Een liefde zonder zicht PZC Ongeloofwaardig spelletje Planckendael koestert koala 's Op zoek naar verloren paradijs Fantasie Blikmuseum 2 6 m ei t/ m 1 juni Cine City VUSSINGEN (BelBios 0900-9363) Letters from a killer. Dag. 21.45 u.; Huriyburly. Do. 19 u., vr. 16.l5en 19 u.,za. en zo. 13.45,16.15 en 19 u., ma. en di. 19 u.; At First Sight. Do. 19 en 21.45 u., vr., za.enzo. 16.15,19 en 21.45 u., ma. en di. 19 en 21.45 u.; Asterix en Obelix. Wo. 13.45,16.15 en 19 u., vr. 16.15 u. en 19 u., za. en zo. 13.45,16.15 en 19 u.r ma. en di. 19 u. Babe inde grote stad. Wo. 13.45 en 16.15 u., vr. 16.15u.,za.enzo. 13.45 u.; Luizenleven. Wo., za enzo. 13.45 u.; Entrapment, wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.; do. 19 en 21,45 u„ vr. 16.15,19 en 21.45, za. en zo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u„ ma. en di. 19 en 21.45 u.; Forces of Nature. Wo. en do. 19 u., vr.t/m zo. 16.15 en 19 u., ma. endi. 19 u.; Message in a bottle. Dag. 19 en 21.45 u.; Payback. Wo. 13.45 en 21.45 U„ doen vr. 21.45 u., za.en zo. 13.45 en 21.45 u., ma. en di. 21.45 Blast from the past. Wo. 16.15 en 19 u., za.en zo.13.45u.; True Crime. Vr.za en zo. 16.15 u.; I still know whatyou did. Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.;do t'm di. 19 en 21.45 u.; Arlington Road. Dag. 21.45 u.; Cinema MIDDELBURG (0118-6134S2) La vita bella. Wo. 20.30 u.; La vie rêvée des Anges. Do. 20.30 u., vr. 22 u., za. 19.30 u.,zo. 20.30 u.; Claire Dolan. Vr. 19.30 u„ za. 22 u„ zo. 14 u., ma. en di. 20.30 u.; *t Beest GOES (0113-2281421 Abeltje. Wo. 13.30 en 16 u. Festen Do. t/m za. 20.30 u.; De Koning HULST (0114-312030) Holyman. Do. 20 u„ vr. 19.15 en 22 u., za. 14.. 19.15en22u.,zo. 13.45,16.15,19en21.30u„ ma. en di. 20 u.; Entrapment. Wo en do. 20 u.. vr en za. 19.15 en 22 u„ zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u„ ma.en di. 20 u.; Message in a bottle. Wo en do. 20 u.t vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u., ma.en di. 20 u.; Forces of Nature. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15en 22 u.,zo. 19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Blast from the past. Wo. 20 U-, vr. enza. 19.15 u., zo. 16 15 en 19 u. ma. 20 u.; True Crime. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22 u.,zo. 13.45 en 21.30 u„ di.20u.; Civil Action. Do. 20 u., vr. 19.15 en 22 u., zo. 19 en 21.30 u., ma. endi. 20 u.; Babe in de grote stad. Wo. en za. 14 u, zo. 13.45 en 16.15 u.; Asterix Obelix, Wo. 14 en 20u.,za. 14u.,zo. 13.45 en 16.15 u.; Porgy Bess TERNEUZEN (0115-613293) Geen voorstelling. Ledeitheater OOSTBURG (0117-452735/453377) Geen voorstellingen. Cinemactueel BERGEN OP ZOOM (0164-254886) 1 still know what you did. Wo. en do. 20 uvr. t/m zo. 18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Babe inde grote stad. Wo. en za. 14u.,zo. 14 en 16.15 u.; Entrapment. Wo. 14 en 20 u_, do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16.15,18.45 en 21.30 u.; ma.en di. 20 u.; Message in a Bottfe. Wo. 20 u., vr. t/m zo. 21.30 Ltrizenleven. Wo., za.enzo. 14u.; Sneak Preview. Do. 20 u.; The River. Ma. 20.30 u.; Saving Private Ryan. Di. 20.30 u.; Asterix et Obelix Contre Caesar. Vr. 18.45, za. 14 en 18.45, zo. 14,16.15 en 18.45 u.; Roxy BERGEN OP ZOOM (0164-233434) Entrapment. Wo. en do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 U-, za. 14,18.45 en 21.30 u-, zo. 14,16.15 en 20 u ma. en di. 20 u.; Napoleon. Wo„za.,zo.en ma. 14 u.; The bride of Chucky. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 18.45en21.30u.,zo. 16.15 en 20 u., ma.en di.20 woensdag 26 mei 1999 De bron van Irvin Winklers relatiedrama At First Sight is Oliver Sacks' boek 'An Anthropologist on Mars'. Sacks, die credits krijgt als co-scenarist, beschreef de lotgevallen van een blinde die door een experimentele operatie zijn gezichtsver mogen terugkrijgt, maar moeite heeft de visuele sig nalen om te zetten in cohe rente beelden. Dat realisti sche verhaal wordt in At First Sight verweven met een romance volgens Hol lywood recept, met mooie acteurs die voor elkaar lij ken gemaakt en een regie die diepgang mist om de onderliggende formule on zichtbaar te maken. door René Kastelein De 'zij' in de film is Amy Benic (Mira Sorvino), een architecte die in de opening van de film door haar zakenpartner wordt weggestuurd voor een korte vakantie. Tegenstribbelen helpt niet. Op mensen die zich zelf met een glimlach opbran den kan een zaak op lange ter mijn nu eenmaal niet draaien, en Sorvino is een actrice die in een paar korte scènes een 'ty pe' kan neerzetten waar in te geloven is; een vrouw die ogen schijnlijk alles heeft, maar toch iets mist - waarom vlucht ze anders in haar werk? De blinde 'hijis Virgil Adam- son (Val Kilmer), masseur in een kuuroord in Bear Moun tain, New York. Als Amy's avonds laat richting kuuroord Tussen Val Kilmer en Mira Sorvino ontstaat een romance in At first sight. rijdt en met een vriendin tele foneert omdat ze de weg kwijt is, ziet ze hem plotseling schaatsen in het maanlicht met in zijn handen de ijshoc keystick, waarmee hij zijn blindheid voor de oppervlak kige kijker maskeert. Massagekamer De ontmoeting volgt een dag later in de massagekamer. Licht opgewonden klanken van de klant die voor Amy wordt behandeld maken dui delijk dat Virgil goed is in zijn vak, en zetten de opmaat voor een mooi broeierig vormgege ven scène waarin Winkler de wederzijdse aantrekkings kracht aannemelijk maakt. Maar de idylle die volgt is kort; Amy's voorstel aan haar nieuwbakken partner om zijn ogen (opnieuw) te laten opere ren stuit op onbegrip, en trekt later, als Virgil de gok toch aandurft, een zware wissel op hun relatie. De door Sacks gedocumen teerde verwarring van de pati ent die na een technisch ge slaagde operatie niet in staat is om beelden te 'begrijpen' wordt met enkele effectshots sterk verbeeldt, maar levert niet de stof op waarvan dro men zijn gemaakt. Winkler is te eendimensionaal in zijn re gie, zichtbaar in de abrupte overgang van Kilmers expres sie. Zijn mondhoeken trekken zuidwaarts en blijven in het tweede deel van de film over wegend in die stand hangen. Met zijn puur fysieke uitstraling wist Patrick Swayze ('Dirty Dancing') ooit de tienerhormonen hevig te prikke len, maar persoonlijk heb ik weinig met deze beperkte ac teur. Zijn stramme hoofdrol in Letters From a Killer van David Carson ('Star Trek: Generations') is echter niet de enige reden waarom deze thriller mij niet beviel. door Leo Bankersen Uitgangspunt is de correspon dentie die een ter dood veroor deelde (Swayze) door middel van cassettebandjes onder houdt met een aantal vrou wen. Volgens de makers van de film een veel voorkomend ver schijnsel, en ik neem dat graag voor waar aan.Dat Carson en de zijnen hier kiezen voor spanning in plaats van discus sie moet kunnen. Maar de goedkope oppervlakkigheid die uit ieder beeld straalt be derft het kijkplezier. Want wat krijgen we nu pre cies voorgeschoteld. De on schuldig veroordeelde S wayzè merkt dat pesterige bewakers twee van zijn bandjes vol in tieme ontboezemingen hebben verwisseld. Een van zijn vrien dinnen is hierdoor zo gekwetst dat ze dreigt hem te vermoor den. De dreiging is minder pa thetisch dan het lijkt, want juist op dat moment herkrijgt Swayze dankzij een doortas tende advocate zijn vrijheid. Dit hele gedoe blijkt dan slechts de aanloop tot een on geloofwaardig kat-en-muis- spel waarbij de jaloerse vrien din zich als een echte serie moordenares ontpopt. Zowel voormalig tv-regisseur Carson als het debuterende Britse scenarioduo Nicholas Hicks-Beach en Shelley Miller grossieren in slecht geschre ven scenes, houterige dialogen en onwaarschijnlijke emotio nele wendingen. Vrouwen worden in deze aanpak al snel gereduceerd tot hoerige types, mannen moeten het hebben van de toffe maniertjes uit goedkope actieseries. De afge sneden vingers van de slacht- Gia Carides en Patrick Swayze in Letters from a killer. offers krijgen meer aandacht dan hun karakter. Dit is een te rugkeer naar de goedkope B- films van weleer, maar zonder de pit en humor die vaak in die films school. Er zou eens on derzocht moeten worden hoe het komt dat talentloze lieden als Carson er in slagen om uit Amerika met hun misbaksels lastig te vallen. Letters From a Killer, te zien in CineCity Vlissingen. In Dierenpark Planckendael in het Belgische Muizen-Me- chelen waren vorig jaar al twee mannetjeskoala's te be wonderen, maar sinds kort hebben de twee aangenaam gezelschap gekregen van het vrouwtje Alkina. Het dieren park bewees al eerder deze moeilijke gasten aan te kunnen en is er trots op dat de koala's in Planckendael een vaste stek hebben gekregen. Dankzij de steun van Telenet, een nieuwe Belgische telecommunicatiemaatschappij, blijft Alkina permanent in deze dierentuin in het kader van het internationale kweekprogramma. door Jeroen Vliegenberg Koala's zijn behalve in Dieren park Planckendael in Europa alleen in de Zoo van Duisburg en Lissabon te zien. De twee Belgische koalamannetjes he ten Coolongalook en Yarto. Coolongalook werd in 1994 geboren in de Zoo van San Diego, Yarto kwam drie jaar geleden in Duisburg ter we reld. Alkina komt uit San Diego, is ruim drie jaar oud en haar naam betekent 'maneschijn' in het Aboriginal. Zij is een ge schikte partner voor beide mannetjes en zal hopelijk ac tief deelnemen aan het inter nationale kweekprogramma, dat geleid wordt door de zoo van San Diego. Koala's zijn zeldzaam en kwetsbaar omdat ze volledig afhankelijk zijn van eucalyp tuswouden. Momenteel raakt deze biotoop steeds meer ver snipperd en moet de koala zich over lange afstanden ver plaatsen om voedsel te vinden. Hierdoor vallen er veel slacht offers in het verkeer. Dieren park Planckendael wil met dit project proberen om de eigen lijke biotoop van de koala in Australië te behouden. De verzorgers hebben hun handen vol aan de mannetjes die misschien tegen elkaar op zullen 'bellowen' (typische roep in de paringstij d) om naar de gunsten van vrouwtje Alki na te dingen. De hofmakerij is in volle gang. Wordt zeker ver volgd. Dierenpark Planckendael, Leuvensesteenweg 582, Muizen-Mechelen, tel: 0032-15414921; Volwasse nen betalen f 23,50, kinde ren tot 12 jaar, 60-plussers en mindervaliden f 15,-. ANWB-leden kunnen bij al le ANWB-kantoren op ver toon van hun lidmaat schapskaart maximaal vier kaarten kopen, met een korting van f 2,50 per kaart. Een jonge Koala knabbelt op een eucalyptusblad in de Zoo van Duisburg. foto Michael Urban De tentoonstelling Vogelcon cert, in het Nationaal Natuurhis torisch Museum in Leiden, bestaat uit meer dan honderd gouaches van vogels, opgezette vogels én de vogelzang die daarbij hoort. Alle 167 soorten Nederlandse broedvogels zitten klaar in muziektenten, in af wachting van een dirigent. Met een dirigeerstokje kan de be zoeker hen aan het zingen zet ten. De gouaches zijn van de hand van Marinus Adrianus Koekkoek. De expositie loopt tot en met 5 september. Het muse um is dagelijks geopend van 12.00 tot 18.00 uur. Toten met26septemberkunnen er puzzelfietstochten gemaakt worden door Walcheren. De Walchersefietspuzzelrit is 27 ki lometer lang. In Domburg is de start bij de vakantieleenwinkel van Hof Domburg aan de Schelpweg en bij de VVV in Domburg. Ook in Oostkapelle en Vrouwenpolder is de VVV het vertrekpunt. Voor wandelaars zijn er ook puzzeltochten, in Vlissingen en Zierikzee. Beschrijvingen zijn verkrijgbaar bij de VVV en de Belgische loodsensociëteit in Vlissingen en bij eethuisje Markzicht aan het Havenplein 12 in Zierikzee. De puzzelaars kunnen VVV-bonnen winnen. De opbrengst gaat naar de Stichting Kinderhulp in Soest. In 1954 voltooide Vladimir Nabokov Lolita, een romanèf roem zou verwerven als literair meesterwerk maar tegeliji kertijd het etiket 'geruchtmakend' kreeg. De eerste uitgt vers die Nabokov benaderde zagen weinig in deze gede tailleerd beschreven obsessie van de veeidigjarige litera- tuurdocent Humbert Humbert voor een twaalfjarig meii je met vrijmoedige manieren. Een Franse uitgever van erotica verzorgde uiteindelijk de eerste druk. Het boek werd hier en daar zelfs even verboden en ook in 1999 heel ilit de weinig schokkende verfilming door Adrian Lyne ('Fa tal Attraction') weer een aantal fatsoensrakkers op de kast weten te krijgen. De harde overgang in sfeer en toonzetting vormen een stijl breuk met de romantische in zet van deze film, en levert een formuledrama op dat teveel op twee benen hinkt. At First Sight doet verlangen naar de ongepolijste, documentaire versie van Sacks' op zich zo fascinerende verhaal. At First Sight, te zien in Ci neCity Vlissingen. door Leo Bankersen Het gevoelige punt is niet de beschrijving of uitbeelding van erotische handelingen - Lyne's Lolita is aanzienlijk kuiser dan zijn sensuele '9 1/2 Weeks' - maar de leeftijd van Humberts object van begeerte. Toen Stanley Kubrick het boek in 1961 verfilmde koos hij voor een veertienjarige Lo lita (die eruit zag als achttien), wat het minder delicaat maak te. Ook Lyne vaart op dit punt een wat halfslachtige koers. Lolita heet nu weer twaalf te zijn. Toen Dominique Swain voor de rol werd gekozen was ze echter vijftien en ze ziet er ook zeker niet jonger uit. Eerlijk gezegd is dit allemaal bijzaak. Lolita is geen hand leiding voor het verleiden van minderjarige meisjes, zoals sommigen kennelijk menen, maar een bekentenisroman. Een virtuoze, ironische en wanhopige beschrijving van een tragisch aflopende poging om terug te keren naar het verloren paradijs. Nabokov beschrijft dit dramatisch ein digende traject geheel van binnenuit en probeert zo de ge moedsaandoeningen van Hu mbert tastbaar te maken. Voor een verfilming is dit een han dicap, en Lyne en zijn debute rende scenarioschrijver Step hen Schiff lijken zich dat onvoldoende gerealiseerd te hebben. Hoewel ze het boek nauwkeuriger volgen dan Ku brick, die zijn scenario door Nabokov zelf liet schrijven, missen ze in veel gevallen de essentie. Onhandig Hoe onhandig Lyne de zaak heeft aangepakt blijkt al di- reet uit de terugblik op Hum berts jeugd, toen hij als veer tienjarige jongen hopeloos verliefd was op de even oude Annabel. De korrelige soft- fo cus plaatjes doen onmiddellijk denken aan de tere meisjes- kitsch van David Hamilton, die het in de jaren zeventig zo goed deed in de posteiwinkels. Het verraadt een gebrek aan inventiviteit die het ergste doet vrezen, al trekt het later gelukkig wat bij. Die droeve jeugdgeschiedenis (Annabel stierf aan tyfu moet duidelijk maken waaw Humbert nog steeds op jongs meisjes valt. Op zichzelf kon deze krampachtige 'verkla ring' al over als een psychoid gisch schaamlapje. Bovendis weet Lyne absoluut niet ge loofwaardig te maken dat de ongelukkige Humbert (Jeren Irons) in Lolita ogenblikkelij de reïncarnatie van zijn ver] ren jeugdliefde ziet. Waar we iets hadden moeten voelen v; een door tederheid of onbe dorven schoonheid opgeroe pen ontroering, worden we geconfronteerd met het lach wekkende schouwspel van Dominique Swain die in een dun jurkje onder de tuin- sproeier ligt te lezen. 'Wat mooi,' horen we Irons vooral zekerheid mompelen, maar; werkt dat natuurlijk niet. Gewoon Om kort te gaan, Lyne's Loli is eigenlijk een opvallend ga woon verhaal over een mam zo onverstandig is zich het hoofd op hol te laten brenge; door een vroegrijp meisje. Soms levert dat geslaagde ti gikomische momenten op, vooral aan de inbreng van Irons is te danken. Maar eve zo vaak grijpt Lyne naar ver sleten stijlmiddelen als in dringende vioolmuziek on weersbuien en muggen die zich tegen een lamp kapotvli gen. Pas wanneer het drama! g sche einde nadert krijgt hij wat meer greep op de zaak. Humbert zwalkend over eer verlaten plattelandswegget bijvoorbeeld, zijn leven doe! bewust riskerend. Onrustba rend grotesk is de moord op aartsrivaal Quilty (Frank Langella als vleesgeworden perversie), wat in feite een symbolische zelfmoord is. Overigens had Nabokov dit precies zo opgeschreven, zot Jbc Lyne enkel hoefde te volgen maar het had goed gepast in een film met verbeeldings kracht die werkelijk een ge voel van ontreddering en ve ontrusting had opgeroepen. Lolita is te zien in Cineram Rotterdam. GP U; rdi door Jeroen VUiegenberg Omdat het Blikmuseum De Blikvanger in Renesse dit jaar haar eerste lustrum viert, wordt er als afsluiter van de feestelijke activiteiten zon dag 30 mei een 'Fancy Day' gehouden. De organisatie hoopt dat het ook letterlijk een fantasievol le dag zal worden. In de tuin van het museum zijn ver schillende attracties en pro ducten te koop. Vijf creatieve dames laten die dag hun werk zien. Conny van Dijke uit Middelburg laat haar kera miek zien. Kippen, schalen, toi'sen en wat abstractere werken zijn van haar te zien. Wil Brinkman uit Renesse is ai 25 jaar creatief bezig en showt deze dag haar 'bloe menkindjes': kleine popjes, gevuld met grind, die in alle standen kunnen worden neer gezet. Diny Wouterloot, ook uit Re nesse, maakt bijzondere kaaiden, meestal met mooie stofjes. Nelleke Slootmaker uit Nieuwerkerk, maakt brooddeegfiguren en taarten. Annemarie Heiligers heeft zelfgemaakte gipsen maskers beschilderd, (zie foto) Voor de kinderen is er de ge legenheid een ouderwetse aankleedpop te kleuren. Op de tweedehands markt kan men lekker snuffelen tussen blikken, boeken en spelletjes. Het Blikmuseum De Blik vanger, aan de Capelweg 18 in Renesse, is zondag 30 mei van 11 tot 17 uur geopend. De toegang is gratis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 16