Miljoenenorder Scheldebouw Werk van Maddy Arkesteyn moet de toeschouwer grijpen PZC Zeeuws Orkest speelt zich pas laat los Picasso-expositie in kunstzaal van Middelburg zeeland bw 14 Gevelbouwer bekleedt twee prominente kantoortorens in Londen Schelde Groep brengt ketelbouw onder in een vennootschap ondernemend zeeland lÈajpS» 1900-2000 ■KBfOEElMi Wind en water sieren Ellewoutsdijk kunst cultuur zaterdag 3 juli 1999 door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Schelde bouw in Middelburg heeft de opdracht gekregen voor de ge- velbouw voor twee 220 meter hoge kantoortorens in het nieu we Londense zakenproject Ca nary Wharf in het havengebied Isle of Dogs. De opdracht is met een geschatte waarde van 160 miljoen gulden de grootste in gevelbouw die het bedrijf ooit kreeg. Scheldebouw. sinds vijf jaar één van de vij f regionale hoofd kwartieren van het Italiaanse gevelbouwconcern Permastee- lisa, verwacht voor het project de helft van de werkcapaciteit gedurende veertien maanden nodig te hebben. Er werken nu 220 mensen bij het bedrijf in Middelburg. De bouw van de gevelelemen ten voor de torens begint in ok tober. verwacht directeur B. van de Linde van Schelde bouw. Hij bracht de contracten voor beide torens binnen in hechte samenwerking met het Britse projectkantoor van Per- masteelisa. De torens flanke ren de bestaande hoogste toren van Londen, het One Canada De rubriek Onderne mend, Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. door Maurits Sep VLISSINGEN - De Koninklij ke Schelde Groep en NEM bv uit Leiden bundelen hun krachten in de bouw van ener gie- en milieu-installaties. Zij hebben een vennootschap op gericht onder de naam NEM- Schelde. Beide bedrijven ne men voor de helft deel in de vennootschap. NEM b v is wereld wij d actief op het gebied van energie- en mi lieuprojecten. Het bedrijf ont beerde echter kennis van ketel- bouw. Daarom is toenadering gezocht tot de Schelde Groep. De onderhandelingen hebben ruim een half jaar geduurd. De Schelde brengt de ketel- bouwactiviteiten van Schelde Industrial Engineers Con tractors (SIEC) en het onder houdswerk van Schelde Ener gy Systems Services (SESS) onder in de vennootschap. NEM bv levert op zijn beurt de kennis van de markt voor ener gie- en milieu-installaties die de KSG hiet had. „Wij krijgen Squaregebouw, lokaal bekend landmark onder de naam Ca nada Tower. De torens worden in gebruik genomen door de Hongkong en Shanghai Bank en de Citigroup. De architecten zijn Cesar Pelli en Sir Norman Foster. De elementen voor de gevels worden in Middelburg ge maakt en verscheept naar Lon den voor plaatsing. In de hallen aan de Herculesweg worden momenteel elementen ge maakt voor de gevels van de Ichtus Hogeschool in Rotter dam, een gebouw met volledig transparante gevels van archi tect Erick van Egeraat, en ge velmodules, compleet met be ton en steen voor het Londense Fleetstreet-project voor de bankgroep Goldman Sachs. Ook de gevels van de biblio theek van de TU Delft en het Amsterdamse hoofdkantoor van ABN Amro staan op het curriculum vitae van de Mid delburgse gevelconstructeur. De te bouwen Mondriaantoren in Amsterdam, Ploftoren in Den Haag en de renovatie van het World Trade Center Den Haag komen daar bij toegang tot een grotere markt, de NEM krijgt ketelbouwers", verklaart secretaris T. L. van de Poel van de KSG het weder zijdse belang. Voor de honderd betrokken Scheldewerknemers verandert er met de oprichting van de vennootschap vrijwel niets, al dus Van de Poel. NEM-Schelde krijgt Breda als thuisbasis. Daar zijn de ketelbouwactivi teiten van de KSG (SIEC en SESS) gehuisvest. Bij SIEC werken zeventig mensen, bij SESS dertig. Zij zijn samen goed voor een jaarlijkse omzet van honderd miljoen gulden. Van uitbreiding van het com plex in Breda is geen sprake. NEM blijft werken vanuit Lei den. Bij NEM bv werken wereld wijd ongeveer 450 mensen. De helft van hen werkt in Neder land. Het van oorsprong Ne derlands-Duitse bedrijf heeft ook vestigingen in Duitsland en de Verenigde Staten. De jaaromzet bedraagt 450 mil joen gulden. Een impressie van de torens in Londen, waarvoor Scheldebouw de gevelelementen gaat maken; het middelste bouwwerk, de Canada Tower, staat er al. Een van de ontwikkelingen van het bedrijf is 'Blue technology' waarbij de gevel een actief onderdeel is bij de klimaatbe heersing". Zelfvoorzienend met zonne-energie kunnen dubbel- schalige gevels met een venti latiesysteem sterk besparen op energie en bijdragen aan com fort zoals door gelijkmatige temperatuurverdeling'. De energiezuinige techniek wordt ook ingezet bij het Ichtuspro- ject. Scheldebouw werd begin ne gentiger jaren verzelfstandigd en 'in de etalage gezet' door Koninklijke Schelde Groep. Contacten met Permasteelisa bestonden toen al via samen- werkingen met Scheldebouw. Sinds de overname heeft het bedrijf een ommekeer ge maakt, vertelt directeur Van de Linde. „We hebben de organi satie aangepast en bewerkten op eigen kracht de markt. Sindsdien kent de omzet een gestage groei en is nu verdrie voudigd. Wezijn al jaren winst gevend." Scheldebouw ver wacht dit jaar een omzet van tachtig tot negentig miljoen en haalde over 1998 een winst van vijf miljoen bij een omzet van 61 miljoen gulden. „Onze markt ligt in Nederland en Groot-Brittannië. Voorheen werkten we ook in Duitsland, maar die markt hebben we ver laten vanwege het slechte marktniveau. Groot-Brittan- nië kent geen gevelbouwindu- strie op dit niveau - we werken voor A-projecten aan het topje van de piramide. Concurrentie is er vanuit Europa en recent ook uit de Verenigde Staten en Canada. Maar de koers van de dollars werkt ten gunste van de Europese sector. Daarbij zitten wij vijf kilometer en één via duct van de veerdienst naar Engeland." De Zeeuwse locatie werkt het bedrijf in één aspect tegen: goe de engineers zijn schaars en die van elders zijn niet van zins naar Zeeland te verhuizen. „Daarom hebben we in Roo sendaal een kantoor geopend waar tien engineers werken en openen we binnenkort een kantoor in Antwerpen waar nog eens tussen de vijftien en twintig mensen komen." In het laatste jaar van de twintigste eeuw blikt de PZC van dag tot I j dag terug op nieuws- k feiten uit Zeeland. doorTheo Giele Pablo Picasso liep eind jaren vijftig al tegen de tachtig. Hoewel de eeuw nog 42 jaar te gaan werd hij in 1958 al tot de grootste kunstenaars van deze eeuw gerekend. Een expositie van zijn werk was zeker geen al ledaagse gebeurtenis. In de zomer van 1958 stond het museum Boymans 7 5 grafische werken van de Spaanse meester af voor een tentoonstelling in de Middelburgse kunstzaal Van Benthem en Jutting. De direc teur van het Rotterdamse muse um, J. C. Ebbinge Wubben, opende de expositie op 3 juli 1958. In de kunstzaal kon het publiek tot 1 september van dat jaar 75 werken bekijken. Kunstschil der Louis Heijmans was muse um Boymans dankbaar dat het kunstminnend Zeeland in staat stelde het grafische oeuvre van de invloedrijke Picasso van na bij te bekijken. Veelzijdig De recensent van de PZC was enthousiast over de expositie: „Het is geen openbaring wan neer wij hier vaststellen dat de kunstenaar Pablo Picasso een veelzijdig man is. Maar wan neer men dat nog eens bevestigd wil zien, bestaat daartoe op het ogenblik een bijzonder mooie gelegenheid." De tentoongestelde werken ge ven een overzicht van de vele as pecten van de meester. „Het is dus mogelijk om op deze exposi tie van alleen grafisch werk een indruk te krijgen van de grote veelzijdigheid, die kenmerkend 1 is voor de schilder, beeldhouwer, pottenbakker en graficus Picas- llct beeld 'Wind en Water' van Wies de Bles werd gisteren onthuld in Ellewoutsdijk. De kunstenares liet zich bij het maken van het werk inspireren door het landschap en de geschiedenis van het dorp. foto Willem Mieras door Mieke van der Jagt ELLEWOUTSDIJK - De Borselse wet houder van cultuur, F. Tollenaar, heeft vrijdag een beeld onthuld in Ellewouts dijk. Het is het negende in een reeks van beelden die de gemeente Borsele in de ker nen plaatst. Zes kernen hebben nog een beeld tegoed. De kunstwerken, die samen een beelden route door de gemeente moeten gaan vor men, zijn allemaal vervaardigd door Bor selse kunstenaars. Wind en Water, het beeld in Ellewoutsdijk, is van Wies de Bles uit Heinkenszand, die ook een periode in Ellewoutsdijk woonde en werkte. Voor Wind en Water het Wies de Bles zich inspireren door het landschap en de ge schiedenis van Ellewoutsdijk. Als enige dorp in de gemeente Borsele had Elle woutsdijk te lijden onder de watersnood ramp van 1953. Het dorp, de kleinste kern van Borsele, schuilt in een bocht van de dijk tegen water en wind en ontleent veel van zijn charme aan deze twee elementen. De Bles zette op een terpje, een vliedberg- je, een stijle, stalen piramide waarinde golven die de wind op het strand maakt, van boven naar beneden lopen. In een gla zen plaat wordt het beeld in de diepte weerspiegeld. Na wat aanvankelijk geharrewar over de lokatie van het kunstwerk, kreeg het beeld uiteindelijk een plaats bij het ge- maaltje onderaan de dijk. BROUWERSHAVEN, Grote Kerk Het Zeeuws Orkest olv Dirk Brosse met medewerking van bandoneo- nist Alfredo Mrcucci en gitarist Ro land Broulx. Werken van Villa-Lo bos, Piazolla, Ponce en Brossé. door Kees Cijsouw De zin voor avontuur is bij het Zeeuws Orkest tegen de zomer het sterkst ontwikkeld. Komt men in het najaar en het voorjaar in de programmering nogal eens uit bij de klassieken of de romantici, in juli pleegt men al jaren af te wijken van de gebaande paden, door de lichte toets of de onverwachte combi naties, die de optredens dan kenmerken. Die tendens is de laatste jaren versterkt. Vanaf gisteren staan - tot en met 8 juli - vier concerten met impressies uit Latijns-Amerika centraal. De (volks)ritmes en klankkleu ren van heden en verleden van Midden- en Zuid-Amerika zijn in de gekozen muziek nadruk kelijk aanwezig. Van de eerste indiaanse legende en het gitaarconcert van Villa Lobos (Brazilië), via de tango's van Piazolla (Argentinië) naar de schepper van het muzikaal nationalisme in Mexico, Manuel M. Ponce. Het intrigerendst is niettemin de finale van het concert: een stuk onvervalste, op klank, rit me en harmonie van Latijns- Amerika gebaseerde program mamuziek van dirigent en com ponist Dirk Brossé. El Golpe Fa- tal verklankt 'het lijden van de stier', lichtte de geëngageerde Brossé onlangs in deze krant toe. Progammamuziek? 'Ik kan voor u een glas bier op muziek zet ten', zei Richard Strauss ooit en je zou het, met zijn Tijl Uilen spiegel in gedachten, zowaar geloven. Er staat een andere op vatting tegenover, roemrucht verwoord door Strawinksy: 'Muziek vermag in het geheel niets uit te drukken'. Liever dan als programmamu ziek zou ik El Golpe Fatal ka rakteriseren als ideeënmuziek, en dan is het een welluidende aanklacht tegen ongelijkheid. Maar ook zonder die lading mag zijn symfonisch gedicht er, puur op eigen kracht, wezen: een sprankelend, rijk geïnstrumen teerd stuk muziek. Naar mijn indruk kwam het Zeeuws Orkest vrijdagavond pas laat op dreef. De indiaanse legende van Villa-Lobos, een - te lang uitgesponnen - evocatie zoals Sibelius die in het verre noorden kon schrijven, klonk niet alleen plechtstatig, maar ook nogal stroef. In de drie tan go's van Piazolla - vlees noch vis eigenlijk - stak het orkest wat bleekjes af tegenover de pregant bespeelde bandoneon van Al fredo Marcucci. Pas na de koffie wist men alert en zeker partij te geven aan gitarist Roland Broulx, die Villa Lobos' gitaar- concert met flair en virtuositeit verklankte. Van stroefheid of bevangenheid was evenmin sprake in de flit sende uitvoering van de Mexi caanse danssuite van Ponce. Het orkest speelde zich in die muziek net op tijd los voor het glansstuk van Brossé. Onder diens gedecideerde rust i kwam men los van de materie en gaf zijn fraaie klankpalet de al- lure die het verdient: mooi opge-1 fokte blazers waren er en prachtig melancholieke, diepe j strijkers. Zo werd een avond, die wat tam I begon, toch nog goed voor een roffelende ovatie van de be hoorlijk bezette kerk. Het Zeeuws Orkest herhaalt het programma vanavond, zaterdag, in Aardenburg's StBaafs (20.15 uur) en op 7 en 8 juli tijdens het Straatfes- I tival Vlissingen (dan zonder Villa-, Lobos). doorErnst Jan Rozendaal RENESSE - Wie ooit door Spanje heeft gereisd kent ze wel. Grote billboards, middenin het landschap, van de stier die het beeldmerk is van Osborne Sherry. Zo'n stier heeft kunste nares Maddy Arkesteyn (Goirle, 1966) gemaakt aan twee wan den van het gebouw Plus, de ex positieruimte van Jan van Munster in Renesse. De in potaarde op gips vervaar digde stier is verlengd - hij heeft zeven poten - en zijn profiel is geknakt door een scherpe hoek van het gebouw. Het weidse uit zicht door de grote ramen voor en achter de stier wekt de in druk dat hij midden in het Schouwse landschap staat. Er is iets vreemds met de stier. Hij is zelf embleem van een drankmerk en dus bedoeld om zich aan het publiek te tonen, maar op zijn rug en voor hem staan reclames van blikgroen- ten en mineraalwater. Draagt hij ze, als een sokkel? Wordt de stier tentoongesteld of stelt hij iets tentoon? Bewust schept Ar kesteyn die verwarring. „Mijn werk gaat over het tonen zelf, over hoe de dingen zich tonen. 'Wat presenteert zich hier nu?', kunjebij de stier vragen. En dan is hij ook nog eens verlengd. Die stier is bijna het slachtoffer van iets anders." De stier is maar een onderdeel van het landschap dat Ar kesteyn - ooit omschreven als een van de first ladies van de jongste kunstenaarsgeneratie - heeft ingericht in het expositie gebouw dat de vorm heeft van een plus. De afgelopen twee we ken heeft ze gebivakkeerd in het naastliggende gebouw - de min - en gewerkt aan haar expositie, die zondag opengaat. Strandbal Het landschap dat ze heeft ge creëerd strekt zich uit over de gehele vloer en een deel van de wanden. De bezoeker kan er niet omheen lopen, maar staat er middenin. Met touwen heeft ze twee doorzichtige muren ge maakt. Op de vloer grijpen de touwen verschillende voorwer pen vast, zoals een autoband en een zwartgeschilderde strand bal die verwijst naar de granie ten ballen van Jan van Munster die buiten op het erf liggen. Ver der is met touw, dikke bamboe stokken en pvc-buizen een tent gemaakt, waarbij opnieuw on duidelijk is of de stokken en de buizen het touw dragen, of dat ze er juist door zijn gegrepen. Hetzelfde geldt voor een aantal voorwerpen dat onder plastic ligt: een stoel met de poten om hoog en een grote, zwarte em mer. Het plastic vangt de voor werpen, isoleert ze en toont ze, maar heel anders dan een sokkel zou doen. „Ik noem al mijn werken land schappen", zegt Arkesteyn. „Landschap gebruik ik dan als een algemene term, als een ver zamelnaam van hoe de wereld is ingericht. Alles wat een relatie met elkaar aangaat is land schap Als je dingen op een vreemde manier bij elkaar zet, tonen ze zich zo dat ze heel erg op zichzelf staan. Als je ze op een sokkel zou zetten, dicht je ze betekenis toe. Dan wordt er een spot op gezet en wordt het een serene presentatie. Dat wil ik nou juist niet. Ik wil voorwer pen niet mythologiseren. Ik wil ze tonen in hun betekenisloze zelf. Niet uit een soort nihilisme, maar juist om ze tot hun recht te laten komen." ,Het is een natuurlijke behoefte van de mens om dingen te fixe ren. Door dingen onder plastic te tonen, fixeer ik ze ook, maar op zo 'n manier dat ze uiteen val len. Ik fixeer dingen, ik plaats ze, ik toon ze en tegelijkertijd laat ik het falen van die hande ling zien. Een beeld is een afge bakend geheel. Met mijn veld hoop ik verwarring te stichten. 'Is dit het?' Ik wil de werkelijk heid vervreemden met mijn beelden." Arkesteyn maakt een ingekeer de vorm van kunst: een tentoon stelling over het tonen van dingen. Toch maakt haar pre sentatie die indruk helemaal niet. Mensen vinden haar werk vaak schreeuwerig of theatraal. „Mijn uitgangspunt is concep tueel", verklaart ze. „Maar de echte conceptualisten maken werk dat je zo'n beetje moet le zen. Ik maak werk dat je voelt, werk waardoor je fysiek wordt gegrepen." Expositie: Maddy Arkesteyn, bij Stichting Plus Min, Rampweg 24A Renesse, van 4julit/m 1 aug, openza enzo 13.00-18.00 uur. De stier van Maddy Arkesteyn, een onderdeel van het landschap dat de kunstenares heeft ingericht in de expositieruimte Plus. foto Pieter Honhoff foto ANP Picasso, eind jaren vijftig in Cannes.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 50