Goese Edah wordt Konmar tSMJiSste eeuw Sensuele droomvrouwen met diepte PZC Elke dag pezen in de dorpssuper sm Jan Toorop, trots van Domburg Ontsnapping naar de wolken via kunstzinnige etalageruit zeeland 16 Supermarktgigant voorziet verdubbeling aantal banen Bedrijven in de race voor de BOV-trofee ondernemend zeeland 1900-2000 kunst cultuur Lonne Smit zet de nieuwe vrouw in al haar facetten neer Expositie in kerk Brouwershaven woensdag 28 juli 1999 door Ingrid Huibers GOES - De Edah aan de Edi- sonstraat in Goes gaat zes we ken dicht. In die tijd wordt de winkel omgebouwd tot een Konmar, een luxere super markt. Begin volgende week wordt de zaak onder handen genomen. Edah en Konmar behoren tot dezelfde supermarktgigant Laurus. die overigens ook eige naar is van de Spar. Basismarkt en Super de Boer-formule. Laurus is ontstaan uit een fusie van de Vendex Food Group en DeBoerUnigro. Laurus meent dat met de Kon- mar-formule meer klanten te winnen zijn, dan met voortzet tingvan de Edah. Die komt ook niet op een andere plek in Goes terug. Hoewel de Konmar netjes bin nen het jasje van de Edah blijft, wordt het verkoopoppervlak van de winkel wel met enkele honderden vierkante meters uitgebreid. De Konmar be schikt straks in het totaal over zo'n twreeduizend vierkante De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. door Ann-Marie Knegt VLISSINGEN - De Junior Ka mer Walcheren heeft dit jaar weer tien bedrijven geselec teerd die kans maken op de BOV-trofee (Beste Onderne mers Visie) Midden Zeeland. De Junior Khmer reikt de prijs op 5 november uit aan het be drijf dat zich het meest weet te onderscheiden op het gebied van grensverleggend onderne men. De tien kandidaatbedrijven voor de BOV-trofee zijn; Hubro Vleesproducten uit Goes, Im kerij Poppendamme uit Grijpskerke, Magnum Holland uit Tholen, High Five uit Goes, Paree uit 's-Heerenhoek, Cor- remans Metaalbewerking uit Rilland, Topsy baits uit Wilhel- minadorp. Nestaan Holland uit Tholen. Bakkerij Piet Daane uit Vlissingen, Restau rant De Kluizenaar uit Middel burg. De jury beoordeelt de be drijven door het afnemen van interviews op hun invulling van grensverleggend onderne men. Bijvoorbeeld omdat ze exporteren, nieuwe technieken hebben ingevoerd of samen werken met bedrijven uit het buitenland- Op 3 september maakt de Ju nior Kamer bekend welke drie bedrijven de jury heeft geno mineerd. W. T. van Gelder, voorzitter van de Kamer van Koophandel, L. N. Labruyére, voorzitter college van bestuur van de Hogeschool Zeeland, en H. Eversdijk, Zeeuws politicus en Eerste Kamerlid, zullen de bedrijven beoordelen. Co Adriaanse, coach van Wil lem n, zal tijdens de uitreiking van de BOV-trofee op 5 novem ber als gastspreker optreden. In 1998 organiseerde de Junior Kamer Walcheren het evene ment voor het eerst. De BOV- trofee bleek zo'n succes te zijn, dat de organisatoren een gift aan twee goede doelen konden doen. De Stichting Vrijwillige Thuiszorg en de Vereniging tot bescherming van Dieren (Af deling Noord- en Midden-Zee land) ontvingen allebei 2500 gulden. De uitreiking van deze giften vond plaats bij het mos- selbedrijf Prins en Dinge- manse in Yerseke, dat vorig jaar de BOV-trofee in de wacht sleepte. meter verkoopoppervlak. De oppervlaktewinst wordt be haald door een ingrijpende verbouwing. Eind januari werd de Edah ge troffen door een brand, waar bij ook de aangrenzende pan den van Mikro Electro, Giraffe en Kien betrokken waren. De Edah had ongeveer twee we- ken nodig om het pand schoon zestig mensen wordt minimaal te maken en waar nodig te her- verdubbeld. ,,De Konmar is stellen. Op dit moment is de een heel ander soort super- Konmar al druk op zoek naar markt dan de Edah, met veel nieuw personeel. Het huidige meer versafdelingen", zegt personeelsbestand van zo'n woordvoerder M. Ruis van Laurus. „Dat vraagt meer per soneel." De winkel gaat voor lopig niet, zoals de Middel burgse Konmarvestiging, op zondag open. „Daar bestaan op dit moment geen plannen voor", aldus Ruis. Hij sluit overigens niet uit dat dat in de toekomst ver andert. door Ann-Marie Knegt ELLEWOUTSDIJK - Het drij ven van een kleine dorpswin kel is niet makkelijk. Op het platteland heeft iedereen een auto en het is geen kunst om bij de dichtsbijzijnde supermarkt de koffer vol te laden. Toch we ten winkeliers Jaap (53) en Lies (52) Jobse al twintig jaar in El- lewoutsdijk het hoofd boven water te houden. Behalve brood en banket ver kopen de Jobses levensmidde len zoals kaas, frisdrank en eie ren. In het zelfde pand voeren zij ook nog een postagent schap, omdat de postbus Elle- woutsdijk al jaren niet meer aandoet. Mevrouw Jobse be gint haar dag om 6 uur. Zij snijdt dan het brood dat haar man heeft staan bakken. Daarna heeft zij even tijd om te ontbijten. Dat kan niet te lang duren, want ze moet de auto in om brood te bezorgen. Heel de Zak van Zuid-Beveland rijdt mevrouw Jobse 's morgens rond, want in Borsele, Oude- lande en Nieuwdorp hebben ze geen bakker meer. Rond 11,30 is ze klaar met haar ronde dan staat ze de rest van de dag in de winkel. Meneer Jobse kan rond die tijd eindelijk zijn nachtrust inhalen. „Voorheen lieten we het brood door een bezorger rondbren gen maar die werd te duur. dus moesten we hem ontslaan. Een dorpswinkel runnen, is hele maal niet gemakkelijk. Eén werkdag is zeer uitputtend." De dorpwinkel heeft leuke kanten. Van oudsher is het een ontmoetingsplaats voor de dorpelingen. Meneer Jobse: Al twintig jaar drijft het echtpaar Jobse de dorpswinkel in Ellewoutsdijk. foto Willem Mieras „Mijn vrouw is in de winkel echt een aanspreekpunt. Ieder een maakt even een praatje. Je hoort veel leuke dingen. Soms hoor je ook minder leuke din genmaar dan merk j e weer hoe iedereen in Ellewoutsdijk met elkaar meeleeft. Ook voor al leenstaanden is het soms een verademing om even hun ver haal kwijt te kunnen bij ons in de zaakIedereen kent iedereen in Ellewoutsdijk." Twintig jaar geleden werkte meneer Jobse bij Bakkerij Joosse in Goes, toen in Elle woutsdijk het winkeltje in de Zomerstraat 12 vrijkwam, be sloten hij en zijn vrouw de zaak over te nemen. Door de jaren heen kreeg de dorpwinkel steeds meer functies, omdat steeds meer diensten zich terug trokken uit Ellewoutsdijk. Groothandel Meneer Jobse vindt het j ammer dat de dorpswinkels zo moeten zwoegen voor hun bestaan. „Bij de groothandel betaal je soms meer dan bij Albert Heijn. Daarom liggen mijn prijzen hoger. Anders kan ik niet bestaan. Soms komen er mensen in de winkel die vragen naar een bepaald product, dan moet ik ze soms teleurstellen. Sommige dingen lopen gewoon niet genoeg en dan moet ik ze uit mijn assortiment nemen. Het zou zonde zijn als door de grote supermarkten de dorp winkels zouden ophouden te bestaan. Wat moeten we dan in de kleine dorpen?" In het laatste jaar van de twintigste eeuw blikt de PZC van dag tot dag terug op nieuws feiten uit Zeeland. 28 JUL11913 door Ann-Marie Knegt Degustibus non est dispu- tandum. Over smaak valt niet te twisten. Zo opende de Vlissingsche Courant in 1913 de recensie over de expositie van Jan Toorop en zijn vrienden in Domburg. Domburg was in die tijd een van de mondainste badplaatsen van Europa. Adel en nouveau riche lieten in de Walcherse plaats hun zomerverblijven bouwen. In navolging van de rijken kwa men de kunstenaars. Zoals Jan Toorop, met in zijn kielzog on der andere Piet Mondriaan. Jan Toorop nam het initiatief tot het bouwen van een expositieruim te in de duinen. Hij en zijn vol gelingen exposeerden daar in de zomer hun werk. Het houten ge bouwtje is verwoest in een storm, maar sinds een jaar of vier staat er een replica van de ruimte: het Marie Tak van Poortvliet-museum in Dom- burg. Java Jan Toorop, geboren op Java, was in de tijd rond de eeuwwis seling een van de grootste schil ders van Nederland. Internatio naal was hij ook bekend. In 1882 trad hij toe tot het schildersge zelschap Les Vingt in Brussel. Het gezelschap stond in nauw contact met de impressionisten in Parijs. Het duurde ook niet lang of Toorop maakte in Parijs kennis met Toulouse Lautrec, Monet, Gauguin, Pizarro en Ca naille. De Parijse stroming heeft Toorop sterk beïnvloed. Sinds 1897 was hij een geregel de bezoeker van de badplaats Domburg. Hij tekende en schil derde op de duinen de dijk van Westkapelle, op het strand en op het land. Hoewel Toorop geen Zeeuw was, heeft Zeeland hem geannexeerd als Zeeuwse kun stenaar. Toorops liefde voor Zeeland was dan ook niet op pervlakkig. In 1911 liet hij we ten: „Ik houdt veel van het volk hier, de menschen zijn hier goed en eenvoudig, maar met een aangeboren voornaamheid. Die prachtige expressieve koppen vind je in Holland zóó niet. Ik heb er de modellen van mijn apostelen onder gehad... Daar zijn hier Keltische invloeden, en Spaanse invloeden; de grond is al door historie gewijd; en dan die machtige Gotische kerk bouw!" De kunstenaarskring van Toorop bepaalde in grote mate het karakter van de bad plaats Domburg, maar wie op zoek gaat naai- het Domburg van Toorop en Mondriaan vindt daar helaas weinig van terug. Het optrekje van de schilder in Domburg gaat nu verscholen achter een fa9ade van toeristen winkels en terassen. De meeste villa's die door de mondaine badgasten werden gebouwd, zijn afgebroken. Het élan van de nog steeds zo populaire bad plaats is grotendeels verdwenen door het massale toerisme dat in de zomer deze kant uitkomt. Domburg heeft zeker nog wel charme, maar het is een andere charme dan die uit de tijd van Toorop en Mondriaan. Keuze Toorops keuze voor Domburg was niet toevallig. De Zeeuwse lichtval is toch anders dan die in de rest van Nederland. De zon die weerspiegelt op de zee, lijkt de kleuren te versterken. Mis schien één van de redenen waar om Zeeland al eeuwen een mys terieuze aantrekkingskracht uitoefent op buitenlanders. Gevangenis Voor een gevangenis heeft ze glas-in-loodramen ontworpen. Ze geven de gedetineerden een blik naar de buitenwereld en ze wil ermee zeggen dat, hoewel het lichaam gevangen is, de geest vrij is om te gaan en te staan waar hij wil. In deze con text moet ook de Middelburgse ruit gezien worden. BROUWERSHAVEN - Door de stichting Schouwplaats wordt in de Grote Kerk van Brouwershaven een expositie ingericht van schil derijen van Bas Verhagen uit Scliuddcbeurs. De expositie duurt van vrijdag 30 j uli tot en met zaterdag 14 augus tus. Verhagen maakt onder meer kritisch-religieus getinte schilde rijen. De tentoonstelling is, behalve op zondag, dagelijks geopend van 13.00 tot 17.00 uur. Vrij dag 3 0 j ul i en op de woensdagen is de ex positie ook 's avonds te bezichtigen van 19.00 tot 21.00 uur. door Ben Oerlemans MIDDELBURG - Galerie De Pauweveer aan de Korte Noord straat is het theater van de dro men. Eigenares en kunstenaar Lonne Smit heeft achter de in gang een betoverd universum gecreëerd vol Oosterse melan cholie, sprookjesachtige ster rennachten en art nouveau- kunst. Ze maakt zelf de schilderijen en doet dit in een optimale omge ving die inspireert, aanzet tot vrouwenportretten die stralen van passie, kracht en gevoel. En evenals het atelier als een tem pel te beschouwen is, zijn ook op haar schilderijen de vrouwenli chamen als heiligdom weerge geven. Even mooi en mysteri eus, maar ook kwetsbaar als een pauwenveer. Lijfspreuk 'Life is Art', is de lijfspreuk van Smit. Dromen geven het leven vorm en liefde geeft het kleur. Waarom zouden we deze ge reedschappen niet gebruiken om van het leven zelf een per soonlijk meesterwerk te maken? Na een levensweg die voerde van Karachi, via Brabant naar Middelburg, is Smit tot het be sef gekomen dat komst het leven zin, vorm en verfraaiing kan ge ven. Zelf leeft ze volledig naar deze regel en heeft dit vormgegeven in haar woon- en werkomgeving en in haar oeuvre. Voor haar is het een opvatting die vreugde en zin aan het leven geeft. Als kunstenaar komt ze bij opdrachtgevers langs. Ze kan op deze manier beoordelen op welke manier een schilderij van haar in de ruimte kan pas sen. Eventueel adviseert ze om klei ne veranderingen in de wonin gen aan te brengen, om alles beter op elkaar af te laten stem men. Een mengeling van romantiek, woman power en Oosterse filo sofie die verbluffende resulta ten oplevert. Vormgegeven in warme, zachte kleuren; realis tisch en krachtig; maar ook ge voelig en bewonderend. „Kunst is voor mij essentieel om de we reld mooier te maken." Sensueel De vrouwenlichamen zijn sen sueel en erotisch weergegeven zonder ordinair te worden. Ze geven archetypische vrouwelij ke belevingen en gewaarwor- Claudia Kölgen veranderde het raam van stichting Ceasuur in een wolkenpartij. foto Ruben Oreel door Ben Oerlemans MIDDELBURG - Gewoon een etalageruit in de Middelburgse Lange Noordstraat. Op nummer 67 om precies te zijn. Het is het raam van de stichting Caesuur. Maar er is wat mee aan de hand. Geen doorkijkvenster maar een grote wolkenpartij, aange bracht door Claudia Kölgen. Als je ernaar kijkt, heb je het idee alsof je op de wolken zweeft, weg uit de straat, naar een andere wereld. Vooral 's avonds, als de binnenverlich- ting brandt, is het effect over donderend. Ontsnappen aan je dagelijkse bestaan en het leven op het randje. Dit zijn de twee thema's die in Kölges oeuvre centraal staan. Voor een verzekerings maatschappij maakte ze een grote foto van een man die tus sen twee hoge bergkammen op een slap koord balanceerde. Even weg uit de straat en van het dagelijkse leven. Ontsnap pen naar de wolken. Ze plaatst zich in een aantal kunsttradities, waaronder die van Vermeer, met zijn indruk wekkende luchtpartijen. In de Lange Noordstraat kan de be schouwer echter de wolken van uit een volledig ander perspec tief zien. Een andere wortel van Kölgens werk is de Romantische Duitse schilderkunst, waarvan Caspar David Friedrich de belangrijk ste vertegenwoordiger is. Maar waren zijn schilderijen vaak im mense natuurlandschappen met een maatschappelijke on dertoon (de hunkering naar het Grote Duitsland en de nietig heid van de mens daarbij), bij Kölge krijgt alles toch een men selijke maat. Je kunt je tot het raam verhou den, erin wegdromen en net als veel mensen doen, in je gedach ten met de luchtpartij spelen en figuurtjes van de wolken ma ken. Al sinds november fungeert het raam van Caesuur als expositie ruimte. Voorbijgangers kunnen op deze manier direct in contact komen met lamst. Voor de mees ten een verrassende en positieve ervaring. Hans Overvliet van Ceasuur heeft al veel positieve reacties erop gehad. „Normaal hangt kunst in galerieën en mu sea, verborgen voor het grote publiek. Nu wordt het meer naar de mensen toegebracht." Venster Het venster is als het ware een metafoor, waarbij de kijker even vanuit het dagelijkse leven een andere wereld in kan gaan. „Bovendien roept dit ook vra gen op wat daarachter zit", al dus Overvliet, „maar daarover willen we het publiek voorlopig nog naar laten raden." Playful youth een panterlijf, schijnbaar kwetsbaar, maar toch alert, elastisch, bewegend en genie tend. Soothing coolness geeft ook een roofdierachtig beeld van de vrouw. Heupen en billen die de wereld quasi koel en speels afwijzen, maar daaronder is zwakheid te zien. De onderbuik die in een donkere tint is geschilderd, wat een die pere kijk in het schilderij en de vrouwelijke geest geeft. Want dat is het doel wat Smit voor ogen staat: dieper kijken dan wat je ziet. De middelen die ze hiervoor ge bruikt zijn warme roodachtige kleuren voor de lichamen, die diepgang krijgen door middel van verschillende donkere kleurstellingen. De achtergrond is steevast kouder; waaiervor mig en blauw. Ieder lichaam is met een bijna wiskundige preci sie op het papier gezet, zonder dat het een stijve indruk maakt. Toverwapen Waiting for Lambada, een vrouw die wacht op liefde, sen sualiteit. Onder een opwaaiend groen jurkje draaiende billen en heupen. In Secret of womanhood wordt de vrouw weergegeven als die gene die het leven voort kan brengen. De vrouw is hier rijp, zelfverzekerd en vol. Young femininity toont een jon ge pas ontloken vrouw. Een schitterend uiterlijk, dat wel. Maar ze staat nog weifelend op de benen. Schuchter ontbloten de armen de borsten. Ze weet dat ze mooi is, maar is daar nog niet voor de volle honderd pro cent van overtuigd, evenmin is ze er zichzelf bewust van dat haar lijf hoofden op hol kan brengen, dat het een toverwa pen is in de omgang tussen de seksen. De Playful youth is een tijgerin. Speels en atletisch, maar ook klaar voor de aanval. Nieuwe vrouw In het werk van Lonne Smit wordt 'de nieuwe vrouw' neer gezet. Niet alleen het spreek woordelijke domme blondje, of de mannenhatende krachtpat ser, maar de sensuele, liefheb bende vrouw. Die haar lichaam durft te laten zien en zich niet ervoor schaamt om én mooi én slim te zijn. Een vrouw die sterk is, kracht uitstraalt, maar aan de andere kant ook gevoelig, kwetsbaar en onzeker durft te zijn. Andere thema's van Smit zijn de natuur en de mythologie. Binnenkort wil ze een begin maken met een serie waarbij de man centraal staat. Het werk van Lonne Smit is, na tele fonische afspraak, te zien in Galerie de Pauweveer, Korte Noordstraat 4 in Middelburg (0118-612644). Daar naast hangt er werk van haar bij Brooymans en Van de Gruiter, Lan- geviele 29 in Middelburg. De serie vrouwenfiguren die daar hangt, is aangepast aan het karakter van de designmeubelen in rood en geel. Soothing coolness dingen weer. Geen van allen hebben de lichamen een hoofd. Dit geeft er teveel een persoon lijk cachet aan. Dancing elegan ce is een soepel dansend vrou wenlichaam. Ontspannen als Dancing elegance

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 46