Premacy goede greep Mazda Watertanden op circuit Goodwood PZC Bermuda met zeemleren kruis Derde MPV in collectie auto motorfiets 41 kort autonieuws Opel Astra coupé Jarige Mini Hyundai hybride Kormoran banden Zomerse Atos CarBase cd-rom zaterdag 26 juni 1999 Mazda ontplooit zich momenteel tot een echte ruimteauto-specialist. Na de vorig jaar gelanceerde, compacte Demio, volgt nu de Premacy, een MPV voor de middenklasse. En Mazda's grote ruimteauto, die kortweg MPV heet, krijgt direct na de zomer een moderne en nog iets grotere, gelijknamige opvolger. Daarmee sluit Mazda zich als het ware aan bij Mitsubishi, dat ook drie ruimteauto's in het programma heeft. Met de Premacy is Mazda er vroeg bijwant veel midden klasse MPV's zijn er op dit moment nog niet. En blijkens de verkoop cijfers van de Renault Mégane Scenic is er voor dit type auto wel veel belangstelling. De introduc tie van de Premacy is dus een goe de greep van Mazda, dat zich in ons land trouwens krachtig her stelt van de matige jaren 1997 en 1998. De Premacy kan dit herstel nog verder bespoedigen. Aan het ontwerp van de Mazda Premacy kun je goed zien dat het Japanse merk deel uitmaakt van het Ford-concern. De midi-MPV heeft verschillende kenmerken van het zogenaamde 'new edge'- design, dat Ford sinds enige jaren toepast op de Europese modellen. De vorm van de wielkasten heeft bijvoorbeeld wel iets weg van de Ford Focus. En de achterlichten hebben die scherpe contouren die je bij veel Ford-modellen ook ziet. Ruimte Verder volgt de Premacy de bij ruimteauto's gebruikelijke lijnen. Een wat hoog uitgevallen station wagon met een steiler oplopende motorkap. Door de inzittenden wat meer rechtop te laten zitten, wordt de ruimte in het interieur beter benut. Zo passen er op een lengte van 4,2 9 meter gemakkelij k vijf mensen en een redelijke hoe veelheid bagage (370 liter). Ach terin is het in de breedte dan wel een beetje opschikken geblazen, De mazda Premacy heeft een variabel in te delen interieur waardoor de kofferruimte kan groeien tot maximaal 1848 liter. want helemaal driepersoons is de tweede zitrij niet. Een derde zitrij zoals bij de Opel Zafira heeft Mazda niet voorzien. Het praktische gebruiksgenot van de Premacy moet helemaal komen van de ombouwmogelijkheden van het interieur. De drie stoelen achterin kunnen apait worden verwijderd en zijn met een ge wicht van twaalf kilo ook redelijk hanteerbaar. Dan ontstaat ruimte om twee mountainbikes rechtop te vervoeren, zoals Mazda trots meldt. In kille cijfers uitgedrukt bedraagt de ruimte 1.848 liter. Er is echter nog meer mogelij k met het interieur- van de Premacy. De middelste stoel achterin kan bij voorbeeld als klaptafeltje worden gebruikt door de rugleuning vlak te leggen. Dat kan ook gebeuren met de stoel van de voorpassagier en dan is er plaats voor extra lange voorwerpen. Iedere tussenvorm is ook mogelijk: één stoel achterin verwijderen en daarmee twee zit plaatsen behouden, en ga zo maar door. Bij de variatiemogelijkheden van het interieur is de creativiteit van de Mazda-ontwerpers geëindigd. Het interieur zelf is namelijk vrij saai van vorm. Je kijkt tegen een groot, geheel uit kunststof ver vaardigd dashboard aan, dat al leen onderbroken wordt ter hoog te van de middenconsole. Daar zijn namelijk alle knoppen ge groepeerd die niet in de twee hen dels achter het stuurwiel zitten. Zitcomfort Met het zitcomfort is het voorin prima gesteld. De zitpositie is ty pisch voor een MPV: een iets te vlak geplaatst stuurwiel, dat naar onze smaak net niet ver genoeg in het interieur steekt in combinatie met een vrij hoge zit. Het voordeel is een goed overzicht over het ver keer, maar op langere ritten vindt niet iedereen zo'n positie plezie rig. Mazda heeft voor de Premacy voorlopig twee motoren paraat. Het zijn identieke machines met een inhoud van 1,8 liter, die echter door een ander motormanage- ment verschillende vermogens le veren. De basismotor schopt het tot 10 0 pk (74 kW)de zogenaamde High Power-versie levert 115 pk (85 kW). Beide motoren hebben standaard een handgeschakelde vijfversnellingsbak, de meest krachtige 1,8 liter is er ook met au tomaat. In prestaties ontlopen de twee mo toren elkaar niet veel. Debasismo- tor haalt een top van 175 kilome ter per uur, de 115 pk versie is 5 km/h sneller. Van 0 tot 100 km/h duurt bij de basisversie 11,8 se conden en gaat bij de sterkere va riant 0,4 seconden vlotter. Ook in verbruik ontlopen de motoren el kaar nauwelijks. In het najaar krijgen de benzine versies gezelschap van een direct ingespoten tweeliter turbodiesel motor. Deze is bekend uit de Maz da 626 en 323 en levert 90 pk (66 kW). Met deze krachtbron blijven de prestaties nauwelijks achter bij die van de benzineversies. De Mazda Premacy is gebouwd op de bodemplaat van de 626 Wagon. Die heeft een forse wielbasis van 2,67 meter, zodat de wielen van de Premacy op de hoeken van de car rosserie staan. Dat geeft de auto een heel stabiel weggedrag en ver hoogt ook het veercomfort. Onze eerste rijervaringen zijn dan ook positief. De auto maakt een zeer handelbare indruk en is lekker vlot te rij den. Grote en kleine hob bels worden soepeitjes wegge werkt. Standaard De Premacy heeft van huis uit een redelijk complete uitrusting. De basisversie heet Comfort en heeft elektrisch verstelbare buitenspie gels, centrale portiervergrende ling, ABS, airbags voor de bestuurder en de passagier, zij air bags en stuurbekrachtiging. He laas ontbreken echter elektrisch bedienbare ramen vóór, een voor ziening die boven de dertig mille toch zo'n beetje standaard is. En de goedkoopste Premacy kost op een tientj e na 4 00 0 0 gulden De 3.000 gulden duurdere Exclu- sive-uitvoering heeft wel elek trisch bedienbare ramen vóór en achter en bovendien mistlampen vóór, dakrelings en tractiecontro- le. Topmodel is de Touring met standaard airconditioning en een audiosysteem voor 49.990 gulden, maar dit model is er alleen met de 115 pk benzinemotor en de turbo diesel. Mario Vos Een van de meest bijzondere deelnemers aan het Goodwoodf estival was de auto Unium V16 C/D Moun tain Climb Car, waarmee de Duitser Hans Stuck sr. eind jaren dertig het ene record na het andere reed. Taarlijks worden op het ver- t) maarde parcours van Good wood, gelegen niet ver van de stad Chichester aan de zuidkust van Engeland, twee grote evene menten georganiseerd. In juni is dat het 'Goodwood Festival of Speed' en in september 'The Re vival of Goodwood'. Wij waren er dezer dagen bij in Goodwood, waar alles uit de kast werd ge haald wat op sportief auto- en motorengebied de geschiedenis heeft bepaald. Het circuit van Goodwood heeft een legendarische klank, van daar dat het vroegere parcours weer in ere is hersteld. Nu wor den er weer klassiekerraces ge houden en daarvoor is een da tum in september vastgesteld. Het programma van afgelopen weekeinde (18, 19 en 20 juni) was dermate spectaculair dat de meeste bezoekers oren en ogen te kort kwamen om het gebode- nete volgen. Talrijke race-auto's uit een ver verleden gaven acte de présence. Maar ook bolides van nu waren van de partij. De McLaren Mercedes waarmee Mika Hakkinen dit jaar op nieuw wereldkampioen hoopt te worden reed de track met een snelheid van 204 mijl ofwel 326,4 kilometer per uur, een ab soluut Goodwood-record. Audi en Auto Union, verwant sinds de jaren dertig, namen op onnavolgbare wijze deel aan het evenement. De vermaarde 12 en 16 cilinder Grand Prix-automo- bielen - zelfs de Avus stroomlijn 16 cilinder was aanwezig - wer den geflankeerd door de Le Mans-Audi's die voortreffelijk in deze 24-uursrace scoorden. De winnende 12 cilinder BMW was er ook en werd eveneens rij dend voor het publiek gepresen teerd. Veiling De dag voordat het evenement van start ging veilde het Lon- dense veilinghuis Brooks in een grote tent hoogst begerenswaar dige klassiekers. Brooks Auctio neers is een vrij jonge onderne ming die echter zijn sporen echter reeds verdiend heeft door de zeer professionele opzet. De compagnons Robert Brooks en Malcolm Barber hebben zich nadrukkelijke gespecialiseerd in klassieke automobielen, mo toren en zogenoemde automobi- lia. Hun positie is versterkt doordat zij ook merkgebonden veilingen houden, zoals hun Rolls-Royce enBentley Auction. Het is inmiddels een traditie dat zij in het fameuze Palace Hotel van Gstaad een Ferrari-auction organiseren. Een bezoek is sterk aan te raden. Dit jaar wordt de Ferrari-veiling op 18 december gehouden. Zeldzame versie Enkele 'highlights' van de Brooks-Goodwood Auction: een Ferrari 250 GT Short Wheelbase Berlinetta werd afgehamerd op 518.500 pond. Daarmee kreeg de nieuwe eigenaar een zeldzame versie van het merk uit Maranel- lo met slechts 13.500 mijl op de teller. Een Alfa Romeo 6C-1500 Super Sport twoseater werd ge veild voor 144.500 pond aan een 'bekende Nederlander'. Liefst 408.500 pond werd neergeteld voor een DB3S Sport-Racing tweezitter met de naam Aston Martin. De totaalopbrengst van de veilig beliep 3.100.000 pond Jan Adolfs De ideale fietsbroek voor lange ritten moet niet voelbaar zijn. Daarom zit zo'n broek als een tweede vel strak om het lijf, heeft hij een ingenaaid kruis van zeemleer om transpiratie op te vangen en is voorzien van zo weinig mogelijk irriterende naden. De meeste fietsers zweren bij dit type koersbroek, die in korte en lange versie, met of zonder bretels verkrijgbaar is. Sommigen vinden dat strakke minder prettig en stappen niet zo graag ergens naar binnen met zo'n broek die niets verhult van kruis en billen. Gewone korte broeken, bermuda's of sport- broekjes zitten echter niet prettig op lange fietstochten. Ook daar hebben kledingfabrikanten iets op bedacht. Er zijn ruim zittende bermuda's te koop, die speciaal voor fietsers zijn voorzien van een binnenbroek met zeemleren kruis. De voordelen van fietsbroek en bermuda worden zo gecombi neerd. Dit type fietsbroek is ideaal voor niet al te lange tochten met veel pauzes onderweg. Bij langere tochten zijn in deze broek toch ook vouwtjes op het zitvlak voelbaar, wat niet prettig is. Profil levert de bermuda in zwart en navy voor 69,95 gulden. AGU heeft een soortgelijke broek in twee typen: casual denim in khaki en navy voor 129 gulden en casual tactel in zwart en donkerblauw voor 154 gulden. Alle broeken zijn ver krijgbaar in de maten S t/m XXL. Zou een snerpend gegil van 110 decibel fietsendieven op afstand houden? De makers van Alarm It denken van wel. Het gaat om een stalen doosje dat een alarm, een batterij en een cijferslot bevat en waarin de einden steken van een twee en een half meter lange staal kabel. Bij gepruts aan het slot of doorknippen van de kabel gaat het alarm zes minuten lang af. Met on derbrekingen duurt de herrie drie uur. De prijs bedraagt 89,95 gul den. Meer informatie bij Malden Imports, 020-776.2436. Theo van der Kaaij Functionele fietskleding voor de recreatieve fietser. Opel gaat de Astra-reeks uitbreiden met een coupé-model. Het nieuwe model is als het ware de opvolger van de al enige tijd geleden uit produc tie genomen Calibra. Op de Internationale Autotentoonstelling van Frankfurt in september zal de Astra Coupé voor het eerst aan het pu bliek worden getoond, in het voorjaar van 2000 komt de auto op de markt. De nieuwe Coupé is duidelijk herkenbaar als een lid van de Astra-fami- lie vanwege de grille en de koplampen. Van de zij- en achterkant lijkt de auto juist weer veel op de Calibra. De auto heeft zijruiten zonderraam- stijl en een zwarte B-stijl, waardoor de auto een gestrekte lijn heeft. De Cw-waarde van de Coupé bedraagt 0.28. De voorwielaangedreven Astra Coupé is er met drie verschillende ben zinemotoren. De basis is een 1,8 liter machine met 115 pk (85 kW). Dan volgt er een versie met een nieuwe aluminium 2,2 liter viercilindermotor en 147 pk (108 kW) en het topmodel wordt uitgerust met een tweeliter turbomotor en 190 pk (140 kW), die voor een topsnelheid van 240 kilo meter per uur kan zorgen. De Mini viert dit jaar zijn veertigste verjaardag. En hoewel er druk aan een opvolger wordt gewerkt wilde de fabrikant dit jubileum mijlpaal toch niet helemaal ongemerkt voorbij laten gaan. Er wordt daarom een oplage van dertig (waarom geen veertig eigenlijk?) 40th Anniversary Li mited Edition-exemplaren op de max\kt gebracht. Deze zijn voorzien van de 63 pk sterke 1,3 liter injectiemotor. De jubileummodellen zijn uitgerust in de kleur zwart of zilvergrijs me tallic met een interieur van zwart of donkerrood leer. Het dashboard is afgewerkt met aluminium en heeft extra meters. Daarnaast is er een ra dio met cd-speler standaard. De buitenkant van de Mini wordt opgesierd met spatbordverbreders, 13 inch wielen met 175/70 banden, een verchroomd uitlaatsierstuk en twee verstralers vóór. De prijs van het speciale model is vastgesteld op 30.990 gulden. De auto is alleen rechtstreeks bij de importeur te koop. Hyundai heeft als eerste Koreaanse autofabrikant een auto met hybride aandrijving ontwikkeld. Het is een studiemodel met denaam FGVII. De letters FGV staan hierbij voor Future Green Vehicle (Toekomstig Groen Voex-tuig). De FGV II beschikt over een elektromotor en een benzinemotor, die sa men voor de voortstuwing van de aërodynamisch gevormde auto zor gen. Mede daardoor heeft de auto een gemiddeld verbruik van slechts 1 liter benzine op 28 kilometer. Beide motoren kunnen parallel functioneren, hetgeen betekent dat ze gelijktijdig de auto aandrijven. Bij starten en wegrijden wordt altijd de elektromotor gebruikt om de benzinemotor te ondersteunen. Dat biedt vooi-delen voor het verbruik en de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen in de warmloopfase. Op lage snelheid werkt alleen de elektromotor, bij hogere snelheden wordt indien nodig de benzinemotor ingeschakeld. De FGV II accelereert in 13 seconden van 0 naar 100 km/h en heeft een topsnelheid van 175 km/h. Kormoran is de merknaam van de Poolse bandenfabxikant Stomil, waarin Michelin het grootste aandeel heeft. Het assortiment van dit merk, dat reeds bestaat uit de Gamma en de Winter, wordt nu uitgebreid met een nieuwe personenwagenband, de Impulsei-. De Impulser is een band in de snelheidscategorie T (tot 190 km/h) en wox-dt leverbaar in negen maten. De band is bedoeld voor kleine en mid delgrote auto's en biedt volgens de fabx-ikant betrouwbare eigenschap pen tegen een gxxnstige prijs. Hyundai heeft een zomers actiemodel van de Atos gepresenteerd. Het model krijgt de toevoeging Tx'opic en is verkrijgbaar vanaf 17.495 gxxl- den. De Atos Tropic heeft als extra's onder meer 13 inch lichtmetalen wielen, in de cairossex-iekleur gespoten bumpers, stootstrips, spiegels en deur grepen en een Tropic-badge achterop. De auto is leverbaar in de kleuren rood, zwart, goud en blauw. Uitgeverij Uilenstein heeft een actuele versie op de markt gebx-acht van de Cax'Base Actueel cd-rom. Het is de tweede editie van 1999 met geac- tualiseerde gegevens en verschillende nieuwe modellen, zoals de Audi TT Roadster, de BMW 3-serie Coupé, de Citroën Xsara Picasso en de Fer rari 360 Modena. Daai'door bevat de CarBase cd-romnu meer dan 3.400 automodellen, met 170 gegevens per auto. Verder staan er 3.000 ldeux-enfoto's op en van enkele modellen zijn er vi deoclips. Met de cd-x'om is het mogelijk om vijf auto's naast elkaar te ver gelijken op het beeldscherm en kilometerkostprijzen te berekenen. De cd-rom kost 44,95 gulden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 41