Goes grijpt naast koopjespaleis
Op de bres voor dorpsrand en bunker
Walchers project
snelheidscontroles
werpt vruchten af
Onbevoegde leraar
voor de klas kost
school strafkorting
Niet zomaar een rondje asfalt
17
Gedeputeerde Staten geven voorlopig voorkeur aan Sas van Gent
Werkstraf
en rijverbod
Mosselkweker
moet zak van
concurrent
laten liggen
zeeuwse almanak
Beter
woensdag 7 juli 1999
door Rolf Bosboom
GOES - De kans op de komst
van een outletcentrum naar
Goes lijkt verkeken. Sas van
Gent lijkt betere kaarten te heb
ben. Tot die conclusie komt de
Goese wethouder S. J. Heijning
(VVD, economische zaken) na
uitlatingen dinsdag van gede
puteerde en partijgenoot J. G.
van Zwieten. „Op dit moment
denk ik niet dat er voor Goes nog
veel perspectief in zit", zei Heij
ning gisteravond. „Ik ben er
somber over."
Gedeputeerde Staten bespra
ken dinsdag een verdere proce
dure voor de eventuele vestiging
in Zeeland van een outletcen
trum, een winkelformule waar
bij fabrikanten restpartijen
merkkleding met korting ver
kopen. Het dagelijks provincie
bestuur zegt nog niet toe te zijn
aan de definitieve besluitvor
ming, maar laat wel blijken dat
als er een outletcentrum binnen
de provinciegrenzen komt, Sas
van Gent de hoogste ogen gooit.
Het belangrijkste argument van
GS is dat de Sasse locatie, het
voormalige CSM-terrein,
waarschijnlijk in het huidige
streekplan past. De plek die
projectontwikkelaar BAA
McArthurGlen in Goes op het
oog heeft, naast de A58 ter
hoogte van de afslag Goes, past
daar zeker niet in. Het gaat daar
in elk geval om een 'perifeer' -
buiten bestaande winkelgebie
den gelegen - winkelcentrum,
wat het streekplan niet toestaat.
De locatie in Sas van Gent is
vrijwel zeker 'niet-perifeer'.
„Voorlopig denken we niet na
over een herziening van het
streekplan", zegt gedeputeerde
Van Zwieten. „Plannen die bij
ons worden ingediend gaan we
toetsen aan het huidige streek
plan."
Wethouder Heijning zegt 'on
aangenaam verrast' te zijn. „Dit
valt ons echt rauw op het dak."
Hij kan niet anders dan conclu
deren dat 'GS in feite de deur
MIDDELBURG - De Middel
burgse politierechter J. Beg-
heyn heeft dinsdag een
hardleerse drankrijder uit Ter-
neuzen veroordeeld tot een rij
verbod van een jaar plus een
jaar voorwaardelijk, zestig uur
werkstraf en twee weken voor
waardelijke gevangenisstraf.
De 39-jarige Terneuzenaar
werd binnen negen maanden
twee keer in de gemeente Rei-
merswaal met te veel alcohol op
achter het stuur betrapt. Vorig
jaar 15 mei bleek dat hij bijna
vijf keer zoveel had gedronken
als toegestaanen dit jaar op 3 fe
bruari bijna drie keer zoveel.
Bovendien reed hij terwijl zijn
rijbewijs was ingevorderd.
Officier van justitie F. van Es
merkte op dat de verdachte, die
al een aantal keren eerder is ver
oordeeld voor rijden onder in
vloed, telkens opnieuw waar
schuwingen blijft negeren. „Het
is een schoolvoorbeeld van het
in gevaar brengen van andere
verkeersdeelnemers. Ik kan niet
meer mild zijn." Van Es eiste zes
weken cel, waarvan twee weken
voorwaardelijk en een rijverbod
van twee jaar, waarvan acht
maanden voorwaardelijk.
De Terneuzenaar realiseerde
zich dat hij erg stom was ge
weest. „Daar ben ik het mee
eens", beaamde de politierech
ter. De in beslag genomen auto
wordt teruggeven aan de part
ner, op wier naam de auto staat.
DEN HAAG - Mosselkwekerij J.
Barbé uit Yerseke mag geen ge
bruik meer maken van de door
concurrent Prins Dingemanse
ontwikkelde mosselzak.
De Haagse kort-gedingrechter
Du Pon heeft Barbé gisteren
verboden deze verpakking nog
te gebruiken. Als Barbé dat toch
doet, moet het bedrijf een
dwangsom van vijfduizend gul
den per keer betalen.
Prins Dingemanse heeft in
november vorig jaar octrooi
verkregen op de mosselzak.
Prins Dingemanse stapte
naar de rechter omdat negen
concurrenten hun mosselen op
vergelijkbare wijze gingen ver
pakken. Met zeven kwekerijen
zijn inmiddels overeenkomsten
afgesloten voor het gebruik van
de zaak. Tegen Roem van Yerse
ke loopt nog een kort geding, In
deze laatste zaak wordt vrijdag
uitspraak gedaan.
voor Goes dicht doen'. „Als de
provincie eerder had gezegd dat
zij niet van plan is het streek
plan te wijzigen, dan denk ik
niet dat wij én de projectont
wikkelaar ermee verder zouden
zijn gegaan. Je begint zoiets niet
als je denkt dat het geen zin
heeft."
De nadruk op het onderscheid
tussen perifeer en niet-perifeer
verbaast Heijning ten zeerste.
„Dat is een geluid dat ik nu voor
het eerst hoor. In de discussie of
een outletcentrum in ons land
mogelijk is, is het begrip peri
feer nog nooit aan de orde ge
weest. Waar het om gaat is de
vraag of een outletcentrum een
bijdrage aan de economie kan
leveren en niet of het op dit mo
ment planologisch haalbaar is."
Volgens Van Zwieten heeft Goes
vanaf het begin geweten waar
zij aan toe was. „We hebben di
rect gezegd dat wij voorlopig
niet toe zijn aan een herziening
van het streekplan en ze wisten
in Goes dat hun plan niet past in
het bestaande streekplan." De
gedeputeerde bestrijdt dat de
kansen voor Goes helemaal zijn
verkeken. „Het kan best zijn dat
er argumenten zijn om ons be
sluit in heroverweging te ne
men, maar we toetsen eerst aan
het streekplan Dat betekent in
derdaad dat het ervoor Goes on
gunstiger uitziet dan voor Sas
van Gent."
Milieurapport
GS willen op korte termijn de
vraag over de planologische in
passing ook voorleggen aan de
Provinciale Planologische
Commissie, aangezien daar ook
vertegenwoordigers van de
rijksoverheid (de ministeries
van VROM en Economische Za
ken) in zitten. Die zijn echter in
de minderheid vergeleken met
de afvaardiging van de provin
cie. Heijning: „Daar schiet ik
dus niet zoveel mee op." Het
provinciebestuur wil daarnaast
bij het ministerie van VROM na
gaan of voor de vestiging van
een outletcentrum een MER,
een milieueffectrapportage, no
dig is.
Volgens Van Zwieten moet het
Goese gemeentebestuur snel
'zijn mind opmaken' of het wel
echt een outletcentrum wil, ze
ker nu er geluiden zijn 'dat het
in Goes allemaal niet zo lekker
loopt'. Heijning wil nog deze
Het Tiendenplein oftewel, volgens de Goese wethouder C.R.M.M. Linssen, de mooiste rotonde van Nederland.
door Rolf Bosboom
GOES - Op de grond is het gewoon een
druk verkeersknooppunt waar je als au
tomobilist goed moet uitkijken. Vanuit
de lucht gezien is het Tiendenplein - een
naam die niet echt ingeburgerd wil raken
- een geometrisch kunststukje. Ruim een
jaar geleden werd de laatste hand aan 'dé
rotonde van Goes' gelegd. Inmiddels lijkt
iedereen eraan gewend.
Wethouder C. R. M. M. Linssen heeft het
lyrisch 'de mooiste rotonde van Neder
land' genoemd. De opvallende gekleurde
fietsstroken die onder de rijbanen door
lopen geven het plein inderdaad iets ap
arts, al blijft het - oneerbiedig gezegd -
een rond stuk asfalt waarop enkele we
gen uitkomen. Bij elkaar heeft de aanleg
van het plein 3,4 miljoen gulden gekost.
De rotonde verbindt nu drie drukke ver
keersaders: de Middelburgsestraat (op
de foto in noordoostelijke richting) naar
de binnenstad, de 's-Heer Hendrikskin-
derendijk (zuidwestelijk) naar de Delta
weg en de Ringbaan-West (noordweste
lijk). De vierde aansluiting, het tweede
deel van de Ringbaan-West, ontsluit nu
de nieuwbouwwijk Nieuw-West. In de
toekomst moet de rondweg rond Goes
worden voltooid door de Ringbaan-West
door te trekken tot aan de M. A de Ruy-
terlaan.
Bij de gemeente heerst voldoening over
de vernieuwde Berenkuil. „We krijgen
heel veel positieve reacties", aldus een
woordvoerster. Vooral de betere door
stroming van het verkeer en de vergrote
veiligheid voor de fietsers en bromfiet
sers stemt tot tevredenheid. In het begin
waren er wel wat ongelukken met blik
schade, maar na een gewenningsperiode
is dat aantal aanzienlijk gedaald. De
aparte busbaan blijkt goed te voldoen.
De fietstunneltjes worden, in tegenstel-
luchtfoto Aero Lin Photo
ling tot wat werd gevreesd, nauwelijks
beklad.
Ook de lichtslang op de betonnen bin
nenrand van de rotonde is terug. Wie na
zonsondergang een compleet rondje
rijdt, kan de verlichting nu zelfs van
kleur zien verschieten.
Met de terugkeer van de slang lijkt het
Tiendenplein compleet, al zal menige
Goesenaar dat pas beamen als de rommel
van technische handelsonderneming
Van Gilst (pal ten noorden van de rotonde
is opgeruimd.
Het bedrijf verhuist op termijn naar een
locatie naast Europatuin.
door Richard Hoving
GOES - Fraaie dorpsgezichten,
de overblijfselen van de Atlan-
tikwall en een dicht patroon van
dijken vormen volgens het kabi
net grotendeels de cultuurhisto
rische identiteit van Zeeland.
Nader onderzoek en strenge re
gelgeving moeten de karakte
ristieke Zeeuwse waarden voor
de toekomst behouden.
De staatssecretarissen G. Faber
(landbouw) en R. van der Ploeg
(cultuur) presenteerden begin
deze week de nota 'Belvedere'.
Daarin staat een pleidooi tegen
de eenvormigheid in Nederland.
Elke streek moet zijn eigen ka
rakter behouden en waar moge
lijk zelfs versterken. Voor Zee
land is met name het zorgvuldig
naleven van gemeentelijke be
stemmingsplannen van belang.
Foort Minnaard van stichting
Landschapsbeheer Zeeland in
Goesisblij met de rijksnota. Dat
er op landelijk niveau aandacht
komt voor het specifieke karak
ter van een streek, ziet Min
naard als een vorm van erken
ning. Landschapsbeheer
Zeeland zet zich al ruim vijftien
jaar in voor de aanleg en het her
stel van waardevolle land
schapselementen. Met hulp van
een grote schare vrijwilligers
heeft de stichting tientallen
veedrinkputten geslagen, hoog-
stamfruitbomen geplant en ou
de boerenerven aangelegd.
Faber en Van der Ploeg leggen
de nadruk op het in stand hou
den en versterken van zoge
noemde fysieke dragers. Voor
beelden die in 'Belvedere'
worden genoemd zijn: het op
dijken en polderwegen georiën
teerde dorpsgezicht van Zonne-
maire, de Walcherse buiten
plaatsen, het onregelmatige
patroon van de wegen in de Zak
van Zuid-Beveland, de kreek
restanten in Zeeuws-Vlaande-
ren en de oude polderdijken op
Tholen.
Nieuwbouw
De staatssecretarissen zijn wei
nig concreet over de manier
waarop de cultuurhistorische
identiteit voor de toekomst
moet worden behouden. Voor
alle delen van Zeeland geldt dat
bestemmingsplannen een be
schermende rol moeten spelen.
Volgens Minnaard een goede
zaak. „Nog te vaak wordt een
fraai dorp aan de rand ontsierd
door nieuwbouw.
In de nota 'Belvedere' wordt één
duidelijke uitspraak gedaan
over het overeind houden van
een 'fysieke drager'. Het gaat
om de bunkers, tankgrachten en
betonnen drakentanden die
zich op Walcheren uitstrekken
van Groot-Valkenisse via Kou-
dekerke en Abeele naar Fort
Rammekens bij Ritthem. Deze
restanten van de Atlantikwall,
in de Tweede Wereldoorlog op
geworpen door de Duitsers, die
nen in de verschillende gemeen
telijke bestemmingsplannen te
worden beschermd, aldus Faber
en Van der Ploeg,
Naast bestemmingsplannen
verwacht het Rijk heil van na
der onderzoek, het project Vi
taal Platteland van de provincie
en particulier initiatief. Een
voorbeeld van nader onderzoek
is een regelmatige inventarisa
tie van de archeologische waar
den die verloren gaan door het
verstuiven en afkalven van de
duinen in de Kop van Schou
wen.
week van A M. Roud van McAr
thurGlen, die nu nog in Canada
verblijft,horen 'watzijn mening
is en of we er nog mee door moe
ten gaan'. „Over een paar dagen
weten we wat we moeten doen."
Burgemeester J. Lonink van Sas
van Gent reageerde gisteren blij
op de gebleken voorkeur voor
zijn gemeente. Volgens hem be
tekent het standpunt van GS
ook dat zij ontwikkelingen in
Hulst en Terneuzen niet serieus
nemen. Volgens Lonink krijgen
die gemeenten nog een zware
dobber, als ze zelf een koopjes
centrum willen binnenhalen.
door Ab van derSluis
VLISSINGEN - Het aantal
snelheidsovertreders op het tra
ject Middelburg/Westkapelle
(via Grijpskerke en Aagtekerke)
is door intensieve verkeerscon
troles aanmerkelijk gedaald.
Ook het aantal verkeersonge
vallen met gewonden nam af.
Dat concludeert de politie Wal
cheren na afloop van het project
Hart van Walcheren. Tussen 8
oktober vorig jaar en 8 juni dit
jaar controleerde de politie
ruim tweehonderdduizend
voertuigen. Iets meer dan vijf
duizend van hen kregen een be
keuring.
Op het wegvak Grijpskerke/
Aagtekerke rijden volgens me
tingen van de provincie vier van
de tien automobilisten tussen de
80 en 87 kilometer per uur. Één
entwintig procent rijdt sneller
dan 87 kilometer per uur. Weg
gebruikers die harder rijden van
87 kilometer per uur worden op
de bon geslingerd. Op het weg
vak Middelburg/Grijpskerke
lagen die percentages op respec
tievelijk 7,5 en 17,5 voordat het
project Hart van Walcheren be
gon.
Overtreders
De politie wilde met het project
het aantal overtreders (bestuur
ders die harder rijden dan 57 of
87 kilometer per uur) met een
derde terugdringen. Het aantal
overschrijders (weggebruikers
die snelheden aanhouden tus
sen de 50 en 57 en 80 en 87 kilo
meter per uur) moest ook met
eenderde dalen. De laatste doel
stelling van de politie was om in
het jaar 2000 het aantal ver
keersongevallen met een kwart
terug te dringen.
Tussen oktober en juni werden
op het traject 207.549 voertui
gen gecontroleerd. Hiervan
hielden zich er 202.339 aan de
snelheid. Ongeveer 2,5 procent
(5210 weggebruikers) kreeg een
proces-verbaal, De politie con
troleerde met mobiele en vaste
radarposten en met de lasergun.
Mottoborden wezen bestuur
ders op de intensieve snelheids
controles. In de hele periode was
er één motorrijder die 168 kilo
meter per uur reed. Hij kreeg
niet alleen een forse boete, maar
kon ook meteen zijn rijbewijs
inleveren.
Inspecteur J. M. Krombeen van
de politie Walcheren is tevreden
over de resultaten van Hart van
Walcheren. Het aantal snel
heidsovertreders en -over
schrijders daalde met maar
liefst zestig procent. Daarmee is
de doelstelling gehaald. „Als de
snelheid afneemt, neemt ook de
kans op ongevallen af", weet
Krombeen.
Op het traject Middelburg/
Westkapelle waren er in de
maanden oktober 1998 tot en
met mei dit jaar tien ongevallen
met één gewonde. In dezelfde
periode over de jaren 1994 tot en
met 1997 waren er gemiddeld
dertien ongelukken met vijf ge
wonden.
D e politie gaat gewoon door met
de snelheidscontroles. Krom
been: „Het effect op lange ter
mijn is ons ook heel wat waard.
We gaan verder controleren,
maar we zullen wel wat meer
variatie aanbrengen voor het
verrassingseffect. Soms zullen
we een hele dag controleren en
dan weer een paar weken niet.
De burgers weten wel dat we
veel doen aan snelheidsmetin
gen, maar anderen, zoals toeris
ten, weten dat niet."
Inbreker
MIDDELBURG - Een 31-jarige
man uit Vlissingen kreeg dins
dag door de Middelburgse poli
tierechter vier maanden gevan
genisstraf opgelegd.
De Vlissinger had zich in maart
van dit jaar in zijn woonplaats
schuldig gemaakt aan twee wo
ninginbraken en de diefstal van
een fiets.
van onze regioredactie
DEN HAAG - Het voor de klas
zetten van een onderwijzer zon
der PABO-diploma kost de re
formatorische ds Joh. Boger-
manschool in Oosterland een
strafkorting van 6.554 gulden.
Dit volgt uit een uitspraak van
de Raad van State.
Het schoolbestuur, de Vereni
ging tot het verstrekken van Ba
sisonderwijs op Reformatori
sche Grondslag, trok voor het
schooljaar 1994-1995 een nieu
we leerkracht aan die nog niet
was afgestudeerd. In de ver
wachting dat de student op tijd
zijn opleiding zou afronden
werd hij alvast benoemd.
Toen het schooljaar begon had
de student zijn diploma echter
nog niet op zak. Het bestuur be
sloot de man voor de klas te zet
ten in de hoedanigheid van on
derwijskundig assistent. De
man kreeg begeleiding van een
wél bevoegde collega.
De Raad van State is het met het
ministerie van Onderwijs eens
dat van onderwijsondersteu
nende activiteiten hier geen
sprake is, omdat de man les gaf.
Omdat hij dat onbevoegd deed
heeft het ministerie terecht ge
weigerd om de personeelskos
ten te vergoeden. Het bestuur
benoemde niet-afgestudeerden
vanwege de schaarste aan leer
krachten. De school houdt vol
dat de onderwijskundig assis
tenten nooit zelfstandig lesge
ven. Zij zijn vergelijkbaar met
de leraar-in-opleiding (LIO)
waarmee het ministerie nu per
soneelstekorten te lijf wil gaan.
Maar daar had de school niet op
vooruit mogen lopen.
Boete voor klap
met deegrol
MIDDELBURG - Een 29-jarige
vrouw uit Middelburg moet 400
gulden boete betalen voor het
slaan van een buurvrouw met
een deegrol.
Daarnaast werd ze dinsdag
door de Middelburgse politie
rechter verplicht om het slacht
offer 500 gulden smartengeld te
vergoeden. De verdachte kreeg
ruzie met het slachtoffer over de
kinderen. „Mijn kinderen mo
gen niet spelen in die buurt. Zij
heeft ze geslagen. Ik ben niet
kwaadaardig", zei de Middel
burgse. De officier van justitie
vond dat de Middelburgse zich
niet langer had krmnen beheer
sen. Hij eiste 1.500 gulden,
waarvan 1.000 gulden voor
waardelijk.
Het dorpsgezicht van Zonnemaire is met zijn dijken en polderwegen volgens het kabinet het bescher
men waard. foto Marijke Folkertsma
Met 'Belvedere' wordt de strijd
aangebonden tegen de eenvor
migheid in Nederland. Volgens
Minnaard biedt de nota volop
kansen voor Zeeland. Hij noemt
de oude Zeeuwse boerderijen.
„Wat is er op tegen om bij de
nieuwbouw van een boerderij in
het buitengebied de stijl van het
verleden te doen herleven?"
Lichtelijk aangeslagen en
een tikje wrokkig verscheen
die collega laatst op zijn
werk. Het was hem ander-
maal niet gelukt het rijbewijs
te verwerven.
De examinator van het Cen
traal Bureau Rijvaardig
heidsbewijzen achtte zijn 5e-
kivaamheid in het besturen
van een automobiel nog on
voldoende en ter onderstre
ping daarvan had deze func
tionaris tijdens het examen
krachtig op de rem getrapt.
Ingreep. Gezakt dus.
En dat terwijl hij zo vurig
verlangde naar het moment
waarop het rijbewijs hem in
de gelegenheid zou stellen
zijn mobiliteit aanzienlijk te
vergroten. De examinator
had nog getracht hem op te
beuren: ..Volgende keer be
ter."
Vervuld van kille gevoelens
jegens examinatoren in het
algem.een en die van het Cen
traal Bureau Rijvaardig
heidsbewijzen in het bijzon
der nam hij plaats aan zijn
schrijftafel. Daar lag zijn eer
ste opdracht van de dag al op
hem te ivachten. O toeval, hij
diende zich te verdiepen in
het jaarverslag van het Cen
traal Bureau Rijvaardig-
heidsbeivijzen. Er zat een
persbericht bij, dat triomfan
telijk meldde: „Percentage
■geslaagden rijexamens op
vallend gestegen."
Met een brede zwaai beland
den verslag en persbericht in
de prullehbak. „Volgende
keer beter", riep hij ze na.