Rembrandt door Rembrandt kunst Proza van Daniil Charms leest als Derde aflevering van Ton Lutz wordt 80 jaar: portret van de Panorama 2000 geeft de stad Utrecht cultuur 12 FelixThiissen 13 15 16 Biennale Venetië vooral spektakel Expositie Londen en Den Haag flessenpost uit Stalinistisch Rusland verhalenwedstrijd met vuurwerk van nestor van het Nederlandse toneel een kunstzinnig gezicht et 29 schilderijen, 31 etsen en zeven tekeningen, verdeeld over zes zaaitj es betreft het niet een bijzonder grote expositie. De kwaliteit ervan is echter boven alle twijfel verheven en de deskundigen zij n het er dan ook zonder uitzondering over eens dat het een van de belangrijkste tentoonstellingen van het jaar is. Dat kan ook haast niet anders, want het betreft een Rembrandt- tentoonstelling en Rembrandt blijft nu eenmaal een van de grootste schilders ooit. Ditmaal geen Staalmeesters, geen Anatomische Les, en geen Nachtwacht, maar louter zelfportretten, aangevuld met verschillende portretten die door leerlingen van Rembrandt zijn gemaakt. De tentoonstelling is georganiseerd door de National Gallery in Londen en het Mauritshuis in Den Haag en heeft als naam Rembrandt by himself/Rembrandt zelf gekregen. Afgelopen woensdag gingen in Londen de deuren open. In september verkast de expositie naar Den Haag. In beide plaatsen worden honderdduizenden bezoekers verwacht, en gezien de massale en wereldwijde belangstelling van de pers lijkt dat niet overdreven. Een criticus van dagblad 'The Guardian' schreef eerder deze week geen ruimte met schilderijen te kunnen bedenken, waar ook ter wereld, die zoveel emoties oproepen als de zaaltjes in de National Gallery waar nu Rembrandts zelfportretten hangen. De tentoonstelling, zo schrijven vrijwel alle Britse kranten, is zonder twijfel Londens belangrijkste culturele zomerattractie. Bij de National Gallery zelf blijft men met beide benen op de grond staan. „Het zal vast wel druk worden, maar omdat we weigeren alle kaarten in de voorverkoop te gooien, hebben we geen idee hoe druk", aldus een woordvoerster. De meer dan 800.000 bezoekers die eerder dit jaar werden geteld bij een grote overzichtstentoonstelling van Monet in de Royal Academy of Arts worden zeer zeker niet gehaald. „Die tentoonstelling was veel uitgebreider en kon dus veel meer bezoekers herbergen. Bovendien is onze aanpak minder commercieel." In het Haagse Mauritshuis hoopt men later dit jaar met Rembrandt op een soortgelijk succes als enkele jaren geleden met de Vermeer tentoonstelling, die 438.000 bezoekers trok. Net als toen komt in de Hofvijver een drijvend paviljoen met onder andere een restaurant. Het bijzondere van de tentoonstelling is dat nu voor het eerst gepoogd is alle zelfportretten van Rembrandt bijeen te brengen, verspreid overprivé-collecties en musea in de hele wereld. Hoewel de tientallen kleine etsen en tekeningen ook prachtig zijn, wordt de aandacht natuurlijk vooral getrokken door de 29 schilderijen, dat is driekwart van alle zelfportretten die Rembrandt heeft geschilderd. Dat niet alle schilderijen te zien zijn heeft vooral te maken met de kwetsbaarheid van verschillende werken, waardoor vervoer onverantwoord was. Bovendien weigerde het Louvre in Parijs de vier portretten die het bezit tegelijkertijd uit te lenen. In Londen is nu eentje te zien, in Den Haag straks een andere. Een prachtigzelfportret uit 1659, in bezit van de Duke of Sutherland, is bovendien alleen in Londen te bezichtigen. De Duke heeft in de Tweede Wereldoorlog een poosje in Duitse gevangenschap gezeten. Hij heeft daar zo'n diep wantrouwen tegen Duitsers in het bijzonder en Europeanen in het algemeen aan overgehouden, dat hij weigert zijn schilderij ter beschikking te stellen van een expositie op dat vermaledijde Europese vasteland. Aardig aspect van de tentoonstelling is dat tijdens de voorbereiding ervan veel aandacht besteed is aan onderzoek naar de authenticiteit van een aantal schilderijen. Zo is eind vorig jaar met infra- roodstralen aangetoond dat het 'Zelfportret met halsberg' uit 1629, dat in het bezit is van het Mauritshuis, niet door Rembrandt geschilderd is, zoals altijd was aangenomen, maar door een van zijn leerlingen, vermoedelijk Gerard Dou. De infra-roodstralen lieten zien dat onder het schilderij de hoofdlijnen waren getekend, iets wat Rembrandt nooit deed. Tegelijkertijd is vastgesteld dat eenzelfde portret in Neurenberg, waarvan altijd was aangenomen dat het een kopie was van die in het Mauritshuis, een originele Rembrandt is. Zelden is er zo'n grote schok door de rijen der Rembrandt- geleerden gegaanBeide werken hangen nu op de tentoonstelling naast elkaar. Wat opvalt is dat menig deskundige nu opeens ook zegt te zien dat het Neurenbergse exemplaar toch wel heel duidelijk het origineel is, en de Haagse de kopie. „Kijk", zei eerder deze week een medewerker van de National Gallery tijdens een rondleiding over het nu opgewaardeerde Neurenbergse exemplaar, „aan de losse mani er waarop het haar geschilderd is, kun je duidelijk zien dat dit de echte Rembrandt is." Ach zo gaat dat, zei naderhand conservator Peter van der Ploeg van het Mauritshuis: „Nu het perspectief opeens 180 graden is gedraaid zie je dingen die je daarvoor niet zag." Ook te zien is een zelfportret met baret uit 1659 dat in bezit is van de Staatsgalerie in Stuttgart en waarvan jarenlang is aangenomen dat het niet van Rembrandt was. Inmiddels is na materiaalonderzoek vastgesteld dat het doek uit het atelier van Rembrandt komt en neigen de deskundigen ernaar het als een originele Rembrandt te beschouwen, dat in de negentiende eeuw gedeeltelijk is bijgewerkt. Zeer prettig nieuws was er enkele maanden geleden voor Rembrandt van Rijn, zelfportret, 1660-1665. Rembrandt van Rijn, zelfportret op jeugdige leeftijd, 1629. Rembrandt van Rijn, zelfportret, 1640. het museum Granet in het Franse Aix-en-Provence. Het museum beschikt over een schilderijtje dat tot halverwege deze eeuw weliswaar met Rembrandt in verband was gebracht, maar waarover de deskundigen daarna vrijwel eensgezind concludeerden dat het een waardeloze, negentiende-eeuwse imitatie van de meester was. Het vermeende niemendalletje (30 bij 24 centimeter) werd dan ook niet tentoongesteld in Aix-en- Provence, maar stond er in de opslagruimte te verstoffen. Begin dit jaar echter beslisten de deskundigen van het Rembrandt Research Project dat het wel degelijk een echt Rembrandt van Rijn, zelfportret, 1669. Rembrandt is, zij het een onvoltooide. Zodat het lelijke eendje van Aix-en-Provence nu in Londen opeens mag pronken als een zwaan. Harm Harkema Expositie: Rembrandt by Him self/Rembrandt Zelf, t/m 5 septem ber in de National Gallery, Trafalgar Square, Londen. Dagelijks van 10 tot 18 uur en 's ivoensdags van 10 tot 22 uur. Informatie over kaartjes: 0044 171 747 2885. Van 25 september t/m 9 januari in het Mauritshuis Den Haag. Dage lijks van 9 tot 18 uur, donderdag en vrijdag 9 tot 22 uur. Informatie: tele foon 0900 203 0333, internet ivww- .mauritshuis.nl. Kaartjes vrijwel al leen in voorverkoop, te bestellen bij: 0900 300 1250, internet www.thea- ter.nl of teletekst SBS6 pag.699). vrijdag 11 juni 1999 Onder de hoge wuivende bomen van het Castello Giardini in Venetië kon de kunstwereld deze week voor het eerst het aanbod van de 48e Biennale bekijken. Onder het getors van vele kilo's wegende ca talogi en folders dromden honderden nieuwsgierigen urenlang door de 59 landen- paviljoens in het park. De tentoonstelling van Daan van Golden in het Nederlandse paviljoen was in deze zoemende, stik warme bijenkorf een oase van rust. Het Rietveld-paviljoen is een ruimte met hoge witte wanden die de verstilde schilde rijen van Van Golden mooi tot hun recht doen komen. Het contemplatieve effect van zijn goudomrande Boeddha, blauwe Matis- se-parkiet in gouden lijst, drieluik met rag fijne rode blaadjes en takjes, studies naar In het Amerikaanse paviljoen laat Ann Hamilton cyclaamroze poeder langs muren druppelen die ze heeft voorzien van braillestippen. Jackson Pollock en ruitschilderijen is des te sterker omdat het aantal beperkt is gehou den tot een stuk of twintig. Van Golden werd in opdracht van de Mond riaan Stichting geselecteerd door Karei Schampers, conservator van Museum Boy mans VanBeuningen. Schampers motiveer de zijn keus door te stellen dat het werk van de teruggetrokken Schiedamse kunstenaar eindelijk ook internationale aandacht ver dient. Het visuele bombardement op deze tweejaarlijkse mammoettentoonstelling is vaak zó spectaculair, dat Van Goldens werk echter vooral de aandacht zal trekken van de alerte liefhebber van geconcentreerd vakmanschap. Het meeste nabije voorbeeld van spektakel is te vinden in het Belgische buurpaviljoen, dat Ann Veronica Janssens in mist heeft ge huld. In het Amerikaanse paviljoen laat Ann Hamilton cyclaamroze poeder langs muren druppelen die ze heeft voorzien van braillestippen en de Japanner Tatsuo Miya- j ima verrast met een duistere ruimte waarin enorme aantallen blauwe cijfers aan- en uitflitsen. Het lijkt zo net of de bezoeker in een computercentrum of ruimteschip staat. De Duitse Rosemarie Trockel heeft onder meer een enorm knipperend oog geprojec teerd en in het Franse paviljoen zijn toren hoge bomen met zilveren griezelfiguren neergezet die door het plafond steken. Biennale-directeur Harald Szeemann had tevoren veel Chinezen beloofd. Dat maakt hij waar, bijvoorbeeld in het Italiaanse pa viljoen, dat dit keer ook werk van buiten landse kunstenaars toont. Daar bevindt zich de rij absurde beelden waarin Wang Du de draak steekt met landgenoten die zich tegenwoordig al net zo decadent ge dragen als westerse kapitalisten. Szee mann selecteerde bovendien een aantal Chinezen voor de tentoonstelling 'dAPER- Tutto' ('Open voor iedereen') die hij in richtte in het naburige Arsenaal, het com plex eeuwenoude gebouwen waar vroeger de Venetiaanse vloot werd gebouwd. Op deze dynamische tentoonstelling, als paradepaardje voor jonge kunst bij eerder edities vaak scherp bekritiseerd, toont Szeemann ook veel video, film en ingeni euze installaties. Frangoise Ledeboer De Biennale van Venetië gaat zondag open voor het publiek en duurt nog tot en met 7 november.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 11