(UI r Millenniumeis voor scheepvaart JS/L Slapen in de auto op parkeerplaats dure liefhebberij Veer vaart weer over Haringvliet antra Schippers tegen 'rekeningvaren' 9 WBBÊm 13 CV-en Vacaturebank Http://www.twz.nl zeeuwse almanak Werk Brandweer kan fluiten naar vergoeding voor werk wateroverlast DELSCHER Schuimalg zorgt voor mei-sop Geen toegang tot Nederlandse havens als apparatuur niet getest is Provincie ziet nog geen taak in verstoord broedgebied I >zc zeel CM CM n mei 1999 d gÉHÉÜK Het bestaan van die Middel burger is een stuk opwinden der geworden nu aan zijn huis een aantal verbeterin gen wordt aangebracht. Zijn dagindeling wijkt nogal af van die van de werkers in zijn t woning. Dat houdt in dat hij in de vroege ochtend ruw wordt gewekt door het geluid van zaag en hamer. Zeer ontregeld was hij on langs toen hij bij het ontwa ken twee mannen in zijn slaapkamer ontwaarde, die opgewekt meedeelden dat ze het spoor van een telefoonlijn probeerden te volgen. Het verloop van de iverk- zaamheden brengt hem ook chagrijn. Het valt niet mee als het ochtendhumeur iede re morgen zo overdadig wordt gevoed. Maar toch, gisteren had hij opeens weer plezier in het be staan. Terwijl hij voor de wastafel zijn tanden stond te poetsen, begon onder hem een handwerksman iets aan het plafond vast te schroe ven. Met behulp van een ma- chien. Het leverde hem een verkwikkende voetmassage op. Nog een paar dagen, dan is de verbouwing klaar. Hij zal het lied van de arbeid nog missen. door Jacques Cats VLISSINGEN-Steeds meer jongelui trekken in het week einde op de bonnefooi naar Zee land en zien wel waar ze zullen slapen. Meestal gaan ze na een avondje stappen in een bad plaats op een parkeerterrein in hun auto liggen pitten. De poli tie treft ze in toenemende mate aan tussen de wildkampeerders. De jongelui worden op dezelfde manier behandeld wildkam peerders en krijgen een bon van 180 gulden. Pinksteren behoort tot de perio den dat er intensief wordt ge waarschuwd voor de gevolgen van het nachtelijke wildkampe- ren. Dat gebeurt in de voor avond. Wie na elf uur wordt be trapt, krijgt een boete en moet alsnog vertrekken naar een camping. De politie Zeeland zet in dit weekeinde extra mensen in om het wildkamperen te beteuge len. Daarbij wordt assistentie verleend door vier agenten uit het Duitse Krefeld. Het zijn met name Duitse toeristen die met hun campers de kampeerregels aan hun laars lappen. Er wordt ook gecontroleerd door mensen van staatsbosbeheer en door ge meenteambtenaren in kustge- meenten. Ook leden van het piketteam dat de activiteiten te gen het wildkamperen coördi neert gaan op ronde. Kwaliteit Voorzitter burgemeester Adrie de Bruijn van Veere hoort daar zaterdag ook bij. Zij beschouwt het terugdringen van het wild kamperen als een actie voor het behoud van de" kwaliteit van het toeristisch product. De opsporingsambtenaren heb ben langzamerhand alle plekjes ontdekt waar wildkampeerders zich plegen te verbergen. Het zijn vooral camperbezitters, die minder gemakkelijk een plaats op een camping opzoeken. De praktijk toont aan dat in auto's overnachtende jongelui meer rommel veroorzaken dan cam perbezitters, die allerlei voor zieningen 'aan boord' hebben. Dankzij samenwerking met de organisatie van recreatie onder nemers, Recron, en met het Toe ristisch Bureau Zeeland kan men tijdens het waarschuwen precies aangeven op welke cam pings nog ruimte is. Burgemes- ter De Bruijn: „Maar als alles vol zit hebben we een probleem. Na de zomer wordt bekeken hoe we met zulke situaties moeten omgaan." Gsm'tje taboe in de Staten MIDDELBURG - Eén, hooguit twee minuten en toen gebeurde het. „Biebbieb, biebbieb." Statenlid Marten Wiersma van GroenLinks/Delta Anders haalde routineus zijn gsm uit de binnenzak en verliet de verga derzaal van het Abdijcomplex. „Ongehoord", luidde de reactie van de achterblijvers. Het eerste mobiele telefoonverbod in het provinciehuis was een feit. Wiersma maakte het wel erg bont. Vlak voordat hij vrijdag even de vergadering van de Sta tencommissie ruimte, water en milieu verliet, was CDA-gede- puteerde Toine Poppelaars be gonnen aan het beantwoorden van een vraag. Een vraag die Wiersma tijdens een eerdere vergadering had gesteld. Com missievoorzitter Jan Ramondt opperde dat Poppelaars de vraag van Wiersma maar schrif telijk moest afhandelen. Het werd WD'er Izak Vogelaar allemaal te gortig. Fijntjes wees Vogelaar er op dat een gsm in de uit-stand een boodschap kan opslaan. Ramondt gaf hem ge lijk. Het verbod was geboren. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Zeeuwse brand weerkorpsen kunnen zo goed als zeker fluiten naar een scha devergoeding uit Den Haag voor de bestrijding van de wa teroverlast september vorig jaar. De gemeente Schouwen- Duiveland schiet het meeste er bij in, ruim 170.000 gulden. Staatssecretaris G. de Vries van Binnenlandse Zaken heeft vrij dag Kamervragen beantwoord van RPFer L. C. van Dijke over het uitblijven van een schade vergoeding voor de Regionale Brandweer Zeeland. Uit de ant woorden van De Vries valt op te maken, dat die vergoeding niet wordt uitgekeerd of slechts zeer gedeeltelijk. Dat heeft alles te maken met de schaderegelingen. De Vries noemt er in zijn antwoorden één, de bijstandsregeling voor gemeenten en regionale brand weerkorpsen. Zij kunnen daar op aanspraak maken, als zij aan een andere regio mensen en ma terieel hebben uitgeleend. De schadevergoeding die de Re gionale Brandweer namens een aantal Zeeuwse gemeenten heeft gevraagd, valt echter niet binnen die bijstandsregeling. Daarvoor geldt het besluit rijks bijdragen gemeenten bij ram pen en zware ongevallen. De Vries noemt die niet. Op basis van het besluit rijks bijdragen moeten gemeenten individueel een vergoeding aan vragen. „Die regeling kent zo'n hoge drempel", weet medewer ker M. Matthijsse van de Regio nale Brandweer, „dat alleen Schouwen-Duiveland ervoor in aanmerking komt. En dan kan die gemeente nog maar 5.700 gulden terugkrijgen op een to taalbedrag van 170.000 gulden. Andere gemeenten, zoals Goes (kosten: 23.750 gulden), Rei- merswaal (16.400 gulden) en Kapelle (15.400 gulden), ont vangen sowieso niks." De antwoorden van staatssecre taris De Vries zijn Matthijsse te gengevallen. De Vries heeft eer der gezegd de schaderegelingen ruimhartig te zullen hanteren. De bestrijding van de water overlast heeft brandweerkorp sen op Walcheren, de Bevelan- den en Schouwen-Duiveland ruim een kwart miljoen gekost. (Advertentie) vanjaaa DE BLOUSE VAN DEZE ZOMER Lange Vorststraat 12 Goes ijtenbeek da's in goede handen (0113) 230 230 door Edith Ramakers VLISSINGEN - De vaste zwemmers bij het Vlissingse badstrand zijn vertrouwd ge raakt met het witte schuim in mei. „Dat is gewoon mei-sop. Elk jaar in mei komt het terug. Alsof iemand een stevig pak wasmiddel heeft leeggeschud. Ik zwem er al zo'n 35 jaar tus sendoor", zegt Sjaak Hui- bi-egtse, even voordat hij zich in het zilte water waagt. Mei-sop wordt veroorzaakt door de alg phaeocystis, in de volksmond beter bekend als de schuimalg. Het schuim op de golven ontstaat door de af stervende algen. Dat is een na tuurlijkproces. Het is een vies, plakkerig spul, maar niet gif tig of gevaarlijk voor de volksgezondheid. Dat beves tigt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Hij deelt mee dat de witte vlokken zich bijna altijd in de periode april, mei voordoen. De roerige be weging van het water klopt het schuim op en de oplopende temperaturen helpen de vor ming van de talloze vlokken een handje. foto Ruben Oreel De genodigden gingen in Middelharnis aan boord van rns De Onderneming. door Piet Kleemans MIDDELHARNIS - Het nieuwe sei zoen 'Fiets een rondje met het pontje' is begonnen. Vrijdagmiddag werd de nieuwste veerdienst in het rijtje, die een verbinding onderhoudt tussen Middel harnis en Hellevoetsluis, ingewijd met een eerste officiële vaart. Vanaf de oude RTM-steiger aan de Oosthavendijk in Middelharnis vertrok ms Onderneming volgeladen met geno digden voor haar maiden-trip naar Hellevoetsluis. Daar aangekomen werd aan de Oostkade afgemeerd waarna vertegenwoordigers van de gemeente besturen van Middelharnis en Helle voetsluis in eendrachtige samenwer king de trossen vastmaakten. Met de ingebruikname van de verbin ding Middelharnis-Hellevoetsluis is een oude veerverbinding weer in ere hersteld. Totdat in 1972 deHaringvliet- dam in gebruik werd genomen onder hield de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM) een veerdienst tussen de twee dorpen. De na 1972 in onbruik geraakte steiger is nooit ge sloopt en komt nu weer van pas. Rustig achterland Het project 'Fiets een rondje met het pontje' gaat het derde jaar in met zes tien veerdiensten voor voetgangers en fietsers. De Zeeuwse pontjes zijn voor liefhebbers van wandelen of fietsen een foto Marijke Folkertsma. uitstekend middel om de drukke kust achter zich te laten en het rustige Zeeuwse achterland in te trekken. Om de combinatie varen en wandelen of fietsen nog aantrekkelijker te maken zijn in de dienstregeling van de pontjes vijf speciale rondjes opgenomen. Vaartijden, prijzen en andere wetens waardigheden staan vermeld in een tweetalige almanak. Deze is te krijgen bij alle VW's in Zuidwest- Nederland. Advertentie INTERIEUR RECEPTIE/KANTOOR DRIEKLEUR DE VLIEGER ZIERIKZEE UITGEVOERD DOOR: Kapelle-Tel. 0113-344151 Advertentie door Harmen van der Werf DEN HAAG - Zeeschepen waarvan de apparatuur niet is getest op millenniumbestendig heid, mogen met de jaarwisse ling Nederlandse havens niet binnenkomen. Zij zullen bui tengaats moeten blijven. Met binnenvaartschepen zal hetzelfde gebeuren. Die moeten veertien uur voor en veertien uur na de jaarwisseling aan de ketting, meldde minister T Ne telenbos van Verkeer en Water staat vrijdag op het congres van schippersvereniging Schutte- vaer. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR) heeft het voortouw genomen in de aan pak van het millenniumpro bleem in de scheepvaart. Vorig jaar november heeft het GHR al bekend gemaakt dat haven met de eeuwwende operationeel blijft. Zeeschepen die in- en uit varen of in de haven liggen, moeten dan wel millennium-ge reed zijn. „Die term 'millennium-gereed' is bewust gekozen", aldus woordvoerder T. Schellekens. „Millennium-proof kan niet, want niemand kan garanderen dat er niks verkeerd gaat. Daar voor staat er te veel apparatuur opschepen." Controle Rotterdam heeft een controle systeem opgezet om na te gaan of zeeschepen daadwerkelijk millennium-gereed zijn. Alle re ders die de haven weieens aan doen. krijgen binnenkort een vragenlijst Zij moeten die inge vuld terugsturen, als bewijs van goed gedrag. Schepen die niet aan deze eis voldoen, krijgen geen assistentie van de haven. Wat inhoudt dat zij buitengaats moeten blijven. Rotterdam ver wacht rond 1 januari 2000 hon- derdvijftigschepen Dit voorbeeld heeft in Neder land en, aldus de woordvoerder van het havenbedrijf, zelfs we reldwijd navolging gevonden. Verkeer en Waterstaat stelt aan de binnenvaart en de zeescheep vaart op andere Nederlandse havens dezelfde eis als de Rot terdamse haven. Hierover is ook overeenstemming bereikt met Vlaanderen, voor wat betreft de scheepvaart op de Westerschel- de. De Internationale Vereniging Het Rijnschepenregister (IVR) is het orgaan dat voor de binnen vaart, visserij, sleepboten en werkschepen het millenium- vraagstuk coördineert. De eige naren van die vaartuigen, in to taal ruim zesduizend, hebben allemaal een checklist ontvan gen. Zij moeten aangeven welke apparaten zij aan boord heb ben. Het IVR gaat bij leveran ciers na of die blijven werken met de eeuwwende. De belangstelling voor deelna me aan dit project is groot. De IVR heeft inmiddels 2.200 vra genlijsten teruggekregen. A R. de Best van de IVR denkt dan ook dat het met de Nederlandse binnenvaart wel goed komt. Verzekeringsmaatschappijen helpen een handje. Zij eisen dat de checklist wordt ingevuld, an ders dreigen ze bij schade niet uit te keren. De Best maakt zich meer zorgen over buitenlandse schepen. En kele Duitse verzekeraars heb ben de IVR benaderd, maar vol gens De Best neemt Duitsland vooral een afwachtende hou ding aan. „Buitenlandse bin nenvaartschepen die niet mil lennium-gereed zijn, zullen bij Lobith voor anker moeten. Of bij welke grensplaats dan ook." Rijkswaterstaat Zeeland ver wacht overigens dat het erg stil zijn met de jaarwisseling 1999- 2000. De sluizen zullen gewoon bediend worden, maar bij nor male jaarwisselingen is het ver keer altijd al zeer beperkt. van Schuttevaer verwierp vrij dag tijdens een bijeenkomst ter gelegenheid van de viering van het 150-jarig bestaan van de schippersorganisatie in Rotter dam het plan van de minister met nadruk. „Omdat", zo zei hij „het volstrekt niet past binnen de beleidsuitgangspunten van het kabinet." Netelenbos haar beleid zou vol gens Terlouw leiden tot een kos tenstijging van 4 procent van het wegvervoer, 13 procent voor de binnenvaart en 36 procent van het spoor. Als gevolg daar van zal vooral het aandeel van het spoorvervoer fors dalen. „Dat kan niet de bedoeling zijn", zei Terlouw. De voorzitter voerde verder aan dat de Neder landse waterwegen 150 jaar tol vrij zijn en dat dit de ontwikke ling van de binnenvaart in hoge mate heeft gestimuleerd. De Vries verwacht dat door de kabinetscrisis de plannen van Netelenbos voorlopig niet in be leid vertaald zullen worden. MIDDELBURG - De provincie Zeeland volgt de dreigende eco logische ramp op de Hooge Platen in de monding van de Westerschelde op de voet, maar onderneemt nog geen actie. Vol gens gedeputeerde G. de Kok (PvdA natuurbeheer) zijn ter reinbeheerder stichting het Zeeuwse Landschap en Rijks waterstaat eerst aanzet. Door veranderend gedrag van zilvermeeuwen is het broedsei- zoen op de zandbanken tussen Breskens en Hoofdplaat al gro tendeels verloren. De meeuwen hebben het voorzien op de eie ren van zeldzame soorten die op de Hooge Platen broeden. Me dewerkers van het Zeeuwse Landschap suggereerden eerder deze week een verband tussen de verdieping van de vaargeul van de Westerschelde en het ge drag van de zilvermeeuwen. Door het verplaatsen van bag gerslib komen de meeuwen moeilijk aan het gebruikelijk voedsel zoals krabben en zee sterren. Statenlid L. Vermeulen-Ge- schiere (PvdA) uitte vrijdag haar zorg over de ontwikkelin gen op de Hooge Platen, een van de drie belangrijkste vogel broedgebieden in Nederland. Vermeulen-Geschiere vroeg ge deputeerde De Kok of de pro vincie van plan is om met Rijks waterstaat en het Zeeuwse Landschap rond de te tafel te gaan zitten. De Kok antwoordde dat de pro vincie niet de eerste verant woordelijkheid heeft. „De Hoo ge Platen vallen niet onder de natuurbeschermingswet. Het Zeeuwse Landschap de beheer der van de vaargeul zijn eerst aanzet." Mochten de stichting en Rijkswaterstaat de provincie vragen om bijstand, dan wordt dat volgens de gedeputeerde ge honoreerd. (Advertentie) Ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Zie onze personeelsadvertentie in deze krant. door Conny van Gremberghe ROTTERDAM - De Zeeuwse schippers zitten absoluut niet te wachten op een nieuwe tolgeld regeling. Minister Netelenbos heeft, naar analogie van het re keningrijden, een plan bedacht waarmee zij geld kan genereren voor ouderhoudswerken aan de waterinfrastructuur. Volgens haar zou de binnenvaartsector zelf kunnen meebetalen aan het instandhouden van het Neder landse waterwegenstelsel. Regio-vertegenwoordiger J. de Vries van de Koninklijke Schip persvereniging in Zeeland vindt de plannen van Netelenbos te gek voor woorden. „Het reke ningvaren valt niet te rijmen met het rijksbeleid om schone vervoerstechnieken te bevorde ren. Als er een milieuvriendelij ke transportsector is, dan is het wel het vervoer over het water. Die sector kun je dan toch niet extra gaan belasten", zei De Vries. De binnenvaart klaagt al jaren over achterstallig onderhoud aan waterwegen en -werken. In de jaren tachtig wezen onder zoeken uit dat voor een optima lisering van de waterwegen, met name op de Noord-Zuidas, mil jarden guldens nodig zouden zijn. In de vorige regeringspe riode werden er enkele honder den miljoenen voor uitgetrok ken, maar die bedragen waren ontoereikend. Beleid Minister Netelenbos kwam ver volgens met het plan om de sec tor zelf mee te laten betalen aan het onderhoud van de infra structuur. Voorzitter J. Terlouw (Advertentie) Exclusieve Tuinmeubelen van o.a.: Oriental Garden, Fischer, Hartman, Royal Garden, Jan des Bouvrie, Mesch teak (Advertentie) MEEUS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 61