Niemand is veilig voor de radar Politie verwacht ruim 200.000 bekeuringen 25 De tarieven in deze bijlage PZC reportage zaterdag 26 juni 1999 Het zal nog een paar weken duren, maar dan zijn de snelheidsbekeuringen op ieder verjaardagsfeestje in Zeeland het gesprek van de avond. Hoeveel heb jij er al gehad?, wordt een van de meest gestelde vragen. Een groep van 27 extra politiemensen houdt zich de komende vier jaar bezig met de actie 'helmgras'. Ze letten alleen op het dragen van helmen op bromfietsen, het dragen van autogordels, mensen die door rood licht rij den, alcoholgebruik achter het stuur en snelheidsovertreders. Ze zullen naar schatting per jaar 220.000 bekeuringen uitschrijven. Dat is grofweg gemiddeld anderhalve bekeuring per jaar voor iedere Zeeuwse autobezitter en motorrijder. En een bekeuring heb je zo te pakken. Bijvoorbeeld op een van de speerpun ten, het traject tussen Goes en Bruinisse. Daar staan om te beginnen al vijf vaste meetpunten in de vorm van flitspalen of rood licht en/of snelheidscamera's bij ver keerslichten. Maar de politie is ook van plan tussen die punten op snelheid te con troleren, want sommige automobilisten schijnen de neiging te hebben om bij de flitspalen af te remmen en daarna weer flink gas te geven. Dus één ritje van Goes naar Bruinisse kan zo een handvol bon nen opleveren. De actie is nu ruim een week bezig en sinds 8 mei zijn zogenaam de verkenningen gehouden, waarbij ook wel wat bekeuringen zijn uitgedeeld. De oogst tot nu toe is ongeveer 6000 snel heidsovertredingen en meer dan 1100 voertuigen die door rood licht reden. Half juli is het speciale 'helmgras' team op volle sterkte. Deze 27 mensen worden ver spreid door Zeeland ingezet en komen bo venop de sterkte van het Zeeuwse politie korps. Ze zullen 200 uur per week met radarapparatuur op snelheid controle ren, 140 uur per week op alcohol, autogor dels en helmen, in totaal 350 uur per week zijn de palen in gebruik en de roodlichtca- mera's werken 280 uur per week. Extra aandacht is er voor Walcheren, de gemeente Tholen, West-Zeeuws-Vlaan- deren en de ruit in Oost-Zeeuws-Vlaan- deren en voor de trajecten Goes-Greve- lingendam, Vrouwenpolder-Zierikzee en Biervliet-Terneuzen. Zelfs automobilisten die zich hebben ge wapend met een zogenaamde radarver klikker in de auto zijn niet veilig. Tot het gereedschap van de politie horen name lijk zes zogenaamde laserpistolen. Als die op een voertuig worden gericht is meteen de snelheid af te lezen. De radarverklik kers zijn niet gevoelig voor deze laserap- paratuur, maar de laserpistolen geven op hun beurt wel aan dat in een auto een ra darverklikker functioneert. En ook dat is strafbaar. Dat betekent dat de auto van de weg kan worden gehaald en de radarver klikker in beslag kan worden genomen, legt hoofdagent Jan Bakker uit. Hij is een van de mensen van het 'helmgras'-team. Het is donderdagmorgen. Bakker heeft zijn radarapparatuur opgesteld in de berm van de Ritthemseweg. Een paar uur- tjes controleren op een vrij rustige weg heeft tot gevolg dat 10 procent van de be stuurders binnenkort een acceptgiro kan verwachten. Bakker heeft het wel eens meegemaakt dat een automobilist zich op het radarapparaat uitleefde. Het was bij een controle op Walcheren. Bakker zag van een afstandje hoe een automobilist, die even tevoren op de foto was gegaan, stopte en naar het radarapparaat liep. De man stond even bij het apparaat en stapte vervolgens in zijn auto. Hij reed een paar honderd meter, bedacht zich en kwam weer achteruit teruggereden, waarna hij een flinke trap tegen het apparaat gaf. Gewaagd naar zijn beweegredenen zei de man dat hij aanvankelijk - toen hij bij het apparaat stond - bij zichzelf dacht 'daar krijg je gedonder mee'Maar toen hij even later in zijn auto zat besloot hij: als je het nu niet doet, doe je het nooit meer. Inventarisatie Veel mensen hebben moeite met het gege ven dat de politie nu al weet hoeveel be keuringen er worden geschreven. Ze doen het gewoon voor het geld, is een veelge hoorde reactie. De portefeuillehouder verkeerszaken van de Zeeuwse politie, J.W. Eckhardt, die het project coördineert ontkent dat. „Als alle bestuurders zich vanaf morgen aan de maximumsnelheid houden, schrijven we geen bekeuring meer en is het project geslaagd. Maar we hebben in overleg met onder meer het Re gionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zee land een inventarisatie gehouden. Daar uit is naar voren gekomen dat als het weggedrag van de bestuurders niet wij zigt er 220.000 bekeuringen volgen. We gaan het aantal controles vervijfvoudi gen. Daar kun je uit afleiden dat ook het aantal geconstateerde overtredingen ver vijfvoudigt. Overigens, het geld van de boetes komt niet bij ons terecht. Dat gaat naar Den Haag. Als we echt veel bekeu ringen zouden willen scoren moeten we stiekem controleren. Dat doen we nu niet. We kondigen bijna alles van te voren aan, toch wel 90 procent. We mikken echt op het gedrag. Het gaat om de veiligheid, niet om het geld." Een beetje stiekem is de politie wel. Al leen de oplettende bestuurder ontdekt de fotografie Ruben Oreel flitspaal op de Zeelandbrug. Hij is ver werkt in de gele onderhoudsstellage die op het fietspad staat. De camera heeft zelfs dezelfde gele schutkleur gekregen. En wat ook een beetje stiekem is, is het feit dat niet in elke flitspaal steeds een camera aanwezig is. Ze rouleren door Zeeland. Het project betekent ook dat de politie mensen die zich toch al met snelheidscon troles bezighielden nu wat meer aandacht aan het landelijk gebied en de wijkzorg kunnen besteden, legt Eckhardt uit. Op die manier wordt het verkeer dus in heel Zeeland gecontroleerd. Eckhardt vindt de enorme aandacht voor het verkeer niet overdreven. „Ik heb al positieve reacties gekregen van mensen die zeiden dat het tijd wordt dat we er eens wat aan gaan doen. De ergernis over agressief rijgedrag neemt meer en meer toe." René Schrier De tarieven van de bekeuringen voor een snelheidsovertreding zijn binnen de bebouwde kom én op (auto)wegen buiten de bebouwde kom als volgt: bij een overschrijding tot en met 10 kilometer 60 gulden; van 11 tot en met 15 kilometer 80 gulden; van 16 tot en met 20 kilometer 130 gulden; van 21 tot en met 25 kilometer 180 gulden en van 25 tot en met 30 kilo meter 240 gulden. Bij een over schrijding van meer dan 30 kilome ter bepaalt de officier van justitie wat er gebeurt. De boetes zijn hoger voor vrachtau- to's, autobussen en motorvoertui gen met aanhanger. De tarieven op autosnelwegen zijn als volgt: overschrijding tot en met 10 kilo meter 60 gulden; van 11 tot en met 15 kilometer 60 gulden; van 16 tot en met 2 0 kilometer 110 guldenvan 21 tot en met 25 kilometer 170 gul den; van 26 tot en met 30 kilometer 220 gulden; van 31 tot en met 35 ki lometer 280 gulden en van 36 tot en met 40 kilometer 330 gulden. Bij wegwerkzaamheden gelden vanwege het extra gevaar bij te ho ge snelheden hogere boetes. Die zijn bij een overschrijding tot en met 10 kilometer 110 gulden boete; van 11 tot en met 15 kilometer 170 gulden; van 16 tot en met 20 kilometer 220 gulden; van 21 tot en met 2 5 kilome ter 280 gulden; van 26 tot en met 30 kilometer 330 gulden. Door rood licht rijden kost 180 gul den voor bestuurders van motor voertuigen, voor bromfietsers en bestuurders van invalidenvoertui gen is dat 70 gulden, voor fietsers en invalidenvoertuigen zonder motor 50 gulden en voor voetgangers 40 gulden. Het luchtschip heeft weer toekomst Fotorubriek: Stamboom Afscheid van de landbouwpraktijkschool in Schoondijke Jongeren werken aan de Clipper Amsterdam Bettine Vriesekoop vond de weg terug Het kind van de volgende eeuw: Kyra Clinton in de schaduw van Bush Nieuw boek bij het afscheid van Mandela

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 25