Niemand is veilig voor de radar
Politie verwacht ruim
200.000 bekeuringen
25
De tarieven
in deze bijlage
PZC
reportage
zaterdag 26 juni 1999
Het zal nog een paar weken duren, maar dan zijn de
snelheidsbekeuringen op ieder verjaardagsfeestje in Zeeland het
gesprek van de avond. Hoeveel heb jij er al gehad?, wordt een van de
meest gestelde vragen. Een groep van 27 extra politiemensen houdt
zich de komende vier jaar bezig met de actie 'helmgras'. Ze letten
alleen op het dragen van helmen op bromfietsen, het dragen van
autogordels, mensen die door rood licht rij den, alcoholgebruik achter
het stuur en snelheidsovertreders. Ze zullen naar schatting per jaar
220.000 bekeuringen uitschrijven. Dat is grofweg gemiddeld
anderhalve bekeuring per jaar voor iedere Zeeuwse autobezitter en
motorrijder.
En een bekeuring heb je zo te pakken.
Bijvoorbeeld op een van de speerpun
ten, het traject tussen Goes en Bruinisse.
Daar staan om te beginnen al vijf vaste
meetpunten in de vorm van flitspalen of
rood licht en/of snelheidscamera's bij ver
keerslichten. Maar de politie is ook van
plan tussen die punten op snelheid te con
troleren, want sommige automobilisten
schijnen de neiging te hebben om bij de
flitspalen af te remmen en daarna weer
flink gas te geven. Dus één ritje van Goes
naar Bruinisse kan zo een handvol bon
nen opleveren. De actie is nu ruim een
week bezig en sinds 8 mei zijn zogenaam
de verkenningen gehouden, waarbij ook
wel wat bekeuringen zijn uitgedeeld. De
oogst tot nu toe is ongeveer 6000 snel
heidsovertredingen en meer dan 1100
voertuigen die door rood licht reden.
Half juli is het speciale 'helmgras' team op
volle sterkte. Deze 27 mensen worden ver
spreid door Zeeland ingezet en komen bo
venop de sterkte van het Zeeuwse politie
korps. Ze zullen 200 uur per week met
radarapparatuur op snelheid controle
ren, 140 uur per week op alcohol, autogor
dels en helmen, in totaal 350 uur per week
zijn de palen in gebruik en de roodlichtca-
mera's werken 280 uur per week. Extra
aandacht is er voor Walcheren, de
gemeente Tholen, West-Zeeuws-Vlaan-
deren en de ruit in Oost-Zeeuws-Vlaan-
deren en voor de trajecten Goes-Greve-
lingendam, Vrouwenpolder-Zierikzee en
Biervliet-Terneuzen.
Zelfs automobilisten die zich hebben ge
wapend met een zogenaamde radarver
klikker in de auto zijn niet veilig. Tot het
gereedschap van de politie horen name
lijk zes zogenaamde laserpistolen. Als die
op een voertuig worden gericht is meteen
de snelheid af te lezen. De radarverklik
kers zijn niet gevoelig voor deze laserap-
paratuur, maar de laserpistolen geven op
hun beurt wel aan dat in een auto een ra
darverklikker functioneert. En ook dat is
strafbaar. Dat betekent dat de auto van de
weg kan worden gehaald en de radarver
klikker in beslag kan worden genomen,
legt hoofdagent Jan Bakker uit. Hij is een
van de mensen van het 'helmgras'-team.
Het is donderdagmorgen. Bakker heeft
zijn radarapparatuur opgesteld in de
berm van de Ritthemseweg. Een paar uur-
tjes controleren op een vrij rustige weg
heeft tot gevolg dat 10 procent van de be
stuurders binnenkort een acceptgiro kan
verwachten. Bakker heeft het wel eens
meegemaakt dat een automobilist zich op
het radarapparaat uitleefde. Het was bij
een controle op Walcheren. Bakker zag
van een afstandje hoe een automobilist,
die even tevoren op de foto was gegaan,
stopte en naar het radarapparaat liep. De
man stond even bij het apparaat en stapte
vervolgens in zijn auto. Hij reed een paar
honderd meter, bedacht zich en kwam
weer achteruit teruggereden, waarna hij
een flinke trap tegen het apparaat gaf.
Gewaagd naar zijn beweegredenen zei de
man dat hij aanvankelijk - toen hij bij het
apparaat stond - bij zichzelf dacht 'daar
krijg je gedonder mee'Maar toen hij even
later in zijn auto zat besloot hij: als je het
nu niet doet, doe je het nooit meer.
Inventarisatie
Veel mensen hebben moeite met het gege
ven dat de politie nu al weet hoeveel be
keuringen er worden geschreven. Ze doen
het gewoon voor het geld, is een veelge
hoorde reactie. De portefeuillehouder
verkeerszaken van de Zeeuwse politie,
J.W. Eckhardt, die het project coördineert
ontkent dat. „Als alle bestuurders zich
vanaf morgen aan de maximumsnelheid
houden, schrijven we geen bekeuring
meer en is het project geslaagd. Maar we
hebben in overleg met onder meer het Re
gionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zee
land een inventarisatie gehouden. Daar
uit is naar voren gekomen dat als het
weggedrag van de bestuurders niet wij
zigt er 220.000 bekeuringen volgen. We
gaan het aantal controles vervijfvoudi
gen. Daar kun je uit afleiden dat ook het
aantal geconstateerde overtredingen ver
vijfvoudigt. Overigens, het geld van de
boetes komt niet bij ons terecht. Dat gaat
naar Den Haag. Als we echt veel bekeu
ringen zouden willen scoren moeten we
stiekem controleren. Dat doen we nu niet.
We kondigen bijna alles van te voren aan,
toch wel 90 procent. We mikken echt op
het gedrag. Het gaat om de veiligheid, niet
om het geld."
Een beetje stiekem is de politie wel. Al
leen de oplettende bestuurder ontdekt de
fotografie Ruben Oreel
flitspaal op de Zeelandbrug. Hij is ver
werkt in de gele onderhoudsstellage die
op het fietspad staat. De camera heeft
zelfs dezelfde gele schutkleur gekregen.
En wat ook een beetje stiekem is, is het feit
dat niet in elke flitspaal steeds een camera
aanwezig is. Ze rouleren door Zeeland.
Het project betekent ook dat de politie
mensen die zich toch al met snelheidscon
troles bezighielden nu wat meer aandacht
aan het landelijk gebied en de wijkzorg
kunnen besteden, legt Eckhardt uit. Op
die manier wordt het verkeer dus in heel
Zeeland gecontroleerd. Eckhardt vindt
de enorme aandacht voor het verkeer niet
overdreven. „Ik heb al positieve reacties
gekregen van mensen die zeiden dat het
tijd wordt dat we er eens wat aan gaan
doen. De ergernis over agressief rijgedrag
neemt meer en meer toe."
René Schrier
De tarieven van de bekeuringen
voor een snelheidsovertreding
zijn binnen de bebouwde kom én op
(auto)wegen buiten de bebouwde
kom als volgt:
bij een overschrijding tot en met 10
kilometer 60 gulden; van 11 tot en
met 15 kilometer 80 gulden; van 16
tot en met 20 kilometer 130 gulden;
van 21 tot en met 25 kilometer 180
gulden en van 25 tot en met 30 kilo
meter 240 gulden. Bij een over
schrijding van meer dan 30 kilome
ter bepaalt de officier van justitie
wat er gebeurt.
De boetes zijn hoger voor vrachtau-
to's, autobussen en motorvoertui
gen met aanhanger.
De tarieven op autosnelwegen zijn
als volgt:
overschrijding tot en met 10 kilo
meter 60 gulden; van 11 tot en met
15 kilometer 60 gulden; van 16 tot
en met 2 0 kilometer 110 guldenvan
21 tot en met 25 kilometer 170 gul
den; van 26 tot en met 30 kilometer
220 gulden; van 31 tot en met 35 ki
lometer 280 gulden en van 36 tot en
met 40 kilometer 330 gulden.
Bij wegwerkzaamheden gelden
vanwege het extra gevaar bij te ho
ge snelheden hogere boetes. Die zijn
bij een overschrijding tot en met 10
kilometer 110 gulden boete; van 11
tot en met 15 kilometer 170 gulden;
van 16 tot en met 20 kilometer 220
gulden; van 21 tot en met 2 5 kilome
ter 280 gulden; van 26 tot en met 30
kilometer 330 gulden.
Door rood licht rijden kost 180 gul
den voor bestuurders van motor
voertuigen, voor bromfietsers en
bestuurders van invalidenvoertui
gen is dat 70 gulden, voor fietsers en
invalidenvoertuigen zonder motor
50 gulden en voor voetgangers 40
gulden.
Het luchtschip heeft weer toekomst
Fotorubriek: Stamboom
Afscheid van de landbouwpraktijkschool in Schoondijke
Jongeren werken aan de Clipper Amsterdam
Bettine Vriesekoop vond de weg terug
Het kind van de volgende eeuw: Kyra
Clinton in de schaduw van Bush
Nieuw boek bij het afscheid van Mandela