Parkpop steeds gedurfder PZC Marianne Faithfull heeft het druk Rock net buiten gebaande paden 13 231lm 29 juni Dlluzikanten De Zeeuwse Muzikanten, het orkest van ver standelijk gehandicapten van de Stichting Ar duin te Middelburg, geeft een zomeravond concert. Het concert is een initiatief van Zoutelande Ak- tief. .vvo- Muziekpaviljoen, Zoutelande, 19.30 uur Ja** Violist Benjamin Schmid en pianist Miklós Skuta hebben het gemunt op jazzliefhebbers. Naast eigen composities van Schmid en Skuta, ander méér uitgevoerd op een bijzondere elec- m'sche viool, staan er werken op het program ma van G. Gershwin, M. Davis, D. Ellington en T Monk. Het concert maakt onderdeel uit van liet Internationaal Muziekfeest. vvo. Kloveniersdoelen, Middelburg, 20.00 uur Mini-concert In het kader van het jaarlijkse Lange Jan-pro ject wordt gedurende de zomermaanden we kelijks een mini-concert gegeven. Deze donderdagmiddag treden de sopraan Nel van de Broeke-Lensen en de pianist Jos Vogel eon half uur op. do. Koorkerk, Middelburg, 15.00 uur Carillon Kees van Eersel bespeelt gedurende een uur het carillon in de toren van het stadhuis. Kees van Eersel is stadsbeiaardier van Veere en Zierikzee. do. Stadhuis, Veere, 15.00 uur Muziekfeest Donderdag wordt het voorlaatste concert ge geven in het kader van het Internationale Mu ziekfeest. Erworden composities ten gehore gebracht Ludwig van Beethoven, H. von Herzogen- berg en A. Dvorak. do. Burgerzaal Stadshuis, Middelburg, 20.00 So What De Jazzband van So What geeft een optreden mGoes. Het optreden geeft een muzikaal tintje aan de officiële borrel ter gelegenheid van de opening van het nieuwe seizoen voor de Stoomtrein Goes - Borsele. vri. Stoomtrein Goes - Borsele, 16.20 uur Zomerzang Het kinderkoor Jedaja houdt een zomerzang- ivond. Het kinderkoor, dat momenteel ongeveerzes- tig leden telt in leeftijd variërend van 6 tot 15 jaar, is een initiatief van de Gereformeerde Ge meente te Nieuwerkerk en staat onder leiding van dirigent, organist en pianist Peter Wilde man uit Tholen. Medewerking aan de zang avond, waarmee het seizoen wordt afgesloten, verlenen Bas de Jager (panfluit), Hans van Moolenbroek (cornet) en bariton Jan Verwey, vr. Hervormde kerk, Nieuwerkerk, 19.30 uur Midgard In Open Jongerencentrum Midgard treden twee bands op. Als eerste treedt Dimension Seven voor het voetlicht met hardcore jump metal. De cyni sche songs van de vier Arnhemmers zijn mor bide en gaan over de donkere kanten van het leven. Vervolgens (om 22.30 uur) is de van oor sprong uit Zeeland afkomstige formatie Raco on aan de beurt met underground gitaarpop. vr. Midgard, Middelburg, 21.00 uur Folk De Brasserie van de Drukkerij in Middelburg staat in het teken van Engelstalige folk. Zanger-gitarist Wouter Kemperman en violist- zanger Janpaul Grotenhuis brengen liedjes van o.a. James Taylor en Christie More ten ge hore. de Drukkerij, Middelburg, 14.30 uur Muziekschool De regio Walcheren van de Zeeuwse Muziek school geeft de jaarlijkse einduitvoeringen. Het concert tijdens de middaguren komt op naam van de AMV-2-klassen uit Arnemuiden, Serooskerke en Middelburg-Zuid o.l.v. Loes Dingemanse en Conny van de Sande, het blok fluitensemble o.l.v. Anne-Marie de Beer, het gitaarensemble o.l.v. Rein Kooien, het klarinet ensemble o.l.v. Rien Hillebrand en enkele key board-solisten o.l.v. Paul Schleibach. Het avondprogramma wordt gevuld door de AMV- 2-klassen uit Middelburg o.l.v. Loes Dinge manse, Marja Smet en Conny van de Sande, het blokfluitensemble o.l.v. Anne-Marie de Beer, het klarinetensemble o.l.v. Rien Hille brand, het saxofoonensemble o.l.v. Marijke Poppe en enkele keybaord-solisten o.l.v. Paul Schleibach. ■za. Concertzaal, Middelburg, 15.30 en 19.30 Samenzang De commissie Zingen in Middelburg houdt weer een koor- en samenzangavond. Medewerking verlenen het Hervormd Kerk koor onder leiding van Bea Zwadloo en de or ganist Jos Vogel. za. Koorkerk, Middelburg, 19.30 uur So What De Juniorband en Jazzband van So What ge ven acte de presence in Zoutelande tijdens een muzikale avond. De Juniorband bestaat uit zo'n twintig muzi kanten in de leeftijd tussen achten veertien jaar. De jeugdige musici spelen speciaal op maat geschreven arrangementen. Vervolgens is het de beurt aan de 36 leden van de Jazzband. Ook zij spelen arrangementen van dirigent L. M. Beverini. ■za. Muziektent Zoutelande, 19.15 en 20.00 uur Koren Twee koren treden op bij de vuurtoren in de duinen bij Ouddorp. Op deze unieke plaats zijn te beluisteren het christelijk mannenkoor Prins Alexander uit Rot terdam en het regiomannenkoor H.C.M. uit Berkel en Rodenrijs, beide onder leiding van Arjan Breukhoven. Mensen van hetkoperen- sembie van De Hoop uit Stellendam dragen zorg voor de muzikale begeleiding. Ook is er ruimte voor samenzang. Het concert is een ini tiatief van de gereformeerde kerk in Ouddorp. ■za. Vuurtoren, Ouddorp, 19.30 uur Muziekfeest Het Internationaal Muziekfeest wordt zater dagavond besloten. Erworden drie werken ten gehore gebracht van Franz Schubert en één van Wolfgang Amadeüs Mozart. za. Burgerzaal Stadhuis, Middelburg, 20.00 uur Praise Him Het christelijk gemengd Drechtstedenkoor Praise Him uit Dordrecht geeft een concert. Het koor, onder leiding van Martin Zonnen- berg, is met 300 leden, allen gehuld in rode toga 's, het grootste koor van Dordrecht en omstre ken. Het concert zal het karakter dragen van massale koorzang, aangevuld met veel samen zang. Medewerking verlenen het christelijk ge mengd Eilandenkoor uit Zierikzee, onder lei ding van Peter Wildeman, en de organist Martin Mans. •za. Hervormde Kerk, Tholen, 20.00 uur Midgard Midgard heeft twee optredens op het pro gramma staan. Begonnen wordt met de eindpresentatie van de muziekworkshop van de Stichting Ujung, die bestaat uit twaalf jongeren die elkaar inspi reren vanuit hun verschillende culturele inte ressen en achtergronden. Uiteenlopende mu ziekstromingen komen bijeen. Om 22.30 uur komt de uit drie Middelburgers bestaan forma tie lil Productionz aan bod met een hardcore hiphop-act. •za. Midgard, Middelburg, 21.00 uur Manhuistuin De serie Manhuistuinconcerten wordt voort gezet. Het jeugd/opleidingsorkest van Euphonia uit Goes en de slagwerkgroep van Ons Genoegen uit Kapellezijn deze zondag aan de beurt. Beide groepen treden vaak samen op in Goes en om streken, maar nemen ook buiten de provincie deel aan uitwisselingsconcerten en festivals. Op het programma staat populaire, moderne, ritmische mziek. Bij slecht weer wordt uitgewe ken naar de Grote Kerk. •zo. Manhuistuin, Goes, 12.00 uur ZeBrass Het ensemble ZeBrass geeft een concert. De veertien muzikanten hebben één gezamen lijke liefde: muziek voor 'koper', wat uiteen kan lopen van bigband tot renaissancemuziek, maar ook pop en jazz. •zo. Kloveniersdoelen, Middelburg, 15.30 uur Tamminga Sjoerd Tamminga bespeelt gedurende een uur het carillon. Tamminga is stadsbeiaardier van Goes. di. Grote Kerk, Goes, 13.30 uur. woensdag 23 juni 1999 Parkpop ziet nog elk jaar z'n solide reputatie van Europa's grootste gratis muziekfestival verder uitgroeien. Tegelij kertijd moet de organiserende Stichting Promotie Den Haag steeds inventiever te werk gaan om de Zuiderpark- happening voor het hele gezin rond te breien. Wat niet wegneemt dat de negentiende affiche voor komende zon dag 27 juni er zoals gebruikelijk weer mag zijn. Onbetwis te klappers daarop zijn Blondie en Acda De Munnik, maar daarnaast zal met onder anderen Soulwax, 3 Co lours Red, Caesar, Busi Mhlongo en Corey Glover het min der bekende podiumaanbod er bij talloze dagjesmensen net zo goed ingaan. door Louis Du Moulin Traditioneel wordt Parkpop al op 'n koopje in de steigers ge zet. Bijna een vast ritueel zijn ook de voorjaarsverhalen aan het worden in de plaatselijke pers over de moeizame finan ciering en het daarom moge lijk niet doorgaan van Park pop. Vreemd natuurlijk voor een zo vermaard en zo breed geconsumeerd evenement, maar de projectgroep, het fei telijke organisatieteam, heeft ermee leren leven. Iets anders ligt het toch met de overige tegenkrachten die tel kens meer tijd, energie en doortastendheid vergen. „Het wordt gewoon elk jaar moeilij ker om het publiek een mooie dwarsdoorsnede voor te scho telen van wat er in de pop gaande is", merkt program meur Ben van Vueren (47). recette uit de kaartverkoop. „We hebben het voordeel dat in hetzelfde weekeinde in de omliggende landen topevene- menten als Roskilde (in Dene marken) en Glastonbury (in Engeland) plaatsvinden. Dat betekent dat er altijd wel een flink aantal interessante na men in de buurt zijn, maar daarmee heb je ze nog niet in Den Haag. Soms ben je snel rond en best een beetje trots dat je daarmee anderen in Ne derland voor bent. En dan toch kan het weer anders lopen. Met Blondie bijvoorbeeld, wa ren we er heel vlug uit, dachten we. Ineens echter besloot de band af te zien van een zomer- tournee. Vervolgens werd de single 'Maria' alsnog een hit in een heleboel Europese landen en wilde men weer wel komen spelen. Intussen is Blondie's agenda zo vol dat Parkpop zit ingeklemd tussen twee optre dens in Duitsland en eentje op maandag in Portugal. Op zich ook best riskant natuurlijk." Kamerbreed Uiteindelij k koos de plotseling alom weer begeerde Blondie met het Zuiderpark vooral voor de 'macht van het getal'. Ofwel voor de mogelijkheid in een klap 'kamerbreed' over te komen. Als overredingsargu ment is en blijft dat gegeven Parkpops allersterkste troef, weet Ben van Vueren, die drie jaar geleden de functie van eerste keuzeheer overnam van z'n te vroeg overleden broer John. „Daarom dat ook een absolute hoogvlieger als Robben Ford er nu ineens tussen staat. Nor maliter staat die man op North Sea en andere toonaangeven de jazzfestivals, dus zelf dacht ik niet direct hem. Maar Ford wilde zo graag eens gecon fronteerd worden met een pu bliek dat hem niet kende dat ik 'm toch graag die kans wilde geven." Parkpop heeft de naam boven al veilig te programmeren, maar Van Vueren waagt daar Vette gage „Er is een enorme trek gaande vanuit het clubcircuit naar de festivals toe. Het lijkt wel alsof elke beginnende act tegen woordig meteen groot wil en zich geen tijd meer gunt voor een gestage ontwikkeling. Je hebt dus veel meer te maken met nieuwe namen die ineens voor tienduizenden mensen willen scoren, maar waarvan eigenlijk maar moeilijk valt in te schatten hoe ze zich zullen houden als je ze ook voor de leeuwen gooit. En omdat ze mikken op die paar knallers verwachten ze ook nog eens dat ze daar dan een vette gage kunnen uitslepen. De prijsop drijving is daarom zodanig dat ik steeds meer met mezelf aan het worstelen ben in de trant van 'Ik bied eigenlijk teveel, maar moet toch wat, wil ik vol doende spannends kunnen presenteren'." Het toeval en de grilligheid aan artiestenzijde zijn facto ren waar Parkpop met z'n smalle beurs meer aan onder hevig is dan zusterfestivals die kunnen uitgaan van een flinke op af te dingen. „Toen we vorig jaar Robbie Williams neerzet ten was dat juist gedurfd, om dat iedereen toen nog dacht aan een ex-Take Thatter, die wel altijd een lichtgewicht zou blijven. Wij meenden evenwel dat die jongen lekker fris van de lever opnieuw was begon nen en ook meer te vertellen had. Staken zo gezegd onze nek uit, zoals eerder trouwens ook met Marco Borsato en To tal Touch. En wat heb je zien gebeuren? Williams werd als nog serieus genomen, stond in tussen op Pinkpop en staat straks ook op Rock Werchter." Inzake de aankomende editie is Van Vueren best trots op het feit dat die uitsluitend zal worden gevuld door acts die zich in levende lijve hebben bewezen. „Middle of the road- groepjes, die live nog een vraagteken zijn, zitten er niet tussen", doelt de Haarlemmer, tegenwoordig ook kopman van impresariaat Rock In Wa terland, ook op het Groot-Ne derlandse aandeel gevormd door Soulwax, Noordkaap, Supersub, Caesar en Acda De Munnik. Zelf had Van Vue ren dolgraag gezien dat de se- mi-klassieke uitbreiding naai de zaterdagavond, vorig jaar in het kader van 750 jaar Den Haag uitgedragen onder de noemer Residentie Rock, was gehandhaafd. Het daaraan verbonden kostenplaatje bleek echter te heftig. „Maar misschien dat volgend jaar, als Parkpop z'n twintigste ver jaardag viert, er weer meer fi nanciële speelruimte zal zijn voor een dergelijke proloog." Programma Parkpopzon dag 27 juni in Den Haag - Podium 1:13-13.45 Super sub (NL); 14.10-15 Soulwax (B); 15.20-16.10 Acda De Munnik (NL); 16.35-17.25 Ky-Mani (Jam); 17.45- 18.35 Mundo Livre (Bra); 19.05-20.05 Corey Glover (USA). Podium 2:13.10-13.55 Noordkaap (B); 14.20-15.10 Caesar (NL); 15.30-16.20 Colours Red (GB); 16.50- 17.45 Robben Ford The Blue Line (VS); 18.10-19.05 Busi Mhlongo (Z-Afr); 19.35-20.45 Blondie (VS). De presentatie is in handen van Jan Douwe Kroeske. ledereen wordt aangera den gebruik te maken van het openbaar vervoer. Tus sen de beide Haagse NS- stations en het Zuiderpark rijden non-stop speciale bussen. Blondie (Deborah Harry) met haar band. MarianneFaithfulf door Gert Meijer Marianne Faithfull Het lijkt wel of Marianne Faithfull, nu ze de 50 is gepasseerd, pas echt produc tief wordt. De wouw, die ooit als 17-ja- rige met Het Onschuldigste Stemmetje Ter Wereld de Jagger/Richard-compo- sitie 'As Tears Go By' de hitlijsten in zong, en in wier stem nu een getekend leven te horen is, komt vrij wel jaarlijks met nieuwe muziek. Werd die de laatste jaren vooral gedomineerd door haar voorliefde voor Kurt Weill en Bertold Brecht, op Vagabond Ways (ItRecords- /Virgin) staan weer een aantal mainstream nummers verzameld, die Marianne van een intieme, vaak auto biografische kant laten zien. De combinatie van haar gekraakte, maar aangrijpende stem met de alles behalve overdadige muziek werkt op nieuw goed. Een wouwelijke Leonard Cohen zeg maar, wat naast hoogtepun ten als het titelnummer, 'Wilder Shores Of Love' en enkele door Daniel Lanois geschreven liedjes ook wordt onder schreven door de co ver van Cohens 'To wer Of Song'. Chemical Brothers Ze stónden aan de wieg van de big beats, maar als de Chemical Brothers ooit hun eigen sound verlaten hebben voor een meer radiovriendelijke aan pak van dance is het nu wel. Die ma noeuvre levert toevallig wel hun beste cd tot dusverre op, al zullen de house- puristen daar wel anders over denken. Want als Surrender (Virgin) iets be wijst is het wel dat dance en rock heel goed samen kunnen gaan. Vier mensen die dat natuurlijk al lang wisten horen we hier ook: Oasis' Noel Gallagher zingt het sixtiesnummer 'Let Forever Be' en Hope Sandoval van Mazzy Star is heel mooi aanwezig op 'Asleep From Day'. Mercury Revs Jo nathan Donahue was ook op de vorige cd 'Dig Your Own Hole' present en keert hier terug voor het afsluitende 'Dream On'. En het dichtstbij blijft Bernai'd Sum ner, want klinken de beats in 'Out Of Control' niet zoals New Order in z'n beste dagen klonk? Het is bovendien het beste bewijs dat je als dance-lief- hebber niets tekort komt. Want tussen door is er veel techno. Ron Sexsmith Elvis Cöstello heeft zich al meermalen een groot fan van Ron Sexsmith ge toond ën het zal me niks verbazen als na het beluisteren van Rons derde cd Whereabouts (Interscope/Universal) Ray Davies hetzelfde gaat doen. Want nu Sexsmith op zijn nieuwe album voor een wat weelderiger aanpak heeft ge kozen, doen zijn ambachtelijke pop liedjes verschillende keren denken aan het materiaal van de Kinks en diens voorman. En zo kan het dus gebeuren dat er tussen de van oudsher intieme liedjes ook meer hupse nummers staan, zoals 'Must Have Heard It Wrong' en het vrolijke, want met een brassband opgesierde 'One Grey Morning'De toeters in dat nummer wijzen al op de uitgebreidere instrumentatie van dit album. Al is Sexsmith ook heel mooi in het kale, gevoelige 'Doomed'. Met een knipoog naar Elvis Costello. Die kan dus weer tevreden zijn. Justin Trosper van Unwood. foto Lex van Rossen Soms hoor je muziek die goed is en waarvan je ook weet dat die goed is, zonder dat je precies de vinger op die kwa liteit kunt leggen. De klasse is er niet als een triomfante lijk wapperende vlag bovenop geplant, maar zit in de de tails. In de perfectie van die aspecten waar je als luisteraar vaak niet het eerste op let. Unwound, een rocktrio uit het Amerikaanse Olympia, Washington, is zo'n groep waar dat voor geldt. Def Leppard Zélfs de buitenkant van het nieuwe al bum van Def Leppard wijst er al op: zo- wel in titel als grafisch ontweip is Eup horia (Mercury/Universal) een terug keer naar het bombastische geluid van weleer, van de tijd van Pyromania en Hysteria. De licht-psychedelische voorganger 'Slang' was kennelijk te veel van het nieuwe voor de fans en op Euphoria is Def Leppard dus weer de oude. Of we daar blij mee moeten zijn? In eerste instantie levert het album een paar lekker vette rockers op, maar gaandeweg neemt de oppervlakkig heid toe en daarmee de clichés en dan blijkt zelfs een glamrockliedje als '21st Century Sha La La La Girl' geen lange houdbaarheid te hebben. door Peter Bruyn Justin Trosper, gitarist van de groep zit na afloop van een op treden dat aan een uitgebrei dere Nederlandse tournee vooraf gaat een tijdje voor zich uit te staren en knikt dan. „Ik zie waar je heen wilt. Wij heb ben als band inderdaad geen herkenbare speerpunt. Geen manifest. Wij zijn in muzikaal opzicht eigenlijk heel erg in trovert. Voor ons is belangrijk wat de mensen er zelf uithalen wij geven daar geen handlei ding voor." „Beschouw onze songs maar als abstract expressionistische schilderijen", valt drumster Sara Lund hem bij. „Zoiets. En dan met de studio als can vas en de verf is...." Sara:„Ons geluid!" De geschiedenis van de rock muziek is geen lijn. Geen één dimensionaal patroon. Het is veel meer een soort landschap. Een landkaart. Of een patroon als een onbewolkte sterrenhe mel. Als we van dat laatste beeld uitgaan, weten liefheb bers onmiddellijk dat de groep Sonic Youth aan dat firma ment een helder schijnende ster is. Een ijkpunt. Net als dat andere opvallende lichtpunt verderop: Nirvana. Een stukje daaronder, maar ook goed zichtbaar is de alternatieve punkgroep Fugazi. Verbindt die drie punten tot een drie hoek en je hebt het vlak waar op Unwound zich manifes teert. Een bas, bespeeld door Vernon Rumsey, een drumster - de ge weldige Sara Lund - en een gi tarist die het zwaarst zijn stempel op het repertoire drukt. Justin Trosper. De mini male rockbezetting. In ruim veertig jaar is de rock 'n' roll toch wel tot op het bot afgeklo ven, zou je zeggen, maar Un wound weet hier en daar nog een flintertje vlees te vinden. Trosper zingt ook, maar dat is van ondergeschikt belang. Vo calen dienen slechts als extra element in het totaalgeluid. Het resultaat is sinds 1991 vastgelegd op vijf albums, waarvan Challenge for a Civi lized Society uit 1998 het meest recente is. En onlangs verscheen de verzamelplaat Unwound Listening die de muzikale geschiedenis van de band in vijf kwartier samen vat. De gitaarrock van Unwound onderscheidt zich door - heel subtiel - nèt buiten de gebaan de paden te blijven. Altijd is er die mix van weerbarstigheid en naïviteit. Sleutelwoorden om de muziek te karakterise ren zijn 'bijtend', 'nerveus' en 'energiek'. Op hun debuutal bum Fake Train uit 1993 stond al een nummer dat heel toe passelijk 'Nervous Energy' heette. „Hoewel zijn muziek totaal verschilt van die van ons, voel ik qua houding wel wat ver wantschap met Dylan", zegt Justin Trosper. „Hij maakte van alles een 'statement'. Al leen al door de ontregelende wijze waarop hij interviews gaf. Of juist niet gaf." De Un wound- gitarist is echter min der dwars in de omgang. Hij wil best van alles over de in houd van zijn muziek zeggen. Maar wat valt er te zeggen?,Ik ben er niet bang voor als onze muziek 'kunst' genoemd wordt. Over dat hele woord 'kunst' moet niet zo moeilijk gedaan worden, vind ik." Genieten De 'nerveuze energie' die in de Unwound-muziek zit voelt hij zelf ook. „Maarzoiets creëer je niet bewust. We voelen ge woon dat die spanning een be langrijk deel van de muziek is. Het komt allemaal heel erg im proviserend tot stand, heel in tuïtief. En hoe langer we sa men spelen hoe beter we dat kunnen herkennen. Maar wat dat precies is? Tsja, als ik dat wist..." Trosper staart maar weer eens voor zich uit. Sara Lund zit een sinaasappeltje te pellen en Vern Rumsey trekt een biertje open. Eigenlijk is Unwound gewoon een muzi kale klaproos. Niet aankomen niet plukken, dan vallen de blaadjes uit. Gewoon laten bloeien en van genieten. Concerten Unwound: van daag woensdagEindho ven (Effenaar); vrijdag 25 juni Rotterdam (Vlerk); za terdag 26 juni Kontich, Bel gië (Lintfabriek).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 13