Zeeland kunst In het vissersdorp van Winnende verhaal van de Galsan Tschinag is Koppensnellers voelen LUilUUl 12 13 15 16 I heeft een I filmisch I landschap Fedja van Huet in Wilde Mossels 11 Robert Haasnoot heersen Gouden Strop zou zo in stamhoofd, sjamaan, zielskracht in gesnelde p I I J f 11111* God en de duivel Zeeland kunnen spelen zanger, zieneren schrijver koppen n. at, Fedja van Huet speelt Marinus van der Lubbe in Ongeblu: maandenlang aan hebt gewerkt. Het loopt altijd op een teleurstelling uit. Door de montage ben je zo afhankelijk van wat anderen ei-van hebben gemaakt. Je bent gewoon overgeleverd, dat wil zeggen: er komt nooit uit wat je zelf verwachtte. Persoonlijk heb ik een goed gevoel bij Wilde Mossels. Maar dat zegt niets over hoe het publiek de film ontvangt. Tijdens de opnamen van 'Karakter' heb ik bijvoorbeeld ook nooit gedacht, wel gedroomd, dat de film zo'n groot succes zou worden." „Karakter won dus een Oscar voor de beste buitenlandse film.Mensen denken, oh, dus hij kan nu alles doen wat hij wil. Hij zwemt in het geld en hij heeft de rollen voor het uitkiezen. Maar dat heeft niets met de werkelijkheid van de Nederlandse film en het theater te maken. Ik ben al blij dat ik mijn huur kan betalen. Als je rijk wil worden moet je voor de FBTO reclame gaan maken, maar dat doe ik niet. Ik kies voor kwaliteit. Goede Nederlandse film- en toneelacteurs verdienen niets. En wat de keuze van de rollen betreft, je moet gewoon weer voor alles auditie doen, want in Nederland liggen de rollen niet voor het oprapen. Alle Nederlandse acteurs van mijn leeftijd doen auditie als er een kwaliteitsfilm op stapel staat. En dan moet je maar net het type zijn dat de regisseur zich heeft voorgesteld. Ik ben voor velen die jongen van 'Karakter', dat is de valkuil. Om een voorbeeld te noemen. Ik was niet het type dat Erik in zijn hoofd had toen hij het script voör Wilde Mossels schreef. Hij had een jongen in gedachten die er veel fragieler uitzag. Eentje die naar het vrouwelijke neigt, een androgyn type, met sluik haar zoals Kurt Cobain. Maar ik ben van nature vrij fors en gespierd. Pas toen ik die pruik op had zag Erik het zitten. En gelukkig koos hij voor de spelprestaties. Maar dat is de praktijk van het filmbedrijf. Er moeten altijd compromissen worden gemaakt." „Ik wil niet kiezen tussen theater en film Ik kan het theater niet missen, het directe contact met het publiek, de sfeer in kleinere zalen en de pure passie van het spelen. Toneel berust op een prachtige afspraak met het publiek. Zo van: we kijken naar jou en we weten wel dat het niet echt is wat je doet, maar wij moeten wel geloven dat het echt is wat je doet. Dat mis je bij film. Ik heb nu een jaarcontract bij theatergroep Hollandia, dat onder regie van Johan Simons staat, één van de beste Nederlandse regisseurs. Tot eind juni repeteren we nog voor het stuk 'De Val van de Goden', gebaseerd op het filmscenario 'The Damned' van Visconti over de beruchte familie Krupps. Verder volgen er nog voorstellingen na de zomer van 'Bitterzoet' van Dennis Potter en 'Ongebluste Kalk'. De combinatie tussen film en theater gaat al drie jaar lang goed en het is voor mij de enige mogelijkheid om mijn werk interessant te houden." „Ik ga voor kwaliteit en kies niet voor goedkoop televisiedrama. Ik eis veel van mezelf, dat weet ik. Maar dit theater- en film seizoen heeft wel zijn tol geëist. Achteraf vind ik het erg jammer dat ik tijdens de opnames van Wilde Mossels niet echt voor anderen heb kunnen opengestaan. Ik moest me zo focussen bij alles wat ik deed. We hebben heel veel lol gehad met de crew, maar ik heb me ook veel moeten afzonderen omdat ik aan het einde van mijn latijn was. Het was fysiek zo zwaar. Veel buitenopnames met slecht weer, hele lange dagen, 's Avonds praatten we nog wel eens wat na, maar meestal was ik doodop en viel ik direct in slaap. De volgende dag moesten weweeromzes uur opEn j e wilt het toch goed doen" Dan kun je 's avonds wel flink doorzakken, maar de volgende dag sta je wel weer voor de camera. Dan moet het gewoon goed zijn. Ik wilde foto René de Haan zulke lege, desolate vlaktes als daar. Filmisch is het een prachtig landschap." „In november komt Wilde Mossels uit, twee maanden na 'The delivery', waar ik ook in meespeel. Dat is een koele, snelle Europees getinte road- movie, geregisseerd door Goe Reinéé. Ik zie er een beetje tegenop. Ik vind het doodeng als een film uitkomt waar je foto René de Haan foto George Verberne niemand teleurstellen, maar daardoor heb ik wel een hoop gemist. Dat is jammer. Deels had het ook met de werkwijze te maken. Bij de opnamen van 'Karakter' bijvoorbeeld was alles veel grootschaliger. Dat was een mega-productie, het budget lag veel hoger, de filmcrew was veel groter en de organisatie stak veel gestroomlijnder in elkaar. De set was voor de opnamen altijd al helemaal opgebouwd. We werkten volgens het procédé take opnemen en dan stond het er ook. Nu moesten we voor de opnames veel meer puinruimen. De sfeer bij Wilde Mossels was: We doen dit met z'n allen, we denken allemaal mee over de mise-en-scène. Eigenlijk is die werkwijze veel leuker en creatiever, maar tegelijkertijd ook veel intensiever. „Ik begrijp er niets van waarom ik moet spelen. Ik moet acteren en ben daar heel veeleisend in. Maar waarom? Ik heb geen idee. Ik weet alleen dat ik het mezelf niet gemakkelijk mag maken. Ik hecht niet aan luxe. Ik heb geen email. Ik heb nog steeds een IBM uit de j aren zeventig waar alleen wp op zit. Voor mij voldoet dat uitstekend. Als ik gemakkelijk in het leven sta, is dat niet genoeg voor mij. Acteren is het enige dat me voldoening geeft. Vroeger dacht ik gelukkiger te worden als ik succes zou oogsten in mijn werk. Voor een deel is dat waar. Want ik ben blij met de waardering van vakgenoten en collega's. Maar dat heeft niets met roem en succes te maken. Succes is zo gemaakt. Het is iets wat niet bestaat maar wat door mensen gecreëerd wordt die je niet eens kent. Het is niets. Iedereen gaat een keer op zijn bek. Want je bent zo goed als je laatste voorstelling. Ik wil me daar niet mee bezig houden. Pure passie voor het spel, daar gaat het mij om." Nilsten Brinke Wilde Mossels komt in november in de Nederlandse bioscopen. og twee scènes en de opnamen van de in Zeeland opgenomen speelfilm Wilde Mossels zijn gereed. Voor Fedja van Huet, bekend van de oscarwinnende speelfilm 'Karakter', komt daarmee een einde aan een slopend film- en theaterseizoen. De opnames voor Wilde Mossels had hij wat onderschat: ,,Ik moest me zo focussen bij alles wat ik deed. Meestal was ik 's avonds doodop en viel ik direct in slaap." Maar terug uit Zeeland heeft Van Huet direct zijn andere passie weer opgepakt: het theater. Met Theatergroep Hollandia werkt Van Huet nu aan bewerkingen van 'De Val van de Goden' gebaseerd op Visconti's film 'The Damned', aan 'Ongebluste Kalk', gebaseerd op het leven van Marinus van der Lubbe en aan Denis Potters' 'Bitterzoet'.Van Huet: „Ik moet acteren, ik weet niet waarom." Scène uit Wilde Mossels. Fedja van Huet: Wilde Mossels is in een onbepaalde tijd gesitueerd. Ik speel Leen, een typische Schouwse jongen die gevaarlijke dingen nodig heeft om zich te vermaken. Hij wil van het eiland weg, maar slaagt daar niet in. Hij heeft een vaag plan om naar Ierland te gaan maar het ontbreekt hem aan geld en middelen. Leen is een jongen die continu ontevreden is met zijn bestaan, maar daar geen oplossing voor vindt. Zijn vriend Daan is mosselvisser en hij is wel tevreden op het eiland. Hij hoeft niet weg. Het loopt niet goed met Leen af. Iedereen keert zich tegen hem. Zijn moeder Noortje, gespeeld door Wil van Kralingen, heeft hem altijd emotioneel gechanteerd om bij haar te blijven. Als zij uiteindelijk wel zonder hem weggaat en zijn vriend Daan er ook nog eens met het vriendinnetje van Leen vandoor gaat, ziet hij geen uitweg meer. Leen kan geen keuzes maken, maar raakt aan de drank en heeft steeds gevaarlijker dingen nodig om het leven aan te kunnen. Dat is zijn noodlot." „Spelen is een verlengstuk van mezelf. Je moet een rol niet spelen, je moet het zijn. Maar ik heb bij het personage Leen wel vaak gedacht: Verdorie, doe niet zo moeilijk en ga weg van dat eiland als je dat echt zo graag wilt. Maar als ik me in Leens positie verplaats zou ik ook niet weten hoe ik het zou klaarspelen. Hij heeft geen geld, en waar moet hij dan naar toe? Ja, naar Ierland, dat roept hij. Maar hij heeft de middelen niet. Als ik uit mijn eigen dorp weg wil, dan ga ik. Maar Leen heeft een hele andere karakterstructuur dan ik. Ik wist op mijn negende al dat ik acteur wilde woi-den. Leen heeft geen doel voor ogen. En als je dat niet hebt, ben je eigenlijk heel beperkt. Natuurlijk, Schouwen-Duiveland is geen eiland meer. Er zijn bruggen en dammen genoeg om van het eiland af te komen. Dus dat is het probleem niet. Het probleem met jongeren als Leen is dat ze door niemand echt worden gestimuleerd. Kijk, mijn moeder werkte bij het jeugdtheater in Tiel en vormde zodoende een enorme stimulans om wat van het acteren te maken. Daarom zeg ik: Ik weet niet hoe ik me had ontwikkeld als ik in die Schouwse omgeving was opgegroeid en in de omstandigheden van Leen was geraakt. Het is te makkelijk geredeneerd dat je zelf kiest hoe je leven verloopt. „We zijn bijna klaar met de opnames. We moeten nog één onderwateropname maken. Dat is een scène waarin Leen, nadat hij van de Zeelandbrug is afgesprongen,onder water een Ierse pub ziet. Ik ben niet zelf van de brug gesprongen. Dat heeft iemand van het stuntteam gedaan. Ik heb op de motor wel wat gekke dingen gedaan, maar die sprong ging me te ver. Ga maar eens bij de reling staan en kijk dan naar beneden. Doodeng. Het was ook niet nodig voor de film dat ik zelf zou springen. Bij de opnames van Wilde Mossels heeft veel van een Tjechoviaanse aardappelwestern. 'Karakter' sprak ik met Jan Decleir af om tijdens de ruzie tussen Drevenhaven en zijn zoon Kattadreuffe echt met elkaar op de vuist te gaan. Dat fysieke contact was nodig om de haat tussen de vader en de zoon zo geloofwaardig mogelijk te vertolken. Ik was bont en blauw. Decleir slaat hard." „Ik heb de eerste rushes van Wilde Mossels gezien. Ze zien er heel apart en bijzonder uit. Zoals regisseur Erik de Bruyn het land portretteert is het veel leger en desolater dan het in werklijkheid is. Er lopen bijna geen mensen op straat. Er is helemaal niks. Het is allemaal groter dan het leven zelf, dus wat dat betreft is het geen realistische film. Erik omschrijft Wilde Mossels als een 'Tjechoviaanse aardappelwestern'maar zo ziet het er inderdaad uit. Het heeft wel iets weg van 'Rumble Fish', van Francis Ford Coppola, een heerlijke Amerikaanse cultmovie. Erik zei dat als de inmiddels overleden Amerikaanse regisseur John Ford ooit naar Nederland was gekomen, hij beslist in Zeeland zou draaien. En dat klopt, je hebt nergens Fedja van Huet: „Als je rijk wil worden moet je voor de FBTO reclame gaan maken, maar dat doe ik niet." vrijdag 25 juni 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 11