Premacy goede
greep Mazda
Watertanden op
circuit Goodwood
PZC
Bermuda met
zeemleren kruis
Derde MPV
in collectie
auto motorfiets
41
kort autonieuws
Opel Astra coupé
Jarige Mini
Hyundai hybride
Kormoran banden
Zomerse Atos
CarBase cd-rom
zaterdag 26 juni 1999
Mazda ontplooit zich
momenteel tot een echte
ruimteauto-specialist. Na de vorig
jaar gelanceerde, compacte Demio,
volgt nu de Premacy, een MPV voor
de middenklasse. En Mazda's grote
ruimteauto, die kortweg MPV heet,
krijgt direct na de zomer een
moderne en nog iets grotere,
gelijknamige opvolger. Daarmee
sluit Mazda zich als het ware aan bij
Mitsubishi, dat ook drie
ruimteauto's in het programma
heeft.
Met de Premacy is Mazda er
vroeg bijwant veel midden
klasse MPV's zijn er op dit moment
nog niet. En blijkens de verkoop
cijfers van de Renault Mégane
Scenic is er voor dit type auto wel
veel belangstelling. De introduc
tie van de Premacy is dus een goe
de greep van Mazda, dat zich in
ons land trouwens krachtig her
stelt van de matige jaren 1997 en
1998. De Premacy kan dit herstel
nog verder bespoedigen.
Aan het ontwerp van de Mazda
Premacy kun je goed zien dat het
Japanse merk deel uitmaakt van
het Ford-concern. De midi-MPV
heeft verschillende kenmerken
van het zogenaamde 'new edge'-
design, dat Ford sinds enige jaren
toepast op de Europese modellen.
De vorm van de wielkasten heeft
bijvoorbeeld wel iets weg van de
Ford Focus. En de achterlichten
hebben die scherpe contouren die
je bij veel Ford-modellen ook ziet.
Ruimte
Verder volgt de Premacy de bij
ruimteauto's gebruikelijke lijnen.
Een wat hoog uitgevallen station
wagon met een steiler oplopende
motorkap. Door de inzittenden
wat meer rechtop te laten zitten,
wordt de ruimte in het interieur
beter benut. Zo passen er op een
lengte van 4,2 9 meter gemakkelij k
vijf mensen en een redelijke hoe
veelheid bagage (370 liter). Ach
terin is het in de breedte dan wel
een beetje opschikken geblazen,
De mazda Premacy heeft een variabel in te delen interieur waardoor de kofferruimte kan groeien tot maximaal 1848 liter.
want helemaal driepersoons is de
tweede zitrij niet.
Een derde zitrij zoals bij de Opel
Zafira heeft Mazda niet voorzien.
Het praktische gebruiksgenot van
de Premacy moet helemaal komen
van de ombouwmogelijkheden
van het interieur. De drie stoelen
achterin kunnen apait worden
verwijderd en zijn met een ge
wicht van twaalf kilo ook redelijk
hanteerbaar. Dan ontstaat ruimte
om twee mountainbikes rechtop te
vervoeren, zoals Mazda trots
meldt. In kille cijfers uitgedrukt
bedraagt de ruimte 1.848 liter.
Er is echter nog meer mogelij k met
het interieur- van de Premacy. De
middelste stoel achterin kan bij
voorbeeld als klaptafeltje worden
gebruikt door de rugleuning vlak
te leggen. Dat kan ook gebeuren
met de stoel van de voorpassagier
en dan is er plaats voor extra lange
voorwerpen. Iedere tussenvorm is
ook mogelijk: één stoel achterin
verwijderen en daarmee twee zit
plaatsen behouden, en ga zo maar
door.
Bij de variatiemogelijkheden van
het interieur is de creativiteit van
de Mazda-ontwerpers geëindigd.
Het interieur zelf is namelijk vrij
saai van vorm. Je kijkt tegen een
groot, geheel uit kunststof ver
vaardigd dashboard aan, dat al
leen onderbroken wordt ter hoog
te van de middenconsole. Daar
zijn namelijk alle knoppen ge
groepeerd die niet in de twee hen
dels achter het stuurwiel zitten.
Zitcomfort
Met het zitcomfort is het voorin
prima gesteld. De zitpositie is ty
pisch voor een MPV: een iets te
vlak geplaatst stuurwiel, dat naar
onze smaak net niet ver genoeg in
het interieur steekt in combinatie
met een vrij hoge zit. Het voordeel
is een goed overzicht over het ver
keer, maar op langere ritten vindt
niet iedereen zo'n positie plezie
rig.
Mazda heeft voor de Premacy
voorlopig twee motoren paraat.
Het zijn identieke machines met
een inhoud van 1,8 liter, die echter
door een ander motormanage-
ment verschillende vermogens le
veren. De basismotor schopt het
tot 10 0 pk (74 kW)de zogenaamde
High Power-versie levert 115 pk
(85 kW). Beide motoren hebben
standaard een handgeschakelde
vijfversnellingsbak, de meest
krachtige 1,8 liter is er ook met au
tomaat.
In prestaties ontlopen de twee mo
toren elkaar niet veel. Debasismo-
tor haalt een top van 175 kilome
ter per uur, de 115 pk versie is 5
km/h sneller. Van 0 tot 100 km/h
duurt bij de basisversie 11,8 se
conden en gaat bij de sterkere va
riant 0,4 seconden vlotter. Ook in
verbruik ontlopen de motoren el
kaar nauwelijks.
In het najaar krijgen de benzine
versies gezelschap van een direct
ingespoten tweeliter turbodiesel
motor. Deze is bekend uit de Maz
da 626 en 323 en levert 90 pk (66
kW). Met deze krachtbron blijven
de prestaties nauwelijks achter bij
die van de benzineversies.
De Mazda Premacy is gebouwd op
de bodemplaat van de 626 Wagon.
Die heeft een forse wielbasis van
2,67 meter, zodat de wielen van de
Premacy op de hoeken van de car
rosserie staan. Dat geeft de auto
een heel stabiel weggedrag en ver
hoogt ook het veercomfort. Onze
eerste rijervaringen zijn dan ook
positief. De auto maakt een zeer
handelbare indruk en is lekker
vlot te rij den. Grote en kleine hob
bels worden soepeitjes wegge
werkt.
Standaard
De Premacy heeft van huis uit een
redelijk complete uitrusting. De
basisversie heet Comfort en heeft
elektrisch verstelbare buitenspie
gels, centrale portiervergrende
ling, ABS, airbags voor de
bestuurder en de passagier, zij air
bags en stuurbekrachtiging. He
laas ontbreken echter elektrisch
bedienbare ramen vóór, een voor
ziening die boven de dertig mille
toch zo'n beetje standaard is. En
de goedkoopste Premacy kost op
een tientj e na 4 00 0 0 gulden
De 3.000 gulden duurdere Exclu-
sive-uitvoering heeft wel elek
trisch bedienbare ramen vóór en
achter en bovendien mistlampen
vóór, dakrelings en tractiecontro-
le. Topmodel is de Touring met
standaard airconditioning en een
audiosysteem voor 49.990 gulden,
maar dit model is er alleen met de
115 pk benzinemotor en de turbo
diesel.
Mario Vos
Een van de meest bijzondere deelnemers aan het Goodwoodf estival was de auto Unium V16 C/D Moun
tain Climb Car, waarmee de Duitser Hans Stuck sr. eind jaren dertig het ene record na het andere reed.
Taarlijks worden op het ver-
t) maarde parcours van Good
wood, gelegen niet ver van de
stad Chichester aan de zuidkust
van Engeland, twee grote evene
menten georganiseerd. In juni is
dat het 'Goodwood Festival of
Speed' en in september 'The Re
vival of Goodwood'. Wij waren
er dezer dagen bij in Goodwood,
waar alles uit de kast werd ge
haald wat op sportief auto- en
motorengebied de geschiedenis
heeft bepaald.
Het circuit van Goodwood heeft
een legendarische klank, van
daar dat het vroegere parcours
weer in ere is hersteld. Nu wor
den er weer klassiekerraces ge
houden en daarvoor is een da
tum in september vastgesteld.
Het programma van afgelopen
weekeinde (18, 19 en 20 juni)
was dermate spectaculair dat de
meeste bezoekers oren en ogen
te kort kwamen om het gebode-
nete volgen. Talrijke race-auto's
uit een ver verleden gaven acte
de présence. Maar ook bolides
van nu waren van de partij.
De McLaren Mercedes waarmee
Mika Hakkinen dit jaar op
nieuw wereldkampioen hoopt te
worden reed de track met een
snelheid van 204 mijl ofwel
326,4 kilometer per uur, een ab
soluut Goodwood-record.
Audi en Auto Union, verwant
sinds de jaren dertig, namen op
onnavolgbare wijze deel aan het
evenement. De vermaarde 12 en
16 cilinder Grand Prix-automo-
bielen - zelfs de Avus stroomlijn
16 cilinder was aanwezig - wer
den geflankeerd door de Le
Mans-Audi's die voortreffelijk
in deze 24-uursrace scoorden.
De winnende 12 cilinder BMW
was er ook en werd eveneens rij
dend voor het publiek gepresen
teerd.
Veiling
De dag voordat het evenement
van start ging veilde het Lon-
dense veilinghuis Brooks in een
grote tent hoogst begerenswaar
dige klassiekers. Brooks Auctio
neers is een vrij jonge onderne
ming die echter zijn sporen
echter reeds verdiend heeft door
de zeer professionele opzet. De
compagnons Robert Brooks en
Malcolm Barber hebben zich
nadrukkelijke gespecialiseerd
in klassieke automobielen, mo
toren en zogenoemde automobi-
lia. Hun positie is versterkt
doordat zij ook merkgebonden
veilingen houden, zoals hun
Rolls-Royce enBentley Auction.
Het is inmiddels een traditie dat
zij in het fameuze Palace Hotel
van Gstaad een Ferrari-auction
organiseren. Een bezoek is sterk
aan te raden. Dit jaar wordt de
Ferrari-veiling op 18 december
gehouden.
Zeldzame versie
Enkele 'highlights' van de
Brooks-Goodwood Auction: een
Ferrari 250 GT Short Wheelbase
Berlinetta werd afgehamerd op
518.500 pond. Daarmee kreeg de
nieuwe eigenaar een zeldzame
versie van het merk uit Maranel-
lo met slechts 13.500 mijl op de
teller. Een Alfa Romeo 6C-1500
Super Sport twoseater werd ge
veild voor 144.500 pond aan een
'bekende Nederlander'. Liefst
408.500 pond werd neergeteld
voor een DB3S Sport-Racing
tweezitter met de naam Aston
Martin. De totaalopbrengst van
de veilig beliep 3.100.000 pond
Jan Adolfs
De ideale fietsbroek voor lange ritten
moet niet voelbaar zijn. Daarom zit
zo'n broek als een tweede vel strak om
het lijf, heeft hij een ingenaaid kruis van
zeemleer om transpiratie op te vangen
en is voorzien van zo weinig mogelijk
irriterende naden. De meeste fietsers
zweren bij dit type koersbroek, die in
korte en lange versie, met of zonder
bretels verkrijgbaar is.
Sommigen vinden dat strakke
minder prettig en stappen niet
zo graag ergens naar binnen met
zo'n broek die niets verhult van
kruis en billen. Gewone korte
broeken, bermuda's of sport-
broekjes zitten echter niet prettig
op lange fietstochten. Ook daar
hebben kledingfabrikanten iets
op bedacht. Er zijn ruim zittende
bermuda's te koop, die speciaal
voor fietsers zijn voorzien van een
binnenbroek met zeemleren kruis.
De voordelen van fietsbroek en
bermuda worden zo gecombi
neerd.
Dit type fietsbroek is ideaal voor
niet al te lange tochten met veel
pauzes onderweg. Bij langere
tochten zijn in deze broek toch ook
vouwtjes op het zitvlak voelbaar,
wat niet prettig is. Profil levert de
bermuda in zwart en navy voor
69,95 gulden. AGU heeft een
soortgelijke broek in twee typen:
casual denim in khaki en navy
voor 129 gulden en casual tactel in
zwart en donkerblauw voor 154
gulden. Alle broeken zijn ver
krijgbaar in de maten S t/m XXL.
Zou een snerpend gegil van 110
decibel fietsendieven op afstand
houden? De makers van Alarm It
denken van wel. Het gaat om een
stalen doosje dat een alarm, een
batterij en een cijferslot bevat en
waarin de einden steken van een
twee en een half meter lange staal
kabel. Bij gepruts aan het slot of
doorknippen van de kabel gaat het
alarm zes minuten lang af. Met on
derbrekingen duurt de herrie drie
uur. De prijs bedraagt 89,95 gul
den. Meer informatie bij Malden
Imports, 020-776.2436.
Theo van der Kaaij
Functionele fietskleding voor de recreatieve fietser.
Opel gaat de Astra-reeks uitbreiden met een coupé-model. Het nieuwe
model is als het ware de opvolger van de al enige tijd geleden uit produc
tie genomen Calibra. Op de Internationale Autotentoonstelling van
Frankfurt in september zal de Astra Coupé voor het eerst aan het pu
bliek worden getoond, in het voorjaar van 2000 komt de auto op de
markt.
De nieuwe Coupé is duidelijk herkenbaar als een lid van de Astra-fami-
lie vanwege de grille en de koplampen. Van de zij- en achterkant lijkt de
auto juist weer veel op de Calibra. De auto heeft zijruiten zonderraam-
stijl en een zwarte B-stijl, waardoor de auto een gestrekte lijn heeft. De
Cw-waarde van de Coupé bedraagt 0.28.
De voorwielaangedreven Astra Coupé is er met drie verschillende ben
zinemotoren. De basis is een 1,8 liter machine met 115 pk (85 kW). Dan
volgt er een versie met een nieuwe aluminium 2,2 liter viercilindermotor
en 147 pk (108 kW) en het topmodel wordt uitgerust met een tweeliter
turbomotor en 190 pk (140 kW), die voor een topsnelheid van 240 kilo
meter per uur kan zorgen.
De Mini viert dit jaar zijn veertigste verjaardag. En hoewel er druk aan
een opvolger wordt gewerkt wilde de fabrikant dit jubileum mijlpaal
toch niet helemaal ongemerkt voorbij laten gaan. Er wordt daarom een
oplage van dertig (waarom geen veertig eigenlijk?) 40th Anniversary Li
mited Edition-exemplaren op de max\kt gebracht. Deze zijn voorzien
van de 63 pk sterke 1,3 liter injectiemotor.
De jubileummodellen zijn uitgerust in de kleur zwart of zilvergrijs me
tallic met een interieur van zwart of donkerrood leer. Het dashboard is
afgewerkt met aluminium en heeft extra meters. Daarnaast is er een ra
dio met cd-speler standaard.
De buitenkant van de Mini wordt opgesierd met spatbordverbreders, 13
inch wielen met 175/70 banden, een verchroomd uitlaatsierstuk en twee
verstralers vóór. De prijs van het speciale model is vastgesteld op 30.990
gulden. De auto is alleen rechtstreeks bij de importeur te koop.
Hyundai heeft als eerste Koreaanse autofabrikant een auto met hybride
aandrijving ontwikkeld. Het is een studiemodel met denaam FGVII. De
letters FGV staan hierbij voor Future Green Vehicle (Toekomstig Groen
Voex-tuig).
De FGV II beschikt over een elektromotor en een benzinemotor, die sa
men voor de voortstuwing van de aërodynamisch gevormde auto zor
gen. Mede daardoor heeft de auto een gemiddeld verbruik van slechts 1
liter benzine op 28 kilometer.
Beide motoren kunnen parallel functioneren, hetgeen betekent dat ze
gelijktijdig de auto aandrijven. Bij starten en wegrijden wordt altijd de
elektromotor gebruikt om de benzinemotor te ondersteunen. Dat biedt
vooi-delen voor het verbruik en de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen
in de warmloopfase. Op lage snelheid werkt alleen de elektromotor, bij
hogere snelheden wordt indien nodig de benzinemotor ingeschakeld.
De FGV II accelereert in 13 seconden van 0 naar 100 km/h en heeft een
topsnelheid van 175 km/h.
Kormoran is de merknaam van de Poolse bandenfabxikant Stomil,
waarin Michelin het grootste aandeel heeft. Het assortiment van dit
merk, dat reeds bestaat uit de Gamma en de Winter, wordt nu uitgebreid
met een nieuwe personenwagenband, de Impulsei-.
De Impulser is een band in de snelheidscategorie T (tot 190 km/h) en
wox-dt leverbaar in negen maten. De band is bedoeld voor kleine en mid
delgrote auto's en biedt volgens de fabx-ikant betrouwbare eigenschap
pen tegen een gxxnstige prijs.
Hyundai heeft een zomers actiemodel van de Atos gepresenteerd. Het
model krijgt de toevoeging Tx'opic en is verkrijgbaar vanaf 17.495 gxxl-
den.
De Atos Tropic heeft als extra's onder meer 13 inch lichtmetalen wielen,
in de cairossex-iekleur gespoten bumpers, stootstrips, spiegels en deur
grepen en een Tropic-badge achterop. De auto is leverbaar in de kleuren
rood, zwart, goud en blauw.
Uitgeverij Uilenstein heeft een actuele versie op de markt gebx-acht van
de Cax'Base Actueel cd-rom. Het is de tweede editie van 1999 met geac-
tualiseerde gegevens en verschillende nieuwe modellen, zoals de Audi
TT Roadster, de BMW 3-serie Coupé, de Citroën Xsara Picasso en de Fer
rari 360 Modena. Daai'door bevat de CarBase cd-romnu meer dan 3.400
automodellen, met 170 gegevens per auto.
Verder staan er 3.000 ldeux-enfoto's op en van enkele modellen zijn er vi
deoclips. Met de cd-x'om is het mogelijk om vijf auto's naast elkaar te ver
gelijken op het beeldscherm en kilometerkostprijzen te berekenen. De
cd-rom kost 44,95 gulden.