ROC gaat terug tot vier locaties De arbeider apart van de beambte Bajes decor van brandweeroefening Klagers vliegveld zijn ontevreden met afhandeling zeeland woensdag 23 juni 1999 w 20 Groot aantal opleidingen moet door drastische reorganisatie verhuizen 1 SLAGERIJ BLANKENBURGH pakket LIBERTEL door Richard Hoving ARNEMUIDEN - Omwonen den en recreanten rond het Veer- se Meer hebben de afgelopen maanden herhaaldelijk ge klaagd over vliegveld Midden- Zeeland. Over de afhandeling van de klachten heerst onvrede. Tussen 1 februari en 1 juni van dit jaar kreeg de provincie tien officiële klachten, In brieven aan het gemeentebestuur van Middelburg en vliegveld Mid den-Zeeland wordt eveneens gewag gemaakt van 'geluids overlast', 'verkeerde aanvlieg routes', 'laagvliegende toestel len' en 'bijna botsingen'. De officiële klachten zijn over het algemeen afkomstig van mensen op de camping de Witte Raaf en het bungalowpark d'Oranjeplaete. Les- en sport- vliegtuigen vliegen laag over. „Klager heeft tussen 14,30 en 14.45 uur veel herrie ondervon den van een geel-l-motorig vliegtuigje (stuntvliegtuigje) dat loopings maakte boven d'Oranjeplaete." Er is in de brieven ook kritiek op de wijze waarop het vliegveld met klachten omspringt. Waarschuwing Vliegvelddirecteur B. van Dam ontkent dat piloten niet op hun gedrag worden aangesproken als dat nodig mocht zijn. Een aantal brieven aan overtreders ('Wij beschouwen deze brief als een ernstige waarschuwing on zerzijds') is bij de stukken voor de vergadering van commissie 28 gevoegd die later dit jaar bij eenkomt. Commissie 28 is door de minister van Verkeer en Wa terstaat ingesteld om de milieu aspecten rond Midden-Zeeland te behandelen. Van 1995 tot en met 1998 regi streerde de provincie bijna hon derd klachten over vliegveld Midden-Zeeland. Een groot aantal van de klachten was on terecht, schrijft vliegvelddirec teur Van Dam. „Nogmaals wil ik hier nadrukkelijk stellen, dat al het mogelijke wordt gedaan om de niet-wettelijke voorkeurs route voor het in- en uitvliegen te volgen. Echter, indien de vliegveiligheid dit niet toelaat dan is men verplicht de rou testructuur te volgen die wette lijk is vastgelegd." De wettelij ke route loopt gedeeltelijk over de recreatiegebieden rond het vliegveld. Midden-Zeeland kent een paar vaste klagers, zo blijkt uit het afzonderlijke overzicht van 1998. Tweeperso nen deponeerden 34 van de in totaal 46 klachten. Milieucommissie vliegveld stelt vergadering uit ARNEMUIDEN - Gedeputeer de A J. G. Poppelaars (CD A mi lieu) heeft te elfder ure een ver gadering van commissie 28, belast met de milieuaspecten rond vliegveld Midden-Zee land, afgeblazen. De provincie had verzuimd om het kiezen van een voorzitter te agenderen. De vertegenwoordiger van de omwonenden in de gemeente Veere in de commissie, T. van Verre, wees de ambtelijk-secre- taris dinsdagmorgen op deze misser. Commissie 28 zou vrij dag bijeenkomen om onder meer te praten over het ge bruiksplan van het vliegveld bij Arnemuiden en geluidsklach ten. De fimctie van voorzitter is vacant na het vertrek van A M. Dek als milieugedeputeerde. Dek keerde na de Statenverkie zingen van afgelopen maart niet terug in het college van Gedepu teerde Staten. Poppelaars zegt dat Van Verre formeel gelijk heeft. „Ik vind het wel jammer dat de vergade ring nu uitgesteld moet worden tot 8 oktober.." De nieuwe mi lieugedeputeerde ging er vanuit dat hij Dek automatisch zou op volgen. De reglementen schrij ven echter voor dat commissie 28 een voorzitter uit haar mid den kiest. Naast de provincie, gemeenten en omwonenden van het vliegveld is het Rijk verte genwoordigd in de milieucom missie van Midden-Zeeland. Van Verre, die de vergaderingen van commissie 28 niet bezoekt omdat hij in onmin leeft met de vertegenwoordiger van de ge meente Middelburg, treurt niet om het uitstel. „Walcheren en Middelburg hebben over het al gemeen absoluut geen baat bij wat er in commissie 28 over het vliegveld wordt besproken." door Henk Postma VLISSINGEN - Het Regionaal Opleidingencentrum Zeeland (ROC) staat aan de vooravond van een ingrijpende reorganisa tie: vrijwel al het middelbaar beroepsonderwijs boven de Westerschelde wordt geconcen treerd in vier schoolcomplexen: twee in Vlissingen, een in Mid delburg, en een in Goes. Dat be tekent dat een groot aantal op leidingen verhuist. Vooral op Walcheren grijpt de reorganisa tie veel dieper in dan aanvanke lijk de bedoeling was. De opera tie neemt drie tot vier jaar in beslag. Met de verplaatsing van oplei dingen wijzigen ook veel func ties van leidinggevenden en an dere personeelsleden. Op termijn zullen ook functies ver vallen. Het College van Bestuur heeft de honderden personeels leden om begrip gevraagd. „In de overgangsperiode", zo heet het, „zal veel van de medewer kers worden gevraagd." Op voorhand wordt vastgesteld dat- het 'voor sommige leeftijdscate gorieën best een beetje zuur kan zijn'. Wat precies de consequen ties zijn voor individuele perso neelsleden is nog niet bekend. Wat dat betreft worden aan staande maandag de eerste defi nitieve lijnen uitgezet. De concentratie van alle oplei dingen in vier schoolcom plexen, ook wel 'schaalvergro ting' genoemd, wordt nodig geacht om de bedrijfsvoering rendabel te houden en de onder wijskwaliteit te verbeteren. Grofweg komt het er op neer dat 'met elkaar verwante opleidin gen' in één complex worden sa mengevoegd. Bij ongewijzigd beleid zou het jaarlijks tekort van het ROC binnen drie jaar oplopen tot 14 miljoen gulden, zo meldt een 'richtinggevende notitie', waarin het College van Bestuur de plannen uit de doe ken doet. De vier beoogde ROC- vestigingen worden elk 'in hoge mate' verantwoordelijk voor de eigen resultaten. Walcheren Voor Walcheren betekenen de plannen dat de vestiging Delta College in Middelburg ver dwijnt. Alle economisch geöri- enteerde opleidingen, waaron der de administratieve. toeristische en horeca-opleidin- gen, worden geconcentreerd in het complex van het Zeeland College aan de Ravensteijnweg in Middelburg-Zuid. Het is 'sterk' de bedoeling daar ook de Middelburgse educatiepoot van het ROC te huisvesten. Die be vindt zich nu nog in de Latijnse Schoolstraat. De technische op leidingen in Middelburg ver huizen naar Vlissingen. In Vlissingen ontstaan twee concentratiepunten. Het Zee land College aan de Dreestraat (Pauwenburg) blijft gehand haafd als mdgo-school, en krijgt daarnaast alle educatieve acti viteiten binnen de muren. Al het technisch en nautisch onderwij s krijgt een plaats op het terrein van de Hogeschool Zeeland en het Zeeland College tussen de Oude Veerhavenweg en de Edi- sonweg. Het is de bedoeling dat daar uiteindelijk een onder wij stechnocentrum ontstaat, waarin ROC, Hogeschool Zee land, Bedrijfsschool van de Ko ninklijke Schelde Groep en mogelijk ook de Regionale Ar beidsvoorziening Zeeland sa menwerken. Zeevaartschool Wordt dit voornemen uitge voerd, dan betekent dit het ein de van de aparte behuizing van de hogere en middelbare zee vaartschool aan de Boulevard Bankert. Daar is verzet tegen gerezen. Maar zowel de hoge school als het ROC- lijken vast besloten. Met de concentratie van al het technisch en nautisch onderwijs aan de Oude Veerha- venweg/Edisonweg zijn 'be langrijke strategische, maar vooral huisvestings- inventa risvoordelen te behalen', zo heet het. Beloofd wordt dat het nau tisch onderwijs 'bouwkundig een zekere uitstraling' krijgt. Overwogen wordt hier ook het centraal bureau van het ROC te vestigen. Goes behoudt alle bestaande opleidingen, zowel van het Oos- terschelde College als van Ter Welle en de Dag Avond Scholen gemeenschap (DAS). Ze worden samengebracht in een nieuw te bouwen scholencomplex aan de Bessestraat. Dit betekent dat ook de middelbare laboratori- umschool voor Goes behouden blijft. Plannen om die school naar Vlissingen te verplaatsen zijn van de baan. Met de nieuw bouw in Goes wordt binnenkort begonnen. De afspraak dat Ter Welle een eigen identiteit be houd als christelijk onderwijs instituut, staat op gespannen voet met de Goese opzet. Men gaat er van uit daar een 'oplos sing' voor de kunnen vinden. In Zierikzee en op Tholen blijven de lesplaatsen voor educatie ge handhaafd. Eén van de 'slachtoffers' wordt afgevoerd tijdens de geombineerde hulpverlenings- en brandweeroefening binnen de muren van Torentijd. foto Ruben Oreel door Abvan derSluis +MIDDELBURG - Bij een brand in een werkplaats van gevangenis Torentijd in Middelburg zijn diverse slachtoffers geval len. Zo luidde althans het scenario van de oefening die de bedrijfshulpverlening dins dagavond samen met de stadsgewestelijke brandweer Vlissingen/Middelburg hield. De gedetineerden merkten niets van 'de brand'. Voor hen dreigde, volgens dezelfde beschrijving van het ongeval, geen gevaar. Volgens het scenario was er brand ontstaan in de stofafzuiging van een arbeidszaal waar veel met hout wordt gewerkt. Eenper soneelslid heeft samen met enkele aanwezi gen geprobeerd het vuur te doven, maar de brand verspreidde zich zo snel dat zij moes ten vluchten. In de daarop volgende paniek raakte enkele mensen zoek of gewond. Eén medewerker probeerde het ongeval met de heftruck te ontvluchten, waarbij hij iemand anders omver reed die bekneld raakte. Luttele minuten na de melding kwam de be drijfsbrandweer van de gevangenis in actie. Die zorgt ook bij een echte brand voor de eerste inzet. Daarna verstrekt zij de stads gewestelijke brandweer informatie en treedt zij op als gids. Behalve de bedrijfs brandweer kwamen ook EHBO'ers van de gevangenis in actie, die in de badafdeling een gewondenverzamelplaats inrichtten. J. Vandongen, hoofd bedrijfsvoering van Torentijd, noemde de oefening realistisch genoeg. In de werkplaats wordt veel met hout gewerkt. De stadsgewestelijke brandweer zette drie tankautospuiten, twee hulpverleningswa gens en de autoladder in. De wagens kwa men van de nabij gelegen kazerne Overlo per, de Looierssingel in Middelburg en uit de Van Dishoeckstraat in Vlissingen. Met één probleem was al rekening gehou den: de dikke slangen kunnen bijvoorbeeld niet door de beveiligingshekkenOm dat eu vel te verhelpen, was een spijl uit het hek weggehaaldwaardoor net voldoende ruim te ontstond voor een slang. Dief moet vier maanden zitten MIDDELBURG - „U bent bij deze rechtbank bekender dan ik, want ik kom hier pas voor de eerste keer", zei dinsdag politie rechter G. Derks op de zitting in Middelburg tegen een 22-jarige man uit Vlissingen. Deze had dit jaar in april en mei zes winkel diefstallen en een fietsendief stal op Walcheren gepleegd. Vo rige week nog was hij opgepakt voor diefstal in een Vlissingse kledingzaak. De politierechter legde hem vier maanden cel straf op. De straf vloeide voort uit de re putatie die de Vlissinger mede door zijn verslavingsproblema tiek op het gebied van diefstal len heeft. „Hij heeft kansen ge noeg gehad. Meneer is amper twee uur vrij of hij steelt op nieuw., verzekerde officier van justitie C. Oldenburger. Zij eiste de maximale gevangenisstraf van zes maanden. De politie rechter vond dat de verdachte nog lang niet is afgekickt. Hij adviseerde de man zijn straf in de drugsvrije afdeling van de gevangenis uit te zitten. f Eerste kwaliteit Vers van het me^ Altijd extra voordeel Korte Noordstraat 49-51, Middelburg, tel. 612914 1 I 1 kilo magere speklappen6,90 11 kilo doorregen runderlappen8,90 1 kilo procureurlappen11,80 500 gram varkenshaas14,00 1100 gram boerenham2,60 150 gram snijworst1,98 150 gram leverkaas1,89 I I 150 gram schouderham2,90 Alles voor op de barbecue: worstjes, saté, shas- I licks, spare-ribs, karbonades, spiezen enz. en met ^^v. salades en sauzen weer vtdr^verjo^baaj^^ Nu bij Libertel City Point: het Wereldpakket Gratis Ericsson GF 768 Gratis aansluitkosten t.w.v. f 105.75 Tot f 50.-retour op gesprekskosten Tót f 30.- retour op een autolaadsnoer Gratis aquapack Het voordeel kan oplopen tot méér dan f 175,- Mobiel bellen en gebeld worden in méér dan 75 landen Libertel Weretdpak Ha Vlissinge Vereeniging tot Verbetering der Volkshuisvesting 90 jaar door Edith Ramakers VLISSINGEN - Een vaste baan bracht de arbeider niet alleen brood op de plank, maar ook een dak hoven het hoofd. Wer ken en wonen werden nauw met elkaar verbonden toen 23 februari 1909 de Ver eeniging tot Verbetering der Volkshuis vesting in Vlissingen werd opgericht. In de loop der jaren is de VW losser van de oprichters gaan werken en dit jaar wordt de band met de bedrijven resoluut door geknipt. Dat gebeurt precies in het jaar dat de VW haar negentigjarig bestaan viert en met een fototentoonstelling en een jubileumboek terugkijkt. In de VW bundelden negentig jaar gele den zes werkgevers - de Koninklijke Maatschappij De Schelde, de Vlissingse Gasfabriek, Stoomvaart Maatschapppij Zeeland, Stoomschoenfabriek Gebroe ders Klijberg, Stoomwasscherij de Vol harding en de Electro tinfabriek - hun krachten. Later sloten zich nog enkele andere bedrijven aan. Zij verzorgden lang, tot 1985, de toewijzing van de wo ningen. „Dat zouden we nu paternalis tisch noemen. De werkgever bepaalt, is degene met macht; de werknemer wordt afhankelijk gemaakt. Maar het systeem functioneerde wel goed. Dat kon in die tijd en ik vraag me nog weieens af of het zo slecht is. Er waren wijken voor arbei ders en wijken voor de beambten", zegt WV-directeur Jan van. Beekhuizen. Wc-potten Om het standsverschil in wijken aan te geven, haalt Van Beekhuizen een anek dote aan. Aan de Boulevard Evertsen had de VW een paar aantrekkelijke optrek jes van De Schelde. „Er werd opdracht gegeven de wc-pótten aan de boulevard te vervangen. Die potten werden daar weggehaald en geplaatst in de Rooie buurt. Daar waren ze nog niet te oud. De Rooie wijk ligt tussen de Schelde- straat, de Paul Krugerstraat, de Van Dis hoeckstraat en de Kasteelstraat. Tussen 1912 en 1917 werden er 178 arbeiderswo ningen gebouwd. Daar in die buurt was een PZEM-hoek, Scheldehoek, PSD- straat. „Nu wordt er vaker over samen hang in de straten gesproken, maar die zat er toen vanzelf in. De mensen konden elkaar over allerlei dingen aanschieten. Ze hadden dezelfde belevingswereld." Een beetje kunstmatig is er in de loop der jaren ook weieens gegrepen naar een an dere verdeling. Aan de President Roose- veltlaan in Vlissingen werden twee-on- der-een-kap woningen neergezet. „In het ene huis werd een beambte geplaatst, in het andere een werkman. Maar dat werk te niet. Waarom? Ik zou het niet precies weten, maar misschien toch omdat men sen onder gelijkgezinden willen zijn. De arbeiders hadden het naar hun zin in hun eigen wijk." De VW heeft er net als de andere corpo raties een taak bijgekregen: de leefbaar heid i n een wijk in de gaten houdenWat biet is veranderd is, dat we zoeken naar ïfïogelijkheden om het de bewoners naar De helling en de dokkade van de Schelde. Midden boven de Rooie Buurt (foto uit 1925 van het gemeentearchief Vlissingen, gepu bliceerd in Vlissingen Bijzonder Wonen). hun zin te maken. Maar dat is er de laat ste jaren niet eenvoudiger opgeworden. In het Middengebied zou de VW in som mige straten iets meer aan spreiding van 'probleemgezinnen willen doen'. „Maar dat rnogen we niet meer van de overheid. De klant mag zelf kiezen waar hij wil wo nen. Voor de zittende huurders is dat niet altijd, prettig. Op deze manier heb je als corporatie weinig materiaal in de hand om de rust in een wijk te garanderen. We kunnen er ook geen sturing aangeven door in de hoogte van de huur te variëren. Want de meesten krijgen huursubsidie." Van Beekhuizen is dan ook niet zo heel erg optimistisch over de toekomst van de WV en die van de woningcorporaties in het algemeen. „In Vlissingen zitten we met het probleem dat de huurders heel wat rondspringen. Een op de acht wonin gen staat elk jaar even leeg. Dat komt orndat de woningmarkt te ontspannen is. Mensen moesten vroeger twee tot drie jaar wachten op een nieuw huis. Als je nu een huis wil, kun je er morgen een heb ben. Elke mutatie kost ons zo'n 1.500 gulden. Maar wat vervelender is: leeg stand maakt onrustig, waardoor de leef baarheid wordt aangetast." De overheid heeft ongeveer vij f jaar gele den de vaste bijdragen aan de corpora ties afgeschaft. Ze moeten hun eigen boontjes doppen. „Daar ligt een pro bleem. We moesten commercieel gaan denken. Daar kwam bij dat de opgave door de veranderende woningmarkt gro ter wordt. We moeten investeringen doen, zoals een herstructurering van het Middengebied. Dat kost handenvol geld, evenals het aanpassen van onze wonin gen aan de woonwensen van de klant." De WV vindt het van belang dat er in Vlissingen weer druk op de woningmarkt ontstaat. „De gemeente en de provincie hebben met elkaar de afspraak gemaakt om in tien jaar tijd veertienhonderd wo ningen van de Vlissingse markt af te sto ten. Die opgave ligt voor het gros bij cor poraties. Op die plaatsen wordt wel weer gebouwd, maar daar komen minder ap partementen voor terug. We kunnen mo gelijk iets terugverdienen door koopwo ningen te bouwen." Vandaar dat Van Beekhuizen, een enorme inkrimping van de huursector verwacht. De VW bezit nu 2.400 woningen. „We moeten er blijven voor de moeilijk plaatsbare mensen, de huurders die het niet zo rijk hebben." Zijn angst daarbij is dat corporaties door de verzakeling hun oorspronkelijke taak vergeten. „We zullen enmogen onze taak van het huisvesten van mensen in huur woningen nooit vergeten. Maar het mag duidelijk zijn dat verhuur niet veel op brengt, Het kan heel goed zijn, dat corpo raties weer bij de overheid aankloppen." Het 90-jarig bestaan van de VW wordt zaterdag 3 juli gevierd in de Hogeschool Zeeland aan de Edisonweg. Die dag wordt ook de fototentoonstelling met een overzicht van negentig jaar WV ge opend. Daarna is de expositie te zien in het gemeentearchief in Vlissingen. Het jubileumboek- van de WV: Vlissingen Bij zonder Wonen, heeft een oplage van 3500 stuks. Alle bewoners van de WV ontvangen een boek thuis. 400 Exemplaren zijn bij boek handel De Ruiter te koop voor 34.90 gulden. Samenstelling Ada van Hoof, Productie ADZ Vlissingen. Alkmaar Almelo ■- Alphen a/d Rijn Amsterdam (5x) Amersfoort Apeldoorn Arnhem Breda Den Bosch Den Haag Den helder Deventer Eindhoven Groningen Goes Haarlem Hengelo Hilversum Hoogeveen Leiden Leidschendam Maastricht Middelburg Nijmegen Roosendaal Rotterdam (2x) Schiedam Tilburg Uden Utrecht (2x) Zaandam Vraag een verkoper-naar de voorwaarden. Aanbieding geldt zolang de voorraad strekt. Prijs- en drukfouten voor behouden. Alle vermelde aanbiedingen kunnen zonder voorvermelding gewijzigd worden, Prijzen zijn inclusief BTW.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 20