Hindernisbaan naar de patiënt
PZC
Tandarts met
frees en grove
ijzervijlen
Gemeente lijdt ook
onder extreme
erfpachtverhoging
Veel interesse voor
kantoren in Bekhof
zeeland dinsdag 27 juli 1999 s 14
Hardrijders
Met sirene en zwaailicht over de verkeersdrempel
De zomerdrukte, zoals hier bii Zierikzee, maakt het er de ambulancebestuurders niet gemakkelijker op. foto Willem Mieras.
YLISSINGEN - Drempels,
bloembakken roodlichtcame-
ra's bij kruisingen, een kantel-
weg. rotondes en wegversmal
lingen zijn een plaag voor
hulpverleners in Zeeland. Ver-
keersremmende maatregelen
werken vertragend en veroorza
ken overlast voor de soms
zwaargewonde of doodzieke
passagiers.
De N59 op Schouwen-Duive-
land is bij hulpverleners niet ge
liefd. Het is er op warme zomer
dagen druk. De ziekenwagens
kunnen nauwelijks uitwijken
op de smalle tweebaansweg.
Sinds kort hangen er ook nog
roodlichtcamera's van Bruinis-
se tot aan Neeltje Jans. „Die
kunnen een probleem gaan wor
den," zegt L. Noordijk werk
zaam bij de ambulancedienst
Oosterschelde te Zierikzee.
Noordijk en met hem vele colle
ga's in het land vrezen dat ande
re weggebruikers uit angst voor
een bekeuring te vroeg voor het
stoplicht remmen.
Noordijk zit al 25 jaar in het
vak. Hij heeft de tijd nog meege
maakt dat er geen enkele drem
pel in Zeeland te vinden was.
Behalve de drempels, hekelt hij
de vele bloembakken die in de
Schouwse dorpskernen zijn
verschenen. Toch zijn het niet
alleen de obstakels die hinde
ren. „Mensen gaan tegenwoor
dig minder snel opzij. Ze horen
ons niet door de harde muziek in
de auto of het is pure onwil."
Schade
Volgens F. van de Akker, coördi
nator bij de ambulancepost te
Walcheren hebben de wagens
van deze dienst al meerdere ma
len schade opgelopen. Om
binnen de wettelijk verplichte
vijftien minuten op de plek de
onheils te zijn, gaan de chauf
feurs soms met hoge snelheid de
drempels over. Dan gebeurt het
wel eens dat de katalysator van
de wagen vervangen moet wor
den.
..Ik wilde niet naar het zieken
huis in België zegt een patiënt
van ziekenhuis de Honte in Ter-
neuzen. Hij koos voor het zie
kenhuis Walcheren in Vlissin-
gen om bestraald te worden. De
dienst van Zeeuws-Vlaanderen
had het te druk en de man is
daarom door de Centrale Post
Ambulancevervoer aan een ver
pleger en chauffeur uit VLissin-
gen toegewezen. De chauffeur is
zich op deze zogenaamde be-
stelrit (zonder signalen) bewust
van de klachten van de lichame
lijk verzwakte patiënt. Afrem
men voor drempels en spoorlij
nen is noodzakelijk.
Ook bij levensbedreigende situ
aties, als de signalen aan zijn,
behoort de chauffeur rekening
te houden met de patiënt. De
klachten kunnen van dien aard
zijn dat ieder stootje of te wilde
manoeuvre veroorzaakt door
een rotonde het ziektebeeld ver
ergert.
Boot
Er zijn nog voordelen aan het
vak van ambulancechauffeur.
De auto mag ook zonder patiënt
gelijk de boot naar Vlissingen
op. En de chauffeurs kunnen het
veer vijf minuten laten wach
ten. Maar in het algemeen leeft
het idee dat de hulpverlening er
de laatste jaren moeilijker op is
geworden. Vooral in de drukke
maanden juli en augustus.
„Ons werk is er echt leuker op
geworden", merkt K. van dei-
Veer, hoofd operationele dienst
van Delta Noord, de dienst uit
Stellendam die ook op Tholen
rijdt, cynisch op. Gelukkig heb
ben we een extra post in St.
Maartensdijk. Er zijn geen pro
blemen met de aanrijtijden op
Tholen."
Het wordt volgens Van der Veer
door de vele obstakels wel moei
lijker om hier aan te voldoen.
„De overheid heeft een keuze
gemaakt tussen verkeersslacht
offers en mensen die we thuis
moeten ophalen. En die laatste
groep wordt moeilijker te berei
ken."
De zomerdrukte is voor de
chauffeurs een jaarlijks terug
komend ongemak. Om binnen
een kwartier op het strand te ko
men is een hele opgaaf. Chauf
feurs hebben sleutels van de
duinovergangen. Soms blok
keert een sleutel en dan heeft de
dienst een overschrijding. Er
zijn nog meer irritaties. Volgens
Van den Akker is het vaak zoe
ken naar huisnummers. „Die
zijn op de B-wegen vaak niet te
lezen." En de opkomst van de
mobiele telefoon heeft een keer
zijde. Er wordt regelmatig on
nodig gebeld. De ambulance
dienst Walcheren rukte onlangs
met spoed uit voor een kleuter
met schaafwonden.
Obstakel
In Zeeuws-Vlaanderen heeft
het project Duurzaam Veilig
ook van hulpverleners veel kri
tiek gehad. De omstreden kan-
telweg zou de vei'keersveilig-
heid juist tegen werken.
„Zeeuws-Vlaanderen is een
groot obstakel", aldus comman
dant W. van Leersum van de re
gionale brandweer Zeeland.
Van Leersum is ook nauw be
trokken bij het ziekenvervoer.
„We komen binnenkort met een
plan, waarin we onze visie op de
verkeersremmers geven." Hard
nodig vindt Van Leersum. „Nu
denkt elke gemeente het goede
te doen, maar er is nauwelijks
samenhang in de aanleg van bij -
voorbeeld drempels." Overi
gens gelooft Van Leersum niet
dat de Zeeuwse ziekenwagens
meer overschrijdingen maken
dan de wagens elders in het
land.
Om vertragingen mede als ge
volg van de verkeersremmers te
beperken hebben de ambulan
cediensten aparte posten in de
regio's. Delta Noord heeft zoals
gezegd een auto In St. Maar
tensdijk. In Zeeuws-Vlaande
ren staan de auto's verdeeld over
Oostburg,Terneuzen en Hulst.
In Westkapelle staat deze zomer
als proef een wagen van de Am
bulancedienst Walcheren, die
ook een wagen in Middelburg
heeft. En de Ambulancedienst
Bevelanden post in de zomer
maanden tot 18.00 uur op Neel
tje Jans.
Een Zeeuws probleem zijn de
obstakels allerminst. Het pro
vinciebestuur van Groningen
heeft besloten dat het zo niet
langer kan. De gedeputeerde
zegt een eind te maken aan de
ongebreidelde groei van ver-
keersremmende maatregels.
Ongerief is groot. We zouden
bijna vergeten waarom al die
barrières er in het verkeer zijn.
Een verpleger van de Walcherse
dienstmerkt dan ook op: „Als de
drempels en rotondes er niet
waren zouden er meer ongeluk
ken zijn. Ze zijn in wezen be
doeld er voor te zorgen dat wij
minder werk hebben
door Rolf Bosboom
GOES - Als het waterschap af
haakt, dan heelt projectontwik
kelaar De Delta Eilanden BV
geen moeite 0111 nieuwe kandi
daten te vinden voor de toekom
stige kantoren in het Bekhof in
Goes. „Andere partijen hebben
zich al tot ons gewend", zei di
recteur H. J. van Koeveringe
maandag bij het tekenen van de
samenwerkingsovereenkomst
en de onthulling van het bouw-
bord voor wat De Stadspoort
gaat heten. Onder de belang
stellenden zijn banken en ac
countantskantoren.
Waterschap Zeeuwse Eilanden
heeft grote interesse om te ver
huizen naar de andere kant van
de M. A de Ruyterlaan en bijna
alle kantoorruimte in De Stads
poort in te nemen. De verhui
zing leek in kannen en kruiken,
maar recent heeft de gemeente
Middelburg twee locaties in de
aanbieding gedaan. Bovendien
oriënteert het waterschap zich
ook nog verder binnen Goes
zelf.
Van Koeveringe zei te begrijpen
dat Zeeuwse Eilanden een zorg
vuldige afweging wil maken,
maar liet niet na om op te mer
ken dat ook andere gegadigden
op de deur hebben geklopt.,Dat
zijn allemaal notabele partners
in de markt, instituties die hun
sporen hebben verdiend", zei hij
in een toelichting. De meeste
kandidaten hadden overigens
ook al interesse in de periode dat
APO, de toenmalige projectont-
wikkelingspoot van ABN Amro,
vergevorderde plannen met het
Bekhof had.
Karakter
Wethouder C. R. M. M. Linssen
prikkelde de vertegenwoordi
gers van het waterschap door te
wijzen op het bijzondere karak
ter van het plan. „Het is een
kwaliteit waar je geen nee tegen
kan zeggen. Ik ben ervan over
tuigd dat het waterschap nooit
zijn kans voorbi] laat gaan."
Op het al jaren braakliggende
terrein tussen de Van de Spie
gelstraat, de Piet Heinstraat en
de M. A de Ruyterlaan reali
seert De Delta Eilanden BV - het
streven is vanaf begin 2000 -
kantoren, 36 woningen, een
passage met binnenhoven en
een parkeerkelder voor 225 au
to's. De BV, nog in oprichting,
wordt gevormd door Roompot
Recreatie BV uit Kamperland,
Zeelenberg Architectuur uit
Ouddorp en Stienstra Project
ontwikkeling BV uit Pleerlen,
ABN Amro Onroerend Goed
Projecten BV - rechtsopvolger
van APO - heeft belangstelling
orn bij het project betrokken te
blijven.
Handtekening
Burgemeester D. J. van der
Zaag, accountmanager D. V.
Gans van ABN Amro, directeur
Van Koeveringe van Roompot
Recreatie (mede namens M.
Zeelenberg) en G. Habets van
Stienstra zetten gisteren in het
stadhuis hun handtekening on-
der de samenwerkingsovereen
komst. Wethouder Linssen had
daarna de eer op het Bekhof het
bouwbord te onthullen. Het
bord bleek ontsierd te worden
door een gênante taalfout: 'Hier
ontwikkeld De'Delta Eilanden
BV...' Linssen heeft deafgelopen
jaren zijn naam aan het Bekhof
verbonden. Hij memoreerde,
nadat de samenwerkingsover
eenkomst was ondertekend, de
jobstijding van 13 maart 1997.
Die dag liet APO weten dat zij,
op het laatste moment, van het j
project afzagen. „APO gooide 1
het touwtje in het bootje. Ze za- j
gen het niet meer zitten."
Het bleek een heidens karwei
om de zaak opnieuw van de
grond te krijgen. „Het hield me
aardig van de straat", formu-
leerde Linssen het. „Het is voor-
gekomen dat ik midden in de
nacht ineens rechtop in bed zat 1
en alleen maar het woord 'Bek- 1
hof' schreeuwde, waarna mijn
vrouw mij eerst enige tijd ge-
schrokken aankeek en me ver- j
volgens vol begrip en liefdevol
toesprak: 'Het komt eens goed,
Charles'." Het kwam goed. „Er
is wat mij betreft geen probleem
meer dat Bekhof heet, maar een
unieke locatie in Goes die een 1
ander gezicht en een andere
naam krijgt: De Stadspoort."
Directeur Van Koeveringe van
De Delta Eilanden sprak zijn 1
vreugde uit over de stap die gis
teren officieel werd gezet. „Ik
ben buitengewoon blij dat we de j
gelegenheid krijgen om onze
ambitie dit complex neer te zet
ten, ook daadwerkelijk uit te
voeren." Hij wees erop dat er
vaak wat 'badinerend' wordt
gedaan over ontwikkelaars van
recreatieprojecten, zoals zijn
bedrijf Roompot. „We hopen
dat te veranderen en te laten
zien dat we zeker ook een aan
genaam werk- en woonklimaat
kunnen scheppen."
door Miriam van der Schot
KOUDEKERKE - Wie bang is
voor de boor van de tandarts,
mag blij zijn dat hij geen paard
is. Het materiaal van een paar
dentandarts bestaat onder meer
uit een enorme grote frees en
zeer grove vijlen. Hoewel meest
al de dierenartsen zich over de
gebitten ontfermen, wordt de
laatste jaren steeds vaker een
beroep gedaan op de gediplo
meerde paardentandarts.
Ger van der Burg uit Bergen op
Zoom is één van de weinige Ne
derlandse professionele paar
dentandartsen. De term 'paar
dentandarts' mag overigens in
Nederland nog niet wettig ge
voerd worden, maar in Amerika
wel. Deze week bezocht Van der
Burg zijn 'patiënten' in Koude-
kerke.
Zweetdruppels staan op zijn
voorhoofd als de tandarts met
zijn werk bezig is. Met uiterste
concentratie en precisie haalt
hij de frees over de achterste
kiezen van de verdoofde paar
den. Vervolgens gebruikt hij
brute kracht wanneer hij de vijl
over de kiezen haalt. „Als ik dit
vijlwerk niet doe, kunnen er
scherpe punten aan de kiezen
groeien waarmee een paard met
een overbi jt zijn eigen mond kan
verwonden", legt Van der Burg
uit.
Volgens de tandarts is zijn spe
cialisme pas de laatste tien jaar
in opmars gekomen. „Het paar
dengebit is ontworpen om te
groeien en te slijten door te gra
zen in de natuur. Door het huidi
ge 'welvaartsvoer, dat vrijwel
niet meer gekauwd hoeft te wor
den, slijt het gebit niet genoeg.
Daardoor ontstaan er steeds va
ker gebitsproblemen", legt Van
der Burg uit.
In Nederland was de zorg voor
de tanden en kiezen van een
paard volgens Van der Burg eeu
wenlang een ondergeschoven
kindje. „De aandacht voor het
paardengebit heeft lang op zich
laten wachten", zegt de tand
arts. „In Amerika en Canada
werd al in het begin van de ne
gentiende eeuw het belang van
een goed paardengebit inge
zien."
Gewichtsverlies
Als het gebit van een paard niet
in orde is, gaat het dier slecht
eten, met als gevolg gewichts
verlies. Ook kan een slecht gebit
er de oorzaak van zijn dat het
paard storend verdrag vertoont
tijdens het berijden. Bijvoor
beeld steeds met het hoofd
slaan. Tevens kan een slecht ge
bit uiteindelijk resulteren in
kreupelheden. Want als het
paard het bit aan maar één zijde
vasthoudt, gaat het geforceerd
lopen.
Voor de paarden in Koudekerke
was het 'akelige' klusje snel ge
klaard. Over zes maanden zijn
ze weer aan de beurt voor de
halfjaarlijkse controlebeurt.
foto's Lex de Meester
door René Schrier
KORTGENE - Ook de gemeente
Noord-Beveland hangt een flin
ke kostenpost boven het hoofd
in de vorm van een erfpachts
verhoging voor gronden in het
bungalowpark Veerse Meer te
Kortgene.
De gronden waarop het open
baar groen en de wegen op het
terrein- zijn aangelegd zijn na
melijk niet in eigendom van de
gemeente. Die worden gepacht
van de beleggingsmaatschappij
Rhoon, Pendrecht en Cortgene
BV. Die maatschappij heeft via
haar rentmeesterskantoor
Overwater laten weten dat de
pacht met pakweg 7000 procent
naar boven gaat omdat de pacht
jarenlang op hetzelfde lage ni
veau is gebleven.
Burgemeester M. L. Everaers
van de gemeente Noord-Beve
land kon maandag nog niet zeg
gen wat precies de financiële
consequenties voor de gemeente
zijn. Voor een gemiddeld huis
zou de pacht - zo wil het rent-
meesterskantoor - stijgen van
60 gulden naar ongeveer 4000
gulden per jaar. De financiële
gevolgen voor de gemeente, zo
ziet het er naar uit, zullen dus
vele malen hoger zijn.
Onderhouden
Burgemeester Everaers vindt
het een vreemde constructie dat
de grond waarop wegen en
openbaar groen liggen geen ei
gendom van de gemeente is,
maar wel door de gemeente on
derhouden moet wordenHij wil
dan ook weten tegen welke ach
tergrond destijds omstreeks
1962 de erfpachtsovereenkomst
is opgesteld. Voor hem staat nog
niet bij voorbaat vast dat de
door het rentmeesterskantoor
Overwater gevraagde erfpacht
sverhoging ook doorgaat. Hij
heeft het over een bedrag dat re
delijk en aanvaardbaar is.
Het ligt volgens de Noord-Beve-
landse burgemeester voor de
hand dat zowel de 113 gedu
peerde huizenbezitters als de
gemeente gezamenlijk optre
den. Hij heeft dan ook met de
voorzitter van een vereniging
van een aantal bewoners van
het bungalowterrein afgespro
ken dat ze contact zouden hou
den. Samen sta je sterker, meent
Everaers. Op een vrijdag gehou
den vergadering van huiseige
naren was echter niet iedereen
even positief over de gemeente.
L. de Oude van het rentmees
terskantoor erkent dat er spra
ke is van een 'fikse' verhoging
van de erfpacht. Maar daar zijn
spelregels voor vastgesteld in de
erfpachtsovereenkomst, voegt
hij er aan toe. Het argument van
de bewoners dat het in feite om
nagenoeg waardeloze schor-
grond gaat waar de huizen op
staan, gaat volgens hem niet op.
Volgens De Oude weet iedereen
dat grond waarop gebouwd mag
worden langs het Veerse Meer
waardevol is. „Die rekensom
gaat niet op", aldus De Oude.
Hij geeft aan dat het naar zijn
mening niet onredelijk is een be
paald rendement over de inves
teringen in het voormalige
schor door te berekenen. „Dat
het met een klap gaat, beseffen
we best," aldus De Oude die niet 1
onder de indruk is van de sug
gestie dat ieder bewoner apart 1
een procedure gaat volgen als
reactie op de aangekondigde
erfpachtsverhoging. „Na een j
paar keer zal de rechter dan ook
zeggen: dat verhaal heb ik meer I
gehoord."
Overigens voegde hij er aan toe
dat zij n kantoor uit is op een op
lossing die in der minne bereikt
wordt. Mocht dat niet lukken,
waarschuwt hijdan zal het spel
keihard volgens de spelregels
gespeeld worden. Maar dat is
niet de inzet van het rentmees
terskantoor.
De beleggingsmaatschappij
Rhoon, Pendrecht en Cortgene
BV heeft nog meer bezittingen
op Noord-Beveland. Het gaat
om de eigendommen van de
vroegere ambachtsheerlijkheid
Cortgene. Die liggen bij Kortge
ne en onder Wissenkerke. De
Oude schat dat het om ongeveer
675 hectare gaat, waarvan het
overgrote deel landbouwgrond
is. De erfpacht voor die land
bouwgronden is wel met enige
regelmaat verhoogd.
KAPELLE - Bij een snelheids
controle maandagmorgen langs
de rijksweg 289 in Kapelle ble
ken 43 van de 430 auto's te liard
te rijden.
's Middags stond de politie langs
de Postweg in het dorp. Van de
190 gecontroleerde automobi
listen overtraden 23 bestuur
ders de maximumsnelheid.
Bij een controle in Biezelinge
gingen nog eens 38 automobilis
ten in de fout.
door Arjan van Westen