Eerste illegale haring is prima Fotografe Abbott legde ikonen van New York vast Het leven in simpele tekens Veergelden op de Westerschelde zeeland dinsdag 1 juni 1999 1 2 in detail Breskense partij brengt ruimt 22 mille op voor Kosovo In- en Uitloophuis begint klussendienst ondernemend zeeland kunst cultuur door Wilma Valk BRESKENS - De illegale nieu we haring die maandag in Breskens is gemijnd voor Koso vo heeft veel opgebracht. Aan de Stichting Vluchtelingen hulp aan Kosovo kan maar liefst 22.165,- overgemaakt worden. Onthulling logo producenten Zeeuwse waar NISSE - Commissaris van de koningin W. T. van Gelder ont hult zaterdag 5 juni bij Nisse het logo van het nieuwe produ centenplatform 'Van 't Zeeuw se land'. Dat gebeurt om 14.30 uur bij de schaapskooi in Nisse. In dat platform zijn 27 produ centen vertegenwoordigd, die samen meer dan honderd streekeigen producten maken. Rond de schaapskooi staan dan ookmarktkraampjes, waar be langstellenden tussen 10.30 en 16.30 uur kunnen kennisma ken met typisch Zeeuwse pro ducten. De marktkraampjes zullen onder meer gevuld zijn met brood, bessensap, bon bons. Zeeuwse mosterd, Zeeuwse bieren, riet- en vlechtwerk en allerlei kunst producten. Restaurant De Blauwe Zon in Philippine houdt in juni een Deense maand. Een maand, -lang worden in het eethuis al lerhande gerechten geserveerd "uit de Deense keuken, die vol- "gens uitbater E. Buzeyn veel- zijdiger is dan de meeste men sen denken. Verse vis, vlees en allerlei kazen vinden hun weg in gerechten die Franse en Ita liaanse invloeden verraden. In het restaurant is ook een Deense hoek ingericht waarin aandacht besteed wordt aan land en kunsten. Tijdens de Deense maand kunnen bezoe kers ook nog diverse prijzen Voor de afslag konden de geno digden de haring eerst proeven. Arno Boomert van de Stichting Recreatie Belangen Breskens beloofde iedereen een bijzon der culinair genot: ,,De haring is topkwaliteit. Hij heeft een redelijk vetgehalte." Alle aan wezigen maakten gebruik van de mogelijkheid echte illegale haring te proeven. Voor het mijnen en de proeverij werd een cheque aan burge meester Noordewier van Oost burg overhandigd voor de verlichting van het unieke kunstwerk op de silo van Bres kens. Door deze verlichting zal het werk van Johnny Beerens een extra dimensie krijgen. De che que van 4.000,- zal niet vol doende zijn om ook de energie kosten te dragen maar Noorde wier belooft dat de gemeente Oostburg deze voor haar reke ning zal nemen. De rubriek Onderne mend. Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. winnen, waaronder een reisje naar Kopenhagen. De Vismarkt en Turfkaai in Middelburg staan zondag 6 ju ni vol met boeken. De eerste zondag van de maand is een vaste openingsdag voor veel musea, galeriën, antiquairs en aanverwante gelegenheden in Middelburg. Deze zondag is er de boekenmarkt met veertig kramen waarin veel antiquari aten van zowel Zeeuwse als niet-Zeeuwse afkomst staan. De markt wordt aangevuld met een prentenkraam, restaura tie-demonstraties, New-Age- parafernalia, de SLIB-reeks en Zeeuwse Katernen. door Jeroen Vliegenberg De vrije veren behoorden vanaf 1 juni 1950 voor een gedeelte tot het verleden, omdat die dag een begin werd gemaakt met de inning van veergelden op de Provinciale boten op de Wes terschelde. Eerste klas passagiers betaal den op de lijn Vlissingen-Bres- kens 0,20, auto's werden over gezet voor 0,60, evenals kleine bestelwagens en motoren met zijspan. Vrachtauto's, autobussen en be spannen wagens kostten 1,20 of, met aanhanger, ƒ2,10. Rij wielen, motoren en reizigers tweede klas mochten gratis oversteken. Voor Terneuzen-Hoedekens- kerke golden andere tarieven: eerste klas-passagiers 0,30, auto's en motoren met zijspan 1,20. Bestelwagens en vracht auto's konden op dit veer niet worden vervoerd. Op de lijn Kruiningen-Perkpolder be droeg het tarief voor eerste klas passagiers 0,20, voor auto's, kleine bestelwagens en motoren met zijspan 0,40, voor vracht auto's, autobussen en bespan nen wagens 0,80 en, met aan hanger, 1,40. Tarieven De tarieven waren samenge steld door de minister van Ver keer en Waterstaat, die daarbij de afstand die de boot op de Schelde moest afleggen als ba sis nam. Zo werd Kruiningen- Perkpolder het goedkoopste, gevolgd door VLissingen-Bi'es- kens en tenslotte Terneuzen- Hoedekenskerke. De kaartjes voor het personen vervoer werden aan boord van de schepen verkocht, omdat pas daar kon worden vastgesteld wie eerste of tweede Idas zat. De autokaarten voor Hoedekens- kerke-Temeuzen werden ook aan boord verkocht, op de ande re lijnen was dat niet mogelijk. In Vlissingen, Breskens, Krui- ningen en Perkpolder waren ge bouwtjes neergezet waarlangs de automobilist moest rijden voordat hij de steiger opging. Het passeren van deze gebou wen leverde in Kruiningen en Perkpolder geen moeilijkheden op, omdat zij geplaatst waren bij de overgang van de Rijksweg naar het terrein van de Veerha ven, zodat iedere automobilist er wel langs móest komen. In Vlissingen en Breskens was met strepen op de weg aangegeven waar de gebouwen zich bevon den. Voor de verkoop waren automa tische kassa's aangebracht die de kaart tegelijkertijd afstem pelden. Uniforme regeling Al snel rees de vraag waarom de minister drie afwijkende tarie ven had vastgesteld. Waarom geen uniforme regeling?, vroeg het provinciaal bestuur zich af, want de tarieven waren verre van ideaal. Ondernemers die ge regeld met grote vrachtauto's heen en weer moesten rijden, verkozen ongetwijfeld Kruinin gen-Perkpolder boven Vlissin- gen-Breskens. Dat betekende automatisch dat het autover keer op de eerstgenoemde lijn zou toenemen. Maar ook moes ten Walcherse en West-Zeeuws- Vlaamse ondernemers meer veergeld betalen dan hun colle ga's in Oost-Zeeuws-Vlaande- ren en de Bevelanden. Bovendien waren de tarieven onhandig afgerond (ƒ2,10) dat men vaak op de steiger zou moe ten wisselen, wat leidde tot op onthoud. VLISSINGEN - Het In- en Uit loophuis aan de Bloemenlaan in Vlissingen is een klussen dienst begonnen. Mensen in het Middengebied van Vlissingen kunnen de dienst oproepen om een klusje te laten uitvoeren en betalen daarvoor naar rato van inkomen. De dienst verzorgt kleine klus sen als het aansluiten van tele foon of wasmachine, gaten bo ren, het inelkaarzetten van bouwpakket-meubels, meu bels repareren, klein schilder en behangwerk, naai- en kle- dingherstelwerk of klein on derhoud in de tuin. Duur Een klus mag maximaal zes uur duren. Leden van de klussen dienst krijgen korting en voor rang bij uitvoering, het lid maatschap kost een tientje per jaar. De klant koopt zelf het be nodigde materiaal, zonodig met hulp van de klussendienst. Bij de Gamma heeft de dienst een kortingsregeling bedon gen. Er is een hele reeks uurtarieven opgesteld naar gelang de ver schillende hoogten in inko mens. Mensen met een uitkering van de sociale dienst of de pensi oenvoorziening betalen het minst. Als begrenzing van het Middengebied is gekozen voor de straten Koudekerksweweg, Beatrixlaan, Sloeweg en Paul Krugerstraat. Het In- en Uit loophuis is een centrum waar mensen uit het Middengebied binnen kunnen lopen voor ge zelligheid, diverse activiteiten en advies. Het centrum is opgezet door R. Heemskerk en richt zich in het bijzonder op mensen uit de lage inkomensgroepen. In het laatste jaar van de twintigste eeuw blikt de PZC van dag tot dag terug op nieuws feiten uit Zeeland. Het mijnen zelf begon onder grote spanning. Ceremonie meester Boomert, bijgestaan door mijnmeester Adxie Ver sprille, zette het eerste van de tien vaatjes met ieder 25 harin gen in op 4.000,-. Lucas Bols was in eigen persoon aanwezig om zijn beroemde Corenwijn - speciaal te drinken bij nieuwe haring - aan te prijzen maar de eer van het eerste vaatje illega le baring ging naar zijn colle ga-brouwer Freddy. Voor ƒ3.686,- werd het eerste vaatje zijn eigendom. Ook de andere negen vaten gingen grif van de hand. De gemeente, banken, vishandelaren, ondernemers, de vismijn en de visserijvereni ging zorgden ervoor dat het eindbedrag werd gehaald. De nieuwe haring, symbolisch verkocht als aangevoerd door de BR 99, kan op 2 juni door de kopers schoongemaakt bij de vismijn afgehaald worden. Mevrouw Bolijn en raadslid Bram Heyboer laten zich de illegale haringen goed smaken. foto Peter Nicolai door Ben Oerlemans MIDDELBURG - In de tuin van de Middelburgse galerie Depot zijn tot en met 12 juli foto's te zien van Floor Kuiper. Het zijn verkeersborden die, net als de equivalenten op straat, tekens van het leven lijken te geven. Het leven in Rotterdam dit keer, maar dan vastgelegd op zwart wit foto's. En net als bij richtingaan wijzers, stopborden en wegdui- ders zijn het ook hier de onder delen, die de kijker in een oogopslag duidelijk maken wat het geheel betekent. Slimme detailfotografie, waar mee door middel van een klein stukje mens een verhaal wordt verteld van zijn gehele leven. Ook in het gebouw zelf hangt fo towerk van Kuiper en ook hier borduurt de kunstenaar voort op hetzelfde thema. Verhalen Verkeersborden zijn in feite gro te verhalen die op een uiterst compacte wijze aan mensen vertellen waar ze over gaan. Ze moeten ondubbelzinnig en in één oogopslag te lezen zijn; in te prenten zijn in de hersenen, om dat er anders ongelukken en misverstanden zouden kunnen ontstaan over de betekenis er van. Opstoppingen Het is eenvoudiger om een witte driehoek in een rood vlak te plaatsen met daarop een open gaande brug, dan een bord langs de weg te zetten met daarop de tekst: 'pas op, deze brug gaat soms open en als u niet uitkijkt, rijdt u in het water'. En als iemand die een doodlo pende straat inrijdt, eerst een geschreven bord zou moeten le zen, zouden er opstoppingen staan. Daarnaast moeten borden uit blinken in soberheid. Zoveel mogelijk overtollige informatie moet weggelaten worden. Inha len gebeurt meestal in een over volle straat, maar het verkeers bord geeft slechts twee naast elkaar rijdende auto's aan. De psychiater Piet Vroon heeft in zijn boek Toestanden uitgere kend dat een mens per dag 800 bewegwijzeringen tegenkomt en als hij die allemaal zou moe ten lezen, hij knettergek zou worden. Rondom dit gegeven is een we tenschap opgebouwd: de semio tiek ofwel de tekenleer. Werd dit tekensysteem vroeger vooral al leen gebruikt in het verkeer, na de filosofie van Wittgenstein en de Franse structuralisten, maar vooral na de hype rondom de boeken van Umberto Eco, heeft de semiotiek aan populariteit gewonnen, met de bijbehoren- den proefschriftenindustrie. Zeggingskracht Maar ook in de kunst is een se miotische weergave van de wer kelijkheid gemeengoed geworden. Soms wordt dit ver dienstelijk gedaan, vaak ook op een gezochte en gemaakte ma nier. De fotografie van Floor Kuiper springt hierin positief uit. Zij weet in haar weergave van details juist die toon te tref fen van een mens of een situatie, zodat zij een grotere achterlig gende werkelijkheid weergeeft, waardoor haar beelden gi'ote zeggingskracht hebben. Een aan alcohol verslaafde zwerver is vaak een man met vuile kleren, ongeschoren ge zicht en vieze handen. Kuiper beeldt alleen twee verlopen ogen en een stoppelbaard af. Door het weergeven van een stel benen op een praalwagen weet iedere kijker dat er een tiroler- orkest tijdens een carnavalsop tocht voorbijkomt. Hoedje Sommige foto's zijn sober en strak, anderen geven een helde re kleurenpraal weer. Helemaal duidelijk zijn de borden in de tuin. Een hoedje vastgehouden in de lucht staat voor een oudere dame, waarvan slechts de hand kan worden gezien. Een skate- bord duidt op de voorbijflitsen de bezitter ervan en een geld- buideltje geeft aan dat er een sjieke dame voorbijgaat. Ge woon beelden uit het dagelijks leven. Waren er meer gegevens aan het beeld toegevoegd, dan was het plaatjesschieten ge weest, maar wat Kuiper laat zien is kunst in pure eenvoud en grootheid. Galerie Depot, 't Zanddorp 68 in Middelburg, is zondag en maandag geopend van 14.00 tot en met 17.00 uur en op afspraak. Ontwikkeling Abbott, heeft deze ontwikkeling gezien. Toen ze haar foto's maakte, beschouwde niemand dit als kunst. De mensen leefden nog in hun stad en vonden er niets artistieks aan, net zoals de meeste Florentijnen van nu zich er niet van bewust zijn dat ze in een openluchtmuseum wonen. Ze verbleven er gewoon en de meeste gebouwen werden in de loop der tijden gesloopt om plaats te ma ken voor nieuwbouw van staal en beton. Dit heeft veel historiciteit weggevaagd. De grote mythe van New York als toegangs poort en symbool van de nieuwe wereld maakte plaats voor een gewone stad. Indu striële monumenten als de Greyhound-bus- garage, de oude kantoren van de kranten magnaten en andere gebouwen die de stad ooit een eigen smoel gaven, zijn niet meer. Pas tóen ze waren verdwenen, realiseerden de Amerikanen zich welk paradijs er verlo ren was; welke mythe er was ontrafeld. door Ben Oerlemans MIDDELBURG - Zoals het silhouet van Is tanbul symbool is voor het Midden-Oosten en de 'verboden stad' staat voor China, zo zijn de contouren van New York het visite kaartje van Het Westen en de moderne be schaving. Maar Istanbul is Istanbul niet meer, Peking lijkt niet meer op een oud-Chi nese stad en ook de skyline van New York is de afgelopen jaren veranderd. De steden zijn als het ware op elkaar gaan lijken; met dezelfde gelijkvormige flatgebouwen, wal mende straten en neonreclames. De hele wereld drinkt Coca-Cola, eet bij MacDo- naids en staat in de file. Toch houden mensen onbewust vast aan ou de beelden die in hun hersenen staan ge grift. Het zijn als het ware ikonen geworden en die zijn er met geen Big Mac, Cola-light of Nissan Sunny meer uit te poetsen. Voor ons blijft Istanbul een zee van minaretten, is Pe king vergeven van de tempels en is New York het Empire State Building, zoals dat er zestig jaar geleden uitzag, met of zonder King Kong op het dak. Het is de verdienste van de fotografe Berenice Abbott (1898- 1991) geweest dat zij er op tijd is bij geweest om de mythe, nee, het ikoon New York voor eeuwig vast te leggen op foto's. Een selectie uit haar beelden is vanaf woensdag tot en met 29 oktober te zien in het Roosevelt Study Center in de Abdij in Middelburg. De fotografe Berenice Abbott is beroemd ge worden door haar oog voor details. Ze leer de het vak in Parijs, waar zij acht jaar woon de. Toen zij een bezoek aan New York bracht, merkte ze dat de stad razendsnel veranderde en zij besloot dat proces vast te leggen. Het is 'de nieuwe wereld' die op haar sobere en suggestieve platen naar voren wordt gebracht. New York zoals we allemaal zouden willen zoals New York eruit zou moeten zien: de stad uit de maffiafilms, met grote monu menten als het Chrysler Building, het Flat Iron Building en de Brooklyn-bridge. Het New York met de Yiddische slagerijen, de drukte van Wallstreet, het ghetto in Harlem en de bedrijvigheid in de haven. Voor alle duidelijkheid: dit New York bestaat niet meer, of is slechts op een verloren vierkante centimeter te vinden. Zonder poespas Abbott heeft tien jaar lang deze overgang vastgelegd. Haar foto's zijn zonder poespas; strak en eenvoudig, net zoals symbolen strak en eenvoudig zijn. Tijdens het begin van haar carrière werd ze als fotografe nau welijks erkend en kon ze haar werk slechts dankzij een subsidie in het kader van Roose- velts New Deal verrichten. Maar in de loop van de jaren realiseerde men zich dat haar foto's niet zomaar foto's waren: haar werk kreeg een artistieke waarde en wordt mo menteel voor grof geld verkocht op beurzen: net zoals het voorheen pentekeningen van de Blauwe Moskee en porseleinen borden van het oude plein van de Hemelse Vrede vergaan is. De bezoekers van de tentoon- stelling zullen zich waarschijnlijk meer kunnen vinden in het New York dat is afge beeld dan in de huidige stad. Het Flat Iron Building zoals Berenice Abbott het vastlegde op de gevoelige plaat. De tentoonstelling New York in the 193O's is lus sen 2 juni en 29 oktober te zien in het Roosevelt Study Center, Abdij 9 in Middelburg. De expositie is op doordeweekse dagen tussen 11.00-12.30 en 13.30-16.30 geopend. Enkele 'verkeersborden' met de beeldende foto's van Floor Kuiper. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 12