Het is echte lol De revue garandeert het gelukkige denken en praten Erwin van Lambaart beheert dromen Van den Ende Love Boat van Mylou Frencken is een typische Paradevoorstelling Nieuw boek Kees 't Hart TVTP kunst *£j\* cultuur Musicalproducent zoekt gesubsidieerd theater op 12 ove Boat is een echte Parade-voorstelling, zegt Mylou Frencken. De Alkmaarse keinkunstenares staat deze zomer voor het eerst met een voorstelling op het jaarlijkse reizende theaterfestival. Vanaf vandaag, vrijdag, wordt de voorstelling gespeeld in Utrecht en vanaf 8 augustus staat de verzameling theatertenten van De Parade in het Amsterdamse Martin Luther King Park. Een 'echte Parade-voorstelling', wat is dat eigenlijk? Haar omschrijving is even simpel als doeltreffend: „Het is echte lol. In een theater zou je zoiets nooit brengen. Wat wij doen is misschien een beetje plat, maar dan wel erg leuk plat. De figuren die we spelen vormen een vrolijk ranzig zootje en zodoende is Love Boat daar helemaal op zijn plaats. Dat merken we ook aan het publiek." Love Boat is geïnspireerd op de gelijknamige televisieserie, waarin het personeel van een luxe cruise schip zijn best doet om de passagiers zo goed mogelijk te vermaken, wat dan weer de nodige onderhoudende verwikkelingen oplevert. „Een blije romantische serie, maar bij ons gaat het eigenlijk meer om het 'foute' amusement aan boord. Artiesten die worden gepresenteerd als sterren maar dat beslist niet zijn." De voorstelling zou als ondertitel 'Love Boat meets Titanic' kunnen hebben. Maar het gaat Mylou Frencken te ver om dat toe te lichten. Daarmee zou ze dan al te veel de clou van de voorstelling prijsgeven. Wel vertelt ze dat de personen uit Love Boat gedeeltelijk zijn afgeleid van de personages uit de serie. „Maar niet allemaal. Ik ben zelf de kapiteinsdochter, die niet in de serie voorkomt." De voorstelling wordt gespeeld door Istvan Hitzelberger die in allerlei musicals heeft gespeeld. Ellen Pieters en Niek Baren dsen werken beiden voor 't Klokhuis. „Met Niek heb ik bovendien in theater Klein Bellevue in Amsterdam de serie Eigen lied geproduceerd, een serie avonden met allerlei Nederlandse dichter/zangers." „We kennen elkaar van de Amsterdamse Kleinkunstacademie. En puur uit de grote behoefte om na zo veel tijd weer eens samen iets te gaan maken is The Love Boat ontstaan. Uitgangspunt was wel dat het iets moest worden waar wijzelf en het publiek veel plezier aan zouden kunnen beleven. Niek Barendsen kwam toen met een idee dat hij twee jaar geleden voor de Uitmarkt had gebruikt. Hij verzon toen Love Boat, een cruiseschip waarop hij allerlei acts kon onderbrengen. En zo begon Love Boat voor de vier spelers als een soort reünie. „Ik kan je verzekeren dat ik nog nooit zo'n leuk repetitieproces heb meegemaakt. Dat betekent niet dat we alleen puur plezier hebben gehad. Want met Tosca Nieterinkheb je een iemand die heel nauwgezet de spelscènes kan regisseren." Dat die aanpak vrucht draagt bleek de afgelopen weken al in Rotterdam en Den Haag, waar de Parade eerder stond. „Zo'n voorstelling ontwikkelt zich na de repetitie spelenderwijs verder, samen met het publiek. Je kunt rustig stellen dat hij de afgelopen weken zijn juiste De acteurs van de Parade-voorstelling Love Boat. wilt. Maar met de anderen op zo'n camping staan is toch eigenlijk wel leuk. Vooral als ook mijn dochtertje van drie erbij is. Die zag onze overdag heb je daar van alles waarmee ze zich kan vermaken. Maar wat betreft mezelf moet ik bekennen dat ik van de andere Parade-voorstellingen weinig vorm heeft bereikt." Mylou staat nu, net als veel andere medewerkers van De Parade, een groot deel van de tijd op de bijbehorende camping. Hoewel. „Je kunt natuurlijk ook naar huis als je voorstelling en wist gewoon niet wat haar overkwam. Toen ze mij zag, begreep ze eerst niet wat ik daar deed, dat ik daar een heel andere rol speelde dan thuis." „Ze vindt het trouwens heerlijk om daar de hele dag te zijn, want zie. Dat heb je als je zelf ook moet spelen. Maar dat is niet zo heel erg. Omdat ik nu moeder ben heb ik vier jaar niet echt in voorstellingen kunnen spelen. In plaats daarvan zit ik een paar dagen per week in de redactie foto Anja Robertus van Sesamstraat. Ook ontzettend leuk. Maar daarom is Love Boat nu weer een feest." De Parade is de laatste jaren zo'n typische zomerse publiekstrekker geworden dat het evenement aan zijn eigen succes ten onder dreigde te gaan. Te veel publiek kan ook verkeerd zijn. „Maar dat probleem is naar mij idee opgelost. Het geheel is overzichtelijker geworden. En uiteindelijk treden we toch altijd weer op voor dat typische Parade-publiek, mensen die er zin hebben. Je moet dan wel heel erg je best doen om hun avond nog te kunnen verpesten." Hans Visser Love Boat, De ParadeUtrecht 16 t/m 21 juli; Amsterdam, 8 t/m 15 au gustus Eind jaren zestig was het zo goed als gedaan met de re vue in Nederland. Snip Snap maakten hun laatste shows. An- dré van Duin leerde bij hen het vak om vervolgens in de jaren zeventig nog een paar succes volle revues op de planken te zetten. Maar toen Van Duin er mee stopte, viel definitief het doek voor deze theatervorm die decennia lang hordes mensen naar de schouwburgen lokte. Kees 't Hart (1944) situeert zijn bij de revue, vertelde hij zo on geveer, maar om voorgronden en desoriëntatie, de voorberei ding tot de revue is niets, die moet verborgen blijven, zei hij, dat behoort tot de verzekeraars, mensen zoals jij en ik, de dorre takken, wij vertegenwoordigen het ingeslapene, de ontdane roes, de medewerkers op de planken waren verantwoorde lijk voor de onverveling en de vonkideeën, ze brengen niet een schijnwereld op de planken, zei en erop te schelden. Alleen dan kan het instandgehouden wor- den." Gekankerd wordt er volop in het boek, maar we weten in middels dat het niet heeft gehol pen om de revue overeind te houden. De zwerftocht van de ik-per- soon door zijn eigen geschiede nis levert mooie zinnen op met veel fraai gevonden fantasie woorden. Je wordt als lezer meegetrokken in de wereld van het ongecompliceerde amuse- nieuwe boek De revue aan de vooravond van het einde van de Nederlandse revue. De ik-fi- guur, een archiefmedewerker die orde op zaken stelt bij een Amsterdamse bank, kijkt in het boek terug op het jaar 1969 toen hij verliefd was op één van de danseressen uit de Snip Snap- revue. Zwiep heette ze. Hij woonde samen met haar op de zolder-etage van een huis vlak achter theater Carré. En op die zolder begon en eindigde de Grote Liefde die de ik-figuur meesleepte in het leven achter de schermen bij de revue. 't Hart sleurt de lezer op verras sende wijze door die wereld van bijna vergane glorie. Hij voert personages ten tonele die zich stuk voor stuk schamen voor het feit dat ze werkzaam zijn bij de revue. Ze horen gemoedelijk de woorden van de directeur aan, die een geforceerde en ver vreemdende revue-ideologie hoog houdt met wazige kernbe grippen als 'roesverlangen' en 'halfslaap'. Die directeur is de enige die gelooft in zijn theorie dat de revue 'het gelukkige den ken en praten' garandeerde. Het ging er heftig aan toe achter de schermen bij Willy Walden en Piet Muyselaar. Net zo heftig als in het verhaal van 't Hart. De ik figuur ontvangt een uitnodiging voor de jaarlijkse reünie van re vue-medewerkers. Uit een 'modderpoel van beelden' ko men bij hem herinneringen boven aan zijn korte dienstver band bij de revue. Een paar we ken lang bediende hij de volg spot. Totdat hij van de ene op de andere dag verdween. 't Hart vertelt het verhaal van een man van middelbare leeftij d die probeert te achterhalen wat er destijds allemaal precies ge beurd is. Die zoektocht verloopt uitermate chaotisch. Persona ges uit de vervlogen tijd duiken op, merkwaardige gesprekken zijn het gevolg en de puzzel stukjes willen maar niet op de juiste plaats vallen. Dat laatste gebeurt pas aan het einde van het verhaal wanneer Zwiep ein delijk ten tonele verschijnt. Die ontknoping is haast even hila risch als de eerste de beste re vue-act. Eén keer ontmoette de ik-figuur de eigenzinnige, ietwat tragi sche revue-directeur. Die ver telde hem in een mengeling van lariekoek en waarheidsgetrouw geouwehoer waar het in zijn be- drijf om draait: „Het ging niet om achtergronden of structuren hij, daar ben ik van overtuigd, dat is voor de vlucht, ze brengen de halfslaap in vermomming. Het zijn woorden waar de re vue-medewerkers indertijd maar weinig mee konden. „De directeur heeft dit volkomen juist gezien", concludeert de ik figuur echter. „Het revue-ver langen is het roesverlangen en er zit niets anders op dan het te ontkennen, erover te kankeren ment, naar het onstilbare ver langen naar een leven dat zich afspeelt buiten de alledaagse routine. Kees't Hart maakt er een humo ristisch, maar zeker ook ontrae- i rende stap terug in de tijd van. Reden genoeg om de 285 pagi na's in één adem uit te lezen. j 2 Martin Hermens Kees 't Hart: 'De revue'. Uitgeverij Querido. 285 blz. fl 39,90. I Andre van Duin sloot hettijdperk van de revue's in ons land af. foto NOB Snip Snap zijn onlosmakelijk verbonden met de revue. Bij de prémière van de musical 'Chicago' mocht hij voor het eerst de champagne heffen voor een productie waarvoor hij vol ledig verantwoordelijk was en die boven dien insloeg als een bom. „Een mooi moment, dat niemand je meer afpakt", glundert Erwin van Lambaart, sinds vorig jaar directeur van Joop van den Ende Thea terproducties bv. Joop van den Ende maakte enige tijd geleden zijn theaterbedrijf los uit Endemol, werd president-commissaris, plaatste Erwin van Lambaart daar als di recteur aan het hoofd en vestigde zich in de voormalige Boerhavekliniek aan het Am sterdamse Museumplein. Een paleisje in de hoofdstad die maar geen theaterstad lijkt te willen worden. Daar droomt Van Lambaart, net als Van den Ende zelf, van een eigen Amsterdams thea ter voor grote langlopende productiesMaar zolang de gemeente Amserdam niet voor een geschikte locatie kan zorgen, blijft het dromen. „Voorlopig hebben we voor de ko mende vijf jaar het Beatrix Theater in Utrecht gehuurd." En daarmee is Amster dam even uit beeld. Even maar, want Van Lambaart kijkt ook al veel met belangstelling uit naar de Amster damse plannen voor het gebied tussen de Stadsschouwburg en de Bellevue theaters aan de Marnixstraat. Met de al bestaande plannen en de ideeën die Van den Ende zelf ooit ventileerde om de daar aanwezige bio scopen om te bouwen tot middelgrote thea ters, zou daar een echte theaterwijk kunnen ontstaan. Verwachtingsvol constateert Van Lambaart: „De gemeente gaat in elk geval Erwin van Lambaart dat terrein opnieuw 'onder de loep' nemen en wie weet...." Hij is net terug uit Londen. Shows bekeken, waaronder 'Mama Mia', de voorstelling op basis van ABB A-hits. „We hebben een optie op de rechten. Maar het is moeilijk voor deze show een Nederlands concept te ontwikke len." Verder heeft Van den Ende via het Newyorkse zusterbedrijf Dodgers de rech ten van 'Wise Guys', de nieuwe musical van Stephen Sondheim. Een kleine productie, chov' en Albert Verlinde presenteert de klei ne musical 'Piaf'. De andere producenten maken een pas op de plaats. Alleen Van den Ende brengt met 'Chicago', 'Elisabeth', 'Oliver' en 'Fame' meer musicals dan ooit. „De musicalmarkt is groot en ik geloof dat er nog steeds groei in zit. Van een verzadi ging hebben we nog niets gemerkt. Belang rijk is dat je steeds de juiste keuze maakt. We zijn nu bezig met het plannen van het sei zoen 2000-2001. En dan ga je kijken welke genres elkaar kunnen aanvullen. Maar je weet het nooit. 'Aiatevka' werd een groot succes. Behalve dat het een prachtige musi- kunnen scheppen, waarvan we hopen dat we daarmee artistiek en commercieel het gouden ei hebben gelegd." De rol van Van den Endes theaterbedrijf in de Nederlandse theaterwereld is groot. Dat is mooi, maar dat brengt volgens Van Lam baart ook maatschappelijke verplichtingen met zich mee. „Zo hebben wij het ITS Thea terfestival gesteund, waardoor sommige voorstellingen ondanks geldgebrek toch konden worden gespeeld, zoals de ope ningsproductie onder regie van Ruut Weiss- man." „Vreemd? Tussen vrije producenten en het foto Rob Keeris maar wel geschreven door de grootmeester onder de musicalschrijvers. „Deze herfst beginnen in Amerika de workshops en vol gend jaar moet de voorstelling klaar zijn voor Broadway." Er is dus in het buitenland volop ontwikke ling. Intussen is het musicalaanbod in Ne derland, na de hausse van enkele jaren te rug, voor het komende theaterseizoen wat mager. Het Ballet van Vlaanderen brengt 'Company', Jacques Senf herhaalt 'Tsje- cal is, met een geweldige groep mensen, is het verhaal nog altijd zo actueel. Kijk maar naar Kosovo." Voor het seizoen 2000-2001 staat na 'Joe' naar alle waarschijnlijkheid weer een we reldpremière op stapel. Een productie uit ei gen huisKoen van Dij k en Ad van D ij kdie 'Cyrano' en 'Joe' hebben gemaakt, zijn be zig met iets heel moois. Iets kleins, iets heel andersEn daar laat Van Lambaart het bij „In elk geval zijn we blij dat we weer zelf iets gesubsidieerd theater bestaat een kunstma tige kloof. Dus waarom zouden we niet wat opener tegenover elkaar kunnen staan? El kaar helpen? Ik heb bij voorbeeld alle moei te moeten doen om 'Hamlet' te kunnen zien met Gijs Scholten van Aschat, domweg om dat die voorstelling slechts een half jaar werd gespeeld, terwijl er misschien er wel genoeg publiek voor een jaar zou zijn ge weest." „We kunnen van elkaar leren en daardoor betere producties maken. Veel kan ik nog niet zeggen, maar er zij n gesprekken gaande tussen ons en een aantal gelederen binnen het gesubsidieerde theater. We zitten in een aftastende fase waarin we uitgaan van een samenwerking waarbij we elkaar kunnen versterken. Namen van gezelschappen noemt hij niet. Wel ziet hij al een begin: „Tour van Schaik gaat nu bij ons de choreo grafie voor 'Elisabeth' maken. Hij spreekt zelf over zijn 'musicaldebuut'. Hij brengt vanuit zijn balletwereld een heel andere manier van denken met zich mee en ik ben daar ook erg blij mee." Voor Nederland denkt Van Lambaart dan bijvoorbeeld aan een samenwerking om ook hier 'Rent' hier te kunnen uitbrengen. De show is een eigen tijdse vorm van het verhaal dat wordt ver teld in de opera 'La Bohme'. Maar nu speelt het verhaal niet in het kunstenaarsmilieu van Parijs, maar in het Newyorkse Green wich Village. Het is niet meer de tuberculose die het leven bedreigt, maar aids. Op Broad way en in Londen is 'Rent' een hit, dus zou het logisch zijn een Nederlandse versie te overwegen. „Commercieel is dat een moei lijke productie, maar als je er een samen werkingsproject van maakt? Dat onderzoe ken we nu." „Het is niet zo gek als staatssecretaris Van der Ploeg zegt dat we moeten proberen al lerlei werelden bij elkaar te brengen met be ter en bijzonder theater. Maar de middelen daarvoor zijn niet oneindig. Dat geldt voor ons, én voor de gesubsidieerde gezelschap- pen." Hans Visser "vrijdag 16 juli 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 12