Wachttijden jeugdhulp te lang
Niet meteen het bedrijf plat
En nu maar hopen dat-ie niet zinkt
Risicogebied Borsele
heeft extra geld nodig
voor hulp bij rampen
Vlaanderen ziet
geen beletsel voor
gebruik IJzeren Rijn
zeeland woensdag 2 juni 1999 23
Zeeland schiet tekort bij zorg voor jongeren met problemen
Staking
Scholieren knutselen skelter in elkaar voor 'Duw 'm eraf'
door Lukas Fransen
door Rolf Bosboom
HEINKENSZAND - De ge
meente Borsele moet van pro
vincie en Rijk extra geld krijgen
om te kunnen beschikken over
voldoende hulpverleningsdien
sten. Met havenactiviteiten,
raffinaderijen, de kerncentrale
en vanaf 2003 ook een tunnel in
haar gebied is het, meer nog dan
elders, noodzakelijk dat de
hulpverlening voldoende is ge
garandeerd bij ongevallen cn
calamiteiten. Dat betoogde Eu
roparlementariër W. van Velzen
(CDA) dinsdag tijdens een be
zoek aan Borsele.
De veiligheid van tunnels staat
opnieuw ter discussie na de
brand in de Oostenrijkse Tau-
erntunnel, afgelopen zaterdag.
Hoewel Van Velzen benadrukte
dat de Westerscheldetunnel 'een
van de veiligste tunnels ter we
reld' wordt, is het voor hem dui
delijk dat Borsele te maken
heeft met een opeenstapeling
van risico's.
„De vraag is wat dat betekent
voor de omvang en de situering
van de hulpverleningsdiensten
in de gemeente Borsele", aldus
Van Velzen. „Dat kun je niet al
leen op het conto van de ge
meente schrijven. Ik vind dat
Borsele in haar unieke situatie
moet worden erkend en dat we,
als het om geld gaat. niet alleen
naar het inwoneraantal moeten
kijken. Borsele zou daarom
vanuit de andere overheden,
dus provincie en Rijk, een extra
plusje moeten krijgen."
Politie
Van Velzen, nummer twee op de
kandidatenlijst bij de verkie
zingen voor het Europees Parle
ment, wees verder op het belang
van een goede bezetting bij de
politie. „De politie moet heden
daags worden uitgerust en Eu
ropees gaan denken." Om ook
een bijdrage te leveren aan de
aanpak van de grensoverschrij
dende misdaad zou de Zeeuwse
politie in voorkomende geval
len een beroep moeten kunnen
doen op Europol, die nu alleen
gegevens levert en geen opspo
ring doet. „Maar dat mag alleen
op verzoek en onder regie van de
Zeeuwse politie gebeuren", be
nadrukte Van Velzen. „Er mag
beslist geen Europese FBI ont
staan."
Een in alle opzichten veilig plat
teland is volgens Van Velzen een
van de voorwaarden voor een
vitaal platteland, het thema van
zijn bezoek dinsdag aan Zee
land.
In Borsele zag hij naar eigen
zeggen 'zeer goede voorbeelden'
van vitaal platteland, waaron
der wijnmakerij Boonman in
Nieuwdorp. „De kracht is dat
het gaat om initiatieven van on
deraf, opgezet door landbou
wers zelf. Dat vind ik een goede
ontwikkeling, Wij moeten kij
ken waar het nodig is om hulp te
bieden aan dergelijke klein
schalige ondernemingen."
Plan voor
'keurmerk'
verkeersveilige
basischolen
MIDDELBURG - Het Regio
naal Orgaan Verkeerveiligheid
Zeeland (ROVZ) overweegt een
Verkeersveiligheidslabel voor
het basisonderwijs in te voeren.
Zo'n onderscheiding wordt uit
gereikt aan scholen die planma
tig omgaan met verkeerseduca-
tie en aan een groot aantal eisen
voldoen. Het ROVZ beoogt hier
mee verkeerseducatie een vas
tere plaats te geven in het basis
onderwijs.
Het verkeersveiligheidsorgaan
heeft daarvoor de schoolbege
leidingsdienst RPCZ in de arm
genomen. Die heeft onder meer
het Verkeersveiligheidslabel
gesuggereerd, dat in Noord-
Brabant al aan scholen wordt
toegekend. Om ervoor in aan
merking te komen moeten scho
len ervoor zorgen dat alle groe
pen verkeerseducatie krijgen,
dat de leerkrachten hun des
kundigheid op dit gebied bij
houden en dat er sprake is van
een speciaal activiteitenplan
met bijbehorend budget op dit
gebied.
In de groepen moet minimaal
een half uur per week aan ver
keerseducatie worden besteed.
Andere eisen gaan over prakti
sche verkeerstrainingen en -
proeven, verkeersprojecten, een
verkeersveilige schoolomge-
ving en veilige routes van school
naar huis.
VLISSINGEN - Het enige
waar ze nog hun vraagtekens
bij plaatsen, is of hun voertuig
wel lang genoeg blijft drijven
zodat de inzittenden de kans
krijgen aan de bel te trekken.
Voor de rest hebben de leerlin
gen van klas w6a van het mid
delbaar technisch onderwijs
van het ROC Zeeland in Vlis-
singen wel vertrouwen in hun
tweepersoonsskelter, waar
mee ze zaterdag 5 juni in het
Belgische Oostende meedoen
aan het TROS-televisiepro-
gramma 'Duw 'm eraf'.
Toen G. Snaterse zijn Idas be
gin mei vroeg of er interesse
was om mee te doen aan het te
levisieprogramma, reageerden
de leerlingen enthousiast. De
eerste twee weken van mei
vierden ze vakantie, dus kon
den ze pas vorige week begin
nen met de uitwerking van hun
plannen. Het is de bedoeling
dat de scholieren een voertuig
fabriceren, waarin twee van
hen zich van een vier meter ho
ge schans storten en na een
scherpe bocht vier meter water
overbruggen, om uiteindelijk
aan een bel te kunnen trekken.
En dat alles zo snel mogelijk.
Vincent Wolf (21uit Arnemui-
den heeft zich opgeworpen tot
teamcaptain en neemt zater
dag ook plaats in het voertuig.
Leon Maljaars (19) uit Middel
burg neemt de publiciteit voor
zijn rekening. ,,We zijn vorige
week vrijgesteld van sportdag
en mochten ook in de praktijk
lessen aan ons voertuig bou
wen", zegt Leon. „Maar we
hebben er ook veel vrije tijd in
gestoken. In totaal hebben we
zo'n veertig uur aan de skelter
gewerkt. Het was een goede
praktijkervaring en je leert je
klasgenoten beter kennen."
De leerlingen kregen van
school vierhonderd gulden om
materiaal te kopen. „Daar
hebben we staal en het hout
voor de drijvers van gekocht",
zegt Vincent. „De rest hebben
we overal vandaan geschar
reld. Zo hebben twee jongens
een oude fiets gekocht voor een
gulden. Nou ja. het was meer
een halve fiets. Een ander had
nog een ketting thuis liggen en
weer iemand anders een tand
wiel. De stoelen komen uit de
kantine en de wielen zijn van
een steekwagentje gehaald."
Binnen twee weken hebben de
leerlingen een ontwerp ge
maakt en met lassen, zagen,
draaien en frasen hun voertuig
in elkaar gezet.
„Vanavond gaan we uitprobe
ren of het voertuig met de hou
ten drijvers boven water
blijft", zegt Vincent dinsdag
enigszins vertwijfeld. „Als het
niet blijft drijven, hebben we
toch een probleem." Maar als
de proef slaagt en het bouw
werk wel blijft drijven, zien ze
de zaterdag met vertrouwen
tegemoet. Vincent: „De bocht
in het parcours is het moeilijk
ste. Als we die halen, halen we
de bel. Tenzij de ketting eraf
loopt."
door Roelf Reinders
MIDDELBURG - De Zeeuwse
instellingen voor jeugdhulp vol
doen niet aan de landelijke eisen
voor de totstandkoming van de
hulp aan jongeren in de proble
men. Jongeren moeten zes tot
acht weken wachten voordat
deskundigen kijken welke hulp
er nodig is (mag maximaal vijf
werkdagen zijn).
Verder is de wachttijd voor in
gewikkelde hulp meestal langer
dan de nog toegestane twee
maanden omdat er een groot te
kort is aan plaatsen in tehuizen
bijvoorbeeld. Volgens de pro
vincie zegt dat niets over de
kwaliteit van de hulp op zich.
De jongere krijgt uiteindelijk
wel de hulp die nodig is, maar
moet er langer op wachten dan
de overheid acceptabel vindt.
De instelling die in Nederland
bepaalt of een jongere hulp no
dig heeft en zo ja welke en bij
welke jeugdhulpinstantie is het
Bureau Jeugdzorg, dat in Zee
land de Netwerkorganisatie
Zeeland (NJZ) heet. De Zeeuw
se jeugdhulpinstellingen wer
ken samen in dat NJZ. Eerst
komt een jongeren bij het alge
meen maatschappelijk werk of -
als er psychische problemen zijn
- bij Ithaka, de jeugdtak van het
psychiatrisch centrum Emergis.
Team
Als de problemen te ingewik
keld zijn, gaat een team van des
kundigen van de verschillende
Zeeuwse jeugdhulpinstellingen
bekijken hoe die jongeren dan
wel de juiste hulp moeten krij
gen.
Deze stap laat ook vaak te lang
op zich wachten omdat de in
stellingen voor jeugdhulp on
voldoende deskundigen kunnen
vrijmaken voor een goede dia
gnose van de problemen van de
jongeren.
De provincie, die het Bureau
Jeugdzorg betaalt, heeft staats
secretaris Vliegenthart van
Volksgezondheid, Welzijn en
Sport (VWS) laten weten dat het
Bureau met extra geld wel aan
de eisen kan voldoen. De pro
vincie heeft uitgerekend dat als
er geen geld voor het Bureau
Jeugdzorg bijkomt, er dit jaar
245 jongeren geen 'eerste onder
zoek' van het algemeen maat
schappelijk werk kunnen krij
gen en 115 j ongeren geen tweede
onderzoek van het team van
deskundigen. Om die jongeren
wel in behandeling te kunnen
nemen, is bijna 270.000 gulden
nodig. Er ligt voor Zeeland
250.000 extra geld voor het Bu
reau Jeugdzorg klaar. Maar dan
moeten de ministeries van VWS
en Justitie wel het Zeeuwse plan
voor het Bureau Jeugdzorg
goedkeuren. Dat geld is afkom
stig van de extra miljoenen gul
dens die het kabinet voor de
jeugdzorg heeft uitgetrokken.
Het tekort van dan nog twintig
duizend gulden levert volgens
een woordvoerder van de pi'o-
vincie geen problemen op.
„Daar komen we wel uit."
De whizzkids van klas vvöa met hun tweepersoonsskelter, waarmee ze zaterdag 5 juni in het Belgische Oostende meedoen aan het
TROS-televisieprogramma 'Duw 'm eraf'. foto Lex de Meester
Vlamingen willen
ook zeggenschap
over zeesluis
in Terneuzen
GENT - De discussie over een
gezamenlijk nautisch beheer
van de Westerschelde door
Vlaanderen en Nederland moet
worden uitgebreid tot het
beheer over de zeesluis in Ter-
neuzen. Waarnemend voorzit
ter A Tack van de Gentse
Havengemeenschap pleitte
dinsdagavond tijdens de jaar
vergadering in Gent voor die be
heersvorm. Als het aan Tack
ligt, krijgt Vlaanderen mede
zeggenschap over het gebruik
en het onderhoud van de sluis.
In het jaarverslag van de haven
gemeenschap wordt overigens
nog eens onderstreept hoe
belangrij k een tweede grote zee
sluis voor de Gentse Kanaalzo
ne is. Een stap in de goede rich
ting zou nu al de vervanging van
de huidige basculebruggen door
rolbruggen zijn. Dat zou de toe
gankelijkheid van de Gentse
haven ten goede komen. Die
vervanging vergt ettelijke tien
tallen miljoen guldens, een be
drag dat op tafel moet worden
gelegd door de Vlaamse Ge
meenschap. Rijkswaterstaat
heeft al positief geadviseerd; er
zijn nu vervolgstudies gaande.
De Gentse Havengemeenschap
heeft met genoegen kennis ge
nomen van de positieve opstel
ling van de Nederlandse minis
ter van Verkeer en Watei-staat,
die heeft laten weten geen pro
bleem te hebben met de vervan
ging van die bruggen. Rolbrug
gen vergroten de schutruimte
voor de schepen.
Privatisering
De haven van Gent wordt met
ingang van 1 januari 2000 ge
privatiseerd. Dinsdag lichtte
havenschepen D. Termont van
Gent het havenpersoneel daar
over in. De havendienst biedt nu
nog werk aan 252 mensen. Dat
worden er na de eeuwwisseling
159. Een kleine zestig mensen
komen in aanmerking voor een
speciale regeling om vervroegd
uit te treden (vanaf 52-jarige
leeftijd). Een aantal havenar
beiders wordt overgeplaatst
naar andere diensten. Het
stadsjacht Jacob van Artevelde
is voortaan alleen nog te huur;
het wordt niet langer gratis be
schikbaar gesteld. De blusboot
Roeland wordt overgeheveld
naar de brandweer van de stad
Gent, de kosten van het vervoer
van zeelieden in het havenge
bied komen voortaan voor reke
ning van de scheepsagenten, de
drinkwatervoorziening wordt
iets duurder en de havenkranen,
die al jaren met verlies draaien,
worden afgestoten.
door Barend Pelgrim
ANTWERPEN - De Nederland
se Minister van Verkeer en Wa
terstaat Netelenbos heeft de
Tweede Kamer onjuist voorge
licht over het bestaande tracé
van de IJzeren Rijn, de goede
renspoorlijn die Antwerpen
over Nederlands grond gebied
verbindt met het Ruhrgebied.
Volgens de advocaat van het ge
meentelijk havenbedrijf Ant
werpen, mr. H. Breeman, klopt
het niet dat er in het Limburgse
natuurgebied Meinweg door de
wet Geluidshinder, de Vogel- en
Habitatrichtlijn en de provinci
ale milieuverordening geen ge
bruik gemaakt mag worden van
de reeds aanwezig spoorlijn.
Breeman deed deze uitspraak in
Antwerpen op een bijeenkomst
georganiseerd door de Neder
landse Kamer van Koophandel
voor België en Luxemburg. De
IJzeren Rijn is een 162 kilometer
lange spoorlijn tussen het Ant
werpse havengebied en Duits
land. Vlaanderen wil de in on
bruik geraakte verbinding
nieuw leven inblazen maar
loopt daarbij tegen de Neder
landse wetgeving aan.
De spoorweg loopt dwars door
het ten oosten van Roermond
gelegen Nationaal Park de
Meinweg en de Nederlandse
wetgever kan er vanuit milieu
oogpunt niet zomaar hernieuwd
transport toelaten.
Open debat
Met de bijeenkomst wilde de
KvK de bij de IJzeren Rijn be
trokken partijen uit Nederland
en Vlaanderen (politiek, werk
gevers, havenautoriteiten, na-
tuurgroeperingen) via een open
debat nader tot elkaar brengen.
Tot nu toe beweert de Neder
landse overheid dat het tracé
niet zonder meer in gebruik ge
nomen kan worden omdat zo
wel de nationale als Europese
wetgeving dit niet toestaat.
De door Antwerpen ingehuurde
advocaat Breeman haalde deze
stelling evenwel keihard onder
uit. Dat het Mein wegge bied in
de provinciale milieuverorde
ning van Limburg aangewezen
is als stiltegebied heeft geen
consequenties voor de heringe-
bruikname van spoorwegen, zo
stelde hij. „Het Limburgse
Streekplan is voor derden niet
bindend zo lang het nog niet in
regelgeving is uitgewerkt en
wat betreft de status van specia
le beschermingszone, geldt dat
de overheid geen toestemming
meer hoeft te geven omdat die in
het verleden reeds verleend is",
doceerde Breeman. Hij conclu
deerde daaruit dat binnen zes
maanden de eerste treinen reeds
over het tracé kunnen omdat de
spoorweg nog volledig intact is.
De havenschepen van Antwer
pen. L. Baron Delwaide, vroeg
zich af wat men er in Nederland
van zou denken als de aanleg
van Hoge Snelheids Lijn (HSL)
bemoeilijkt werd door een be
schermd vogelgebied bij Ant
werpen.
„Het wordt tijd dat men afleert
te denken in termen van protec
tionisme. Het uitgangspunt van
Rijkswaterstaat, de Antwerpse
haven zo klein mogelijk houden
ten gunste van Rotterdam, is
achterhaald."
Prijs beste
leerlingen
Frans
NIEUWDORP - Negen leerlin
gen van scholen voor voortgezet
onderwijs in Midden-Zeeland
hebben dinsdag de prijs 'Beste
Leerling Frans' van Total Raffi
naderij Nederland ontvangen.
Ze hebben het in .het voorbije
examenjaar behalve door het
behalen van goede resultaten in
de Franse taal ook onderschei
den door inzet en motivatie. De
schoolleiding van de negen
scholen heeft de succesvolle
leerlingen aangewezen.
De prijs, die voor de zesde keer
werd uitgereikt, dient ook als
stimulans voor verdere studie
keuze en verbreding van de
communicatiemogelijkheden in
een toekomstige loopbaan.
J.M. Robin, algemeen directeur
van Total Raffinaderij Neder
land, reikte de prijzen uit in het
kantoor van het bedrijf in
Nieuwdorp. De genomineerden
ontvingen een oorkonde, een
cd-walkman, een Franse cd en
een rondleiding bij Total.
De onderscheidenen zijn: Mi
chel Siereveld (Scheldemond,
Vlissingen), Annemarijn Gee-
ratz (CSW, Vlissingen), Nico
Clemens (Zeeland College,Vlis
singen, Sabine van Liere (Goese
Lyceum), Alice Cromrijk (Cal-
vijn College, Goes), Pieter van
de Wou de (Buys Ballot College,
Goes), James Helmer (Willi-
brördcollege, Goes), Andrea
van Leerdam (CSW. Middel
burg) en Armina Zaidi (Neha-
lennia, Middelburg).
door Richard Hoving
Wij staken, klinkt het sinds
begin deze week dapper
aan de poort van het chemie
concern Elf Atochem in Vlis-
singen-Oost. Leden van de
vakbond FNV Bondgenoten
eisen een loonsverhoging van
3,5 procent. De directie biedt
een stijging van 3 procent.
Dicht een staking het verschil
van een half procent? En tegen
welke prijs?
Een staking is nieuws. Nog niet
eerder dit jaar ging in het
Zeeuwse bedrijfsleven de
poort dicht. Onder het perso
neel van metaalbewerkingsbe-
drijf Amac in 's-Heerenhoek
liep de spanning in maart hoog
op, maar bleef het bij een spon
tane werkonderbreking. Een
enkele poortactie, verlengde
lunchpauze en verkorte werk
dag daargelaten, bleef het
elders in de provincie rustig.
Volgens districtsbestuurder P.
Hazelager van FNV Bondge
noten gaan de vakbonden in
Nederland zorgvuldig om met
het stakingswapen. „Gelukkig
is het geen dagelijks werk,
maar een uiterste redmiddel."
Staken kost een bedrijf geld en
leidt tot verstoorde arbeids
verhoudingen. Het ontstaan
van economische schade,
noemt Hazelager onvermijde
lijk. „Zonder eierschalen te
breken kun je geeri omeletten
maken." Dat stakers tegenover
werkwilligen komen te staan
werkt nog lange tijd door, weet
de districtsbestuurder uit er
varing. Het verwijt dat vak
bonden hier in de regel geen
oog voor hebben, wijst hij van
de hand. „Naderhand is het
veel praten om te kunnen ver
geven en vergeten. Daar leve
ren ook wij een bijdrage aan."
Voorbarig
Werkgevers roepen na het uit
roepen van een staking niet
zelden dat de bonden veel te
voorbarig zijn. Amac-direc-
teur Tiemersma liet na de
werkonderbreking in zijn be
drijf weten het 'uiterst spijtig'
te vinden dat zijn personeel de
landelijke onderhandelingen
in de metaalsector niet had
afgewacht. Directeur- C.
Braakman van Elf Atochem
zei eerder deze week dat de
vertegenwoordiger van FNV
Bondgenoten niet echt wilde
onderhandelen. „Hij is hals
starrig en geeft niet toe."
De staking bij Elf Atochem
wordt niet gesteund door de
CNV Bedrijvenbond. „Dat be
tekent zeker niet dat de FNV
een vakbond is die sneller tot
staking overgaat dan de CNV",
aldus districtsbestuurder H.
Verburg. Volgens Verburg wer
ken de CNV-leden om een dui
delijke redenen door. „Staken
is voor onze leden op dit mo
ment een te zwaar middel om
het verschil van mening met de
directie op te lossen."
De Schelde
Het Zeeuwse bedrijfsleven
kent een rijke stakingsgeschie
denis met als belangrijkste ex
ponent De Schelde in Vlissin
gen. In maart 1973 werd het
werk ruim een maand neerge
legd uit onvrede met de ar
beidsvoorwaarden. De directie
gaf geen duimbreed toe. Een
staking van een dergelijke
lengte behoort volgens Haze
lager definitief tot het verle
den. „Een staking duurt van-
daagde dag niet langer dan vi j f
dagen." Niet de stakers, maai
de directie haalt dan bakzeil,
aldus de vakbondsman. „De
eisen worden niet direct inge
willigd, maar men is weer be
reid om rond de tafel te gaan
zitten om te praten."
Hazelager waagt zich niet aan
een voorspelling over de afloop
van de staking bij Elf Ato
chem. Hij is niet direct betrok
ken geweest bij de gesprekken
van de afgelopen weken. Haze
lager kent uit het bedrijf wel
uit het verleden. „Er is meer
aan de hand dan een verschil
van mening over de loonstij
ging." In zijn algemeenheid
haalt de FNV na een staking
niet het volle pond binnen, er
kent Hazelager. „Als de leden
tot het laatste dubbeltje willen
volhouden, is dat prima. De
praktijk leert dat werknemers
en werkgevers tot een akkoord
komen."
Een staking kent uiteindelijk
alleen maar verliezers, zegt
CNV-bestuurder Verburg.
„Ook al worden de eisen inge
willigd. De verhouding zijn
voor lange tijd verstoord. Niet
alleen op de werkvloer, maar
ook tussen de directie en het
personeel." Toch is dit geen re
den voor de CNV om in voorko
mende gevallen een bedrijf
niet plat te leggen. „Als het
echt niet anders kan, moet er
gestaakt worden."
Procedures
Staken is geen wapen waar
snel naar wordt gegrepen in
het bedrijfsleven, zeggen Ha
zelager en Verburg Beiden
wijzen op de procedures die
moeten worden doorlopen
voordat het werk daadwerke
lijk kan worden neergelegd.
Over elke staking die wordt
uitgeroepen moet het hoofdbe
stuur beslissen, zegt Hazela
ger. „Het hoofdbestuur van de
bond kijkt of er echt geen an
dere mogelijkheid is." Daar
naast hebben vakbonden te
maken met een forse stapel ju
risprudentie die er in ons land
bestaat over het niet in de
grondwet vastgelegde recht op
staken.
Een bedrijf kan naar de rechter
stappen als ze van mening is
dat de vakbonden te ver gaan
door een staking af te kondi
gen. FNV en CNV zijn beducht
voor eventuele juridische stap
pen van bedrijven. Hazelager:
Al s een staking voor het hekj e
wordt gebroken heb je een pro
bleem. Het uiterste middel om
je eisen af te dwingen, ben je
dan kwijt. En dat is niet pret
tig."
Personeel van scheepswerf De Schelde in Vlissingen staakte in 1973 ruim een maand.
fotoarchief PZC