Kamer wil landelijke vogelregeling
In België blijkt een
veilige tunnel een zaak
van kost en baat
Nieuwe centrale maakt
speciale soorten mortel
Mysterieuze zee inspireert kinderen
WÊÊÊÊË^^~z~i°m
Kunst op het bouwterrein
Directeur GGD gaat
medische hulp bij
rampen coördineren
Gemeenten zouden te langzaam bestemmingsplannen aanpassen
Op pad met
de boswachter
Zeeuwsch Genootschap
vindt elders onderdak
zeeland vrijdag 25 juni 1999 21
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - De bescherming
van belangrijke vogelgebieden
moet landelijk worden geregeld
via de Natuurbeschermingswet
en niet via bestemmingsplan
nen van gemeenten. Een ruime
meerderheid van de Tweede Ka
mer vertrouwt deze taak niet toe
aan gemeenten. Staatssecreta
ris G. H. Faber van Landbouw,
Natuurbeheer en Visserij (LNV)
wil gemeenten juist wel inscha
kelen.
De Kamermeerderheid vreest,
zo bleek donderdag in een debat
over de Europese Vogelrichtlijn,
dat gemeenten zeer langzaam
hun bestemmingsplannen zul
len aanpassen. Dat is ook
gebeurd met een andere natuur
beschermingsmaatregel, de
invoering van de Ecologische
Hoofdstructuur, merkte RPF-
Kamerlid D. Stellingwerf op.
Met de Vogelrichtlijn verwacht
de Tweede Kamer dat hetzelfde
zal gebeuren. Er zijn tenslotte
meer dan vijfduizend reacties
binnengekomen op de richtlijn
en de aanwijzing van belangrij
ke vogelgebieden. Vooral ge
meenten, ook in Zeeland, rea
geerden terughoudend. Zij
verwachten beperkt te worden
in hun economische mogelijk
heden.
Motie
Voor de woordvoerders van
PvdA CDA RPF, D66 en SP was
dat alle aanleiding om te pleiten
voor bescherming via de Na
tuurbeschermingswet. CDA-
Kamerlid P. van Wijmen stelde:
„Je mag een internationale Vo
gelrichtlijn niet op lokaal ni
veau laten uitvoeren." Hij over
weegt een motie in te dienen.
Staatssecretaris Faber kiest een
andere invalshoek. Zij wil de te-
genspartelende gemeenten juist
te vriend houden en wil in over
leg met de Vereniging van Ne
derlandse Gemeenten (VNG)
een kennis- en informatiecen
trum oprichten. Dat centrum
zou gemeenten moeten assiste
ren bij de invoering van de Vo
gelrichtlijn.
Kennis
Om de Tweede Kamer tegemoet
te komen, zegde Faber toe de
voor- en nadelen van het werken
met de Natuurbeschermings
wet of bestemmingsplannen op
een rijtje te zetten. Zij deed dat plan. Bij gemeenten is meer tuurbeschermingsmaatregelen Hoewel er veel bezwaren tegen
niet van harte. „Het beste in- plaatselij kekennis aanwezig. Je neerleggen op het bestuursni- de aanwijzing van belangrijke
strument is het bestemmings- moet de handhaving van na- veau waar dat het beste kan." vogelgebieden zijn binnengeko-
door Nils ten Brinke
NEELTJE JANS - Deze week staat Water-
Land Neeltje Jans in het teken van de poëzie.
En speciaal voor dat gedichtenfestival heb
ben 250 scholieren van Belgische en Neder
landse scholen hun gedachten en gevoelens
over de zee en de kust op papier gezetMarjon
de Leeuw van Weenen van de openbare ba
sisschool De Bongerd uit Zuidland is één van
de winnaars. Ter verfraaiing van de tunnel
'Keele' onder de N57 is haar gedicht 'Kleuren
Zee' woensdagmorgen officieel tentoonge
steld.
Het poëziefestival bij WaterLand Neeltje
Jans is een voortzetting van het gedichten
festival 'Dichter bij Zee', dat in 1998 werd
gehouden in het kader van het Jaar van de
Oceanen. „Dat festival sloeg zo aan, dat
Neeltje Jans heeft besloten er een jaarlijks
vervolg aan te geven", licht Karei Leeftink
van Waterland toe. Zo'n 250 scholieren van
diverse Belgische en Nederlandse scholen
lieten zich inspireren door de kust en de zee.
Zo ook de leerlingen van de openbare basis
school De Bongerd uit Zuidland (Voorne
Putten). Dankzij de winnende inzending van
Marjon de Leeuw van Weenen kregen zij een
gratis bezoek aan Waterland aangeboden.
Het gedicht 'Kleuren Zee' van Marjon sprak
de jury van Neeltje Jans met name aan, om
dat de zee altijd een mysterie blijft. „Er is
veel wat we over de zee weten, maar heel veel
aspecten zijn nog onbekend aldus Leeftink.
„Daarbij kun je erop verschillende manieren
naar kijken.Ten overstaan van haar klasge
nootjes en leerkrachten droeg Marion haar
gedicht voor in de tunnel 'Keele', onder de
N57. „Is de zee blauw, of groen, geel, rood? Ik
weet het niet, wie wel? Is het strand geel,
bruin of zwart? Ik weet het niet, wie wel?"
Bij het schrijven van het gedicht heeft Mar
jon die in groep zeven, zit niet lang hoeven
nadenken, zo bekende ze. „Het kwam ge
woon in me op." Als prijs ontving ze een T-
shirt waarvan de achterkant is bedrukt met
de winnende tekst.
Niet iedere leerling is gecharmeerd van een
verblijf aan het sti-and, zo bleek uit de overi
ge inzendingen. Zo associeert Koen Muilwijk
uit groep acht van de Bongerd de zee vooral
met ongerief. „Zee. Kwallen. Boten. Schel
pen. Golven. En natte voeten."
Het gedicht van Marjon is op een formaat van
één bij twee meter in de tunnel tentoonge
steld. Het is de bedoeling dat er nog veel meer
bijkomen, kondigde Leeftink aan, want vol
gend jaar is er weer een poëziefestival.
Winm
Water
n van Leeuw van Weenen beklimt het want aan de reservepijler van
ltje Jans. foto Marijke Folkertsma
men, willen PvdA CDA RPF,
D66 en SP daar niet aan tornen.
„Alle gebieden die aan de eisen
van de Europese Vogelrichtlijn
voldoen, moeten aangewezen
worden", verwoordde CDA'er
Van Wijmen de mening van de
vijf partijen. „Voordeel van be
scherming van zoveel gebieden
is", voegde Stellingwerf van de
RPF toe, „dat er duidelijkheid
komt. En anders zul je bij grote
ingrepen natuurcompensatie
moeten doorvoeren. Daar ont
breekt vaak de ruimte voor."
Vol
WD'er W. Passtoors wilde als
enige minder gebieden aanwij
zen, en wel alleen die gebieden
die een speciale bescherming
nodig hebben. „Nederland is
planologisch vol. De regering
moet de Europese Unie vragen
daar rekening mee te houden."
Faber ging daar niet op in. Zij
liet weten eind november met
haar antwoorden op de duizen
den reacties te komen.
OOSTKAPELLE - Het Zeeuws
Biologisch Museum geeft zon
dag 27 juni, in samenwerking
met Staatsbosbeheer, de rond
leiding 'Met de boswachter op
pad'.
De wandeling voert door het na
tuurreservaat Westhove. Een
boswachter van Staatsbosbe
heer, die alles weet over het ge
bied, begeleidt de deelnemers.
De rondleiding begint om 14.00
uur bij het Zeeuws Biologisch
Museum aan de Duinvlietweg 6
in Oostkapelle. De wandeling
duurt tot ongeveer 15.30 um-.
Vooraf aanmelden is noodzake
lijk. Dit kan via nummer 0118-
582620.
Recreatieve
dienst
ZIERIKZEE - In de Gasthuis-
kerk in Zierikzee wordt zondag
avond 27 juni een recreatieve
dienst gehouden.
Voorganger is dominee G. van
der Pol. Medewerking wordt
verleend door het koor/combo
Esperance uit Krabbendijke.
De dienst begint om 18.30 uur.
1997 gepland tijdpad
door Wout Bareman
ANTWERPEN - 'Tunnels als
rattenvallen' kopte de
Belgische krant Het laatste
Nieuws een dag of wat geleden.
De conclusie was dat de tunnels
bij de zuiderburen 'absoluut
ondermaats zijn op het vlak van
de veiligheid'. Te krap, geen
pechstrook, nauwelijks ruimte
om uit te wijken en een slechte
noodsignalisatie. „Laat me het
even cru stellen", zegt ingenieur
WEEKBOEK TUNNEL
Van Vlierberghe die
verantwoordelijk is voor de
tunnels bij Antwerpen. „De
Waaslandtunnel aanpassen
kost zes miljard frank. Laat ons
zeggen dat er de komende jaren
een tiental mensen in die tunnel
zullen omkomen. Dan moet je
afwegen of je een investering
van zes mil j ard wil doen om tien
mensenlevens -150 miljoen
frank per geval dus - te redden
Een zaak van de kost en de baat
dus. Dezelfde gedachtengang
volgden de ingenieurs, die
verantwoordelijk zijn voor de
tunnels in Brussel. Daar werden
'serieuze' maatregelen
aangekondigd om de
schadelijke concentraties van
uitlaatgassen te beperken. De
ventilatoren zouden voortaan
op dubbele kracht draaien. Tot
de elektriciteitsrekening op de
mat viel. Anderhalf miljoen
frank. Een beetje teveel, vond
men. En dus werd het grootse
ventilatieplan afgeblazen. En
dus ademen automobilisten
weer volop benzee,
- -lom
'-60m
Z-BEYELAND
25 juni 1999
koolmonoxide en andere giftige
dampen in.
De tunnels bij Antwerpen
werden stuk voor stuk aan een
onderzoek onderworpen. En
daaruit bleek dat geen enkele
tunnel echt het predikaat
'veilig' verdient. De
Waaslandtunnel (in de
volksmond 'de konijnenpijp')
dateert van 1932 en blijkt
levensgevaarlijk. Breekt er
brand uit, dan zit je als een rat in
de val. Geen uitwijkplaatsen,
geen pechstroken... nee, de
tunnel voldoet absoluut niet
aan de huidige
veiligheidsvoorschriften.
Nog een belangrijke
verbinding: de Kennedytunnel.
Ruim anderhalve kilometer
lang. Doet zich een calamiteit
voor, dan kan de bestuurder van
een voertuig zichzelf in
veiligheid stellen via een
'veiligheidstrottoir, maar hij
moet z'n voertuig wel
achterlaten op de rijbaan in de
tunnel. Breekt er brand uit, dan
is er wel een
uitwijkmogelijkheid: er is een
vluchtkoker tussen de twee
tunnelbuizen (vergelijkbaar
met de Westerscheldetunnel),
die overigens ook wordt
gebruikt door fietsers.
De Craeybekxtunnel (1981)
beschikt over een pechstrook
over de volle lengte van meer
dan anderhalve kilometer1. Maar
de Belliardtunnel (1994) heeft
die weer niet en heeft ook veel te
weinig uitwijkplaatsen. De
nooduitgangen zijn trouwens
ook niet goed aangegeven.
Hetzelfde geldt voor de
Leopoldtunnel (1986), waar de
signalisatie ook nogeens niet
deugt en de ventilatie zeer te
wensen over laat. De
Liefkenshoektunnel tenslotte,
de tunnel die door veel Zeeuws-
Vlamingen wordt
gefrequenteerd: prima in orde,
al ontbreekt een goede
pechstrook.
xij.aanzidst S:;
turmeitracé
lengte 6,5 km
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Het Ko
ninklijk Zeeuwsch Genoot
schap der Wetenschappen
heeft zicht op vervangende
huisvesting voor een aantal
activiteiten die tot dusver in
Huize 's Hertogenbosch aan
de Vlasmarkt in Middelburg
plaatshadden.
Het is de bedoeling dat het
boeken winkeltje van het Ge
nootschap onderdak krijgt in
het Hofje onder de Toren. De
muziekinstrumenten gaan
naar het stadhuis in Veere,
waar ook kleine concerten
kunnen worden gegeven.
Voor de conservatoren komt
een werkruimte in de nieuwe
behuizing van het Rijksar
chief aan het Hofplein.
Voorzitter N. Ginjaar-Maas
kondigde deze verhuizing
donderdag aan tijdens een
vergadering van het Genoot
schap. Nieuw onderkomen is
nodig, omdat Huize 's Herto-
genbosch wordt verkocht
aan de vereniging Hendrik
de Keyser. Het monumentale
pand, in 1993 verworven via
een speciaal voor dit doel op
gerichte stichting, vormde
een te zware last voor de het
Genootschap. Onder het
motto 'het is niets en het
wordt ook nooit meer wat'
adviseerde eind vorig jaar
een commissie van goede
diensten - ingesteld na een
bestuurscrisis - te stoppen
met de de exploitatie van
Huize 's Hertogenbosch als
activiteitencentrum van het
Genootschap.
Uit de belangstelling voor de
vergadering bleek dat het
Genootschap de bestuurlijke
problemen aardig te boven
aan het komen is. De beide
vergaderingen waarop de
crisis uitgebreid werd be
sproken (in juli 1998 en in ja
nuari dit jaar), trokken ruim
honderd leden.
Donderdag bleef het aantal
belangstellenden beperkt tot
veertig. Ze werden door Gin
jaar-Maas uitgebreid op de
hoogte gebracht van de ver
richtingen van het nieuwe
bestuur. De voorzitter onder
streepte dat het Genootschap
zich moet inspannen om zijn
imago te verbeteren, fondsen
te werven en meer jongeren
voor de activiteiten te inte
resseren.
door Wout Bareman
i TERNEUZEN - Op het bouwterrein van de
I Westerscheldetunnel bij Terneuzen wordt een
dubbele betonmortelcentrale opgebouwd. Die
gaat de speciale mortel (grout) leveren voor het
opvullen van de staartspleet van de boormachine
tijdens het boorproces. De centrale levert
bovendien het cementgebonden opvulmateriaal
(zandcementstabilisatie) voor de wegfundatie in
I de tunnel. De centrale bestaat uit twee aparte
menginstallaties met een bedieningsruimte. De
I aanvoer van de grondstoffen zand en grind, met
I een maximale korrelgrootte van acht millimeter,
geschiedt via een lopende band vanaf de
voorraadbunkers van de Betonwarenfabriek. Het
cement wordt per vrachtwagen aangevoerd en
opgeslagen in zeven cementsilo's van honderd
ton. De mogelijkheid bestaat om tijdens het
mengproces vliegas en andere stoffen toe te
voegen. In totaal is tijdens de bouw van de tunnel
ongeveer 10 0000 kubieke meter grout en 18000 0
kubieke meter zand-cementstabilisatie nodig.
Voor het transport van de grout zijn vijf speciale
grotwagons van dertien kubieke meter
beschikbaar. De zand-cementstabilisatie wordt
in partijen van ongeveer tweeëndertig kubieke
meter per keer naar de tunnel vervoerd.
De groutinstallatie op het tunnelbouwterrein,
foto Charles Strijd
Kunstenares Janny Steinfort: „Ik heb de bouwwereld eigenlijk altijd al interessant gevonden."
foto Charles Strijd
door Lilian Dominicus
TERNEUZEN - Vlakbij het
bezoekerscentrum van de
Westerscheldetunnel in
Terneuzen woont beeldend
kunstenares Janny Steinfort
met haar man Theun, project
manager en planner van het
tunnelproject. „Het huis hier op
het terrein stond al een tijdje
leeg. Mijn man bivakkeerde
voor zijn werk in een hotel in de
stad, en ik woonde nog in ons
oude huis buiten Zeeuws
Vlaanderen. We kwamen op het
idee het huis te betrekken en
kregen van de gemeente een
woonvergunning voor de duur
van de tunnelbouw. Zo werd ik
meer en meer bij het project
betrokken. Ik heb de
bouwwereld eigenlijk altijd al
interessant gevonden. Mijn
grootvader werkte ook al in de
bouw.
Reden voor Janny Steinfort om
zich meer te verdiepen in de
ontwikkelingen rond de bouw
van de Westerscheldetunnel. Ze
geeft nu rondleidingen in het
bezoekerscentrum
Haar atelier kijkt uit op de
ingang van het
bezoekerscentrum. „Toen ik
pas begon met beeldhouwen
was ik figuratiever bezig; nu
maak ik meer ronde vormen,
oervormen. Het is eigenlijk heel
typisch... ik maak bijna altijd
magere mannen en ronde
vrouwen. Ik weet echt niet
waarom."
Op de vraag of ze in haar
beeldhouwkunst al
geïnspireerd is geraakt door de
tunnel, antwoordt Steinfort:
„Ik heb natuurlijk al wel ideeën,
maar daar wil ik nog niets over
kwijt. Dat is het geheim van een
kunstenares, natuurlijk."
(Advertentie)
door Maurits Sep
GOES - Directeur V. Slenter van
de GGD Zeeland gaat de medi
sche hulpverlening bij rampen
in Zeeland leiden. Samen met de
korpschef van de politie en de
commandant van de regionale
brandweer wordt hij verant
woordelijk voor de totale hulp
verlening. Het driemanschap
moet de samenwerking tussen
de hulpverleners bij rampen
verbeteren.
Na de slechte coördinatie bij de
rampen in de Amsterdamse
Bijlmer en met het Hercules
vliegtuig in Eindhoven heeft de
regering politie, brandweer,
ambulancediensten en medi
sche hulpverleners opgedragen
de samenwerking te verbeteren.
Zij moeten als een keten gaan
functioneren. Door een einde te
maken aan de versnippering
moet het aantal doden en ge
wonden bij rampen en grote on
gelukken worden beperkt.
Niet alleen tussen de rode
(brandweer), witte (medici) en
blauwe (politie) hulpverleners
moet beter worden samenge
werkt, ook binnen die discipli
nes kan en moet het beter. Dat
geldt in het bijzonder voor de
spoedeisende medische hulp
verlening. Die is nog te versnip
perd over diverse instanties,
zoals huisartsen, GGD en zie
kenhuizen. Om daaraan een
einde te maken wil een stuur
groep onder leiding van burge
meester J. L. M. Mandos van
Borsele een regionaal genees
kundig functionaris aanstellen.
Veiligheidshuis
Omdat de GGD Zeeland een ge
meenschappelijke gezond
heidsdienst is van alle Zeeuwse
gemeenten, is ervoor gekozen de
directeur van de GGD de leiding
over de medische hulpverlening
bij rampen in handen te geven.
Die directeur, V. Slenter, krijgt
een bureau onder zich dat zich
specifiek met de rampenbestrij
ding gaat bezighouden. Volgens
Slenter wordt dat bureau tijde
lijk ondergebracht in het kan
toor van de GGD in Goes. Op
termijn zou het in het veilig
heidshuis in Middelburg moe
ten komen. Daarin worden de
politie Zeeland, de regionale
brandweer en de Centrale Post
Ambulancevervoer samen on
dergebracht. „Wij moeten zo
dicht mogelijk bij die centrale
meldkamer zitten.
De benoeming van Slenter tot
regionaal geneeskundig func
tionaris zal in oktober plaats
vinden. Het ondersteunend bu
reau gaat op 1 januari 2000 aan
de slag. Het bureau wordt be
taald door de Zeeuwse gemeen
ten en door de rijksoverheid, die
voor de verbetering van de
hulpverlening bij rampen lan
delijk 35 miljoen beschikbaar
heeft gesteld.
GS geven regels
outletcentra
SAS VAN GENT - Gedeputeer
de Staten van Zeeland komen
binnenkort met een beleid voor
outletcentra. In de nota wordt
aangegeven hoe de aanvragen
voor dergelijke centra in Goes
en Sas van Gent procedureel
worden afgehandeld en aan
welke regelgeving en richtlijnen
de aanvragen moeten voldoen.
Dit kreeg burgemeester J. Lo-
nink donderdag te horen tijdens
het overleg over de Sasse plan
ontwikkeling met gedeputeerde
J. G. van Zwieten van ruimtelij
ke ordening.
Lonink, die Van Zwieten op de
hoogte bracht van de vorderin
gen in de Sasse plannen, sprak
van een 'constructief gesprek'
Lonink: „Verder hebben we uit
gebreid gesproken over de pla
nologische inpasbaarheid van
outletcentra. Probleem is name
lijk dat van rijkswege nog geen
richtlijnen verstrekt zijn om
met dit nieuwe winkelconcept
om te gaan. De provincie wil
snel van het Rijk vernemen hoe
daarmee om te gaan. Ook heb ik
gezegd dat Sas van Gent een be
stemmingsplanwijziging voor
het voormalig CSM-terrein in
voorbereiding heeft, dat bin
nenkort bij de provincie ter
goedkeuring wordt voorgelegd.
Ik heb ook aangevoerd dat ik
hoop dat de provincie die goed
keuring niet opschort, omdat
het provinciebestuur straks met
een keuzeprobleem (Goes of Sas
van Gent) wordt geconfron
teerd. Zou dat namelijk gebeu
ren - en daar vrees ik best een
beetje voor - dan bestaat er een
kans dat Zeeland helemaal geen
cenfrum krijgt."
's Morgens jagen, 's middags vissen.
Was dat niet de droom van een
filosoof? - Zagers spitten op het slik.
Oesters rapen bij laag water. Een zilte
Zeeuwse variant?
Maar 's avonds is het tijd voor rusten,
dromen, denken over morgen.
Van ons mag u zich echter ook best
's morgens en 's middags in deze
fauteuil van Italiaans design en comfort
ontspannen!
Kees den Herder
Interieurstyling f
Walcheren
Noordweg 125, Serooskerke, 0118-593030