(UI
r
Millenniumeis voor scheepvaart
JS/L
Slapen in de auto
op parkeerplaats
dure liefhebberij
Veer vaart weer over Haringvliet
antra
Schippers tegen
'rekeningvaren'
9 WBBÊm
13
CV-en
Vacaturebank
Http://www.twz.nl
zeeuwse almanak
Werk
Brandweer kan fluiten
naar vergoeding voor
werk wateroverlast
DELSCHER
Schuimalg zorgt voor mei-sop
Geen toegang tot Nederlandse havens als apparatuur niet getest is
Provincie ziet
nog geen taak
in verstoord
broedgebied
I
>zc zeel
CM
CM
n
mei 1999
d
gÉHÉÜK
Het bestaan van die Middel
burger is een stuk opwinden
der geworden nu aan zijn
huis een aantal verbeterin
gen wordt aangebracht. Zijn
dagindeling wijkt nogal af
van die van de werkers in zijn t
woning. Dat houdt in dat hij
in de vroege ochtend ruw
wordt gewekt door het geluid
van zaag en hamer.
Zeer ontregeld was hij on
langs toen hij bij het ontwa
ken twee mannen in zijn
slaapkamer ontwaarde, die
opgewekt meedeelden dat ze
het spoor van een telefoonlijn
probeerden te volgen.
Het verloop van de iverk-
zaamheden brengt hem ook
chagrijn. Het valt niet mee
als het ochtendhumeur iede
re morgen zo overdadig
wordt gevoed.
Maar toch, gisteren had hij
opeens weer plezier in het be
staan. Terwijl hij voor de
wastafel zijn tanden stond te
poetsen, begon onder hem
een handwerksman iets aan
het plafond vast te schroe
ven. Met behulp van een ma-
chien. Het leverde hem een
verkwikkende voetmassage
op.
Nog een paar dagen, dan is de
verbouwing klaar.
Hij zal het lied van de arbeid
nog missen.
door Jacques Cats
VLISSINGEN-Steeds meer
jongelui trekken in het week
einde op de bonnefooi naar Zee
land en zien wel waar ze zullen
slapen. Meestal gaan ze na een
avondje stappen in een bad
plaats op een parkeerterrein in
hun auto liggen pitten. De poli
tie treft ze in toenemende mate
aan tussen de wildkampeerders.
De jongelui worden op dezelfde
manier behandeld wildkam
peerders en krijgen een bon van
180 gulden.
Pinksteren behoort tot de perio
den dat er intensief wordt ge
waarschuwd voor de gevolgen
van het nachtelijke wildkampe-
ren. Dat gebeurt in de voor
avond. Wie na elf uur wordt be
trapt, krijgt een boete en moet
alsnog vertrekken naar een
camping.
De politie Zeeland zet in dit
weekeinde extra mensen in om
het wildkamperen te beteuge
len. Daarbij wordt assistentie
verleend door vier agenten uit
het Duitse Krefeld. Het zijn met
name Duitse toeristen die met
hun campers de kampeerregels
aan hun laars lappen. Er wordt
ook gecontroleerd door mensen
van staatsbosbeheer en door ge
meenteambtenaren in kustge-
meenten. Ook leden van het
piketteam dat de activiteiten te
gen het wildkamperen coördi
neert gaan op ronde.
Kwaliteit
Voorzitter burgemeester Adrie
de Bruijn van Veere hoort daar
zaterdag ook bij. Zij beschouwt
het terugdringen van het wild
kamperen als een actie voor het
behoud van de" kwaliteit van het
toeristisch product.
De opsporingsambtenaren heb
ben langzamerhand alle plekjes
ontdekt waar wildkampeerders
zich plegen te verbergen. Het
zijn vooral camperbezitters, die
minder gemakkelijk een plaats
op een camping opzoeken. De
praktijk toont aan dat in auto's
overnachtende jongelui meer
rommel veroorzaken dan cam
perbezitters, die allerlei voor
zieningen 'aan boord' hebben.
Dankzij samenwerking met de
organisatie van recreatie onder
nemers, Recron, en met het Toe
ristisch Bureau Zeeland kan
men tijdens het waarschuwen
precies aangeven op welke cam
pings nog ruimte is. Burgemes-
ter De Bruijn: „Maar als alles
vol zit hebben we een probleem.
Na de zomer wordt bekeken hoe
we met zulke situaties moeten
omgaan."
Gsm'tje taboe
in de Staten
MIDDELBURG - Eén, hooguit
twee minuten en toen gebeurde
het. „Biebbieb, biebbieb."
Statenlid Marten Wiersma van
GroenLinks/Delta Anders
haalde routineus zijn gsm uit de
binnenzak en verliet de verga
derzaal van het Abdijcomplex.
„Ongehoord", luidde de reactie
van de achterblijvers. Het eerste
mobiele telefoonverbod in het
provinciehuis was een feit.
Wiersma maakte het wel erg
bont. Vlak voordat hij vrijdag
even de vergadering van de Sta
tencommissie ruimte, water en
milieu verliet, was CDA-gede-
puteerde Toine Poppelaars be
gonnen aan het beantwoorden
van een vraag. Een vraag die
Wiersma tijdens een eerdere
vergadering had gesteld. Com
missievoorzitter Jan Ramondt
opperde dat Poppelaars de
vraag van Wiersma maar schrif
telijk moest afhandelen.
Het werd WD'er Izak Vogelaar
allemaal te gortig. Fijntjes wees
Vogelaar er op dat een gsm in de
uit-stand een boodschap kan
opslaan. Ramondt gaf hem ge
lijk. Het verbod was geboren.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Zeeuwse brand
weerkorpsen kunnen zo goed
als zeker fluiten naar een scha
devergoeding uit Den Haag
voor de bestrijding van de wa
teroverlast september vorig
jaar. De gemeente Schouwen-
Duiveland schiet het meeste er
bij in, ruim 170.000 gulden.
Staatssecretaris G. de Vries van
Binnenlandse Zaken heeft vrij
dag Kamervragen beantwoord
van RPFer L. C. van Dijke over
het uitblijven van een schade
vergoeding voor de Regionale
Brandweer Zeeland. Uit de ant
woorden van De Vries valt op te
maken, dat die vergoeding niet
wordt uitgekeerd of slechts zeer
gedeeltelijk.
Dat heeft alles te maken met de
schaderegelingen. De Vries
noemt er in zijn antwoorden
één, de bijstandsregeling voor
gemeenten en regionale brand
weerkorpsen. Zij kunnen daar
op aanspraak maken, als zij aan
een andere regio mensen en ma
terieel hebben uitgeleend.
De schadevergoeding die de Re
gionale Brandweer namens een
aantal Zeeuwse gemeenten
heeft gevraagd, valt echter niet
binnen die bijstandsregeling.
Daarvoor geldt het besluit rijks
bijdragen gemeenten bij ram
pen en zware ongevallen. De
Vries noemt die niet.
Op basis van het besluit rijks
bijdragen moeten gemeenten
individueel een vergoeding aan
vragen. „Die regeling kent zo'n
hoge drempel", weet medewer
ker M. Matthijsse van de Regio
nale Brandweer, „dat alleen
Schouwen-Duiveland ervoor in
aanmerking komt. En dan kan
die gemeente nog maar 5.700
gulden terugkrijgen op een to
taalbedrag van 170.000 gulden.
Andere gemeenten, zoals Goes
(kosten: 23.750 gulden), Rei-
merswaal (16.400 gulden) en
Kapelle (15.400 gulden), ont
vangen sowieso niks."
De antwoorden van staatssecre
taris De Vries zijn Matthijsse te
gengevallen. De Vries heeft eer
der gezegd de schaderegelingen
ruimhartig te zullen hanteren.
De bestrijding van de water
overlast heeft brandweerkorp
sen op Walcheren, de Bevelan-
den en Schouwen-Duiveland
ruim een kwart miljoen gekost.
(Advertentie)
vanjaaa
DE BLOUSE VAN
DEZE ZOMER
Lange Vorststraat 12 Goes
ijtenbeek
da's in goede handen
(0113) 230 230
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - De vaste
zwemmers bij het Vlissingse
badstrand zijn vertrouwd ge
raakt met het witte schuim in
mei.
„Dat is gewoon mei-sop. Elk
jaar in mei komt het terug.
Alsof iemand een stevig pak
wasmiddel heeft leeggeschud.
Ik zwem er al zo'n 35 jaar tus
sendoor", zegt Sjaak Hui-
bi-egtse, even voordat hij zich
in het zilte water waagt.
Mei-sop wordt veroorzaakt
door de alg phaeocystis, in de
volksmond beter bekend als
de schuimalg. Het schuim op
de golven ontstaat door de af
stervende algen. Dat is een na
tuurlijkproces. Het is een vies,
plakkerig spul, maar niet gif
tig of gevaarlijk voor de
volksgezondheid. Dat beves
tigt een woordvoerder van
Rijkswaterstaat. Hij deelt
mee dat de witte vlokken zich
bijna altijd in de periode april,
mei voordoen. De roerige be
weging van het water klopt
het schuim op en de oplopende
temperaturen helpen de vor
ming van de talloze vlokken
een handje.
foto Ruben Oreel
De genodigden gingen in Middelharnis aan boord van rns De Onderneming.
door Piet Kleemans
MIDDELHARNIS - Het nieuwe sei
zoen 'Fiets een rondje met het pontje' is
begonnen. Vrijdagmiddag werd de
nieuwste veerdienst in het rijtje, die een
verbinding onderhoudt tussen Middel
harnis en Hellevoetsluis, ingewijd met
een eerste officiële vaart.
Vanaf de oude RTM-steiger aan de
Oosthavendijk in Middelharnis vertrok
ms Onderneming volgeladen met geno
digden voor haar maiden-trip naar
Hellevoetsluis. Daar aangekomen werd
aan de Oostkade afgemeerd waarna
vertegenwoordigers van de gemeente
besturen van Middelharnis en Helle
voetsluis in eendrachtige samenwer
king de trossen vastmaakten.
Met de ingebruikname van de verbin
ding Middelharnis-Hellevoetsluis is
een oude veerverbinding weer in ere
hersteld. Totdat in 1972 deHaringvliet-
dam in gebruik werd genomen onder
hield de Rotterdamsche Tramweg
Maatschappij (RTM) een veerdienst
tussen de twee dorpen. De na 1972 in
onbruik geraakte steiger is nooit ge
sloopt en komt nu weer van pas.
Rustig achterland
Het project 'Fiets een rondje met het
pontje' gaat het derde jaar in met zes
tien veerdiensten voor voetgangers en
fietsers. De Zeeuwse pontjes zijn voor
liefhebbers van wandelen of fietsen een
foto Marijke Folkertsma.
uitstekend middel om de drukke kust
achter zich te laten en het rustige
Zeeuwse achterland in te trekken. Om
de combinatie varen en wandelen of
fietsen nog aantrekkelijker te maken
zijn in de dienstregeling van de pontjes
vijf speciale rondjes opgenomen.
Vaartijden, prijzen en andere wetens
waardigheden staan vermeld in een
tweetalige almanak. Deze is te krijgen
bij alle VW's in Zuidwest- Nederland.
Advertentie
INTERIEUR
RECEPTIE/KANTOOR
DRIEKLEUR DE VLIEGER
ZIERIKZEE
UITGEVOERD DOOR:
Kapelle-Tel. 0113-344151
Advertentie
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Zeeschepen
waarvan de apparatuur niet is
getest op millenniumbestendig
heid, mogen met de jaarwisse
ling Nederlandse havens niet
binnenkomen. Zij zullen bui
tengaats moeten blijven.
Met binnenvaartschepen zal
hetzelfde gebeuren. Die moeten
veertien uur voor en veertien
uur na de jaarwisseling aan de
ketting, meldde minister T Ne
telenbos van Verkeer en Water
staat vrijdag op het congres van
schippersvereniging Schutte-
vaer.
Het Gemeentelijk Havenbedrijf
Rotterdam (GHR) heeft het
voortouw genomen in de aan
pak van het millenniumpro
bleem in de scheepvaart. Vorig
jaar november heeft het GHR al
bekend gemaakt dat haven met
de eeuwwende operationeel
blijft. Zeeschepen die in- en uit
varen of in de haven liggen,
moeten dan wel millennium-ge
reed zijn.
„Die term 'millennium-gereed'
is bewust gekozen", aldus
woordvoerder T. Schellekens.
„Millennium-proof kan niet,
want niemand kan garanderen
dat er niks verkeerd gaat. Daar
voor staat er te veel apparatuur
opschepen."
Controle
Rotterdam heeft een controle
systeem opgezet om na te gaan
of zeeschepen daadwerkelijk
millennium-gereed zijn. Alle re
ders die de haven weieens aan
doen. krijgen binnenkort een
vragenlijst Zij moeten die inge
vuld terugsturen, als bewijs van
goed gedrag. Schepen die niet
aan deze eis voldoen, krijgen
geen assistentie van de haven.
Wat inhoudt dat zij buitengaats
moeten blijven. Rotterdam ver
wacht rond 1 januari 2000 hon-
derdvijftigschepen
Dit voorbeeld heeft in Neder
land en, aldus de woordvoerder
van het havenbedrijf, zelfs we
reldwijd navolging gevonden.
Verkeer en Waterstaat stelt aan
de binnenvaart en de zeescheep
vaart op andere Nederlandse
havens dezelfde eis als de Rot
terdamse haven. Hierover is ook
overeenstemming bereikt met
Vlaanderen, voor wat betreft de
scheepvaart op de Westerschel-
de.
De Internationale Vereniging
Het Rijnschepenregister (IVR) is
het orgaan dat voor de binnen
vaart, visserij, sleepboten en
werkschepen het millenium-
vraagstuk coördineert. De eige
naren van die vaartuigen, in to
taal ruim zesduizend, hebben
allemaal een checklist ontvan
gen. Zij moeten aangeven welke
apparaten zij aan boord heb
ben. Het IVR gaat bij leveran
ciers na of die blijven werken
met de eeuwwende.
De belangstelling voor deelna
me aan dit project is groot. De
IVR heeft inmiddels 2.200 vra
genlijsten teruggekregen. A R.
de Best van de IVR denkt dan
ook dat het met de Nederlandse
binnenvaart wel goed komt.
Verzekeringsmaatschappijen
helpen een handje. Zij eisen dat
de checklist wordt ingevuld, an
ders dreigen ze bij schade niet
uit te keren.
De Best maakt zich meer zorgen
over buitenlandse schepen. En
kele Duitse verzekeraars heb
ben de IVR benaderd, maar vol
gens De Best neemt Duitsland
vooral een afwachtende hou
ding aan. „Buitenlandse bin
nenvaartschepen die niet mil
lennium-gereed zijn, zullen bij
Lobith voor anker moeten. Of
bij welke grensplaats dan ook."
Rijkswaterstaat Zeeland ver
wacht overigens dat het erg stil
zijn met de jaarwisseling 1999-
2000. De sluizen zullen gewoon
bediend worden, maar bij nor
male jaarwisselingen is het ver
keer altijd al zeer beperkt.
van Schuttevaer verwierp vrij
dag tijdens een bijeenkomst ter
gelegenheid van de viering van
het 150-jarig bestaan van de
schippersorganisatie in Rotter
dam het plan van de minister
met nadruk. „Omdat", zo zei hij
„het volstrekt niet past binnen
de beleidsuitgangspunten van
het kabinet."
Netelenbos haar beleid zou vol
gens Terlouw leiden tot een kos
tenstijging van 4 procent van
het wegvervoer, 13 procent voor
de binnenvaart en 36 procent
van het spoor. Als gevolg daar
van zal vooral het aandeel van
het spoorvervoer fors dalen.
„Dat kan niet de bedoeling
zijn", zei Terlouw. De voorzitter
voerde verder aan dat de Neder
landse waterwegen 150 jaar tol
vrij zijn en dat dit de ontwikke
ling van de binnenvaart in hoge
mate heeft gestimuleerd.
De Vries verwacht dat door de
kabinetscrisis de plannen van
Netelenbos voorlopig niet in be
leid vertaald zullen worden.
MIDDELBURG - De provincie
Zeeland volgt de dreigende eco
logische ramp op de Hooge
Platen in de monding van de
Westerschelde op de voet, maar
onderneemt nog geen actie. Vol
gens gedeputeerde G. de Kok
(PvdA natuurbeheer) zijn ter
reinbeheerder stichting het
Zeeuwse Landschap en Rijks
waterstaat eerst aanzet.
Door veranderend gedrag van
zilvermeeuwen is het broedsei-
zoen op de zandbanken tussen
Breskens en Hoofdplaat al gro
tendeels verloren. De meeuwen
hebben het voorzien op de eie
ren van zeldzame soorten die op
de Hooge Platen broeden. Me
dewerkers van het Zeeuwse
Landschap suggereerden eerder
deze week een verband tussen
de verdieping van de vaargeul
van de Westerschelde en het ge
drag van de zilvermeeuwen.
Door het verplaatsen van bag
gerslib komen de meeuwen
moeilijk aan het gebruikelijk
voedsel zoals krabben en zee
sterren.
Statenlid L. Vermeulen-Ge-
schiere (PvdA) uitte vrijdag
haar zorg over de ontwikkelin
gen op de Hooge Platen, een van
de drie belangrijkste vogel
broedgebieden in Nederland.
Vermeulen-Geschiere vroeg ge
deputeerde De Kok of de pro
vincie van plan is om met Rijks
waterstaat en het Zeeuwse
Landschap rond de te tafel te
gaan zitten.
De Kok antwoordde dat de pro
vincie niet de eerste verant
woordelijkheid heeft. „De Hoo
ge Platen vallen niet onder de
natuurbeschermingswet. Het
Zeeuwse Landschap de beheer
der van de vaargeul zijn eerst
aanzet." Mochten de stichting
en Rijkswaterstaat de provincie
vragen om bijstand, dan wordt
dat volgens de gedeputeerde ge
honoreerd.
(Advertentie)
Ben je toe aan een nieuwe uitdaging?
Zie onze personeelsadvertentie
in deze krant.
door Conny van Gremberghe
ROTTERDAM - De Zeeuwse
schippers zitten absoluut niet te
wachten op een nieuwe tolgeld
regeling. Minister Netelenbos
heeft, naar analogie van het re
keningrijden, een plan bedacht
waarmee zij geld kan genereren
voor ouderhoudswerken aan de
waterinfrastructuur. Volgens
haar zou de binnenvaartsector
zelf kunnen meebetalen aan het
instandhouden van het Neder
landse waterwegenstelsel.
Regio-vertegenwoordiger J. de
Vries van de Koninklijke Schip
persvereniging in Zeeland vindt
de plannen van Netelenbos te
gek voor woorden. „Het reke
ningvaren valt niet te rijmen
met het rijksbeleid om schone
vervoerstechnieken te bevorde
ren. Als er een milieuvriendelij
ke transportsector is, dan is het
wel het vervoer over het water.
Die sector kun je dan toch niet
extra gaan belasten", zei De
Vries.
De binnenvaart klaagt al jaren
over achterstallig onderhoud
aan waterwegen en -werken. In
de jaren tachtig wezen onder
zoeken uit dat voor een optima
lisering van de waterwegen, met
name op de Noord-Zuidas, mil
jarden guldens nodig zouden
zijn. In de vorige regeringspe
riode werden er enkele honder
den miljoenen voor uitgetrok
ken, maar die bedragen waren
ontoereikend.
Beleid
Minister Netelenbos kwam ver
volgens met het plan om de sec
tor zelf mee te laten betalen aan
het onderhoud van de infra
structuur. Voorzitter J. Terlouw
(Advertentie)
Exclusieve
Tuinmeubelen
van o.a.: Oriental Garden,
Fischer, Hartman, Royal
Garden, Jan des Bouvrie,
Mesch teak
(Advertentie)
MEEUS