Balletstudio Free gaat onder water Cursisten De Ambitie spelen Een maand later Ockenburgh is na 7 jaar terug Balletstudio Free uit Goes geeft voor de zeven de keér de tweejaarlijkse leerlingenvoorstel ling. Aan ditspektakel nemen ongeveer 420 leerlin gen deel. Het thema is de onderwaterwereld. Dftonderwerp wordt met een mengeling van fantasieën werkelijkheid ten tonele gevoerd. Er isveel aandacht besteed aan de aankleding van de voorstelling. Zie elders op deze pagina. vr. en za. Stadsschouwburg, Middelburg, 19.30 uur >za. en zo. Stadsschouwburg, Middelburg, 14.30 uur Literaire avond Drie bekende schrijvers geven inspiratie voor de toekomst van Goes Publiciste/schrijfster Karin Spaïnk, architec- tuurhïstoricus Wouter Van Stiphout en colum nist/schrijver Kader Abdollah leveren onder lei ding van Jan Hutvan de Culturele Raad Goes een bijdrage over het thema'De markt als ont moetingsplaats'. De vraag 'Hebben we zelf nog invloed op onze leefomgeving of wordt alles door de overheid of andere factoren van bui tenaf bepaald?' moet inspiratie geven voor de discussie over Goes 2030. vr. De Koperen Tuin/Centrum De Veste, Goes, 20.00 uur. De Ambitie De tweede-jaars curisisten van de afdeling vol wassenen van de Zeeuwse amateurtheater school De Ambitie spelen Een maand later. In dit toneelstuk van Jan Donkers ruilen twee vrouwen een maand van hun leven met elkaar. De alleenstaande Monica leidt een maand lang het leven van Liesbeth, een getrouwde vrouw met drie kinderen, sn andersom. Dat levert een aantal komische, ontroerende en heftige scè nes op. Josïen de Graaf regisseerde. Zie elders op deze pagina. vr. an za. Minitheater, Middelburg, 20.30 uur zo. Minitheater, Middelburg, 14.30 uur Oproer Het Oproer van Zïerïkzee is een muzikaal histo risch schouwspel in de openlucht met ruim honderd medespelers. Het oproer, een van de meest opzienbarende gebeurtenissen uit de rijke historie van Zierïk- zee, ontstond in 1472 als gevolg van belasting verhogingen die waren opgelegd door Karei de Stoute. Na een moord op twee 'hoge heren', dreigde Karei met vergeldingsacties. Om spijt te betuigen, trok ds bevolking in processie naar de Oude Haven. De stad bleef behouden. Cees Möhlman schreef de tekst en regisseerde het stuk. Mar van der Veer zorgde voor muziek en liedteksten. De voorstelling was in 1996 voor het eersttezien in Theater Mondragon en werd in 1998omgezetin een openluchtspektakel, dat dit jaar wegens groot succes wordt herhaald. vr. en za. Havenplein, Zïerikzee, 21.00 uur Musical Vrijwilligers en deelnemers van de stichting majoraat55* uit Vlissïngen brengen een musi cal op de planken. De opbrengst van de-zelfgemaakte musical, ge titeld 'Werp een blik achter de horizon', is be stemd voor de Stichting Gered Gereedschap. Bezoekers die gereedschap meebrengen, krij gen korting op detoegangsprij's. •za. Arsenaaitheater, Vlissïngen, 20.00 uur 23t/m 29 juni Sim Bolus Poppentheater Sim Bolus speelt extra voor stellingen van Wat 'n schat. Het betreft een vrije bewerking van het boek Vooruit, we gaan schatgraven van Janosch. Twee vrienden, Tos en Peer, eten elke dag bloemkool omdat hun tuin daar toch vol mee staat Opeen dag wil Tos wel eens wat anders, maar daar is geld voor nodig en dat hebben ze niet Daarom besluiten ze om rijk te worden en gaan opzoek naar de Grootste Schat op Aarde. De voorstelling vol humoren muziek, voor ie dereen vanaf 5 jaar, wordt gespeeld door Hans van derHaar. •wo. Minitheater in Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur De leerHngemütyoéringen Van de Goesé Balletstudio Free zijn allang het niveau ontstegen dat ze alleen interessant zouden zijn voor familie én vrienden van de dansersóp het toneel. Vijftien jaar geleden richtte Lia Sorber de studio op en is inmiddels toe aan de zevende tweejaarlijkse uit voering, die zich 'onder water' afspeelt. Door de sluiting van de Goese Prins van Oranje is men nu aangewezen op de Stadsschouwburg in Middelburg, waar de ruim 400 deelnemende leerlingen met bussen - beschikbaar gesteld door de gemeente Goes - naartoe worden gebracht. door Frans Doeleman „Eén van mijn visies is, dat ik vind dat bij een balletoplei ding, ook al is die voor ama teurs, de kennismaking met het theater hoort", motiveert Lia Sorber (46) het tweejaar lijkse dansspektakel, „En ik heb mij ten doel gesteld met de leerlingenuitvoeringen een groter publiek te bereiken, meer ontvankelijk te zijn voor mensen die weinig of geen ver stand hebben van ballet. Ik kan danspubliek kweken op dat moment, want ik krijg mensen binnen die normaal niet naar ballet gaan. Als ze dan denken, hé. dat is leuk, dan heb ik wat gewonnen. Maar er komt ook publiek dat geen familieleden op les heeft. Dat betekent voor mij dat ik op de goede weg ben en die toe schouwers eveneens weet te boeien." Al vanaf haar vierde jaar is Lia Sorber actief bezig met dans. Ze was dertien toen zij met haar ouders van Voorburg naai" Goes verhuisde en haar balletlessen voortzette bij He len Riemens-Soesman in Mid delburg, Na de middelbare school be zocht Lia het Stedelijk Insti tuut voor Ballet in Antwerpen legde beroepsesamen af in het Engelse systeem Royal Acade my of Dance en behaalde het staatsdiploma voor balletpe dagogie. Inmiddels was haar belang stelling voor choreografie ge wekt en merkte ze dat ze erg veel voldoening vond in het maken van dingen voor ande ren. Dat was voor haar mede aanleiding om het initiatief te nemen tot de oprichting van het Zeeuwse amateurdansge- zelschap Stichting Dansz, waarvan zij artistiek leidster is. De voorbereidingen voor de leerlingenuityoeringen nemen minstens een jaar in beslag. „We bedenken eerst een the ma. Dit jaar gaan we 'onder water', met als titel Een Dolfij ne Voorstelling. Er doen al gauw zo 'n 2 8 groepen mee, dus moet je 28 interessante onder werpen binnen dat thema zien te vinden. Na een aantal maanden waren die ingevuld. Dan begin j e een j aar van te vo ren met de decorbouw en de in koop van stoffen, want we hebben zo'n.600 tot 650 kos tuums nodig. De choreografieën doen wij met ons drieën. Annelies Heyt- -Beekman bekommert zich om de kinderen van 4 tot 7 jaar, mijn dochter Vera werkt met leerlingen vanaf 8 jaar en ik doe de damesgroepen en extra gevorderden. De oudste deelneemster is even in de vijftig." Decor „Alles ontstaat al pratend. Niet alleen met Vera en Anne lies, maar ook met mijn man Kees en zoon Rik, die verant woordelijkzijn voor de decors. En we hebben een kunstschil der, Jos Otto, die ons al sinds zijn elfde jaar behulpzaam is en inmiddels een opleiding voor decormaker gevolgd heeft. Kees en Rik leggen de basis en hij doet het gedetail leerde werk. Je moet ook zor gen dat er een goede loop in de De deelnemers aan de tweejarige spelcursus van de Zeeuwse amateurtheaterschool De Ambitie besluiten ko mend weekeinde hun opleiding met drie voorstellingen in het Middelburgse Minitheater. Aan regisseuse Josien de Graaf was de taak om voor de negen dames, in leeftijd va riërend van begin twintig tot eind veertig, een passend stuk te vinden dat hen niet alleen de mogelijkheid biedt om de opgedane vaardigheden te etaleren, maar dat ook een aantrekkelijke voorstelling voor het publiek oplevert. door Frans Doeleman „Het is behoorlijk moeilijk om een stuk te vinden voor negen vrouwen, waarin iedereen ook nog ongeveer evenveel te doen heeft", bekent Josien de Graaf uit Middelburg, die de regie- -opleiding aan de toneelaca demie in Maastricht doorliep. „Als je afstudeert aan De Am bitie moet je je ergens in kun nen vastbijten en moet je niet een stuk hebben met één hele grote rol en daarnaast allerlei kleine rolletjes. Ik vind dat iedereen haar eigen hapklare brok moet hebben. Dus heb ik gezocht naar een tekst die ik kon verdelen in stukken." Keuze Ze liet haar oog vallen op Een maand later van Jan Donkers, die het toneelstuk halverwege de jaren tachtig schreef op ba sis van improvisaties van de actrices Els Ingeborg Smits en Olga Zuiderhoek, die het sa men speelden bij Toneelgroep Baal, in de regie van Kees Prins. Later werd er een speel film van gemaakt met Moni que van de Ven en Renée Sou- tendijk, maar daarin spelen veel meer figuren mee, die in de oorspronkelijke toneelver sie alleen uit de tekst van de twee vrouwen naar voren ko men. Het verhaal gaat over Lies beth, een getrouwde vrouw met drie kinderen, die bij wijze van experiment via een adver tentie andere vrouwen op roept een maand met haar van leven te ruilen. De alleen staande Monica reageert en is bereid tijdelijk de plaats van Liesbeth in te nemen, die op haar beurt het leven van Moni ca gaat leiden. „Ze noemen het zelf een klinisch experiment, maar dat kan ook wel eens te genvallen", vertelt Josien, „De emoties die gepaard gaan met het veranderen van je eigen si tuatie - het ineens deelnemen aan een heel gezin - kan je van te voren niet bedenken. Dan gaan er meer dingen een rol spelen. Het lijkt allemaal wel een leuk ideemaar heb j e het nog wel in de hand wanneer er sprake is van heftige gevoelens ten op zichte van die man? De af spraak is met alles erop en er aan. Dus je krijgt ook met jaloezie te maken." Om iedereen aan bod te laten komen, worden de twee rollen door verschillende cursisten gespeeld. „Er staan steeds twee vrouwen op het toneel die verantwoordelijk zijn voor scènes van 10 a 15 minuten, hoewel ik ook heb gezorgd voor wat momenten met meer personen. Maar iedereen heeft z'n eigen afgebakende stukje. Je zoekt natuurlijk naar mid delen om dat zo helder moge lijk te houden. In de aankle ding is duidelijk wie Liesbeth en wie Monica is. We hebben ook gewerkt aan de fysieke kenmerken van beide rollen. Ik denk dat het door deze aan pak heel levendig wordt voor het publiek en een meerwaar de krijgt." „Ten eerste vind ik dat spelers die op De Ambitie zitten iets te doen moeten hebben waarmee ze kunnen laten zien wat ze in die twee jaar geleerd hebben, maar het moet natuurlijk ook voor het pubhek een leuke avond zijn. Er zitten erg grap pige momenten in, maar ook emotionele. Iedereen filoso feert wel eens over z'n eigen le ven en in die zin is dit een tekst van alle tijden. En het is een stuk wat mij aanspreekt." „Deze voorstelling verschilt totaal van de film. Daarin loopt het anders af. Zoals het bij ons is vormgegeven, wordt het een verrassend slot. Op een gegeven moment denk je dat het zo of zo kan gaan, maar dan blijkt het zus te zijn. We hebben zitten dubben om het opén te houden, maar dit is voor ons het meest bevredi gend. Wie is uiteindelijk de verliezer, daar gaat het om. Er zitten overigens enorm veel scènewisselingen in het stuk, maar dat is door Bob Goedhart in het decor heel simpel, met weinig middelen, maar effec tief opgelost." Josien de Graaf, die tijdens de opleiding de cursisten het on derdeel fysiek toneel bij bracht, is tevreden over de vorderingen. „Als je ziet wat ze aanvankelijk konden en wat ze nu op de planken zet ten, dan is er veel gebeurd. In de loop van het tweede j aar be ginnen de kwartjes te vallen. Je ziet dat de angst verdwijnt en de lol duidelijker wordt. Bij de laatste repetities dacht ik, nou heb ik ze op het niveau dat ze zich veel meer bewust zijn van wat er op dat moment in die situatie aan de hand is. Het mag van mij ook nooit hetzelf de zijn. Dan zeg ik: dat was heel goed, maar dat waren de afspraakjes, ik zie niet meer de noodzaak waarom je dit zei of waarom je daar naartoe hep." „Elke keer als je gaat repete ren of acteren, ben je een ander mens, je hebt een andere dag gehad, een andere stemming en dat neem je allemaal mee. Je bent niet een soort machine. Natuurlijk houd je de mise-èn-scène en de af spraakjes in de gaten, maar je kan nooit op de automatische piloot gaan. Ik zit te genieten als ik merk, hé, nou doen ze het net ietsje anders omdat die an dere speler het ook met een klein nuanceverschil zei. Als ik dat bereik, heb ik in ieder geval duidelijk gemaakt wat voor mij toneelspelen in houdt." Ineke van Doormaal, Malou Stam, Rina van Dort, Wilma Se- len, Rosemarie Plovier, Leni Klaassen-Baljé, Alice Gideonse, Jeanine Sinke en Anneke Goedhart spelen Een maand later vrijdag (20.30 uur), zaterdag (20.30 uur), zondag (14.30 uur) in het Minitheater aan de Verwerijstraat in Middelburg Het is voor veel mensen nog even wennen, velen weten het zelfs nog niet, maar Ockenburgh is terug. Het restaurant aan de 'oude rijks weg' in Goes was zeven jaar lang gesloten en alleen nog in gebruik als partycentrum. Eind vorig jaar besloot de familie Nicodem het over een andere boeg te gooien. De groei van de wijken ten zuiden van de spoorlijn bezorgden Ockenburg ineens een centrale ligging, door Rien van Reemis Daarnaast kwam er in de directe omgeving van. het vroeger zo gere nommeerde restaurant steeds meer; bedrij vigheid. Sinds begin dit jaar heeft Brasserie en Partyservice Oc kenburgh weer een fun cti e al s c ul i nair trefpunt voor Goes en omge ving. Ockenburgh, de naam herinnert aan een vroegere eigenaar, is gron dig verbouwd, waarbij de serre is omgetoverd tot a la carte restau rant met een totaal eigen sfeer. Ge- makkelijke Thohetstoeltjes, een sterk in het oog springende ijzeren draagconstructie die aan bruggen en stations uit de periode van de in dustriële revolutie doet denken, plavuizen op de vloer en gordijnen aan koperen roeden creëren een in formele ambiance. De ligging van Ockenburg tussen bestaande bebouwing en de nog al tijd drukke oude rijksweg was noodzaak om met de beschikbare ruimte te woekeren. Als gevolg daarvan hebben de twee aan het restaurant grenzende zaaltjes een afwijkende vorm gekregen met wanden die niet rechthoekig op el kaar aansluiten, wat de intimiteit verhoogt. De Brasserie heeft een uitgebreide kleine kaart met gerechten tussen de 7,50 en./ 20,00. Daarnaast is er Ockenburgh, Brasserie Partyservice Van der Spiegelstraat 104 4461 LN Goes Tel. 0113-270870 Fax. 0113-270882 Sluitingsdag: maandag Zondag alleen open op reservering Vakantie van 5 juli tot en met 19 juli Keuken op van dinsdag t/m donderdag van 11.00 tot 21.00 uur en vrijdag en zaterdag van 11.00 tot 21.30 uur Creditcards: Eurocard en Visa Rolstoel: Ockenburgh is drempelloos en er is een invalidentoilet Kinderen: kinderhoek met video en een eigen, geestige menukaart. de grote kaart met acht voorgerech ten van '12,50 voor Kaaskroketten tot 32,50 voor Ganzeleverpaté met mangochutney. Ik kies de Gar- naalkrokettcn 17.50), een maal tijd op zich Op een bedje van sla met garnaaltjes prijken maarliefst vier kroketten, krokant van buiten en zachtsmeltend vah binnen en rijk gevuld met garnalen. Daarbij kómt stokbrood met boter en een luchtig kruidensmeersel en in een apart kommetje een heerlijke, zélf- gemaakte remouladesaus: Van de vier soepen, beginnend, bij 7,50, is de Zeeuwse Kreeftensoep van verse kreeft 17,50) veel gewaagd. Ik tel zeven visgerechten van 2750 voor de Gegrilde Zalmfilet met kruidenboter en de La uw war- me Zalm met eitroentagliatelli en spinazieroomsaus tot ƒ:42,50 voor Gamba's in pikante tomatensaus. De vleesgerechten gaan van 24,50 voor de Kipfilet met kaassaus en de Roergebakken Kipfilet met pinda saus tot 42,50 voor de Kalfszwe zerik met choronsaus. Dit laatste gerecht is mijn keuze, een prachtig gerecht: de zwezerik is perfectj mooie stukken, van buiten krokant en van binnen zacht, op een bedje van seizoengroenten als geroerbak- te asperges en zeekraal. De apart geserveerde wortelen, courgette en bloemkool zijn met boter net gaar gesmoord. Smakelijke frieten van nieuwe Zeeuwse Binten vervolma- ken het hoofdgrecht. De kaart besluit met tien toetjes plus buiten de kaart om een aard beiendessert met vers gemalen zwarte peper. Verleidelijk, maar ik besluit met ambachtelijk ijs van de Ameliahoeve: een fijne, pure ci troensorbet met een gecaramelli- seerd suikerspinsel en verrukkelijk Zeeuws Babbelaarijs met een cara- melsaus, een kletskop en slagroom plus een glaasje Zeeuwse babbe laar] ikeur (beide 9,50) Ockenburg is sterk teruggekomen met een gemoedelijke ambiance, een aantrekkelijke kaart en een zeer goede prijs-kwaliteitverhou- voorstelling zit. Het ene on derwerp moet. speels overgaan in het andere. Dat geldt even eens voor de muziek, die heel afwisselend is, van klassiek en filmmuziek tot heftige muziek zoals van Prodigy, maar het overvloeien moet wel Mop pen." „We zorgen ook voor afwisse ling. Een groep Meintjes is ver tederend en leuk, maar daarna moet er iets heel anders gebeu ren, bijvoorbeeld een groep ge vorderden of een jazzstuk. Maar wel in verband met el kaar. We beginnen boven wa ter en daarna nemen diepzee duikers je mee om te laten zien wat er zich onder water af speelt. Er zit een aantal, ver rassingen in. Als het publiek de zaal in komt, is het doek open en drijven er ijsschotsen over het toneel, waar af en toe een pinguïn op zit of een meeuw overheen vliegt. Dat beeld gaat zich steeds meer verlevendigen. Er zijn mo menten om te lachen, maar ook waar je stil van wordt. „Het werken met de betere, ge motiveerde amateurs is ont zettend leuk, vooral omdat hun persoonlijkheid zo be waard blijft. Bij beroeps merk ik vaak dat ze die onderdrukt hebben, gewend als ze zijn zich in dienst te stellen van de cho reograaf. Dat heb je bij ama teurs nooit. Met iemand die wat ongedurig is, kan je heel leuk werken en iemand die heel expressief is, laat je ge woon lekker gaan, al moet je natuurlijk hier en daar een beetje bijschaven. Als je naar amateurvoorstellingen kijkt, word j e heel erg geconfron- teerd met mensen. Bij beroeps groepen is het vaak zo glad, als instrumentjes. Als ik praat met oud-leerlingen die in dansgroepen zitten, bemerk ik een constante moeheid. Hun leven is trainen, repeteren, op treden. Daar worden ze intens moe van. Met amateurs ga je lekker uit je dak." De leerlingenuitvoering Een Dolfijne Voorstelling van Balletstudio Free is vrijdag (19.30 uur), zater dag (14.30 en 19.30 uur) en zondag (14.30 uur) te zien in de Stadsschouwburg in Middelburg Eén van de deelnemende groepen aan de leerlingenuitvoeringen van Balletstudio Free. foto Willem Mieras In de voorstelling Een maand later door cursisten van De Ambitie staan doorgaans twee vrou wen op het toneel, maar er zijn ook enkele gezamenlijke scènes. foto Studio La Linea

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 12