Hindernisbaan naar de patiënt PZC Tandarts met frees en grove ijzervijlen Gemeente lijdt ook onder extreme erfpachtverhoging Veel interesse voor kantoren in Bekhof zeeland dinsdag 27 juli 1999 s 14 Hardrijders Met sirene en zwaailicht over de verkeersdrempel De zomerdrukte, zoals hier bii Zierikzee, maakt het er de ambulancebestuurders niet gemakkelijker op. foto Willem Mieras. YLISSINGEN - Drempels, bloembakken roodlichtcame- ra's bij kruisingen, een kantel- weg. rotondes en wegversmal lingen zijn een plaag voor hulpverleners in Zeeland. Ver- keersremmende maatregelen werken vertragend en veroorza ken overlast voor de soms zwaargewonde of doodzieke passagiers. De N59 op Schouwen-Duive- land is bij hulpverleners niet ge liefd. Het is er op warme zomer dagen druk. De ziekenwagens kunnen nauwelijks uitwijken op de smalle tweebaansweg. Sinds kort hangen er ook nog roodlichtcamera's van Bruinis- se tot aan Neeltje Jans. „Die kunnen een probleem gaan wor den," zegt L. Noordijk werk zaam bij de ambulancedienst Oosterschelde te Zierikzee. Noordijk en met hem vele colle ga's in het land vrezen dat ande re weggebruikers uit angst voor een bekeuring te vroeg voor het stoplicht remmen. Noordijk zit al 25 jaar in het vak. Hij heeft de tijd nog meege maakt dat er geen enkele drem pel in Zeeland te vinden was. Behalve de drempels, hekelt hij de vele bloembakken die in de Schouwse dorpskernen zijn verschenen. Toch zijn het niet alleen de obstakels die hinde ren. „Mensen gaan tegenwoor dig minder snel opzij. Ze horen ons niet door de harde muziek in de auto of het is pure onwil." Schade Volgens F. van de Akker, coördi nator bij de ambulancepost te Walcheren hebben de wagens van deze dienst al meerdere ma len schade opgelopen. Om binnen de wettelijk verplichte vijftien minuten op de plek de onheils te zijn, gaan de chauf feurs soms met hoge snelheid de drempels over. Dan gebeurt het wel eens dat de katalysator van de wagen vervangen moet wor den. ..Ik wilde niet naar het zieken huis in België zegt een patiënt van ziekenhuis de Honte in Ter- neuzen. Hij koos voor het zie kenhuis Walcheren in Vlissin- gen om bestraald te worden. De dienst van Zeeuws-Vlaanderen had het te druk en de man is daarom door de Centrale Post Ambulancevervoer aan een ver pleger en chauffeur uit VLissin- gen toegewezen. De chauffeur is zich op deze zogenaamde be- stelrit (zonder signalen) bewust van de klachten van de lichame lijk verzwakte patiënt. Afrem men voor drempels en spoorlij nen is noodzakelijk. Ook bij levensbedreigende situ aties, als de signalen aan zijn, behoort de chauffeur rekening te houden met de patiënt. De klachten kunnen van dien aard zijn dat ieder stootje of te wilde manoeuvre veroorzaakt door een rotonde het ziektebeeld ver ergert. Boot Er zijn nog voordelen aan het vak van ambulancechauffeur. De auto mag ook zonder patiënt gelijk de boot naar Vlissingen op. En de chauffeurs kunnen het veer vijf minuten laten wach ten. Maar in het algemeen leeft het idee dat de hulpverlening er de laatste jaren moeilijker op is geworden. Vooral in de drukke maanden juli en augustus. „Ons werk is er echt leuker op geworden", merkt K. van dei- Veer, hoofd operationele dienst van Delta Noord, de dienst uit Stellendam die ook op Tholen rijdt, cynisch op. Gelukkig heb ben we een extra post in St. Maartensdijk. Er zijn geen pro blemen met de aanrijtijden op Tholen." Het wordt volgens Van der Veer door de vele obstakels wel moei lijker om hier aan te voldoen. „De overheid heeft een keuze gemaakt tussen verkeersslacht offers en mensen die we thuis moeten ophalen. En die laatste groep wordt moeilijker te berei ken." De zomerdrukte is voor de chauffeurs een jaarlijks terug komend ongemak. Om binnen een kwartier op het strand te ko men is een hele opgaaf. Chauf feurs hebben sleutels van de duinovergangen. Soms blok keert een sleutel en dan heeft de dienst een overschrijding. Er zijn nog meer irritaties. Volgens Van den Akker is het vaak zoe ken naar huisnummers. „Die zijn op de B-wegen vaak niet te lezen." En de opkomst van de mobiele telefoon heeft een keer zijde. Er wordt regelmatig on nodig gebeld. De ambulance dienst Walcheren rukte onlangs met spoed uit voor een kleuter met schaafwonden. Obstakel In Zeeuws-Vlaanderen heeft het project Duurzaam Veilig ook van hulpverleners veel kri tiek gehad. De omstreden kan- telweg zou de vei'keersveilig- heid juist tegen werken. „Zeeuws-Vlaanderen is een groot obstakel", aldus comman dant W. van Leersum van de re gionale brandweer Zeeland. Van Leersum is ook nauw be trokken bij het ziekenvervoer. „We komen binnenkort met een plan, waarin we onze visie op de verkeersremmers geven." Hard nodig vindt Van Leersum. „Nu denkt elke gemeente het goede te doen, maar er is nauwelijks samenhang in de aanleg van bij - voorbeeld drempels." Overi gens gelooft Van Leersum niet dat de Zeeuwse ziekenwagens meer overschrijdingen maken dan de wagens elders in het land. Om vertragingen mede als ge volg van de verkeersremmers te beperken hebben de ambulan cediensten aparte posten in de regio's. Delta Noord heeft zoals gezegd een auto In St. Maar tensdijk. In Zeeuws-Vlaande ren staan de auto's verdeeld over Oostburg,Terneuzen en Hulst. In Westkapelle staat deze zomer als proef een wagen van de Am bulancedienst Walcheren, die ook een wagen in Middelburg heeft. En de Ambulancedienst Bevelanden post in de zomer maanden tot 18.00 uur op Neel tje Jans. Een Zeeuws probleem zijn de obstakels allerminst. Het pro vinciebestuur van Groningen heeft besloten dat het zo niet langer kan. De gedeputeerde zegt een eind te maken aan de ongebreidelde groei van ver- keersremmende maatregels. Ongerief is groot. We zouden bijna vergeten waarom al die barrières er in het verkeer zijn. Een verpleger van de Walcherse dienstmerkt dan ook op: „Als de drempels en rotondes er niet waren zouden er meer ongeluk ken zijn. Ze zijn in wezen be doeld er voor te zorgen dat wij minder werk hebben door Rolf Bosboom GOES - Als het waterschap af haakt, dan heelt projectontwik kelaar De Delta Eilanden BV geen moeite 0111 nieuwe kandi daten te vinden voor de toekom stige kantoren in het Bekhof in Goes. „Andere partijen hebben zich al tot ons gewend", zei di recteur H. J. van Koeveringe maandag bij het tekenen van de samenwerkingsovereenkomst en de onthulling van het bouw- bord voor wat De Stadspoort gaat heten. Onder de belang stellenden zijn banken en ac countantskantoren. Waterschap Zeeuwse Eilanden heeft grote interesse om te ver huizen naar de andere kant van de M. A de Ruyterlaan en bijna alle kantoorruimte in De Stads poort in te nemen. De verhui zing leek in kannen en kruiken, maar recent heeft de gemeente Middelburg twee locaties in de aanbieding gedaan. Bovendien oriënteert het waterschap zich ook nog verder binnen Goes zelf. Van Koeveringe zei te begrijpen dat Zeeuwse Eilanden een zorg vuldige afweging wil maken, maar liet niet na om op te mer ken dat ook andere gegadigden op de deur hebben geklopt.,Dat zijn allemaal notabele partners in de markt, instituties die hun sporen hebben verdiend", zei hij in een toelichting. De meeste kandidaten hadden overigens ook al interesse in de periode dat APO, de toenmalige projectont- wikkelingspoot van ABN Amro, vergevorderde plannen met het Bekhof had. Karakter Wethouder C. R. M. M. Linssen prikkelde de vertegenwoordi gers van het waterschap door te wijzen op het bijzondere karak ter van het plan. „Het is een kwaliteit waar je geen nee tegen kan zeggen. Ik ben ervan over tuigd dat het waterschap nooit zijn kans voorbi] laat gaan." Op het al jaren braakliggende terrein tussen de Van de Spie gelstraat, de Piet Heinstraat en de M. A de Ruyterlaan reali seert De Delta Eilanden BV - het streven is vanaf begin 2000 - kantoren, 36 woningen, een passage met binnenhoven en een parkeerkelder voor 225 au to's. De BV, nog in oprichting, wordt gevormd door Roompot Recreatie BV uit Kamperland, Zeelenberg Architectuur uit Ouddorp en Stienstra Project ontwikkeling BV uit Pleerlen, ABN Amro Onroerend Goed Projecten BV - rechtsopvolger van APO - heeft belangstelling orn bij het project betrokken te blijven. Handtekening Burgemeester D. J. van der Zaag, accountmanager D. V. Gans van ABN Amro, directeur Van Koeveringe van Roompot Recreatie (mede namens M. Zeelenberg) en G. Habets van Stienstra zetten gisteren in het stadhuis hun handtekening on- der de samenwerkingsovereen komst. Wethouder Linssen had daarna de eer op het Bekhof het bouwbord te onthullen. Het bord bleek ontsierd te worden door een gênante taalfout: 'Hier ontwikkeld De'Delta Eilanden BV...' Linssen heeft deafgelopen jaren zijn naam aan het Bekhof verbonden. Hij memoreerde, nadat de samenwerkingsover eenkomst was ondertekend, de jobstijding van 13 maart 1997. Die dag liet APO weten dat zij, op het laatste moment, van het j project afzagen. „APO gooide 1 het touwtje in het bootje. Ze za- j gen het niet meer zitten." Het bleek een heidens karwei om de zaak opnieuw van de grond te krijgen. „Het hield me aardig van de straat", formu- leerde Linssen het. „Het is voor- gekomen dat ik midden in de nacht ineens rechtop in bed zat 1 en alleen maar het woord 'Bek- 1 hof' schreeuwde, waarna mijn vrouw mij eerst enige tijd ge- schrokken aankeek en me ver- j volgens vol begrip en liefdevol toesprak: 'Het komt eens goed, Charles'." Het kwam goed. „Er is wat mij betreft geen probleem meer dat Bekhof heet, maar een unieke locatie in Goes die een 1 ander gezicht en een andere naam krijgt: De Stadspoort." Directeur Van Koeveringe van De Delta Eilanden sprak zijn 1 vreugde uit over de stap die gis teren officieel werd gezet. „Ik ben buitengewoon blij dat we de j gelegenheid krijgen om onze ambitie dit complex neer te zet ten, ook daadwerkelijk uit te voeren." Hij wees erop dat er vaak wat 'badinerend' wordt gedaan over ontwikkelaars van recreatieprojecten, zoals zijn bedrijf Roompot. „We hopen dat te veranderen en te laten zien dat we zeker ook een aan genaam werk- en woonklimaat kunnen scheppen." door Miriam van der Schot KOUDEKERKE - Wie bang is voor de boor van de tandarts, mag blij zijn dat hij geen paard is. Het materiaal van een paar dentandarts bestaat onder meer uit een enorme grote frees en zeer grove vijlen. Hoewel meest al de dierenartsen zich over de gebitten ontfermen, wordt de laatste jaren steeds vaker een beroep gedaan op de gediplo meerde paardentandarts. Ger van der Burg uit Bergen op Zoom is één van de weinige Ne derlandse professionele paar dentandartsen. De term 'paar dentandarts' mag overigens in Nederland nog niet wettig ge voerd worden, maar in Amerika wel. Deze week bezocht Van der Burg zijn 'patiënten' in Koude- kerke. Zweetdruppels staan op zijn voorhoofd als de tandarts met zijn werk bezig is. Met uiterste concentratie en precisie haalt hij de frees over de achterste kiezen van de verdoofde paar den. Vervolgens gebruikt hij brute kracht wanneer hij de vijl over de kiezen haalt. „Als ik dit vijlwerk niet doe, kunnen er scherpe punten aan de kiezen groeien waarmee een paard met een overbi jt zijn eigen mond kan verwonden", legt Van der Burg uit. Volgens de tandarts is zijn spe cialisme pas de laatste tien jaar in opmars gekomen. „Het paar dengebit is ontworpen om te groeien en te slijten door te gra zen in de natuur. Door het huidi ge 'welvaartsvoer, dat vrijwel niet meer gekauwd hoeft te wor den, slijt het gebit niet genoeg. Daardoor ontstaan er steeds va ker gebitsproblemen", legt Van der Burg uit. In Nederland was de zorg voor de tanden en kiezen van een paard volgens Van der Burg eeu wenlang een ondergeschoven kindje. „De aandacht voor het paardengebit heeft lang op zich laten wachten", zegt de tand arts. „In Amerika en Canada werd al in het begin van de ne gentiende eeuw het belang van een goed paardengebit inge zien." Gewichtsverlies Als het gebit van een paard niet in orde is, gaat het dier slecht eten, met als gevolg gewichts verlies. Ook kan een slecht gebit er de oorzaak van zijn dat het paard storend verdrag vertoont tijdens het berijden. Bijvoor beeld steeds met het hoofd slaan. Tevens kan een slecht ge bit uiteindelijk resulteren in kreupelheden. Want als het paard het bit aan maar één zijde vasthoudt, gaat het geforceerd lopen. Voor de paarden in Koudekerke was het 'akelige' klusje snel ge klaard. Over zes maanden zijn ze weer aan de beurt voor de halfjaarlijkse controlebeurt. foto's Lex de Meester door René Schrier KORTGENE - Ook de gemeente Noord-Beveland hangt een flin ke kostenpost boven het hoofd in de vorm van een erfpachts verhoging voor gronden in het bungalowpark Veerse Meer te Kortgene. De gronden waarop het open baar groen en de wegen op het terrein- zijn aangelegd zijn na melijk niet in eigendom van de gemeente. Die worden gepacht van de beleggingsmaatschappij Rhoon, Pendrecht en Cortgene BV. Die maatschappij heeft via haar rentmeesterskantoor Overwater laten weten dat de pacht met pakweg 7000 procent naar boven gaat omdat de pacht jarenlang op hetzelfde lage ni veau is gebleven. Burgemeester M. L. Everaers van de gemeente Noord-Beve land kon maandag nog niet zeg gen wat precies de financiële consequenties voor de gemeente zijn. Voor een gemiddeld huis zou de pacht - zo wil het rent- meesterskantoor - stijgen van 60 gulden naar ongeveer 4000 gulden per jaar. De financiële gevolgen voor de gemeente, zo ziet het er naar uit, zullen dus vele malen hoger zijn. Onderhouden Burgemeester Everaers vindt het een vreemde constructie dat de grond waarop wegen en openbaar groen liggen geen ei gendom van de gemeente is, maar wel door de gemeente on derhouden moet wordenHij wil dan ook weten tegen welke ach tergrond destijds omstreeks 1962 de erfpachtsovereenkomst is opgesteld. Voor hem staat nog niet bij voorbaat vast dat de door het rentmeesterskantoor Overwater gevraagde erfpacht sverhoging ook doorgaat. Hij heeft het over een bedrag dat re delijk en aanvaardbaar is. Het ligt volgens de Noord-Beve- landse burgemeester voor de hand dat zowel de 113 gedu peerde huizenbezitters als de gemeente gezamenlijk optre den. Hij heeft dan ook met de voorzitter van een vereniging van een aantal bewoners van het bungalowterrein afgespro ken dat ze contact zouden hou den. Samen sta je sterker, meent Everaers. Op een vrijdag gehou den vergadering van huiseige naren was echter niet iedereen even positief over de gemeente. L. de Oude van het rentmees terskantoor erkent dat er spra ke is van een 'fikse' verhoging van de erfpacht. Maar daar zijn spelregels voor vastgesteld in de erfpachtsovereenkomst, voegt hij er aan toe. Het argument van de bewoners dat het in feite om nagenoeg waardeloze schor- grond gaat waar de huizen op staan, gaat volgens hem niet op. Volgens De Oude weet iedereen dat grond waarop gebouwd mag worden langs het Veerse Meer waardevol is. „Die rekensom gaat niet op", aldus De Oude. Hij geeft aan dat het naar zijn mening niet onredelijk is een be paald rendement over de inves teringen in het voormalige schor door te berekenen. „Dat het met een klap gaat, beseffen we best," aldus De Oude die niet 1 onder de indruk is van de sug gestie dat ieder bewoner apart 1 een procedure gaat volgen als reactie op de aangekondigde erfpachtsverhoging. „Na een j paar keer zal de rechter dan ook zeggen: dat verhaal heb ik meer I gehoord." Overigens voegde hij er aan toe dat zij n kantoor uit is op een op lossing die in der minne bereikt wordt. Mocht dat niet lukken, waarschuwt hijdan zal het spel keihard volgens de spelregels gespeeld worden. Maar dat is niet de inzet van het rentmees terskantoor. De beleggingsmaatschappij Rhoon, Pendrecht en Cortgene BV heeft nog meer bezittingen op Noord-Beveland. Het gaat om de eigendommen van de vroegere ambachtsheerlijkheid Cortgene. Die liggen bij Kortge ne en onder Wissenkerke. De Oude schat dat het om ongeveer 675 hectare gaat, waarvan het overgrote deel landbouwgrond is. De erfpacht voor die land bouwgronden is wel met enige regelmaat verhoogd. KAPELLE - Bij een snelheids controle maandagmorgen langs de rijksweg 289 in Kapelle ble ken 43 van de 430 auto's te liard te rijden. 's Middags stond de politie langs de Postweg in het dorp. Van de 190 gecontroleerde automobi listen overtraden 23 bestuur ders de maximumsnelheid. Bij een controle in Biezelinge gingen nog eens 38 automobilis ten in de fout. door Arjan van Westen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 24