Onderling vertrouwen ver te zoeken PZC Beelden met boodschap Een meeslepende vertolking van kamermuziek De Drukkery brengt kunst uit het museum terug naar publiek Lamp van de Broederschap getuigt van vrede zeeland 18 kunst cultuur vrijdag 25 juni 1999 Niet alleen Sas van Gent is in de race voor een outletcentrum, ook de buurgemeenten blijken verschillende contacten te hebben. Zeeuws-Vlaanderen. Het is weer Guatemala. Een bananenrepubliek, waarin de bestuurders het licht in elkanders ogen niet gunnen, waar machtsspelletjes gespeeld worden in achterkamers en voetbalkantines, waar afgunst leidraad tot handelen is en waar deuren vaker harder klappen dan elders. door Conny van Gremberghe SAS VAN GENT - Burgemees ter Jan Lonink (PvdA) van Sas van Gent kan erna een jaar bur- gemeesteren in de kleinste Ka naalzone-gemeente over mee praten. Over de bestuurscultuur in de regio. Over ver- en wan trouwen. Na een glorierijke intocht in Sas van Gent, waar men het regen teske optreden van zijn voor gangers beu was geraakt, toog hij vorig jaar juli aan de slag in het kanaalstadje. Er moest en er zou wat gebeuren. En Lonink, bijgestaan door een nieuw col lege van wethouders, zou daar voor zorgen. Koud aangetreden zei hij te zullen streven naar sa menwerking met de buurge meenten. Sterker nog, dat moest, want Sas van Gent kan gewoon een aantal zaken beter klaren met steun van de buren. Hij zou gesprekken voeren met Terneuzen en Axel over samen werking. Dat zou-ie doen, maar Terneuzen maakte geen haast om op de uitnodiging in te gaan en het Axelse college nog min der. Deze week kreeg Lonink zijn zin. Burgemeester R. Barbé (CDA) van Terneuzen en zij n be stuurlijk gevolg schoven in Sas van Gent aan tafel om te praten. Dat gesprek moet - volgens het persbericht dat Terneuzen na afloop verstuurde - een 'con structief karakter' hebben ge had. Het is de vraag of deze kwalifi catie de juiste is. Lonink was de ze week ontzettend kwaad op zijn Terneuzense collega's en niet alleen op hen. Ook op die in Hulst en verder wat teleurge steld in die van Axel, maar om andere redenen. De Sasse burgemeester loopt zich sinds zijn aantreden zowat het vuur uit de sloffen om het armlastige Sas van Gent op kor te termijn te verrijken met een outletcentrum. De Utrechtse projectontwikkelaar Innovast had sinds 1990 getracht om een bestemming te vinden voor het voormalig CSM-terrein aan de rand van de Sas. Plannen wer den gemaakt en doorgestreept. Het ene na het andere, totdat In novast met het uitverkoopcen trum op de proppen kwam dat - gelet op ontwikkelingen elders in den lande - een kans van sla gen leek te hebben. Vrijwel op hetzelfde moment kwam ook de gemeente Goes in beeld voor een dergelijk groot winkelcentrum. Het Sasse college schaarde zich na enige afweging achter het initiatief en beloofde de ont wikkelaar alle moeite te zullen betrachten om het centrum in Sas van Gent van de grond te til len. De plannen waren nog niet de wereld in of in de buurge meenten werd er gekreund en geklaagd. „Dat kan niet, dat centrum gaat ten koste van onze middenstand, allez, allez..." Sas moest de plannen beter on derbouwen, onderzoeken laten verrichten naar de economische effecten van zo'n centrum voor de buurgemeenten, naar de ver keersstromen en meer van zulks. Gedeputeerde G. J. van Zwieten (WD) vond die verzoeken wel redelijk en Lonink ook. Dus werd een bureau van naam ge zocht (Kolpron uit Rotterdam) om de klussen te klaren. De on derzoeken waren nog niet ge drukt en gebundeld of de Ter neuzense wethouder J. Baart analyse (TOP, midden-en kleinbedrijf) ■riep al dat Kolpron (een bureau dat ook vaak door Terneuzen wordt ingehuurd) leugens en wartaal bezigde. In Hulst vrees de de middenstand voor een te loorgang voor eigen nering en ook in het Vlaamse Zelzate roer den ondernemers zich tegen de Sasse ontwikkeling. En Lonink maar praten, op bij eenkomsten met ondernemers, met collega-bestuurders, in de burgemeesterskring. Over de effecten, dat ze in Sas maatrege len zouden treffen om die te mi nimaliseren, over werkgelegen heid, over van alles. En terwijl- ie zo bezig was wist hij niet dat zijn Terneuzense en Hulster col lega's benaderd waren doorpro- ject-ontwikkelaars, die in die gemeenten ook wel een outlet centrum wilden beginnen. Daar repten ze met geen woord over. Pas onlangs kwam Lonink er in Middelburg achter dat gedepu teerde Van Zwieten naast Goes en Sas nog twee locaties in de provincies aangemeld had ge kregen. „Beschamend", zei hij deze week. Zijn vertrouwen was ge knakt. De kwestie is tekenend voor de wijze waarop openbare bestuurders elkaar in Zeeuws- Vlaanderen bejegenen. De on derlinge kift is groot. Bedrijven worden zonder géne van elkaar afgesnoept (Neckermann, Uni- tron). De rivaliteit op de wo ningbouwmarkt is - zelfs al ligt er een intergemeentelijk huis vestingsplan - enorm. De tot standkoming van een regionale bedrijfsterreinenvisie neemt drie jaar in beslag, maar als die visie er ligt wordt lacherig ge daan over de inhoud en plaatsen de bestuurders zelf vraagtekens bij de haalbaarheid van bedrij venterreinen bij Terhole en Draaibrug. Intergemeentelijke samenwer king in Zeeuws-Vlaanderen lukt alleen als het om bedrijfs matige zaken gaat. Het werk voorzieningschap Dethon en het vroegere AVZV (nu OLAZ) zijn daar goede voorbeelden vanGaat het echter om beleids matige zaken, dan kunnen be stuurders amper de gemeente lijke grens slechten, laait de naijver op en wordt kinnesinne gemeengoed. Dat blijkt regel- foto Charles Strijd matig binnen het Intergemeen telijk Samenwerkingsorgaan Zeeuws-Vlaanderen (ISOZ) - dat inmiddels verworden is tot een praatgroepje over subsidies en feestjes bij De Sterre - binnen het havenschap Zeeland Sea ports, binnen het project Duur zaam Veilig, waar ook ambiti euze gedeputeerden zich nog wel eens doen gelden. Door dat gebrek aan onderling vertrouwen doen de bestuur ders van de gemeente Axel voor lopig niet meer mee aan aller hande praatgroepjes zoals het Kanaalzoneberaad van Lonink of het Philippine-beraad. Axel is ook genezen van vrijages met andere gemeenten. Volgens wethouder Co van Schaik (PvdA) heeft het enkel zin om met elkaar over samenwerken te praten als er een vertrou wensbasis bestaat. In Guatema la bezuiden de Westerschelde ontbreekt die echter te vaak en dat zou anders kunnen. zie ook pagina 19 en 21 door Carla van de Merbel Het is zaterdag, 25 juni 1960. Rond half drie 's middags komt in het gemeentehuis van Kapelle een gezelschap bijeen. Doel van hun samenzijn: de we- reldveteranendag. In 22 landen komen die 25e juni oud-strij ders bij elkaar om de slachtof fers van de Tweede Wereldoor log te gedenken en 'te getuigen van de wereldvrede', zoals de oud-strijders het noemen. Vanaf het Kapelse gemeente huis lopen de genodigden in een stoet naar de Franse militaire begraafplaats. Onder hen zijn Oorlogsweduwe J. Zegers-Tho- renaar (in klederdracht) uit Wolphaartsdijk ontvangt op de Franse militaire begraafplaats in Kapelle de Lamp van de Broederschap uit handen van de Haagse weduwe A Zegers-Ver- hey. Op de achtergrond onder meer burgemeester H. G. van Suylekom van Kapelle. onder andere de commissaris der koningin in de provincie Zeeland, jhr. mr. A F. C. de Casembroot, en de oorlogswe- duwe J. Zegers-Thorenaar uit Wolphaartsdijk. Vooral voor mevrouw Zegers is het een bij zondere dag. Zij krijgt namelijk de Lamp van de Broederschap, een lamp 'die de herinnering aan de gevallenen in de Tweede Wereldoorlog levendig moet houden en het symbool is van liefde en vriendschap tussen de volkeren'. De Lamp der Broederschap wordt dat jaar voor de derde keer overhandigd. In 1958 werd de eerste lamp overgedragen in Rotterdam, het jaar daarop in Den Haag en nu dus in Kapelle. Weduwe Zegers-Thorenaar krijgt de lamp uit handen van de Haagse oorlogsweduwe A Ze gers-Verhey. Maar eerst zijn er toespraken, onder meer van de vice-voorzitter van het Neder landse comité 'De Lamp van de Broederschap', de oud-Middel burger jhr. F. Beelaerts van Blokland. Hij benadrukt dat 'de lamp' klein is maar een groot licht heeft. Volgens hem gaat het erom „banden van broeder schap te smeden bij de graven van hen, die voor een betere we reld stierven". Na nog een paar toespraken wordt koraalmu- ziek ingezet. Tijdens het spelen van deze muziek wordt de Lamp van de Broederschap door de Haagse weduwe overhandigd aan mevrouw J. Zegers-Thoren aar. De Lamp van de Broederschap wordt later overgebracht naar het gebouw van de provinciale griffie in Middelburg. Daar zal een jaar lang het licht branden de worden gehouden. door Jean-Lou de Gucht HENGSTDIJK - Hengstdijk, een polderdorp....beelden. Zo heet de expositie van de Belgi sche kunstenaar Thierry Lau- wers die donderdagavond door wethouder F. van Driessche van Hontenisse is geopend. De ex positie omvat twaalf beelden die in de dorpskom van Hengst dijk staan opgesteld. De beel denroute is tot stand gekomen op initiatief van het Midzomer feestcomité Hengstdijk. Cultuurwethouder F. vaii Dries sche refereerde in zijn openings woord aan de actieve rol die het Midzomerfeestcomité speelt in het culturele leven van de ge meente Hontenisse. „Vorig jaar heeft het Midzomerfeestcomité al laten zien wat het cultureel in zijn mars heeft. Denk alleen maar aan de deelname van de Gentse kunstenaars aan het Midzomerfeest en de groots op gezette expositie in de kerk in december. Het Midzomerfeest comité probeert op deze manier de mensen dichter bij elkaar te brengen. Wat zij op dit moment doen is een goede basis om ver der uit te bouwen." Ouderwets Na het openingswoord van de wethouder liep kunstenaar Lauwers met de genodigden door het dorp om enige uitleg te geven over zijn beelden. Hij vindt zichzelf een echte ouder wetse kunstenaar. „Kunst is voor mij in de eerste plaats kunst. Pas daarna gaat het mij erom dat ik er geld mee kan ver dienen.Lauwers legt uit dat ie der beeld van hem een bood schap heeft. „Waar zijn we nu eigenlijk in de maatschappij mee bezig", zegt hij. „We zijn bezig onszelf naar de vaantjes te helpen", legt hij uit terwijl hij bij zijn beeld Teryosaurus staat. De kunstenaar moet volgens hem de mensen laten nadenken. Met Teryosaurus wil hij de we tenschappers die zich met het klonen van mensen bezighou den waarschuwen. „Als zij op deze weg voortgaan, zal dat het einde van de mensheid beteke nen. Klonen zullen klonen ma ken. Dat zal het einde van alles zijn." Rondom het beeld staan 150 kruisjes. Die staan volgens hem symbool voor de 150 gezinnen in Hengstdijk. De mensen uit deze gezinnen zullen volgens hem ook ooit sterven. Hij vindt het nuttig dat de mensen ook eens over hun eindigheid nadenken. Lauwers wil echter niet dogma tisch overkomen. „Ik geef alleen maar mijn visie", zegt hij. „Mensen moeten zelf maar uit maken wat ze er mee doen." De expositie in Hengstdijk is nog te bezichtigen tot en met 23 juli. MIDDELBURG, Burgerzaal Internationaal Muziekfeest. Wolfgang Schroder, Benjamin Schmid, Wouter Vossen, viool; Daniel Raiskin, Zvi Carméli, altviool; Ramon Jaffé, Quirine Viersen, celloWenzel Fuchs, klarinet; Lisa Smirnova, Miklós Skuta, piano. Werken van Beet hoven, Von Herzogenberg en Dvorak door Leen de Broekert Ingeklemd tussen twee gelief de kamermuziekwerken van Beethoven en Dvorak stelde de uitvoering van het strijktrio opus 27/2 van Heinrich von Herzogenberg ons in de gele genheid even te snuffelen in de volgestouwde kast met 'verge ten' componisten uit de vorige eeuw. Brahms en Von Herzogen berg waren in die mate muzikale geestverwanten, dat Brahms schroomde om kritiek te uiten op de werken van zijn vriend, omdat hij dan in de verleiding kwam over zichzelf te oordelen. De uitvoering door Schroder, Raiskin en Jaffé, die dit werk even aan de vergetelheid ont rukten leverde een welsprekend pleidooi op voor Von Herzogen berg. In de opvallende polyfone buitendelen hielden de spelers door een wijs schiften van hoofd- en bijzaken de aandacht optimaal gevangen. Het pasto raal getinte Andantino en het naieve volksliedachtige Tempo di Menuetto bekoorden in hoge mate. Door de wat schrale viool toon van Wolfgang Schroder boette de sensuele buitenkant van het stuk jammer genoeg iet wat in aan glans. De inzet van het programma - het trio opus 11 van Beethoven - was buitengewoon pakkend. Fuchs, Jaffé en Skuta brachten in een boeiende conversatie de dramatiek, de humor en de ly riek die in het werk besloten lig gen optimaal tot klinken. Pia nist Miklós speelde zijn partij bijzonder rank en verfijnd, zon der daarbij de accentuering en dynamiek uit het oog te verlie zen. Hij integreerde - zonder in anonimiteit te verdwijnen - de pianoklank heel mooi in het to tale klankbeeld. Ramon Jaffé maakte van zijn lyrische mo menten vervoerende stukjes bel canto. Wenzel Fuchs paarde subtiliteit aan een gulle expres siviteit. Het pianokwintet opus 81 van door Ben Oerlemans MIDDELBURG - In De Druk kery aan de Middelburgse Markt is sinds enige maanden galerie Tube gevestigd. Er wordt voornamelijk moderne kunst tentoongesteld en vanaf vandaag (vrijdag) tot en met 30 september staan achttien Zeeuwse schilders en beeld houwers centraal. De expositie loopt tussen de rekken met boeken en cd's door en omvat zowel figuratief als abstract werk. Door de opstelling van de schilderij en worden alle bezoe kers van de Drukkery gecon fronteerd met de kunst. Ze blij ven erbij stil staan en er wordt geregeld werk aangekocht. Dat is precies de bedoeling van Wil liam Verstraeten, de eigenaar van Tube. Moderne kunst spreekt tegen woordig blijkbaar niet meer aan. Musea die moeilijk toe gankelijk werk exposeren blij ven akelig leeg, kunstwerken worden nauwelijks meer ge kocht door het publiek en de overheid schaft werk aan, dat na verloop van tijd weer in een depot verdwijnt. Het zijn juist de galeriën die weer vanaf de basis beginnen en de modern ste kunst bij de mensen bren gen. Ze hebben succes. Er blijkt een markt voor abstract werk te bestaan. Drempel Een bewijs hiervan vormt Tube. Enige maanden geleden werd de galerie geopend. Geen kunst in een museum 'want daarvoor is de drempel te hoog', aldus Verstraeten. Ook geen expositie in een losstaan de galerie. „Je ziet toch dat mensen moeite hebben om daar naartoe te gaan", vervolgt hij. „Maar kunst moet terug naar de basis. De overheid heeft de laatste jaren de kunst markt min of meer bepaald en daardoor een groot reservoir aan beroepsartiesten in het le ven geroepen die geen binding meer had met het publiek. In moderne musea wordt voorna melijk hermetische, moeilijk toegankelijke kunst getoond. De kunstenaars zelf zitten vaak in een traject van stipen dia en beurzen en komen onaf hankelijk te staan van verza melaars en de man in de straat, wat de binding met de maat schappij vaak verbreekt. Maar er is een tegenstroom op gang gekomen. Schilders die weer alleen in galerieën hangen; beeldhouwers die bewust niet bij de overheid aankloppen, maar de kunst teruggeven aan wie het toebehoort: het pu bliek." De angst om kunst 'gewoon in een winkel' te hangen is groot. Het komt geregeld voor dat kunst in de openbare ruimte wordt vernield. Maar volgens Verstraete is hier in de Drukke ry geen sprake van. „Je ziet mensen die langs de schilderij en lopen als ze een cd of een boek willen aanschaffen. Ze staan erbij stil en vragen naar de prijs. Vaak blijkt een mooi schilderij nog minder te kosten dan een poster. Zelfs jongeren die in de Drukkery komen ska ten raken de schilderijen niet aan en kijken ernaar. Zo kun je zien dat moderne kunst wél aanslaat, als het maar op een juiste manier wordtgepresen- teerd." Leon RiekweU heeft werk hangen met als achter grond 'Kreta-blauw'. Het zijn enige Warhol-achtige foto's met paars-zwarte kleuren. Daarnaast een grote plaat met een Oosterse tatoeage en bid dende boeddhisten. Sander Littel heeft expressionistisch werk hangen. Boten aan de ha ven met een gele achtergrond. De scherpe kielen afgetekend in de lucht. Een schilderijenreeks van Wim Hofman vertelt als het ware een verhaal van de zee. Een rij foto's naast elkaar op verschil lende hoogte geeft een telkens veranderend perspectief. Ook van William Verstraetens eigen hand hangt een abstract schilderij. Oranje vlakken te gen een zwarte achtergrond. Truus van den Boezem heeft zich laten inspireren door be graafplaatsen tegen een ach tergrond van Sevilla-rood. De ijzeren grafkruisen geven een suggestief beeld en werpen een schaduw tegen de achtergrond. Lokale kunst „We willen bewust de lokale kunst wat benadrukken", be sluit Verstraeten. „Middelburg werkt bewust aan een interna tionaal imago, waaronder Het betoverde pleineen prima ini tiatief, waarbij mensen op straat worden geconfronteerd met kunst, het mooi vinden en er vragen bij stellen. Hier wil ik bewust de Zeeuwse kunste naar een plaats geven. Laten zien dat er in deze provincie ook voldoende talent leeft om een groot publiek te boeien" Een van de kunstwerken van Thierry Lauwers in de beeldenroute. Dvorak is één van die zeldzame stukken - het Forellen kwintet van Schubert is er nog zo één - die je als 'archetypische kamer muziek' zou kunnen betitelen. Met de meeslepende vertolking van dit meesterwerk zorgden Schmid, Vossen, Carmeli, Vier sen en Smirnova voor de bekro ning van deze kamermuziek avond. Het waren vooral de intens warme viooltoon van Benjamin Schmid en de sonore cello van Quirine Viersen die het klankbeeld bepaalden. Bij pia niste Lisa Smirnova zit deze muziek zonder twijfel in het bloed. Slavisch-gepijnigde blikken over haar schouder werpend speelde ze de muziek niet, ze leefde Dvoraks noten. Maar op de een of andere manier wist ze haar gedrevenheid niet adequaat om te zetten in pre sente klank. Haar aandeel leek soms bladzijden lang meer een continuopartij dan een concer terende romantische klavier- partij. In de fortissimo-cli maxen kon ze niet voldoende kracht mobiliseren om tegen spel te leveren tegenover het strijkersgeweld. In de meeste gevallen moeten de strijkers het onderspit delven in de strijd met de zwarte driepotige masto dont. Het is niet meer dan bil lijk, dat ditmaal de Steinway eens genoegen moet nemen met de tweede plaats. Het publiek beloonde na deze uiterst span nende Dvorak de musici met een langdurig applaus. Werk van Marcel Robbe foto Charles Strijd (Advertentie) Su.'tinti?' In het laatste jaar van de twintigste eeuw blikt de PZC van dag tot dag terug op nieuws feiten uit Zeeland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 44