Vissen met de duivel Hé dolfijn, je moet 'bal' zeggen Waanzee van Robert Haasnoot Ewout van der Knaap Dfjr% kunst M?£j\* cultuur 12 et een zekere regelmaat staan er berichten in de krant over bloedige uitbarstingen van godsdienstwaanzin. Mensen plegen collectief zelfmoord, men beraamt aanslagen op de duivelse buitenwereld. Zulke dingen gebeuren niet alleen in Texas of Tokio, maar ook op een vissersboot uit Katwijk. In zijn roman Waanzee vertelt Robert Haasnoot het verhaal van de KW 171. Ietterkundige kroniek Durs GrünbeinAan onze dier bare doden (oorspronkelijke titel: Den Teuren Toten, Poëzie- centrum, 47 blz., ƒ29,90, ver taald door Jan H. Mysjkin). De Duitse schrijver Durs Grünbein (1962) publiceerde vijf dicht bundels, een verzameling essays en vertalingen. In 1995 ontving hij de Georg-Büchner-preis, de meest prestigieuze prijs in de Duitse letteren. Aan onze dier bare doden, 33 epitafen, is de volledige vertaling van zijn der de dichtbundel uit 1994. Toon Teilegen: Er ligt een appel op een schaal (Querido, 72 blz., 15,-). Een keuze uit de gedich ten (voor volwassenen en kinde ren). Jana Beranova: Tussen de rivie ren (De Geus, 64 blz., ƒ29,90). De in Tsjechië geboren Jana Be ranova schrijft poëzie en proza en maakte naam als vertaalster van Milan Kundera. Tussen de rivieren is haar vierde dicht bundel. Marco Nijmeijer: Lief er zal geen liefde zijn (De Geus, 64 blz., 29,90). Debuut. In zijn ge dichten - Marco Nijmeijer 1964 publiceerde onder meer in het tijdschrift Passionate - is vaak sprake van het aanwakkeren en het teloorgaan van de liefde. herdrukt Leon UrisVerlossing (oor spronkelijke titel: Redemption, De Prom/Torenpocket, 751 blz., 24,90). Twintig jaar (1895- 1916) uit het leven van drie fa milies tegen de achtergrond van de Ierse vrijheidsstrijd en de in ternationale politiek. Vervolg op Uris' roman Trinity. Marek Halter. De herinnering aan Abraham (De Prom/Toren pocket, 710 blz., 25,-). In een onderzoek dat zes jaar duurde volgde de in Polen geboren Ma- rek Halter (1936) het spoor van zijn familie terug tot aan 70 jaar na Christus, toen Abraham de schrijver met zijn gezin moest vluchten uit het in brand staan de Jeruzalem. Familiesaga over tweeduizend jaar Europese ge schiedenis in een derde, goedko pe herdruk. Nieuwe titels in de Ooievaar reeks: Kerstin EkmanOnder de sneeuw (224 blz., 15,-), mis daadverhaal over het leven in een kleine gesloten dorpsge meenschap in Lapland en de grillige natuur; Bruce Chatwin: In Patagonië (232 blz., 9,90), ontmoetingen met exentrieke bewoners en reizigers van de zuidelijke punt van het Zuid- Amerikaanse continent; Bleker Elmendorp: Zwart'glas (288 blz., 15,-), psychologische ro man, literaire soap en misdaad verhaal uit 1997; Deborah Tan- new. Je begrijpt me gewoon niet (352 blz., 9,90) over schijnbaar onverklaarbare misverstanden tussen mannen en vrouwen; Alessand.ro BarberoHet mooie leven en de oorlogen van ande ren (520 blz., 19,50), de avon turen van mr. Pyle, gentleman en spion in Europa; René Appel: Tweestrijd (304 blz., 15,-), David Yallop: Goddeloze alli anties (Van Gennep, 384 blz., 39,90). Thrillerdebuut van de onderzoeksjournalist David Yallop, bekend geworden door zijn boek De voetbalmaffia. De hoogste bazen van de drugskar tels besluiten een eigen kandi daat in te zetten in de Ameri kaanse presidentsverkiezingen om zo de dreigende legalisering van drugs af te wenden. De kan- diaat die ze kiezen is een zeld zaam eerlijke televisiepredi kant. Linda J. Larosa Barry Tanen- baum: De toevalsfactor (Archi pel/De Arbeiderspers, 309 blz., 25,-). Tweede druk van Laro- sa's 'klassieker' uit 1971, door de schrijfster bewerkt tot een succesvolle televisiefilm over een complot van mensen die bij elkaar komen om een spel te spelen met moord en doodslag als inzet. Geheimzinnige spelre gels heersen over leven en dood. De politie van New York scha kelt de beroemde criminoloog Noah Aikman in om de sensa tionele en paniek zaaiende mis daden op te lossen. Katwijk heet Zeewijk, de KW 171 is omgedoopt tot ZW 171, Arie Vlieland wordt Arend Falkenier genoemd, maar verder volgt Robert Haasnoot in grote lijnen het verhaal van de 'Gekkenlogger'. De in 1961 geboren schrijver debuteerde twee jaar geleden met het nauwelijks opgemerkte De kracht van het woud. Met zijn tweede roman Waanzee zal het vermoedelijk anders gaan: alleen al de stof van dit boek maakt je nieuwsgierig. In Katwijk wordt er blijkbaar nog steeds geheimzinnig over gedaan, verslagen en rapporten blijven achter slot en grendel, maar een vriend van de auteur wist 'op inventieve wijze' de documenten over de rampzalige reis van de KW 171 in september 1915 te bemachtigen. Haasnoot wendt voor dat we een verslag uit 1949 in handen houden, geschreven door de gemeentesecretaris van 'Zeewijk'. Die zal „trachten de geschiedenis van de Gekkenlogger zorgvuldig en op integere wijze te reconstrueren." Wel heeft hij de betrokkenen moeten beloven z'n bevindingen geheim te houden, in elk geval voor vijftig jaar. Vandaar dat we in 199 9 zijn relaas kunnen lezen. Hij kent 'Arend Falkenier', de hoofdpersoon in het drama, persoonlijk en heeft ih 1916 in de tuin van een krankzinnigengesticht „letterlijk aan den lijve ondervonden wat hij vermag, hoe hij op onverklaarbare wijze de natuurlijke orde der dingen verstoren kan." Aanvankelijk dacht men aan alcoholmisbruik toen ontdekt werd wat zich op de Nederlandse haringlogger had afgespeeld. Een Noors koopvaardijschip pikte de verdwaasde bemanning op, de volstrekt onttakelde vissersboot werd naar het Engelse Grimby gesleept, drie opvarenden bleken op gruwelijke wijze om het leven te zijn gebracht. Even maakten de artikelen in de pers over onderzeeboten en mijnen plaats voorberichten met koppen als 'The Noordzee Horror', 'Dutchmen who went mad', 'Strange Story of Religious Mania'. Inderdaad was de tragedie te wijten aan een uitbarsting van godsdienstwaanzin. Een van de opvarenden had zich in het hoofd gehaald dat hij Christus was en dat de logger bevrijd moest worden van duivelse krachten. De meeste anderen hadden hem klakkeloos geloofd, de twijfelaars werden vermoord. Zulke collectieve hysterie is en blijft, ook na het lezen van Waanzee, een onbegrijpelijk verschijnsel. Haasnoot weet het onaannemelijke in zijn boek, dat het midden houdt tussen een foto Peter Nicolai documentaire en een roman, toch aannemelijk te maken. Dat doet hij vooral door in te gaan op de sfeer in 'Zeewijk', een dorp vol godvruchtige mensen die heilig geloofden dat het einde der tijden naderde. De oorlog die in 1914 begon was voor hen het bewijs dat Satan zich liet gelden. In de eigen woonplaats zag 'het volk van God' de opkomst van het toerisme met lede ogen aan. Van de kansels werd hel en verdoemenis gepredikt. De wereld van uitverkorenen en verworpenen, zieners en genezers in het bevindelijke dorp wordt overtuigend beschreven. Het is of het Maassluis zoals we dat kennen uit het proza van Maarten 't Hart tot de derde macht verheven wordt. Alles wat bij hem kleurrijk en grappig is, wordt hier echter inktzwart en beklemmend. 'Arend Falkenier' is in feite niet meer dan een logisch voortbrengsel van zijn omgeving. Na een enigszins losbandig leven heeft hij zich radicaal bekeerd. Deze Paulus van Zeewijk is altijd een vreemde kerel geweest, die over bovennatuurlijke krachten leek te beschikken. Ook nu hij met God wandelt, raken velen van zijn daden en verhalen onder de indruk. Tijdens de eenzame weken op de 'Noordster', de ZW 171, verkondigt hij de andere bemanningsleden 'de heerlijkheid Gods'. Zelfs de schipper weet hij te beïnvloeden. Arend staat, zo denkt menigeen, in direct contact met de Allerhoogste. „De ernst der tijden was van zijn gezicht af te lezen", meldt de gemeentesecretaris. Meer en meer doordringt hij zijn collega's van „hun rampzalige doodsstaat en de noodzaak van bekering." Ze varen met him dertienen rond als Jezus en zijn discipelen. Er wordt steeds minder gevist en steeds meer over het geloof gepraat. Op een nacht heeft Arend een visioen: hij zou met en in Christus zijn gestorven, hij profeteert dat de wereld is vergaan en zij de laatste overlevenden zijn. Men meent bazuingeschal te horen en de contouren van het hemelse Jeruzalem te zien. Om die stad te kunnen bereiken, dienen drastische maatregelen te worden genomen. Drie mannen moeten hun ongeloof met de dood bekopen, vooral de zelfbenoemde Messias hakt er genadeloos op los. Om de duivel te verslaan, moet ook het schip worden gezuiverd. Alles wat los en vast zit gaat daarom overboord. Pas veel later beseffen de schepelingen wat ze gedaan hebben, het is of ze ontwaken uit een roes. Het optreden van Arend was dermate dwingend geweest dat de nuchtere verteller moet bekennen dat ook hij „geen verweer zou hebben gehad tegen de besmettelijke gekte aan boord en dat is een verontrustende waarheid.Er is iets in ons mensen waardoor we vatbaar zijn voor wanen, voor massale hysterie, voor dolgedraaid nationalisme, voor religieuze verdwazing, voor moorden in de naam van God. Waco - de plaats waar David Koresh en zijn volgelingen ondergingen - is overal. In Ierland, Iran, Israël. Maar dus ook in Katwijk en ergens diep verborgen in ons. Hans Warren Robert Haasnoot: Waanzee -192 pag./gebonden/ f 34,90 - Uitgeverij De Geus, Breda - ISBN 9052266689. proza. Maarten tHartDe gevaren van joggen (De Arbeiderspers, 279 blz., 35,-). Gebundelde co lumns, die eerder in kranten verschenen. Anton Haakman: Het filiaal (Meulenhoff, 189 blz., ƒ34,90). Roman met geschiedenissen die zich herhalen en in elkaar ver vlochten raken; met mensen, huizen en winkels die elkaar be spiegelen. Hassnae Bouazza, red.: Achter de sluier (Prometheus, 164 blz., 24,90). Verhalen over Arabi sche vrouwen in of afkomstig uit Noord-Afrika en het Mid den-Oosten, geschreven door bekende en minder bekende Ne derlandse en internationale schrijvers. Philo Bregstein: Gesprekken met Jacques Presser (De Prom, 154 blz., 24,90). Dit jaar is het honderd jaar geleden dat de his toricus en schrijver Jacques Presser is geboren. Enkele maanden voor zijn dood in april 1970 werd Presser uitgebreid geïnterviewd door cineast en schrijver Philo Bregstein. Met een nawoord van professor Ni- colette Mout. Arend Evenhuis: Hamlet woont hier niet (De Prom, 72 blz., 19,90). Reisverhalen, eerder gepubliceerd in het dagblad Trouw. Hannéke Paauwe: Bijten in het toeval (De Arbeiderspers, 232 blz., 29,90). Outcasts, zwer vers, gekken, verdwaalden, moedelozen en bedrogenen be volken de verhalen in de de buutbundel van de in Brussel wonende schrijfster Hanneke Paauwe. De reis van Harm Kamerlingh Onnes (Verloren, 288 blz., 49,-, geïllustreerd, bezorgd door Dirk A Buiskool). Brieven uit de Oost 1922-1923 van een 29-jari- ge jongeman, op reis van Neder land naar Nederlands-Indië, China en Japan. In de jaren vijf tig maakte Harm Kamerlingh Onnes naam als schilder en ke ramist. Tessa de Loo: Een gevaar op de weg (De Arbeiderspers, 120 blz., 22,50). Verzameling vrolijk- kritische verkeersbespiegelin- gen en autoverhalen. Het me rendeel van de teksten ver scheen eerder in het autoblad Carros. poëzie thriller uit 1998 overeen meisje dat ongewild in een strijd op le. ven en dood verwikkeld raak; omdat ze te veel weet; Martin Bril Dirk van Weelden: fa. beidsvitaminen (472 blz., 15. het wereldbeeld van twee schrijvers alfabetisch geor- dend; Lydia Rood: Louter lust (216 blz., 9,90), vijftien eroti. sche verhalen. In de Sirene Pocketreeks ver schenen: Barbara Esstman. Laat mij de herinnering (32i) blz., 14,95), liefdesgeschiede nis die zich afspeelt op een paar denfokkerij in Missouri; Peter Mayle: Een hondenleven (175 blz., 9,95), de amoureuze esca pades, atletische verrichtingen, ontmoetingen en genietingen van een hond; Ruth Rendell: De bezeten minnaar (160 blz 14,95), psychologische mis- daadroman uit 1976 en Ted Si- mon: Jupiters reizen (608 blz., 19,95), de reisavonturen van een man die in z'n eentje vier jaar lang op zijn motor de we reld doorkruiste. In de Poema Pocketreeks: Paul Theroux: De laatste dagen van Hongkong (240 blz., 15,-), ro man over de ondergang van eer. oude koloniale Engelse familie in Hongkong; Alain de Botton: Proeven van liefde (232 blz., ƒ15,-), het verhaal van een op bloeiende relatie; Nick Hornby High fidelity (256 blz., 15,-), roman over een eigenaar van een platenzak die worstelt met de belangrijke dingen in het le ven en Martin Amis: De pijl van de tijd (168 blz., 12,50), het le vensverhaal van man, gevangen in het lichaam van een nazi arts, chronologisch achterste voren verteld. Marjan Berk: De dikke Berk (Atlas, 494 blz., 29,90). De vier populairste romans van Marjan Berk: De dag dat de mayonaise mislukte, De feminist, De kracht van liefde en Mo tormamma gebundeld. thriller Gayle Lynds: De blinde pianiste (oorspronkelijke titel: Mosaic, Archipel/De Arbeiderspers, 521 blz., 49,90). Na Maskerade een nieuwe thriller van de Ameri kaanse journaliste Gayle Lynds. De blinde concertpianiste Ju lian Austrian krijgt tijdens een galaconcert ineens haar ge zichtsvermogen terug. Haar eu forie wordt nog diezelfde avond in de kiem gesmoord wanneer ze getuige is van de moord op haar moeder. Zij is wanhopig maar vastbesloten de moordenaar te vinden. Al eeuwen lang is er een speciale ver standhouding tussen dichters en dolfij nen. Van de Griekse dichter Arion (actief aan het einde van de zevende eeuw voor on ze jaartelling) is niet één versregel meer be kend, maar elke literatuurliefhebber kent het verhaal dat hij door een dolfijn gered zou zijn. Voor die wonderbaarlijke actie zijn dé dichters de dolfijnen altijd dankbaar ge weest. In de poëzie spelen de dieren dan ook een prachtige rol. Volgens Leo Vroman zijn dolfijnen zelfs vérder dan wij mensen. „Dol fijnen woonden lang geleden/ in Kiev, Kleef en andere steden", schreef hij. Maar toen vonden de dieren het kruit en later de atoombom uit. Daar schaamden ze zich zo voor dat ze besloten terug naar de oceaan te gaan, „en zij verloren in het schuim/ weer bril en opponeerbare duim." De moraal van Ewout van der Knaap signaleert een 'dolfijnise- ring' van de maatschappij, foto Katrien Mulder Vromans verhaal ligt voor de hand: „Dolfij nen! Schatjes! Maak ruim baan,/wij komen achter jullie aan." Het gedicht maakt duidelijk hoe er tegen woordig over dolfijnen gedacht wordt. In het westen dan, in Japan liggen de dieren keurig gefileerd in de supermarkt. Dolfij nen zouden minstens zo intelligent zijn als wij, maar ze vertegenwoordigen het onbe- dorvene. Volgens Ewout van der Knaap (geb. 1965), docent moderne Duitse litera tuur aan de universiteit van Utrecht en au teur van het alleraardigste boek De poëzie van de dolfijn, is er zelfs sprake van een 'dol- fijnisering' van de maatschappij. De dolfijn is populairder dan ooit, is te zien aan de dol- finaria en aan het assortiment in de speel goedwinkels. Voor New Age-denkers is de dolfijn een symbool. De dieren zouden volgens hen „een grote auratische waarde (hebben). Zij geven spirituele boodschappen aan degeoe- fende verstaander, die van deze interactie kan leren." Van der Knaap schrijft ironisch, maar ook enthousiast over de plaats van de dolfijn in het leven en in de kunst. Maar uiteraard gaat hij vooral in op gedichten waarin dol fijnen opduiken. Naar volledigheid streefde hij niet - bij voorbeeld het aangehaalde ge dicht van Vroman blijft onvermeld - maar hij deed allerlei ontdekkingen in de Duitse, de Engelstalige en onze eigen literatuur. Van Robert Lowell las hij een dichtbundel The Dolphin, van Stephen Spender een gedich- tenboek Dolphins. Hij begint zijn overzicht in de oudheid, om via Shakespeare, Goethe, Byron en vele anderen bij onze tijd te belan den. Juist in de laatste decennia zouden de meeste dolfijngedichten zijn geschreven, in ons land onder anderen door Judith Herz- berg, Jacques Hamelink en Hans Faverey. Over de cyclus 'Man dolphin/ Mens doi- fijn' van de laatste worden in deze uitgave interessante opmerkingen gemaakt. Het gaat om een humoristische reeks. De dichter spot met een trainer die hardnekkig blijft proberen een met een bal spelende dolfijn dat ding ook bal te laten noemen: „Je moet 'bal' zeggen,/ dolfijn. He, dolfijn:/ 'bal'. Zeg nu eens:/ bal." Werd er maar vaker zo verhelderend en aan stekelijk over poëzie geschreven als in deze verrassende bundel. Ewout van der Knaap heeft de band tussen dolfijnen en de erfge namen van Arion voorgoed bezegeld. H.W. Ewout van der Knaap: De poëzie van de dolfijn - 144 pag./ geïllustreerd/ f 29,50 - Umbra, Maars- sen - ISBN 9074668127. vrijdag 25 juni 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 12