ROC gaat terug tot vier locaties
De arbeider apart van de beambte
Bajes decor van brandweeroefening
Klagers vliegveld
zijn ontevreden
met afhandeling
zeeland woensdag 23 juni 1999 w 20
Groot aantal opleidingen moet door drastische reorganisatie verhuizen
1 SLAGERIJ BLANKENBURGH
pakket
LIBERTEL
door Richard Hoving
ARNEMUIDEN - Omwonen
den en recreanten rond het Veer-
se Meer hebben de afgelopen
maanden herhaaldelijk ge
klaagd over vliegveld Midden-
Zeeland. Over de afhandeling
van de klachten heerst onvrede.
Tussen 1 februari en 1 juni van
dit jaar kreeg de provincie tien
officiële klachten, In brieven
aan het gemeentebestuur van
Middelburg en vliegveld Mid
den-Zeeland wordt eveneens
gewag gemaakt van 'geluids
overlast', 'verkeerde aanvlieg
routes', 'laagvliegende toestel
len' en 'bijna botsingen'.
De officiële klachten zijn over
het algemeen afkomstig van
mensen op de camping de Witte
Raaf en het bungalowpark
d'Oranjeplaete. Les- en sport-
vliegtuigen vliegen laag over.
„Klager heeft tussen 14,30 en
14.45 uur veel herrie ondervon
den van een geel-l-motorig
vliegtuigje (stuntvliegtuigje)
dat loopings maakte boven
d'Oranjeplaete."
Er is in de brieven ook kritiek op
de wijze waarop het vliegveld
met klachten omspringt.
Waarschuwing
Vliegvelddirecteur B. van Dam
ontkent dat piloten niet op hun
gedrag worden aangesproken
als dat nodig mocht zijn. Een
aantal brieven aan overtreders
('Wij beschouwen deze brief als
een ernstige waarschuwing on
zerzijds') is bij de stukken voor
de vergadering van commissie
28 gevoegd die later dit jaar bij
eenkomt. Commissie 28 is door
de minister van Verkeer en Wa
terstaat ingesteld om de milieu
aspecten rond Midden-Zeeland
te behandelen.
Van 1995 tot en met 1998 regi
streerde de provincie bijna hon
derd klachten over vliegveld
Midden-Zeeland. Een groot
aantal van de klachten was on
terecht, schrijft vliegvelddirec
teur Van Dam. „Nogmaals wil ik
hier nadrukkelijk stellen, dat al
het mogelijke wordt gedaan om
de niet-wettelijke voorkeurs
route voor het in- en uitvliegen
te volgen. Echter, indien de
vliegveiligheid dit niet toelaat
dan is men verplicht de rou
testructuur te volgen die wette
lijk is vastgelegd." De wettelij
ke route loopt gedeeltelijk over
de recreatiegebieden rond het
vliegveld. Midden-Zeeland
kent een paar vaste klagers, zo
blijkt uit het afzonderlijke
overzicht van 1998. Tweeperso
nen deponeerden 34 van de in
totaal 46 klachten.
Milieucommissie
vliegveld stelt
vergadering uit
ARNEMUIDEN - Gedeputeer
de A J. G. Poppelaars (CD A mi
lieu) heeft te elfder ure een ver
gadering van commissie 28,
belast met de milieuaspecten
rond vliegveld Midden-Zee
land, afgeblazen. De provincie
had verzuimd om het kiezen van
een voorzitter te agenderen.
De vertegenwoordiger van de
omwonenden in de gemeente
Veere in de commissie, T. van
Verre, wees de ambtelijk-secre-
taris dinsdagmorgen op deze
misser. Commissie 28 zou vrij
dag bijeenkomen om onder
meer te praten over het ge
bruiksplan van het vliegveld bij
Arnemuiden en geluidsklach
ten. De fimctie van voorzitter is
vacant na het vertrek van A M.
Dek als milieugedeputeerde.
Dek keerde na de Statenverkie
zingen van afgelopen maart niet
terug in het college van Gedepu
teerde Staten.
Poppelaars zegt dat Van Verre
formeel gelijk heeft. „Ik vind
het wel jammer dat de vergade
ring nu uitgesteld moet worden
tot 8 oktober.." De nieuwe mi
lieugedeputeerde ging er vanuit
dat hij Dek automatisch zou op
volgen. De reglementen schrij
ven echter voor dat commissie
28 een voorzitter uit haar mid
den kiest. Naast de provincie,
gemeenten en omwonenden van
het vliegveld is het Rijk verte
genwoordigd in de milieucom
missie van Midden-Zeeland.
Van Verre, die de vergaderingen
van commissie 28 niet bezoekt
omdat hij in onmin leeft met de
vertegenwoordiger van de ge
meente Middelburg, treurt niet
om het uitstel. „Walcheren en
Middelburg hebben over het al
gemeen absoluut geen baat bij
wat er in commissie 28 over het
vliegveld wordt besproken."
door Henk Postma
VLISSINGEN - Het Regionaal
Opleidingencentrum Zeeland
(ROC) staat aan de vooravond
van een ingrijpende reorganisa
tie: vrijwel al het middelbaar
beroepsonderwijs boven de
Westerschelde wordt geconcen
treerd in vier schoolcomplexen:
twee in Vlissingen, een in Mid
delburg, en een in Goes. Dat be
tekent dat een groot aantal op
leidingen verhuist. Vooral op
Walcheren grijpt de reorganisa
tie veel dieper in dan aanvanke
lijk de bedoeling was. De opera
tie neemt drie tot vier jaar in
beslag.
Met de verplaatsing van oplei
dingen wijzigen ook veel func
ties van leidinggevenden en an
dere personeelsleden. Op
termijn zullen ook functies ver
vallen. Het College van Bestuur
heeft de honderden personeels
leden om begrip gevraagd. „In
de overgangsperiode", zo heet
het, „zal veel van de medewer
kers worden gevraagd." Op
voorhand wordt vastgesteld dat-
het 'voor sommige leeftijdscate
gorieën best een beetje zuur kan
zijn'. Wat precies de consequen
ties zijn voor individuele perso
neelsleden is nog niet bekend.
Wat dat betreft worden aan
staande maandag de eerste defi
nitieve lijnen uitgezet.
De concentratie van alle oplei
dingen in vier schoolcom
plexen, ook wel 'schaalvergro
ting' genoemd, wordt nodig
geacht om de bedrijfsvoering
rendabel te houden en de onder
wijskwaliteit te verbeteren.
Grofweg komt het er op neer dat
'met elkaar verwante opleidin
gen' in één complex worden sa
mengevoegd. Bij ongewijzigd
beleid zou het jaarlijks tekort
van het ROC binnen drie jaar
oplopen tot 14 miljoen gulden,
zo meldt een 'richtinggevende
notitie', waarin het College van
Bestuur de plannen uit de doe
ken doet. De vier beoogde ROC-
vestigingen worden elk 'in hoge
mate' verantwoordelijk voor de
eigen resultaten.
Walcheren
Voor Walcheren betekenen de
plannen dat de vestiging Delta
College in Middelburg ver
dwijnt. Alle economisch geöri-
enteerde opleidingen, waaron
der de administratieve.
toeristische en horeca-opleidin-
gen, worden geconcentreerd in
het complex van het Zeeland
College aan de Ravensteijnweg
in Middelburg-Zuid. Het is
'sterk' de bedoeling daar ook de
Middelburgse educatiepoot van
het ROC te huisvesten. Die be
vindt zich nu nog in de Latijnse
Schoolstraat. De technische op
leidingen in Middelburg ver
huizen naar Vlissingen.
In Vlissingen ontstaan twee
concentratiepunten. Het Zee
land College aan de Dreestraat
(Pauwenburg) blijft gehand
haafd als mdgo-school, en krijgt
daarnaast alle educatieve acti
viteiten binnen de muren. Al het
technisch en nautisch onderwij s
krijgt een plaats op het terrein
van de Hogeschool Zeeland en
het Zeeland College tussen de
Oude Veerhavenweg en de Edi-
sonweg. Het is de bedoeling dat
daar uiteindelijk een onder
wij stechnocentrum ontstaat,
waarin ROC, Hogeschool Zee
land, Bedrijfsschool van de Ko
ninklijke Schelde Groep en
mogelijk ook de Regionale Ar
beidsvoorziening Zeeland sa
menwerken.
Zeevaartschool
Wordt dit voornemen uitge
voerd, dan betekent dit het ein
de van de aparte behuizing van
de hogere en middelbare zee
vaartschool aan de Boulevard
Bankert. Daar is verzet tegen
gerezen. Maar zowel de hoge
school als het ROC- lijken vast
besloten. Met de concentratie
van al het technisch en nautisch
onderwijs aan de Oude Veerha-
venweg/Edisonweg zijn 'be
langrijke strategische, maar
vooral huisvestings- inventa
risvoordelen te behalen', zo heet
het. Beloofd wordt dat het nau
tisch onderwijs 'bouwkundig
een zekere uitstraling' krijgt.
Overwogen wordt hier ook het
centraal bureau van het ROC te
vestigen.
Goes behoudt alle bestaande
opleidingen, zowel van het Oos-
terschelde College als van Ter
Welle en de Dag Avond Scholen
gemeenschap (DAS). Ze worden
samengebracht in een nieuw te
bouwen scholencomplex aan de
Bessestraat. Dit betekent dat
ook de middelbare laboratori-
umschool voor Goes behouden
blijft. Plannen om die school
naar Vlissingen te verplaatsen
zijn van de baan. Met de nieuw
bouw in Goes wordt binnenkort
begonnen. De afspraak dat Ter
Welle een eigen identiteit be
houd als christelijk onderwijs
instituut, staat op gespannen
voet met de Goese opzet. Men
gaat er van uit daar een 'oplos
sing' voor de kunnen vinden. In
Zierikzee en op Tholen blijven
de lesplaatsen voor educatie ge
handhaafd.
Eén van de 'slachtoffers' wordt afgevoerd tijdens de geombineerde hulpverlenings- en brandweeroefening binnen de muren van Torentijd.
foto Ruben Oreel
door Abvan derSluis
+MIDDELBURG - Bij een brand in een
werkplaats van gevangenis Torentijd in
Middelburg zijn diverse slachtoffers geval
len. Zo luidde althans het scenario van de
oefening die de bedrijfshulpverlening dins
dagavond samen met de stadsgewestelijke
brandweer Vlissingen/Middelburg hield.
De gedetineerden merkten niets van 'de
brand'. Voor hen dreigde, volgens dezelfde
beschrijving van het ongeval, geen gevaar.
Volgens het scenario was er brand ontstaan
in de stofafzuiging van een arbeidszaal
waar veel met hout wordt gewerkt. Eenper
soneelslid heeft samen met enkele aanwezi
gen geprobeerd het vuur te doven, maar de
brand verspreidde zich zo snel dat zij moes
ten vluchten. In de daarop volgende paniek
raakte enkele mensen zoek of gewond. Eén
medewerker probeerde het ongeval met de
heftruck te ontvluchten, waarbij hij iemand
anders omver reed die bekneld raakte.
Luttele minuten na de melding kwam de be
drijfsbrandweer van de gevangenis in actie.
Die zorgt ook bij een echte brand voor de
eerste inzet. Daarna verstrekt zij de stads
gewestelijke brandweer informatie en
treedt zij op als gids. Behalve de bedrijfs
brandweer kwamen ook EHBO'ers van de
gevangenis in actie, die in de badafdeling
een gewondenverzamelplaats inrichtten.
J. Vandongen, hoofd bedrijfsvoering van
Torentijd, noemde de oefening realistisch
genoeg. In de werkplaats wordt veel met
hout gewerkt.
De stadsgewestelijke brandweer zette drie
tankautospuiten, twee hulpverleningswa
gens en de autoladder in. De wagens kwa
men van de nabij gelegen kazerne Overlo
per, de Looierssingel in Middelburg en uit de
Van Dishoeckstraat in Vlissingen.
Met één probleem was al rekening gehou
den: de dikke slangen kunnen bijvoorbeeld
niet door de beveiligingshekkenOm dat eu
vel te verhelpen, was een spijl uit het hek
weggehaaldwaardoor net voldoende ruim
te ontstond voor een slang.
Dief moet vier
maanden zitten
MIDDELBURG - „U bent bij
deze rechtbank bekender dan
ik, want ik kom hier pas voor de
eerste keer", zei dinsdag politie
rechter G. Derks op de zitting in
Middelburg tegen een 22-jarige
man uit Vlissingen. Deze had dit
jaar in april en mei zes winkel
diefstallen en een fietsendief
stal op Walcheren gepleegd. Vo
rige week nog was hij opgepakt
voor diefstal in een Vlissingse
kledingzaak. De politierechter
legde hem vier maanden cel
straf op.
De straf vloeide voort uit de re
putatie die de Vlissinger mede
door zijn verslavingsproblema
tiek op het gebied van diefstal
len heeft. „Hij heeft kansen ge
noeg gehad. Meneer is amper
twee uur vrij of hij steelt op
nieuw., verzekerde officier van
justitie C. Oldenburger. Zij eiste
de maximale gevangenisstraf
van zes maanden. De politie
rechter vond dat de verdachte
nog lang niet is afgekickt. Hij
adviseerde de man zijn straf in
de drugsvrije afdeling van de
gevangenis uit te zitten.
f Eerste kwaliteit Vers van het me^
Altijd extra voordeel
Korte Noordstraat 49-51, Middelburg, tel. 612914 1
I 1 kilo magere speklappen6,90
11 kilo doorregen runderlappen8,90
1 kilo procureurlappen11,80
500 gram varkenshaas14,00
1100 gram boerenham2,60
150 gram snijworst1,98
150 gram leverkaas1,89 I
I 150 gram schouderham2,90
Alles voor op de barbecue: worstjes, saté, shas- I
licks, spare-ribs, karbonades, spiezen enz. en met
^^v. salades en sauzen weer vtdr^verjo^baaj^^
Nu bij Libertel City Point: het Wereldpakket
Gratis Ericsson GF 768
Gratis aansluitkosten
t.w.v. f 105.75
Tot f 50.-retour op
gesprekskosten
Tót f 30.- retour op een
autolaadsnoer
Gratis aquapack
Het voordeel kan oplopen tot
méér dan f 175,-
Mobiel bellen en gebeld worden
in méér dan 75 landen
Libertel Weretdpak
Ha
Vlissinge Vereeniging tot Verbetering der Volkshuisvesting 90 jaar
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Een vaste baan bracht
de arbeider niet alleen brood op de plank,
maar ook een dak hoven het hoofd. Wer
ken en wonen werden nauw met elkaar
verbonden toen 23 februari 1909 de Ver
eeniging tot Verbetering der Volkshuis
vesting in Vlissingen werd opgericht. In
de loop der jaren is de VW losser van de
oprichters gaan werken en dit jaar wordt
de band met de bedrijven resoluut door
geknipt. Dat gebeurt precies in het jaar
dat de VW haar negentigjarig bestaan
viert en met een fototentoonstelling en
een jubileumboek terugkijkt.
In de VW bundelden negentig jaar gele
den zes werkgevers - de Koninklijke
Maatschappij De Schelde, de Vlissingse
Gasfabriek, Stoomvaart Maatschapppij
Zeeland, Stoomschoenfabriek Gebroe
ders Klijberg, Stoomwasscherij de Vol
harding en de Electro tinfabriek - hun
krachten. Later sloten zich nog enkele
andere bedrijven aan. Zij verzorgden
lang, tot 1985, de toewijzing van de wo
ningen. „Dat zouden we nu paternalis
tisch noemen. De werkgever bepaalt, is
degene met macht; de werknemer wordt
afhankelijk gemaakt. Maar het systeem
functioneerde wel goed. Dat kon in die
tijd en ik vraag me nog weieens af of het
zo slecht is. Er waren wijken voor arbei
ders en wijken voor de beambten", zegt
WV-directeur Jan van. Beekhuizen.
Wc-potten
Om het standsverschil in wijken aan te
geven, haalt Van Beekhuizen een anek
dote aan. Aan de Boulevard Evertsen had
de VW een paar aantrekkelijke optrek
jes van De Schelde. „Er werd opdracht
gegeven de wc-pótten aan de boulevard
te vervangen. Die potten werden daar
weggehaald en geplaatst in de Rooie
buurt. Daar waren ze nog niet te oud.
De Rooie wijk ligt tussen de Schelde-
straat, de Paul Krugerstraat, de Van Dis
hoeckstraat en de Kasteelstraat. Tussen
1912 en 1917 werden er 178 arbeiderswo
ningen gebouwd. Daar in die buurt was
een PZEM-hoek, Scheldehoek, PSD-
straat. „Nu wordt er vaker over samen
hang in de straten gesproken, maar die
zat er toen vanzelf in. De mensen konden
elkaar over allerlei dingen aanschieten.
Ze hadden dezelfde belevingswereld."
Een beetje kunstmatig is er in de loop der
jaren ook weieens gegrepen naar een an
dere verdeling. Aan de President Roose-
veltlaan in Vlissingen werden twee-on-
der-een-kap woningen neergezet. „In het
ene huis werd een beambte geplaatst, in
het andere een werkman. Maar dat werk
te niet. Waarom? Ik zou het niet precies
weten, maar misschien toch omdat men
sen onder gelijkgezinden willen zijn. De
arbeiders hadden het naar hun zin in hun
eigen wijk."
De VW heeft er net als de andere corpo
raties een taak bijgekregen: de leefbaar
heid i n een wijk in de gaten houdenWat
biet is veranderd is, dat we zoeken naar
ïfïogelijkheden om het de bewoners naar
De helling en de dokkade van de Schelde. Midden boven de Rooie Buurt (foto uit 1925 van het gemeentearchief Vlissingen, gepu
bliceerd in Vlissingen Bijzonder Wonen).
hun zin te maken. Maar dat is er de laat
ste jaren niet eenvoudiger opgeworden.
In het Middengebied zou de VW in som
mige straten iets meer aan spreiding van
'probleemgezinnen willen doen'. „Maar
dat rnogen we niet meer van de overheid.
De klant mag zelf kiezen waar hij wil wo
nen. Voor de zittende huurders is dat niet
altijd, prettig. Op deze manier heb je als
corporatie weinig materiaal in de hand
om de rust in een wijk te garanderen. We
kunnen er ook geen sturing aangeven
door in de hoogte van de huur te variëren.
Want de meesten krijgen huursubsidie."
Van Beekhuizen is dan ook niet zo heel
erg optimistisch over de toekomst van de
WV en die van de woningcorporaties in
het algemeen. „In Vlissingen zitten we
met het probleem dat de huurders heel
wat rondspringen. Een op de acht wonin
gen staat elk jaar even leeg. Dat komt
orndat de woningmarkt te ontspannen is.
Mensen moesten vroeger twee tot drie
jaar wachten op een nieuw huis. Als je nu
een huis wil, kun je er morgen een heb
ben. Elke mutatie kost ons zo'n 1.500
gulden. Maar wat vervelender is: leeg
stand maakt onrustig, waardoor de leef
baarheid wordt aangetast."
De overheid heeft ongeveer vij f jaar gele
den de vaste bijdragen aan de corpora
ties afgeschaft. Ze moeten hun eigen
boontjes doppen. „Daar ligt een pro
bleem. We moesten commercieel gaan
denken. Daar kwam bij dat de opgave
door de veranderende woningmarkt gro
ter wordt. We moeten investeringen
doen, zoals een herstructurering van het
Middengebied. Dat kost handenvol geld,
evenals het aanpassen van onze wonin
gen aan de woonwensen van de klant."
De WV vindt het van belang dat er in
Vlissingen weer druk op de woningmarkt
ontstaat. „De gemeente en de provincie
hebben met elkaar de afspraak gemaakt
om in tien jaar tijd veertienhonderd wo
ningen van de Vlissingse markt af te sto
ten. Die opgave ligt voor het gros bij cor
poraties. Op die plaatsen wordt wel weer
gebouwd, maar daar komen minder ap
partementen voor terug. We kunnen mo
gelijk iets terugverdienen door koopwo
ningen te bouwen."
Vandaar dat Van Beekhuizen, een enorme
inkrimping van de huursector verwacht.
De VW bezit nu 2.400 woningen. „We
moeten er blijven voor de moeilijk
plaatsbare mensen, de huurders die het
niet zo rijk hebben."
Zijn angst daarbij is dat corporaties door
de verzakeling hun oorspronkelijke taak
vergeten. „We zullen enmogen onze taak
van het huisvesten van mensen in huur
woningen nooit vergeten. Maar het mag
duidelijk zijn dat verhuur niet veel op
brengt, Het kan heel goed zijn, dat corpo
raties weer bij de overheid aankloppen."
Het 90-jarig bestaan van de VW wordt
zaterdag 3 juli gevierd in de Hogeschool
Zeeland aan de Edisonweg. Die dag
wordt ook de fototentoonstelling met een
overzicht van negentig jaar WV ge
opend. Daarna is de expositie te zien in
het gemeentearchief in Vlissingen.
Het jubileumboek- van de WV: Vlissingen Bij
zonder Wonen, heeft een oplage van 3500
stuks. Alle bewoners van de WV ontvangen
een boek thuis. 400 Exemplaren zijn bij boek
handel De Ruiter te koop voor 34.90 gulden.
Samenstelling Ada van Hoof, Productie ADZ
Vlissingen.
Alkmaar Almelo ■- Alphen a/d Rijn Amsterdam (5x) Amersfoort Apeldoorn
Arnhem Breda Den Bosch Den Haag Den helder Deventer Eindhoven Groningen
Goes Haarlem Hengelo Hilversum Hoogeveen Leiden Leidschendam Maastricht
Middelburg Nijmegen Roosendaal Rotterdam (2x) Schiedam
Tilburg Uden Utrecht (2x) Zaandam
Vraag een verkoper-naar de voorwaarden. Aanbieding geldt zolang de voorraad strekt. Prijs- en drukfouten voor
behouden. Alle vermelde aanbiedingen kunnen zonder voorvermelding gewijzigd worden, Prijzen zijn inclusief BTW.