Ruzie om waterschapskantoor
PZC
Crossterreintje
in Westkapelle
nog tijdje open
Zorg om stuntende zwemmers
Verdriet over veto
millenniumfeest Axel
Kosovo-oorlog was voor ons ver weg
zeeland
18
Goese burgemeester verwijt Middelburg poging nieuwbouw binnen te halen
Extra
inruilpremie
van f 2.000,-
gjgmgö*
Het staat er echt:
f2000,- extra inruilpremie op
de Citroën Xsara.
woensdag 28 juli 1999
door Rolf Bosboom
GOES - De strijd om het water
schap Zeeuwse Eilanden lijkt
uit te draaien op een fikse ruzie
tussen Goes en Middelburg. De
Goese burgemeester D. J. van
der Zaag is gepikeerd over de
pogingen van Middelburg om
het waterschap naar de Zeeuw
se hoofdstad te krijgen. „Als ge
meenten elkaar gaan beconcur
reren, dan zijn we verkeerd
bezig." De Middelburgse burge
meester L. H. B. Spahr van der
Hoek kaatst de bal terug: „De
pot verwijt de ketel."
Het hoofdkantoor van het wa
terschap is nu nog gevestigd aan
de Piet Heinstraat in Goes, maar
daar is de organisatie - hoewel
ze er pas enkele jaren zit - uit
haar jasje gegroeid. Het dage
lijks bestuur van het water
schap heeft grote belangstelling
getoond voor de kantoorruimte
in De Stadspoort, het plan dat
vanaf begin volgend jaar pal
naast het waterschapskantoor
op het Bekhofterrein wordt ge
realiseerd.
De verhuizing van Zeeuwse Ei
landen leek een uitgemaakte
zaak, totdat de gemeente Mid
delburg eind vorige maand met
drie locaties binnen haar gren-
door Ab van der Sluis
WESTKAPELLE - Het cross
terrein aan de Vroonwegeling in
Westkapelle blijft nog enige tijd
open. Tegen de beslissing van B
en W om het terrein te sluiten is
een bezwaarschrift ingediend.
Op grond van de argumenten
daarin heeft het college beslo
ten het terrein voorlopig niet te
sluiten. Het bezwaarschrift
komt pas in september aan de
orde in een vergadering van de
betreffende commissie.
Inmiddels is ook de bodem van
het crossterrein onderzocht op
mogelijke verontreiniging.
Over het hele terrein zijn teer-
resten gevonden, maar die con
centratie is niet zo hoog dat op
basis daarvan het terreintje ge
sloten zou moeten worden. Op
een deel van het terrein is lood
gevonden. Dat stuk wordt afge
sloten, zodat daar in ieder geval
niet meer gecrosst kan worden.
In opdracht van de provincie is
ook onderzoek ingesteld naar
voormalige stortplaatsen in
Westkapelle, waaronder het ter
rein in het dorp. Uit het grond-
wateronderzoek is komen vast
te staan dat het grondwater niet
vervuild is. Verder is er geen as
best gevonden.
Op grond van de Wet Milieube
heer is voor het crossen op het
terrein een milieuvergunning
nodig, Zo'n vergunning is nooit
verleend en zal ook niet ver
leend worden, omdat er door het
crossen te veel lawaai wordt ge
maakt.
Voorstanders van het crosster
reintje hebben de hulp van een
rechtsbijstandskantoor inge
roepen. Die wijst het gemeente
bestuur erop dat het crossen ja
renlang is gedoogd en dat
daarover nauwelijks wordt ge
rept in de beslissing van het col
lege om het terrein te sluiten.
Om die reden is volgens het
rechtsbijstandskantoor geen re
kening gehouden met de belan
gen van de voorstanders. Het
college vindt die argumenten
'redelijk steekhoudend'. Het
terrein sluiten voor er een be
slissing is genomen op dat be
zwaarschrift willen B en W niet.
Over de sluiting van het terrein
is overleg gevoerd met de dorps
raad en de ouders van de veelal
jonge crossertjes. De gemeente
heeft aangedrongen op toezicht.
B en W vinden de voorstellen
wat aan de magere kant, omdat
er geen toezicht gegarandeerd
wordt, ook niet als er wordt ge
kozen voor beperkte openstel
ling op woensdag en zaterdag.
Voorwaarden
Het college heeft gelet op alle
problemen en bezwaarschrif
tenprocedures het terrein in elk
geval niet vóór 1 augustus te
sluiten. Het voorlopig openhou
den is wel aan voorwaarden ver
bonden. Er mag alleen gereden
op brommers tot 50 CC en er
mag niet gecrosst worden bui
ten het terrein en op het deel dat
met lood is verontreinigd. Ten
slotte wordt het rijden alleen
toegestaan op de woensdagmid
dag en de zaterdag als er enig
toezicht is van de dorpsraad.
Beroepsmilitair T. van der Meer: „Soms was het wel een beetje saai."
foto PïeterHonhoff
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - Na drie maanden bewaken
van de kust van voormalig Joegoslavië
keerde Hr. Ms. Bloys van Treslong dinsdag
terug in Nederland. Drie maanden vlakbij
de oorlog in Kosovo. Toch zag beroepsmi
litair T. van der Meer uit Zierikzee, ma
troos aan boord van het fregat, de oorlog
als een ver-van-het-bedshow. „Thuis wis
ten ze er meer van dan ik."
Van der Meer en zijn 179 mede-beman
ningsleden hadden in januari een leuk
reisje in het vooruitzicht: zes-en-een-hal
ve maand naar de Middellandse Zee. Het
pakte anders uit. Al snel kreeg comman
dant J. W. Wolters te horen dat hij met de
Bloys vanTreslong op moest stomen naar
de Adriatische Zee. Samen met zeven an
dere oorlogsschepen uit andere NAVO-
landen werd het Nederlands fregat inge
zet voor het bewaken van de kust van
voormalig Joegoslavië.
Spierballen vertoon, bedoeld om de Servi
sche president Milosevic de solidariteit
binnen de NAVO te tonen én om hem dui
delijk te maken dat al zijn manoeuvres
scherp in de gaten werden gehouden. Van
der Meer: „In het begin was het anders,
maar later hadden we ook toestemming
om vij andelij ke schepen aan te vallenGe
lukkig is dat nooit nodig geweest."
Op de schepen, 50 mijl ofwel 90 kilometer
verwijderd van de Joegoslavische kust,
werd oorlogswacht gelopen. Men was pa
raat. De NAVO - en daarmee Nederland -
was tenslotte in oorlog. Toch heerste er
aan boord van de Bloys van Treslong geen
gespannen situatie. „We merkten zo goed
als niets van de oorlog. Een enkele keer
zag je weieens een Tomahawk-raket over
vliegen, maar meer ook niet."
Natuurlijk werd er weieens onderzeeër
alarm (sub-alarm) en vliegtuigalarm (air
alarm) gegeven, uiteraard had er iets kun
nen gebeuren en hadden de schepen be
schoten kunnen worden. Maar dat ge
beurde niet. En als het al gebeurd was dan
had iedereen, zo is Van der Meers volle
overtuiging, zich goed beschermd gevoeld
door de geavanceerde radar- en wapen
systemen aan boord van de Bloys van
Treslong.
Saai
Dat gevoel feitelijk weinig gevaar te lopen
en het gebrek aan aktie maakte van de be
waking van de kust een saai karwei. Ze
ker, je mocht tijdens de zeven uurs-oor-
logswacht nu en dan een film kijken en
aan het schip was het nodige aan onder
houd te doen, maar toch. E-mailen of mo
biel bellen naar het thuisfront mocht al
leen vanuit een haven en na vijf bezoeken
aan de Italiaanse havenstad Bari heb je
die ook wel gezien.
Aan boord werd over de oorlog in Kosovo
nauwelijks gesproken. Vooral omdat ze
weinig wisten van wat zich in Kosovo af
speelde. „Thuis in Zierikzee zagen mijn
vader en moeder elke dag beelden van
Kosovo op het journaal. Die wisten er veel
meer van dan wij aan boord. Later konden
we via een satellietschotel wel Neder
landse zenders ontvangen en toen zagen
we aan boord voor het eerst zelf ook de
beelden. Een heleboel van ons schrokken
daar toch wel behoorlijk van."
Thuishaven
In thuishaven Zierikzee werd de oorlog
nauwlettend gevolgd. Voor vader en moe
der Van der Meer was het een koude
douche toen ze te horen kregen dat de
Bloys van Treslong niet, zoals aanvanke
lijk gepland voor oefeningen naar de Mid
dellandse zee ging, maar orders had ge
kregen om naar de Adriatische Zee op te
stomen. „Je weet wel dat het schip vijftig
mijl uit de kust ligt en dat ze weinig risico
lopen, maar dan heb je toch zoiets van 'ons
jong zit daar'", bekent moeder Van der
Meer.
Samen met de rest van het gezin en hon
derden andere familieleden stond zij
dinsdagmorgen in de marinehaven van
Den Helder haar zoon op te wachten. Blij
dat hij uit het oorlogsgebied was. Zelf
vindt Van der Meer het ook fijn weer een
poosje thuis te zijn al zegt hij geen last te
hebben gehad van heimwee. Hij zou zo
weer gaan. „Het is tenslotte mijn werk.
Daar heb ik voor gekozen."
door Rolf Bosboom
GOES - Een deel van de zwem
mers in het havenkanaal naar
Goese Sas zorgt regelmatig voor
gevaarlijke situaties. Ze zw em
men tussen de schepen in, laten
zich aan touwen voortslepen of
zoeken de hekgolven op. De
brug in Wilhelminadorp, offici
eel verboden terrein voor
zwemmers, is een geliefde plek
voor waaghalzen geworden. Zij
duiken ervan af of hangen aan
de brug als die omhoog gaat, om
zich vervolgens van grote hoog
te in het water te laten vallen.
De gemeente Goes heeft een
waarschuwing uit laten gaan
naar aanleiding van het gedrag
van de zwemmers. Daarin wijst
zij erop dat schippers de zwem
mers vaak over het hoofd zien en
dat de aanzuigende werking
van zeker de grotere schepen
zeer gevaarlijk kan zijn. De ge
meente adviseert vooral ouders
met kleine kinderen 'met na
druk' om veiligheidshalve uit te
wijken naar het strandje bij
Katseveer. De capriolen bij de
brug noemt zij 'levensgevaar
lijk'.
Het gestunt bij de brug, de laat
ste tijd in opkomst, baart de
burgemeester nog meer zorgen.
Van der Zaag heeft de politie ge
vraagd de zaak in de gaten te
houden en ervoor te zorgen dat
het zwemverbod bij de brug
wordt nageleefd.
Vier camera's
M. Hoogesteger, sluismeester bij
het Goese Sas, ziet vanuit zijn
toren het gedrag van sommige
zwemmers met lede ogen aan.
Maar liefst vier camera's staan
er gericht op de brug bij Wilhel
minadorp, maar door de scha
duwen bestaat toch de kans dat
zen op de proppen kwam. Twee
aanbiedingen, het Stationsge
bied en het plan Veldzigt, waren
dermate aantrekkelijk dat mo
menteel op ambtelijk niveau de
mogelijkheden ervan worden
bekeken. De bedoeling is dat de
algemene vergadering, het
algemeen bestuur van het wa
terschap, zich in het najaar defi
nitief uitspreekt over de toe
komstige huisvesting. Daarbij
zijn ook nog twee andere loca
ties in Goes in beeld.
Verrast
Van der Zaag, deze week terug
gekeerd van vakantie, is onaan
genaam verrast door de ontwik
kelingen die zich tijdens zijn
afwezigheid hebben voorge
daan. „Ik ben hier zeker niet ge
lukkig mee. In het verleden is de
afspraak gemaakt dat we als ge
meenten niet tegen elkaar op
gaan bieden. Dat het in dit geval
om een overheidsinstelling
gaat, maakt de zaak alleen maar
nijpender."
De Goese burgemeester heeft
dinsdag vergeefs geprobeerd
opheldering te krijgen bij het
Middelburgse gemeentebe
stuur. Hij is vooral benieuwd in
hoeverre het dagelijks bestuur
actief aan het werven is in Goes.
„Daar wil ik heel graag ant
woord op."
Pot
Burgemeester Spahr van der
Hoek reageert verbaasd op de
kritiek uit Goes. „Daar kijk ik
van op." Hij wijst erop dat bij de
fusie op 1 januari 1996, toen vier
waterschappen en een weg
schap samen Zeeuwse Eilanden
vormden, het waterschap en het
wegschap uit Middelburg ver
dwenen. „Ik meen mij te herin
neren dat Goes destijds Middel
burg daar ook niet over heeft
geraadpleegd, dus de pot ver
wijt de ketel. Nou breekt mijn
klomp
„Ik heb de neiging om dit te re
lativeren", zegt Spahr van der
Hoek. „Onze mensen zijn erte
genaan gelopen dat het water
schap zich heroriënteert en wij
zijn graag bereid daarin mee te
denken. Ik zie niet in wat daar
mis mee is." De verontwaardi
ging van Van der Zaag noemt hij
'opgeklopt en ook wat goed
koopjes'. „Het is allemaal kou-
we drukte in komkommertijd."
door Barend Pelgrim
AXEL - De organisatoren van
een groot millenniumfeest in
Axel zijn teleurgesteld over de
negatieve beslissing van het ge
meentebestuur. Loco-burge
meester A van Waes heeft de or
ganisatie laten weten dat B en W
de aanvraag voor de party wil
len afwijzen. Een zevental hore-
ca-uitbaters uit Axel had de
handen ineen geslagen om op
grootse wijze het nieuwe jaar in
te luiden.
Volgens kroegbaas Tieleman
van café De Pieper laten de
overheidsinstanties een uitgele
zen kans lopen. „Het was juist
ideaal voor GGD, brandweer en
politie om alles op één centrale
plekte hebben."
Het Axelse gemeentebestuur
geeft geen toestemming voor de
happening op advies van brand
weer en GGD. Ook de politie
heeft al kenbaar gemaakt niet
happig te zijn op uitgebreide
festiviteiten bij de overgang
naar het jaar 2000. De Axelse
horeca wilde er op het markt
plein een bijzonder groot feest
van ma ken. De afwijzing is een
strop voor de organisatoren.
Formeel heeft loco Van Waes be
kend gemaakt dat een definitief
besluit pas over dertien weken
volgt, maar dat is voor de hore-
ca-ondernemers te laat. „Alles
was al afgesproken", verklaart
Tieleman. Sponsors hadden
reeds toegezegd. Maar ik kan
niet zo lang wachten want die
tentverhuurders kunnen hun
materiaal wel tien keer kwijt, de
annuleringskosten bedragen nu
al tweeduizend gulden."
„De hele veiligheidskwestie,
want daar draait deze afwijzing
om, was prima geregeld", meent
Tieleman. „Wij kunnen voor on
ze cafés geen personeel te vin
den, maar met zo 'n feest was dat
geen probleem. Het is hartstik
ke jammer, want nu laat je een
uniek moment zomaar voorbij
gaan. Als alles dicht is met oud
en nieuw, is dat te wijten aan de
gemeente."
Tieleman heeft vernomen dat
ook in Kloosterzande en Ter-
neuzen grote feesten geen door
gang vinden. „In heel Zeeuws-
Vlaanderen geen bal te doen. Is
dat de bedoeling dan?" Wethou
der Van Waes betreurt de gang
van zaken, maar zag geen ande
re oplossing. „Als je dit advies
krijgt van GGD en brandweer
en je geeft toch toestemming
voor dat feest, stel dat er dan
wat verkeerd gaat? Wij willen
dat risico niet nemen."
de sluismeester een zwemmer
over het hoofd ziet.
Dankzij luidsprekers kan hij
jongeren die zich onverant
woord gedragen vermanend
toespreken, maar veel haalt dat
niet uit.
„Ze trekken zich er gewoon
niets van aan. Soms snijden ze
zelfs de kabel van de luidspre
kers door. Ze vinden het prach
tig als de sluismeester boos
wordt, omdat ze weten dat je er
toch niet bij kan. Maar als er
ooit wat gebeurt, dan heb je toch
een hoop ellende."
CITROËN
Gratls
uitgestelde betaling
tot 1 april 2000
Of een laagrentende
lening van
maximaal f 12.500,-
4 airbags
Energie-
absorberende
zijpanelen
in portieren
Stuurbekrachtiging
In hoogte en
diepte verstelbaar
stuurwiel
Centrale
vergrendeling met
afstandsbediening
Elektrisch
bedienbare
voorportierruiten
Keuze uit 5 benzinemotoren:
1.4i tot 2.0i 16U
en 3 dieselmotoren van
1.90 tot 2.0Hdi
Keuze uit 5 uitrustingsniveaus:
Basis,
Ligne Prestige,
Exclusive,
VTR en VTS
De Citroën Xsara
vanaf f31.550,-
(14.316,77 euro)
CITROËN
FINANCIERING NEDERLAND (TOETSING EN REGISTRATIE BI) BKR TE TIEL). CONSUMENTENPRIJS INCl BTW. I
VERWIJDERINGSBIJDRAGE. INCL 3 JAAR CITROEN ASSISIANCE EN 6 JAAR GARANTIE TEGEN CORROSIE VAN BINNENUIT. WIJZIGINGEN VC
PREFEREERT TOTAL. BEI. VOOR MEER INFORMATIE OF DE DICHTSTBIJZIJNDE CITROEN DEALER GRATIS 0800 02 2G 090 OF S
AUTOMOBIELBEDRIJF
DIJKWEL MIDDELBURG BV,
Veerseweg 104-106, Middelburg, tel. 0118-62 99 55.