Minder vlees op het bord De schooltas als trendy lichtgewicht Eigenzinnige ontwerper in Den Haag Vermageren of jojoën PZC Originele ontwerpen wedstrijd Hema Nieuwe tarwe is vrijwel ongevoelig voor schimmelziekte tafel en trend 41 Hishinuma exposeert in Modegalerij zaterdag 3 juli 1999 Chilli Chin Chilla werd beloond met een eerste prijs. De bobbeltjes structuur van All round masseert de rug. De schooltas is al jaren onderwerp van discussie. Zo gaat de gemiddelde scholier dagelijks op pad met zo'n negen kilo aan boeken en wat dies meer zij. Zeker de brugpiepers, die iedere dag voor de zekerheid alles maar meenemen, gaan vaak letterlijk gebukt onder te zware schooltaslasten. De Commissie Boekentas van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen concludeerde aan de hand van een onderzoek dat zowel ouders als scholieren de behoefte hebben aan een meer verantwoorde schooltas. De Commissie Boekentas nam daarom dit jaar het intiatief om de schooltas onderwerp te laten zijn van de twaalfde Hema Ontwerpwedstrijd. Meer dan 400 studenten HBO Sinds de jaren zestig zijn de porties vlees die we zowel thuis als in de restaurants en andere eetgelegenheden op ons bord krijgen stapje voor stapje kleiner geworden. In landen waar culinaire tradities niet of nauwelijks aanwezig zijn of door bepaalde omstandigheden zijn verdrongen, kun je met een zekere regelmaat opmerken dat er ontwikkelingen in gang worden gezet die uiteindelijk ook de kookkunst in Europa kunnen beïnvloeden. In Australië en in grote delen van de Verenigde Staten doet zich al sinds enkele jaren het verschijnsel voor dat het gebruik van vlees sterk wordt teruggedrongen. Dat wil overigens niet zeggen dat men en masse voor het vegetarisme heeft gekozen, maar dat men er wel veel minder vlees eet dan men gewend was te doen. Het beperken van het gebruik van vlees is niet nieuw. Ook in ons land niet, want sinds de jaren zestig zijn de porties vlees die we zowel thuis als in de restaurants en andere eetgelegenheden op ons bord krijgen stapje voor stapje kleiner geworden. In kookboeken uit de jaren zestig worden voor de gewichten van tournedos (bief stukken van de runderhaas) en en- trecotes (lendebiefstukken van het rund) respectievelijk 125-150 gram en 200 - 225 gram aangege ven. Nu, dertig jaar latex-, weegt een tournedos niet meer dan 100 gram en wordt een entrecote van meer dan 150 gram al overdreven groot gevonden. De tijd dat ernaar gestreefd werd dat we in ons land elke dag een stukje vlees op het bord zouden hebben, ligt achter ons. Steeds meer mensen kiezen voor een of meerdere maaltijden per week waarin vlees, vis of gevogelte ont breken. Dat zijn niet de mensen die zich tot het vegetarisme beke ren, maar wel heel bewust kiezen om het eten van vlees te beperken. Dat kan omdat we over het alge meen toch al (te) veel ingrediënten met dierlijke eiwitten en vetten eten. Overdaad De ti-ends die zich in de VS van Amerika en in Australië afteke nen, hebben uiteraard met die overdaad aan dierlijke eiwitten en vetten te maken. Men kiest er ech ter voor om gerechten met veel minder vlees, vis en gevogelte sa men te stellen dan men tot nu toe is gewend. Het vlees, de vis en het ge vogelte krijgen er een andere rol toebedeeld dan die welke wij in Europa, en zeker in het deel waar in wij wonen, eraan geven. Met die nieuwe trend wordt ex-van uitgegaan dat het vlees, de vis en het gevogelte alleen nog belang rijk is als smaakmaker. De hoe veelheden worden er terugge bracht tot ca. 50 gram vlees en gevogelte per persoon en voor vis geldt het iets hogere gewicht van 75 gram per persoon. Groenten en vruchten gaan de hoofdrollen spe len, tex-wijl aardappelen, rijst, pasta en brood eveneens naar de achtergrond worden gedrongen. Zo op papier ziet het er nogal revo lutionair uit, maar dat is het ei genlijk niet, want in veel Aziati sche keukens, en met name die in China, vertolken, uiteraard op een aantal uitzondelingen na, het vlees, de vis en het gevogelte al eeuwenlang als hoeveelheden geen grote rol. Wel zijn het de smaakmakers bij uitstek en in die categorie blijven het vlees, de vis en het gevogelte de toon aangeven. Hoewel de Voedingsraad in ons land dergelijke ontwikkelingen in de kookkunst met belangstelling zal volgen en er waarschi j nlijk wel enige steixn aan zal gaan verlenen, is het nog maar de vx-aag of we in Europa inderdaad die nieuwe trend zullen volgen. Met name in de landen van West- Europa waar culinaire tradities zo veel mogelijk worden gehand haafd, zal men tegenover die ont wikkelingen sceptisch blijven staan. In de keukens van vooraan staande restaux-ants in West-Eu ropa is er vooralsnog geen belang stelling voor gebleken. Ook toonaangevende keuken meesters hebben zich in ons we relddeel er nog rxiet over uitge- sproken. Dat kim je eigenlijk ook niet van ze verwachten, want zij hebben Auguste Escoffier (1846 - 1935) nog heel hoog in het vaandel staan. Escoffier wordt door hen nog altijd beschouwd als de grondlegger van de moderne kookkunst. De x-egels die Escoffier nu bijna honderd jaar geleden liet vastleggen gaan voor hen nog al tijd op. Van een plotselinge omme zwaai zoals zich die in Australië en in de VS zal gaan voordoen, zal men hier niets willen weten. Te vex*wachten is dat zij met hele kleine stapjes in de richting van die nieuwe trend zullen gaan. Niettegenstaande dat, zullen de amateurkoks en ook zij die dage lijks een warme maaltijd op tafel moeten zetten, zich wel door die nieuwe trend aangesproken voe len. Hans Belterman Volgende week in de dagelijkse rubriek op pagina 4 worden recepten opgeno men loaarin de rol van met name het vlees wordt beperkt. In Amerika is een tarweras ontwikkeld dat vrijwel ongevoelig is voor meeldauw. Deze hardnekkige schimmelziekte zorgt jaarlijks voor grote opbrengstverliezen in granen. Het resistente ras is verkregen via jax-enlange kruisingen in het laboratorium voor graanziekten in St.Paul, Minnesota. Vanaf volgend voorjaar is het tarwezaad commercieel ver krijgbaar op de markt. Meeldauw of Fusarium verschrompelt de graankorrels van onder meer tarwe en gerst. Ook maakt de schimmel een gif dat schadelijk is voor mens en dier; waar-door aangetast graan onbruikbaar wordt voor meel, bloem en veevoer-. De nieuwe variëteit vertraagt de verspreiding van de schimmel in de aar, zodat uiteindelijk veel minder graan wordt besmet. De schade kan met dit nieuwe ras, genoemd naar de geestelijk vader McVey, met zeventig tot negentig procent worden ingedamd zonder pes ticiden te gebruiken. Vooral in de zomer maken veel mensen zich zorgen over hun gewicht. Velen vragen zich af hoe ze op een snelle manier hun overtollige pondjes kunnen kwijtraken zonder al te veel over hun eetgedrag te hoeven nadenken. In advertenties worden 'wondermiddelen' aangeprezen die de pondjes moeiteloos als sneeuw voor de zon voor eeuwig kunnen doen verdwijnen. De verkoop van vermageringsproducten neemt in deze tijd een grote vlucht. En steeds weer verschijnen er nieuwe producten op de markt. Helpen al die middelen eigenlijk echt? Op heel korte termijn bieden de meeste px-eparaten wel soe laasop langere termij n echter zijn ze geen oplossing voor gewichts problemen. Helaas bestaan ex- geen wondermiddelen. Voor bijna iedereen is het mogelijk om in en kele weken de eerste paar kilo's overgewicht kwijt te raken. Moei lijker wordt het als het gaat om meer dan een paar kilo's én wan neer men op lange termijn op het juiste gewicht wil blijven. Afvallen gaat nooit vanzelf. En je kunt ook niet in een paar dagen vex-liezen wat er in maanden is bij gekomen. Het px-incipe van afvallen is sim pel: minder energie opnemen via eten en drinken dan nodig is voor de lichamelijke activiteiten. Ook wanneer het lichaam in rust is, ge bruikt het energie voor de zoge naamde nxststofwisseling. Juist deze ruststofwisseling maakt af vallen zo moeilijk, omdat ze zich aanpast aan de hoeveelheid voe ding. Bij het lijnen gaat het li chaam namelijk efficiënter om met de verminderde hoeveelheid energie uit de voeding door de ruststofwisseling te vexiagen. Daardoor wordt het moeilijker om af te vallen. Je moet daarom steeds minder eten om af te vallen. Door het opvoeren van de lichaamsbe weging blijft de ruststofwisseling op peil. Daai-voor moet dus moeite worden gedaan, dat gaat niet van zelf. Schijneffect Kuren, pillen en poeders hebben binnen één a twee weken ogen schijnlijk effect. Dat komt, door- dat in het begin van de kuur veel vocht vrijkomt. Na verloop van tijd gaat het lichaam over op vet- verbranding en dan is het ge wichtsverlies veel minder groot. Veel veimageringsdiëten zijn een zij dig van samenstelling en missen essentiële voedingsstoffen. Een flink nadeel van vexmagei-ings- producten is dat de gebruiker zijn of haar voedingsgewoonten niet verandert. Na een kuur vervalt hij of zij al gauw weer in het oude eet patroon. Uitgerekend dat leidde tot overgewicht, en dus komt met dezelfde vaart weer aan. Regelmatig krijgt het Voedings centrum vragen over allerlei dië ten die nogal afwijken van een 'ge woon' voedingspatroon en die kennelijk in de praktijk moeilijk hanteerbaar zijn. De meeste men sen beginnen heel optimistisch en zien al gauw resultaat. Wat veel mensen zich niet realiseren, is dat men na het afvallen niet op de ou de voet verder kan aan. Het is geen kwestie van 'even' lijnen om op ge wicht te komen en vervolgens weer gewoon te eten en te drinken. Wie dat doet ondervindt het zoge naamde jojo-effect: afvallen, aan komen, afvallen, aankomen enzo voort. Jojoën Sommige mensen jojoën een leven lang en benadelen daarmee hun gezondheid. Afvallen is vooral een kwestie van discipline. Blijvend minder eten is de enige remedie. Mindervet, alcohol en suiker, min der tussendoortjes, minder snacks. Meer gi-oente. volop fruit, regelmatig eten en veel drinken zorgen wel voor een volwaardige voeding. Het volgen van een ge zond, niet te streng vermagerings- dieet in combinatie met meer be weging, levert op den duur meer succes op en minder tekorten. Patricia Schutte Meer informatie over verantwoord vermageren in de brochure 'Gewicht in balans' te besteller)?door 7,50 over te maken op gironummer 43 23 700 t.n.v. het Voedingscentrum in Den Haag o.v.v. brochurenr. 150. en WO design en vormgeving schreven zich in en dat leverde uiteindelijk 140 inzendingen op. Van de eigentijdse zadeltas Chilli Chin Chilla tot het skateboard Holloiv. Het principe van twee-emmer- tjes-water-halen en dat van de sandwichborden brachten Vic tor Le Noble, student faculteit In dustrieel Ontwerpen van de TU in Delft, in het Wilde Westen: de za deltas die de ruiter over zijn schouder werpt als hij van zijn paard stapt. Deze elementen vormden de basis voor het win nende ontwerp van de Hema Ont werpwedstrijd: de Chilli Chin Chilla, een schoudertas in wes- ternstijl. Het ontwerp heeft een brede schouderband, die zorgt voor een gelijkmatige gewichts verdeling over borst en rug. Door een handige zij sluiting kan ook de heup nog steun geven. De scholier kan de tas over de schouder dra gen, maar ook vastmaken om het middel bijvoorbeeld tijdens het fietsen. De jury van de ontwerpwedstrijd, bestaande uit Categorie-manager Saskia Touw, Hema Formule-ma nager Frans Deumes, industrieel ontwerper Bruno Ninaber vanEy- ben, tassenontwerpster Hester van Eeghen en senior-beleidsme dewerker Margot van Beek-Acker namens het Ministerie van OC en W, waren dit jaar enthousiast over het niveau van de 140 inzendin gen. Zo werden naast de drie hoofdpx-ijzen ook nog vijf eervolle vermeldingen toegekend. De jury beoordeelde de inzendingen op actualiteit en originaliteit, draag baarheid en ergonomie, functio naliteit en gebruiksgemak, duux-- zaamheid en materiaalgebruik en een gunstige prijs-kwaliteitsver- houding. Ook de aanbevelingen van de Commissie Boekentas na men zij in bun overwegingen mee. Staatssecretaris Adelmund van het Ministerie OC en W reikte af gelopen week de prijzen uit in het Haagse Omniversum. Kruisvorm De tweede prijs werd toegekend aan het ontwexp CROSS van de Italiaanse Lucia Terrenghi. Zij studeert aan de Politecnio in Mi laan, maar brengt dit jaar door op de TU in Delft. Zij ontwiex-p een i'ugzak met een strakke lijnvoe- xing en een kruisvorm die tenig- keert in zowel draagbanden als ritsluiting. De kruisbanden zor gen ervoor dat de rugzak dicht op het lichaam gedragen wordt zodat een heupband en borstclip niet nodig zijn. Aan de basis van de vorm staan drie polypreen platen die als een doos de iixhoud van de rugzak op zijn plaats houden. Door de transparante eigenschap van dit materiaal is vanaf de bui tenkant de inhoud zichtbaar. De rugzak is uitgevoerd in zwart en gx-ijs met contrasterende rode bandj es aan de zij kantengeschikt voor de bevestiging van bijvoor beeld paraplu of thermoskan. Met het ontwerp Jep, omdat het anders kan, wil Willeke Evenhuis (studente afdeling 3D Design Ho geschool voor de Kunsten in Arn hem) zowel het milieu als de scho lier ontlasten. Haar ontwerp is voor het grootste deel gemaakt van hennep. Evenhuis liet zich in spireren door ouderen die steeds vaker gebruik maken van bood schappentassen op wieltjes. Ook menig reiziger verplaatst zich met een koffer op wieltjes. De rugtas met wiel heeft verstelbare schou derbanden waarmee de tas voort te trekken is maar ook te dragen. Voor de korte afstanden binnen- schools zit er een px-actisch hand vat aan. Met het oog op de veilig heid in het verkeer zit er tevens een eenvoudig knipperlichtje aan de tas. Een kunststof 'ruggengraat' is de basis van 's Coolback van Sietske Klooster, studente opleiding In dustrieel Ontwex-pen TU Delft. Zij sleepte hiermee een eervolle ver melding in de wacht. Het ontwerp is uitgevoerd in verschillende kleui'combinaties en maakt het daardoor draagbaar- voor zowel jongens als meisjes. De overige eervolle vermeldingen gingen naar 2Pac, een ontwerp dat in een handomdraai verandert van rug zak in fietstas; Lock Load, een sportieve rugzak van wetsuitma- teriaal die het gewicht op de heu pen laat rusten; Allround, een ge- evolueerde versie van de rugzak met aan de achterzijde een bolle- tjesstructuux: Die bolletjes zorgen exvoor dat de rug gemassseerd wordt en gaat transpiratie tegen. De tas heeft een ingenieuze draai- sluiting waardoor de grootte van de tas zich aanpast aan de inhoud. Het ontwerp Holow is een alterna tieve manier om boeken te vervoe ren, namelijk in een skateboard. Een plank op wieltjes, maar dan hol vanbinnen. Annemarie Zevenbergen Een selectie van de inzendingen is te zien in het Museon, Stadshouderslaan Den Haag tot en met 22 augustus. Maandag t/m vrijdag van 10 tot 17 uur en op zaterdag en zondag van 12 tot 17 uur. De Modegalerij van het Gemeentemuseum in Den Haag waagt zich vanaf zaterdag voor het eerst aan een overzichtstentoonstelling van een hedendaagse ontwerper. Met de Japanse modemaker Yosliiki Hishinuma heeft het museum maar meteen de meest vooruitstrevende en eigenzinnige designer van het hedendaagse Japan in huis gehaald. Hishinuma (1958) werd we reldberoemd met zijn 'vlie- ger'-kleding, die door de wind tot enorme vormen geblazen wordt. Bij collega's dwingt hij vooral res pect af met zijn experimenten met stoffen: kreuk- en krimpeffecten, transferpiints, etsen en collages in combinatie met hightech en veelal synthetische materialen. Hij komt zo tot ogenschijnlijk on mogelijke combinaties als ge smolten metaal en superelastisch 'leer' op een transparante onder laag. Van de zeventig kledingstuk ken die in de Modegalex-ij te zien zijn, is een deel buiten vitx-ines op gesteld. Het publiek mag de mate rialen naar hartelust betasten. Hishinuma, ter gelegenheid van de expositie even in Nederland, verheugt zich op de reacties van het publiek. „Het is juist goed dat de mensen erachter probex-en te komen hoe die ongewone effecten in de kleding ontstaan zijn. Ik ben niet bang om geïmiteerd te wor den, want inmiddels ben ik alweer met iets heel anders bezig." Hishinuma, die ook interieurstof- fen ontwerpt, is een groot bewon deraar van Nederlandse ontwer persgroepen. „Dutch Design is vernieuwend en fris. Dit voorjaar zag ik in Pax*ijs een modeshow van een groep jonge Nederlandse ont werpers, waax-onder Melanie Ro- zexna en Jeroen Teunissen. Ik was geïmponeerd door de creativiteit. Soms volslagen ondx-aagbaar, maar met een heel vernieuwend concept." Yoshiki Hishinuma won al tijdens zijn opleiding in Tokyo de Maini- chi Fashion Grand Px-ix voor de beste jonge ontwerper, waarna hij door Issey Miyake in dienst geno men wex-d. Na acht maanden werd hij weggestuurd omdat hij 'te ei genzinnig' was. Dat was in 1978. Sindsdien werkt hij onafhanke lijk. In 1992 brak hij in Parijs door. In 1998 ontwierp hij de stoffen voor het ballet One of a kind van JirxKilian. (GPD) De expositie in het Gemeentemuseum is te zien tot 26 september. Avondjurk 'Vis' van Yoshiki Hishinuma. eoue. XNtflNOM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 41