Goes grijpt naast koopjespaleis Op de bres voor dorpsrand en bunker Walchers project snelheidscontroles werpt vruchten af Onbevoegde leraar voor de klas kost school strafkorting Niet zomaar een rondje asfalt 17 Gedeputeerde Staten geven voorlopig voorkeur aan Sas van Gent Werkstraf en rijverbod Mosselkweker moet zak van concurrent laten liggen zeeuwse almanak Beter woensdag 7 juli 1999 door Rolf Bosboom GOES - De kans op de komst van een outletcentrum naar Goes lijkt verkeken. Sas van Gent lijkt betere kaarten te heb ben. Tot die conclusie komt de Goese wethouder S. J. Heijning (VVD, economische zaken) na uitlatingen dinsdag van gede puteerde en partijgenoot J. G. van Zwieten. „Op dit moment denk ik niet dat er voor Goes nog veel perspectief in zit", zei Heij ning gisteravond. „Ik ben er somber over." Gedeputeerde Staten bespra ken dinsdag een verdere proce dure voor de eventuele vestiging in Zeeland van een outletcen trum, een winkelformule waar bij fabrikanten restpartijen merkkleding met korting ver kopen. Het dagelijks provincie bestuur zegt nog niet toe te zijn aan de definitieve besluitvor ming, maar laat wel blijken dat als er een outletcentrum binnen de provinciegrenzen komt, Sas van Gent de hoogste ogen gooit. Het belangrijkste argument van GS is dat de Sasse locatie, het voormalige CSM-terrein, waarschijnlijk in het huidige streekplan past. De plek die projectontwikkelaar BAA McArthurGlen in Goes op het oog heeft, naast de A58 ter hoogte van de afslag Goes, past daar zeker niet in. Het gaat daar in elk geval om een 'perifeer' - buiten bestaande winkelgebie den gelegen - winkelcentrum, wat het streekplan niet toestaat. De locatie in Sas van Gent is vrijwel zeker 'niet-perifeer'. „Voorlopig denken we niet na over een herziening van het streekplan", zegt gedeputeerde Van Zwieten. „Plannen die bij ons worden ingediend gaan we toetsen aan het huidige streek plan." Wethouder Heijning zegt 'on aangenaam verrast' te zijn. „Dit valt ons echt rauw op het dak." Hij kan niet anders dan conclu deren dat 'GS in feite de deur MIDDELBURG - De Middel burgse politierechter J. Beg- heyn heeft dinsdag een hardleerse drankrijder uit Ter- neuzen veroordeeld tot een rij verbod van een jaar plus een jaar voorwaardelijk, zestig uur werkstraf en twee weken voor waardelijke gevangenisstraf. De 39-jarige Terneuzenaar werd binnen negen maanden twee keer in de gemeente Rei- merswaal met te veel alcohol op achter het stuur betrapt. Vorig jaar 15 mei bleek dat hij bijna vijf keer zoveel had gedronken als toegestaanen dit jaar op 3 fe bruari bijna drie keer zoveel. Bovendien reed hij terwijl zijn rijbewijs was ingevorderd. Officier van justitie F. van Es merkte op dat de verdachte, die al een aantal keren eerder is ver oordeeld voor rijden onder in vloed, telkens opnieuw waar schuwingen blijft negeren. „Het is een schoolvoorbeeld van het in gevaar brengen van andere verkeersdeelnemers. Ik kan niet meer mild zijn." Van Es eiste zes weken cel, waarvan twee weken voorwaardelijk en een rijverbod van twee jaar, waarvan acht maanden voorwaardelijk. De Terneuzenaar realiseerde zich dat hij erg stom was ge weest. „Daar ben ik het mee eens", beaamde de politierech ter. De in beslag genomen auto wordt teruggeven aan de part ner, op wier naam de auto staat. DEN HAAG - Mosselkwekerij J. Barbé uit Yerseke mag geen ge bruik meer maken van de door concurrent Prins Dingemanse ontwikkelde mosselzak. De Haagse kort-gedingrechter Du Pon heeft Barbé gisteren verboden deze verpakking nog te gebruiken. Als Barbé dat toch doet, moet het bedrijf een dwangsom van vijfduizend gul den per keer betalen. Prins Dingemanse heeft in november vorig jaar octrooi verkregen op de mosselzak. Prins Dingemanse stapte naar de rechter omdat negen concurrenten hun mosselen op vergelijkbare wijze gingen ver pakken. Met zeven kwekerijen zijn inmiddels overeenkomsten afgesloten voor het gebruik van de zaak. Tegen Roem van Yerse ke loopt nog een kort geding, In deze laatste zaak wordt vrijdag uitspraak gedaan. voor Goes dicht doen'. „Als de provincie eerder had gezegd dat zij niet van plan is het streek plan te wijzigen, dan denk ik niet dat wij én de projectont wikkelaar ermee verder zouden zijn gegaan. Je begint zoiets niet als je denkt dat het geen zin heeft." De nadruk op het onderscheid tussen perifeer en niet-perifeer verbaast Heijning ten zeerste. „Dat is een geluid dat ik nu voor het eerst hoor. In de discussie of een outletcentrum in ons land mogelijk is, is het begrip peri feer nog nooit aan de orde ge weest. Waar het om gaat is de vraag of een outletcentrum een bijdrage aan de economie kan leveren en niet of het op dit mo ment planologisch haalbaar is." Volgens Van Zwieten heeft Goes vanaf het begin geweten waar zij aan toe was. „We hebben di rect gezegd dat wij voorlopig niet toe zijn aan een herziening van het streekplan en ze wisten in Goes dat hun plan niet past in het bestaande streekplan." De gedeputeerde bestrijdt dat de kansen voor Goes helemaal zijn verkeken. „Het kan best zijn dat er argumenten zijn om ons be sluit in heroverweging te ne men, maar we toetsen eerst aan het streekplan Dat betekent in derdaad dat het ervoor Goes on gunstiger uitziet dan voor Sas van Gent." Milieurapport GS willen op korte termijn de vraag over de planologische in passing ook voorleggen aan de Provinciale Planologische Commissie, aangezien daar ook vertegenwoordigers van de rijksoverheid (de ministeries van VROM en Economische Za ken) in zitten. Die zijn echter in de minderheid vergeleken met de afvaardiging van de provin cie. Heijning: „Daar schiet ik dus niet zoveel mee op." Het provinciebestuur wil daarnaast bij het ministerie van VROM na gaan of voor de vestiging van een outletcentrum een MER, een milieueffectrapportage, no dig is. Volgens Van Zwieten moet het Goese gemeentebestuur snel 'zijn mind opmaken' of het wel echt een outletcentrum wil, ze ker nu er geluiden zijn 'dat het in Goes allemaal niet zo lekker loopt'. Heijning wil nog deze Het Tiendenplein oftewel, volgens de Goese wethouder C.R.M.M. Linssen, de mooiste rotonde van Nederland. door Rolf Bosboom GOES - Op de grond is het gewoon een druk verkeersknooppunt waar je als au tomobilist goed moet uitkijken. Vanuit de lucht gezien is het Tiendenplein - een naam die niet echt ingeburgerd wil raken - een geometrisch kunststukje. Ruim een jaar geleden werd de laatste hand aan 'dé rotonde van Goes' gelegd. Inmiddels lijkt iedereen eraan gewend. Wethouder C. R. M. M. Linssen heeft het lyrisch 'de mooiste rotonde van Neder land' genoemd. De opvallende gekleurde fietsstroken die onder de rijbanen door lopen geven het plein inderdaad iets ap arts, al blijft het - oneerbiedig gezegd - een rond stuk asfalt waarop enkele we gen uitkomen. Bij elkaar heeft de aanleg van het plein 3,4 miljoen gulden gekost. De rotonde verbindt nu drie drukke ver keersaders: de Middelburgsestraat (op de foto in noordoostelijke richting) naar de binnenstad, de 's-Heer Hendrikskin- derendijk (zuidwestelijk) naar de Delta weg en de Ringbaan-West (noordweste lijk). De vierde aansluiting, het tweede deel van de Ringbaan-West, ontsluit nu de nieuwbouwwijk Nieuw-West. In de toekomst moet de rondweg rond Goes worden voltooid door de Ringbaan-West door te trekken tot aan de M. A de Ruy- terlaan. Bij de gemeente heerst voldoening over de vernieuwde Berenkuil. „We krijgen heel veel positieve reacties", aldus een woordvoerster. Vooral de betere door stroming van het verkeer en de vergrote veiligheid voor de fietsers en bromfiet sers stemt tot tevredenheid. In het begin waren er wel wat ongelukken met blik schade, maar na een gewenningsperiode is dat aantal aanzienlijk gedaald. De aparte busbaan blijkt goed te voldoen. De fietstunneltjes worden, in tegenstel- luchtfoto Aero Lin Photo ling tot wat werd gevreesd, nauwelijks beklad. Ook de lichtslang op de betonnen bin nenrand van de rotonde is terug. Wie na zonsondergang een compleet rondje rijdt, kan de verlichting nu zelfs van kleur zien verschieten. Met de terugkeer van de slang lijkt het Tiendenplein compleet, al zal menige Goesenaar dat pas beamen als de rommel van technische handelsonderneming Van Gilst (pal ten noorden van de rotonde is opgeruimd. Het bedrijf verhuist op termijn naar een locatie naast Europatuin. door Richard Hoving GOES - Fraaie dorpsgezichten, de overblijfselen van de Atlan- tikwall en een dicht patroon van dijken vormen volgens het kabi net grotendeels de cultuurhisto rische identiteit van Zeeland. Nader onderzoek en strenge re gelgeving moeten de karakte ristieke Zeeuwse waarden voor de toekomst behouden. De staatssecretarissen G. Faber (landbouw) en R. van der Ploeg (cultuur) presenteerden begin deze week de nota 'Belvedere'. Daarin staat een pleidooi tegen de eenvormigheid in Nederland. Elke streek moet zijn eigen ka rakter behouden en waar moge lijk zelfs versterken. Voor Zee land is met name het zorgvuldig naleven van gemeentelijke be stemmingsplannen van belang. Foort Minnaard van stichting Landschapsbeheer Zeeland in Goesisblij met de rijksnota. Dat er op landelijk niveau aandacht komt voor het specifieke karak ter van een streek, ziet Min naard als een vorm van erken ning. Landschapsbeheer Zeeland zet zich al ruim vijftien jaar in voor de aanleg en het her stel van waardevolle land schapselementen. Met hulp van een grote schare vrijwilligers heeft de stichting tientallen veedrinkputten geslagen, hoog- stamfruitbomen geplant en ou de boerenerven aangelegd. Faber en Van der Ploeg leggen de nadruk op het in stand hou den en versterken van zoge noemde fysieke dragers. Voor beelden die in 'Belvedere' worden genoemd zijn: het op dijken en polderwegen georiën teerde dorpsgezicht van Zonne- maire, de Walcherse buiten plaatsen, het onregelmatige patroon van de wegen in de Zak van Zuid-Beveland, de kreek restanten in Zeeuws-Vlaande- ren en de oude polderdijken op Tholen. Nieuwbouw De staatssecretarissen zijn wei nig concreet over de manier waarop de cultuurhistorische identiteit voor de toekomst moet worden behouden. Voor alle delen van Zeeland geldt dat bestemmingsplannen een be schermende rol moeten spelen. Volgens Minnaard een goede zaak. „Nog te vaak wordt een fraai dorp aan de rand ontsierd door nieuwbouw. In de nota 'Belvedere' wordt één duidelijke uitspraak gedaan over het overeind houden van een 'fysieke drager'. Het gaat om de bunkers, tankgrachten en betonnen drakentanden die zich op Walcheren uitstrekken van Groot-Valkenisse via Kou- dekerke en Abeele naar Fort Rammekens bij Ritthem. Deze restanten van de Atlantikwall, in de Tweede Wereldoorlog op geworpen door de Duitsers, die nen in de verschillende gemeen telijke bestemmingsplannen te worden beschermd, aldus Faber en Van der Ploeg, Naast bestemmingsplannen verwacht het Rijk heil van na der onderzoek, het project Vi taal Platteland van de provincie en particulier initiatief. Een voorbeeld van nader onderzoek is een regelmatige inventarisa tie van de archeologische waar den die verloren gaan door het verstuiven en afkalven van de duinen in de Kop van Schou wen. week van A M. Roud van McAr thurGlen, die nu nog in Canada verblijft,horen 'watzijn mening is en of we er nog mee door moe ten gaan'. „Over een paar dagen weten we wat we moeten doen." Burgemeester J. Lonink van Sas van Gent reageerde gisteren blij op de gebleken voorkeur voor zijn gemeente. Volgens hem be tekent het standpunt van GS ook dat zij ontwikkelingen in Hulst en Terneuzen niet serieus nemen. Volgens Lonink krijgen die gemeenten nog een zware dobber, als ze zelf een koopjes centrum willen binnenhalen. door Ab van derSluis VLISSINGEN - Het aantal snelheidsovertreders op het tra ject Middelburg/Westkapelle (via Grijpskerke en Aagtekerke) is door intensieve verkeerscon troles aanmerkelijk gedaald. Ook het aantal verkeersonge vallen met gewonden nam af. Dat concludeert de politie Wal cheren na afloop van het project Hart van Walcheren. Tussen 8 oktober vorig jaar en 8 juni dit jaar controleerde de politie ruim tweehonderdduizend voertuigen. Iets meer dan vijf duizend van hen kregen een be keuring. Op het wegvak Grijpskerke/ Aagtekerke rijden volgens me tingen van de provincie vier van de tien automobilisten tussen de 80 en 87 kilometer per uur. Één entwintig procent rijdt sneller dan 87 kilometer per uur. Weg gebruikers die harder rijden van 87 kilometer per uur worden op de bon geslingerd. Op het weg vak Middelburg/Grijpskerke lagen die percentages op respec tievelijk 7,5 en 17,5 voordat het project Hart van Walcheren be gon. Overtreders De politie wilde met het project het aantal overtreders (bestuur ders die harder rijden dan 57 of 87 kilometer per uur) met een derde terugdringen. Het aantal overschrijders (weggebruikers die snelheden aanhouden tus sen de 50 en 57 en 80 en 87 kilo meter per uur) moest ook met eenderde dalen. De laatste doel stelling van de politie was om in het jaar 2000 het aantal ver keersongevallen met een kwart terug te dringen. Tussen oktober en juni werden op het traject 207.549 voertui gen gecontroleerd. Hiervan hielden zich er 202.339 aan de snelheid. Ongeveer 2,5 procent (5210 weggebruikers) kreeg een proces-verbaal, De politie con troleerde met mobiele en vaste radarposten en met de lasergun. Mottoborden wezen bestuur ders op de intensieve snelheids controles. In de hele periode was er één motorrijder die 168 kilo meter per uur reed. Hij kreeg niet alleen een forse boete, maar kon ook meteen zijn rijbewijs inleveren. Inspecteur J. M. Krombeen van de politie Walcheren is tevreden over de resultaten van Hart van Walcheren. Het aantal snel heidsovertreders en -over schrijders daalde met maar liefst zestig procent. Daarmee is de doelstelling gehaald. „Als de snelheid afneemt, neemt ook de kans op ongevallen af", weet Krombeen. Op het traject Middelburg/ Westkapelle waren er in de maanden oktober 1998 tot en met mei dit jaar tien ongevallen met één gewonde. In dezelfde periode over de jaren 1994 tot en met 1997 waren er gemiddeld dertien ongelukken met vijf ge wonden. D e politie gaat gewoon door met de snelheidscontroles. Krom been: „Het effect op lange ter mijn is ons ook heel wat waard. We gaan verder controleren, maar we zullen wel wat meer variatie aanbrengen voor het verrassingseffect. Soms zullen we een hele dag controleren en dan weer een paar weken niet. De burgers weten wel dat we veel doen aan snelheidsmetin gen, maar anderen, zoals toeris ten, weten dat niet." Inbreker MIDDELBURG - Een 31-jarige man uit Vlissingen kreeg dins dag door de Middelburgse poli tierechter vier maanden gevan genisstraf opgelegd. De Vlissinger had zich in maart van dit jaar in zijn woonplaats schuldig gemaakt aan twee wo ninginbraken en de diefstal van een fiets. van onze regioredactie DEN HAAG - Het voor de klas zetten van een onderwijzer zon der PABO-diploma kost de re formatorische ds Joh. Boger- manschool in Oosterland een strafkorting van 6.554 gulden. Dit volgt uit een uitspraak van de Raad van State. Het schoolbestuur, de Vereni ging tot het verstrekken van Ba sisonderwijs op Reformatori sche Grondslag, trok voor het schooljaar 1994-1995 een nieu we leerkracht aan die nog niet was afgestudeerd. In de ver wachting dat de student op tijd zijn opleiding zou afronden werd hij alvast benoemd. Toen het schooljaar begon had de student zijn diploma echter nog niet op zak. Het bestuur be sloot de man voor de klas te zet ten in de hoedanigheid van on derwijskundig assistent. De man kreeg begeleiding van een wél bevoegde collega. De Raad van State is het met het ministerie van Onderwijs eens dat van onderwijsondersteu nende activiteiten hier geen sprake is, omdat de man les gaf. Omdat hij dat onbevoegd deed heeft het ministerie terecht ge weigerd om de personeelskos ten te vergoeden. Het bestuur benoemde niet-afgestudeerden vanwege de schaarste aan leer krachten. De school houdt vol dat de onderwijskundig assis tenten nooit zelfstandig lesge ven. Zij zijn vergelijkbaar met de leraar-in-opleiding (LIO) waarmee het ministerie nu per soneelstekorten te lijf wil gaan. Maar daar had de school niet op vooruit mogen lopen. Boete voor klap met deegrol MIDDELBURG - Een 29-jarige vrouw uit Middelburg moet 400 gulden boete betalen voor het slaan van een buurvrouw met een deegrol. Daarnaast werd ze dinsdag door de Middelburgse politie rechter verplicht om het slacht offer 500 gulden smartengeld te vergoeden. De verdachte kreeg ruzie met het slachtoffer over de kinderen. „Mijn kinderen mo gen niet spelen in die buurt. Zij heeft ze geslagen. Ik ben niet kwaadaardig", zei de Middel burgse. De officier van justitie vond dat de Middelburgse zich niet langer had krmnen beheer sen. Hij eiste 1.500 gulden, waarvan 1.000 gulden voor waardelijk. Het dorpsgezicht van Zonnemaire is met zijn dijken en polderwegen volgens het kabinet het bescher men waard. foto Marijke Folkertsma Met 'Belvedere' wordt de strijd aangebonden tegen de eenvor migheid in Nederland. Volgens Minnaard biedt de nota volop kansen voor Zeeland. Hij noemt de oude Zeeuwse boerderijen. „Wat is er op tegen om bij de nieuwbouw van een boerderij in het buitengebied de stijl van het verleden te doen herleven?" Lichtelijk aangeslagen en een tikje wrokkig verscheen die collega laatst op zijn werk. Het was hem ander- maal niet gelukt het rijbewijs te verwerven. De examinator van het Cen traal Bureau Rijvaardig heidsbewijzen achtte zijn 5e- kivaamheid in het besturen van een automobiel nog on voldoende en ter onderstre ping daarvan had deze func tionaris tijdens het examen krachtig op de rem getrapt. Ingreep. Gezakt dus. En dat terwijl hij zo vurig verlangde naar het moment waarop het rijbewijs hem in de gelegenheid zou stellen zijn mobiliteit aanzienlijk te vergroten. De examinator had nog getracht hem op te beuren: ..Volgende keer be ter." Vervuld van kille gevoelens jegens examinatoren in het algem.een en die van het Cen traal Bureau Rijvaardig heidsbewijzen in het bijzon der nam hij plaats aan zijn schrijftafel. Daar lag zijn eer ste opdracht van de dag al op hem te ivachten. O toeval, hij diende zich te verdiepen in het jaarverslag van het Cen traal Bureau Rijvaardig- heidsbeivijzen. Er zat een persbericht bij, dat triomfan telijk meldde: „Percentage ■geslaagden rijexamens op vallend gestegen." Met een brede zwaai beland den verslag en persbericht in de prullehbak. „Volgende keer beter", riep hij ze na.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 33