Winkeliers moeten toch betalen
100
LEUK&LEKKER
PZC
Ambtelijke top Goes ligt onder vuur
Outletcentrum
verstoort relatie
Terneuzen en Sas
Ring Dreischor taboe voor vrachtwagens
zeeland
16
Baatbelasting als bijdrage in kosten dorpsverfraaiing Westhoek
Subsidie voor verlengen
stationstunneltje Goes
Zomer begonnen, temperaturen omhoog?
Eén ding is zeker, onze prijzen omlaag!
VAN PERSONEELSUITJE TOT BRUILOFT
Le|Rabot
VAN 4 TOT
PERSONEN
zaterdag 26 juni 1999
door Ali Pankow
ZIERIKZEE - De gemeente
Schouwen-Duiveland stelt een
specifieke baatbelasting in om
alsnog geld te innen bij de on
dernemers in de Westhoek. Die
aanslag geldt als bijdrage in de
kosten voor de herinrichting
van Zoom en Hogezoom in Re-
nesse en de kom van Haamstede.
De gemeente grijpt naar het
middel van belastingheffing
omdat het niet Inkt de voorzie
ningen langs andere weg ver
goed te krijgen.
De winkeliers spraken in de
cember 1996 met de voormalige
gemeente Westerschouwen af
dat ze zouden meebetalen aan
het opknappen van hun dorps
kernen, Die afspraak zou gere
geld worden via een zogeheten
exploitatieovereenkomst. Ge
middeld zouden de onderne
mers tienduizend gulden bij
dragen aan de verfraaiing van
de omgeving. De totale herin
richtingskosten in Renesse en
Haamstede bedragen 2,5 mil
joen gulden.
Door de gemeentelijke herinde
ling zijn de exploitatieovereen
komsten veel later dan aanvan
kelijk de bedoeling was aan de
betrokken ondernemers voor
gelegd. Zij zouden de rekening
m december 1998 gepresenteerd
krijgen, maar uiteindelijk werd
het maart dit jaar. Reden voor de
meeste winkeliers nu te weige
ren de overeenkomst alsnog te
ondertekenen.
Onvrede
Bij de middenstandsvereniging
in Haamstede heerst bovendien
grote onvrede over de wijze
waarop de herinrichting van de
dorpskern is uitgevoerd. Van de
34 betrokkenen in Renesse heeft
slechts één ondernemer de over
eenkomst ondertekend. Uit
Haamstede kreeg de gemeente
zes van de 31 contracten onder
tekend terug.
Nu het de gemeente niet lukt de
bijdrage in de kosten van de
dorpsverfraaiing via de oor
spronkelijke afspraak te innen,
wil het college van burgemees
ter en wethouders de betrokke
nen een aanslag via een baatbe
lasting aanbieden. Dat is een
heffing die voor dit soort specie-
ke gevallen kan worden opge
legd. Er moet een aparte veror
dening voor worden
vastgesteld.
Aanslagen
Op deze manier wil de gemeente
twintig procent van de kosten
binnenhalen. In Renesse moet er
425.500 gulden op tafel komen
en in Haamstede 160.000 gul
den. De aanslagen worden op
gebouwd uit een vast bedrag,
het aantal vierkante meters per
bedrijf en het aantal strekkende
meters van de gevelbreedte van
elke onderneming. Het voorstel
tot vaststelling van de verorde
ning voor de baatbelasting
komt aan de orde in de vergade
ring van de commissie algemene
interne zaken die op maandag 5
julivanaf20.00 uur vergadert in
het gemeentehuis in Zierikzee.
De ondernemers in Renesse staan niet te trappelen om alsnog mee te betalen aan de herinrichting van de dorpskern. foto Pieter Hon hoff
door Rolf Bosboom
GOES - Werknemers van de ge
meente Goes hebben forse kri
tiek op de ambtelijke top. Die
staat volgens hen te ver van de
werkvloer af, stelt vooral zich
zelf centraal en is niet besluit
vaardig genoeg. Veel
ambtenaren beschouwen de ge
meentelijke organisatie als erg
bureaucratisch, met een ge
brekkige interne communica
tie. Dat blijkt uit een onderzoek
w aarop Nicole Versteeg vrijdag
afstudeerde aan de Hogeschool
Zeeland.
Versteeg heeft enquêtes uitge
voerd onder 88 ambtenaren.
Volgens de uitkomsten vindt
twee op de drie ondervraagden
dat het 'managementteam' (MT,
bestaande uit de gemeentese
cretaris en de sectorhoofden) er
te lang over doet om problemen
op te lossen; één op de drie is van
mening dat het team zichzelf
Gemeentepersoneel in onderzoek uiterst negatief over managementteam
centraal staat, erg behoudend is
en de ontwikkeling van de orga
nisatie remt. Versteeg noemt het
imago van het MT 'overweldi
gend negatief. „De top richt
zich volgens de medewerkers
veel op zichzelf, maakt regel
matig fouten, heeft geen lange-
termijnvisie en is met besluit
vaardig."
Buitendienst
Aan de interne communicatie
mankeert ook veel. Bijna de
helft van de ambtenaren ver
neemt nieuws over de eigen ge
meente eerst via de media en
meer dan een derde van de men
sen krijgt belangrijke informa
tie niet op tijd of moet er zelf
achteraan. Vooral de medewer
kers in de buitendienst voelen
zich te weinig en te laat geïnfor
meerd.
De gemeentelijke organisatie
kenmerkt zich volgens het on
derzoek door eilandjes, waarbij
elke afdeling een eigen subcul
tuur vormt. Contact tussen de
verschillende afdelingen is er
nauwelijks. Eén op drie ambte
naren laat kritiek van buiten op
de gemeente koud. Eén op de
acht werknemers weet niet goed
wat zijn werk voor de inwoners
van Goes betekent.
Over de werkomstandigheden
bij de gemeente zijn de onder
vraagden overwegend positief,
al vindt bijna tachtig procent de
werkdruk te hoog en zijn de mo
gelijkheden om binnen de orga
nisatie door te stromen beperkt.
Maar liefst 98 procent zegt zin
vol werk te verrichten.
In interviews die Versteeg apart
met achttien medewerkers heeft
gehouden wordt de interne kri
tiek op de organisatie verder
aangescherpt. Zestien van hen
hebben een negatief beeld van
het MT; tien van hen zeggen zelf
geen goede ervaringen te heb
ben met het team. Bijna drie
kwart vindt de gemeente niet
dynamisch (trage besluitvor
ming over te veel schijven), bu
reaucratisch en klantonvrien
delijk en laakt het gebrek aan
openheid. Tweederde be
schouwt de organisatie niet als
integer en geeft daarbij blijk
van weinig vertrouwen in de
ambtelijke top.
Klantvriendelijkheid
Zowel de geënquêteerden als
het college en het MT hebben
ook cijfers gegeven voor diverse
kenmerken van de gemeente.
Als het gaat over wat de gewen
ste situatie is, zit iedereen aar
dig op één lijn. Over de huidige
situatie lopen de meningen
meer uiteen. Het college en het
MT vinden de huidige organisa
tie nog beduidend minder dyna
misch en flexibel dan de
ambtenaren; ook over de klant
vriendelijkheid en de mate van
bureaucratie zijn ze iets pessi
mistischer. De openheid, het
streven naar compromissen, de
integriteit en het verantwoord
omgaan met budgetten schatten
zij juist positiever in dan de
ambtenaren.
Voor burgemeester D. J. van der
Zaag en gemeentesecretaris
C. G. M. Maas zijn de uitkom
sten van het onderzoek geen
verrassing. „De bewoordingen
in de conclusies zijn soms vrij
hard, maar de constateringen
op zich kloppen wel. Het beves
tigt het beeld dat we al hadden",
zegt Maas. „Het is een spiegel
waar je lering uit trekt", aldus
Van der Zaag. Maas wijst erop
dat de resultaten aansluiten op
diverse ontwikkelingen die al in
gang zijn gezet, zoals kwali
teitsverbetering binnen de or
ganisatie, opleidingen voor lei
dinggevenden en het onderzoek
naar werkstress, dat na de zo
mer wordt afgerond.
door C. van Gremberghe
SAS VAN GENT - Burge
meester J. Lonink van Sas
van Gent is uitermate teleur
gesteld in de stellingname
van de Terneuzense gemeen
teraad inzake de Sasse plan
nen voor de vestiging van een
outletcentrum. Donderdag
schaarde de Terneuzense
raad zich unaniem achter een
SGP-motie die zich richtte
tegen de komst van een uit
verkoopcentrum in de buur
gemeente. Lonink sprak
vrijdag van 'een regelrechte
aanval op Sas van Gent.'
„Afgelopen dinsdag kreeg
het Sasse college nog van het
dagelijks bestuur van Ter-
neuzen te horen dat het zich
terughoudend zou opstellen
en geen actieve rol zou spelen
om het plan van Van der Poel
van de grond te tillen. Een
paar dagen later moet je dan
als Sasse bestuurder lezen
dat Terneuzen zich sterk zal
maken voor een streekplan
wijziging, waardoor er voor
de vestiging van een outlet
centrum in Sas van Gent
geen plaats zal zijn", zei Lo
nink in een reactie op de
raadsuitspraak. „Verder
wordt er dan ook nog gezegd
dat, wanneer er wél ruimte is
voor zo'n centrum, dat alleen
maar in de centrumgemeente
mag komen. Ik vind dit heel
ver gaan. Temeer omdat de
raad van Terneuzen zich nu
competent genoeg acht om te
oordelen over ontwikkelin
gen in een buurgemeente.
Notabene dezelfde raad die
nog niet zo lang geleden ak
koord ging met een uitbrei
ding van het winkelcentrum
Zuidpolder, waardoor het
kernwinkelapparaat in Ter
neuzen zelf behoorlij ke klap
pen mocht ondervinden."
Barbé
De Sasse burgemeester ver
wijt met name burgemeester
R. Barbé van Terneuzen dat
hij zijn raad geen totale
openheid van zaken ver
strekt. Barbé zou zelf al ge
probeerd hebben Terneuzen
als vestiging voor een outlet
centrum op de kaart te krij
gen. Niet alleen met Van der
Poel, maar ook met Innovast
(de ontwikkelaar in Sas van
Gent), de provincie en het
ministerie van Economische
Zaken zou hij daarover al
overleg hebben gevoerd. Lo
nink: „Wat voor politieke
spelletjes er allemaal ge
speeld worden weet ik niet,
maar de burgemeester van
Terneuzen is niet de burge
meester van Sas van Gent en
hij is ook geen gedeputeerde
meer. Hij bepaalt niet welke
procedures het Zeeuwse pro
vinciebestuur inzake de out-
letcentra moet voeren. Dat
doen de zittende gedeputeer
den"
Lonink zegt blij te zij n met de
opmerking van gedeputeer
de Van Zwieten dat hij
slechts te maken heeft met
twee serieuze plannen in
Zeeland: in Goes en in Sas
van Gent. „Hoe er met die
plannen verder wordt omge
gaan, zal blijken uit de noti
tie van GS die over twee
weken te verwachten is. GS
komen dan voor een afwe
ging te staan. De gemeente
Terneuzen moet tegen die
tijd zelf maar oordelen of ze
degemeente Goes of Hulst in
de kaart wil spelen. Sterker
nog: als Terneuzen inzet op
een streekplanprocedure, die
zeker een jaar vergt, dan is de
kans groot dat er wel een out
letcentrum komt, maar dan
in West-Brabant.
Niet leuk
Burgemeester Barbé kan
zich de woede van Lonink
wel voorstellen. „Het is niet
leuk dat de raad van een
buurgemeente zo'n stand
punt inneemt, maar dan kan
ik toch niets aan doen? Mij is
opgedragen het standpunt
van de Terneuzense raad
kenbaar te maken aan het
provinciebestuur. Het klopt
dat een ondernemer bij ons
geïnformeerd heeft naar de
mogelijkheden voor zo'n
centrum en dat wij bij verin
formatie hebben ingewon
nen hoe we met dit soort za
ken moeten omgaamMaar
Lonink moet niet overal
leeuwen en beren gaan zien."
Over enkele maanden zal de Ring van Dreischor verlost zijn van het vrachtverkeer. Bussen blijven wel toegelaten. foto Pieter Honhoff
door Marcel Modde
DREISCHOR - De Ring van
Dreischor wordt afgesloten
voor vrachtwagens. De maatre
gel gaat op z'n vroegst over twee
maanden in. Burgemeester en
wethouders van Schouwen-
Duiveland geven daarmee ge
hoor aan een klemmende op
roep van de dorpsraad om tot
een betere verkeersafwikkeling
op dat punt te komen. Gevraagd
was ook om het weren van bus
sen, maar dat verzoek is niet
overgenomen.
Het probleem voor de weg rond
de kerk in het dorpscentrum is
de krappe indraairuimte naar
de straatjes die er op uitkomen.
Vrachtwagens en bussen komen
regelmatig vast te zitten, omdat
ze de bocht niet kunnen nemen.
..Het gevolg is dat bij het in- en
uitsteken de gevels van huizen
beschadigd raken, stoepen ka
pot worden gereden en hele hek
ken het moeten ontgelden. In
het hoogseizoen is het zeker één
keer per week prijs", aldus se
cretaris K. van der Werve van de
dorpsraad. „Je kunt met zo'n
gevaarte wel de Ring oprijden,
maar er afkomen, doe je nooit
meer zonder de nodige gevol- verzoek uit Dreischor. Al is het
gen." wel een halve maatregel, zo kan
Van der Werve is tevreden dat de hij niet anders concluderen ge-
gemeente na ruim een jaar ein- zien het achterwege laten van
delijk uitvoering geeft aan het het verbod voor touringcars.
door René Schrier
GOES - Het ziet er naar uit dat
de gemeente Goes een flinke
subsidie (45 procent van de kos
ten) binnen kan slepen voor het
verlengen van het voetgangers
tunneltje bij het station. Het is
een al lang gekoesterde wens
van het gemeentebestuur om die
timnel te verlengen. Deze be
hoefte wordt ook steeds urgen
ter nu in het Stationspark als
maar meer kantoren komen. De
gronden in het huidige deel van
het Stationspark zijn vrijwel al
le uitgegeven.
Tussen dit deel en het spoor ligt
nog een strook die de gemeente
wil ontwikkelen. Daar is ook
ruimte voor de verlenging van
het tunneltje en de aanleg van
een efficiënte entree en een
voorplein. Verder kunnen er in
die strook nog kantoren komen
en woningen en er wordt ge
dacht aan een parkeerterrein
met een Parkeren en Reizen
functie. De grond is eigendom
van de NS. De nog aanwezige
koelhuizen zijn verworven door
ontwikkelaars.
De gemeente is nog in gesprek
met onder meer het Rijk en de
Provincie over de exacte invul
ling van het gebied. Maar wil de
gemeente in aanmerking komen
voor de subsidie voor het tun
neltje dan is haast geboden.
Vóór 1 augustus moet de subsi
dieaanvraag bij de provincie
zijn. Een andere voorwaarde is
dat voor eind volgend jaar met
het werk moet zijn begonnen.
„Wij hebben nadrukkelijk ge
vraagd om een verbod voor alle
voertuigen langer dan tien me
ter. Dan kunnen de SRV-wagen
en de groentenman er nog net
door. Vorige week hebben we het
nog aan de hand gehad met een
bus vol muzikanten die een con
cert gaven in de kerk. Die zat
muurvast. Ze zijn zeker een uur
bezig geweest om die bus met
veel passen en meten en met de
hulp van een trekker weer weg
te krijgen."
De bedoeling is dat het vracht
verkeer ter hoogte van de molen
wordt geattendeerd op het inrij-
verbod. Op die plaats is ook een
keerpunt. De laatste (officieuze)
gelegenheid om te keren is bij
het landbouwmuseum.
Ter inzage
Volgens een beleidsmedewerk
ster van de gemeente kan de
maatregel op z'n vroegst over
twee maanden ingaan. Het col-
legebesluit moet eerst nog wor
den gepubliceerd in de regiona
le bladen en ligt daarna zes
weken ter inzage voor eventuele
reacties en bezwaarschriften.
Waarom is afgezien van een ver
bod voor bussen, kon de ambte
naar niet aangeven.
MITSUBISHI
MOTORS
Autobedrijf Oosterland
Van de Abeelestraat 6
4307 BN Oosterland
Tel. 0111 642200 fax 0111 641951
Mitsubishi:
ACTIEPRIJS:
Galant 1.8 GLi
grijsm.
1995
49.000
24.950
21.950
Carisma 1.6 GL RC
zwart
1998
5.000
35.990
33.950
Carisma 1.6 autom.
grijs
1995
92.000
23.950
19.950
Colt 1.3 GLi
blauw
1997
60.000
20.950
18.950
Colt 1.3 GLi
rood
1996
75.000
18.950
16.950
Lancer 1.6 GLi
blauw
1995
75.000
19.950
18.950
Lancer 1.3 GLXi
rood
1995
49.000
22.950
19.950
L300 1.6i Van
wit
1992
55.000
9.450
8.500
Seat:
Inca 1.9 SDi
wit
1998
35.000
19.950
18.950
Ibiza 1.4 CLX
wit
1993
90.000
12.450
10.950
Ibiza 1.6 'S'
geel
1999
4.000
27.950
26.450
Andere merken:
BMW 316 Coupé
blauw
1993
220.000
24.950
22.950
Nissan Almera 1.6 SLX
roodm.
1998
8.000
31.990
29.950
Toyota Camry 2.2 XLi
grijsm.
1993
99.000
17.950
14.950
VW Golf 1.8i III
rood
1992
155.000
15.950
13.950
Opel Kadett 1.8i GT
zwart
1991
125.000
10.950
8.950
Opel Kadett 1,6i Kombi
rood
1989
122.000
5.950
4.950
Opel Omega 2.0 16v
rood
1994
106.000
25.950
21.950
Opel Kadett 1,6i
blauw
1988
118.000
5.950
4.450
Mazda 323 1.3 GLX
rood
1991
110.000
9.950
7.950
Volvo 440 1.8 GLE aut.
groen
1994
65.000
19.950
18.950
Lanci Ypsilon Fire
rood
1993
52.000
7.950
6.950
Diesel:
Peugeot 405 GLXD Kombi
wit
1991
225.000
9.950
7.950
Peugeot 106 1.4 D
rood
1993
182.000
10.950
9.950
Nissan Vanette D
wit
1992
135.000
8.950
7.950
LPG:
Opel Astra 1.6 GLS groen 1994 169.000 15.950 13.950
Onze actie 'temperaturen omhoog, prijzen omlaag' kent de volgende voorwaarden:
Deze prijzen gelden alleen tijdens de start van de zomer vanaf 21 juni tot en met 30 juni.
Alle auto's worden afgeleverd met een APK keuring, onderhoudsbeurt en 14 dagen omruilgarantie.
Uit een keur van evenementen en heerlijkheden stellen wij graag
met u een arrangement samen voor een gezellige en onvergetelijke
personeelsavond, verenigingsuitstapje, kinderpartijtje of bruiloft.
Bowling (4 wedstrijdbanen computerscore), Magie/
Disco Bowling, snooker, pool, biljart en darts, diverse
amusementsspelen, Café Good Times, een bowlingmenu
a 39.5° P P- incl. 1 uur bowlen, in mediterrane sfeer a la
Carte tafelen in Pizzeria BuonCuore of in specialiteiten
restaurant Le Rabot.Teppan Yakki 42,50, variant op
steengrillen), buffetten, etc., etc....
Hogezoom 180, Renesse Telefoon 0111461939
pizzéf0buon cuore
bowling Re^fce
Bel vrijblijvend
voor meer
informatie en/of
reservering:
om 461939
EEN ACTIEVE EN CULINAIRE AVOND UIT