Ruzie om waterschapskantoor PZC Crossterreintje in Westkapelle nog tijdje open Zorg om stuntende zwemmers Verdriet over veto millenniumfeest Axel Kosovo-oorlog was voor ons ver weg zeeland 18 Goese burgemeester verwijt Middelburg poging nieuwbouw binnen te halen Extra inruilpremie van f 2.000,- gjgmgö* Het staat er echt: f2000,- extra inruilpremie op de Citroën Xsara. woensdag 28 juli 1999 door Rolf Bosboom GOES - De strijd om het water schap Zeeuwse Eilanden lijkt uit te draaien op een fikse ruzie tussen Goes en Middelburg. De Goese burgemeester D. J. van der Zaag is gepikeerd over de pogingen van Middelburg om het waterschap naar de Zeeuw se hoofdstad te krijgen. „Als ge meenten elkaar gaan beconcur reren, dan zijn we verkeerd bezig." De Middelburgse burge meester L. H. B. Spahr van der Hoek kaatst de bal terug: „De pot verwijt de ketel." Het hoofdkantoor van het wa terschap is nu nog gevestigd aan de Piet Heinstraat in Goes, maar daar is de organisatie - hoewel ze er pas enkele jaren zit - uit haar jasje gegroeid. Het dage lijks bestuur van het water schap heeft grote belangstelling getoond voor de kantoorruimte in De Stadspoort, het plan dat vanaf begin volgend jaar pal naast het waterschapskantoor op het Bekhofterrein wordt ge realiseerd. De verhuizing van Zeeuwse Ei landen leek een uitgemaakte zaak, totdat de gemeente Mid delburg eind vorige maand met drie locaties binnen haar gren- door Ab van der Sluis WESTKAPELLE - Het cross terrein aan de Vroonwegeling in Westkapelle blijft nog enige tijd open. Tegen de beslissing van B en W om het terrein te sluiten is een bezwaarschrift ingediend. Op grond van de argumenten daarin heeft het college beslo ten het terrein voorlopig niet te sluiten. Het bezwaarschrift komt pas in september aan de orde in een vergadering van de betreffende commissie. Inmiddels is ook de bodem van het crossterrein onderzocht op mogelijke verontreiniging. Over het hele terrein zijn teer- resten gevonden, maar die con centratie is niet zo hoog dat op basis daarvan het terreintje ge sloten zou moeten worden. Op een deel van het terrein is lood gevonden. Dat stuk wordt afge sloten, zodat daar in ieder geval niet meer gecrosst kan worden. In opdracht van de provincie is ook onderzoek ingesteld naar voormalige stortplaatsen in Westkapelle, waaronder het ter rein in het dorp. Uit het grond- wateronderzoek is komen vast te staan dat het grondwater niet vervuild is. Verder is er geen as best gevonden. Op grond van de Wet Milieube heer is voor het crossen op het terrein een milieuvergunning nodig, Zo'n vergunning is nooit verleend en zal ook niet ver leend worden, omdat er door het crossen te veel lawaai wordt ge maakt. Voorstanders van het crosster reintje hebben de hulp van een rechtsbijstandskantoor inge roepen. Die wijst het gemeente bestuur erop dat het crossen ja renlang is gedoogd en dat daarover nauwelijks wordt ge rept in de beslissing van het col lege om het terrein te sluiten. Om die reden is volgens het rechtsbijstandskantoor geen re kening gehouden met de belan gen van de voorstanders. Het college vindt die argumenten 'redelijk steekhoudend'. Het terrein sluiten voor er een be slissing is genomen op dat be zwaarschrift willen B en W niet. Over de sluiting van het terrein is overleg gevoerd met de dorps raad en de ouders van de veelal jonge crossertjes. De gemeente heeft aangedrongen op toezicht. B en W vinden de voorstellen wat aan de magere kant, omdat er geen toezicht gegarandeerd wordt, ook niet als er wordt ge kozen voor beperkte openstel ling op woensdag en zaterdag. Voorwaarden Het college heeft gelet op alle problemen en bezwaarschrif tenprocedures het terrein in elk geval niet vóór 1 augustus te sluiten. Het voorlopig openhou den is wel aan voorwaarden ver bonden. Er mag alleen gereden op brommers tot 50 CC en er mag niet gecrosst worden bui ten het terrein en op het deel dat met lood is verontreinigd. Ten slotte wordt het rijden alleen toegestaan op de woensdagmid dag en de zaterdag als er enig toezicht is van de dorpsraad. Beroepsmilitair T. van der Meer: „Soms was het wel een beetje saai." foto PïeterHonhoff door Piet Kleemans ZIERIKZEE - Na drie maanden bewaken van de kust van voormalig Joegoslavië keerde Hr. Ms. Bloys van Treslong dinsdag terug in Nederland. Drie maanden vlakbij de oorlog in Kosovo. Toch zag beroepsmi litair T. van der Meer uit Zierikzee, ma troos aan boord van het fregat, de oorlog als een ver-van-het-bedshow. „Thuis wis ten ze er meer van dan ik." Van der Meer en zijn 179 mede-beman ningsleden hadden in januari een leuk reisje in het vooruitzicht: zes-en-een-hal ve maand naar de Middellandse Zee. Het pakte anders uit. Al snel kreeg comman dant J. W. Wolters te horen dat hij met de Bloys vanTreslong op moest stomen naar de Adriatische Zee. Samen met zeven an dere oorlogsschepen uit andere NAVO- landen werd het Nederlands fregat inge zet voor het bewaken van de kust van voormalig Joegoslavië. Spierballen vertoon, bedoeld om de Servi sche president Milosevic de solidariteit binnen de NAVO te tonen én om hem dui delijk te maken dat al zijn manoeuvres scherp in de gaten werden gehouden. Van der Meer: „In het begin was het anders, maar later hadden we ook toestemming om vij andelij ke schepen aan te vallenGe lukkig is dat nooit nodig geweest." Op de schepen, 50 mijl ofwel 90 kilometer verwijderd van de Joegoslavische kust, werd oorlogswacht gelopen. Men was pa raat. De NAVO - en daarmee Nederland - was tenslotte in oorlog. Toch heerste er aan boord van de Bloys van Treslong geen gespannen situatie. „We merkten zo goed als niets van de oorlog. Een enkele keer zag je weieens een Tomahawk-raket over vliegen, maar meer ook niet." Natuurlijk werd er weieens onderzeeër alarm (sub-alarm) en vliegtuigalarm (air alarm) gegeven, uiteraard had er iets kun nen gebeuren en hadden de schepen be schoten kunnen worden. Maar dat ge beurde niet. En als het al gebeurd was dan had iedereen, zo is Van der Meers volle overtuiging, zich goed beschermd gevoeld door de geavanceerde radar- en wapen systemen aan boord van de Bloys van Treslong. Saai Dat gevoel feitelijk weinig gevaar te lopen en het gebrek aan aktie maakte van de be waking van de kust een saai karwei. Ze ker, je mocht tijdens de zeven uurs-oor- logswacht nu en dan een film kijken en aan het schip was het nodige aan onder houd te doen, maar toch. E-mailen of mo biel bellen naar het thuisfront mocht al leen vanuit een haven en na vijf bezoeken aan de Italiaanse havenstad Bari heb je die ook wel gezien. Aan boord werd over de oorlog in Kosovo nauwelijks gesproken. Vooral omdat ze weinig wisten van wat zich in Kosovo af speelde. „Thuis in Zierikzee zagen mijn vader en moeder elke dag beelden van Kosovo op het journaal. Die wisten er veel meer van dan wij aan boord. Later konden we via een satellietschotel wel Neder landse zenders ontvangen en toen zagen we aan boord voor het eerst zelf ook de beelden. Een heleboel van ons schrokken daar toch wel behoorlijk van." Thuishaven In thuishaven Zierikzee werd de oorlog nauwlettend gevolgd. Voor vader en moe der Van der Meer was het een koude douche toen ze te horen kregen dat de Bloys van Treslong niet, zoals aanvanke lijk gepland voor oefeningen naar de Mid dellandse zee ging, maar orders had ge kregen om naar de Adriatische Zee op te stomen. „Je weet wel dat het schip vijftig mijl uit de kust ligt en dat ze weinig risico lopen, maar dan heb je toch zoiets van 'ons jong zit daar'", bekent moeder Van der Meer. Samen met de rest van het gezin en hon derden andere familieleden stond zij dinsdagmorgen in de marinehaven van Den Helder haar zoon op te wachten. Blij dat hij uit het oorlogsgebied was. Zelf vindt Van der Meer het ook fijn weer een poosje thuis te zijn al zegt hij geen last te hebben gehad van heimwee. Hij zou zo weer gaan. „Het is tenslotte mijn werk. Daar heb ik voor gekozen." door Rolf Bosboom GOES - Een deel van de zwem mers in het havenkanaal naar Goese Sas zorgt regelmatig voor gevaarlijke situaties. Ze zw em men tussen de schepen in, laten zich aan touwen voortslepen of zoeken de hekgolven op. De brug in Wilhelminadorp, offici eel verboden terrein voor zwemmers, is een geliefde plek voor waaghalzen geworden. Zij duiken ervan af of hangen aan de brug als die omhoog gaat, om zich vervolgens van grote hoog te in het water te laten vallen. De gemeente Goes heeft een waarschuwing uit laten gaan naar aanleiding van het gedrag van de zwemmers. Daarin wijst zij erop dat schippers de zwem mers vaak over het hoofd zien en dat de aanzuigende werking van zeker de grotere schepen zeer gevaarlijk kan zijn. De ge meente adviseert vooral ouders met kleine kinderen 'met na druk' om veiligheidshalve uit te wijken naar het strandje bij Katseveer. De capriolen bij de brug noemt zij 'levensgevaar lijk'. Het gestunt bij de brug, de laat ste tijd in opkomst, baart de burgemeester nog meer zorgen. Van der Zaag heeft de politie ge vraagd de zaak in de gaten te houden en ervoor te zorgen dat het zwemverbod bij de brug wordt nageleefd. Vier camera's M. Hoogesteger, sluismeester bij het Goese Sas, ziet vanuit zijn toren het gedrag van sommige zwemmers met lede ogen aan. Maar liefst vier camera's staan er gericht op de brug bij Wilhel minadorp, maar door de scha duwen bestaat toch de kans dat zen op de proppen kwam. Twee aanbiedingen, het Stationsge bied en het plan Veldzigt, waren dermate aantrekkelijk dat mo menteel op ambtelijk niveau de mogelijkheden ervan worden bekeken. De bedoeling is dat de algemene vergadering, het algemeen bestuur van het wa terschap, zich in het najaar defi nitief uitspreekt over de toe komstige huisvesting. Daarbij zijn ook nog twee andere loca ties in Goes in beeld. Verrast Van der Zaag, deze week terug gekeerd van vakantie, is onaan genaam verrast door de ontwik kelingen die zich tijdens zijn afwezigheid hebben voorge daan. „Ik ben hier zeker niet ge lukkig mee. In het verleden is de afspraak gemaakt dat we als ge meenten niet tegen elkaar op gaan bieden. Dat het in dit geval om een overheidsinstelling gaat, maakt de zaak alleen maar nijpender." De Goese burgemeester heeft dinsdag vergeefs geprobeerd opheldering te krijgen bij het Middelburgse gemeentebe stuur. Hij is vooral benieuwd in hoeverre het dagelijks bestuur actief aan het werven is in Goes. „Daar wil ik heel graag ant woord op." Pot Burgemeester Spahr van der Hoek reageert verbaasd op de kritiek uit Goes. „Daar kijk ik van op." Hij wijst erop dat bij de fusie op 1 januari 1996, toen vier waterschappen en een weg schap samen Zeeuwse Eilanden vormden, het waterschap en het wegschap uit Middelburg ver dwenen. „Ik meen mij te herin neren dat Goes destijds Middel burg daar ook niet over heeft geraadpleegd, dus de pot ver wijt de ketel. Nou breekt mijn klomp „Ik heb de neiging om dit te re lativeren", zegt Spahr van der Hoek. „Onze mensen zijn erte genaan gelopen dat het water schap zich heroriënteert en wij zijn graag bereid daarin mee te denken. Ik zie niet in wat daar mis mee is." De verontwaardi ging van Van der Zaag noemt hij 'opgeklopt en ook wat goed koopjes'. „Het is allemaal kou- we drukte in komkommertijd." door Barend Pelgrim AXEL - De organisatoren van een groot millenniumfeest in Axel zijn teleurgesteld over de negatieve beslissing van het ge meentebestuur. Loco-burge meester A van Waes heeft de or ganisatie laten weten dat B en W de aanvraag voor de party wil len afwijzen. Een zevental hore- ca-uitbaters uit Axel had de handen ineen geslagen om op grootse wijze het nieuwe jaar in te luiden. Volgens kroegbaas Tieleman van café De Pieper laten de overheidsinstanties een uitgele zen kans lopen. „Het was juist ideaal voor GGD, brandweer en politie om alles op één centrale plekte hebben." Het Axelse gemeentebestuur geeft geen toestemming voor de happening op advies van brand weer en GGD. Ook de politie heeft al kenbaar gemaakt niet happig te zijn op uitgebreide festiviteiten bij de overgang naar het jaar 2000. De Axelse horeca wilde er op het markt plein een bijzonder groot feest van ma ken. De afwijzing is een strop voor de organisatoren. Formeel heeft loco Van Waes be kend gemaakt dat een definitief besluit pas over dertien weken volgt, maar dat is voor de hore- ca-ondernemers te laat. „Alles was al afgesproken", verklaart Tieleman. Sponsors hadden reeds toegezegd. Maar ik kan niet zo lang wachten want die tentverhuurders kunnen hun materiaal wel tien keer kwijt, de annuleringskosten bedragen nu al tweeduizend gulden." „De hele veiligheidskwestie, want daar draait deze afwijzing om, was prima geregeld", meent Tieleman. „Wij kunnen voor on ze cafés geen personeel te vin den, maar met zo 'n feest was dat geen probleem. Het is hartstik ke jammer, want nu laat je een uniek moment zomaar voorbij gaan. Als alles dicht is met oud en nieuw, is dat te wijten aan de gemeente." Tieleman heeft vernomen dat ook in Kloosterzande en Ter- neuzen grote feesten geen door gang vinden. „In heel Zeeuws- Vlaanderen geen bal te doen. Is dat de bedoeling dan?" Wethou der Van Waes betreurt de gang van zaken, maar zag geen ande re oplossing. „Als je dit advies krijgt van GGD en brandweer en je geeft toch toestemming voor dat feest, stel dat er dan wat verkeerd gaat? Wij willen dat risico niet nemen." de sluismeester een zwemmer over het hoofd ziet. Dankzij luidsprekers kan hij jongeren die zich onverant woord gedragen vermanend toespreken, maar veel haalt dat niet uit. „Ze trekken zich er gewoon niets van aan. Soms snijden ze zelfs de kabel van de luidspre kers door. Ze vinden het prach tig als de sluismeester boos wordt, omdat ze weten dat je er toch niet bij kan. Maar als er ooit wat gebeurt, dan heb je toch een hoop ellende." CITROËN Gratls uitgestelde betaling tot 1 april 2000 Of een laagrentende lening van maximaal f 12.500,- 4 airbags Energie- absorberende zijpanelen in portieren Stuurbekrachtiging In hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel Centrale vergrendeling met afstandsbediening Elektrisch bedienbare voorportierruiten Keuze uit 5 benzinemotoren: 1.4i tot 2.0i 16U en 3 dieselmotoren van 1.90 tot 2.0Hdi Keuze uit 5 uitrustingsniveaus: Basis, Ligne Prestige, Exclusive, VTR en VTS De Citroën Xsara vanaf f31.550,- (14.316,77 euro) CITROËN FINANCIERING NEDERLAND (TOETSING EN REGISTRATIE BI) BKR TE TIEL). CONSUMENTENPRIJS INCl BTW. I VERWIJDERINGSBIJDRAGE. INCL 3 JAAR CITROEN ASSISIANCE EN 6 JAAR GARANTIE TEGEN CORROSIE VAN BINNENUIT. WIJZIGINGEN VC PREFEREERT TOTAL. BEI. VOOR MEER INFORMATIE OF DE DICHTSTBIJZIJNDE CITROEN DEALER GRATIS 0800 02 2G 090 OF S AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL MIDDELBURG BV, Veerseweg 104-106, Middelburg, tel. 0118-62 99 55.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 48