Balletstudio Free
gaat onder water
Cursisten De Ambitie spelen Een maand later
Ockenburgh is na 7 jaar terug
Balletstudio Free uit Goes geeft voor de zeven
de keér de tweejaarlijkse leerlingenvoorstel
ling.
Aan ditspektakel nemen ongeveer 420 leerlin
gen deel. Het thema is de onderwaterwereld.
Dftonderwerp wordt met een mengeling van
fantasieën werkelijkheid ten tonele gevoerd. Er
isveel aandacht besteed aan de aankleding van
de voorstelling.
Zie elders op deze pagina.
vr. en za. Stadsschouwburg, Middelburg,
19.30 uur
>za. en zo. Stadsschouwburg, Middelburg,
14.30 uur
Literaire avond
Drie bekende schrijvers geven inspiratie voor
de toekomst van Goes
Publiciste/schrijfster Karin Spaïnk, architec-
tuurhïstoricus Wouter Van Stiphout en colum
nist/schrijver Kader Abdollah leveren onder lei
ding van Jan Hutvan de Culturele Raad Goes
een bijdrage over het thema'De markt als ont
moetingsplaats'. De vraag 'Hebben we zelf nog
invloed op onze leefomgeving of wordt alles
door de overheid of andere factoren van bui
tenaf bepaald?' moet inspiratie geven voor de
discussie over Goes 2030.
vr. De Koperen Tuin/Centrum De Veste, Goes,
20.00 uur.
De Ambitie
De tweede-jaars curisisten van de afdeling vol
wassenen van de Zeeuwse amateurtheater
school De Ambitie spelen Een maand later.
In dit toneelstuk van Jan Donkers ruilen twee
vrouwen een maand van hun leven met elkaar.
De alleenstaande Monica leidt een maand lang
het leven van Liesbeth, een getrouwde vrouw
met drie kinderen, sn andersom. Dat levert een
aantal komische, ontroerende en heftige scè
nes op. Josïen de Graaf regisseerde.
Zie elders op deze pagina.
vr. an za. Minitheater, Middelburg, 20.30 uur
zo. Minitheater, Middelburg, 14.30 uur
Oproer
Het Oproer van Zïerïkzee is een muzikaal histo
risch schouwspel in de openlucht met ruim
honderd medespelers.
Het oproer, een van de meest opzienbarende
gebeurtenissen uit de rijke historie van Zierïk-
zee, ontstond in 1472 als gevolg van belasting
verhogingen die waren opgelegd door Karei de
Stoute. Na een moord op twee 'hoge heren',
dreigde Karei met vergeldingsacties. Om spijt
te betuigen, trok ds bevolking in processie naar
de Oude Haven. De stad bleef behouden. Cees
Möhlman schreef de tekst en regisseerde het
stuk. Mar van der Veer zorgde voor muziek en
liedteksten. De voorstelling was in 1996 voor
het eersttezien in Theater Mondragon en werd
in 1998omgezetin een openluchtspektakel, dat
dit jaar wegens groot succes wordt herhaald.
vr. en za. Havenplein, Zïerikzee, 21.00 uur
Musical
Vrijwilligers en deelnemers van de stichting
majoraat55* uit Vlissïngen brengen een musi
cal op de planken.
De opbrengst van de-zelfgemaakte musical, ge
titeld 'Werp een blik achter de horizon', is be
stemd voor de Stichting Gered Gereedschap.
Bezoekers die gereedschap meebrengen, krij
gen korting op detoegangsprij's.
•za. Arsenaaitheater, Vlissïngen, 20.00 uur
23t/m 29 juni
Sim Bolus
Poppentheater Sim Bolus speelt extra voor
stellingen van Wat 'n schat.
Het betreft een vrije bewerking van het boek
Vooruit, we gaan schatgraven van Janosch.
Twee vrienden, Tos en Peer, eten elke dag
bloemkool omdat hun tuin daar toch vol mee
staat Opeen dag wil Tos wel eens wat anders,
maar daar is geld voor nodig en dat hebben ze
niet Daarom besluiten ze om rijk te worden en
gaan opzoek naar de Grootste Schat op Aarde.
De voorstelling vol humoren muziek, voor ie
dereen vanaf 5 jaar, wordt gespeeld door Hans
van derHaar.
•wo. Minitheater in Ambachtscentrum, Goes,
15.00 uur
De leerHngemütyoéringen Van de Goesé Balletstudio Free
zijn allang het niveau ontstegen dat ze alleen interessant
zouden zijn voor familie én vrienden van de dansersóp het
toneel. Vijftien jaar geleden richtte Lia Sorber de studio
op en is inmiddels toe aan de zevende tweejaarlijkse uit
voering, die zich 'onder water' afspeelt. Door de sluiting
van de Goese Prins van Oranje is men nu aangewezen op
de Stadsschouwburg in Middelburg, waar de ruim 400
deelnemende leerlingen met bussen - beschikbaar gesteld
door de gemeente Goes - naartoe worden gebracht.
door Frans Doeleman
„Eén van mijn visies is, dat ik
vind dat bij een balletoplei
ding, ook al is die voor ama
teurs, de kennismaking met
het theater hoort", motiveert
Lia Sorber (46) het tweejaar
lijkse dansspektakel, „En ik
heb mij ten doel gesteld met de
leerlingenuitvoeringen een
groter publiek te bereiken,
meer ontvankelijk te zijn voor
mensen die weinig of geen ver
stand hebben van ballet. Ik
kan danspubliek kweken op
dat moment, want ik krijg
mensen binnen die normaal
niet naar ballet gaan. Als ze
dan denken, hé. dat is leuk,
dan heb ik wat gewonnen.
Maar er komt ook publiek dat
geen familieleden op les heeft.
Dat betekent voor mij dat ik op
de goede weg ben en die toe
schouwers eveneens weet te
boeien."
Al vanaf haar vierde jaar is Lia
Sorber actief bezig met dans.
Ze was dertien toen zij met
haar ouders van Voorburg
naai" Goes verhuisde en haar
balletlessen voortzette bij He
len Riemens-Soesman in Mid
delburg,
Na de middelbare school be
zocht Lia het Stedelijk Insti
tuut voor Ballet in Antwerpen
legde beroepsesamen af in het
Engelse systeem Royal Acade
my of Dance en behaalde het
staatsdiploma voor balletpe
dagogie.
Inmiddels was haar belang
stelling voor choreografie ge
wekt en merkte ze dat ze erg
veel voldoening vond in het
maken van dingen voor ande
ren. Dat was voor haar mede
aanleiding om het initiatief te
nemen tot de oprichting van
het Zeeuwse amateurdansge-
zelschap Stichting Dansz,
waarvan zij artistiek leidster
is.
De voorbereidingen voor de
leerlingenuityoeringen nemen
minstens een jaar in beslag.
„We bedenken eerst een the
ma. Dit jaar gaan we 'onder
water', met als titel Een Dolfij
ne Voorstelling. Er doen al
gauw zo 'n 2 8 groepen mee, dus
moet je 28 interessante onder
werpen binnen dat thema zien
te vinden. Na een aantal
maanden waren die ingevuld.
Dan begin j e een j aar van te vo
ren met de decorbouw en de in
koop van stoffen, want we
hebben zo'n.600 tot 650 kos
tuums nodig.
De choreografieën doen wij
met ons drieën. Annelies Heyt-
-Beekman bekommert zich
om de kinderen van 4 tot 7 jaar,
mijn dochter Vera werkt met
leerlingen vanaf 8 jaar en ik
doe de damesgroepen en extra
gevorderden.
De oudste deelneemster is
even in de vijftig."
Decor
„Alles ontstaat al pratend.
Niet alleen met Vera en Anne
lies, maar ook met mijn man
Kees en zoon Rik, die verant
woordelijkzijn voor de decors.
En we hebben een kunstschil
der, Jos Otto, die ons al sinds
zijn elfde jaar behulpzaam is
en inmiddels een opleiding
voor decormaker gevolgd
heeft. Kees en Rik leggen de
basis en hij doet het gedetail
leerde werk. Je moet ook zor
gen dat er een goede loop in de
De deelnemers aan de tweejarige spelcursus van de
Zeeuwse amateurtheaterschool De Ambitie besluiten ko
mend weekeinde hun opleiding met drie voorstellingen in
het Middelburgse Minitheater. Aan regisseuse Josien de
Graaf was de taak om voor de negen dames, in leeftijd va
riërend van begin twintig tot eind veertig, een passend
stuk te vinden dat hen niet alleen de mogelijkheid biedt
om de opgedane vaardigheden te etaleren, maar dat ook
een aantrekkelijke voorstelling voor het publiek oplevert.
door Frans Doeleman
„Het is behoorlijk moeilijk om
een stuk te vinden voor negen
vrouwen, waarin iedereen ook
nog ongeveer evenveel te doen
heeft", bekent Josien de Graaf
uit Middelburg, die de regie-
-opleiding aan de toneelaca
demie in Maastricht doorliep.
„Als je afstudeert aan De Am
bitie moet je je ergens in kun
nen vastbijten en moet je niet
een stuk hebben met één hele
grote rol en daarnaast allerlei
kleine rolletjes.
Ik vind dat iedereen haar eigen
hapklare brok moet hebben.
Dus heb ik gezocht naar een
tekst die ik kon verdelen in
stukken."
Keuze
Ze liet haar oog vallen op Een
maand later van Jan Donkers,
die het toneelstuk halverwege
de jaren tachtig schreef op ba
sis van improvisaties van de
actrices Els Ingeborg Smits en
Olga Zuiderhoek, die het sa
men speelden bij Toneelgroep
Baal, in de regie van Kees
Prins. Later werd er een speel
film van gemaakt met Moni
que van de Ven en Renée Sou-
tendijk, maar daarin spelen
veel meer figuren mee, die in
de oorspronkelijke toneelver
sie alleen uit de tekst van de
twee vrouwen naar voren ko
men.
Het verhaal gaat over Lies
beth, een getrouwde vrouw
met drie kinderen, die bij wijze
van experiment via een adver
tentie andere vrouwen op
roept een maand met haar van
leven te ruilen. De alleen
staande Monica reageert en is
bereid tijdelijk de plaats van
Liesbeth in te nemen, die op
haar beurt het leven van Moni
ca gaat leiden. „Ze noemen het
zelf een klinisch experiment,
maar dat kan ook wel eens te
genvallen", vertelt Josien, „De
emoties die gepaard gaan met
het veranderen van je eigen si
tuatie - het ineens deelnemen
aan een heel gezin - kan je van
te voren niet bedenken. Dan
gaan er meer dingen een rol
spelen.
Het lijkt allemaal wel een leuk
ideemaar heb j e het nog wel in
de hand wanneer er sprake is
van heftige gevoelens ten op
zichte van die man? De af
spraak is met alles erop en er
aan. Dus je krijgt ook met
jaloezie te maken."
Om iedereen aan bod te laten
komen, worden de twee rollen
door verschillende cursisten
gespeeld. „Er staan steeds
twee vrouwen op het toneel die
verantwoordelijk zijn voor
scènes van 10 a 15 minuten,
hoewel ik ook heb gezorgd
voor wat momenten met meer
personen. Maar iedereen heeft
z'n eigen afgebakende stukje.
Je zoekt natuurlijk naar mid
delen om dat zo helder moge
lijk te houden. In de aankle
ding is duidelijk wie Liesbeth
en wie Monica is. We hebben
ook gewerkt aan de fysieke
kenmerken van beide rollen.
Ik denk dat het door deze aan
pak heel levendig wordt voor
het publiek en een meerwaar
de krijgt."
„Ten eerste vind ik dat spelers
die op De Ambitie zitten iets te
doen moeten hebben waarmee
ze kunnen laten zien wat ze in
die twee jaar geleerd hebben,
maar het moet natuurlijk ook
voor het pubhek een leuke
avond zijn. Er zitten erg grap
pige momenten in, maar ook
emotionele. Iedereen filoso
feert wel eens over z'n eigen le
ven en in die zin is dit een tekst
van alle tijden. En het is een
stuk wat mij aanspreekt."
„Deze voorstelling verschilt
totaal van de film. Daarin
loopt het anders af. Zoals het
bij ons is vormgegeven, wordt
het een verrassend slot. Op een
gegeven moment denk je dat
het zo of zo kan gaan, maar
dan blijkt het zus te zijn. We
hebben zitten dubben om het
opén te houden, maar dit is
voor ons het meest bevredi
gend. Wie is uiteindelijk de
verliezer, daar gaat het om. Er
zitten overigens enorm veel
scènewisselingen in het stuk,
maar dat is door Bob Goedhart
in het decor heel simpel, met
weinig middelen, maar effec
tief opgelost."
Josien de Graaf, die tijdens de
opleiding de cursisten het on
derdeel fysiek toneel bij
bracht, is tevreden over de
vorderingen. „Als je ziet wat
ze aanvankelijk konden en
wat ze nu op de planken zet
ten, dan is er veel gebeurd. In
de loop van het tweede j aar be
ginnen de kwartjes te vallen.
Je ziet dat de angst verdwijnt
en de lol duidelijker wordt. Bij
de laatste repetities dacht ik,
nou heb ik ze op het niveau dat
ze zich veel meer bewust zijn
van wat er op dat moment in
die situatie aan de hand is. Het
mag van mij ook nooit hetzelf
de zijn. Dan zeg ik: dat was
heel goed, maar dat waren de
afspraakjes, ik zie niet meer de
noodzaak waarom je dit zei of
waarom je daar naartoe hep."
„Elke keer als je gaat repete
ren of acteren, ben je een ander
mens, je hebt een andere dag
gehad, een andere stemming
en dat neem je allemaal mee. Je
bent niet een soort machine.
Natuurlijk houd je de
mise-èn-scène en de af
spraakjes in de gaten, maar je
kan nooit op de automatische
piloot gaan. Ik zit te genieten
als ik merk, hé, nou doen ze het
net ietsje anders omdat die an
dere speler het ook met een
klein nuanceverschil zei. Als
ik dat bereik, heb ik in ieder
geval duidelijk gemaakt wat
voor mij toneelspelen in
houdt."
Ineke van Doormaal, Malou Stam, Rina van Dort, Wilma Se-
len, Rosemarie Plovier, Leni Klaassen-Baljé, Alice Gideonse,
Jeanine Sinke en Anneke Goedhart spelen Een maand later
vrijdag (20.30 uur), zaterdag (20.30 uur), zondag (14.30 uur)
in het Minitheater aan de Verwerijstraat in Middelburg
Het is voor veel mensen nog even wennen, velen weten het zelfs nog
niet, maar Ockenburgh is terug. Het restaurant aan de 'oude rijks
weg' in Goes was zeven jaar lang gesloten en alleen nog in gebruik
als partycentrum. Eind vorig jaar besloot de familie Nicodem het
over een andere boeg te gooien. De groei van de wijken ten zuiden
van de spoorlijn bezorgden Ockenburg ineens een centrale ligging,
door Rien van Reemis
Daarnaast kwam er in de directe
omgeving van. het vroeger zo gere
nommeerde restaurant steeds meer;
bedrij vigheid. Sinds begin dit jaar
heeft Brasserie en Partyservice Oc
kenburgh weer een fun cti e al s c ul i
nair trefpunt voor Goes en omge
ving.
Ockenburgh, de naam herinnert
aan een vroegere eigenaar, is gron
dig verbouwd, waarbij de serre is
omgetoverd tot a la carte restau
rant met een totaal eigen sfeer. Ge-
makkelijke Thohetstoeltjes, een
sterk in het oog springende ijzeren
draagconstructie die aan bruggen
en stations uit de periode van de in
dustriële revolutie doet denken,
plavuizen op de vloer en gordijnen
aan koperen roeden creëren een in
formele ambiance.
De ligging van Ockenburg tussen
bestaande bebouwing en de nog al
tijd drukke oude rijksweg was
noodzaak om met de beschikbare
ruimte te woekeren. Als gevolg
daarvan hebben de twee aan het
restaurant grenzende zaaltjes een
afwijkende vorm gekregen met
wanden die niet rechthoekig op el
kaar aansluiten, wat de intimiteit
verhoogt.
De Brasserie heeft een uitgebreide
kleine kaart met gerechten tussen
de 7,50 en./ 20,00. Daarnaast is er
Ockenburgh, Brasserie
Partyservice
Van der Spiegelstraat 104
4461 LN Goes
Tel. 0113-270870
Fax. 0113-270882
Sluitingsdag: maandag
Zondag alleen open op reservering
Vakantie van 5 juli tot en met 19 juli
Keuken op van dinsdag t/m
donderdag van 11.00 tot 21.00 uur
en vrijdag en zaterdag van 11.00 tot
21.30 uur
Creditcards: Eurocard en Visa
Rolstoel: Ockenburgh is
drempelloos en er is een
invalidentoilet
Kinderen: kinderhoek met video en
een eigen, geestige menukaart.
de grote kaart met acht voorgerech
ten van '12,50 voor Kaaskroketten
tot 32,50 voor Ganzeleverpaté
met mangochutney. Ik kies de Gar-
naalkrokettcn 17.50), een maal
tijd op zich Op een bedje van sla
met garnaaltjes prijken maarliefst
vier kroketten, krokant van buiten
en zachtsmeltend vah binnen en
rijk gevuld met garnalen. Daarbij
kómt stokbrood met boter en een
luchtig kruidensmeersel en in een
apart kommetje een heerlijke, zélf-
gemaakte remouladesaus: Van de
vier soepen, beginnend, bij 7,50, is
de Zeeuwse Kreeftensoep van verse
kreeft 17,50) veel gewaagd.
Ik tel zeven visgerechten van
2750 voor de Gegrilde Zalmfilet
met kruidenboter en de La uw war-
me Zalm met eitroentagliatelli en
spinazieroomsaus tot ƒ:42,50 voor
Gamba's in pikante tomatensaus.
De vleesgerechten gaan van 24,50
voor de Kipfilet met kaassaus en de
Roergebakken Kipfilet met pinda
saus tot 42,50 voor de Kalfszwe
zerik met choronsaus. Dit laatste
gerecht is mijn keuze, een prachtig
gerecht: de zwezerik is perfectj
mooie stukken, van buiten krokant
en van binnen zacht, op een bedje
van seizoengroenten als geroerbak-
te asperges en zeekraal. De apart
geserveerde wortelen, courgette en
bloemkool zijn met boter net gaar
gesmoord. Smakelijke frieten van
nieuwe Zeeuwse Binten vervolma-
ken het hoofdgrecht.
De kaart besluit met tien toetjes
plus buiten de kaart om een aard
beiendessert met vers gemalen
zwarte peper. Verleidelijk, maar ik
besluit met ambachtelijk ijs van de
Ameliahoeve: een fijne, pure ci
troensorbet met een gecaramelli-
seerd suikerspinsel en verrukkelijk
Zeeuws Babbelaarijs met een cara-
melsaus, een kletskop en slagroom
plus een glaasje Zeeuwse babbe
laar] ikeur (beide 9,50)
Ockenburg is sterk teruggekomen
met een gemoedelijke ambiance,
een aantrekkelijke kaart en een
zeer goede prijs-kwaliteitverhou-
voorstelling zit. Het ene on
derwerp moet. speels overgaan
in het andere. Dat geldt even
eens voor de muziek, die heel
afwisselend is, van klassiek en
filmmuziek tot heftige muziek
zoals van Prodigy, maar het
overvloeien moet wel Mop
pen."
„We zorgen ook voor afwisse
ling. Een groep Meintjes is ver
tederend en leuk, maar daarna
moet er iets heel anders gebeu
ren, bijvoorbeeld een groep ge
vorderden of een jazzstuk.
Maar wel in verband met el
kaar. We beginnen boven wa
ter en daarna nemen diepzee
duikers je mee om te laten zien
wat er zich onder water af
speelt. Er zit een aantal, ver
rassingen in. Als het publiek
de zaal in komt, is het doek
open en drijven er ijsschotsen
over het toneel, waar af en toe
een pinguïn op zit of een
meeuw overheen vliegt. Dat
beeld gaat zich steeds meer
verlevendigen. Er zijn mo
menten om te lachen, maar
ook waar je stil van wordt.
„Het werken met de betere, ge
motiveerde amateurs is ont
zettend leuk, vooral omdat
hun persoonlijkheid zo be
waard blijft. Bij beroeps merk
ik vaak dat ze die onderdrukt
hebben, gewend als ze zijn zich
in dienst te stellen van de cho
reograaf. Dat heb je bij ama
teurs nooit. Met iemand die
wat ongedurig is, kan je heel
leuk werken en iemand die
heel expressief is, laat je ge
woon lekker gaan, al moet je
natuurlijk hier en daar een
beetje bijschaven. Als je naar
amateurvoorstellingen kijkt,
word j e heel erg geconfron-
teerd met mensen. Bij beroeps
groepen is het vaak zo glad, als
instrumentjes. Als ik praat
met oud-leerlingen die in
dansgroepen zitten, bemerk ik
een constante moeheid. Hun
leven is trainen, repeteren, op
treden. Daar worden ze intens
moe van. Met amateurs ga je
lekker uit je dak."
De leerlingenuitvoering
Een Dolfijne Voorstelling
van Balletstudio Free is
vrijdag (19.30 uur), zater
dag (14.30 en 19.30 uur) en
zondag (14.30 uur) te zien
in de Stadsschouwburg in
Middelburg
Eén van de deelnemende groepen aan de leerlingenuitvoeringen van Balletstudio Free. foto Willem Mieras
In de voorstelling Een maand later door cursisten van De Ambitie staan doorgaans twee vrou
wen op het toneel, maar er zijn ook enkele gezamenlijke scènes. foto Studio La Linea