Spiritueel snuffelen in de nieuwe kroeg plankenkoorts PZC reportage 27 RUDEN RIEMENS zaterdag 22 mei 1999 FOTOGRAFIE Met journalistiek werk verdient hij de kost, Lambèrt de Kwant. Hij schrijft over onderwerpen als het Nieuwe Tijdsdenken, esoterie, mystiek en klassieke muziek. Maar vrij veel tijd steekt de freelance journalist in zijn geesteskind: het spirituele café. Meer dan twintig spirituele cafés heeft hij de laatste jaren in Nederland helpen opzetten. Een tijd lang na zijn scheiding was Lambèrt de Kwant regelmatig te vin den in een Haags café, waar het voor hem door de gezellige gesprekken - bij het knappende haardvuur tot in de kleine uurtjes - goed toeven was. „Daar kon ik de narigheid van mijn scheiding vergeten, maar jaren later besefte ik dat ik alleen maar op de vlucht was. Toch is daar de ba sis gelegd voor mijn latere idee van spiri tuele cafés. Een plek, waar je niet hoeft te schreeuwen om je verstaanbaar te maken en waar goede muziek, niet alleen New Agemuziek, gedraaid wordt." Op verzoek van de fotograaf schenkt Lambèrt de Kwant zich vervolgens een drankje in. „Nee, in onze cafés wordt niet alleen worteltjessap, maar ook gewoon rode wijn gedronken", bezweert hij in zijn eengezinswoning in het Overijsselse Olst. „Maar het alchoholgebruik valt bij ons erg mee. Mensen zoeken het niet in spiri tualiën, maar in een innerlijke spirituali teit." Geitenwollensokken Overigens heeft de journalist een broertje dood aan het softe geitenwollensokken- gedoe, dat je zo nogal eens aantreft in eso terische en spirituele kringen. De aardse geneugten des levens wil hij zich niet la ten ontgaan. „Ik heb persoonlijk een hele geestelijke zwerftocht achter de rug", vertelt hij,Het hele christelijke en esote rische wereldje ken ik van binnenuit. Spi ritueel heb ik heel wat rondgesnuffeld." Opgegroeid in de Gereformeerde Ge meente ('zwartekousenkerk'), overge stapt naar een gereformeerde bondsge- meente in de Nederlandse Hervormde Kerk, een baan bij de Evangelische Om roep, het Reformatorisch Dagblad en de AbvaKabo, katholiek geworden in Lei den, lid geworden van de internationale Subud Broederschap, Lambèrt de Kwant weet waar Abraham de geestelijke mos terd vandaan haalt. De laatste jaren be zocht hij uit hoofde van zijn beroep talrij ke lezingen, avonden en congressen over zaken als esoterie, gnostiek, reïncarnatie, ook lectuur klaar ligt om gelezen te wor den onder het genot van een kop koffie of een drankje en waar ook een maaltijd ge serveerd wordt. 'Interspiritueel', zo betitelt De Kwant 'zijn' cafés of sociëteiten. „We zijn er voor katholieken, boeddhisten, voor christe nen. noem maar op. We staan open voor iedereen, ongeacht religie of levensover tuiging. Het spirituele is aanwezig waar christenen, antroposofen, soefi's, mos lims, joden, new agers en nieuwe-tijds- aanhangers zichzelf herkennen in de an der.' Wezenlijk aan zijn geesteskind acht De Kwant het ontmoetingskarakter ervan, de mogelijkheid dat mensen elkaar 'spiri tueel bevruchten'. „Als je ons overzicht leest van de activiteiten, dan lijkt het er misschien op dat we niet meer zijn dan een lezingenclub. Mensen willen tegenwoor dig snel consumeren, een lezing volgen en dan weer naar huis gaan omdat de aard appelen koud worden. Typisch Neder lands. Ik ben al heel blij als mensen na af loop blijven hangen of met elkaar gaan eten. Dat willen we nog veel meer gaan stimuleren." Antwoorden De Kwant heeft gemerkt dat zijn idee van spiritueel café in een grote geestelijke be hoefte voorziet. „Mensen hebben hun ze kerheden verloren. Ze zoeken vandaag de dag naar nieuwe antwoorden op oude zin- ge vingsvragen. Kerken bieden tegen woordig geen antwoorden meer. Pastoors en dominee's zijn onzeker geworden, we ten het vaak ook niet meer en laten zich steeds vaker inspireren door gnostiek, esoterie en het Nieuwe Tijdsdenken. Toch zoeken mensen houvast en voelen ze de noodzaak om hun spirituele vragen en er varingen met elkaar te delen." Er gebeurt van alles op de markt van zin geving en geluk, maar wie het totale beeld overziet, merkt al snel dat het bijna altijd om versnipperde en verbrokkelde bijeen komsten gaat. „Antroposofen, theosofen, soefi's, ba- hai's, met alle respect, maar ze komen vaak alleen op hun eigen bijeenkomsten", stelt Lambèrt de Kwant vast. „Men kent elkaar gewoon niet. Ook zij hebben te ma ken met leegloop en vergrijzing. Ook zij hebben zo hun vooroordelen over de an dere spirituele stromingen. Wat is er mooier dan dat zij eens met elkaar in con tact komen en hun ervaringen en visies uitwisselen." Theo Krabbe Lambèrt de Kwant achter de toog van zijn spiritueel café in Leiden. en mystiek. Daar merkte hij steeds weer dat bezoekers doorgaans de behoefte hadden om na te praten. „Zo is bij mij het idee van een spiritueel café ontstaan. Het is een plek waar mensen in een onge dwongen en gezellige sfeer met elkaar kunnen praten, ervaringen kunnen delen. Een platform voor alle religies en alle in tegere spirituele stromingen, waar men sen leren van hun eigen spirituele eiland jes af te komen en ook te kijken naar wat er in de tuin van de buurman gebeurt. Na een lezing of een talkshow kunnen men sen nog samen wat drinken. Of samen wat eten, al dan niet vegetarisch. Want we vragen ze ook respect te hebben voor ie mand die van spare-ribs houdt. Het is al lemaal met beide benen op de grond. Niks geen zweverig gedoe." In 1995 richtte De Kwant de Stichting Spiritueel Café Ne derland op. In hetzelfde jaar opende in de kelder van een New Age winkel te Rotter dam het eerste spirituele café de deuren. Inmiddels zijn dat er al 24 geworden dankzij de inzet van De Kwant en zijn me debestuursleden van de Stichting. Ze zijn her en der in het land verspreid. In steden als Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Leeuwarden, Kampen, Tilburg, maar ook in plaatsen als Gorssel en Laag- Keppel in de Achterhoek. De bijeenkomsten vinden plaats in tal van locaties, waaronder zalen van café-res taurants, ateliers, kelders, huiskamers en andere geschikte ruimtes. Trots pakt de geestelij k vader van het idee van het spiri tuele café het laatste nummer van 'De Koordanser', blad voor zelfontwikkeling, levensfilosofieën, therapieën en gezond heid, erbij. „Toen we begonnen hadden we maar een klein hoekje in de krant. Nu is het al bijna een hele pagina." Het over zicht van het meinummer geeft de reik wijdte van de onderwerpen aan, waar over in de spirituele cafés of spirituele sociëteiten van gedachten gewisseld wordt. De thema's variëren van het gnos tisch christendom, sjamanisme in het da- foto Phil Nijhuis gelijks leven, onvoorwaardelijke liefde en vergeving, de visie van de theosofie op het ontstaan van de wereld, tot Say Baba, esoterie en het veranderend bewustzijn bij kinderen. Kop koffie Tot nu gaat het dikwijls om eenmalige bij eenkomsten één keer per maand. Maar Lambèrt de Kwant staat een nog groter ideaal voor ogen. De journalist hoopt dat het binnenkort gerealiseerd wordt in Nij megen, een initiatief waar hij ook bij be trokken is. Daar start een spiritueel vrij- willigerscafé, dat dagelijks een aantal uren open is, met een boekhandeltje, waar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 27