Hersh ziet zichzelf in alle songs PZC Klinkende erfenis van Townes Van Zandt Rotterdam barst van de koren 13 Achttiende Cactusfestival Brugge Kamertrio Het Kamertrio Molino geeft een zomer avondconcert. Het trio bestaat uit Vera Van Eyndhoven (fluit), David de Groodt (gitaar) en Kris Matthijnsens (altviool). wo. Doopsgezinde kerk. Aardenburg, 20.00 uur Grootkoor Het Grootkoor Zeeland geeft een openlucht concert. Het koor onder leiding van de dirigent Nan van Groeningen brengt bekende koorwerken en fragmenten uit opera en musical ten gehore. wo. Abdijplein, Middelburg, 20.00 uur Zeeuws Orkest Het Zeeuws Orkest brengt muzikale impressies van Latijns-Amerika. Op het programma staan Tres tangos for ban- donéon and orchestra (Astor Piazolla), Instan- taneas Mexicanas (Manuel Maria Ponce) en El Golpe Fatal (Dirk Brossé). Solisten zijn Alfredo Marcucci (bandoneon) en Roland Broux (gitaar Verder zijn er optredens van slagwerkgroep Medicamento en zangeres Josee Koning Trio. wo. St. Jacobskerk, Vlissingen, 20.30 uur Zwinkoor Het Zwinkoor Sluis/Cadzand geeft het jaarlijks zomeravondconcert Het koor staat onder leiding van Ria Bukkens. Gastdirigent is Arie Karreman, die ook de pia nobegeleiding verzorgt voor de dwarsfluitpar tij van Hilde Pauwelijn. •do. Hervormde kerk, Cadzand, 20.00 uur Zeeuws Orkest Het Zeeuws Orkest brengt muzikale impressies van Latijns-Amerika. Het programma vermeldtTres tangos for ban- donéon and orchestra (Astor Piazolla), Instan- taneas Mexicanas (Manuel Maria Ponce) en El Golpe Fatal (Dirk Brossé). Verder zijn er optre dens van slagwerkgroep Medicamento en zan geres Josee Koning Trio. •do. St. Jacobskerk, Vlissingen, 20.30 uur Carillon Kees van Eersel bespeelt gedurende een uur het carillon in de toren van het stadhuis. Kees van Eersel isstadsbeiaardier van Veereen Zierikzee. •do. stadhuis Veere, 15.00 uur Mini-concert Rien Balkende verzorgt een orgelconcert. Het mini-concert wordt gegeven in het kader van het Lange jan-project. •do. Koorkerk, Middelburg, 15.00 uur Jazz Remake geeft een jazzconcert. •vr. café-bar De Boschhoek, Oostkapelle 19.30 Zomer con eert Muziekvereniging Veere's Genoegen houdt haar jaarlijkse zomerconcert. Medewerking verlenen fanfare-orkest E.M.M. uit Serooskerke onder leding van Ad van Nieu- wenhuijze, brassband Apollo uit Domburg on der leiding van Rene Passenier, slagwerkgroep Veere's Genoegen onder leiding van Geraldine Candeias en fanfare-orkest Veere's Genoegen onder leiding van Bram Overbeeke. De avond wordt afgesloten met een gezamenlijk optre den van alle orkesten. vri. Grote Kerk, Veere, 19.30 uur Hardcore Onder het mono Zeeland Hardcore treden de groepen Stand today. Ruthless en Counterpart op. vri. Rockcafó Groen Licht, Vlissingen, 21.30 Saxofoonkwartet Het saxofoonkwartet Amane- lea treedt op tijdens de Brouwse dag. De vier dames brengen licht-klassieke werken. •za. Brouwershaven 13.00 en 15.15 uur Carillon Kees van Eersel bespeelt gedurende een uur het carillon in de toren van het stadhuis. Kees van Eersel is stadsbeiaardier van Veere en Zierikzee. •za. stadhuis, Veere, 19.00 uur Summer party Tim Immers presenteert de Summerparty van Veronica Er zijn optredens van Sandy Kandua, Re-Play en 2 Brothers on then 4th Floor. •za. Oude Haventerrein, Kamperland, 19.00 uur Blues De groep Fried Bourbon laat blues uit België horen. za. Rockcafé Groen Licht, Vlissingen, 21,30 Rockabilly Het trio Tear it up brengt rockabilly en rock 'n' roll. Het repertoire bestaat uit covers van Elvis Pres ley, Carl Perkins, Gene Vincent, maar ook eigen nummers. •za. Bonanza, Goes, 22.00 uur Blokfluitensemble Het blokfluitensemblevan de Zeeuwse Muziek school verleent medewerking aan een och tenddienst. Het ensemble onder leiding van Marja Smet speelt muziek van Handel, Bach, Garland en Miller. Jos Vogel bespeelt het orgel. •zo. St. Jacobskerk, Vlissingen, 9.30 uur Manhuistuin Muziekvereniging Oosterlands Fanfare geeft een concert. Het optreden vindt bij mooi weer plaats in de muziektent in de Manhuistuin. Bij slecht weer wordt uitgeweken naar de Grote Kerk of der.k. Maria Magdalenakerk. •zo. Manhuistuin, Goes, 12.00 uur Samenzang Onder leiding van Jan van den Driest wordt een samenzang met orgelspel gehouden. Medewerking verlenen Josefïen de Borst (dwarsfluit), Leen de Borst jr. (trompet) en Frpns van Tilburg (orgel). •ma. Gereformeerde kerk. Haamstede, 20.00 Koorschool De Zeeuwse Koorschool geeft een uitvoering. Het is het eerste concert van de jaarlijkse serie, •di. Kerkplein r.k. kerk. Goes, 11.00 uur Orgelconcert Peter Westerbrink verzorgt een orgelconcert. Het programma vermeldt werken van Georg Böhm, J.S. Bach, T.A. Volckmar, F.C. Mohr- heim en G.A. Homilius. •di. Oostkerk, Middelburg, 20.00 uur woensdag 7 juli 1999 De Amerikaanse Kristin Hersh was tien jaar lang het ge zicht van de vooral in ons land erg populaire rockgroep Throwing Muses. Sinds een jaar of drie maakt de zangeres met het eigenzinnige stemgeluid en de mysterieuze liedjes platen en treedt ze op onder haar eigen naam. door Peter Bruyn Natuurlijk mag Kristin Hersh gefotografeerd worden. Maar dan wel met jongste zoon Wyatt slapend op schoot. Echtgenoot Billy is even met het andere kind, Ryder, naar Kamertrio Het eerste optreden in de nieu we serie zomeravondconcerten aan zee klinkt vanavond - woensdag - in Aardenburg. Het gaat om acht concerten, die we kelijks op woensdag worden ge geven in monumentale en char mante kerkjes in de omgeving van de kust. Voor dat eerste op treden heeft de Stichting Zo meravondconcerten aan Zee het kamertrio Molino uitgeno digd. Drie Vlaamse musici, die een ongewone combinatie van instrumenten bespelen: Vera van Eyndhoven (fluit), David de Groodt (gitaar) en Kris Mathijns- sens (altviool). De musici kennen elkaarvan het Antwerpse conservatorium. De opvallende bezetting waarin zij kunnen optreden, heeft er toe geleid dat zij na hun studie hun samenwerking besloten voortte zetten. Zo zijn zij in staat weinig uitgevoerde composities voor de combinatie van fluit, altviool en gitaar op het repertoire te zetten. Hun programma bestrijkt van avond de periode van de 18e tot de 20e eeuw. Als trio treedt men op in werken van Molino (1768- 1858), de Serenade opus 8 van Van Beethoven (1770-1827), en trio's van de 19e-eeuwers Dick- hut, Berlioz en Rossini. Fluit en gitaar zijn te horen in het duo van Farkas (geb. 1905, gitaar en altviool in de Hommage aan De Falla van Bauman (geb. 1917). Voorts klinkt Ecloghe van Cas- telnuovo Tedesco (1895-1968.) Kamertrio Molino, vanavond (woensdag) in de Doopsgezinde Kerk in Aardenburg, 20.00 uur. de tandarts. De tweejarige Wyatt is net in slaap gevallen. Moeder - beroep: rockmuzi- kante - poseert en beant woordt vragen terwijl ze de peuter tegen haar borst ge drukt houdt. Kristin Hersh ten voeten uit. Ze heeft een tamelijk stabiele aanhang in steden als New York, San Francisco, Boston en Seattle, vertelt ze. Veel trouwe fans in Groot- Brittan- nië, Nederland, België, Frank rijk en Duitsland. En die toe vallige nummer één-hit in IJsland was mooi meegeno men. Ze leeft ervan met haar gezin, maar een vetpot is het niet. Toch houdt ze al sinds 1986 als rockmuzikante het hoofd bo ven water. Eerst tien jaar lang met haar groep Throwing Mu ses. Sinds 1997 maakt ze pla ten onder haar eigen naam - wat overigens niet zo bijster veel verschil maakt. Poezelig Haar handelsmerk zijn crypti sche liedjes die voor tal van in terpretaties vatbaar zijn en het ene moment met een poe zelige meisjesstem gezongen worden om dan plotseling om te slaan in het manische ge krijs van een furie. Een stem als een gekarteld fileermes, als Kristin Hersh met haar zoon Wyatt. foto Lex van Rossen vingernagels die over een schoolbord krassen. Ze is zich van die vocale kwali teit bewust, zegt ze, terwijl ze zachtjes het hoofdje van Wyatt wiegt, maar als ze aan het zin gen is dan denkt ze daar geen moment over na. „Als ik zoiets op commando zou moeten doen, dan kreeg ik geen noot meer door mijn strot." Medium Het leverde Kristin in ieder ge val een trouwe aanhang op, die gefascineerd was door het ver haal van de zangeres dat ze haar songs niet doelbewust schreef, maar als een soort me dium uit de lucht zei te pluk ken. De songs waren er al en wachtten alleen nog maar op haar om gezongen te kunnen worden. Wat dat betreft is haar nieuwe album Sky Motel een breuk met het verleden. „De reden was dat de liedjes op een gege ven moment gewoon niet meer op de gebruikelijke manier kwamen. Het repertoire van mijn vorige solo-album, 'Strange Angels' uit 1998, stamde nog uit de Throwing Muses-periode. Op dat mo ment was het over met de lied- jesdievanallekantenopmijaf leken te komen. Eigenlijk was dat ook wel een heel goed ge voel. Ik was als het ware toch van een soort demon verlost." Ter overbrugging nam Kristin een album met traditionele volksliedjes op, 'Murder, Mise ry and then Goodnight', die al leen per postorder te bestellen is. Maar toen werd het toch weer echt tijd voor een plaat met nieuw werk. „Op een gegeven moment moest er natuurlijk wat ge beuren. Toen ben ik voor mij zelf wat gaan zitten gitaarspe len en zo ontstond het ene regeltje na het andere." Dat het uiteindelijke resultaat niet wezenlijk anders is dan haar eerdere werk wil de Ameri kaanse meteen toegeven. „Misschien heb ik mij in het verleden wel een beetje voor de gek gehouden als ik zei dat mijn liedjes van elders kwa men en had ik het spel tussen het bewuste en onbewuste nog niet zo goed door. Het heeft na tuurlijk altijd wel in mijzelf gezeten..." Spiegel Achter de titel Sky Motel moet overigens niets mysterieus achter gezocht worden. „Het is gewoon een bestaand motel in New Mexico dat zo heet. Op het bord langs de weg staat de naam met een pijl die de lucht in wijst. En iedereen kijkt dan omhoog. Alsof daar wat bij zonders te zien is. Maar er is niets..." „Ja ik vind het prachtig als mensen mijn teksten op aller lei verschillende manieren in terpreteren. Hoe meer eigen verhalen er in gelegd worden, hoe meer ik van mijn songs leer", zegt Hersh. „Ze worden als een spiegel, een beeld scherm waarop ik mijzelf tel kens in een andere gedaante zie. Telkens ontdek ik andere dingen en daardoor kan ik sommige van die oudere lied jes ook blijven zingen. Anders was ik ze allang spuugzat ge weest." Kristin Hersh treedt zater dag op tijdens het Cactus festival in Brugge en maan dag in de Melkweg Max te Amsterdam. Zie ook de cd-recensie op deze pagina. In het sfeervolle Minnewater park in Brugge vindt komend weekeinde cle achttiende edi tie van het Cactusfestival plaats. De organisatoren heb ben gekozen voor een gevari eerd aanbod aan bekend en minder bekend talent. Elke artiest krijgt ruim de kans zich te presenteren. „Geen elfendertig podia waartussen men heen en weer jakkert. Geen opwarmoefeningen, maar volwaardige concerten van ruim een uur waarin de artiest het beste van zichzelf kan geven." Het festival opent vrijdag avond met een optreden van Dyzack, de eenmansgitaar- band van de 24-jarige Hage naar Erik Hofland. Vervol gens is het de beurt aan de Belgische formatie Arid. Als derde treedt het Britse Sop hia op, het project rond Robin Proper-Shepard, voormalig spilfiguur van cidtband The Godmachine. De Amei'ikaanse Marianne Faithful Band sluit de ope ningsavond af. Zaterdagmiddag opent de Belgische The Wizards of Ooze, gevolgd door vijf bands uit de USA: Jurassic 5, Swell. Chocolate Genius, Kristin Hersh Band en afsluiter Morphine. De zondag staat in het teken van wereldmuziek. Rizwan Muazam Qawwali Group uit Pakistan opent deze dag, ge volgd door Rachid Taha (Al gerije), Waldemar Bastos (Angola), Fenoamby (Mada gaskar), Zap Mama (België) en de Jamaicaanse Burning Spear besluit het festival. Het Cactusfestival vindt vrijdag (18.30 uur), zater dag 14.00 uuren zondag (14.00 uur) plaats in het Minnewaterpark, Brugge. Marie Daulne van de Brussel se formatie Zap Mama. door Gert Meijer Townes Van Zandt Townes-Van Zandt kreeg een paar jaar geleden de dood die bij een volleerd singer/songwriter past: door- drank en depi-essie, op de dag af 42 jaar nadat Hank Williams op dezelfde manier aan z'n einde kwam. Behalve zijn as liet hij z'n weduwe ook nog een demo met een entwintig liedjes na, die ze gaf aan de van Willie Nelson en Emmyïou Harris bekende producer Eric Paul. Die wist er wel raad mee: A Far Cry From Dead (Arista/BMG) laat Townes van misschien wel z'n beste - enin ieder geval z'n meest toegankelijke - kant horen. Zelden z'n stem warmer ge hoord en z'n gitaarspel subtieler. Bo vendien houden de gerenommeerde muzikanten, die de demo's inspeelden, de kracht van Van Zandt in stand. Dat is vooral goed te horen in liedjes als 'Dollar Bill Blues' en 'For The Sake Of The Song'die nimmer mooier klonken. Met de twee nooit eerder uitgebrachte nummers ('Sanitarium Blues' en 'Squash') is A Far Cry From Dead een mooi eerbetoon geworden aan een le gendarische singer/songwriter, die nooit de erkenning kreeg die hij ver diende. Kristin Hersh Na twee: intieme albums vol met men selijk :leed en andere perikelen heeft Kristin Hersh besloten dat het leven nog niet zo erg is. En dus lacht Kristin je toe vanaf de achterkant van haar derde solo-cd Sky Motel (4AD/PIAS) en klinkt het album zelf een stuk opti mistischer en ook een stuk luider. Dat laatste is geen wonder, want Sky Motel is Kristins eerste 'band'-cd. Tussen aanhalingstekens dan, want de band bestaat uit Kristin zelf. Ze hangt de elektrische gitaar om, speelt toetsen en eigerdijkliét ze alleen de drums aan an deren over. Het gevolg daarvan is wel dat Kristin weer klinkt als de Throwing Muses, de band waarmee ze ooit glorieuze mo menten beleefde. Trouwens, ook de Pixies zijn nooit ver weg, getuige 'A Cleaner Light' of het heerlijk knette rende 'Cathedral Heat'. Maar het aar dige van dit album is dat Kristin nu zelfverzekerder en overtuiger klinkt dan voorheen, zonder in te leveren op het eigenzinnige, fragiele karakter van haar liedjes. Smash Mouth In Californië kunnen ze er een blik van openrukken: de vrolijke, zomerse maar onderling oh zo uitwisselbare roek- bandjes a la No Doubt. Smash Mouth is er zo een, had een hit met 'Walkin' On The Sun' en mag dus nog even opblij ven, getuige de tweede cd Castro Loun ge (Interscope/Universal). De band klinkt nog het meest als de reïncarnatie van the Mysterians, die dertig jaar geleden met him vrolijke orgeltjespop en de hit 96 Tears nooit echt tot Neder land doordrongen, maar nu in de vorm van Smash Mouth een herkansing krij gen. Het afsluitende 'Can't Get Enough Of You Baby' is een cover van datzelfde the Mysterians, maar eerder in 'Defeat You' worden ze nauwelijks verholen gekopieerd: een lekker loom lounge pop nummer, maar niet zo lekker als 'Stoned', dat er riant uit springt. Ge heel volgens de heersende trends ont breekt ook een stukje ska niet ('Road Man') en verder zit ik me nou af te vra gen of dit op den duur een schattig dan wel een saai plaatje blijkt. Overigens, the Mysterians hebben na al die jaren ook weer een nieuwe cd gemaakt. Dat kan geen toeval zijn. The Ensemble Singers Saai, grijs, oubollig, meestal verbonden aan de kerk. Dat idee bestaat over koren. Nog steeds. Een grote groep men sen in uniforme kleding, kale koppen en paarse perma nentjes, zingend uit grote en hooggeheven muziekboeken. door Petervan Eijkelenburg Het beeld klopt niet met de werkelijkheid, in het buiten land al helemaal niet meer, zeggen Hilbrand Adema en Hans Noyens. „In Nederland generen sommigen zich er nog voor, ik weet niet waarom. Maar buitenlandse koren zin gen vaak helemaal niet van bladmuziek. Die hebben ook leuke kleding aan, geven een vlotte presentatie, daar valt wat bij te zien. Nederland loopt op die ontwikkelingen achter, het komt nu langzaam op gang." Nederland telt maar liefst een half miljoen mensen die gere gistreerd staan als koorlid en heeft daarmee de grootste koordichtheid van Europa. Rotterdam is, met ongeveer zestig actieve koren, een echte koorstad. Met zelfs een koor consulent, werkzaam bij de SKVR: Herbert Koniuszek. „Rotterdam heeft een goed ko- renbeleid, dat blijkt alleen al uit het feit dat zo iemand spe ciaal is aangesteld om de coör dinatie tussen al die koren te regelen", zegt Noyens. In de Doelen en op veel andere podia in Rotterdam woedt vanaf vandaag, woensdag, een week lang het vijfde Wereld symposium voor Koormuziek. Met deelname van vijftig ko ren uit veertig landen, waar van tien uit Nederland, en totaal 800 koordirigenten, tal loze concerten en veel buiten manifestaties voor het grote publiek brengt deze combina tie van congres en festival in een bont spektakel alle vor men van koorzang onder de aandacht. „Het brengt stem men uit de hele wereld bijeen in Rotterdam", aldus de orga nisatie. Het symposium vindt elke drie jaar plaats; de vier voorgaande gaststeden waren Sydney. Vancouver, Wenen en Stockholm. Snelzingen Opzet van het evenement is om koorculturen uit vele landen bijeen te brengen en om de koordirigenten een groot aan tal workshops (totaal ruim 140 stuks) te laten volgen in acht koordisciplines. Naast deze didactische aan pak is er onverwacht veel leuks gratis toegankelijk. Bij voorbeeld optredens van veer tien Rotterdamse koren, open bare zanglessen, een wedstrijd snelzingen en, op zaterdag avond 10 juli bij de Laurens kerk, de Eerste Nacht van de Rotterdamse Smartlap. Onder leiding van presentator Keim- pe de Jong zal Ketelbinkie wel weer enkele malen overboord gaan. De smartlapavond kent een Mooiste Snik Trofee, de prijs voor de zanger of zange res uit het publiek met de beste snik in de stem, plus optredens van Trio Bill Naad, Van Alles Wat, Punt Acht en de Krijsen de Krengen. Elke ochtend om half negen verzamelen de 800 dirigenten zich in de Doelen voor een half uurtje gezamenlijk zingen. „Ja, ja, sommige koordirigen ten kunnen zelf ook zingen" grinnikt Hilbrand Adema. Ze zingen een speciaal hiervoor gecomponeerd stuk over Eras mus, het is de tune van het symposium. Het openingsconcert van avond (woensdag) in de Grote Zaal van de Doelen is een seri euze keus: het War Requiem van Benjamin Britten, door het Groot Omroepkoor, het Radio Filharmonisch Orkest, het Roder Jongenskoor en de solisten Roberta Alexander, Christian Eslner en Gerald Finley, alles onder leiding van Claus Peter Flor. Op 13 juli is in dezelfde zaal een concert door vijf kinderkoren (uit Chi na, Australië, Argentinië, Fin land en Nederland) onder de naam Grand Gala Songbridge 2000. De koren zingen die avond ieder apart en alle vijf samen, ondermeer een nieuwe compositie die de vredesbood schap van de Unesco ver woordt en de Hymn for Free dom van Oscar Peterson. Het Wereldsymposium voor Koormuziek in Rotter dam begint vandaag (woensdag) en duurt t/m woensdag 14 juli; locaties: Doelen, de Paradijskerk, de Laurenskerk, Crtykerk Het Steiger en de Pelgrimsva- derskerk. Elke dag optre dens bij de Laurenskerk, in de Voorhaven, in de Doe len, in het stadhuis aan de Coolsingel en zaterdag ook in de bibliotheek. Grandaddy 'Under The Western Freeway' van Grandaddy was een van de beste al bums van 1997. Op de valreep van dat jaar, zodat niet iedereen het meekreeg, maar dat is in de afgelopen anderhalf jaar ruimschoots goed gemaakt. In die tijd deden de Amerikanen zo'n beetje elk Nederlands festival aan en werd ook het zalencircuit niet vergeten. Schijnbaar moeiteloos tovert de band wonderschone melodielijnen uit de hoed, die soms heel lang aangehouden worden maar vaak ook heel onaange kondigd een verrassende wending krij - gen, bijvoorbeeld door een ander tem po of een scheurende gitaar. Nu is het wachten op de opvolger van 'Under The Western Freeway'. Die is er nog niet, maar wel zijn de twee moeilijk verkrijgbare epeetjes, die aan het debuut vooraf gingen, op een cd ge zet. En dan blijkt, ongelogen, The Bro ken Down Comforter Collection (V2) bijna net zo mooi, bijna net zo intens en bijna net zo verrassend te zijn. Mis schien dat het allemaal net iets eenvou diger en voorspelbaarder is, maar toch, de briljante ingevingen en het talent van de band zijn hier al zo evident aan wezig dat je alleen maar kimt hopen dat de echte opvolger van 'Under The Western Freeway' (verschijnt ergens in het najaar) ook zo mooi is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 13