Winkeliers moeten toch betalen 100 LEUK&LEKKER PZC Ambtelijke top Goes ligt onder vuur Outletcentrum verstoort relatie Terneuzen en Sas Ring Dreischor taboe voor vrachtwagens zeeland 16 Baatbelasting als bijdrage in kosten dorpsverfraaiing Westhoek Subsidie voor verlengen stationstunneltje Goes Zomer begonnen, temperaturen omhoog? Eén ding is zeker, onze prijzen omlaag! VAN PERSONEELSUITJE TOT BRUILOFT Le|Rabot VAN 4 TOT PERSONEN zaterdag 26 juni 1999 door Ali Pankow ZIERIKZEE - De gemeente Schouwen-Duiveland stelt een specifieke baatbelasting in om alsnog geld te innen bij de on dernemers in de Westhoek. Die aanslag geldt als bijdrage in de kosten voor de herinrichting van Zoom en Hogezoom in Re- nesse en de kom van Haamstede. De gemeente grijpt naar het middel van belastingheffing omdat het niet Inkt de voorzie ningen langs andere weg ver goed te krijgen. De winkeliers spraken in de cember 1996 met de voormalige gemeente Westerschouwen af dat ze zouden meebetalen aan het opknappen van hun dorps kernen, Die afspraak zou gere geld worden via een zogeheten exploitatieovereenkomst. Ge middeld zouden de onderne mers tienduizend gulden bij dragen aan de verfraaiing van de omgeving. De totale herin richtingskosten in Renesse en Haamstede bedragen 2,5 mil joen gulden. Door de gemeentelijke herinde ling zijn de exploitatieovereen komsten veel later dan aanvan kelijk de bedoeling was aan de betrokken ondernemers voor gelegd. Zij zouden de rekening m december 1998 gepresenteerd krijgen, maar uiteindelijk werd het maart dit jaar. Reden voor de meeste winkeliers nu te weige ren de overeenkomst alsnog te ondertekenen. Onvrede Bij de middenstandsvereniging in Haamstede heerst bovendien grote onvrede over de wijze waarop de herinrichting van de dorpskern is uitgevoerd. Van de 34 betrokkenen in Renesse heeft slechts één ondernemer de over eenkomst ondertekend. Uit Haamstede kreeg de gemeente zes van de 31 contracten onder tekend terug. Nu het de gemeente niet lukt de bijdrage in de kosten van de dorpsverfraaiing via de oor spronkelijke afspraak te innen, wil het college van burgemees ter en wethouders de betrokke nen een aanslag via een baatbe lasting aanbieden. Dat is een heffing die voor dit soort specie- ke gevallen kan worden opge legd. Er moet een aparte veror dening voor worden vastgesteld. Aanslagen Op deze manier wil de gemeente twintig procent van de kosten binnenhalen. In Renesse moet er 425.500 gulden op tafel komen en in Haamstede 160.000 gul den. De aanslagen worden op gebouwd uit een vast bedrag, het aantal vierkante meters per bedrijf en het aantal strekkende meters van de gevelbreedte van elke onderneming. Het voorstel tot vaststelling van de verorde ning voor de baatbelasting komt aan de orde in de vergade ring van de commissie algemene interne zaken die op maandag 5 julivanaf20.00 uur vergadert in het gemeentehuis in Zierikzee. De ondernemers in Renesse staan niet te trappelen om alsnog mee te betalen aan de herinrichting van de dorpskern. foto Pieter Hon hoff door Rolf Bosboom GOES - Werknemers van de ge meente Goes hebben forse kri tiek op de ambtelijke top. Die staat volgens hen te ver van de werkvloer af, stelt vooral zich zelf centraal en is niet besluit vaardig genoeg. Veel ambtenaren beschouwen de ge meentelijke organisatie als erg bureaucratisch, met een ge brekkige interne communica tie. Dat blijkt uit een onderzoek w aarop Nicole Versteeg vrijdag afstudeerde aan de Hogeschool Zeeland. Versteeg heeft enquêtes uitge voerd onder 88 ambtenaren. Volgens de uitkomsten vindt twee op de drie ondervraagden dat het 'managementteam' (MT, bestaande uit de gemeentese cretaris en de sectorhoofden) er te lang over doet om problemen op te lossen; één op de drie is van mening dat het team zichzelf Gemeentepersoneel in onderzoek uiterst negatief over managementteam centraal staat, erg behoudend is en de ontwikkeling van de orga nisatie remt. Versteeg noemt het imago van het MT 'overweldi gend negatief. „De top richt zich volgens de medewerkers veel op zichzelf, maakt regel matig fouten, heeft geen lange- termijnvisie en is met besluit vaardig." Buitendienst Aan de interne communicatie mankeert ook veel. Bijna de helft van de ambtenaren ver neemt nieuws over de eigen ge meente eerst via de media en meer dan een derde van de men sen krijgt belangrijke informa tie niet op tijd of moet er zelf achteraan. Vooral de medewer kers in de buitendienst voelen zich te weinig en te laat geïnfor meerd. De gemeentelijke organisatie kenmerkt zich volgens het on derzoek door eilandjes, waarbij elke afdeling een eigen subcul tuur vormt. Contact tussen de verschillende afdelingen is er nauwelijks. Eén op drie ambte naren laat kritiek van buiten op de gemeente koud. Eén op de acht werknemers weet niet goed wat zijn werk voor de inwoners van Goes betekent. Over de werkomstandigheden bij de gemeente zijn de onder vraagden overwegend positief, al vindt bijna tachtig procent de werkdruk te hoog en zijn de mo gelijkheden om binnen de orga nisatie door te stromen beperkt. Maar liefst 98 procent zegt zin vol werk te verrichten. In interviews die Versteeg apart met achttien medewerkers heeft gehouden wordt de interne kri tiek op de organisatie verder aangescherpt. Zestien van hen hebben een negatief beeld van het MT; tien van hen zeggen zelf geen goede ervaringen te heb ben met het team. Bijna drie kwart vindt de gemeente niet dynamisch (trage besluitvor ming over te veel schijven), bu reaucratisch en klantonvrien delijk en laakt het gebrek aan openheid. Tweederde be schouwt de organisatie niet als integer en geeft daarbij blijk van weinig vertrouwen in de ambtelijke top. Klantvriendelijkheid Zowel de geënquêteerden als het college en het MT hebben ook cijfers gegeven voor diverse kenmerken van de gemeente. Als het gaat over wat de gewen ste situatie is, zit iedereen aar dig op één lijn. Over de huidige situatie lopen de meningen meer uiteen. Het college en het MT vinden de huidige organisa tie nog beduidend minder dyna misch en flexibel dan de ambtenaren; ook over de klant vriendelijkheid en de mate van bureaucratie zijn ze iets pessi mistischer. De openheid, het streven naar compromissen, de integriteit en het verantwoord omgaan met budgetten schatten zij juist positiever in dan de ambtenaren. Voor burgemeester D. J. van der Zaag en gemeentesecretaris C. G. M. Maas zijn de uitkom sten van het onderzoek geen verrassing. „De bewoordingen in de conclusies zijn soms vrij hard, maar de constateringen op zich kloppen wel. Het beves tigt het beeld dat we al hadden", zegt Maas. „Het is een spiegel waar je lering uit trekt", aldus Van der Zaag. Maas wijst erop dat de resultaten aansluiten op diverse ontwikkelingen die al in gang zijn gezet, zoals kwali teitsverbetering binnen de or ganisatie, opleidingen voor lei dinggevenden en het onderzoek naar werkstress, dat na de zo mer wordt afgerond. door C. van Gremberghe SAS VAN GENT - Burge meester J. Lonink van Sas van Gent is uitermate teleur gesteld in de stellingname van de Terneuzense gemeen teraad inzake de Sasse plan nen voor de vestiging van een outletcentrum. Donderdag schaarde de Terneuzense raad zich unaniem achter een SGP-motie die zich richtte tegen de komst van een uit verkoopcentrum in de buur gemeente. Lonink sprak vrijdag van 'een regelrechte aanval op Sas van Gent.' „Afgelopen dinsdag kreeg het Sasse college nog van het dagelijks bestuur van Ter- neuzen te horen dat het zich terughoudend zou opstellen en geen actieve rol zou spelen om het plan van Van der Poel van de grond te tillen. Een paar dagen later moet je dan als Sasse bestuurder lezen dat Terneuzen zich sterk zal maken voor een streekplan wijziging, waardoor er voor de vestiging van een outlet centrum in Sas van Gent geen plaats zal zijn", zei Lo nink in een reactie op de raadsuitspraak. „Verder wordt er dan ook nog gezegd dat, wanneer er wél ruimte is voor zo'n centrum, dat alleen maar in de centrumgemeente mag komen. Ik vind dit heel ver gaan. Temeer omdat de raad van Terneuzen zich nu competent genoeg acht om te oordelen over ontwikkelin gen in een buurgemeente. Notabene dezelfde raad die nog niet zo lang geleden ak koord ging met een uitbrei ding van het winkelcentrum Zuidpolder, waardoor het kernwinkelapparaat in Ter neuzen zelf behoorlij ke klap pen mocht ondervinden." Barbé De Sasse burgemeester ver wijt met name burgemeester R. Barbé van Terneuzen dat hij zijn raad geen totale openheid van zaken ver strekt. Barbé zou zelf al ge probeerd hebben Terneuzen als vestiging voor een outlet centrum op de kaart te krij gen. Niet alleen met Van der Poel, maar ook met Innovast (de ontwikkelaar in Sas van Gent), de provincie en het ministerie van Economische Zaken zou hij daarover al overleg hebben gevoerd. Lo nink: „Wat voor politieke spelletjes er allemaal ge speeld worden weet ik niet, maar de burgemeester van Terneuzen is niet de burge meester van Sas van Gent en hij is ook geen gedeputeerde meer. Hij bepaalt niet welke procedures het Zeeuwse pro vinciebestuur inzake de out- letcentra moet voeren. Dat doen de zittende gedeputeer den" Lonink zegt blij te zij n met de opmerking van gedeputeer de Van Zwieten dat hij slechts te maken heeft met twee serieuze plannen in Zeeland: in Goes en in Sas van Gent. „Hoe er met die plannen verder wordt omge gaan, zal blijken uit de noti tie van GS die over twee weken te verwachten is. GS komen dan voor een afwe ging te staan. De gemeente Terneuzen moet tegen die tijd zelf maar oordelen of ze degemeente Goes of Hulst in de kaart wil spelen. Sterker nog: als Terneuzen inzet op een streekplanprocedure, die zeker een jaar vergt, dan is de kans groot dat er wel een out letcentrum komt, maar dan in West-Brabant. Niet leuk Burgemeester Barbé kan zich de woede van Lonink wel voorstellen. „Het is niet leuk dat de raad van een buurgemeente zo'n stand punt inneemt, maar dan kan ik toch niets aan doen? Mij is opgedragen het standpunt van de Terneuzense raad kenbaar te maken aan het provinciebestuur. Het klopt dat een ondernemer bij ons geïnformeerd heeft naar de mogelijkheden voor zo'n centrum en dat wij bij verin formatie hebben ingewon nen hoe we met dit soort za ken moeten omgaamMaar Lonink moet niet overal leeuwen en beren gaan zien." Over enkele maanden zal de Ring van Dreischor verlost zijn van het vrachtverkeer. Bussen blijven wel toegelaten. foto Pieter Honhoff door Marcel Modde DREISCHOR - De Ring van Dreischor wordt afgesloten voor vrachtwagens. De maatre gel gaat op z'n vroegst over twee maanden in. Burgemeester en wethouders van Schouwen- Duiveland geven daarmee ge hoor aan een klemmende op roep van de dorpsraad om tot een betere verkeersafwikkeling op dat punt te komen. Gevraagd was ook om het weren van bus sen, maar dat verzoek is niet overgenomen. Het probleem voor de weg rond de kerk in het dorpscentrum is de krappe indraairuimte naar de straatjes die er op uitkomen. Vrachtwagens en bussen komen regelmatig vast te zitten, omdat ze de bocht niet kunnen nemen. ..Het gevolg is dat bij het in- en uitsteken de gevels van huizen beschadigd raken, stoepen ka pot worden gereden en hele hek ken het moeten ontgelden. In het hoogseizoen is het zeker één keer per week prijs", aldus se cretaris K. van der Werve van de dorpsraad. „Je kunt met zo'n gevaarte wel de Ring oprijden, maar er afkomen, doe je nooit meer zonder de nodige gevol- verzoek uit Dreischor. Al is het gen." wel een halve maatregel, zo kan Van der Werve is tevreden dat de hij niet anders concluderen ge- gemeente na ruim een jaar ein- zien het achterwege laten van delijk uitvoering geeft aan het het verbod voor touringcars. door René Schrier GOES - Het ziet er naar uit dat de gemeente Goes een flinke subsidie (45 procent van de kos ten) binnen kan slepen voor het verlengen van het voetgangers tunneltje bij het station. Het is een al lang gekoesterde wens van het gemeentebestuur om die timnel te verlengen. Deze be hoefte wordt ook steeds urgen ter nu in het Stationspark als maar meer kantoren komen. De gronden in het huidige deel van het Stationspark zijn vrijwel al le uitgegeven. Tussen dit deel en het spoor ligt nog een strook die de gemeente wil ontwikkelen. Daar is ook ruimte voor de verlenging van het tunneltje en de aanleg van een efficiënte entree en een voorplein. Verder kunnen er in die strook nog kantoren komen en woningen en er wordt ge dacht aan een parkeerterrein met een Parkeren en Reizen functie. De grond is eigendom van de NS. De nog aanwezige koelhuizen zijn verworven door ontwikkelaars. De gemeente is nog in gesprek met onder meer het Rijk en de Provincie over de exacte invul ling van het gebied. Maar wil de gemeente in aanmerking komen voor de subsidie voor het tun neltje dan is haast geboden. Vóór 1 augustus moet de subsi dieaanvraag bij de provincie zijn. Een andere voorwaarde is dat voor eind volgend jaar met het werk moet zijn begonnen. „Wij hebben nadrukkelijk ge vraagd om een verbod voor alle voertuigen langer dan tien me ter. Dan kunnen de SRV-wagen en de groentenman er nog net door. Vorige week hebben we het nog aan de hand gehad met een bus vol muzikanten die een con cert gaven in de kerk. Die zat muurvast. Ze zijn zeker een uur bezig geweest om die bus met veel passen en meten en met de hulp van een trekker weer weg te krijgen." De bedoeling is dat het vracht verkeer ter hoogte van de molen wordt geattendeerd op het inrij- verbod. Op die plaats is ook een keerpunt. De laatste (officieuze) gelegenheid om te keren is bij het landbouwmuseum. Ter inzage Volgens een beleidsmedewerk ster van de gemeente kan de maatregel op z'n vroegst over twee maanden ingaan. Het col- legebesluit moet eerst nog wor den gepubliceerd in de regiona le bladen en ligt daarna zes weken ter inzage voor eventuele reacties en bezwaarschriften. Waarom is afgezien van een ver bod voor bussen, kon de ambte naar niet aangeven. MITSUBISHI MOTORS Autobedrijf Oosterland Van de Abeelestraat 6 4307 BN Oosterland Tel. 0111 642200 fax 0111 641951 Mitsubishi: ACTIEPRIJS: Galant 1.8 GLi grijsm. 1995 49.000 24.950 21.950 Carisma 1.6 GL RC zwart 1998 5.000 35.990 33.950 Carisma 1.6 autom. grijs 1995 92.000 23.950 19.950 Colt 1.3 GLi blauw 1997 60.000 20.950 18.950 Colt 1.3 GLi rood 1996 75.000 18.950 16.950 Lancer 1.6 GLi blauw 1995 75.000 19.950 18.950 Lancer 1.3 GLXi rood 1995 49.000 22.950 19.950 L300 1.6i Van wit 1992 55.000 9.450 8.500 Seat: Inca 1.9 SDi wit 1998 35.000 19.950 18.950 Ibiza 1.4 CLX wit 1993 90.000 12.450 10.950 Ibiza 1.6 'S' geel 1999 4.000 27.950 26.450 Andere merken: BMW 316 Coupé blauw 1993 220.000 24.950 22.950 Nissan Almera 1.6 SLX roodm. 1998 8.000 31.990 29.950 Toyota Camry 2.2 XLi grijsm. 1993 99.000 17.950 14.950 VW Golf 1.8i III rood 1992 155.000 15.950 13.950 Opel Kadett 1.8i GT zwart 1991 125.000 10.950 8.950 Opel Kadett 1,6i Kombi rood 1989 122.000 5.950 4.950 Opel Omega 2.0 16v rood 1994 106.000 25.950 21.950 Opel Kadett 1,6i blauw 1988 118.000 5.950 4.450 Mazda 323 1.3 GLX rood 1991 110.000 9.950 7.950 Volvo 440 1.8 GLE aut. groen 1994 65.000 19.950 18.950 Lanci Ypsilon Fire rood 1993 52.000 7.950 6.950 Diesel: Peugeot 405 GLXD Kombi wit 1991 225.000 9.950 7.950 Peugeot 106 1.4 D rood 1993 182.000 10.950 9.950 Nissan Vanette D wit 1992 135.000 8.950 7.950 LPG: Opel Astra 1.6 GLS groen 1994 169.000 15.950 13.950 Onze actie 'temperaturen omhoog, prijzen omlaag' kent de volgende voorwaarden: Deze prijzen gelden alleen tijdens de start van de zomer vanaf 21 juni tot en met 30 juni. Alle auto's worden afgeleverd met een APK keuring, onderhoudsbeurt en 14 dagen omruilgarantie. Uit een keur van evenementen en heerlijkheden stellen wij graag met u een arrangement samen voor een gezellige en onvergetelijke personeelsavond, verenigingsuitstapje, kinderpartijtje of bruiloft. Bowling (4 wedstrijdbanen computerscore), Magie/ Disco Bowling, snooker, pool, biljart en darts, diverse amusementsspelen, Café Good Times, een bowlingmenu a 39.5° P P- incl. 1 uur bowlen, in mediterrane sfeer a la Carte tafelen in Pizzeria BuonCuore of in specialiteiten restaurant Le Rabot.Teppan Yakki 42,50, variant op steengrillen), buffetten, etc., etc.... Hogezoom 180, Renesse Telefoon 0111461939 pizzéf0buon cuore bowling Re^fce Bel vrijblijvend voor meer informatie en/of reservering: om 461939 EEN ACTIEVE EN CULINAIRE AVOND UIT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 54