Wachttijden jeugdhulp te lang Niet meteen het bedrijf plat En nu maar hopen dat-ie niet zinkt Risicogebied Borsele heeft extra geld nodig voor hulp bij rampen Vlaanderen ziet geen beletsel voor gebruik IJzeren Rijn zeeland woensdag 2 juni 1999 23 Zeeland schiet tekort bij zorg voor jongeren met problemen Staking Scholieren knutselen skelter in elkaar voor Duw 'm eraf' door Lukas Fransen door Rolf Bosboom HEINKENSZAND - De ge meente Borsele moet van pro vincie en Rijk extra geld krijgen om te kunnen beschikken over voldoende hulpverleningsdien sten. Met havenactiviteiten, raffinaderijen, de kerncentrale en vanaf 2003 ook een tunnel in haar gebied is het, meer nog dan elders, noodzakelijk dat de hulpverlening voldoende is ge garandeerd bij ongevallen en calamiteiten. Dat betoogde Eu roparlementariër W. van Velzen (CDA) dinsdag tijdens een be zoek aan Borsele. De veiligheid van tunnels staat opnieuw ter discussie na de brand in de Oostenrijkse Tau- erntunnel, afgelopen zaterdag. Hoewel Van Velzen benadrukte dat de Westerscheldetunnel 'een van de veiligste tunnels ter we reld' wordt, is het voor hem dui delijk dat Borsele te maken heeft met een opeenstapeling van risico's. „De vraag is wat dat betekent voor de omvang en de situering van de hulpverleningsdiensten in de gemeente Borsele". aldus Van Velzen. „Dat kun je niet al leen op het conto van de ge meente schrijven. Ik vind dat Borsele in haar unieke situatie moet worden erkend en dat we, als het om geld gaat, niet alleen naar het inwoneraantal moeten kijken. Borsele zou daarom vanuit de andere overheden, dus provincie en Rijk, een extra plusje moeten krijgen." Politie Van Velzen, nummer twee op de kandidatenlijst bij de verkie zingen voor het Europees Parle ment, wees verder op het belang van een goede bezetting bij de politie. „De politie moet heden daags worden uitgerust en Eu ropees gaan denken." Om ook een bijdrage te leveren aan de aanpak van de grensoverschrij dende misdaad zou de Zeeuwse politie in voorkomende geval len een beroep moeten kunnen doen op Europol, die nu alleen gegevens levert en geen opspo ring doet. „Maar dat mag alleen op verzoek en onder regie van de Zeeuwse politie gebeuren", be nadrukte Van Velzen. „Er mag beslist geen Europese FBI ont staan." Een in alle opzichten veilig plat teland is volgens Van Velzen een van de voorwaarden voor een vitaal platteland, het thema van zijn bezoek dinsdag aan Zee land. In Borsele zag hij naar eigen zeggen 'zeer goede voorbeelden' van vitaal platteland, waaron der wijnmakerij Boonman in Nieuwdorp. „De kracht is dat het gaat om initiatieven van on deraf, opgezet door landbou wers zelf. Dat vind ik een goede ontwikkeling. Wij moeten kij ken waar het nodig is om hulp te bieden aan dergelijke klein schalige ondernemingen." Plan voor 'keurmerk' verkeersveilige basischolen MIDDELBURG - Het Regio naal Orgaan Verkeerveiligheid Zeeland (ROVZ) overweegt een Verkeersveiligheidslabel voor het basisonderwijs in te voeren. Zo'n onderscheiding wordt uit gereikt aan scholen die planma tig omgaan met verkeerseduca- tie en aan een groot aantal eisen voldoen. Het ROVZ beoogt hier mee verkeerseducatie een vas tere plaats te geven in het basis onderwijs. Het verkeersveiligheidsorgaan heeft daarvoor de schoolbege leidingsdienst RPCZ in de arm genomen. Die heeft onder meer het Verkeersveiligheidslabel gesuggereerd, dat in Noord- Brabant al aan scholen wordt toegekend. Om ervoor in aan merking te komen moeten scho len ervoor zorgen dat alle groe pen verkeerseducatie krijgen, dat de leerkrachten hun des kundigheid op dit gebied bij houden en dat er sprake is van een speciaal activiteitenplan met bijbehorend budget op dit gebied. In de groepen moet minimaal een half uur per week aan ver keerseducatie worden besteed. Andere eisen gaan over prakti sche verkeerstrainingen en - proeven, verkeersprojecten, een verkeersveilige schoolomge- ving en veilige routes van school naar huis. VLISSINGEN - Het enige waar ze nog hun vraagtekens bij plaatsen, is of hun voertuig wel lang genoeg blijft drijven zodat de inzittenden de kans krijgen aan de bel te trekken. Voor de rest hebben de leerlin gen van klas w6a van het mid delbaar technisch onderwijs van het ROC Zeeland in Vlis- singen wel vertrouwen in hun tweepersoonsskelter, waar mee ze zaterdag 5 juni in het Belgische Oostende meedoen aan het TROS-televisiepro- gramma 'Duw 'm eraf'. Toen G. Snaterse zijn klas be gin mei vroeg of er interesse was om mee te doen aan het te levisieprogramma, reageerden de leerlingen enthousiast. De eerste twee weken van mei vierden ze vakantie, dus kon den ze pas vorige week begin nen met de uitwerking van hun plannen. Het is cle bedoeling dat de scholieren een voertuig fabriceren, waarin twee van hen zich van een vier meter ho ge schans storten en na een scherpe bocht vier meter water overbruggen, om uiteindelijk aan een bel te kunnen trekken. En dat alles zo snel mogelijk. Vincent Wolf (21) uit Amemui- den heeft zich opgeworpen tot teamcaptain en neemt zater dag ook plaats in het voertuig. Leon Maljaars (19) uit Middel burg neemt de publiciteit voor zijn rekening. „We zijn vorige w.eek vrijgesteld van sportdag en mochten ook in de praktijk lessen aan ons voertuig bou wen", zegt Leon. „Maar we hebben er ook veel vrije tijd in gestoken. In totaal hebben we zo'n veertig uur aan de skelter gewerkt. Het was een goede praktijkervaring en je leert je klasgenoten beter kennen." De whizzkids van klas w6a met hun tweepersoonsskelter, waarmee ze zaterdag 5 juni in het Belgische Oostende meedoen aan het TROS-televisieprogramma 'Duw 'm eraf'. foto Lex de Meester De leerlingen kregen van school vierhonderd gulden om materiaal te kopen. „Daar hebben we staal en het hout voor de drijvers van gekocht", zegt Vincent. „De rest hebben we overal vandaan geschar reld. Zo hebben twee jongens een oude fiets gekocht voor een gulden. Nou ja, het was meer een halve fiets. Een ander had nog een ketting thuis liggen en weer iemand anders een tand wiel. De stoelen komen uit de kantine en de wielen zijn van een steekwagentje gehaald." Binnen twee weken hebben de leerlingen een ontwerp ge maakt en met lassen, zagen, draaien en frasen hun voertuig in elkaar gezet. „Vanavond gaan we uitprobe ren of het voertuig met de hou ten drijvers boven water blijft", zegt Vincent dinsdag enigszins vertwijfeld. „Als het niet blijft drijven, hebben we toch een probleem." Maar als de proef slaagt en het bouw werk wel blijft drijven, zien ze de zaterdag met vertrouwen tegemoet. Vincent: „De bocht in het parcours is het moeilijk ste. Als we die halen, halen we de bel. Tenzij de ketting eraf loopt." door Roelf Reinders MIDDELBURG - De Zeeuwse instellingen voor jeugdhulp vol doen niet aan de landelijke eisen voor de totstandkoming van de hulp aan jongeren in de proble men. Jongeren moeten zes tot acht weken wachten voordat deskundigen kijken welke hulp er nodig is (mag maximaal vijf werkdagen zijn). Verder is de wachttijd voor in gewikkelde hulp meestal langer dan de nog toegestane twee maanden omdat er een groot te kort is aan plaatsen in tehuizen bijvoorbeeld. Volgens de pro vincie zegt dat niets over de kwaliteit van de hulp op zich. De jongere krijgt uiteindelijk wel de hulp die nodig is, maar moet er langer op wachten dan de overheid acceptabel vindt. De instelling die in Nederland bepaalt of een jongere hulp no dig heeft en zo ja welke en bij welke jeugdhulpinstantie is het Bureau Jeugdzorg, dat in Zee land de Netwerkorganisatie Zeeland (NJZ) heet. De Zeeuw se jeugdhulpinstellingen wer ken samen in dat NJZ. Eerst komt een jongeren bij het alge meen maatschappelijk werk of - als er psychische problemen zijn -bij Ithaka, de jeugdtak van het psychiatrisch centrum Emergis. Team Als de problemen te ingewik keld zijn, gaat een team van des kundigen van de verschillende Zeeuwse jeugdhulpinstellingen bekijken hoe die jongeren dan wel de juiste hulp moeten krij gen. Deze stap laat ook vaak te lang op zich wachten omdat de in stellingen voor jeugdhulp on voldoende deskundigen kunnen vrijmaken voor een goede dia gnose van de problemen van de jongeren. De provincie, die het Bureau Jeugdzorg betaalt, heeft staats secretaris Vliegenthart van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) laten weten dat het Bureau met extra geld wel aan de eisen kan voldoen. De pro vincie heeft uitgerekend dat als er geen geld voor het Bureau Jeugdzoi'g bijkomt, er dit jaar 245 jongex-engeen 'eerste onder zoek' van het algemeen maat schappelijk werk kunnen krij gen en 115 j ongeren geen tweede onderzoek van het team van deskundigen. Om die jongeren wel in behandeling te kunnen nemen, is bijna 270.000 gulden nodig. Er ligt voor Zeeland 250.000 extra geld voor het Bu reau Jeugdzorg klaar. Maar dan moeten de ministeiies van VWS en Justitie wel het Zeeuwse plan voor het Bureau Jeugdzorg goedkeuren. Dat geld is afkom stig van de extra miljoenen gul dens die het kabinet voor de jeugdzorg heeft uitgetrokken. Het tekort van dan nog twintig duizend gulden levert volgens een woordvoerder van de pro vincie geen problemen op. „Daar komen we wel uit." Vlamingen willen ook zeggenschap over zeesluis in Terneuzen GENT - De discussie over een gezamenlijk nautisch beheer van de Westerschelde door Vlaanderen en Nederland moet worden uitgebreid tot het beheer over de zeesluis in Ter- neuzen. Waarnemend voorzit ter A Tack van de Gentse Havengemeenschap pleitte dinsdagavond tijdens de jaar vergadering in Gent voor die be heersvorm. Als het aan Tack ligt, krijgt Vlaanderen mede zeggenschap over het gebruik en het onderhoud van de sluis. In het jaarvei-slag van de haven gemeenschap wordt overigens nog eens onderstreept hoe belangrijkeen tweede grote zee sluis voor de Gentse Kanaalzo ne is. Een stap in de goede rich ting zou nu al de vervanging van de huidige basculebruggen door rolbruggen zijn. Dat zou de toe gankelijkheid van de Gentse haven ten goede komen. Die vervanging vergt ettelijke tien tallen miljoen guldens, een be drag dat op tafel moet worden gelegd door de Vlaamse Ge meenschap. Rijkswaterstaat heeft al positief geadviseerd; er zijn nu vervolgstudies gaande. De Gentse Havengemeenschap heeft met genoegen kennis ge nomen van de positieve opstel ling van de Nedeidandse minis ter van Verkeer en Waterstaat, die heeft laten weten geen pro bleem te hebben met de vervan ging van die bruggen. Rolbrug gen vergroten de schutruimte voor de schepen. Privatisering De haven van Gent wordt met ingang van 1 januari 2000 ge privatiseerd. Dinsdag lichtte havenschepen D. Termont van Gent het havenpersoneel daar over in. De havendienst biedt nu nog werk aan 252 mensen. Dat worden er na de eeuwwisseling 159. Een kleine zestig mensen komen in aanmerking voor een speciale regeling om vervroegd uit te treden (vanaf 52-jarige leeftijd). Een aantal havenar beiders wordt ovei'geplaatst naar andere diensten. Het stads jacht Jacob van Arte velde is voortaan alleen nog te huur; het wordt niet langer gratis be schikbaar gesteld. De blusboot Roeland wordt overgeheveld naar de brandweer van de stad Gent, de kosten van het vervoer van zeelieden in het havenge bied komen voortaan voor reke ning van de scheepsagenten, de drinkwateivooi'ziening wordt iets duurder en de havenkranen, die al jaren met verlies draaien, worden afgestoten. door Barend Pelgrim ANTWERPEN - De Nederland se Minister van Verkeer en Wa terstaat Netelenbos heeft de Tweede Kamer onjuist voorge licht over het bestaande tracé van de IJzeren Rijn, de goede renspoorlijn die Antwerpen over Nederlands grond gebied verbindt met het Ruhrgebied. Volgens de advocaat van het ge meentelijk havenbedrijf Ant werpen. mr. H. Breeman, klopt het niet dat er in het Limburgse natuurgebied Meinweg door de wet Geluidshinder, de Vogel- en Habitatrichtlijn en de provinci ale milieuverordening geen ge bruik gemaakt mag worden van de reeds aanwezig spoorlijn. Breeman deed deze uitspraak in Antwerpen op een bijeenkomst georganiseerd door de Neder landse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg. De IJzeren Rijn is een 162 kilometer lange spoorlijn tussen het Ant- werpse havengebied en Duits land. Vlaanderen wil de in on bruik geraakte verbinding nieuw leven inblazen maar loopt daai'bij tegen de Neder landse wetgeving aan. De spooi*weg loopt dwars door het ten oosten van Roermond gelegen Nationaal Park de Meinweg en de Nederlandse wetgever kan er vanuit milieu oogpunt niet zomaar hernieuwd transport toelaten. Open debat Met de bijeenkomst wilde de KvK de bij de IJzeren Rijn be trokken partijen uit Nederland en Vlaanderen politiek, werk gevers, havenautoriteiten, na- tuurgroeperingen) via een open debat nader tot elkaar brengen. Tot nu toe beweert de Neder landse overheid dat het tracé niet zonder meer in gebruik ge nomen kan worden omdat zo wel de nationale als Europese wetgeving dit niet toestaat. De door Antwerpen ingehuurde advocaat Breeman haalde deze stelling evenwel keihard onder uit. Dat het Meinweggebied in de provinciale milieu veroi'de- ning van Limburg aangewezen is als stiltegebied heeft :geen consequenties voor de heringe- bruikname van spoorwegen, zo stelde hij. „Het Limburgse Streekplan is voor derden niet bindend zo lang het nog niet in regelgeving is uitgewerkt en wat betreft de status van specia le bescheimingszone, geldt dat de overheid geen toestemming meer hoeft te geven omdat die in het verleden reeds verleend is", doceei'de Breeman. Hij conclu deerde daaruit dat binnen zes maanden de eerste treinen reeds over het tracé kunnen omdat de spoorweg nog volledig intact is. De havenschepen van Antwer pen, L. Baron Delwaide, vroeg zich af wat men er in Nederland van zou denken als de aanleg van Hoge Snelheids Lijn (HSL) bemoeilijkt werd door een be schermd vogelgebied bij Ant werpen. „Het wordt tijd dat men afleert te denken in termen van protec tionisme. Het uitgangspunt van Rijkswaterstaat, de Antwerpse haven zo klein mogelijk houden ten gunste van Rotterdam, is achterhaald." Prijs beste leerlingen Frans NIEUWDORP - Negen leerlin gen van scholen voor voortgezet onderwijs in Midden-Zeeland hebben dinsdag de prijs 'Beste Leerling Frans' van Total Raffi naderij Nederland ontvangen. Ze hebben het in het voorbije examenjaar behalve door het behalen van goede resultaten in de Franse taal ook onderschei den door inzet en motivatie. De schoolleiding van de negen scholen heeft de succesvolle leerlingen aangewezen. De prijs, die voor de zesde keer werd uitgereikt, dient ook als stimulans voor verdere studie keuze en verbreding van de communicatiemogelijkheden in een toekomstige loopbaan. J.M. Robin, algemeen directeur van Total Raffinaderij Neder land, reikte de prijzen uit in het kantoor van het bediijf in Nieuwdorp. De genomineerden ontvingen een oorkonde, een cd-walkman, een Franse cd en een rondleiding bij Total. De onderscheidenen zijn: Mi chel Siereveld (Scheldemond, Vlissingen), Annemarijn Gee- ratz (CSW,Vlissingen), Nico Clemens (Zeeland College,Vlis singen, Sabine van Liere (Goese Lyceum), Alice Cromrijk (Cal- vijn College, Goes),.Pieter van de Woude (Buys Ballot College, Goes), James Helmer (WiÖi- brordcollege, Goes), Andrea van Leei-dam (CSW, Middel burg) en Armina Zaidi (Neha- lennia, Middelburg). door Richard Hoving Wij staken, klinkt het sinds begin deze week dapper aan de poort van het chemie concern Elf Atochem in Vlis- singen-Oost. Leden van de vakbond FNV Bondgenoten eisen een loonsverhoging van 3,5 procent. De directie biedt een stijging van 3 procent. Dicht een staking het verschil van een half procent? En tegen welke prijs? Een stakingis nieuws. Nog niet eerder dit jaar ging in het Zeeuwse bedi-ijfsleven de poort dicht. Onder het perso neel van metaalbewerkingsbe- drijf Amac in 's-Heerenhoek liep de spanning in maart hoog opmaar bleef het bij een spon tane werkonderbi'eking. Een enkele poortactie, verlengde lunchpauze en verkorte werk dag daargelaten, bleef het elders in de provincie rustig. Volgens districtsbestuurder P. Hazelager van FNV Bondge noten gaan de vakbonden in Nederland zorgvuldig om met het stakingswapen. „Gelukkig is het geen dagelijks werk, maar een uiterste redmiddel." Staken kost een bedrijf geld en leidt tot verstooi'de arbeids verhoudingen. Het ontstaan van economische schade, noemt Hazelager onvermijde lijk. „Zonder eierschalen te breken kim je geen omeletten maken ."Dat stakers tegenover werkwilligen komen te staan werkt nog lange tijd door, weet de districtsbestuurder uit er varing. Het verwijt dat vak bonden hier in de regel geen oog voor hebben, wijst hij van de hand. „Naderhand is het veel praten om te kunnen ver geven en vergeten. Daar leve ren ook wij een bijdrage aan." Voorbarig Werkgevers roepen na het uit roepen van een staking niet zelden dat de bonden veel te voorbarig zijn. Amac-direc- teur Tiemersma liet na de werkonderbreking in zijn be drijf weten het 'uiterst spijtig' te vinden dat zijn personeel de landelijke ondei'handelingen in de metaalsector niet had afgewacht. Directeur C. Braakman van Elf Atochem zei eerder deze week dat de vertegenwoordiger van FNV Bondgenoten niet echt wilde onderhandelen. „Hij is hals starrig en geeft niet toe." De staking bij Elf Atochem fotoarchief PZC moeten worden doorlopen voordat het werk daadwerke lijk kan worden neei'gelegd. Over elke staking die wordt uitgeroepen moet het hoofdbe stuur beslissen, zegt Hazela ger. „Het hoofdbestuur van de bond kijkt of er echt geen an dere mogelijkheid is." Daar naast hebben vakbonden te maken met een forse stapel ju risprudentie die er in ons land bestaat over het niet in de grondwet vastgelegde recht op staken. Een bedrijf kan naar de rechter stappen als ze van mening is dat de vakbonden te ver gaan door een staking af te kondi gen. FNV en CNV zijn beducht voor eventuele juridische stap pen van bedrijven. Hazelager: „Als een staking voor het hekje wordt gebroken heb je een pro bleem. Het uiterste middel om je eisen af te dwongen, ben je dan kwijt. En dat is niet pret tig." Personeel van scheepswerf De Schelde in Vlissingen staakte in 1973 ruim een maand. haalt de FNV na een staking niet het volle pond binnen, er kent Hazelager. „Als de leden tot het laatste dubbeltje willen volhouden, is dat prima. De praktijk leert dat werknemers en werkgevers tot een akkoord komen." Een staking kent uiteindelijk alleen maar verliezers, zegt CNV-bestuurder Verburg. „Ook al worden de eisen inge willigd. De verhouding zijn voor lange tijd verstoord. Niet alleen op de werkvloer, maar ook tussen de directie en het personeel." Toch is dit geen re den voor de CNV om in voörko- mende gevallen een bedrijf niet plat te leggen. „Als het echt niet anders kan, moet er gestaakt worden." Procedures Staken is geen wapen waar snel naar woi'dt gegrepen in het bedrijfsleven, zeggen Ha zelager en Verburg. Beiden wijzen op de procedures die wordt niet gesteund door de CNVBedrijvenbond. „Dat be tekent zeker niet dat de FNV een vakbond is die sneller tot staking overgaat dan de CNV", aldus districtsbestuurder H. Verburg. Volgens Verburg wei-- ken de CNV-leden om een dui delijke redenen dooi'. „Staken is voor onze leden op dit mo ment een te zwaar middel om het vei-schil van mening met de directie op te lossen." De Schelde Het Zeeuwse bedrijfsleven kent een rijke stakingsgeschie denis met als belangrijkste ex ponent De Schelde in Vlissin gen. In maai-t 1973 werd het werk ruim een maand neerge legd uit onvrede met de ar- beidsvoorwaai'den. De directie gaf geen duimbreed toe. Een staking van een dergelijke lengte behoort volgens Haze lager definitief tot het verle den. „Een staking duuif van daag de dag niet langer dan vij f dagen." Niet de stakers, maai de directie haalt dan bakzeil, aldus de vakbondsman. „De eisen worden niet direct inge willigd, maar men is weer be reid om rond de tafel te gaan zitten om te praten." Hazelager waagt zich niet aan een voorspelling over de afloop van de staking bij Elf Ato chem. Hij is niet dii*ect betrok ken geweest bij de gespi-ekken van de afgelopen weken. Haze lager kent uit het bedrijf wel uit het verleden. „Er is meer aan de hand dan een verschil van mening over de loonstij ging." In zijn algemeenheid

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 61