Aart tafel met De Heeren Zeventien Kijken is beleven bij Tomanovic woensdag 2 juni 1999 u\fOli (Q'v Beelden van Henry Moore in Antwerpen 12 Gedoemde liefde in film over Francis Bacon 13 Solo-violist Ilya Grubert in Middelburgse Kloveniersdoelen 14 Assepoester brengt kids liefde, dood en humor 15 Nieuw seizoen vol theater en muziek in Zeeland 16 en 17 Hans Daalder en Ab Gietelink (rechts). Druk gebarend loopt Ab Gietelink door de Burgerzaal van het stadhuis in Middelburg, waar hij met zijn theatergroep Nomade het decor aan het opbou wen is van de voorstelling De Heeren Zeventien over de Verenigde Oostindi- sche Compagnie. „Dit is het mooiste monument van Zeeland, het ademt de sfeer van de VOC, die gedeeltelijk overliep in het stadsbestuur. We willen de kracht en de schoonheid van deze zaal gebruiken. Ik heb gemerkt dat de zon zacht zakt. We kunnen goed gebruik maken van de lichtval." De langwerpige vorm van de zaal levert wel problemen op: „Een tribune plaatsen mocht niet. Daarom spelen we in de lengte van de zaal. Dat heeft als voordeel dat je ver schillende blikvelden hebt." Eva van Heijningen, Hans Daalder e door Mariëtte Hitzert Gietelink - schrijver, regisseur, vormgever én samen met Hans Daalder en Eva van Heijnin gen speler in het stuk - besloot meer dan een jaar geleden al dat De Heeren Zeventien moest worden opgevoerd op historische locaties in de zes VOC-steden in Nederland: be halve Middelburg en Amster dam zijn dat Hoorn, Enkhui zen, Delft en Rotterdam. Hij had de voorstelling geschre ven naar aanleiding van de restauratie van de Bewind hebberskamer van het Oostin- disch Huis in Amsterdam. Op die locatie en in het maritiem- en juttersmuseum op Texel, waar destijds de lading van de drie Noord-Hollandse steden werd ingeladen („Zegmaar het fort Rammekens, waar de Middelburgse schepen werden geladen, van die steden") werd het stuk vorig jaar dertig keer met veel succes opgevoerd. Na hun aanvankelijke aarzeling 1 Ab Gietelink fv/nr) in De Heeren Zeventie hapten vervolgens ook de an dere VOC-steden toe. „Van Middelburg, de provincie en Zeeland Maritiem hebben we veel steun gehad. Middelburg doet veel moeite het VOC-ver- leden weer te geven", vindt Gietelink. De Zeeuwse hoofdstad is de eerste plek waar het stuk in de nieuwe tournee wordt opge voerd. Zoals in alle steden, wordt de voorstelling hier en daar aangepast aan de locatie. „We projecteren dia's die we hier hebben laten maken en in de tekst wordt soms gerefe reerd aan de plaatselijke ge schiedenis." Aandeelhouders Het verhaal gaat over de ze ventien heren, aandeelhou ders van de VOC, die het over koepelend bestuur vormden van de compagnie. Zij waren afgevaardigd uit Amsterdam (acht), Middelburg (vier), Hoorn, Enkhuizen, Delft en Rotterdam (ieder één) en een fotografie Han: roulerend lid. De voorstelling begint als een moderne aan deelhoudersvergadering - „De VOC was de eerste multinatio nal en één van de eerste nv's ter wereld, een voorversie van Philips. Op het hoogtepunt werkten er 25.000 mensen, waarvan 3000 in Nederland" - waarna de spelers een flinke stap terug doen in de tijd, naar het jaar 17 2 7Aan de hand van een koffiestekje dat vanuit de het Arabische Mokka wordt gesmokkeld naar Java om daar een koffieplantage te be ginnen, wordt het publiek meegenomen op de zeereis naar Kaap de Goede Hoop, via Mokka naar Batavia. Het ver haal is grotendeels gebaseerd op historische feiten, met klei ne aanpassingen ten gunste van het verhaal. „Het is vrij betrouwbaar, al zijn er voor echte VOC-kenners stukken die niet helemaal kloppen. De route van de reis is niet hele maal juist en sommige data heb ik aangepast om dramati sche redenen. Maar het ging erom een sfeer op te roepen, het publiek een historische, romantische ervaring te ge ven. En daar zijn we in ge- Gietelink geeft aan dat De Heeren Zeventien geen poli tiek stuk is, maar voortkomt uit historisch en maatschap pelijk engagement. „Ik ben een historisch fanaat. Ik be zoek overal waar ik ben musea en oude gebouwen, verzamel er boeken over. Ik ben ook in Kaapstad en Jakarta geweest en heb eerder een stuk ge maakt over het Hollandse ver leden in Batavia." Het verhaal over het koffiestekje is 'een mooi, Hollands thema'. „Ie dereen is er bij betrokken, we zijn bijna allemaal verslaafd aan koffie." Poldermodel Hoewel Gietelink zijn politie ke visie doorgaans niet onder stoelen of banken steekt, draagt hij met het stuk geen anti-koloniale boodschap uit. „De VOC was geen bende oor logsschepen, maar een han delsorganisatie. De VOC was een economische handelspost die tevens politiek bedreef door samen te werken met plaatselijke vorsten. De com pagnie heeft de kolonie opge stuwd, er was een soort rechts- orde. De structuur was sterk gedecentraliseerd, ook in Ne derland. En de VOC nam zijn besluiten op basis van consen sus. Het was eigenlijk een vroege versie van het polder model." Zijn politieke visie kan Giete link kwijt in een ander door hem geschreven stuk, 'De Raadsvergadering', dat - eveneens op locatie - wordt opgevoerd in raadszalen en handelt over democratisering. En hij overweegt een stuk te 'sBo errigter schrijven over Kosovo, net als hij eerder over de Golfoorlog heeft gedaan. Geëmotioneerd: „Ik ben tegen de bommen. Bij deze oorlog wordt precies de zelfde retoriek gebruikt als bij de koloniale oorlogen." De Heeren Zeeventien wordt tien keer opgevoerd in de Burgerzaal van het Stadhuis in Middelburg. Voorafgaand aan het stuk is er een rondleiding door het oude raadhuis. De voorstellingen vinden plaats van donderdag 3 tot en met zondag 6 juni en van dinsdag 8 tot en met zondag 13 juni. De aanvang is 20.00 uur. Big light, small light The birth of Venus Bob Tomanovic bracht slechts tien werken naar de Raadskelder in Sluis; des ondanks lijkt de ruimte te klein. De schilderijen van deze van oorsprong Joego slavische kunstenaar ontketenen een oerkracht die de ruimte eromheen absor beert. Water, vuur, lucht en aarde strijden als het ware om voorrang op het doek. Beweging en vaart is haast voelbaar als een luchtstroom. Tomanovic werkt meestal met olie- en waterverf, ook past hij mengvormen van materia len en technieken toe. door Trees waui Herpen Water wervelt, zonlicht brandt, vuur vlamt en de wind raast op de doeken van Tomano vic. Het is die felheid, die tumulteuze beweging die zoveel kracht en energie uitstraalt dat je er als toeschouwer in mee gesleurd wordt. De kunstenaar werkt kennelijk met snelle streken en de juiste beweging van kwast of mes. Door uitgekiend kleurgebruik en door reliëf af te wisselen met gladde oppervlakken roept hij nog meer levendigheid op. De vaart ontstaat vooral door het spel van horizontalen, verticalen en diagonalen. Ze ker niet het minst belangrij ke voor het totale effect is het licht. Hij speelt een subtiel spel van licht en schaduw. Ook a"l is de associatie met de nacht er, zoals in het werk 'Big light/small light', de lichtbron in al zijn werken lijkt de zon de bron van licht te zijn. Machtig stralend vanuit de verte verlicht het fel of omfloerst de aardse taferelen. Het andere element dat sterk vertegenwoordigd is in het werk van Tomanovic is water. Spetterend en bruisend of mysterieus verstild kan het omhoog stuwen of omlaag trek ken in één en dezelfde beweging. Het water van Tomanovic is werkelijk ongrijpbaar Waterval Het werk oogt in eerste oogopslag abstract. In een aantal gevallen is een naakte vrouw of een menselij k gelaat duidelijk herkenbaar, maar toch leeft de indruk dat het daar niet om te doen is. De oplichtende kern en het beweging veroorzakende lijnenspel dwingen de kijker min of meer tot vrijuit associëren en zodoende zijn of haar eigen wereld te dis tilleren uit de kleuren en de vormen. Een zonovergoten waterval waar zilveren snoeren naar beneden Ida ter en, een nachtelijke hemel bij zonsopgang gezien vanuit, het vlieg tuigraam. Maar ook borrelend brouwsel in een pannetje of is het toch de vuurmond van een vulkaan? Een zandstrand vanuit vogelperspectief met aan en afrollende golven kan evengoed een heksenkring verbeelden. Het licht speelt verstoppertje met de kleur. Er gebeurt steeds iets, kijken is beleven bij dit werk. Nevelen of dampen, omhoog of om laag, een vlam of een vrouw, steeds nieuwe associaties kunnen worden gemaakt. Wie zo maar even langs dit werk slentert doet zichzelf te kort, je moet het naar je toe laten ko men. Tomanovic woont inmiddels vijftien jaar in Nederland. Met enige regelmaat komt hij naar Zeeuws-Vlaanderen voor het geven van cursussen. Hij heeft een aantal Vlaamse en Zeeuws-Vlaamse leerlingen die hij maandelijks bijspijkert. Bovendien organiseert hij af en toe cursusweken in Sluis, Damme of de Ardennen. Als het klimaat het toestaat werkt hij met zijn leerlingen in de open lucht. Zelf kreeg hij destijds zijn kunstzinnige opleiding in Belgrado. Allereerst bezocht hij de School voor Industriële Vormgeving, daarna volgde een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten. Expositie: Bob Tomanovic - tot 18 juli te zien in de Raadskelder van Sluis. Dagelijks tussen 14.00 en 17.00 uur, vrijdags gesloten. In verband met de plaatselijke kermis zijn de deuren eveneens gesloten op 12, 13 en 14 juni.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 11