Een liefde zonder zicht
PZC
Ongeloofwaardig spelletje
Planckendael
koestert koala 's
Op zoek naar
verloren paradijs
Fantasie
Blikmuseum
2 6 m ei t/ m 1 juni
Cine City
VUSSINGEN (BelBios 0900-9363)
Letters from a killer. Dag. 21.45 u.;
Huriyburly. Do. 19 u., vr. 16.l5en 19 u.,za. en
zo. 13.45,16.15 en 19 u., ma. en di. 19 u.;
At First Sight. Do. 19 en 21.45 u., vr., za.enzo.
16.15,19 en 21.45 u., ma. en di. 19 en 21.45 u.;
Asterix en Obelix. Wo. 13.45,16.15 en 19 u., vr.
16.15 u. en 19 u., za. en zo. 13.45,16.15 en 19 u.r
ma. en di. 19 u.
Babe inde grote stad. Wo. 13.45 en 16.15 u., vr.
16.15u.,za.enzo. 13.45 u.;
Luizenleven. Wo., za enzo. 13.45 u.;
Entrapment, wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.;
do. 19 en 21,45 u„ vr. 16.15,19 en 21.45, za. en
zo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u„ ma. en di. 19 en
21.45 u.;
Forces of Nature. Wo. en do. 19 u., vr.t/m zo.
16.15 en 19 u., ma. endi. 19 u.;
Message in a bottle. Dag. 19 en 21.45 u.;
Payback. Wo. 13.45 en 21.45 U„ doen vr. 21.45
u., za.en zo. 13.45 en 21.45 u., ma. en di. 21.45
Blast from the past. Wo. 16.15 en 19 u., za.en
zo.13.45u.;
True Crime. Vr.za en zo. 16.15 u.;
I still know whatyou did. Wo. 13.45,16.15,19
en 21.45 u.;do t'm di. 19 en 21.45 u.;
Arlington Road. Dag. 21.45 u.;
Cinema
MIDDELBURG (0118-6134S2)
La vita bella. Wo. 20.30 u.;
La vie rêvée des Anges. Do. 20.30 u., vr. 22 u.,
za. 19.30 u.,zo. 20.30 u.;
Claire Dolan. Vr. 19.30 u„ za. 22 u„ zo. 14 u., ma.
en di. 20.30 u.;
*t Beest
GOES (0113-2281421
Abeltje. Wo. 13.30 en 16 u.
Festen Do. t/m za. 20.30 u.;
De Koning
HULST (0114-312030)
Holyman. Do. 20 u„ vr. 19.15 en 22 u., za. 14..
19.15en22u.,zo. 13.45,16.15,19en21.30u„
ma. en di. 20 u.;
Entrapment. Wo en do. 20 u.. vr en za. 19.15 en
22 u„ zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u„ ma.en di.
20 u.;
Message in a bottle. Wo en do. 20 u.t vr. en za.
19.15 en 22 u., zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u.,
ma.en di. 20 u.;
Forces of Nature. Wo. en do. 20 u., vr. en za.
19.15en 22 u.,zo. 19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.;
Blast from the past. Wo. 20 U-, vr. enza. 19.15 u.,
zo. 16 15 en 19 u. ma. 20 u.;
True Crime. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22 u.,zo.
13.45 en 21.30 u„ di.20u.;
Civil Action. Do. 20 u., vr. 19.15 en 22 u., zo. 19
en 21.30 u., ma. endi. 20 u.;
Babe in de grote stad. Wo. en za. 14 u, zo. 13.45
en 16.15 u.;
Asterix Obelix, Wo. 14 en 20u.,za. 14u.,zo.
13.45 en 16.15 u.;
Porgy Bess
TERNEUZEN (0115-613293)
Geen voorstelling.
Ledeitheater
OOSTBURG (0117-452735/453377)
Geen voorstellingen.
Cinemactueel
BERGEN OP ZOOM (0164-254886)
1 still know what you did. Wo. en do. 20 uvr.
t/m zo. 18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.;
Babe inde grote stad. Wo. en za. 14u.,zo. 14 en
16.15 u.;
Entrapment. Wo. 14 en 20 u_, do. 20 u., vr. en za.
18.45 en 21.30 u., zo. 16.15,18.45 en 21.30 u.;
ma.en di. 20 u.;
Message in a Bottfe. Wo. 20 u., vr. t/m zo. 21.30
Ltrizenleven. Wo., za.enzo. 14u.;
Sneak Preview. Do. 20 u.;
The River. Ma. 20.30 u.;
Saving Private Ryan. Di. 20.30 u.;
Asterix et Obelix Contre Caesar. Vr. 18.45, za.
14 en 18.45, zo. 14,16.15 en 18.45 u.;
Roxy
BERGEN OP ZOOM (0164-233434)
Entrapment. Wo. en do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30
U-, za. 14,18.45 en 21.30 u-, zo. 14,16.15 en 20 u
ma. en di. 20 u.;
Napoleon. Wo„za.,zo.en ma. 14 u.;
The bride of Chucky. Wo. en do. 20 u., vr. en za.
18.45en21.30u.,zo. 16.15 en 20 u., ma.en di.20
woensdag 26 mei 1999
De bron van Irvin Winklers
relatiedrama At First Sight
is Oliver Sacks' boek 'An
Anthropologist on Mars'.
Sacks, die credits krijgt als
co-scenarist, beschreef de
lotgevallen van een blinde
die door een experimentele
operatie zijn gezichtsver
mogen terugkrijgt, maar
moeite heeft de visuele sig
nalen om te zetten in cohe
rente beelden. Dat realisti
sche verhaal wordt in At
First Sight verweven met
een romance volgens Hol
lywood recept, met mooie
acteurs die voor elkaar lij
ken gemaakt en een regie
die diepgang mist om de
onderliggende formule on
zichtbaar te maken.
door René Kastelein
De 'zij' in de film is Amy Benic
(Mira Sorvino), een architecte
die in de opening van de film
door haar zakenpartner wordt
weggestuurd voor een korte
vakantie. Tegenstribbelen
helpt niet. Op mensen die zich
zelf met een glimlach opbran
den kan een zaak op lange ter
mijn nu eenmaal niet draaien,
en Sorvino is een actrice die in
een paar korte scènes een 'ty
pe' kan neerzetten waar in te
geloven is; een vrouw die ogen
schijnlijk alles heeft, maar
toch iets mist - waarom vlucht
ze anders in haar werk?
De blinde 'hijis Virgil Adam-
son (Val Kilmer), masseur in
een kuuroord in Bear Moun
tain, New York. Als Amy's
avonds laat richting kuuroord
Tussen Val Kilmer en Mira Sorvino ontstaat een romance in At first sight.
rijdt en met een vriendin tele
foneert omdat ze de weg kwijt
is, ziet ze hem plotseling
schaatsen in het maanlicht
met in zijn handen de ijshoc
keystick, waarmee hij zijn
blindheid voor de oppervlak
kige kijker maskeert.
Massagekamer
De ontmoeting volgt een dag
later in de massagekamer.
Licht opgewonden klanken
van de klant die voor Amy
wordt behandeld maken dui
delijk dat Virgil goed is in zijn
vak, en zetten de opmaat voor
een mooi broeierig vormgege
ven scène waarin Winkler de
wederzijdse aantrekkings
kracht aannemelijk maakt.
Maar de idylle die volgt is kort;
Amy's voorstel aan haar
nieuwbakken partner om zijn
ogen (opnieuw) te laten opere
ren stuit op onbegrip, en trekt
later, als Virgil de gok toch
aandurft, een zware wissel op
hun relatie.
De door Sacks gedocumen
teerde verwarring van de pati
ent die na een technisch ge
slaagde operatie niet in staat is
om beelden te 'begrijpen'
wordt met enkele effectshots
sterk verbeeldt, maar levert
niet de stof op waarvan dro
men zijn gemaakt. Winkler is
te eendimensionaal in zijn re
gie, zichtbaar in de abrupte
overgang van Kilmers expres
sie. Zijn mondhoeken trekken
zuidwaarts en blijven in het
tweede deel van de film over
wegend in die stand hangen.
Met zijn puur fysieke uitstraling wist Patrick Swayze
('Dirty Dancing') ooit de tienerhormonen hevig te prikke
len, maar persoonlijk heb ik weinig met deze beperkte ac
teur. Zijn stramme hoofdrol in Letters From a Killer van
David Carson ('Star Trek: Generations') is echter niet de
enige reden waarom deze thriller mij niet beviel.
door Leo Bankersen
Uitgangspunt is de correspon
dentie die een ter dood veroor
deelde (Swayze) door middel
van cassettebandjes onder
houdt met een aantal vrou
wen. Volgens de makers van de
film een veel voorkomend ver
schijnsel, en ik neem dat graag
voor waar aan.Dat Carson en
de zijnen hier kiezen voor
spanning in plaats van discus
sie moet kunnen. Maar de
goedkope oppervlakkigheid
die uit ieder beeld straalt be
derft het kijkplezier.
Want wat krijgen we nu pre
cies voorgeschoteld. De on
schuldig veroordeelde S wayzè
merkt dat pesterige bewakers
twee van zijn bandjes vol in
tieme ontboezemingen hebben
verwisseld. Een van zijn vrien
dinnen is hierdoor zo gekwetst
dat ze dreigt hem te vermoor
den. De dreiging is minder pa
thetisch dan het lijkt, want
juist op dat moment herkrijgt
Swayze dankzij een doortas
tende advocate zijn vrijheid.
Dit hele gedoe blijkt dan
slechts de aanloop tot een on
geloofwaardig kat-en-muis-
spel waarbij de jaloerse vrien
din zich als een echte serie
moordenares ontpopt.
Zowel voormalig tv-regisseur
Carson als het debuterende
Britse scenarioduo Nicholas
Hicks-Beach en Shelley Miller
grossieren in slecht geschre
ven scenes, houterige dialogen
en onwaarschijnlijke emotio
nele wendingen. Vrouwen
worden in deze aanpak al snel
gereduceerd tot hoerige types,
mannen moeten het hebben
van de toffe maniertjes uit
goedkope actieseries. De afge
sneden vingers van de slacht-
Gia Carides en Patrick Swayze in Letters from a killer.
offers krijgen meer aandacht
dan hun karakter. Dit is een te
rugkeer naar de goedkope B-
films van weleer, maar zonder
de pit en humor die vaak in die
films school. Er zou eens on
derzocht moeten worden hoe
het komt dat talentloze lieden
als Carson er in slagen om uit
Amerika met hun misbaksels
lastig te vallen.
Letters From a Killer, te
zien in CineCity Vlissingen.
In Dierenpark Planckendael in het Belgische Muizen-Me-
chelen waren vorig jaar al twee mannetjeskoala's te be
wonderen, maar sinds kort hebben de twee aangenaam
gezelschap gekregen van het vrouwtje Alkina. Het dieren
park bewees al eerder deze moeilijke gasten aan te kunnen
en is er trots op dat de koala's in Planckendael een vaste
stek hebben gekregen. Dankzij de steun van Telenet, een
nieuwe Belgische telecommunicatiemaatschappij, blijft
Alkina permanent in deze dierentuin in het kader van het
internationale kweekprogramma.
door Jeroen Vliegenberg
Koala's zijn behalve in Dieren
park Planckendael in Europa
alleen in de Zoo van Duisburg
en Lissabon te zien. De twee
Belgische koalamannetjes he
ten Coolongalook en Yarto.
Coolongalook werd in 1994
geboren in de Zoo van San
Diego, Yarto kwam drie jaar
geleden in Duisburg ter we
reld.
Alkina komt uit San Diego, is
ruim drie jaar oud en haar
naam betekent 'maneschijn' in
het Aboriginal. Zij is een ge
schikte partner voor beide
mannetjes en zal hopelijk ac
tief deelnemen aan het inter
nationale kweekprogramma,
dat geleid wordt door de zoo
van San Diego.
Koala's zijn zeldzaam en
kwetsbaar omdat ze volledig
afhankelijk zijn van eucalyp
tuswouden. Momenteel raakt
deze biotoop steeds meer ver
snipperd en moet de koala zich
over lange afstanden ver
plaatsen om voedsel te vinden.
Hierdoor vallen er veel slacht
offers in het verkeer. Dieren
park Planckendael wil met dit
project proberen om de eigen
lijke biotoop van de koala in
Australië te behouden.
De verzorgers hebben hun
handen vol aan de mannetjes
die misschien tegen elkaar op
zullen 'bellowen' (typische
roep in de paringstij d) om naar
de gunsten van vrouwtje Alki
na te dingen. De hofmakerij is
in volle gang. Wordt zeker ver
volgd.
Dierenpark Planckendael,
Leuvensesteenweg 582,
Muizen-Mechelen, tel:
0032-15414921; Volwasse
nen betalen f 23,50, kinde
ren tot 12 jaar, 60-plussers
en mindervaliden f 15,-.
ANWB-leden kunnen bij al
le ANWB-kantoren op ver
toon van hun lidmaat
schapskaart maximaal vier
kaarten kopen, met een
korting van f 2,50 per
kaart.
Een jonge Koala knabbelt op een eucalyptusblad in de Zoo van Duisburg.
foto Michael Urban
De tentoonstelling Vogelcon
cert, in het Nationaal Natuurhis
torisch Museum in Leiden,
bestaat uit meer dan honderd
gouaches van vogels, opgezette
vogels én de vogelzang die
daarbij hoort. Alle 167 soorten
Nederlandse broedvogels zitten
klaar in muziektenten, in af
wachting van een dirigent. Met
een dirigeerstokje kan de be
zoeker hen aan het zingen zet
ten. De gouaches zijn van de
hand van Marinus Adrianus
Koekkoek. De expositie loopt tot
en met 5 september. Het muse
um is dagelijks geopend van
12.00 tot 18.00 uur.
Toten met26septemberkunnen
er puzzelfietstochten gemaakt
worden door Walcheren. De
Walchersefietspuzzelrit is 27 ki
lometer lang. In Domburg is de
start bij de vakantieleenwinkel
van Hof Domburg aan de
Schelpweg en bij de VVV in
Domburg. Ook in Oostkapelle en
Vrouwenpolder is de VVV het
vertrekpunt.
Voor wandelaars zijn er ook
puzzeltochten, in Vlissingen en
Zierikzee. Beschrijvingen zijn
verkrijgbaar bij de VVV en de
Belgische loodsensociëteit in
Vlissingen en bij eethuisje
Markzicht aan het Havenplein
12 in Zierikzee. De puzzelaars
kunnen VVV-bonnen winnen.
De opbrengst gaat naar de
Stichting Kinderhulp in Soest.
In 1954 voltooide Vladimir Nabokov Lolita, een romanèf
roem zou verwerven als literair meesterwerk maar tegeliji
kertijd het etiket 'geruchtmakend' kreeg. De eerste uitgt
vers die Nabokov benaderde zagen weinig in deze gede
tailleerd beschreven obsessie van de veeidigjarige litera-
tuurdocent Humbert Humbert voor een twaalfjarig meii
je met vrijmoedige manieren. Een Franse uitgever van
erotica verzorgde uiteindelijk de eerste druk. Het boek
werd hier en daar zelfs even verboden en ook in 1999 heel ilit
de weinig schokkende verfilming door Adrian Lyne ('Fa
tal Attraction') weer een aantal fatsoensrakkers op de
kast weten te krijgen.
De harde overgang in sfeer en
toonzetting vormen een stijl
breuk met de romantische in
zet van deze film, en levert een
formuledrama op dat teveel op
twee benen hinkt. At First
Sight doet verlangen naar de
ongepolijste, documentaire
versie van Sacks' op zich zo
fascinerende verhaal.
At First Sight, te zien in Ci
neCity Vlissingen.
door Leo Bankersen
Het gevoelige punt is niet de
beschrijving of uitbeelding
van erotische handelingen -
Lyne's Lolita is aanzienlijk
kuiser dan zijn sensuele '9 1/2
Weeks' - maar de leeftijd van
Humberts object van begeerte.
Toen Stanley Kubrick het
boek in 1961 verfilmde koos
hij voor een veertienjarige Lo
lita (die eruit zag als achttien),
wat het minder delicaat maak
te. Ook Lyne vaart op dit punt
een wat halfslachtige koers.
Lolita heet nu weer twaalf te
zijn. Toen Dominique Swain
voor de rol werd gekozen was
ze echter vijftien en ze ziet er
ook zeker niet jonger uit.
Eerlijk gezegd is dit allemaal
bijzaak. Lolita is geen hand
leiding voor het verleiden van
minderjarige meisjes, zoals
sommigen kennelijk menen,
maar een bekentenisroman.
Een virtuoze, ironische en
wanhopige beschrijving van
een tragisch aflopende poging
om terug te keren naar het
verloren paradijs. Nabokov
beschrijft dit dramatisch ein
digende traject geheel van
binnenuit en probeert zo de ge
moedsaandoeningen van Hu
mbert tastbaar te maken. Voor
een verfilming is dit een han
dicap, en Lyne en zijn debute
rende scenarioschrijver Step
hen Schiff lijken zich dat
onvoldoende gerealiseerd te
hebben. Hoewel ze het boek
nauwkeuriger volgen dan Ku
brick, die zijn scenario door
Nabokov zelf liet schrijven,
missen ze in veel gevallen de
essentie.
Onhandig
Hoe onhandig Lyne de zaak
heeft aangepakt blijkt al di-
reet uit de terugblik op Hum
berts jeugd, toen hij als veer
tienjarige jongen hopeloos
verliefd was op de even oude
Annabel. De korrelige soft- fo
cus plaatjes doen onmiddellijk
denken aan de tere meisjes-
kitsch van David Hamilton,
die het in de jaren zeventig zo
goed deed in de posteiwinkels.
Het verraadt een gebrek aan
inventiviteit die het ergste
doet vrezen, al trekt het later
gelukkig wat bij.
Die droeve jeugdgeschiedenis
(Annabel stierf aan tyfu
moet duidelijk maken waaw
Humbert nog steeds op jongs
meisjes valt. Op zichzelf kon
deze krampachtige 'verkla
ring' al over als een psychoid
gisch schaamlapje. Bovendis
weet Lyne absoluut niet ge
loofwaardig te maken dat de
ongelukkige Humbert (Jeren
Irons) in Lolita ogenblikkelij
de reïncarnatie van zijn ver]
ren jeugdliefde ziet. Waar we
iets hadden moeten voelen v;
een door tederheid of onbe
dorven schoonheid opgeroe
pen ontroering, worden we
geconfronteerd met het lach
wekkende schouwspel van
Dominique Swain die in een
dun jurkje onder de tuin-
sproeier ligt te lezen. 'Wat
mooi,' horen we Irons vooral
zekerheid mompelen, maar;
werkt dat natuurlijk niet.
Gewoon
Om kort te gaan, Lyne's Loli
is eigenlijk een opvallend ga
woon verhaal over een mam
zo onverstandig is zich het
hoofd op hol te laten brenge;
door een vroegrijp meisje.
Soms levert dat geslaagde ti
gikomische momenten op,
vooral aan de inbreng van
Irons is te danken. Maar eve
zo vaak grijpt Lyne naar ver
sleten stijlmiddelen als in
dringende vioolmuziek on
weersbuien en muggen die
zich tegen een lamp kapotvli
gen. Pas wanneer het drama! g
sche einde nadert krijgt hij
wat meer greep op de zaak.
Humbert zwalkend over eer
verlaten plattelandswegget
bijvoorbeeld, zijn leven doe!
bewust riskerend. Onrustba
rend grotesk is de moord op
aartsrivaal Quilty (Frank
Langella als vleesgeworden
perversie), wat in feite een
symbolische zelfmoord is.
Overigens had Nabokov dit
precies zo opgeschreven, zot Jbc
Lyne enkel hoefde te volgen
maar het had goed gepast in
een film met verbeeldings
kracht die werkelijk een ge
voel van ontreddering en ve
ontrusting had opgeroepen.
Lolita is te zien in Cineram
Rotterdam.
GP
U;
rdi
door Jeroen VUiegenberg
Omdat het Blikmuseum De
Blikvanger in Renesse dit
jaar haar eerste lustrum viert,
wordt er als afsluiter van de
feestelijke activiteiten zon
dag 30 mei een 'Fancy Day'
gehouden.
De organisatie hoopt dat het
ook letterlijk een fantasievol
le dag zal worden. In de tuin
van het museum zijn ver
schillende attracties en pro
ducten te koop. Vijf creatieve
dames laten die dag hun werk
zien. Conny van Dijke uit
Middelburg laat haar kera
miek zien. Kippen, schalen,
toi'sen en wat abstractere
werken zijn van haar te zien.
Wil Brinkman uit Renesse is
ai 25 jaar creatief bezig en
showt deze dag haar 'bloe
menkindjes': kleine popjes,
gevuld met grind, die in alle
standen kunnen worden neer
gezet.
Diny Wouterloot, ook uit Re
nesse, maakt bijzondere
kaaiden, meestal met mooie
stofjes. Nelleke Slootmaker
uit Nieuwerkerk, maakt
brooddeegfiguren en taarten.
Annemarie Heiligers heeft
zelfgemaakte gipsen maskers
beschilderd, (zie foto)
Voor de kinderen is er de ge
legenheid een ouderwetse
aankleedpop te kleuren. Op
de tweedehands markt kan
men lekker snuffelen tussen
blikken, boeken en spelletjes.
Het Blikmuseum De Blik
vanger, aan de Capelweg
18 in Renesse, is zondag
30 mei van 11 tot 17 uur
geopend. De toegang is
gratis.