Hersh ziet
zichzelf in
alle songs
PZC
Klinkende erfenis van Townes Van Zandt
Rotterdam barst
van de koren
13
Achttiende Cactusfestival Brugge
Kamertrio
Het Kamertrio Molino geeft een zomer
avondconcert.
Het trio bestaat uit Vera Van Eyndhoven (fluit),
David de Groodt (gitaar) en Kris Matthijnsens
(altviool).
wo. Doopsgezinde kerk. Aardenburg, 20.00
uur
Grootkoor
Het Grootkoor Zeeland geeft een openlucht
concert.
Het koor onder leiding van de dirigent Nan van
Groeningen brengt bekende koorwerken en
fragmenten uit opera en musical ten gehore.
wo. Abdijplein, Middelburg, 20.00 uur
Zeeuws Orkest
Het Zeeuws Orkest brengt muzikale impressies
van Latijns-Amerika.
Op het programma staan Tres tangos for ban-
donéon and orchestra (Astor Piazolla), Instan-
taneas Mexicanas (Manuel Maria Ponce) en El
Golpe Fatal (Dirk Brossé). Solisten zijn Alfredo
Marcucci (bandoneon) en Roland Broux (gitaar
Verder zijn er optredens van slagwerkgroep
Medicamento en zangeres Josee Koning
Trio.
wo. St. Jacobskerk, Vlissingen, 20.30 uur
Zwinkoor
Het Zwinkoor Sluis/Cadzand geeft het jaarlijks
zomeravondconcert
Het koor staat onder leiding van Ria Bukkens.
Gastdirigent is Arie Karreman, die ook de pia
nobegeleiding verzorgt voor de dwarsfluitpar
tij van Hilde Pauwelijn.
•do. Hervormde kerk, Cadzand, 20.00 uur
Zeeuws Orkest
Het Zeeuws Orkest brengt muzikale impressies
van Latijns-Amerika.
Het programma vermeldtTres tangos for ban-
donéon and orchestra (Astor Piazolla), Instan-
taneas Mexicanas (Manuel Maria Ponce) en El
Golpe Fatal (Dirk Brossé). Verder zijn er optre
dens van slagwerkgroep Medicamento en zan
geres Josee Koning Trio.
•do. St. Jacobskerk, Vlissingen, 20.30 uur
Carillon
Kees van Eersel bespeelt gedurende een uur
het carillon in de toren van het stadhuis.
Kees van Eersel isstadsbeiaardier van Veereen
Zierikzee.
•do. stadhuis Veere, 15.00 uur
Mini-concert
Rien Balkende verzorgt een orgelconcert.
Het mini-concert wordt gegeven in het kader
van het Lange jan-project.
•do. Koorkerk, Middelburg, 15.00 uur
Jazz
Remake geeft een jazzconcert.
•vr. café-bar De Boschhoek, Oostkapelle 19.30
Zomer con eert
Muziekvereniging Veere's Genoegen houdt
haar jaarlijkse zomerconcert.
Medewerking verlenen fanfare-orkest E.M.M.
uit Serooskerke onder leding van Ad van Nieu-
wenhuijze, brassband Apollo uit Domburg on
der leiding van Rene Passenier, slagwerkgroep
Veere's Genoegen onder leiding van Geraldine
Candeias en fanfare-orkest Veere's Genoegen
onder leiding van Bram Overbeeke. De avond
wordt afgesloten met een gezamenlijk optre
den van alle orkesten.
vri. Grote Kerk, Veere, 19.30 uur
Hardcore
Onder het mono Zeeland Hardcore treden de
groepen Stand today. Ruthless en Counterpart
op.
vri. Rockcafó Groen Licht, Vlissingen, 21.30
Saxofoonkwartet
Het saxofoonkwartet Amane-
lea treedt op tijdens de Brouwse dag.
De vier dames brengen licht-klassieke werken.
•za. Brouwershaven 13.00 en 15.15 uur
Carillon
Kees van Eersel bespeelt gedurende een uur
het carillon in de toren van het stadhuis.
Kees van Eersel is stadsbeiaardier van Veere en
Zierikzee.
•za. stadhuis, Veere, 19.00 uur
Summer party
Tim Immers presenteert de Summerparty van
Veronica
Er zijn optredens van Sandy Kandua, Re-Play
en 2 Brothers on then 4th Floor.
•za. Oude Haventerrein, Kamperland, 19.00 uur
Blues
De groep Fried Bourbon laat blues uit België
horen.
za. Rockcafé Groen Licht, Vlissingen, 21,30
Rockabilly
Het trio Tear it up brengt rockabilly en rock 'n'
roll.
Het repertoire bestaat uit covers van Elvis Pres
ley, Carl Perkins, Gene Vincent, maar ook eigen
nummers.
•za. Bonanza, Goes, 22.00 uur
Blokfluitensemble
Het blokfluitensemblevan de Zeeuwse Muziek
school verleent medewerking aan een och
tenddienst.
Het ensemble onder leiding van Marja Smet
speelt muziek van Handel, Bach, Garland en
Miller. Jos Vogel bespeelt het orgel.
•zo. St. Jacobskerk, Vlissingen, 9.30 uur
Manhuistuin
Muziekvereniging Oosterlands Fanfare geeft
een concert.
Het optreden vindt bij mooi weer plaats in de
muziektent in de Manhuistuin. Bij slecht weer
wordt uitgeweken naar de Grote Kerk of der.k.
Maria Magdalenakerk.
•zo. Manhuistuin, Goes, 12.00 uur
Samenzang
Onder leiding van Jan van den Driest wordt een
samenzang met orgelspel gehouden.
Medewerking verlenen Josefïen de Borst
(dwarsfluit), Leen de Borst jr. (trompet) en
Frpns van Tilburg (orgel).
•ma. Gereformeerde kerk. Haamstede, 20.00
Koorschool
De Zeeuwse Koorschool geeft een uitvoering.
Het is het eerste concert van de jaarlijkse serie,
•di. Kerkplein r.k. kerk. Goes, 11.00 uur
Orgelconcert
Peter Westerbrink verzorgt een orgelconcert.
Het programma vermeldt werken van Georg
Böhm, J.S. Bach, T.A. Volckmar, F.C. Mohr-
heim en G.A. Homilius.
•di. Oostkerk, Middelburg, 20.00 uur
woensdag 7 juli 1999
De Amerikaanse Kristin Hersh was tien jaar lang het ge
zicht van de vooral in ons land erg populaire rockgroep
Throwing Muses. Sinds een jaar of drie maakt de zangeres
met het eigenzinnige stemgeluid en de mysterieuze liedjes
platen en treedt ze op onder haar eigen naam.
door Peter Bruyn
Natuurlijk mag Kristin Hersh
gefotografeerd worden. Maar
dan wel met jongste zoon
Wyatt slapend op schoot.
Echtgenoot Billy is even met
het andere kind, Ryder, naar
Kamertrio
Het eerste optreden in de nieu
we serie zomeravondconcerten
aan zee klinkt vanavond -
woensdag - in Aardenburg. Het
gaat om acht concerten, die we
kelijks op woensdag worden ge
geven in monumentale en char
mante kerkjes in de omgeving
van de kust. Voor dat eerste op
treden heeft de Stichting Zo
meravondconcerten aan Zee
het kamertrio Molino uitgeno
digd. Drie Vlaamse musici, die
een ongewone combinatie van
instrumenten bespelen: Vera
van Eyndhoven (fluit), David de
Groodt (gitaar) en Kris Mathijns-
sens (altviool).
De musici kennen elkaarvan het
Antwerpse conservatorium. De
opvallende bezetting waarin zij
kunnen optreden, heeft er toe
geleid dat zij na hun studie hun
samenwerking besloten voortte
zetten. Zo zijn zij in staat weinig
uitgevoerde composities voor
de combinatie van fluit, altviool
en gitaar op het repertoire te
zetten.
Hun programma bestrijkt van
avond de periode van de 18e tot
de 20e eeuw. Als trio treedt men
op in werken van Molino (1768-
1858), de Serenade opus 8 van
Van Beethoven (1770-1827), en
trio's van de 19e-eeuwers Dick-
hut, Berlioz en Rossini. Fluit en
gitaar zijn te horen in het duo
van Farkas (geb. 1905, gitaar en
altviool in de Hommage aan De
Falla van Bauman (geb. 1917).
Voorts klinkt Ecloghe van Cas-
telnuovo Tedesco (1895-1968.)
Kamertrio Molino, vanavond
(woensdag) in de Doopsgezinde
Kerk in Aardenburg, 20.00 uur.
de tandarts. De tweejarige
Wyatt is net in slaap gevallen.
Moeder - beroep: rockmuzi-
kante - poseert en beant
woordt vragen terwijl ze de
peuter tegen haar borst ge
drukt houdt. Kristin Hersh ten
voeten uit.
Ze heeft een tamelijk stabiele
aanhang in steden als New
York, San Francisco, Boston
en Seattle, vertelt ze. Veel
trouwe fans in Groot- Brittan-
nië, Nederland, België, Frank
rijk en Duitsland. En die toe
vallige nummer één-hit in
IJsland was mooi meegeno
men. Ze leeft ervan met haar
gezin, maar een vetpot is het
niet.
Toch houdt ze al sinds 1986 als
rockmuzikante het hoofd bo
ven water. Eerst tien jaar lang
met haar groep Throwing Mu
ses. Sinds 1997 maakt ze pla
ten onder haar eigen naam -
wat overigens niet zo bijster
veel verschil maakt.
Poezelig
Haar handelsmerk zijn crypti
sche liedjes die voor tal van in
terpretaties vatbaar zijn en
het ene moment met een poe
zelige meisjesstem gezongen
worden om dan plotseling om
te slaan in het manische ge
krijs van een furie. Een stem
als een gekarteld fileermes, als
Kristin Hersh met haar zoon Wyatt.
foto Lex van Rossen
vingernagels die over een
schoolbord krassen.
Ze is zich van die vocale kwali
teit bewust, zegt ze, terwijl ze
zachtjes het hoofdje van Wyatt
wiegt, maar als ze aan het zin
gen is dan denkt ze daar geen
moment over na. „Als ik zoiets
op commando zou moeten
doen, dan kreeg ik geen noot
meer door mijn strot."
Medium
Het leverde Kristin in ieder ge
val een trouwe aanhang op, die
gefascineerd was door het ver
haal van de zangeres dat ze
haar songs niet doelbewust
schreef, maar als een soort me
dium uit de lucht zei te pluk
ken. De songs waren er al en
wachtten alleen nog maar op
haar om gezongen te kunnen
worden.
Wat dat betreft is haar nieuwe
album Sky Motel een breuk
met het verleden. „De reden
was dat de liedjes op een gege
ven moment gewoon niet meer
op de gebruikelijke manier
kwamen. Het repertoire van
mijn vorige solo-album,
'Strange Angels' uit 1998,
stamde nog uit de Throwing
Muses-periode. Op dat mo
ment was het over met de lied-
jesdievanallekantenopmijaf
leken te komen. Eigenlijk was
dat ook wel een heel goed ge
voel. Ik was als het ware toch
van een soort demon verlost."
Ter overbrugging nam Kristin
een album met traditionele
volksliedjes op, 'Murder, Mise
ry and then Goodnight', die al
leen per postorder te bestellen
is. Maar toen werd het toch
weer echt tijd voor een plaat
met nieuw werk.
„Op een gegeven moment
moest er natuurlijk wat ge
beuren. Toen ben ik voor mij
zelf wat gaan zitten gitaarspe
len en zo ontstond het ene
regeltje na het andere." Dat
het uiteindelijke resultaat niet
wezenlijk anders is dan haar
eerdere werk wil de Ameri
kaanse meteen toegeven.
„Misschien heb ik mij in het
verleden wel een beetje voor de
gek gehouden als ik zei dat
mijn liedjes van elders kwa
men en had ik het spel tussen
het bewuste en onbewuste nog
niet zo goed door. Het heeft na
tuurlijk altijd wel in mijzelf
gezeten..."
Spiegel
Achter de titel Sky Motel moet
overigens niets mysterieus
achter gezocht worden. „Het is
gewoon een bestaand motel in
New Mexico dat zo heet. Op
het bord langs de weg staat de
naam met een pijl die de lucht
in wijst. En iedereen kijkt dan
omhoog. Alsof daar wat bij
zonders te zien is. Maar er is
niets..."
„Ja ik vind het prachtig als
mensen mijn teksten op aller
lei verschillende manieren in
terpreteren. Hoe meer eigen
verhalen er in gelegd worden,
hoe meer ik van mijn songs
leer", zegt Hersh. „Ze worden
als een spiegel, een beeld
scherm waarop ik mijzelf tel
kens in een andere gedaante
zie. Telkens ontdek ik andere
dingen en daardoor kan ik
sommige van die oudere lied
jes ook blijven zingen. Anders
was ik ze allang spuugzat ge
weest."
Kristin Hersh treedt zater
dag op tijdens het Cactus
festival in Brugge en maan
dag in de Melkweg Max te
Amsterdam.
Zie ook de cd-recensie op
deze pagina.
In het sfeervolle Minnewater
park in Brugge vindt komend
weekeinde cle achttiende edi
tie van het Cactusfestival
plaats. De organisatoren heb
ben gekozen voor een gevari
eerd aanbod aan bekend en
minder bekend talent. Elke
artiest krijgt ruim de kans
zich te presenteren. „Geen
elfendertig podia waartussen
men heen en weer jakkert.
Geen opwarmoefeningen,
maar volwaardige concerten
van ruim een uur waarin de
artiest het beste van zichzelf
kan geven."
Het festival opent vrijdag
avond met een optreden van
Dyzack, de eenmansgitaar-
band van de 24-jarige Hage
naar Erik Hofland. Vervol
gens is het de beurt aan de
Belgische formatie Arid. Als
derde treedt het Britse Sop
hia op, het project rond Robin
Proper-Shepard, voormalig
spilfiguur van cidtband The
Godmachine.
De Amei'ikaanse Marianne
Faithful Band sluit de ope
ningsavond af.
Zaterdagmiddag opent de
Belgische The Wizards of
Ooze, gevolgd door vijf bands
uit de USA: Jurassic 5, Swell.
Chocolate Genius, Kristin
Hersh Band en afsluiter
Morphine.
De zondag staat in het teken
van wereldmuziek. Rizwan
Muazam Qawwali Group uit
Pakistan opent deze dag, ge
volgd door Rachid Taha (Al
gerije), Waldemar Bastos
(Angola), Fenoamby (Mada
gaskar), Zap Mama (België)
en de Jamaicaanse Burning
Spear besluit het festival.
Het Cactusfestival vindt
vrijdag (18.30 uur), zater
dag 14.00 uuren zondag
(14.00 uur) plaats in het
Minnewaterpark, Brugge.
Marie Daulne van de Brussel
se formatie Zap Mama.
door Gert Meijer
Townes Van Zandt
Townes-Van Zandt kreeg een paar jaar
geleden de dood die bij een volleerd
singer/songwriter past: door- drank en
depi-essie, op de dag af 42 jaar nadat
Hank Williams op dezelfde manier aan
z'n einde kwam. Behalve zijn as liet hij
z'n weduwe ook nog een demo met een
entwintig liedjes na, die ze gaf aan de
van Willie Nelson en Emmyïou Harris
bekende producer Eric Paul.
Die wist er wel raad mee: A Far Cry
From Dead (Arista/BMG) laat Townes
van misschien wel z'n beste - enin ieder
geval z'n meest toegankelijke - kant
horen. Zelden z'n stem warmer ge
hoord en z'n gitaarspel subtieler. Bo
vendien houden de gerenommeerde
muzikanten, die de demo's inspeelden,
de kracht van Van Zandt in stand. Dat
is vooral goed te horen in liedjes als
'Dollar Bill Blues' en 'For The Sake Of
The Song'die nimmer mooier klonken.
Met de twee nooit eerder uitgebrachte
nummers ('Sanitarium Blues' en
'Squash') is A Far Cry From Dead een
mooi eerbetoon geworden aan een le
gendarische singer/songwriter, die
nooit de erkenning kreeg die hij ver
diende.
Kristin Hersh
Na twee: intieme albums vol met men
selijk :leed en andere perikelen heeft
Kristin Hersh besloten dat het leven
nog niet zo erg is. En dus lacht Kristin
je toe vanaf de achterkant van haar
derde solo-cd Sky Motel (4AD/PIAS)
en klinkt het album zelf een stuk opti
mistischer en ook een stuk luider. Dat
laatste is geen wonder, want Sky Motel
is Kristins eerste 'band'-cd. Tussen
aanhalingstekens dan, want de band
bestaat uit Kristin zelf. Ze hangt de
elektrische gitaar om, speelt toetsen en
eigerdijkliét ze alleen de drums aan an
deren over.
Het gevolg daarvan is wel dat Kristin
weer klinkt als de Throwing Muses, de
band waarmee ze ooit glorieuze mo
menten beleefde. Trouwens, ook de
Pixies zijn nooit ver weg, getuige 'A
Cleaner Light' of het heerlijk knette
rende 'Cathedral Heat'. Maar het aar
dige van dit album is dat Kristin nu
zelfverzekerder en overtuiger klinkt
dan voorheen, zonder in te leveren op
het eigenzinnige, fragiele karakter van
haar liedjes.
Smash Mouth
In Californië kunnen ze er een blik van
openrukken: de vrolijke, zomerse maar
onderling oh zo uitwisselbare roek-
bandjes a la No Doubt. Smash Mouth is
er zo een, had een hit met 'Walkin' On
The Sun' en mag dus nog even opblij
ven, getuige de tweede cd Castro Loun
ge (Interscope/Universal). De band
klinkt nog het meest als de reïncarnatie
van the Mysterians, die dertig jaar
geleden met him vrolijke orgeltjespop
en de hit 96 Tears nooit echt tot Neder
land doordrongen, maar nu in de vorm
van Smash Mouth een herkansing krij
gen.
Het afsluitende 'Can't Get Enough Of
You Baby' is een cover van datzelfde
the Mysterians, maar eerder in 'Defeat
You' worden ze nauwelijks verholen
gekopieerd: een lekker loom lounge
pop nummer, maar niet zo lekker als
'Stoned', dat er riant uit springt. Ge
heel volgens de heersende trends ont
breekt ook een stukje ska niet ('Road
Man') en verder zit ik me nou af te vra
gen of dit op den duur een schattig dan
wel een saai plaatje blijkt. Overigens,
the Mysterians hebben na al die jaren
ook weer een nieuwe cd gemaakt. Dat
kan geen toeval zijn.
The Ensemble Singers
Saai, grijs, oubollig, meestal verbonden aan de kerk. Dat
idee bestaat over koren. Nog steeds. Een grote groep men
sen in uniforme kleding, kale koppen en paarse perma
nentjes, zingend uit grote en hooggeheven muziekboeken.
door
Petervan Eijkelenburg
Het beeld klopt niet met de
werkelijkheid, in het buiten
land al helemaal niet meer,
zeggen Hilbrand Adema en
Hans Noyens. „In Nederland
generen sommigen zich er nog
voor, ik weet niet waarom.
Maar buitenlandse koren zin
gen vaak helemaal niet van
bladmuziek. Die hebben ook
leuke kleding aan, geven een
vlotte presentatie, daar valt
wat bij te zien. Nederland
loopt op die ontwikkelingen
achter, het komt nu langzaam
op gang."
Nederland telt maar liefst een
half miljoen mensen die gere
gistreerd staan als koorlid en
heeft daarmee de grootste
koordichtheid van Europa.
Rotterdam is, met ongeveer
zestig actieve koren, een echte
koorstad. Met zelfs een koor
consulent, werkzaam bij de
SKVR: Herbert Koniuszek.
„Rotterdam heeft een goed ko-
renbeleid, dat blijkt alleen al
uit het feit dat zo iemand spe
ciaal is aangesteld om de coör
dinatie tussen al die koren te
regelen", zegt Noyens.
In de Doelen en op veel andere
podia in Rotterdam woedt
vanaf vandaag, woensdag, een
week lang het vijfde Wereld
symposium voor Koormuziek.
Met deelname van vijftig ko
ren uit veertig landen, waar
van tien uit Nederland, en
totaal 800 koordirigenten, tal
loze concerten en veel buiten
manifestaties voor het grote
publiek brengt deze combina
tie van congres en festival in
een bont spektakel alle vor
men van koorzang onder de
aandacht. „Het brengt stem
men uit de hele wereld bijeen
in Rotterdam", aldus de orga
nisatie. Het symposium vindt
elke drie jaar plaats; de vier
voorgaande gaststeden waren
Sydney. Vancouver, Wenen en
Stockholm.
Snelzingen
Opzet van het evenement is om
koorculturen uit vele landen
bijeen te brengen en om de
koordirigenten een groot aan
tal workshops (totaal ruim 140
stuks) te laten volgen in acht
koordisciplines.
Naast deze didactische aan
pak is er onverwacht veel
leuks gratis toegankelijk. Bij
voorbeeld optredens van veer
tien Rotterdamse koren, open
bare zanglessen, een wedstrijd
snelzingen en, op zaterdag
avond 10 juli bij de Laurens
kerk, de Eerste Nacht van de
Rotterdamse Smartlap. Onder
leiding van presentator Keim-
pe de Jong zal Ketelbinkie wel
weer enkele malen overboord
gaan. De smartlapavond kent
een Mooiste Snik Trofee, de
prijs voor de zanger of zange
res uit het publiek met de beste
snik in de stem, plus optredens
van Trio Bill Naad, Van Alles
Wat, Punt Acht en de Krijsen
de Krengen.
Elke ochtend om half negen
verzamelen de 800 dirigenten
zich in de Doelen voor een half
uurtje gezamenlijk zingen.
„Ja, ja, sommige koordirigen
ten kunnen zelf ook zingen"
grinnikt Hilbrand Adema. Ze
zingen een speciaal hiervoor
gecomponeerd stuk over Eras
mus, het is de tune van het
symposium.
Het openingsconcert van
avond (woensdag) in de Grote
Zaal van de Doelen is een seri
euze keus: het War Requiem
van Benjamin Britten, door
het Groot Omroepkoor, het
Radio Filharmonisch Orkest,
het Roder Jongenskoor en de
solisten Roberta Alexander,
Christian Eslner en Gerald
Finley, alles onder leiding van
Claus Peter Flor. Op 13 juli is
in dezelfde zaal een concert
door vijf kinderkoren (uit Chi
na, Australië, Argentinië, Fin
land en Nederland) onder de
naam Grand Gala Songbridge
2000. De koren zingen die
avond ieder apart en alle vijf
samen, ondermeer een nieuwe
compositie die de vredesbood
schap van de Unesco ver
woordt en de Hymn for Free
dom van Oscar Peterson.
Het Wereldsymposium
voor Koormuziek in Rotter
dam begint vandaag
(woensdag) en duurt t/m
woensdag 14 juli; locaties:
Doelen, de Paradijskerk, de
Laurenskerk, Crtykerk Het
Steiger en de Pelgrimsva-
derskerk. Elke dag optre
dens bij de Laurenskerk, in
de Voorhaven, in de Doe
len, in het stadhuis aan de
Coolsingel en zaterdag ook
in de bibliotheek.
Grandaddy
'Under The Western Freeway' van
Grandaddy was een van de beste al
bums van 1997. Op de valreep van dat
jaar, zodat niet iedereen het meekreeg,
maar dat is in de afgelopen anderhalf
jaar ruimschoots goed gemaakt. In die
tijd deden de Amerikanen zo'n beetje
elk Nederlands festival aan en werd
ook het zalencircuit niet vergeten.
Schijnbaar moeiteloos tovert de band
wonderschone melodielijnen uit de
hoed, die soms heel lang aangehouden
worden maar vaak ook heel onaange
kondigd een verrassende wending krij -
gen, bijvoorbeeld door een ander tem
po of een scheurende gitaar. Nu is het
wachten op de opvolger van 'Under
The Western Freeway'.
Die is er nog niet, maar wel zijn de twee
moeilijk verkrijgbare epeetjes, die aan
het debuut vooraf gingen, op een cd ge
zet. En dan blijkt, ongelogen, The Bro
ken Down Comforter Collection (V2)
bijna net zo mooi, bijna net zo intens en
bijna net zo verrassend te zijn. Mis
schien dat het allemaal net iets eenvou
diger en voorspelbaarder is, maar toch,
de briljante ingevingen en het talent
van de band zijn hier al zo evident aan
wezig dat je alleen maar kimt hopen
dat de echte opvolger van 'Under The
Western Freeway' (verschijnt ergens in
het najaar) ook zo mooi is.