Het gejojo met Van Eycks museum Beelden met boodschap PZC De Drukkery brengt kunst uit het museum terug naar publiek 19ÖÖ-200Ö Een meeslepende vertolking van kamermuziek Lamp van de Broederschap getuigt van vrede zeeland 18 kunst cultuur vrijdag 25 juni 1999 sbw Het draagvlak voor de bouw van het museum van Aldo en Hannie van Eyck in Middelburg is groter dan ooit, maar de realisatie is nog ver weg. Het publiek, de nationale kunstwereld, cultuurgedeputeerde G. L. C. M. de Kok en het college van burgemeester en wethouders van Middelburg zijn voor. De vraag is: Krijgen zij voor hun plannen steun van Provinciale Staten en de gemeenteraad van Middelburg? De deze week bekendgemaakte overeenkomst die tot bouw van het museum moet leiden, bevat nog te veel vragen om op voorhand van de goedkeuring van de provinciale en gemeentelijke volksvertegenwoordigers verzekerd te zijn. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Ooit was de realisatie dichtbij. Op 13 sep tember 1993 besloot de gemeen teraad van Middelburg met der tien stemmen voor en negen tegen het museum van de Van Eycks te bouwen. Aan de stem verhouding en de datum dankt het museum een naam die in middels taboe is geworden: Mu seum 13/IX. Misschien zat het ongeluk in die triomfantelijke titel verscholen. Want het aantal tegenstanders Aldo van Eyck Het ontwerp voor museum 13/IX van Aldo en Hannie van Eyck. van het museum was in de ge meenteraad bijna even groot als het aantal voorstemmers en zij zullen het niet leuk hebben ge vonden daaraan tot in lengten van dagen te worden herinnerd. Toen nauwelijks twee jaar later dan ook de samenstelling van de raad wijzigde en de eerste paal van het museum door getreuzel van Aldo van Eyck nog steeds niet in de grond zat, grepen de tegenstanders alsnog hun kans. Zij waren inmiddels in de meer derheid en in twijfels rond een gezonde exploitatie vonden zij het excuus voor een merkwaar dige manoeuvre: het gemeente raadsbesluit werd terugge draaid. En daarbij bleven ze, ondanks een landelijke storm van protest en zelfs toen hun ar gumentatie verpieterde doordat de toenmalige staatssecretaris A Nuis met steun van de provin cie en een landelijk cultuur fonds twee miljoen gulden op tafel legde, naast de zevenen eenhalf miljoen die de gemeente zelf had gereserveerd. Vervolgens deed zich een aantal vreemde verschijnselen voor. Door de commotie beseften veel mensen ineens hoe zonde het zou zijn als de plannen van de Van Eycks niet zouden worden gerealiseerd. Onder de bevol king werd de sympathie voor het museum na het afblazen groter dan ooit. Mede daardoor leek de daarvoor bestemde ka vel in het onder supervisie van analyse Aldo van Eyck tot stand geko men Maisbaaigebied besmet. Tot op de dag van vandaag ligt het veldje braak. En een jaar ge leden ging de gemeente Middel burg toch weer denken aan een centrum voor beeldende kunst, dit keer in samenwerking met de provincie die haar heden daagse collectie niet meer in het Zeeuws Museum kwijt kan. Er werd gedacht aan een verbou wing van het huidige stadhuis. Aan een herkansing voor het ontwerp van de Van Eycks wilde nog niemand de vingers bran den. Ook niet stedenbouwkun dige Riek Bakker, wier woord in Middelburg wet is. Te weinig draagvlak, oordeelde zij Maar in januari overleed Aldo van Eyck. Cynisch genoeg deed dat de kansen keren. Onder lei ding van directeur Rudi Fuchs van het Stedelijk Museum in Amsterdam kwam een zware lobby op gang - mede geïniti eerd door D66 in Zeeland - om het museum in de Maisbaai als nog te bouwen, als eerbetoon aan de vermaarde architect. Te gelijk bood Fuchs zijn depotcol lectie aan om tentoonstellingen mee te maken. Toen kort daarop het onderzoeksbureau Arcadis berekende dat verbouw van het foto archief Wim Riemens stadhuis tot museum evenveel, zo niet meer, zou kosten als het Van Eyck-ontwerp, kon geen bestuurder er meer omheen. De ze week sprak De Kok in geval van gelijke kosten een voorkeur uit voor het ontwerp van de Van Eycks, gevolgd door de Middel burgse wethouder M. L. Strous die zei dat het Middelburgse college er net zo over dacht (waarmee de reeks van vreemde verschijnselen kan worden be sloten met de constatering dat in kringen van D66, CDA en WD in Middelburg een aantal politici onderhand duizelig moet zijn van de ommezwaaien die zij in deze kwestie hebben gemaakt). Zelfs Riek Bakker (ook D66) zou door Fuchs (ook D66) zijn omgeturnd. Er is draagvlak. Als voor het Van Eyck Museum wordt geko zen, zal het in tegenstelling tot zes jaar geleden een initiatief zijn van Middelburg èn de pro vincie, met bovendien flinke sympathie van de bevolking. De Koks voorkeur voor het ont werp van Van Eyck ligt voor de hand. Niet alleen is het een 'unieke gelegenheid' eenbijzon- der gebouw van de overleden architect neer te zetten, als ras politicus zal hij zich ook realise ren dat daarvoor bij het Rijk de buidel sneller wordt openge trokken dan voor de verbouw van het stadhuis. Dit keer is de exploitatie geen probleem, om dat Fuchs kunst beschikbaar stelt en het Zeeuws Museum een enorme collectie beheert, waar door een groot deel van het jaar programma zonder noemens waardige kosten kan worden gevuld. Het probleem zit 'm in de af spraken tussen De Kok en Strous. Ze zijn een stappenplan overeengekomen om de Stich ting Beeldende Kunst Middel burg en het Zeeuws Museum op termijn te laten fuseren. Voor dat in het kader daarvan een nieuw museum aan bod komt, moet eerst het Zeeuws Museum worden opgeknapt. Daarvoor wordt de twee miljoen gulden aangewend die Middelburg en de provincie vorig jaar apart hebben gezet...voor een nieuw museum. Provinciale Staten zullen dat-wel best vinden, maar de vraag is of de Middelburgse gemeenteraad toestaat dat Strous dat geld voor een andere bestemming aanwendt. In ruil daarvoor heeft hij welis waar bedongen dat de provincie flink over de brug komt voor een nieuw museum (éénderde van de totale kostprijs die op ten minste tien miljoen gulden wordt geschat) maar dat is van later orde en de geschiedenis be wijst hoe makkelijk museum plannen worden afgeblazen. Gezien de tegenstand in de Sta ten - vorig jaar - voor het alvast reserveren van één miljoen gul den voor een nieuw museum toonden, mag zeer worden be twijfeld of een meerderheid te vinden is voor een uiteindelijke investering van meer dan drie miljoen gulden. Het is maar voor cultuur, immers. De Kok heeft van zijn collega-gedepu teerden een 'positief mandaat' gekregen, zo liet hij deze week niet na te benadrukken. Maar het is een veeg teken dat ze uit gerekend hun toestemming ont hielden aan de cruciale stap van het stappenplan - de bouw van een nieuw museum - omdat die nog 'onvoldoende zou zijn on derbouwd en uitgewerkt'. door Ben Oerlemans MIDDELBURG - In De Druk kery aan de Middelburgse Markt is sinds enige maanden galerie Tube gevestigd. Er wordt voornamelijk moderne kunst tentoongesteld en vanaf vandaag (vrijdag) tot en met 30 september staan achttien Zeeuwse schilders en beeld houwers centraal. De expositie loopt tussen de rekken met boeken en cd's door en omvat zowel figuratief als abstract werk. Door de opstelling van de schilderijen worden alle bezoe kers van de Drukkery gecon fronteerd met de kunst. Zeblij- ven erbij stil staan en er wordt geregeld werk aangekocht. Dat is precies de bedoeling van Wil liam Verstra eten, de eigenaar van Tube. Moderne kunst spreekt tegen woordig blijkbaar niet meer aan. Musea die moeilijk toe gankelijk werk exposeren blij ven akelig leeg, kunstwerken worden nauwelijks meer ge kocht door het publiek en de overheid schaft werk aan, dat na verloop van tijd weer in een depot verdwijnt. Het zijn juist de galeriën die weer vanaf de basis beginnen en de modern ste kunst bij de mensen bren gen. Ze hebben succes. Er blijkt een markt voor abstract werk te bestaan. Drempel Een bewijs hiervan vormt Tube. Enige maanden geleden werd de galerie geopend. Geen kunst in een museum 'want daarvoor is de drempel te hoog', aldus Verstraeten. Ook geen expositie in een losstaan de galerie. „Je ziet toch dat mensen moeite hebben om daar naartoe te gaan", vervolgt hij. „Maar kunst moet terug naar de basis. De overheid heeft de laatste jaren de kunst markt min of meer bepaald en daardoor een groot reservoir aan beroepsartiesten in het le ven geroepen die geen binding meer had met het publiek. In moderne musea wordt voorna melijk hermetische, moeilijk toegankelijke kunst getoond. De kunstenaars zelf zitten vaak in een traject van stipen dia en beurzen en komen onaf hankelijk te staan van verza melaars en de man in de straat, wat de binding met de maat schappij vaak verbreekt. Maar er is een tegenstroom op gang gekomen. Schilders die weer alleen in galerieën hangen; beeldhouwers die bewust niet bij de overheid aankloppen, maar de kunst teruggeven aan wie het toebehoort: het pu bliek." De angst om kunst 'gewoon in een winkel' te hangen is groot. Het komt geregeld voor dat kunst in de openbare ruimte wordt vernield. Maar volgens Verstraete is hier in de Drukke- iy geen sprake van. „Je ziet mensen die langs de schilderij en lopen als ze een cd of een boek willen aanschaffen. Ze staan erbij stil en vragen naar de prijs. Vaak blijkt een mooi schilderij nog minder te kosten dan een poster. Zelfs jongeren die in de Drukkery komen ska ten raken de schilderijen niet aan en kijken ernaar. Zo kun je zien dat moderne kunst wél aanslaat, als het maar op een juiste manier wordtgepresên- teerd." Leon Riekwell heeft werk hangen met als achter grond 'Kreta-blauw'. Het zijn enige Warhol-achtige foto's met paars-zwarte kleuren. Daarnaast een grote plaat met een Oosterse tatoeage en bid dende boeddhisten. Sander Littel heeft expressionistisch werk hangen. Boten aan de ha- ven met een gele achtergrond. De scherpe kielen afgetekend in de lucht. Een schilderij enreeks van Wim Hofman vertelt als het ware een verhaal van de zee. Een rij foto's naast elkaar op verschil lende hoogte geeft een telkens veranderend perspectief. Ook van William Verstraetens eigen hand hangt een abstract schilderij. Oranje vlakken te gen een zwarte achtergrond. Truus van den Boezem heeft zich laten inspireren door be graafplaatsen tegen een ach tergrond van Sevilla-rood. De ijzeren grafkruisen geven een suggestief beeld en werpen een schaduw tegen de achtergrond. Lokale kunst „We willen bewust de lokale kunst wat benadrukken", be sluit Verstraeten. „Middelburg werkt bewust aan een interna tionaal imago, waaronder Het betoverde plein; een prima ini tiatief, waarbij mensen op straat worden geconfronteerd met kunst, het mooi vinden en er vragen bij stellen. Hier wil ik bewust de Zeeuwse kunste naar een plaats geven. Laten zien dat er in deze provincie ook voldoende talent leeft om een groot publiek te boeien" Werk van Marcel Robbe Een van de kunstwerken van Thierry Lauwers in de beeldenroute. foto Charles Strijd door Jean-Lou de Gucht HENGSTDIJK - Hengstdijk, een polderdorp....beelden. Zo heet de expositie van de Belgi sche kunstenaar Thierry Lau wers die donderdagavond door wethouder F. van Driessche van Hontenisse is geopend. De ex positie omvat twaalf beelden die in de dorpskom van Hengst dijk staan opgesteld. De beel denroute is tot stand gekomen op initiatief van het Midzomer feestcomité Hengstdijk. Cultuurwethouder F. van Dries sche refereerde in zijn openings woord aan de actieve rol die het Midzomerfeestcomité speelt in het culturele leven van de ge meente Hontenisse. „Vorig jaar heeft het Midzomerfeestcomité al laten zien wat het cultureel in zijn mars heeft. Denk alleen maar aan de deelname van de Gentse kunstenaars aan het Midzomerfeest en de groots op gezette expositie in de kerk in december. Het Midzomerfeest comité probeert op deze manier de mensen dichter bij elkaar te brengen. Wat zij op dit moment doen is een goede basis om ver der uit te bouwen. Ouderwets Na het openingswoord van de wethouder liep kunstenaar Lauwers met de genodigden door het dorp om enige uitleg te geven over zijn beelden. Hij vindt zichzelf een echte ouder wetse kunstenaar. „Kunst is voor mij in de eerste plaats kunst. Pas daarna gaat het mij erom dat ik er geld mee kan ver dienen." Lauwers legt uit dat ie der beeld van hem een bood schap heeft. „Waar zijn we nu eigenlijk in de maatschappij mee bezig", zegt hij. „We zijn bezig onszelf naar de vaantjes te helpen", legt hij uit terwijl hij In het laatste jaar van de twintigste eeuw blikt de PZC van dag tot dag terug op niauws- :j feiten uit Zeeland. door Carla van de Merbel Het is zaterdag, 25 juni 1960. Rond half drie 's middags komt in het gemeentehuis van Kapelle een gezelschap bijeen. Doel van hun samenzijn: de we- reldveteranendag. In 22 landen komen die 25e juni oud-strij ders bij elkaar om de slachtof fers van de Tweede Wereldoor log te gedenken en 'te getuigen van de wereldvrede', zoals de oud-strijders het noemen. Vanaf het Kapelse gemeente huis lopen de genodigden in een stoet naar de Franse militaire begraafplaats. Onder hen zijn Oorlogsweduwe J. Zegers-Tho- renaar (in klederdracht) uit Wolphaartsdijk ontvangt op de Franse militaire begraafplaats in Kapelle de Lamp van de Broederschap uit handen van de Haagse weduwe A Zegers-Ver- hey. Op de achtergrond onder meer burgemeester H. G. van Suylekom van Kapelle. onder andere de commissaris der koningin in de provincie Zeeland, jhr. mr. A F. C. de Casembroot, en de oorlogswe duwe J. Zegers-Thorenaar uit Wolphaartsdijk. Vooral voor mevrouw Zegers is het een bij- zondere dag. Zij krijgt nameli jk1 de Lamp van de Broederschap, een lamp 'die de herinnering aan de gevallenen in de Tweede Wereldoorlog levendig moet houden en het symbool is van liefde en vriendschap tussen de volkeren'. De Lamp der Broederschap wordt dat jaar voor de derde keer overhandigd. In 1958 werd de eerste lamp overgedragen in - Rotterdam, het jaar daarop ini Den Haag en nu dus in Kapelle. Weduwe Zegers-Thorenaar f krijgt de lamp uit handen van de'' Haagse oorlogsweduwe A Ze- gers-Verhey. Maar eerst zijn er-1 toespraken, onder meer van de"' vice-voorzitter van het Neder-* landse comité 'De Lamp van de Broederschap', de oud-Middel-1 burger jhr. F. Beelaerts van Blokland. Hij benadrukt dat 'de lamp' klein is maar een groot licht heeft, Volgens hem gaat het erom „banden van broeder-1 schap te smeden bij de graven van hen, die voor een betere we reld stierven". Na nog een paar toespraken wordt koraalmu-1 ziek ingezet. Tijdens het spelen van deze muziek wordt de Lamp van de Broederschap door de m Haagse weduwe overhandigd P' aan mevrouw J. Zegers-Thoren aar. De Lamp van de Broederschap wordt later overgebracht naar het gebouw van de provinciale griffie in Middelburg. Daar zal een jaar lang het licht branden de worden gehouden. tol 0] bij zijn beeld Teryosaurus staat. De kunstenaar moet volgens hem de mensen laten nadenken. Met Teryosaurus wil hij de we tenschappers die zich met het klonen van mensen bezighou den waarschuwen. „Als zij op deze weg voortgaan, zal dat het einde van de mensheid beteke nen. Klonen zullen klonen ma ken. Dat zal het einde van alles zijn." Rondom het beeld staan 150 kruisjes. Die staan volgens hem symbool voor de 150 gezinnen in Hengstdijk. De mensen uit deze gezinnen zullen volgens hem ook ooit sterven. Hij vindt het nuttig dat de mensen ook eens over hun eindigheid nadenken. Lauwers wil echter niet dogma tisch overkomen. „Ik geef alleen maar mijn visie", zegt hij. „Mensen moeten zelf maar uit maken wat ze er mee doen." De expositie in Hengstdij k is nog te bezichtigen tot en met 23 juli. MIDDELBURG, Burgerzaal Internationaal Muziekfeest. Wolfgang Schroder, Benjamin Schmid, Wouter Vossen, viool; Daniel Raiskin, Zvi Carmeli, altviool; Ramon Jaffé, Quirine Viersen, cello; Wenzel Fuchs, klarinet; Lisa Smirnova, Miklós Skuta, piano. Werken van Beet hoven, Von Herzogenberg en Dvorak door Leen de Broekert Ingeklemd tussen twee gelief de kamermuziekwerken van Beethoven en Dvorak stelde de uitvoering van het strijktrio opus 27/2 van Heinrich von Herzogenberg ons in de gele genheid even te snuffelen in de volgestouwde kast met 'verge ten' componisten uit de vorige eeuw. Brahms en Von Herzogen berg waren in die mate muzikale geestverwanten, dat Brahms schroomde om kritiek te uiten op de werken van zijn vriend, omdat hij dan in de verleiding kwam over zichzelf te oordelen. De uitvoering door Schroder, Raiskin en Jaffé, die dit werk even aan de vergetelheid ont rukten leverde een welsprekend pleidooi op voor Von Herzogen berg. In de opvallende polyfone buitendelen hielden de spelers door een wijs schiften van hoofd- en bijzaken de aandacht optimaal gevangen. Het pasto raal getinte Andantino en het naieve volksliedachtige Tempo di Menuetto bekoorden in hoge mate. Door de wat schrale viool toon van Wolfgang Schroder boette de sensuele buitenkant van het stuk j ammer genoeg iet wat in aan glans. De inzet van het programma - het trio opus 11 van Beethoven - was buitengewoon pakkend. Fuchs, Jaffé en Skuta brachten in een boeiende conversatie de dramatiek, de humor en de ly riek die in het werk besloten lig gen optimaal tot klinken. Pia nist Miklós speelde zijn partij bijzonder rank en verfijnd, zon der daarbij de accentuering en dynamiek uit het oog te verlie zen. Hij integreerde - zonder in anonimiteit te verdwijnen - de pianoklank heel mooi in het to tale klankbeeld. Ramon Jaffé maakte van zijn lyrische mo menten vervoerende stukjes bel canto. Wenzel Fuchs paarde subtiliteit aan een gulle expres siviteit. Het pianokwintet opus 81 van Dvorak is één van die zeldzame stukken - het Forellenkwintet van Schubert is er nog zo één - 'j die je als 'archetypische kamer muziek' zou kunnen betitelen. Met de meeslepende vertolking van dit meesterwerk zorgden Schmid, Vossen, Carmeli, Vier sen en Smirnova voor de bekro ning van deze kamermuziek- J avond. Het waren vooral de '1 intens warme viooltoon van j| Benjamin Schmid en de sonore i cello van Quirine Viersen die het i klankbeeld bepaalden. Bij pia- 'l niste Lisa Smirnova zit deze muziek zonder twijfel in het bloed. Slavisch-gepijnigde J blikken over haar schouder werpend speelde ze de muziek niet, ze leefde Dvoraks noten. Maar op de een of andere manier wist ze haar gedrevenheid niet adequaat om te zetten in pre sente klank. Haar aandeel leek j soms bladzijden lang meer een continuopartij dan een concer terende romantische klavier partij. In de fortissimo-cli- maxen kon ze niet voldoende kracht mobiliseren om tegen spel te leveren tegenover het strijkersgeweld. In de meeste gevallen moeten de strijkers het onderspit delven in de strijd met de zwarte driepotige masto dont. Het is niet meer dan bil lijk, dat ditmaal de Steinway eens genoegen moet nemen met de tweede plaats. Het publiek beloonde na deze uiterst span nende Dvorak de musici met een langdurig applaus. Advertentie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 18