Een liefde zonder zicht Planckendael koestert koala 's Op zoek naar verloren paradijs i Fantasie in het Blikmuseum Ongeloofwaardig spelletje II In Dierenpark Planckendael in het Belgische Muizen-Me- chelen waren vorig jaar al twee mannetjeskoala's te be wonderen, maar sinds kort hebben de twee aangenaam gezelschap gekregen van het vrouwtje Alkina. Het dieren park bewees al eerder deze moeilijke gasten aan te kunnen en is er trots op dat de koala's in Planckendael een vaste stek hebben gekregen. Dankzij de steun van Telenet, een nieuwe Belgische telecommunicatiemaatschappij, blijft Alkina permanent in deze dierentuin in het kader van het internationale kweekprogramma. door Jeroen Vliegenberg Koala's zijnbehalve in Dieren park Planckendael in Europa alleen in de Zoo van Duisburg en Lissabon te zien. De twee Belgische koalamannetjes he ten Coolongalook en Yarto. Coolongalook werd in 1994 geboren in de Zoo van San Diego. Yarto kwam driejaar geleden in Duisburg ter we reld. Alkina komt uit San Diego, is ruim drie jaar oud en haar naam betekent 'maneschijn' in het Aboriginal. Zij is een ge schikte partner voor beide mannetjes en zal hopelijk ac tief deelnemen aan het inter nationale kweekprogramma, dat geleid wordt door de zoo van San Diego. Koala's zijn zeldzaam en kwetsbaar omdat ze volledig afhankelijk zijn van eucalyp tuswouden. Momenteel raakt deze biotoop steeds meer ver snipperd en moet de koala zich over lange afstanden ver plaatsen om.voedsel te vinden. Hierdoor vallen er veel slacht offers in het verkeer. Dieren park Planckendael wil met dit project proberen om de eigen lijke biotoop van de koala in Australië te behouden. De verzorgers hebben hun handen vol aan de mannetjes die misschien tegen elkaar op zullen 'bellowen' (typische roep in de paringstij d) ornnaar de gunsten van vrouwtje Alki na te dingen. De hofmakerij is in volle gang. Wordt zeker ver volgd. Dierenpark Planckendael Leuvensesteenweg 582, Muizen-Mechelen, tel: 0032-15414921; Volwasse nen betalen f 23,50, kinde ren tot 12 jaar, 60-plussers en mindervaliden f 15,-. ANWB-leden kunnen bij al le ANWB-kantoren op ver toon van hun lidmaat schapskaart maximaal vier kaarten kopen, met een korting van f 2,50 per kaart. Een jonge Koala knabbelt op een eucalyptusblad in de Zoo van Duisburg. foto Michael Urban :|oc ID la; ici ïei ill: In mi i lm en iei eh ie: ed et j ns el] 0t i ief en itt j /ei ÏOf 26 mei fc/m 1 juni Cine City VLISSINGEN (BelBios 0900-9363) Letters from a killer. Dag. 21.45 u.; Hurlyburly. Do. 19 u„ vr. 16.15 en 19u.,za.en zo, 13.45,16.15 en 19 u., ma. en di. 19. u.; At First Sight. Do. 19 en 21.45 u., vr„ za. en zo. 16.15,19 en 21.45 u.r ma. en di. 19 en 21.45 u.; Asterix en Obelix. Wo. 13.45,16.15 en 19 u., vr. 16.15 u. en 19 u.,za. en zo. 13.45,16.15 en 19 u„ ma. en di. 19 u.; Babe in de grote stad. Wo. 13.45 en 16.15u., vr. 16.15 u.. za. en zo. 13.45 u.; Luizenleven. Wo., za en zo. 13.45 u.; Entrapment, wo. 13.45.16.15,19 en 21.45 u.; do. 19en21.45u.,vr. 16.15,19 en 21.45, za.en zo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.. ma. en di. 19 en 21.45 u.; Forces of Nature. Wo. en do. 19 u., vr. t/m zo. 16.15en 19 u., ma, en di. 19 u.; Message in a bottle. Dag. 19 en 21.45 u.; Payback. Wo. 13.45 en 21.45 u., do en vr. 21.45 u„ za. en zo. 13.45 en21.45 u., ma. en di. 21.45 Blast from the past. Wo. 16.15 en 19 u., za. en zo. 13.45 u.; True Crime. Vr. ,za en zo. 16.15 u.; I still know what you did. Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.; do t/m di. 19 en 21.45 u.; Arlington Road. Dag. 21.45 u.: Cinema MIDDELBURG (0118-613482) La vita bella. Wo, 20.30 u.; La vie rêvée des Anges. Do. 20.30 u., vr. 22 u„ za. 19.30 u., zo. 20.30 u.; Claire Dolan. Vr. 19,30 u., za. 22 u., zo. 14 u., ma. en di. 20.30 u., 't Beest GOES (0113-228142) Abeltje. Wo. 13.30 en 16 u. Festen Do. t/m za. 20,30 u.; De Koning HULST (0114-312030) Holyman. Do. 20 u.,vr. 19,15 en 22 u., za. 14., 19.15en 22 u„ zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u., ma. endi. 20 u.; Entrapment Wo en do. 20 u., vr en za. 19.15 en 22 U-, zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u„ ma. en di. 20 u.; Message in a bottle. Wo en do. 20 u., vr. en za. 19.15en 22 u.,zo. 13-45.16.15,19 en 21.30 u„ ma. en di. 20 u.; Forces of Nature. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15en 22u.,zo, 19'en 2-1.30 u., ma.endi.20u,; Blast from the past. Wo. 20 u., vr. en za. 19.15 u., zo. 16.15 en 19 u. ma, 20 u.; True Crime. Wo, en do. 20 u„ vr. en za. 22 u„ zo. 13.45 en 21.30 u., di. 20 u.; Civil Action. Do. 20 u., vr. 19.15 en 22 u., zo. 19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Babe in de grote stad. Wo. en za. 14 u, zo. 13.45 en 16.15 u.; Asterix Obeiix. Wo. 14 en 20 u.,za. 14u.,zo. 13.45 en 16.15 u.; Porgy Bess TERNEUZEN (0115-613293) Geen voorstelling. Le deltheater OOSTBURG (0117-452735/453377) Geen voorstellingen. Cinemactueel BERGEN OP ZOOM (0164-2548861 I still know what you did. Wo. en do. 20 u., vr. t/m zo. 18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.r Babe in de grote stad. Wo. en za. 14u.,zo. 14en 16.15 u.; Entrapment. Wo. 14en 20 ur, do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21,30 u„ zo. 16.15,18.45 en 21.30 u.; rna.en di. 20 u.; Message in a Bottle. Wo. 20 u., vr. t/m zo. 21.30 Luizenleven. Wo., za. en zo. 14 u.; Sneak Preview. Do. 20 u.; The River. Ma. 20.30 u.; Saving Private Ryan. Di. 20.30 u.; Asterix et Obeiix Contre Caesar. Vr. 18.45, za. 14 en 18.45. zo. 14,16.15 en 18.45 u.; Roxy BERGEN OP ZOOM (0164-233434) Entrapment, Wo. eri do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u„ za. 14,18.45 en 21.30 u., zo, 14,16.15 en 20 u„ ma. en di. 20 u.r Napoleon. Wo.,za.,zo;.en ma. 14 u.r The bride of Chucky. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u.,zo. 16.15en 20 u„ ma. en di. 20 Met zijn puur fysieke uitstraling wist Patrick Swayze ('Dirty Dancing') ooit de tienerhormonen hevig te prikke len, maar persoonlijk heb ik weinig met deze beperkte ac teur. Zijn stramme hoofdrol in Letters From a Killer van David Carson ('Star Trek: Generations') is echter niet de enige reden waarom deze thriller mij niet beviel. door Leo Bankersen Uitgangspunt is de correspon dentie die een ter dood veroor deelde (Swayze) door middel van cassettebandjes onder houdt met een aantal vrou wen. Volgens de makers van de film een veelvoorkomend ver schijnsel, en ik neem dat graag voor waar aan.Dat Carson en de zijnen hier kiezen voor spanning in plaats van discus sie moet kunnen. Maar de goedkope oppervlakkigheid die uit ieder beeld straalt be derft het kijkplezier. Want wat krijgen we nu pre cies voorgeschoteld. De on schuldig veroordeelde Swayze merkt dat pesterige bewakers twee van zijn bandjes vol in tieme ontboezemingen hebben- verwisseld. Een van zijn vrien dinnen is hierdoor zo gekwetst dat ze dreigt hem te vermoor den. De dreiging is minder pa thetisch dan het lijkt, want juist op dat moment herkrijgt Swayze dankzij een door-tas tende advocate zijn vrijheid. Dit hele gedoe blijkt dan slechts de aanloop tot een on geloofwaardig kat-en-muis- spel waarbij de jaloerse vrien din zich als een echte serie moordenares ontpopt. Zowel voormalig tv-regisseur Carson als het debuterende Britse scenarioduo Nicholas Hicks-Beach en Shelley Miller grossieren in slecht geschre ven scenes, houterige dialogen en onwaarschijnlijke emotio nele wendingen. Vrouwen worden in deze aanpak al snel gereduceerd tot hoerige types, mannen moeten het hebben van de toffe maniertjes uit goedkope actieseries. De afge sneden vingers van de slacht- Gia Carides en Patrick Swayze in Letters from a killer. offers krijgen meer aandacht dan hun karakter. Dit is een te rugkeer naar de goedkope B- films van weleer, maar zonder de pit en humor die vaak in die films school. Er zou eens on derzocht moeten worden hoe het komt dat talentloze lieden als Carson er in slagen om uit Amerika met hun misbaksels lastig te vallen. Letters From a Killer, te zien in CineCity Vlissingen. In 1954 voltooide Vladimir Nabokov Lolita, een roman die roem zou verwerven als literair meesterwerk maar tegelij. kertijd het etiket 'geruchtmakend' kreeg. De eerste uitge vers die Nabokov benaderde zagen weinig in deze gede tailleerd beschreven obsessie van de veertigjarige litera tuurdocent Humbert Humbert voor een twaalfjarig meis je met vrijmoedige manieren. Een Franse uitgever van erotica verzorgde uiteindelijk de eerste druk. Het boek werd hier en daar zelfs even verboden en ook in 1999 heefl de weinig schokkende verfilming door Adrian Lyne ('Fa- tal Attraction') weer een aantal fatsoensrakkers op de kast weten te krijgen. door Leo BamkerseBii Het gevoelige punt is niet de beschrijving of uitbeelding van erotische handelingen - Lyne's Lolita is aanzienlijk kuiser dan zijn sensuele '9 1/2 Weeks' - maar de leeftijd van Humberts object van begeerte. Toen Stanley Kubrick het boek in 1961 verfilmde koos hij voor een veertienjarige Lo lita (die eruit zag als achttien), wat het minder delicaat maak te. Ook Lyne vaart op dit punt een wat halfslachtige koers. Lolita heet nu weer twaalf te zijn. Töen Dominique Swain voor de rol werd gekozen was ze echter vijftien en ze ziet er ook zeker niet jonger uit. Eerlijk gezegd is dit allemaal bijzaak. Lolita is geen hand leiding voor het verleiden van minderjarige meisjes, zoals sommigen kennelijk menen, maar een bekentenisroman.. Een virtuoze, ironische en wanhopige beschrijving van een tragisch aflopende poging om terug te keren naar het verloren paradijs. Nabokov beschrijft dit dramatisch ein digende traject geheel van binnenuit en probeert zo de ge moedsaandoeningen van Hu mbert tastbaar te maken. Voor een verfilming is dit een han dicap, en Lyne en zijn debute rende scenarioschrijver Step hen Schift lijken zich dat onvoldoende gerealiseerd te hebben. Hoewel ze het boek nauwkeuriger volgen dan Ku brick, die zijn scenario door Nabokov zelf liet schrijven, missen ze in veel gevallen de essentie. Onhandig Hoe onhandig Lyne de zaak heeft aangepakt blijkt al di rect uit de terugblik op Hum berts jeugd, toen hij als veer tienjarige jongen hopeloos verliefd was op de even oude Annabel. De korrelige soft- fo cus plaatjes doen onmiddellijk denken aan de tere meisjes- kitsch van David Hamilton, die het in de jaren zeventig zo goed deed in de posterwinkels. Het verraadt een gebrek aan inventiviteit die het ergste doet vrezen, al trekt het later gelukkig wat bij. Die droeve jeugdgeschiedenis (Annabel stierf aan tyfus) moet duidelijk maken waarom Humbert nog steeds op jonge meisjes valt. Op zichzelf komt deze krampachtige 'verkla ring' al over als een psycholo gisch schaamlapje. Bovendien weet Lyne absoluut niet ge loofwaardig te maken dat de ongelukkige Humbert (Jerem; Irons) in Lolita ogenblikkelijk de reïncarnatie van zijn verlo ren jeugdliefde ziet. Waar we iets hadden moeten voelen van een door tedexxheid of onbe dorven schoonheid opgeroe pen ontroering, worden we geconfronteerd met het lach wekkende schouwspel van Dominique Swain die in een dun jurkje onder de tuin- sproeier ligt te lezen. 'Wat mooi,horen we Irons voor alle zekerheid mompelen, maar zo werkt dat natuurlijk niet. Gewoon Om kort te gaan, Lyne's Lolita is eigenlijk een opvallend ge woon verhaal over een man die zo onverstandig is zich het hoofd op hol te laten brengen door een vroegrijp meisje. Soms levert dat geslaagde tra gikomische momenten op, waj vooral aan de inbreng van Irons is te-danken. Maar even] zo vaak grijpt Lyne naar ver sleten stijlmiddelen als in dringende vioolmuziek on weersbuien en muggen die zich tegen een lamp kapotvlie- gen. Pas wanneer het dramati sche einde nadert krijgt hij wat meer greep op de zaak. Humbert zwalkend over een verlaten plattelands weggetje bijvoorbeeld, zijn leven doel bewust riskerend. Onrustba rend grotesk is de moord op aartsrivaal Quilty (Frank Langella als vleesgeworden perversie), wat in feite een symbolische zelfmoord is. Overigens had Nabokov dit al precies zo opgeschreven, zodat Lyne enkel hoefde te volgen, maar het had goed gepast in een film met verbeeldings kracht die werkelijk een ge voel van ontreddering en ver ontrusting had opgeroepen. Lolita is te zien in Cinerama Rotterdam. De tentoonstelling Vogelcon certen het Nationaal Natuurhis torisch Museum in Leiden, bestaat uit meer dan honderd gouaches van vogels, opgezette vogels én de vogelzang die daarbij hoort. Alle 167 soorten Nederlandse broedvogels zitten klaar in muziektenten, in af wachting van een dirigent. Met een dirigeerstokje kan de be zoeker hen aan het zingen zet ten. De gouaches zijn van de hand van Marinus Adrianus Koekkoek. De expositie loopt tot en met 5 september. Het muse um is dagelijks geopend van 12.00 tot 18.00 uur. Toten met26septemberkunnen er puzzelfietstochten gemaakt worden door Walcheren. De Walcherse fietspuzzelrit is 27 ki lometer lang. In Domburg is de start bij de vakantieleenwinkel van Hof Domburg aan de Schelpweg en bij de VVV in Domburg. Ook in Oostkapelle en Vrouwenpolder is de VVV het vertrekpunt. Voor wandelaars zijn er ook puzzeltochten, in Vlissingen en Zierikzee. Beschrijvingen zijn verkrijgbaar bij de VVV en de Belgische loodsensociëteit in Vlissingen en bij eethuisje Markzicht aan het Havenplein 12 in Zierikzee. De puzzelaars kunnen VW-bonnen winnen. De opbrengst gaat naar de Stichting Kinderhulp in Soest. d©©r Jeraeira MfliegewtoeFgi Omdat het Blikmuseum De Blikvanger in Renesse dit jaar haar eerste lustrum viert, wordt er als afsluiter van de feestelijke activiteiten zon dag 30 mei een 'Fancy Day' gehouden. De organisatie hoopt dat het ook letterlijk een fantasievol le dag zal worden. In de tuin van het muséum zijn ver schillende attracties en pro ducten te koop. Vijf creatieve dames laten die dag hun werk zien. Conny van Dijke uit Middelburg laat haar kera miek zien. Kippen, schalen, torsen en wat abstractere werken zijn van haar te zien. Wil Brinkman uit Renesse is al 25 jaar creatief bezig en showt deze dag haar 'bloe menkindjes': kleine popjes, gevuld met grind, die in alle standen kunnen worden neer gezet. Diny Wouterloot, ook uit Re nesse, maakt bijzondere kaarten, meestal met mooie stofjes. Nelleke Slootmaker uit Nieuwerkerk, maakt brooddeegfiguren en taarten. Annemarie Heiligers heeft zelfgemaakte gipsen maskers beschilderd, (zie foto) Voor de kinderen is er de ge legenheid een oudexwetse aankleedpop te kleuren. Op de tweedehands markt kan men lekker snuffelen tussen blikken, boeken en spelletjes. Het Blikmuseum De Blik vanger, aan de Capelweg 18 in Renesse, is zondag 30 mei van 11 tot 17 uur geopend. De toegang is gratis. De bron van Irvin Winklers relatiedrama At First Sight is Oliver Sacks' boek 'An Anthropologist on Mars'. Sacks, die credits krijgt als co-scenarist, beschreef de lotgevallen van een blinde die door een experimentele operatie zijn gezichtsver mogen terugkrijgt, maar moeite heeft de visuele sig nalen om te zetten in cohe rente beelden. Dat realisti sche verhaal wordt in At First Sight verweven met een romance volgens Hol lywood recept, met mooie acteurs die voor elkaar lij ken gemaakt en een regie die diepgang mist om de onderliggende formule on zichtbaar te maken. door René Kastelein De 'zijin de film is Amy Benic (Mira Sorvino), een architecte die in de opening van de film door haar zakenpartner wordt weggestuurd voor een korte vakantie. Tegenstribbelen helpt niet. Op mensen die zich zelf met een glimlach opbran den kan een zaak op lange ter mijn nu eenmaal niet draaien, en Sorvino is een actrice die in een paar korte scènes een 'ty pe' kan neerzetten waar in te geloven is; een wouw die ogen schijnlijk alles heeft, maar toch iets mist - waarom vlucht ze anders in haar werk? De blinde 'hij' is Virgil Adam- son (Val Kilmer), masseur in een kuuroord in Bear Moun tain, New York. Als Amy 's avonds laat richting kuuroord Tussen Val Kilmer en Mira Sorvino ontstaat een romance in At first sight. rijdt en met een vriendin tele foneert omdat ze de weg kwijt is, ziet ze hem plotseling schaatsen in het maanlicht met in zijn handen de ijshoc keystick, waarmee hij zijn blindheid voor de oppervlak kige kijker maskeei-t. Massagekamer De ontmoeting volgt een dag later in de massagekamer. Licht opgewonden klanken van de klant die voor Amy wordt behandeld maken dui delijk dat Virgil goed is in zijn vak, en zetten de opmaat voor een mooi broeierig vormgege ven scène waarin Winkler de wederzijdse aantrekkings kracht aannemelijk maakt. Maar de idylle die volgt is kort; Amy's voox'stel aan haar nieuwbakken partner om zijn ogen (opnieuw) te laten opex-e- ren stuit op onbegrip, en trekt later, als Virgil de gok toch aandurft, een zware wissel op hun relatie. De door Sacks gedocumen teerde verwarring van de pati ent die na een technisch ge slaagde operatie niet in staat is om beelden te 'begxljpen' wordt met enkele effectshots stex'k verbeeldt, maar levert niet de stof op waarvan dro men zijn gemaakt. Winkler is te eendimensionaal in zijn re gie, zichtbaar in de abrupte overgang van Kilmers expres sie. Zijn mondhoeken trekken zuidwaarts en blijven in het tweede deel van de film over- wegend in die stand hangen. De harde overgang in sfeer en toonzetting vormen een stijl breuk met de romantische in zet van deze film, en levert een f ormuledrama op dat teveel op twee benen hinkt. At First Sight doet verlangen naar de ongepolijste, documentaire versie van Sacks' op zich zo fascinerende verhaal. At First Sight, te zien in Ci neCity Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 48