Verzoenen is me thuis met de paplepel ingegoten Opeens zat Els Borst in de beklaagdenbank PZC reportage zaterdag 5 juni 1999 29 Klaas de Vries houdt niet van bevlogen illusies Voor Klaas de Vries is er maar één ambitie: 'gewoon' zijn werk doen. Jongensdromen moeten wijken voor de minister van sociale zaken. Als je ergens voor kiest, moet je niet klagen dat je ook zo graag iets anders zou willen. Wars van kabinetscrises, lijmpogingen en enquêtedebatten wil hij het liefst nog een keer minister worden. Waarom het hem niet saai genoeg kan zijn. Het doet Klaas de Vries niets als hij wordt getypeerd als de vleesgewor den saaiheid. ,,Ik ben zoals ik ben en als dat saai is ben ik dus saai. Het kan me niet zoveel schelen wat anderen daarvan zeg gen. Het zou me veel meer benauwen als anderen zeiden: wat een opwindende man is dat. Wat zou ik daar mee moeten? Ik ben nu eenmaal bedachtzaam. Daar is toch niets mis mee?" De 56-jarige minister van sociale zaken was naar eigen zeggen vroeg oud. „Hoe vroeg? Héél vroeg. Ik heb altijd tot het meer bedachtzame deel van de bevolking gehoord: niet te snel oordelen, altijd eerst over de dingen nadenken. Wispelturig heid, impulsiviteit, ach, ik geloof daar niet zo in. Gewoon je werk doen, dat spreekt me het meeste aan. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar." De bewindsman wordt wel eens boos, maar hij kan dat naar eigen zeggen altijd 'snel weer een plaats geven'. Zoals na de Nacht van Wiegel, toen aan het bewind van Paars-2 bijna een voortijdig einde kwam. „Echt boos. De manier waarop het gegaan is, is zo slecht. Ik heb er geen pro bleem mee dat een senator zijn eigen me ning heeft. Daarvoor zit hij er. Maar ik vind wel dat dat met open vizier moet ge beuren, het niet tot het laatst een verras sing laten zijn. Wees er open over en ver stop je niet tot het laatste moment. Ook ik kreeg de indruk dat Wiegel tegen Kok zei: 'Je hebt me overtuigd.' Dit is geen mooie manier om politiek te bedrijven." Boos kan De Vries zich ook maken over de zelfverrijking van mensen in de top van het bedrijfsleven. „Verzilveren van optie- regelingen met voorkennis, dat soort din gen. Maar het leidt niet tot explosies. Zo als altijd praat hij ook nu weer in eufemis men, rustig, zijn woorden wegend: „Dat gebrek aan zelfbeheersing van sommige mensen aan de top leidt bij mij tot een structurele verontwaardiging." Klaas de Vries is een werker, die gewoon stug doorgaat en niet makkelijk uit het veld te slaan is. foto Cees Zorn Zijn werkkamer op het ministerie is orde lijk en licht. Van achter een opgeruimde tafel voor het grote raam schuift De Vries een glazen asbak naar het midden van het meubel. Hij steekt een sigaar op en trekt zijn colbert aan voor de fotograaf die bin nenkomt. „Nee, niet rokend op de foto. Ministers moeten het goede voorbeeld ge ven." Bekroning Klaas de Vries (Hoensbroek, 1943) zit nu een jaar op het ministerie. De bekroning op een lange carrière vol politieke en be stuurlijke functies. Na vijftien jaar Twee de Kamer werd hij in 1988 hoofddirecteur van de Vereniging Nederlandse Gemeen ten (VN G) en in 19 9 6 voorzitter van de So ciaal Economische Raad (SER). In zijn functies maakte hij school als bruggen- bouwer tussen gemeenten en rijksover heid, tussen werkgevers en werknemers en - in 1994 als informateur - tussen PvdA en WD. Zijn geloof in 'overleg' is van huis uit mee gegeven. „Mijn vader is na de Tweede We reldoorlog overgestapt van de CHU naar de PvdA en werd een van de eerste soci aal-democratische gemeenteraadsleden in Zuid-Limburg. Later is hij weer uit de Partij van de Arbeid gestapt, omdat hij vond dat er onderling te veel ruzie werd gemaakt. Hij voelde zich er niet thuis. Ik ben in een gezin opgegroeid waar harmo nie met hoofdletters werd geschreven: te genstellingen moesten worden over brugd. Verzoenen is me thuis met de paplepel ingegoten." Zijn vader is van essentiële betekenis ge weest voor de latere ontwikkeling van De Vries. De voorgeschiedenis begint met De Vries' voorouders die wegtrokken uit Friesland om te gaan werken in de mijnen in Limburg. Zijn vader werkte niet meer ondergronds, zoals diens ouders, maar op de administratie. Later werkte hij zich via zelfstudie op tot leraar. „Ik heb mijn vader dus nooit met een pik houweel naar de mijn zien gaan. Hij was een zeer geëngageerd man, daar heb ik in mijn jeugd veel van meegekregen. Hoewel ik zelf meer uit een sociale middenklasse kwam, had ik nog een grote verwantschap met de arbeidersbeweging. Ik had ook D66 kunnen kiezen, dat was toen net ont staan, maar het werd uitdrukkelijk de PvdA Ik had bij mijn politieke keuze een specifieke groep voor ogen: mijn familie leden die in de mijnen werkten en de ar beiders die ik zo goed kende." Die groep heeft De Vries naar eigen zeg gen nog steeds voor ogen in zijn werk. „Het is belangrijk te weten voor wie je het allemaal doet. Als ik nu kijk naar werklo- zen en minima, dan staan de mensen uit mijn jeugd mij nog helder voor de geest." Zelf heeft De Vries nooit hoeven sappelen. „Mijn ouders deden er alles voor om mij te laten studeren. Ik ging naar het gymnasi um in Heerlen. Ik behoorde tot de eersten uit onze groep die naar het voortgezet on derwijs gingen. Een nieuwe wereld. Ik kwam van een lagere school waar op één na iedereen naar de ondergrondse vak school ging. Niemand ging naar het mid delbaar onderwijs, daar werd je niet op voorbereid. Ze waren voorbestemd ook naar de mijnen te gaan." Na het gymnasi um koos De Vries voor de studie rechten. Daarna ging hij - inmiddels lid geworden van de PvdA- werken op het ministerie van justitie. Later stapte hij over naar de Erasmus Universiteit in Rotterdam en werd hij politiek actief in de gemeente raad van Delft. Korte tijd later volgde de landelijke politiek. „Ik stond op een niet-verkiesbare plaats van de gewestelijke lijst. Doordat enkele Zuid-Hollanders in 1973 naar het kabinet vertrokken, schoof ik door en kreeg ik in eens een telefoontje van Schelto Patijn dat ik naar Den Haag moest komen om te worden beëdigd. Ik zat tentamenwagen te maken voor mijn studenten en schrok wel een beetje: ben ik hier wel zijp voor? Afijn, ik ben naar Den Haag gegaan om kennis te maken met Den Uyl en allerlei andere grootheden, die ik helemaal niet kende. Ze drentelden allemaal zenuw achtig heen en weer omdat er in die laatste fase van de kabinetsformatie nog van al les over tafel ging. Ik zat daar en af en toe gaf iemand me een hand. Ik kreeg een ka mertje en dat was het." Stelling Als woordvoerder Defensie verdedigde Klaas de Vries begin jaren tachtig het PvdA-standpunt dat er geen kruisraket ten in Nederland geplaatst moesten wor den. Vol vuur ging hij het debat aan. „Ge zien mijn karakter heeft het sommigen verbaasd dat ik zo stellig stelling nam te gen die kernwapens. 'Hoe kan die man zo'n radicaal standpunt innemen?' Nou, omdat ik het meende. Je moet soms stel ling nemen als het echt niet anders kan, maar dat neemt niet weg dat je altijd moet proberen tegenstellingen te overbrug gen." Daarna kwam de parlementaire enquête naar de bouwsubsidies („Een slopende tijd van zeven dagen werken per week."), de VNG („Ik had behoefte meer in de luw te te werken."), de SER („Het is enig om tegengestelde belangen te verenigen.") en het ministerschap. Bij die laatste over stap meldde hij Nederland saaier te wil len maken. „Het is zo bijzonder dat we in een land le ven waarin maatschappelijke partijen en organisaties intensief met elkaar over problemen praten. Dat is natuurlijk niet zo interessant als een land waarin het ene conflict voortdurend het ander opvolgt, maar voor de samenleving is het oneindig veel beter. Dat is saai, maar wat dat be treft kan het me niet saai genoeg worden." Hij is blij dat het kabinet na de Nacht van Wiegel niet gevallen is. Niet omdat het 'zijn persoonlijk geluk in de weg zou heb ben gestaan', maar om het 'goed landsbe stuur'. „Het had het land schade berok kend om verkiezingen te houden over een crisis die je de kiezer niet kunt uitleggen. Natuurlijk ging het om groot leed, wat binnen het kabinet door de één wel wat meer werd gevoeld dan door de ander. Maar als je dingen voor elkaar wilt krij gen, leg je het hele landsbestuur toch niet lam?" „Er moet nog zoveel gebeuren, het kabi net is net lekker op sto omOok de Bijlmer enquête was voor mij geen goede reden geweest om het kabinet over te laten struikelen: de enquête leert ons dat we in de nazorg van een ramp met elkaar op veel meer dingen moeten letten. Maar er val len in Nederland natuurlijk - godzijdank - niet zo veel vliegtuigen naar beneden en iedereen heeft getracht het zo goed moge lijk te doen. Sommigen kunnen daar mis schien anders over denken, maar ik zie er geen reden voor verkiezingen in." Paars Die reden kan hij wel verzinnen, straks, als de agenda's van PvdA en WD verder uit elkaar lopen en er weer wat te kiezen valt voor de burger. „De Paarse coalitie past in de tijdgeest, maar de identiteit van partijen is wel afgenomen. Het hele poli tieke midden is omsingeld. En dat zie je aan de oppositie, die nauwelijks een vuist kan maken. Mijn eigen voorkeur was vijf jaar geleden niet Paars. De wilde mèer ge articuleerde politiek bedrijven, zodat het voor de burger duidelijk was. Maar daar was de tijd niet naar, dat heb ik destijds niet goed gezien. ,Ik verwacht datwenaareen politiek sys teem toegroeien dat uit twee hoofdstro mingen bestaat. Twee grote, pluriforme partijen: een ter linkerzijde en een ter rechterzijde. Dat betekent dat de ver scheidenheid binnen de partijen zal toe nemen. Partijen met meer vleugels, op zich niets op tegen." Maar zo ver is het nog lang niet, beseft hij Voorlopig vindt hij alles 'lekker' lopen. Ook persoonlijk. De jonge Klaas de Vries in hem steekt nooit meer eens de kop op om hem te vragen of dit nu wel is wat hij destijds volde. „Mijn 86-jarige vader belt regelmatig op om te zeggen dat er zoveel problemen zijn op de wereld en dan ant woord ik dat ik probeer er het beste van te maken. Er is geen minuut geweest dat ik dacht: wat doe ik hier eigenlijk?" „Kijk, ik vond Tacitus destijds prachtig, maar ik heb het allemaal gelezen. Ik heb ooit gezegd over het ministerschap dat het een eer is als je gewaagd woi-dt maar een zegen als het niet gebeurt. Het is ten slotte een weselijk zwaar vak. Ik vind het ook een eer; er zijn er maar vijftien in Ne derland. Daar zit ik bij, dus moet ik het doen, zonder blikken of blozen of ge klaag. Er komt heus wel weer eens een tij d dat ik tijd krijg voor andere dingen die ik graag zou willen doen. Ik wil nog wel eens een cd maken met muziekj es voor welwil lende toehoorders. Ik speel in mijn spaar- zame wije tijd graag piano en componeer wel eens iets. En er zitten al jarenlang substantiële delen van boeken in mijn computer. Ik ben ooit aan een kinderboek begonnen, ik ben met een thriller bezig, nou ja... bezig is een groot woord. Dat soort dingen. Maar mijn vader is 86 en die is zo actief als wat. Ik reken erop dat er ook voor mij nog twintig jaar komen waarin ik al mijn dromen kan verwezen lijken. Ik klamp mij aanzijnleeftijdvast." Hans van Soest Ineens ging het alleen nog maar over Els Borst. Zijde minister van volksge- l zondheid, was het symbool geworden I van de jarenlange gebrekkige zorgzaam- heid van de overheid voor de Bijlmerbe- woners en -hulpverleners. De zieken wil den weten waarom zij ziek waren. De ge neeskunde, de overheidsdiensten en de regering hadden geen antwoord. Lang bleven de Bijlmerslachtoffers roependen in de woestijn. Tot ze een belangrijke me destander kregen: de parlementaire en quêtecommissie Vliegramp Bijlmer- meer. Uren luisteren. Tot in het holst van de nacht. Terwijl heel Nederland werkt, tv kijkt of slaapt, zit Annemarie Jorritsma zwijgend in Vak K, het deel in de verga derzaal van de Tweede Kamer waar de bewindslieden zetelen. Ze is erbij en kijkt ernaar. Verkeersminister Tineke Netelenbos verdedigt de handelwijze van haar voorgangster in het Bijlmer dossier. Zorgen hoeft de WD-politica zich niet te maken. Het staat al vast dat ze niet gaat sneuvelen, ondanks de kri tiek van de oppositie. NatuurDjk, er is kritiek op hoe het gegaan is. Het had alle maal beter gekund, maar de naam Jor- I ritsma prijkt niet langer bovenaan op de politieke afrekening. Dit is de nacht van Els Borst. Een nacht met veel politieke druk, over leg, vreugde en teleurstelling. Voor de i minister van volksgezondheid loopt het met een sisser af. Zij hoeft niet op te stap pen omdat de coalitiepartijen - op enkele Kamerleden van PvdA en D66 na - haar steunen. Het boek kan nu even dicht. Maar er blijft een klein raadseltje over: hoe is het toch gekomen dat niet Jorrits ma maar Borst de belangrijkste politieke zondebok is geworden? „Ik denk dat de emotie bij de mensen in de Bijlmer een grote rol speelt", zegt Jan Terlouw, voormalig leider van D66. De Leidse hoogleraar politicologie Rudy waarop Oudkerk Borst weghoonde! Ik heb het gevolgd op televisie en ik vond het schandelijk. Hij sprak op een toon alsof hij haar niet vertrouwde. Die on dervraging heeft de toon gezet", meent oud-D66-staatssecretaris Glastra van Loon. Het beeld van Els Borst als zondebok voor het falen van het hele kabinet staat echter pas definitief op het netvlies ge beiteld nadat 'een zeer nauw betrokken bron' naar de kranten lekt dat zij de zwaarste veiwijten zou krijgen van de enquêtecommissie. Ook daarin herken nen sommigen de hand van Oudkerk, maar deze verwerpt de verdachtmakin gen. Gezondheidsklachten Bij de presentatie van het rapport - een dag later - blijkt dat het onderzoeksrap port geen nieuw licht werpt op de ramp. De vlucht van de El Al-Boeing was een doodnormale vrachtvlucht. Er staan geen onthullingen in het rapport over mannen in witte pakken, gebrekkig on derhoud aan vliegtuigen, fraude met la ding of vrachtpapieren of de bijzondere positie van El Al. Alle aandacht gaat daarom al snel uit naar de gevolgen voor de volksgezond heid: de commissie legt een relatie tussen het lakse optreden van de overheid en de groei van de gezondheidsklachten. „Dat was ineens een heel nieuw aspect", ver telt RosenmöUer, „Van Jorritsma's fou ten wisten we al jaren, maar die van Borst waren nieuw. Vandaar dat iedereen zich ineens op haar stoitte. Daar komt bij dat Jorritsma in haar openbaar verhoor handig is geweest, waardoor de eindcon clusies van het onderzoeksrapport voor Borst harder uitvielen dan voor haar. En dat terwijl Jorritsma aanvankelijk het meest te vrezen had. De WD wilde niet voor niets geen parlementaire enquête." Op de opmerkelijke eindconclusies van het rapport reageert minister Borst ge ëmotioneerd. Ze voelt zich in haar be roepseer als arts aangetast. Zrjde minis ter van de volksgezondheid, zou mensen ziek hebben gemaakt. Dat kan toch niet? Een begrijpelijke emotionele reactie, maar daarmee heeft ze zichzelf wel in de schijnwerpers gezet, denkt Eversdijk. Terlouw voelt met de bewindsvrouwe mee. „Els Borst is geen doorgewinterde politicus die schelmenstreken uithaalt. Ze is een medicus die probeert het zo goed mogelijk te doen. Misschien is dat wel haar handicap. Het kan best zo zijn dat mensen die zich in de steek gelaten voelen, lichamelijke klachten krijgen. Een arts schrijft dan een placebo voor, een nepmedicijn. Maar dat kun je als overheid niet doen. Borst weet dat een schijnonderzoek niet helpt." Dat is een invalshoek die bij de commissie niet aan bod is gekomen, aldus een kritische Glastra van Loon. DeD66'er-,,ikzegditniet omdat zij par tijgenote is" - meent dat de lijdensweg van Borst direct samenhangt met de ma nier waarop de enquêtecommissie te werk is gegaan„De commissie heeft zich te veel geïdentificeerd met de slachtof fers. Er is almaar gezegd 'wij zijn opge komen voor de Bijlmerslachtoffers, die verwaarloosd zijn door de overheid'. Dat is niet passend voor een commissie die aan waarheidsvinding moet doen. En quêtes horen over feiten te gaan. Nu ei gende de commissie zich de rol toe van onderzoeker, aanklager en rechter. Ze ging hoog te paard zitten, deed alsof ze het morele geweten van de natie was." Nog xrooit is een parlementaire enquête zo enïotioneel verlopen. Els Borst werd daar bijna het slachtoffer van. De enquê tecommissie is teleurgesteld. De Bijl merbewoners ook. Maar de medische wereld is opgelucht. En Den Haag likt zijn wonden. Ans Bouwmans en Hans van Soest Andeweg heeft echter een andere verkla ring: „Borst zit nog op dezelfde plek. Het is staatsrechtelijk op het randje een mi nister weg te sturen die een andere func tie heeft. De huidige minister van ver keer, Netelenbos dus, moet boeten voor fouten die in het verleden zijn gemaakt." Paul RosenmöUer van GroenLinks: „Borst was de meest gewilde prooi, ze zat al een tijdje in de hoek waar de klappen vielen. In een debat richt de schuldvraag zich uiteindelijk op één persoon. Eerst richtte de kritiek zich ook nog op Kok en Jorritsma, maar uiteindelijk staan alle pijlen gericht op de zwakste." „Als je het rapport leest, kom je een grote hoeveelheid nonchalance tegenover mensen tegen. Dat is het verschil met an dere onderzoeken. Je kunt procedure fouten maken of iets vergeten, maar hier lijkt het menselijke aspect te zijn ver waarloosd", zegt CD A-senator Huub Eversdijk die zelf in de parlementaire onderzoekscommissie visfraude heeft gezeten. „Van het begin af aan had de en quête een emotioneel zware lading. Borst is een integer mens, maar bij zoiets mag de overheid niet zo kil en koud op treden. Die emotie gaat een rol spelen." Waarschuwingen Niet alleen het enquêterapport 'Een Be laden Vlucht' zelf maar ook de beeldvor ming eromheen hebben Borst in het be klaagdenbankje gezet. De eerste waar schuwingen dat het accent verschuift van de minister van verkeer als eerstver antwoordelijke voor de nasleep van de Bijlmerramp naar de minister van volks gezondheid komen al tij dens de verhoren van de enquêtecommissie. De PvdA'er Rob van Gijzel zei bij z'n verhoor dat de informatie van Jorritsma weliswaar niet altijd klopte, maar dat ze wel erg haar best heeft gedaan. RosenmöUer durft niet te zeggen of hij dit deed om het ge zicht van de VVD te redden, „maar hij heeft die opmerking bewust gemaakt." Els Borst maakt aantekeningen tijdens het Bijlmerdebat. foto Phil Nijhuis Wellicht dat ook de persoonlijke verhou dingen een rol hebben gespeeld - Van Gijzel mag Jorritsma wel - maar de toon was gezet. Laksheid is erger dan fouten maken. De PvdA'er Oudkerk - lid van de enquê tecommissie - en D66-minister Borst hebben weinig met elkaar op. Dat blijkt ook tijdens de verhoren. De speculaties dat hij met Borst wil afrekenen worden gevoed door de harde manier waarop hij de minister ondervraagt. „De manier

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 29