Kamer wil landelijke vogelregeling In België blijkt een veilige tunnel een zaak van kost en baat Nieuwe centrale maakt speciale soorten mortel Mysterieuze zee inspireert kinderen WÊÊÊÊË^^~z~i°m Kunst op het bouwterrein Directeur GGD gaat medische hulp bij rampen coördineren Gemeenten zouden te langzaam bestemmingsplannen aanpassen Op pad met de boswachter Zeeuwsch Genootschap vindt elders onderdak zeeland vrijdag 25 juni 1999 21 door Harmen van der Werf DEN HAAG - De bescherming van belangrijke vogelgebieden moet landelijk worden geregeld via de Natuurbeschermingswet en niet via bestemmingsplan nen van gemeenten. Een ruime meerderheid van de Tweede Ka mer vertrouwt deze taak niet toe aan gemeenten. Staatssecreta ris G. H. Faber van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV) wil gemeenten juist wel inscha kelen. De Kamermeerderheid vreest, zo bleek donderdag in een debat over de Europese Vogelrichtlijn, dat gemeenten zeer langzaam hun bestemmingsplannen zul len aanpassen. Dat is ook gebeurd met een andere natuur beschermingsmaatregel, de invoering van de Ecologische Hoofdstructuur, merkte RPF- Kamerlid D. Stellingwerf op. Met de Vogelrichtlijn verwacht de Tweede Kamer dat hetzelfde zal gebeuren. Er zijn tenslotte meer dan vijfduizend reacties binnengekomen op de richtlijn en de aanwijzing van belangrij ke vogelgebieden. Vooral ge meenten, ook in Zeeland, rea geerden terughoudend. Zij verwachten beperkt te worden in hun economische mogelijk heden. Motie Voor de woordvoerders van PvdA CDA RPF, D66 en SP was dat alle aanleiding om te pleiten voor bescherming via de Na tuurbeschermingswet. CDA- Kamerlid P. van Wijmen stelde: „Je mag een internationale Vo gelrichtlijn niet op lokaal ni veau laten uitvoeren." Hij over weegt een motie in te dienen. Staatssecretaris Faber kiest een andere invalshoek. Zij wil de te- genspartelende gemeenten juist te vriend houden en wil in over leg met de Vereniging van Ne derlandse Gemeenten (VNG) een kennis- en informatiecen trum oprichten. Dat centrum zou gemeenten moeten assiste ren bij de invoering van de Vo gelrichtlijn. Kennis Om de Tweede Kamer tegemoet te komen, zegde Faber toe de voor- en nadelen van het werken met de Natuurbeschermings wet of bestemmingsplannen op een rijtje te zetten. Zij deed dat plan. Bij gemeenten is meer tuurbeschermingsmaatregelen Hoewel er veel bezwaren tegen niet van harte. „Het beste in- plaatselij kekennis aanwezig. Je neerleggen op het bestuursni- de aanwijzing van belangrijke strument is het bestemmings- moet de handhaving van na- veau waar dat het beste kan." vogelgebieden zijn binnengeko- door Nils ten Brinke NEELTJE JANS - Deze week staat Water- Land Neeltje Jans in het teken van de poëzie. En speciaal voor dat gedichtenfestival heb ben 250 scholieren van Belgische en Neder landse scholen hun gedachten en gevoelens over de zee en de kust op papier gezetMarjon de Leeuw van Weenen van de openbare ba sisschool De Bongerd uit Zuidland is één van de winnaars. Ter verfraaiing van de tunnel 'Keele' onder de N57 is haar gedicht 'Kleuren Zee' woensdagmorgen officieel tentoonge steld. Het poëziefestival bij WaterLand Neeltje Jans is een voortzetting van het gedichten festival 'Dichter bij Zee', dat in 1998 werd gehouden in het kader van het Jaar van de Oceanen. „Dat festival sloeg zo aan, dat Neeltje Jans heeft besloten er een jaarlijks vervolg aan te geven", licht Karei Leeftink van Waterland toe. Zo'n 250 scholieren van diverse Belgische en Nederlandse scholen lieten zich inspireren door de kust en de zee. Zo ook de leerlingen van de openbare basis school De Bongerd uit Zuidland (Voorne Putten). Dankzij de winnende inzending van Marjon de Leeuw van Weenen kregen zij een gratis bezoek aan Waterland aangeboden. Het gedicht 'Kleuren Zee' van Marjon sprak de jury van Neeltje Jans met name aan, om dat de zee altijd een mysterie blijft. „Er is veel wat we over de zee weten, maar heel veel aspecten zijn nog onbekend aldus Leeftink. „Daarbij kun je erop verschillende manieren naar kijken.Ten overstaan van haar klasge nootjes en leerkrachten droeg Marion haar gedicht voor in de tunnel 'Keele', onder de N57. „Is de zee blauw, of groen, geel, rood? Ik weet het niet, wie wel? Is het strand geel, bruin of zwart? Ik weet het niet, wie wel?" Bij het schrijven van het gedicht heeft Mar jon die in groep zeven, zit niet lang hoeven nadenken, zo bekende ze. „Het kwam ge woon in me op." Als prijs ontving ze een T- shirt waarvan de achterkant is bedrukt met de winnende tekst. Niet iedere leerling is gecharmeerd van een verblijf aan het sti-and, zo bleek uit de overi ge inzendingen. Zo associeert Koen Muilwijk uit groep acht van de Bongerd de zee vooral met ongerief. „Zee. Kwallen. Boten. Schel pen. Golven. En natte voeten." Het gedicht van Marjon is op een formaat van één bij twee meter in de tunnel tentoonge steld. Het is de bedoeling dat er nog veel meer bijkomen, kondigde Leeftink aan, want vol gend jaar is er weer een poëziefestival. Winm Water n van Leeuw van Weenen beklimt het want aan de reservepijler van ltje Jans. foto Marijke Folkertsma men, willen PvdA CDA RPF, D66 en SP daar niet aan tornen. „Alle gebieden die aan de eisen van de Europese Vogelrichtlijn voldoen, moeten aangewezen worden", verwoordde CDA'er Van Wijmen de mening van de vijf partijen. „Voordeel van be scherming van zoveel gebieden is", voegde Stellingwerf van de RPF toe, „dat er duidelijkheid komt. En anders zul je bij grote ingrepen natuurcompensatie moeten doorvoeren. Daar ont breekt vaak de ruimte voor." Vol WD'er W. Passtoors wilde als enige minder gebieden aanwij zen, en wel alleen die gebieden die een speciale bescherming nodig hebben. „Nederland is planologisch vol. De regering moet de Europese Unie vragen daar rekening mee te houden." Faber ging daar niet op in. Zij liet weten eind november met haar antwoorden op de duizen den reacties te komen. OOSTKAPELLE - Het Zeeuws Biologisch Museum geeft zon dag 27 juni, in samenwerking met Staatsbosbeheer, de rond leiding 'Met de boswachter op pad'. De wandeling voert door het na tuurreservaat Westhove. Een boswachter van Staatsbosbe heer, die alles weet over het ge bied, begeleidt de deelnemers. De rondleiding begint om 14.00 uur bij het Zeeuws Biologisch Museum aan de Duinvlietweg 6 in Oostkapelle. De wandeling duurt tot ongeveer 15.30 um-. Vooraf aanmelden is noodzake lijk. Dit kan via nummer 0118- 582620. Recreatieve dienst ZIERIKZEE - In de Gasthuis- kerk in Zierikzee wordt zondag avond 27 juni een recreatieve dienst gehouden. Voorganger is dominee G. van der Pol. Medewerking wordt verleend door het koor/combo Esperance uit Krabbendijke. De dienst begint om 18.30 uur. 1997 gepland tijdpad door Wout Bareman ANTWERPEN - 'Tunnels als rattenvallen' kopte de Belgische krant Het laatste Nieuws een dag of wat geleden. De conclusie was dat de tunnels bij de zuiderburen 'absoluut ondermaats zijn op het vlak van de veiligheid'. Te krap, geen pechstrook, nauwelijks ruimte om uit te wijken en een slechte noodsignalisatie. „Laat me het even cru stellen", zegt ingenieur WEEKBOEK TUNNEL Van Vlierberghe die verantwoordelijk is voor de tunnels bij Antwerpen. „De Waaslandtunnel aanpassen kost zes miljard frank. Laat ons zeggen dat er de komende jaren een tiental mensen in die tunnel zullen omkomen. Dan moet je afwegen of je een investering van zes mil j ard wil doen om tien mensenlevens -150 miljoen frank per geval dus - te redden Een zaak van de kost en de baat dus. Dezelfde gedachtengang volgden de ingenieurs, die verantwoordelijk zijn voor de tunnels in Brussel. Daar werden 'serieuze' maatregelen aangekondigd om de schadelijke concentraties van uitlaatgassen te beperken. De ventilatoren zouden voortaan op dubbele kracht draaien. Tot de elektriciteitsrekening op de mat viel. Anderhalf miljoen frank. Een beetje teveel, vond men. En dus werd het grootse ventilatieplan afgeblazen. En dus ademen automobilisten weer volop benzee, - -lom '-60m Z-BEYELAND 25 juni 1999 koolmonoxide en andere giftige dampen in. De tunnels bij Antwerpen werden stuk voor stuk aan een onderzoek onderworpen. En daaruit bleek dat geen enkele tunnel echt het predikaat 'veilig' verdient. De Waaslandtunnel (in de volksmond 'de konijnenpijp') dateert van 1932 en blijkt levensgevaarlijk. Breekt er brand uit, dan zit je als een rat in de val. Geen uitwijkplaatsen, geen pechstroken... nee, de tunnel voldoet absoluut niet aan de huidige veiligheidsvoorschriften. Nog een belangrijke verbinding: de Kennedytunnel. Ruim anderhalve kilometer lang. Doet zich een calamiteit voor, dan kan de bestuurder van een voertuig zichzelf in veiligheid stellen via een 'veiligheidstrottoir, maar hij moet z'n voertuig wel achterlaten op de rijbaan in de tunnel. Breekt er brand uit, dan is er wel een uitwijkmogelijkheid: er is een vluchtkoker tussen de twee tunnelbuizen (vergelijkbaar met de Westerscheldetunnel), die overigens ook wordt gebruikt door fietsers. De Craeybekxtunnel (1981) beschikt over een pechstrook over de volle lengte van meer dan anderhalve kilometer1. Maar de Belliardtunnel (1994) heeft die weer niet en heeft ook veel te weinig uitwijkplaatsen. De nooduitgangen zijn trouwens ook niet goed aangegeven. Hetzelfde geldt voor de Leopoldtunnel (1986), waar de signalisatie ook nogeens niet deugt en de ventilatie zeer te wensen over laat. De Liefkenshoektunnel tenslotte, de tunnel die door veel Zeeuws- Vlamingen wordt gefrequenteerd: prima in orde, al ontbreekt een goede pechstrook. xij.aanzidst S:; turmeitracé lengte 6,5 km door Ben Jansen MIDDELBURG - Het Ko ninklijk Zeeuwsch Genoot schap der Wetenschappen heeft zicht op vervangende huisvesting voor een aantal activiteiten die tot dusver in Huize 's Hertogenbosch aan de Vlasmarkt in Middelburg plaatshadden. Het is de bedoeling dat het boeken winkeltje van het Ge nootschap onderdak krijgt in het Hofje onder de Toren. De muziekinstrumenten gaan naar het stadhuis in Veere, waar ook kleine concerten kunnen worden gegeven. Voor de conservatoren komt een werkruimte in de nieuwe behuizing van het Rijksar chief aan het Hofplein. Voorzitter N. Ginjaar-Maas kondigde deze verhuizing donderdag aan tijdens een vergadering van het Genoot schap. Nieuw onderkomen is nodig, omdat Huize 's Herto- genbosch wordt verkocht aan de vereniging Hendrik de Keyser. Het monumentale pand, in 1993 verworven via een speciaal voor dit doel op gerichte stichting, vormde een te zware last voor de het Genootschap. Onder het motto 'het is niets en het wordt ook nooit meer wat' adviseerde eind vorig jaar een commissie van goede diensten - ingesteld na een bestuurscrisis - te stoppen met de de exploitatie van Huize 's Hertogenbosch als activiteitencentrum van het Genootschap. Uit de belangstelling voor de vergadering bleek dat het Genootschap de bestuurlijke problemen aardig te boven aan het komen is. De beide vergaderingen waarop de crisis uitgebreid werd be sproken (in juli 1998 en in ja nuari dit jaar), trokken ruim honderd leden. Donderdag bleef het aantal belangstellenden beperkt tot veertig. Ze werden door Gin jaar-Maas uitgebreid op de hoogte gebracht van de ver richtingen van het nieuwe bestuur. De voorzitter onder streepte dat het Genootschap zich moet inspannen om zijn imago te verbeteren, fondsen te werven en meer jongeren voor de activiteiten te inte resseren. door Wout Bareman i TERNEUZEN - Op het bouwterrein van de I Westerscheldetunnel bij Terneuzen wordt een dubbele betonmortelcentrale opgebouwd. Die gaat de speciale mortel (grout) leveren voor het opvullen van de staartspleet van de boormachine tijdens het boorproces. De centrale levert bovendien het cementgebonden opvulmateriaal (zandcementstabilisatie) voor de wegfundatie in I de tunnel. De centrale bestaat uit twee aparte menginstallaties met een bedieningsruimte. De I aanvoer van de grondstoffen zand en grind, met I een maximale korrelgrootte van acht millimeter, geschiedt via een lopende band vanaf de voorraadbunkers van de Betonwarenfabriek. Het cement wordt per vrachtwagen aangevoerd en opgeslagen in zeven cementsilo's van honderd ton. De mogelijkheid bestaat om tijdens het mengproces vliegas en andere stoffen toe te voegen. In totaal is tijdens de bouw van de tunnel ongeveer 10 0000 kubieke meter grout en 18000 0 kubieke meter zand-cementstabilisatie nodig. Voor het transport van de grout zijn vijf speciale grotwagons van dertien kubieke meter beschikbaar. De zand-cementstabilisatie wordt in partijen van ongeveer tweeëndertig kubieke meter per keer naar de tunnel vervoerd. De groutinstallatie op het tunnelbouwterrein, foto Charles Strijd Kunstenares Janny Steinfort: „Ik heb de bouwwereld eigenlijk altijd al interessant gevonden." foto Charles Strijd door Lilian Dominicus TERNEUZEN - Vlakbij het bezoekerscentrum van de Westerscheldetunnel in Terneuzen woont beeldend kunstenares Janny Steinfort met haar man Theun, project manager en planner van het tunnelproject. „Het huis hier op het terrein stond al een tijdje leeg. Mijn man bivakkeerde voor zijn werk in een hotel in de stad, en ik woonde nog in ons oude huis buiten Zeeuws Vlaanderen. We kwamen op het idee het huis te betrekken en kregen van de gemeente een woonvergunning voor de duur van de tunnelbouw. Zo werd ik meer en meer bij het project betrokken. Ik heb de bouwwereld eigenlijk altijd al interessant gevonden. Mijn grootvader werkte ook al in de bouw. Reden voor Janny Steinfort om zich meer te verdiepen in de ontwikkelingen rond de bouw van de Westerscheldetunnel. Ze geeft nu rondleidingen in het bezoekerscentrum Haar atelier kijkt uit op de ingang van het bezoekerscentrum. „Toen ik pas begon met beeldhouwen was ik figuratiever bezig; nu maak ik meer ronde vormen, oervormen. Het is eigenlijk heel typisch... ik maak bijna altijd magere mannen en ronde vrouwen. Ik weet echt niet waarom." Op de vraag of ze in haar beeldhouwkunst al geïnspireerd is geraakt door de tunnel, antwoordt Steinfort: „Ik heb natuurlijk al wel ideeën, maar daar wil ik nog niets over kwijt. Dat is het geheim van een kunstenares, natuurlijk." (Advertentie) door Maurits Sep GOES - Directeur V. Slenter van de GGD Zeeland gaat de medi sche hulpverlening bij rampen in Zeeland leiden. Samen met de korpschef van de politie en de commandant van de regionale brandweer wordt hij verant woordelijk voor de totale hulp verlening. Het driemanschap moet de samenwerking tussen de hulpverleners bij rampen verbeteren. Na de slechte coördinatie bij de rampen in de Amsterdamse Bijlmer en met het Hercules vliegtuig in Eindhoven heeft de regering politie, brandweer, ambulancediensten en medi sche hulpverleners opgedragen de samenwerking te verbeteren. Zij moeten als een keten gaan functioneren. Door een einde te maken aan de versnippering moet het aantal doden en ge wonden bij rampen en grote on gelukken worden beperkt. Niet alleen tussen de rode (brandweer), witte (medici) en blauwe (politie) hulpverleners moet beter worden samenge werkt, ook binnen die discipli nes kan en moet het beter. Dat geldt in het bijzonder voor de spoedeisende medische hulp verlening. Die is nog te versnip perd over diverse instanties, zoals huisartsen, GGD en zie kenhuizen. Om daaraan een einde te maken wil een stuur groep onder leiding van burge meester J. L. M. Mandos van Borsele een regionaal genees kundig functionaris aanstellen. Veiligheidshuis Omdat de GGD Zeeland een ge meenschappelijke gezond heidsdienst is van alle Zeeuwse gemeenten, is ervoor gekozen de directeur van de GGD de leiding over de medische hulpverlening bij rampen in handen te geven. Die directeur, V. Slenter, krijgt een bureau onder zich dat zich specifiek met de rampenbestrij ding gaat bezighouden. Volgens Slenter wordt dat bureau tijde lijk ondergebracht in het kan toor van de GGD in Goes. Op termijn zou het in het veilig heidshuis in Middelburg moe ten komen. Daarin worden de politie Zeeland, de regionale brandweer en de Centrale Post Ambulancevervoer samen on dergebracht. „Wij moeten zo dicht mogelijk bij die centrale meldkamer zitten. De benoeming van Slenter tot regionaal geneeskundig func tionaris zal in oktober plaats vinden. Het ondersteunend bu reau gaat op 1 januari 2000 aan de slag. Het bureau wordt be taald door de Zeeuwse gemeen ten en door de rijksoverheid, die voor de verbetering van de hulpverlening bij rampen lan delijk 35 miljoen beschikbaar heeft gesteld. GS geven regels outletcentra SAS VAN GENT - Gedeputeer de Staten van Zeeland komen binnenkort met een beleid voor outletcentra. In de nota wordt aangegeven hoe de aanvragen voor dergelijke centra in Goes en Sas van Gent procedureel worden afgehandeld en aan welke regelgeving en richtlijnen de aanvragen moeten voldoen. Dit kreeg burgemeester J. Lo- nink donderdag te horen tijdens het overleg over de Sasse plan ontwikkeling met gedeputeerde J. G. van Zwieten van ruimtelij ke ordening. Lonink, die Van Zwieten op de hoogte bracht van de vorderin gen in de Sasse plannen, sprak van een 'constructief gesprek' Lonink: „Verder hebben we uit gebreid gesproken over de pla nologische inpasbaarheid van outletcentra. Probleem is name lijk dat van rijkswege nog geen richtlijnen verstrekt zijn om met dit nieuwe winkelconcept om te gaan. De provincie wil snel van het Rijk vernemen hoe daarmee om te gaan. Ook heb ik gezegd dat Sas van Gent een be stemmingsplanwijziging voor het voormalig CSM-terrein in voorbereiding heeft, dat bin nenkort bij de provincie ter goedkeuring wordt voorgelegd. Ik heb ook aangevoerd dat ik hoop dat de provincie die goed keuring niet opschort, omdat het provinciebestuur straks met een keuzeprobleem (Goes of Sas van Gent) wordt geconfron teerd. Zou dat namelijk gebeu ren - en daar vrees ik best een beetje voor - dan bestaat er een kans dat Zeeland helemaal geen cenfrum krijgt." 's Morgens jagen, 's middags vissen. Was dat niet de droom van een filosoof? - Zagers spitten op het slik. Oesters rapen bij laag water. Een zilte Zeeuwse variant? Maar 's avonds is het tijd voor rusten, dromen, denken over morgen. Van ons mag u zich echter ook best 's morgens en 's middags in deze fauteuil van Italiaans design en comfort ontspannen! Kees den Herder Interieurstyling f Walcheren Noordweg 125, Serooskerke, 0118-593030

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 21