Kunstig Utrecht vanaf de Dom Salvador Dalf liet drie bedevaartsoorden na Tussen mens en onmens Mr fa kunst tv cultuur Kunst en kitsch Fotografie Holland Festival 16 en roedel levensgrote dieren die zich als een perpetuum mobile in beweging zet, een immense surrogaatzon die de echte zon bij zonsondergang doet verbleken, een UFO die zo groot is dat hij in vieren gezaagd moet worden om hem op een fatsoenlijke auto in kan rijden. Het zijn vier van de 24 kunstwerken tijdens Panorama 2000, de grootste openluchtexpositie Museu in Figueres: eieren op het dak en kippenvel op de muren. manier op de plaats van bestemming te krij gen en een reuzenrad waar je met je in de geschiedenis van Utrecht, te zien tot 3 oktober-. De proj ecten, die in totaal 46 miljoen gulden kosten, roepen in eerste instantie associaties op met een natte droom van een kermisexploitant, een stoute- jongensfantasie of een megalomane uitspatting van science-fiction-achtige zelfprofilering van de stad Utrecht. Panorama 2000 is echter niet meer of minder dan een vervolg op de eerdere buitenexpositie Nachtregels uit 1991, ook al zo'n groot, overal in de stad zichtbaar kunstproject waaraan tal van internationale kunstenaars een bijdrage leverden in de vorm van fluorescerende voorstellingen op gevels. De laatste weken zijn overal in de stad Utrecht de voorbereidingen van Panorama 2000 zichtbaar geweest. Woonhuizen zijn ontmanteld, doorboord met gaten voor paler en daken zijn er afgepeld om vervangen te worden door een glazen of roestvrijstalen dak. Tegen de Domtoren was wekenlang een grote stellage te zien, die de komst van een lift aankondigde. Die lift is noodzakelijk voor het kunstproject, want je kunt de 24 werken tijdens Panorama 2000 als bezoeker maar op één manier optimaal bekijken; vanaf de top van de Domtoren. En omdat ook de minder mobiele of sportieve medemens een kans moet krijgen de even fantasievolle als spectaculaire bouwwerken te aanschouwen, is die lift er gekomen. Dat het project er niet zonder slag of stoot gekomen is, moge duidelijk zijn aan de talloze hobbels die de organisatoren hebben moeten nemen om Panorama 2000 te realiseren. Gehandicaptenverenigingen, buurtbewoners, oppositiepartijen in de Utrechtse gemeenteraad, welstandscommissies en journalisten: vrijwel elke denkbare groepering in Utrecht had wel een mening over Sinds vorig jaar bestaat in Noordoost-Spanje de Dali- aanse Driehoek. De surrealisti sche schilder Salvador Dalf liet bij zijn dood in 1989 drie gebou wen na aan de staat: het al lan ger toegankelijke Dalf Teatre- Museu in Figueres, zijn woon huis in Port Lligat en het kasteel van zijn vrouw Gala in Pübol. De laatste twee zijn in 1997 opengesteld als musea. En nu zijn het alle drie bedevaartsoor den voor duizenden Dalf-lief- hebbers uit de hele wereld. Dé tocht naar Cadaqués voert langs een grillige bergachtige weg. Dan duikt het schilderach tige vissersplaatsje op, nog on bedorven voor Costa Brava-be- grippen. Het jazzcafé van Cadaqués, geboorteplaats van Salvador D all's vader, is al de cennia vermaard. Daarvan ge tuigen de vele memorabilia van bekende sterren die het hebben bezocht. Gabriel Garcia Mar- quez hangt er naast Herman Brood. Een bord in het dorpje verwijst naar hotel Port Lligat, de afge legen vlek waar de Catalaanse schilder met zijn vrouw zo'n veertig jaar heeft gewoond en vooral gewerkt. Een nieuwe weg heeft het gehucht, tot voor kort slechts bestaand uit Dali's immer groeiende huis en een ho tel, toegankelijk gemaakt. Voorheen was het vanuit Ca daqués een steile wandeling langs een ongelijk rotspaadje. Dit bestaat nog en maakt duide lijk dat het isolement van Port Lligat bijkans volledig was. Het landschap is indrukwek kend, van een woeste schoon heid en tegelijk herkenbaar. De grillige rotsfoi-maties, de door de rotsen beschermde baai. Geen stranden. Waarschijnlijk de redding van dit stukje Costa Brava. Dit is het landschap van Dall. Als in de verte het huis op doemt met twee reuzeneieren en de koppen van Castor en Pollux op het dak, weet ieder die ook maar wat van Dall heeft gezien, dat hij hier op de juiste plek is. Vergeleken bij de omgeving is een bezoek aan het museum een lichte teleurstelling. De bezoe kers worden in groepen van tien in rap tempo door het huis ge jaagd. Niet meer dan tien minu ten krijgen ze om een vertrek te bekijken. Ze worden verwel komd door een opgezette "beer voorzien van veel parafernalia door het zelf verklaarde genie Dall. te paard, dat nu nog de entree van het huis siert. Dall zou Dall niet zijn als hij daar niet gebruik van had gemaakt. Boven de hal staat een tafel met glazen door kijk die een blik verschaft op het paard. Gala accepteerde het kasteel als cadeau op voorwaarde dat Dall alleen mocht komen na daartoe een schriftelijk verzoek te heb ben ingediend. Naar verluidt is dat slechts enkele malen ge beurd. Dat verschafte Gala de gelegenheid haar minnaars te ontvangen, die ondanks haar gevorderde leeftijd nog volop toestroomden. Het Castell Gala Dall is een ver ademing vergeleken bij het Ca- sa-Museu in Port Lligat. Dat wil zeggen, de bezoeker krijgt aan merkelijk meer de ruimte en de kamers zijn minder vol. Het ver dient aanbeveling wat vroeg te komen, om de pracht van het kasteel in alle rust te ondergaan. In de crypte onderin het kasteel ligt Gala begraven. In 1982 overleed zij op 84-jarige leef tijd. Er was ruimte gemaakt voor twee graven. Salvador zou er naast komen te liggen. De steen naast die van Gala is even wel blanco. Numocht Dall wel in het kasteel komen en hij nam er tijdelijk zijn onderdak. Hij installeerde er deintensblauwe troon. Daar op gezeten ontving de markies het gemene volk der journalis ten. Na twee jaar werd hij echter het slachtoffer van een raadsel achtige brand. Een ambulance was te min voor het genie. Hij liet zich in de Ca dillac naar het ziekenhuis ver voeren. Een vorstelijke rit die hem wel bijna het leven kostte. Na een wonderbaarlijk herstel nam Dall zijn intrek in het Tea- tre-Museu in zijn geboorte plaats Figueres. Hier bracht hij te midden van zijn culturele nalatenschap zijn laatste jaren door. Veel plezier heeft hij er niet meer aan be leefd. In wat nu waarschijnlijk een van de leukste musea van de wereld is, kwam hij in 1989 op 88-jarige leeftijd te overlijden. Hij werd begraven in zijn eigen museum. Na zijn dood bleek hij al zijn aardse bezittingen aan de Spaansestaat te hebben nagela ten. Nico Hylkema Het Dalimuseum in Figueres is het hele jaar geopend. De huis-musea zijn van november tot maart geslo ten. Mare Ruigrok laat een schotelvormig blinkend object landen op de Inktpot, De Panorama-2000caroussel met, tijdens de opening, staatssecretaris Van hethoofdgebouwvandeNS. foto Marco Hofsté derPloeg met zijn auto in het reuzenrad. foto Jaap de Boer Het is kruip-door sluip-door in het huis, overvol met opgezette dieren en prachtige kunststuk ken tussen ongekende rotzooi. Èen blik uit het raam in Dali's atelier leert nog eens waar hij zijn inspiratie vandaan haalde. Het uitzicht is adembenemend. Dat is de inrichting van het huis ook. Evenals zijn werk verkeert die in een wankel evenwicht tussen kunst en kitsch. Jammer genoeg is om onverklaarbare reden de keuken verwijderd, want ook het eten bereiden behoorde tot de voorstelling die het echtpaar Dall van hun leven hebben ge maakt. In dit huis ontving Dall de vele beroemdheden die zijn kennis senkring bevolkten. Schaamte loos koketteerde hij met bezoek van de hele jetset en dat van het Spaanse koninklijk huis. Hoe groot de oude vissershut ook was geworden en hoeveel vertrekken het huis in Port Lli gat ook telde, het was te klein voor twee enorme persoonlijk- Panorama 2000. Het proj eet zou te duur- zijn, te veel ingrijpen in de leefomgeving, het stadsbeeld en de Domtoren ontsieren of te weinig kunst en te veel Disneyland, kermis en kitsch zijn. Nu alle hobbels zijn genomen en de show loopt, zou je kunnen zeggen dat Panorama 2000 zijn waarde al heeft bewezen. Als er één ding duidelijk is uit de discussies over het project, dan is het dat iedereen tegenwoordig verstand heeft van kunst. Het streven naar de democratisering van kunst, het toegankelijk maken van kunst voor brede bevolkingsgroepen - een proces dat in het begin van deze eeuw werd ingezet - lijkt met Panoi-ama 2000 voltooid te zijn. Misschien is het in dat licht niet eens zo'n optimistische schatting van de organisatie, die voorspelt dat zo'n 100.000 mensen de komende maanden de Domtoren zullen beklimmen om zich te laten verbazen door de mega-mus (met een omvang van 60 kuub) van Tom Claassen, de video-opnames die op initiatief van de Duitser Carsten Holler gemaakt zijn door duiven met camera's om de nek, de 2000 rookpluimen van de Chinees Guo Quiang die de stad in een mysterieuze nevel hullen en het project van de Brit Julian Opie, die stadskasteel Oudaen heeft omgetoverd tot een Disneykasteel. MarkRoos Panorama 2000 in Utrecht: t/m 3 ok tober 1999. Open di t/m zo 10 - 18 uur (laatste groep om 17 uur in de Domtoren naar boven), do 10-21 uur. Toegangsprijs 15 gulden aan de kassa bij de Domtoren. Liftkaarten alleen aan de kassa verkrijgbaar, 15 gulden reserveren niet mogelijk). Bij harde wind is de Domtoren, niet toegankelijk. Kaarten Drive-In- Reuzenrad 25 gulden. Op 28 juni wordt bij de NPS in Het Uur van de Wolf 'The making of Pa norama 2000' vertoond. In samen werking met ID en Dtv volgde regis seur Leon Giesen de voorbereidin gen voor deze mammoettentoon stelling. Veertig meter hoge foto van deAsmatPapoa Yuni, het schild der voorvaderen, op de zijkant van de Utrechtse Dom kerk. foto M a rc H ofsté heden als Salvador en zijn min nares, echtgenoot en muze Gala. Beiden maakten vooral van hun leven een kunstwerk. „Het eni ge verschil tussen een gek en mij is, dat ik niet gek ben", schreef hij in 'Mijn leven als genie'. Samenwonen was voor de twee moeilijk, ondanks het winterse verblijf in New York en de vele bezoeken aan het nabij gelegen Franse Perpignan. In 1969 kwam Dalf een oude belofte aan Gala na: de aankoop van een kasteel. Zijn oog was gevallen op het kasteel van Pübol, een veertiende eeuws onderkomen waar Gala zich zou kunnen te rugtrekken. De oude meester werkte op dat moment volop aan de inrichting van het Teatre-Museu in Figue res. Toch vond hij de tijd het kasteel op te knappen en op Da- liaanse wijze in te richten. Vrienden en bekenden liet hij weten dat geschenken voor de inrichting welkom waren. Zo kwam hij aan het opgezette wit- In de Amsterdamse kunstenaarssociëteit Arti hangen foto's van penissen in vele verschijningsvormen. Hele kleine, pubera le, mooie grote, walgelijke, exemplaren in erectie naast een blote kinderdij, omwik keld met een touw, omhoog gerezen door vastgeklonken boeien, tijdens het vrijen, enzovoorts, enzovoorts. Volgens Holland Festival-artistiek leider Ivo vanHove dwin gen deze foto's de kijker „zijn gewoonteblik te verleggen." Met de fototentoonstelling 'Attack!' wil Van Hove tijdens het Holland Festival (HF) inhaken „op de groeiende tendens onder kunstenaars om de gangbare grenzen tussen de verschillende kunstvormen te doorbre ken." De expositie past bovendien in het ge varieerde programma waarmee hij een di- Nobuyoshi Araki maakte in opdracht van het Holland Festival een wand met kleurenfoto's van het leven op de Wallen, foto CeesZorn verser publiek bij het festival wil betrekken dan voorheen. Het is tegenwoordig mode het onderscheid tussen 'hoge' en 'lage'kunst in het Engels uit te drukken. Zo typeerde Van Hove bij de presentatie in Arti fotografie als het medi um bij uitstek „dat aan de grenzen tussen 'high' en 'low art' morrelt." De fotografen die Johan Swinnen op zijn verzoek selecteerde bewegen zich volgens Van Hove op het scherpst van de snede. Zij onderzoeken „de grens tussen gekte en ge nialiteit, tussen erotiek en pornografie, tus sen mens en onmens, tussen wetenschap en mythe, tussen geval en ongeval, tussen weer en onweer." Hun beelden zetten volgens hem vraagtekens bij vastgeroeste catego rieën en wie bedenkingen bij veel van deze foto's oppert zal hij vermoedelijk hopeloos ouderwets vinden.. Curator Swinnen schaart de foto's op 'At tack!' onder het verschijnsel paroxisme, dat volgens Van Dale onder meer 'heftige vul kanische uitbarsting' betekent. Franse the oretici gebruiken het woord oök wel als beeldspraak voor het aanduiden van uiter sten: een vulkaanuitbarsting kan immers zowel een toeristische attractie zijn als de daadwerkelijke explosie in de aardbol zelf. De foto's gaan volgens Swinnen over uiter sten en over pogingen te ontsnappen „uit een categorie waarin men zichzelf begrensd heeft." De foto van Walter Chapell van een vader met erectie naast de blote dij van zijn zoon tje werd afgelopen weèk op last van justitie van de expositie verwijderd. De foto maakte deel uit van de penissencollectie van een anonieme verzamelaar die op deze expositie een apart onderdeel vormt. De kwaliteit van de fotografen die Swinnen selecteerde kan overigens zonder meer on der de noemer 'hoge' kunst worden ge schaard. De wereldberoemde Japanner No- buyoshi Araki maakte in opdracht van het HF een prachtige wand met poëtische kleu renfoto's van het leven op de Wallen, waar voor hij ook beeldschone prostituees bereid vond te poseren. Hans Nelemann is present met ind ruk wekkende monumentale foto's van Maori-mannen vol tatoeages, Sakiko Nomura intrigeert met haar geheimzinnige zwart-wit foto's van mannelijke naakten en de enorme gezichtenwand van Bart Mi- chielsen is ronduit prachtig. Frangoise Ledeboer De Holland Festival-expositie 'Attack! Fotogra fie op het scherpst van de snede' in Arti (Rokin 112, Amsterdam) duurt tot en met 26 juni. De ope ningstijden zijn dagelijks van 12 tot 20 uur. vrijdag 11 juni 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 16