Caro giet zijn dromen in staal Haagse Voorhout vormt perfect beeldendecor Dullaert (47) is directeur van de Stichting het Voorhout van de Beeldende Kunst II, de club die de tentoonstelling Den Haag Sculptuur 1999 organi seert. Gisteren, dinsdag, is de expositie officieel geopend. De lange arm van Voorhout, het stuk tussen de Kloosterkerk en Museum Het Paleis, is her schapen in een beeldentuin, waarin een representatieve se lectie is te zien van Britse beeldhouwkunst uit de tweede •helft van deze eeuw. Iets klei ner dan de supertentoonstel ling van vorig jaar, die bijna het héle Voorhout in beslag nam, maar mogelijk ook iets fijner. De beeldenexpositie Den Haag Sculptuur 1998, on derdeel van het feestprogram ma van Den Haag 750, was een van de grote succesnummers van het stadsjubileum. Dullaert: „Franse bezoekers hebben zelfs toegegeven dat de Haagse versie de Parijse naar de kroon stak. Natuurlijk, zeg door Herman Rosenberg Sculptuur 1999 op het Lange Voorhout in Den Haag toont een selectie van Britse beeldhouwkunst sinds 1950. Inzet: Anthony Caro. fotografie Roland de Bruin en Theo Bohmers zich in dat soort commissies overal mee. Het liefst zou ik zo'n opdracht dan ook in Ari zona of zo realiseren, dan kan je in volle vrijheid iets moois maken." Sokkel De Britse beeldhouwkunst wordt halverwege de jaren zestig met zijn werk radicaal vernieuwd omdat hij figuratie en symboliek vaarwel zegt en zich richt op abstracte sculp turen, assemblages met nieuw, industrieel materiaal zoals metaal en staal; hij haalt het beeld van de sokkel en zet het direct op de grond. Hij reist naar Amerika waar hij in con tact komt met onder anderen de Color Field schilder Ken neth Noland en beeldhouwer David Smith. De invloed van Caro is bij tijdgenoten en vol gende generaties tot op de dag van vandaag aanwezig omdat tijdens en na zijn tijdperk op het St. Martin's tegengestelde stromingen in de Britse beeld houwkunst het leven zien. Hierbij staat de artistieke vrij heid van het individu voorop, een manier van in het leven staan die Caro hoog in het vaandel draagt. Caro doceert in een periode dat het 'dis cours' hoogtij viert, het is een tijd waarin reflectie de kunst wereld domineert. Caro: „In die jaren dat ik do cent was aan de St. Martin's School of Aid' heb ik mijn stu denten verteld dat ze van el kaar en van anderen kunnen leren. We zaten met z'n allen in een ruimte waar je soms letter lijk over elkaar struikelde, je liep elkaar allemaal voor de voeten. Ik vertelde hen 'je werkt niet i n je eigen kleine in spiratiedoos, je bent onderdeel van een groter geheel'Het draaide allemaal om het woord push. Neem jezelf en je eigen ideeën serieus, maar ga tegelijkertijd verder, dwing je zelf om over je eigen grenzen te gaan,en,maakjeervooral niet te gemakkelijk vanaf. Onder zoek veronderstellingen en breek de regels. Alle regels die anderen je opleggen, moetje naast je neerleggen. Maar als je denkt dat je er bent, vraag jezelf dan af of je toch niet nóg een stap verder kunt gaan. Wij leraar en leerlingen, bekriti seerden eikaars werk. Hierbij was iedereen gelijkwaardig. Het was niet de bedoeling dat je zei 'dit is echt niet goed', de kritiek was opbouwend. 'Er is een idee zichtbaar, je bent er nog niet, maar vandaar uit kun je verdergaan'." Kraanmachinist „Ook buiten de opleiding en na deze periode vond ik het leer zaam om met anderen over mijn werk te filosoferen. Ik heb ook wel eens de mening van een kraanmachinist ge vraagd. Ik werkte op dat mo ment in Toronto en ik zat even vast. Toen heb ik hem ge vraagd, hij had overigens in zijn hele leven nog geen sculp tuur gezien, 'wat zal ik doen?' Hij antwoordde: 'zullen we het beeld op zijn kant leggen?' Het Hij liep in april 1996 met een vriendin op de Champs Ely- sées in Parijs, zag de beeldententoonstelling en wist wat er moest gebeuren: een expositie op het Lange Voorhout in Den Haag. De enige plek in Nederland waar dit kan, zegt organisator Eric Dullaert. ik dan. Want op het Lange Voorhout rijden er geen zes rij en auto's permanent midden door de tentoonstelling. Het Voorhout - de mooiste laan van Europa is wel eens gezegd. En daar zit wat in. De historische architectuur, de prachtige bo men, de schaal, de rust, de ruimte, het licht. Allemaal perfect." Maar ik denk dat de 27 beel den die we nu tonen een mooi er geheel vormen. Er is meer verband tussen de verschillen de objecten. Het is een heel boeiend, transparant geheel. Niet zo'n publiekslieveling er bij als de dikke dame van Niki de Saint-Phalle? Dat zou ik niet zeggen, nee, dat zou ik niet zeggen. Wacht maar tot je de drie 4,5 meter hoge hazen van Sophie Ryder hebt gezien De beeldententoonstelling Den Haag Sculptuur 1999 is t/m 14 september te zien op het Lange Voorhout. woog tonnen en ik had die op tie niet overwogen. Maar om dat hij een kraanmachinist was, die elke dag enorme ge wichten versjouwde, lag zijn opmerking, gezien zijn erva ring, voor de hand. Dat beeld hebben we ook gekanteld." „Mijn recente werken die in de Antichi Gi*anai in Venetië (Biennale) worden geëxpo seerd onder de titel 'The last judgement', zullen mensen verrassen. Het werk is ver ver wijderd van wat ik normaal gesproken doe, het is in tegen stelling tot mijn eigen gevoe lens, die concentreren zich op hoe ik omga met de joy of li ving. Nu had ik zeer de behoef te om een persoonlijk state ment te maken over de situatie in de wereld op dit moment. Voor de afschuwelijke oor logsbeelden die je vandaag de dag bereiken. Daarvoor kan en wil ik de ogen niet sluiten. Ie mand heeft gezegd dat 'The last judgement' een soort he dendaagse Guernica is. Mis schien is dat wel zo. Er zit ze ker een narratief element in, de beelden laten zich lezen. Ik wil niet preken of een vinger opheffen, maar ik wil zeggen this is were we are, right now. Hoewel ik joods ben is er geen relatie te leggen met mijn ei gen wortels. Ik heb het gevoel dat er een gebrek is aan moreel besef. In de zin van 'zich ge dragen' en ik wil het daarbij niet laten, ik had de behoefte een persoonlijk statement te maken." Eric Dullaert is directeur van de Stichting het Voorhout van de Beeldende Kunst II, de club die de tentoonstelling Den Haag Sculptuur 1999 organiseert. foto Theo Bohmers Balletstudio Free gaat met 400 leerlingen onder water 12 Blondie is trekker van Haags Parkpop 13 woensdag 23 juni 1999 Ook het Zeeuws Museum is deze zomer betoverd 15 eXistenZ markeert de wereld 16 Een rondje met een pontje op de Zeeuwse wateren 16 Anthony Caro wordt beschouwd als een sleutelfiguur in de geschiedenis van de Britse beeldhouwkunst. Sommigen noemen Sir Anthony zelfs een levende legende. 'Laat ze dat vooral maar blijven zeggen', lacht de man die al lang geleden uit de schaduw van zijn leermeester Henry Moore kwam. 'Ik vind mezelf buitengewoon normaal, misschien zelfs wel een beetje bourgeois'. Op de tentoonstelling Den Haag Sculptuur 1999 is zijn werk 'Choir' een van de hoofdattracties. door Roos van Put Bij het personage beeldhou wer verwacht je een grote, ste vig en grof gebouwde man, met handen als kolenschoppen en spierballen die de competitie met tennisballen gemakkelijk winnen. Sir Anthony Caro (1924) heeft echter een nor maal postuur en als er iets op hem van toepassing is dan is het wel dat hij zo typisch En gels 'sophisticated' is, com pleet met een vorm van gedis tingeerde droge humor. Caro is de zeventig al ruim ge passeerd maar dat is hem niet aan te zien. Wijsheid en le venservaring verraden zich door de zinnen die hij uit spreekt, achter elk gesproken woord verschuilt zich een schat aan informatie. Hij is een onvervalste Engelse 'gentle man' die zo nu en dan steels een grapje maakt waardoor een klein, ondeugend jongetje zich heel eventjes onthult. Als kind had hij maar één droom: beeldhouwer worden. Anthony Caro: „Mijn vader was een zakenman en hij wilde niets liever dan dat ik bij hem zou komen werken. Maar dat wilde ik niet. We zijn op een goede dag naar een kunste naar gegaan, mijn vader wilde zijn mening over een beeldje dat ik had gemaakt. Die was buitengewoon negatief. Maar ik heb toch gedaan wat ik wil de. En is het niet geweldig dat je iets waanzinnigs doet en daar ook nog van kan leven? Ik beschouw mezelf als een ge lukkig mens." „Natuurlijk is het leuk om een beroemde beeldhouwer te zijn, maar mijn liefste wens heeft mijn hele leven betrekking ge had op de volgende te maken sculptuur. Ik denk niet terug, ik kijk niet verder dan van daag en morgen, maar de dag daarna is een verrassing. Dat is mijn manier van in het leven staan. Mijn moeder leefde ook zo en zij is 100 jaar en 4 dagen geworden. Mijn leven is de kunst en ik wil geen levende le gende zijn, wel een goede kun stenaar." Henry Moore In deze uitspraak is een stukje erfgoed van Henry Moore aan wezig. Bij hem was Caro aan het begin van de jaren vijftig werkzaam als assistent. Deze nestor van de Britse beeld houwkunst zei hem: 'You can be as good as anything in the world'. Caro: „Moore was de eerste echte beeldhouwer die ik ontmoette. Moore leerde mij wat het is om beeldhouwer te zijn. Hij probeerde in de basis beeldhouwkunst te maken die zo goed was als de beste ter we reld. En dat uitgangspunt is heel belangrijk voor mij ge weest". Zijn curriculum is niet alleen lang, maar heeft ook in kunst historisch opzicht een aantal opmerkelijke hoogtepunten. Zo is hij van 1953 tot 1979, een belangrijke periode van de Britse beeldhouwkunst, do cent aan de vermaarde St. Martin's School of Art in Lon den, geeft hij daarna 'work shops' in ondermeer Amerika, Nederland, Spanje en Duits land en wint hij samen met Sir Norman Foster in 1996/1997 het 'Millennium Bridge De sign' voor de voetgangersbrug over de Thames. „Norman is al heel lang mijn buurman, hij woonde twee deuren verder en ik kende hem al toen hij nog jong was. De Millennium Bridge is een ontzettend leuke opdracht om samen aan te werken. Maar er is een hele 'grote maar': het probleem is dat we te maken hebben met ontzettend veel commissies. Ik heb het altijd vermeden om zelf in commissies te gaan zit ten, ik werkte liever aan mijn eigen dromen dan aan die van anderen. Iedereen bemoeit

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 11