's in de gaten moe ten worden gehouden. In een op stapel staande nieuwe wet betreffende het vermogensbe heer door lagere overheden worden deze zaken verder uit gewerkt en geregeld. Het fi nanciële beheer moet boven dien volledig transparant te zijn. „Ook het belang van een eigen beleggingsstatuut wordt steeds meer onderkend", aldus Van der Nat. „Daarin worden spelregels vastgesteld waar aan het vermogensbeheer moet voldoen. Waarin en hoe belegd mag worden bijvoor beeld en voor welk deel van het vermogen. Dan weet je precies waar je aan toe bent, is gede gen toetsing mogelijk en wor den de risico's beperkt." GPD van onze redactie economie HENGELO - De Squire, een nieuw radarsysteem van Hol landse Signaal, lijkt een groot succes te worden. Hoewel het systeem nog in de testfase is, is de belangstelling groot en zijn er al bestellingen geplaatst. Hollandse Signaal overweegt daarom de apparaten op voor raad te gaan bouwen. Voor een onderneming die uitsluitend op bestelling levert is dat vrij bij zonder. De Squire is is een grondradar, die tot op een afstand van 24 ki lometer voertuigen en personen kan zien. 'Dit geeft het systeem niet alleen uitstekende militai re, maar ook civiele toepassin gen zoals de bewaking van gren zen of gevoelige objecten', aldus het jaarverslag. Anti-drugsoperaties Zulke objecten zijn onder meer olievelden en energie-installa ties. Het apparaat is ook ge schikt om in te zetten bij anti drugsoperaties. De landmacht onderwerpt de Squire - die in twee 'koffers' van elk zeventien kilo kan worden vervoerd - momenteel aan uit voerige veldtesten. Die worden eind dit jaar afgerond, de pro ductie begint volgend jaar. Een niet met name genoemd land buiten Europa heeft inmiddels een order geplaatst voor de Squire. Hollandse Signaal steekt steeds meer energie in de ontwikkeling van wat in het defensie-j argon 'Low Probability of Intercept' ('kleine onderscheppingskans') heet. Het bedrijf heeft ook hoge verwachtingen van een soortge lijk systeem, de Portable Airde- fence Guard Equipment (Page). Een kleine, draagbare en niet te detecteren radar tegen laagvlie- gende luchtdoelen. Signaal boekte, op het gebied van 'groundbased systems', eind dit jaar een belangrijke or der uit Venezuela voor drie vuurleidingssystemen van de nieuwe generatie Flycatchers, die aan een Israëlisch raketsys teem worden gekoppeld. Rondzoekradar De nieuwe Flycatchers zijn uit gerust met een driedimensiona le rondzoekradar. Ze worden meestal op vliegbases gesta- tionneerd voor verdediging te gen luchtaanvallen. Ook de eer ste generatie Flycatchers biedt nog werk, zo heeft Inda een mo dificatie-order geplaatst voor deze systemen. Omgeving Ook het 'SmartNet-systeem' van Signaal Communications in Huizen heeft niets met de mari ne van doen. Het is het eerste 'multimedia-communicatiesys- teem dat kan worden toegepast in een militaire omgeving', al dus het jaarverslag. Tussen 2002 en 2008 worden zo'n 10.000 voertuigen van het Engelse le ger ermee uitgerust. Met de opdracht is Signaal we reldmarktleider geworden op dit gebied. Verder bestaan er plannen voor de ontwikkeling van een 'grondgebonden' versie van de nieuwe lange-afstands- radar Smart-L. Ondanks de opkomst van land- systemen blijft het ontwikkelen en produceren van radar-, com municatie-, besturings- en vuurleidingssystemen voor ma rineschepen verreweg de be langrijkste activiteit van het Hengelose bedrijf. De twee nieuwste paradepaard- jes zijn de eerder genoemde Smart-L en de multifunctionele APAR. De Nederlandse marine heeft van elk vier systemen be steld voor haar nieuwe LCF- fregatten: ze worden in de perio de 2001-2003 afgeleverd. De Duitsers hebben er drie van elk besteld. Onderzoek Hollandse Signaalapparaten werd vorig jaar voor het eerst geconfronteerd met een daling van de winst uit ontwikkelop- drachten. De omzet steeg welis waar met 39 miljoen tot 731 miljoen gulden, maar de winst kelderde met tien miljoen tot veertig miljoen gulden. De consequentie is dat Signaal stevig aan kostenbeheersing doet en kritisch te werk gaat bij het invullen van vacatures. Tijdelijke dip Volgens de Signaal directie gaat het om slechts een tijdelijke dip in de winstontwikkeling. On der-zoek en ontwikkeling blij ven evenwel de kernactiviteit van de Hengelose onder-neming vormen. Ongeveer 35 procent van het personeel is daarmee bezig. Onder de 3100 werkne mers zijn zo'n 1300 academici en hbo'ers. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 7