Ruimteauto naar Amerikaanse snit Caravan waterpas en beveiligd met steunen Avontuurlijk boekje voor beginnende motorrijdsters Harley ruimt op Roetfilter maakt diesel schoner auto motorfiets 45 Ford Windstar kort autonieuws Verlengde Peugeot Expert Daewoo Leganza potiger zaterdag 22 mei 1999 Men noemt ze in vaktaal MPV's, de afkorting van multi purpose vehicle. De term is bij het publiek minder bekend dan algemeen in de branche wordt aangenomen. Dat geldt nog meer voor type aanduidingen als mono space en multi space. Ze zullen nooit zo ingevoerd raken als de door iedereen begrepen benaming busje, zoals de oervorm van de ruimtewagen door de man in de straat werd betiteld. Het busje is zijn oorspronkelijke snit intussen ontgroeid. De MPV van nu is vooral een luxe ruimtewagen, al heb je daar tal van gradaties in, van functioneel tot super de luxe. In de laatste categorie valt de Amerikaanse Ford Windstar. Hij zit in het prestigieuze aan biedingenpakket van Hessing in De Bilt, ook importeur van on der meer Rolls-Royce en Bentley, Maserati. Op de laatst gehouden PersonenautoRAI toonde Hessing de nieuwste versie van de Ford Windstar, een ruimteauto naar Amerikaanse snit en dat betekent vooral weldadige luxe en rust. Er zijn drie uitrustingniveaus, aan geduid met S, SE en SEL. Met de SEL hebben we een paar dagen rondgereden. Wat een automobie le verwennerij Het moet gezegd, de Ford Wind star SEL is anders, vooral omdat de nadruk ligt op de combinatie comfort en grandeur. Het is alle maal buitensporig luxueus en voor een zeer acceptabele prijs: ƒ86.290. Voor wie wil weten wat de prijs is zonder aankoopbelas ting - schrik niet - dat is ƒ55.122. De goedkoopste Windstar is ge prijsd voor 74.360. Daarvoor heeft men in ieder geval een drieli ter zescilinder die bij 5000 toeren 147 pk of 108 kW levert. Er zit enig verschil in uitrusting, zoals lede ren bekleding in de SEL in plaats van velours in de S, maar wie ve lours voor lief neemt komt niet zo erg veel tekort. Ten opzichte van het vorige model heeft de nieuwe Windstar een nieuwe voorkant met grotere kop lampen gekregen. Ook de achter zijde is veranderd. Hier treffen we een groter achterraam. Ruimte Er passen zeven personen in die allemaal voldoende ruimte heb ben. De verdeling is vier losse stoe len plus een driezitsbank achter, die naar het midden verplaatst kan worden. In dat geval heb je een vijfpersoons auto met veel baga geruimte. Airconditioning is stan daard, echter in de SEL is er een peratuurmeter, kompasnog te rij - den kilometers, brandstofvoor raad enzovoort. Heel apart is de conversatiespiegel in de dakcon sole. Het is een fish-eye spiegel waarin de bestuurder oogcontact kan hebben met alle inzittenden. Het plafond zit vol met handig heidjes, zoals een vakje voor wis selgeld, een klepje waarachter een zonnebril kan worden opgebor gen, kaartleeslampjes enzovoort. Er zit een aardige bijkomstigheid aan de binnenverlichting die is voorzien van een 'sleeping baby extra bediening voor de passa giers op de tweede rij stoelen. Standaard is ook cruisecontrol, een heerlijke accessoire op lange ritten. Veel informatie geeft het zogenoemde 'message center', een boordcomputer die van alles en nog wat registreert, in totaal 25 functies, waaronder buitentem- mode', waarmee men kan kiezen voor uitsluitend vloerverlichting. Beide stoelen voorin zijn elek trisch verstelbaar en de middelste rij zetels is voorzien van een zoge noemd 'easy entry'-systeem. Opmerkelijk is dat de beide schuifdeuren voor de passagiers achterin elektrisch open en dicht kunnen worden gedaan. Als er ie mand onverhoopt met zijn hand tussen zit, dan stopt de schuifdeur. Tijdens de testperiode bleek de Windstar een aangenaam en be daard gedrag te vertonen. De Amerikaanse rijstijl zit er als het ware ingebouwd. Hoe rustiger je er mee omgaat, des te prettiger reageert het geheel. Kracht heeft de 2986 cc grote V6 motor genoeg, maar hij zet niet aan tot jagen. In de nieuwe uitvoering is het koppel met tien procent toegenomen tot 253 Nm. De Windstar heeft een flinke mas sa; rijklaar gewicht 1785 kilo. Dat merk je in het gedrag. De motor heeft er totaal geen moeite mee en de remmen grijpen veilig aan. Vol gens de Amerikaanse standaard hoort de Windstar met vijf sterren tot de veiligste auto's. Een geluids signaal waarschuwt bij het ach teruitrijden als men een obstakel te dicht nadert. Hoe dichterbij men komt, des te vlugger gaat het zoemertje aan en uit. Zoals bij veel Amerikanen scha kelt de automaat met een hendel achter het stuurwiel. Op het dash board wordt aangegeven in welke stand de versnelling zit. Samenvattend kan gesteld wor den dat de Windstar voor zijn geld erg veel luxe en comfort biedtRei zen is een genot, ook door de com binatie airco en luchtverversings systeem met pollenfilter. Nol van Bennekom De Ford Windstar heeft grote portieren en elektisch bedienbare schuifdeuren die de instap gemakkelijk maken. Het waterpas maken van de caravan is vaak een lastig karwei. Ook bij het beveiligen tegen diefstal komen de eigenaren sloten, klemmen en vindingrijkheid te kort. Level&Lock, een vinding van een Twentse ingenieur, moet beide problemen in één klap uit de wereld te helpen. Uitvinders kunnen onbedoeld oplossingen vinden voor ge heel andere problemen dan waar aan ze werken. Ingenieur Freek van Galen uit het Twentse Rossum ontwikkelde een hydraulische steun waarmee caravans water pas kunnen worden gemaakt. Tij dens het ontwerpproces kwam hij erachter dat de uitschuifbare voet ook uitstekend geschikt bleek als antidiefstalbeveiliging, als krik bij het bandenwisselen en als steun gedurende de winterstal- ling. Het probleem waarmee Van Galen door caravanbezitters werd bena derd, was het in de breedte water pas zetten van het voertuig. Op on gelijk terrein is dat een lastige en zware klus waarbij de kampeer ders hun toevlucht nemen tot plankjes en het ingraven van de wielen. Als oud-medewerker van Power-Packer in Oldenzaal was Van Galen thuis in de hydraulica en zo bedacht hij een systeem met twee afzonderlijk uitschuifbare steunen, bevestigd onder aan de as van de caravan. De pomp wordt daarbij aange stuurd vanuit een paneel en werkt op 12-voltsstroom. De steunen kunnen maximaal zeven centime ter naar beneden schuiven, zodat de wielen komen te zweven. Bijko mend voordeel daarvan is dat de wielen tijdens de winterstalling minder te lijden hebben. Van ob stakels op de weg (zoals hobbels en verkeersdrempels) hebben de steuntjes in ingeschoven stand geen last, doordat ze dicht bij de banden zijn geplaatst, aldus de uitvinder. T erugslagkleppen De steuntjes maken de voorzie ning ook geschikt als anti-dief stalbeveiliging. Daarom heeft Van Galen het bedieningspaneel van een tweesterren-slot voorzien, waarmee de pomp vergrendeld kan worden. Sleutel eruit en het ding doet niets. Potentiële dieven hoeven volgens de Rossumer niet te proberen de kabels naar de steu nen door te knippen, omdat terug slagkleppen voorkomen dat de steunen dan kunnen worden inge schoven. Het doorboren van de ci linders is voor dieven geen haal bare optie, omdat er een geharde bus omheen zit. Tot slot zitten de steunen om de as geklemd met aaneengelaste bouten en moeren. De steunen passen standaard on der elke Al-Ko-as, het meest gangbare type in caravanland. TNO heeft geprobeerd'de caravan met uitgeschoven steunen te 'ste len', maar dat lukte niet binnen de daarvoor geldende drie minuten. De Level&Lock komt op een ad viesprijs van 2290 gulden (inclu sief btw, maar exclusief montage) en kan volgens de ondernemer in een goed uur worden geïnstalleerd door de dealer of een handige doe- het-zelver. Van Galen heeft de productie van de onderdelen uit besteed, maar de assemblage neemt hij zelf ter hand. Ook het 'vermarkten' van de steuntjes doet hij vooralsnog zelf. De ondernemer verkoopt de Level &Lock zowel aan caravandealers als aan de eindgebruikers. ..Maar als de verkoopaantallen oplopen, zal ik wel moeten uitkijken naar contractpartners voor zowel de assemblage als de verkoop'', beaamt de uitvinder, die het inno vatienetwerk Syntens in de arm heeft genomen voor de begelei ding van zijn project. Van Galen heeft inmiddels een Nederlands octrooi verworven op het systeem en is bezig met de aanvraag voor een Europees patent. Jan Ruesink Soms delen man en vrouw dezelfde passie. Zoals het echtpaar Bosman uit Lelystad. Beiden zijn volkomen idolaat van motorrijden en rijden het liefst op motoren van het Italiaanse merk Aprilia. Tot zover nog niets nieuws onder de zon. Anders wordt het als de vrouwelijke wederhelft ontdekt dat er geen specifieke literatuur voor beginnende vrouwelijke motorrijders bestaat en dan maar besluit daarover een boekje open te doen. Dat de vrouwelijke auteur avontuurlijk van aanleg blijkt te zijn, zal niemand ont gaan. Riviertjes worden met speels gemak per motor bedwon gen, terwijl kamperen in de vrije natuur eveneens op het program ma staat. Bovendien is de directri ce van een basisschool gek op snel heid, zoals blijkt uit een aantal actiefoto's waarop Bernadetta Bosman-Saaibrink onder meer te zien is tijdens een sprint wedstrijd of in 'het bakje' van een zijspanra- cer. Belangrijker dan de plaatjes is na tuurlijk de inhoud. Hoewel de titel doet voorkomen als zou het boekje alleen voor vrouwen geschreven zijn, is de inhoud dusdanig toe gankelijk dat het zonder meer ge schikt is voor beide geslachten! Toch vallen tussen de regels door wel degelijk specifiek vrouwelijke motorrij derszaken waar te ne men. Onder het kopje kleding valt te lezen dat er bij aankoop altijd op gelet dient te worden dat „de armlengte goed is, de borstom- vang niet knelt, de taille niet lubbert en bij de bovenbenen en knieën de bloedsomloop niet afge- kneld wordt." Bovendien raadt de auteur haar lezeressen aan water vaste make-up te gebruiken. Voor ijdeltuiten die zweren bij een mooi kapsel heeft Bosman ook een wijs advies: leer er mee leven dat een helm het haar platdrukt en zie af van het gebruik van wax of gel omdat dit de binnenkant van de helm snel vettig maakt. Handig is ook de tip maandverband en tam pons (waterdicht in een plastic zakje verpakt) onder te brengen in het gereedschapkastje. Sportieve lezeressen hoeven niet voor mannen onder te doen omdat ze „in de regel langer een hoog prestatieniveau kunnen vasthou den; ze houden langer vol en letten langer op." Bovendien kunnen vrouwen de hormoonhuishouding „door slim gebruik van de anti conceptiepil" afstemmen op het wedstrij dschema. Mogelijk dat mannelijke motor rijders na lezing een deuk in hun ego oplopen als ze uitgerekend in dit door een vrouw geschreven boekje voor het eerst geconfron teerd worden met het gebruik Glo bal Positioning System (GPS) tij dens toertochten. Niks geen gemier meer met een kompas of roadbook, maar gewoon met een kaart in de hand coördinaten in voeren in het apparaatje en karren maar. Verdwalen is bijna onmoge lijk! Echtgenoot Peter Bosman voerde de redactie en tekende voor het merendeel der zwart-wit foto's van dit leuke boekje, dat in gebon den uitgave met harde kaft op de markt is gebracht. Ruud Vos De Softail Heritage Classic van Harley Davidson. Harley-Davidson voorziet haar meeste motoren uit de FL- reeks van dubbele nokkenassen en een cilinderinhoud van 1450 cc. Daardoor kunnen oudere fa- brieksnieuwe modellen met de traditionele cilinderinhoud van 1340 cc minder courant worden. Om van deze voorraad af te ko men, heeft H-D de Diamond Edi tion in het leven geroepen. De naam verwijst naar de exclu sieve zilvergrijze parel moer kleur die kan worden aangetroffen in H- D's Dyna-modellen. Door drie De verlengde Peugeot Expert bestelwagen met dubbele cabine. De Peugeot Expert bestelwagen is vanaf volgende maand ook te koop in verlengde uitvoering. De auto kan dan ook van een dubbele cabine worden voorzien. Het proefmodel daarvan is al klaar. Peugeot biedt de dubbele cabineversie aan vanaf ƒ32.385, exclusief btw. De verlengde Expert heeft als basis de gesloten bestelwagen met Comfort-specificatie, die is voorzien van onder meer stuurbekrachtiging en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Onder de motorkap staat een 1.9 liter diesel, die met en zonder turbo leverbaar is. Direct achter de zijschuifdeur wordt de auto veertig centimeter verlengd. Dat gebeurt bij de firma Durisotti in Frankrijk. Door deze uitbreiding wordt de lengte van de laadruimte 2,46 meter, terwijl de inhoud van vier naar vijf kubieke meter groeit. De Daewoo Leganza is er nu oiok met een 2,2 liter benzinemotor. Daewoo heeft intussen een gevarieerde reeks automobielen in de aanbieding. De tijd van de aanvankelijke Opel Kadett-kloon Nexia is allang voorbij en Daewoo heeft met zelf ontwikkelde modellen over tuigend afscheid genomen van het verleden. Maar die eigen identiteit verplicht. Daewoo zit niet langer bij megafabrikant Opel op de tandem en moet nu helemaal op eigen benen staan. Opel is daar niet rouwig om. Op dit moment toont Daewoo op de Seoul Motor Show, de autotentoon stelling van Korea, zijn vernieuwde Nubira. Het is de eerste restyling van Deawoo-nieuwe-stijl. In juni volgt de Nederlandse perspresentatie van de Nubira, waarna de auto spoedig op de markt zal komen. Voor de middenklasser Daewoo Leganza heeft de fabrikant een nieuwe motor in petto. Naast de bekende tweeliter benzineversie komt er nu ook een 2,2 liter, die derhalve meer vermogen en meer trekkracht demon streert. De nieuwe krachtbron is ontwikkeld op basis van de tweeliter. Gekoppeld aan de automatische versnellingsbak levert hij 100 kW of 136 pk bij 5200 toeren. Het koppel bedraagt 191 Nm bij 4000 toeren. Dat is allemaal wat meer dan bij de tweeliter, die 98 kW of 133 pk en een kop pel van 184 Nm bij 4.600 toeren laat zien. GPD Freek van Galen bedacht de anli-diefstalsteun voor de caravan. foto Benno ten Bruggencate De dieselmotor geldt als de schoonste en zuinigste verbrandingsmotor voor de auto. Maar de uitlaatgassen van een dieselmotor bevatten kleine roetdeeltjes. En deze worden als mogelijk kankerverwekkend beschouwd. PSA, producent van de automerken Peugeot en Citroën en 's werelds grootste producent van dieselmotoren, is er nu in geslaagd een effectief filter te ontwikkelen. Roetdeeltjes zijn minuscule bolletjes koolstof met een dia meter van ongeveer 0,05 micron, waarop koolwaterstoffen uit de brandstof en de olie zijn afgezet en gecondenseerd. Verder bevatten de bolletjes water en sulfaten. De ze bolletjes ontstaan door onvolle dige verbranding, die het gevolg is van een gebrek aan zuurstof. Door een uitgekiende mengseldo sering en een optimaal gevormde cilinderkop en zuigerbodem kan het ontstaan van roetdeeltjes be perkt worden. PSA heeft in de jongste generatie HDI-dieselmo toren onder meer door de toepas sing van directe common rail-in spuiting al een reductie van roetdeeltjes van 60 procent be reikt. Met de introductie van het nieuwe roetfilter wordt de uit stoot van deeltjes nagenoeg geheel geëlimineerd. Een roetfilter is op zich niets nieuws, want het wordt al ge bruikt voor industriële toepassin gen en voor zware vrachtwagens. Het vervelende van zo'n filter is dat het al vrij snel (om de 400 tot 500 kilometer) dient te worden ge regenereerd om de werking in stand te houden. Dat regenereren bestaat uit het verbranden van de opgehoopte roetdeeltjes en dat gebeurt vanzelf als er zuurstof aanwezig is en de temperatuur van de uitlaatgassen 550 graden Celsius bereikt. Maar de uitlaatgassen van een Peugeot HDI-dieselmotor worden nooit heter dan 150 tot 200 graden. Peu geot heeft nu een methode bedacht waardoor de temperatuur van de uitlaatgassen tijdelijk met zo'n 300 graden kan worden verhoogd. Een belangrijke rol is daarin weg gelegd voor de common rail-in spuiting, die elektronisch ge stuurd wordt. Daardoor kan een kleine na-inspuiting worden ver zorgd, die een na verbranding ver oorzaakt en de uitlaatgastempe- ratuur met 200 tot 250 graden doet stijgen. Een aanvullende naver- branding wordt veroorzaakt door de oxidatiekatalysator, die vóór het filter is geplaatst en die voor nog eens 100 graden extra tempe ratuurstijging zorgt. Daarmee kan in het roetfilter een tempera tuur van minstens 450 graden worden gehaald. Die temperatuur is voor een spon tane verbranding met zuurstof nog niet hoog genoeg en daarom voegt Peugeot aan de dieselolie in de tank de vloeistof Eolys toe. Dit onschuldige middel is gebaseerd op de stof cerine en die zorgt er voor dat de roetdeeltjes al bij 450 graden spontaan ontbranden. Het middel is opgeslagen in een apart tankje, wordt automatisch toege voegd aan de brandstof en dient eens in de 80.000 kilometer te wor den bijgevuld door de dealer. Dan dient ook het roetfilter te worden schoongemaakt. Sensoren Het roetfilter van PSA wordt ge completeerd door sensoren die vóór en achter het filter zijn ge plaatst en die de druk meten. Daaruit kan worden afgeleid of het filter vol zit. Is dat het geval dan wordt de naverbranding inge schakeld. Tijdens deze fase, die zo'n twee tot drie minuten duurt, stijgt het brandstofverbruik met circa vijf procent. Mario Vos motoren uit de FL-reeks van deze kleurstelling te voorzien hoopt H- D snel door haar oude voorraad heen te zijn. Als lokkertje krijgen kopers van een Diamond Edition een genummerd en op naam ge steld aandeel Harley-Davidson. Elke koper van een 'gewone' Softail kan aandeelhouder van H- D worden. Voor de H-D Diamond Editon Softail Standard wordt 37.990 gerekend. De Fatboy kost ƒ44.290 en de Heritage Classic ƒ45.290. Ruud Vos Het filter dat de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen haalt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 45