Sommigen willen dat ik eeuwig Brei zing Gevoel voor jazz moet naar buiten kunnen Een plaat moet als fotoboek aan je voorbij trekken Liesbeth List t)/7p kunst «Lv cultuur Bernard Goovaerts, in projecten en Chicago Tom Waits wil natuur terug in pop 14 Bernard Goovaerts (29) speelt sinds vorige maand, afwisselend met Gé Bijvoet, in het orkest dat de musical 'Chi cago' begeleidt. Een 'deeltijd baan', die hem de gelegenheid geeft ook te werken aan projec ten die te maken hebben met zijn grote liefde, de jazz. „Dat heb ik van thuis meegekregen. Mijn ouders draaiden altijd jazz. Oscar Peterson is van grote invloed op mij geweest, de top 40 is aan mij voorbijgegaan. Op mijn elfde ben ik begonnen met pianospelen. Klassiek. Daar ben ik blij mee, want daardoor is mijn techniek naar behoren ont wikkeld. Aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag heb ik muziekregistratie en pia- nojazz gestudeerd. Ik ben dus jazzpianist. In het typisch Haagse, maar inmiddels natio- teriaal is hetzelfde, maar wordt steeds opnieuw geïnterpreteerd en aangepast. Dat houdt het langdurig leuk. Dat moet ook, want deze show kan nog wel en kele jaren duren." Goovaerts heeft per week drie a vier voorstellingen met 'Chica go'. „Dat is mijn vaste basis, die me de kans geeft meer te focus sen op de jazz. Ik werk samen met Marcelino Latupeirissa van Total Touch aan een project. We zetten nummers in elkaar, waarin verschillende invloeden van de jazz, r&b, soul en funk worden geïntegreerd. Daar kan ik mijn jazzgevoel in kwijt. Uit eindelijk moet hier een cd van komen." Samen met zijn vrouw, de klas sieke zangeres Olga Verlee, werkt hij aan combinaties van klassieke muziek 'met dingen naai bekende theaterrestaurant Goldmund heb ik vanaf 1990 het vak van begeleidingspianist geleerd." Via een vriend, die bij hem op het conservatorium zat, kwam hij in 1995 als vervangend toet senist terecht bij de musical 'Evita'. „Hij had al geauditeerd, maar ze hadden en remplafant nodig. Hij belde mijIk studeer de nog, maar wilde het wel pro beren. Het was iets dat ik toch ooit al wilde doen. Tussendoor moest ik voorspelen en het werd goed bevonden. En ineens was alles veel serieuzer geworden. Tot dat moment had ik voorna melijk schnabbels in kroegen en op feesten." In het tweede seizoen van 'Evi ta' kreeg Goovaerts een vaste plaats op een van de keyboards. 'Joe, the musical' volgde en tus sendoor verving hij een collega in 'Westside story'. Inmiddels was in Aalsmeer ShowBizCity geopend en kwam Bernard Goovaerts terecht bij 'Broad way Soul-Jam'. „Dat was twee a drie keer per avond optreden. Vrij zwaar, maar het was leuk werken met Amerikaanse negers. De muzi kale leiding was in handen van een Amerikaan, die flink de wind eronder had en vooral lette op timingverschillen. Ik heb er veel geleerd. Daarna ben ik een aantallen malen ingevallen bij 'The dancing queens', een show over Abba." Vele van de producties waaraan hij heeft meegewerkt vinden him oorsprong in de jaren zestig en zeventig. „Die zijn bij veel mensen bekend. Bij 'Joe', een nieuw verhaal, was dat niet het geval, met als gevolg dat de zaal niet volzat." Wat 'Chicago' betreft bena drukt Bernard Goovaerts, die voor deze productie ook accor deon heeft leren spelen, dat het orkest op het podium zit en niet in een bak. „Daardoor komen de musici uit de anonimiteit en wordt hun kwaliteit beter ge waardeerd. Wanneer het orkest in een bak zit zijn er namelijk mensen die denken dat er een bandje wordt gespeeld." Wie twee voorstellingen van 'Chicago' zou zien, zou merken dat de show steeds weer een beetje anders klinkt. „Het ma- van Brecht'. Behalve voor haar examen hebben de twee niet eerder met elkaar gewerkt. „We denken voorlopig aan optredens in kleine zaaltjes, voor een be perkt publiek. Maar wie weet?", aldus Goovaerts. „Het project met Marcelino is wel bestemd voor een groter pu bliek. De nummers krijgen wat meer diepgang dan alleen maar een beat. R&b spreekt me bij voorbeeld wel aan door het rit- j me, maar bij de meeste num- i mers verveel ik me al gauw." Een paar jaar geleden heeft Ber- nard Goovaerts zijn eigen trio j gehad, maar ieder is inmiddels zijn eigen weg gegaan. „Ik heb nog arrangementen liggen, dus misschien komt het er opnieuw van met een trio akoestische jazz te spelen in de stijl van Ben ny Green en Monty Alexander. In bepaalde klingen wordt dat gewaardeerd. In Den Haag wordt toch, buiten het North Sea Jazzfestival, behoorlijk wat aan jazz gedaan. In kroegen en op feestjes in een bepaalde sce ne. Vooral bij welgestelden. Het is niet anders." Veel jongeren maken nauwe- lijks kennis met jazz. „Maarzo- I dra ze bij reclames jazz op de j achtergrond horen, wat vaker j gebeurt, vinden ze het best wel I leuk. Als het maar niet te inge wikkeld is en lekker in het ge- hoor ligt." Goovaerts ziet er i hoop voor de toekomst in en i wellicht maakt hij ooit zelf, tus- sendoor, ook jazzy tunes. Jacques Geluk Bernard Goovaerts: „Jongeren vinden jazz wel leuk als het niette ingewik keld is en lekker in het gehoor ligt." foto Zorgman 1 Haar dochter Elisah is inmiddels vijftien. Vierde klas atheneum. Een muziekfreak, net als haar moeder. Liesbeth List (57) is trots op haar. Een nazaat met karakter. ,Dat zingen van mij heeft ze nooit wat gevonden. Alleen de laatste tijd. Toen de optredens met De Kast begonnen vond ze het ineens toch wel aardig dat haar moeder zangeres is." De Pastorale, dertig jaar terug had ze er met Ramses Shaffy een enorme hit aan. Op haar nieuwe cd zingt ze het lied samen met popgroep De Kast. „Opeen gegeven moment vroegen de jongens van De Kast me voor een popfestival in Lemmer. Voor 20.000 man wilden ze De Pastorale met me zingen. Later vroegen ze me nog eens om het in Ahoy' te doen. Driemaal is scheepsrecht, dus ik vond dat ze ook op mijn cd moesten." Dochter vindt het prachtig, maar moeder List kreeg een hoop kritiek. „Heiligschennis, is het al genoemd.En ik heb er eigenlijk maar één antwoord op: Jacques Brei zou het goedvinden. Indertijd toen ik Nederlandse vertalingen zong van liederen van Brei, was daar ook veel commentaar op. 'Als er iemand is die Brei moet zingen, dan is dat Brei zelf', schreven de kranten. Toen ik hem dit vertelde zei hijals een lied goed is, dan moet het door iedereen gezongen worden. En Pastorale is goed. Een klassiek nummer dat in deze tijd nog steeds kan. Ze wilde beroemd worden. Als kind al, als geadopteerde dochter van de vuurtorenwachter van Vlieland. Met wat? Ze had geen idee. „Op Vlieland kon je niks. Dansschool? Toneel? Kon je vergeten. Opvallen wilde ik. Op vakantie gingen we nooit. Als Friese dorpeling had ik er geen idee van hoe de wereld eruit zag. In Amsterdam gebeurde het, dat was het enige wat ik wist. Elk jaar ging ik daar met mijn moeder in de herfstvakantie naartoe." „Mijn moeder was heel bepalend in mijn keuze. Ik was toch zo gek van mooie kleding? Moest ik maar naar de modevakschool in Amsterdam, zei ze. Dus ging ik na de middelbare school naar de modeacademie in Amsterdam. Het bleek al snel dat ik geen geduld voor zo'n opleiding had. Mijn moeder weer: ik kon zo aardig zingen. Waarom nam ik geen zangles?" Overdag had ze een baan als secretaresse bij een architect. In de vrije tijd zangles bij Bep Ogterop. Die vond na een tijdje dat ze toe was aan audities. De tv hapte. „Het Nederlandse lied bestond nog niet. Daarom zong ik in het Frans. Op basis daarvan kreeg in een aanbieding om in een televisieprogramma met de Franse chansonnier Serge Gainsbourg op te treden. Ik zou een lied van hem zingen en samen zouden we een duet doen. De opname is gemaakt. Maar wegens technische onvolmaaktheden is het programma niet uitgezonden. Daar stond een berichtje van in de krant. En Ramses Shaffy las dat. Hij belde me direct op. Hij had een zangeres nodig, of ik wilde.' bemoeien. „Fx-ankenikzijn naar optredens van elkaar geweest. Het gevolg was dat Frank zei dat hij een hele cd met me wilde maken. De afspraak stond, maar er was geen platenmaatschappij die het wilde uitbrengen. In die tijd was ik gast in een radioprogramma. Daarin kreeg ik de vraag waarom ik geen cd's meer maakte. Gemakkelijk antwoord. Omdat niemand me wil, zei ik. Diezelfde avond belde de directeur van Sony op. Wilde niemand mij hebben? Daar was-ie dan. Of we een afspraak konden maken. Ik zei dat ik even moest overleggen met Frank, want die moest er ook bij zijn. Welke Frank? vroeg hij. Toen ik de naam Frank Boeijen liet vallen, viel hij van zijn stoel." Het gaat inmiddels goed met List. De cd Vergezicht, de derde inmiddels na de comeback verkoopt goed. Boeijen had geen tijd, maar andere mannen uit de Nederlandstalige popmuziek hebben zich er met toewijding om bekommerd. De producer Haro Slok, een van de mannen achter Volumiaheeft ervoor gezorgd dat de huiscomponisten van Marco Borsato hebben meegewerkt en Pascal Jacobs van BleiList drijft lekker mee op het succes van de Nederlandstalige popmuziek. „Mijn hele carrière heb ik van de daken geschreeuwd. Waarom moeten Nederlanders zo nodig in het Engels zingen? Lange tijd werd Nederlandstalige muziek geassocieerd met piratenliedjes. Radio Noordzee is indertijd begonnen Nederlandstalige muziek serieus te nemen. En kijk wat er is gebeurd. Blof, Volumia!, Maarten Peters, Frank Boeijen. Dat is toch prachtige muziek? Het is duidelijk dat ik een ander publiek aan het opbouwen ben. In de zalen moeten de mensen er nog een beetje aan wennen. De helft van het publiek komt nog voor de Liesbeth List van vroeger. Die willen mij eeuwig Brei en Theodorakis laten zingen. Maar nu treed ik op met de beste popmusici van Nederland. Heel heavy."" „Ik heb altijd van jazz gehouden, maar zelf jazz- zingen is er nooit van gekomen. Toen ik pas in Amsterdam kwam, ging ik altijd naar de nachtconcerten in het Concertgebouw. En naar de concerten van de Diamond Five natuurlijk in de Sheherazade. Daarom vond ik het indertijd zo prachtig dat ik met Ramses een theatertournee deed met begeleiding van het trio van Louis van Dijk. Die jongens kende ik allemaal uit de jazz." „Later heb ik nog een tournee gemaakt met Louis van Dijk, Rogier van Otterloo, Thijs van Leer en Toots Thielemans. We reden altijd samen in een auto. Wat heb ik gelachen om Toots, die lieve Toots. Hij sprak de Nederlandse plaatsnamen altijd op z'n Frans uit. Tegen Groningen zei hij 'kronansjean'. En Zwolle zal ik nooit vergeten. Zwollé, zei Toots, met van die twinkeloogjestoen we het op een ANWB-bord zagen staan. En hij begon gelijk te zingen: Voulez vous zwollé avec moi, ce soir?' Ton Ouwehand olgend seizoen speelt ze de hoofdrol in een musical over het leven van de Franse zangeres Edith PiafMaar momenteel drijft Liesbeth List mooi mee op het succes van de Nederlandstalige popmuziek. Mannen die met VolumiaBlof en Marco Borsato hebben te maken, schreven voor haar nieuwe cd Vergezicht. „Mijn oren staan naar harde muziek." Liesbeth List: „Mijn oren staan naar harde muziek." Op dat eerste programma Shaffy Chantant kijkt ze vreugdevol terug. De tij d dat het Nederlandse lied werd geboren. „Het Nederlandse chanson bestond niet. In cabaretprogramma's werd wel Nederlands gezongen. Wim Sonneveld kon dat goed, maar een traditie was er niet in. We zetten gedichten op muziek en dat zongen we vervolgens. Ramses maakte muziek op de poëzie Hans Andreus. Slauerhoff heb ik ook nog gezongen. En toen ik de muziek van Jacques Brei ontdekte, heb ik dat door Ernst van Altena laten vertalen." Shaffy Chantant was het eerste programma dat ze deed met Ramses. Na de première in 1964 bleef ze gewoon op kantoor werken. „Pas na een maand of drie kwam ik tot het besef dat ik zangeres was, dat het mijn beroep was".' Er is een periode geweest dat ze zich terug trok uit de showbiz. Begin jaren '90. „Ik voelde me ongewenst. Geen platenmaatschappij wilde me hebben. Dat was toen al enkele jaren zo. Maar nu liepen ook de zalen leeg. Ik deed niets meer goed. En die tournees waren duur. Toen heb ik er een punt foto's Hester Doove En verder deed ik niets. „Op een gegeven moment was er een maatschappij die serieus in me geïnteresseerd leek. Ze wilden vertalingen laten maken van chansons van Serge Lama. Prachtig. Maar toen puntje bij paaltje kwam bleek dat er eerst een product uitgebracht moest worden dat geld op zou brengen. Ik kreeg demo's opgestuurd, die achter gezet. Ik ben nog even doorgegaan met alleen een pianist. Met Rob van Dijk, de broer van Louis. We deden zo her en der een bedrijfsfeestje. te erg waren voor woorden. Toen heb ik bedankt voor de eer." Aan de contractloze periode kwam een einde toen Frank Boeijen zich met List ging cuts. En hij koos niet alleen voor bijrollen. Zo is hij in de nieuwe film Mystery men, een komedie, prominent aanwezig als een ont werpervan alternatieve wapens. Volgens Tom Waits is Mule variations zijn poging het platteland en de natuur weer een prominente plaats te geven in populaire liedjes. Dat de zestien composities autobio grafisch zijn, ontkent hij. „Natuurlijk zit er veel van Kathleen en mijzelf in, maar het is, zoals bij veel schrijvers, een mengeling van de waarheid en fictie." De kracht van Waits is vaak, dat hij met een, honderden melodieën en ideeën door mijn hoofd. Vervolgens is het de bedoeling de beste daarvan te vangen. Om te weten of je daarbij op het goede spoor zit, is het heerlijk om met iemand samen te werken die je kunt vertrouwen. Kathleen is zo iemand. In de studio gaat vervolgens veel tijd op aan het afwegen van de waarde van het materiaal." Tom Waits, geroemd om zijn experimen teerdrift, waarbij een arsenaal aan onortho doxe instrumenten zijn werk inkleurde en verfraaide, lijkt op Mule variations vooral te kiezen voor pure blues. „Uitgangspunt twee zinnen een hele situatie kan schetsen. Toch ontkent hij met een opschrijfboekje rond te lopen, waarin hij die briljante inval len noteert. „Als je ze vergeet, waren ze niet de moeite waard en de scènes die je wel bij blijven, vragen erom te worden gebruikt. En ik hou ervan als een plaat als een fotoboek aan je voorbij trekt." „Bij mij begint het meestal met iets dat ik amusant vind. Daar begin ik in gedachten mee te spelen en voor ik het weet vliegen er dit keer was om muziek te maken die zo per fect mogelijk paste bij de door mij gescha pen karakters. Ik wilde vooral hun diversi teit tonen. In het verleden heb ik mij nog wel eens te veel laten leiden door theatrale ef fecten, vvaardoor al die mensen uiteindelijk eenzelfde kostuum droegen." Het lijkt triest, maar zoals Tom Waits in zijn jonge jaren via zijn - eigen gebouwde - radio kennis maakte met zijn eerste helden zoals Bob Dylan, Lightnin' Hopkins en James Brown, zo lijkt de jeugd slechts via - illegaal gekopieerde - cd's van zijn muziek op de hoogte te kunnen worden gesteld. Rod Stewart nam drie nummers op als i 'Downtown train'. The Eagles kozen tijdens het hoogtepunt van hun roem voor '(Look ing for) 01' 55' en Bruce Springsteen deed j 'Jersey girl'. Dan is er nog Holly Cole die een j heel album met zijn werk vol zong en ook Toms ex-vriendinnetje Rickie Lee Jones heeft, evenals Bette Midler met wie hij in de i beginjaren veel op tournee was, heel wat werk van hem geïnterpreteerd. Ondertussen doet hijvaak middels rechts- zaken, zijn uiterste best zijn werk niet te la- j ten verkwanselen door de reclamewereld. Zo won hij onlangs nog een rechtszaak en i kreeg tweeënhalf miljoen dollar omdat een bedrijf een als Waits klinkende zanger had j ingehuurd om een reclame in te zingen. Hij wist ook te voorkomen dat zijn ex-manager i Herb Cohen de Screamin' Jay Hawkins- J versie van Waits 'Heart attack' aan Levi's I zou verkopen. „Natuurlijk ben ik niet altijd j even blij met die interpretaties, maar je moet niet vergeten dat iedere artiest zo'n j nummer naar eigen hand zet. Dat zou ik na- j melijk ook doen, met werk van anderen." Hans Piët Tom Waits speelt op 20 en 21 juli in het Neder- lands Conqres Centrum in Den Haaci. Aanvanq: 20.15 uur Dat Tom Waits met Mule variations weer van zich laat horen als singer-songwri- ter heeft een heel simpele reden. „Op een ge geven moment word j e moe van het luisteren naar al dat oude materiaal en wordt het tij d vooreen paar nieuwe composities", aldus de 49-jarige Amerikaan, die de afgelopen zes jaar in afzondering doorbracht op zijnland- goed in Sonoma County, ten noorden van San Francisco. Het was zijn vrouw Kathleen Breiman - met wie hij sinds Swordfishtrombones al heel wat nummers heeft geschreven - die hem aanspoorde zijn leven als muzikant weer op te pikken. „Niet dat ik de afgelopen jaren heb stilgezeten. Ik heb mij met veel plezier beziggehouden met theater en filmmuziek. Ik was na het verschijnen van Bone machine (1992) gewoon moe van het altijd maar aan dacht vragen. Film en theater bleken voor een geweldige afleiding te zorgen." Onlangs ontvingen Waits en Brennan een Academy Award voor de muziek van Bun ny, een korte tekenfilm. Maar, eerder al, schreven ze de muziek voor bijvoorbeeld One from the heart en Night on earth en componeerden ze voor de twee opera's van Brian Wilson. Daarbij was Tom de afgelo pen jaren ook actief als acteur. Geknipt als excentriekeling figureerde hij als zodanig in films als Bram Stoker's Dracula van Francis Ford Coppola, Ironweed van Hector Babenco, maar ook Rumblefish en Short Tom Waits: „Bij mij begint het meestal met iets dat ik amusantvind." foto BobSebree vrijdag 16 juli 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 14