Hogelandseweg wordt veiliger Een nieuw dorpshart voor Breskens PZC zeeland zaterdag 22 mei 1999 w 16 Bhaiotra voert gemeente mee in zijn fantasieën V akan tie woningen duiken ondergronds Werkbezoek wijkt voor provinciale sportdag Provincie wil doorgaand verkeer verwijzen naar N288 antwoorden door Lukas Fransen MIDDELBURG - De provincie Zeeland wil dat de Hogelandse weg tussen Middelburg en Big- gekerke in de toekomst alleen toegankelijk is voor fietsers en bestemmingsverkeer. Het door gaande verkeer moet gebruik maken van de provinciale weg N288. Het gebruik van deze doorgaan de weg moet aantrekkelijker worden gemaakt door de aanleg van de rondweg om Koudekerke en een verbetering van het weg- vak tussen Middelburg en Kou dekerke. De Hogelandseweg is één van de Gebedsdiensten voor Kosovo in Middelburg MIDDELBURG - Ook in Mid delburg zijn vandaag, zaterdag, kerken geopend in het kader van de wake voor de vrede in Kosovo. De gebedsbijeenkom sten beginnen om 19 uur met klokgelui. Open zijn vier kerken: de Oost- kerk (Oostkerkplein, centrum), de Hoeksteen (Roozenburglaan, Dauwendaele), de Morgenster (Adriaan Lauwereyszstraat, Breewijk) en de Ontmoetings- kerk (Oosterscheldestraat, Stromen wijk). De diensten du ren ongeveer een half uur. Op details geven de gemeenten er een eigen invulling aan, maar centraal staat het gebed om vre de. Ook wordt gecollecteerd voor de vluchtelingen. VEERE Stadsraad - De stadsraad Veere houdt woensdag 26 mei in het Verenigingsgebouw aan de Ou destraat in Veere een algemene ledenvergadering. Deze begint om 19.15 uur. Het openbare ge deelte met de discussie over Walcheren 2000+ begint om streeks 20.15 uur. Onderwerp van gesprek is: de toekomst van Walcheren, versterking kwali teit rust en ruimte of ontwikke ling grootschalige verblijfsre- creatie? Gast is gedeputeerde J.G. van Zwieten. onveiligste wegen buiten de be bouwde kom in Zeeland. De weg wordt veel gebruikt door fiet sende scholieren, omdat het voor hen de kortste route is naar hun school in Middelburg. Op werkdagen maken per etmaal gemiddeld 1000 fietsers gebruik van de Hogelandseweg. Maar ook het gemotoriseerde verkeer maakt veelvuldig gebruik van de weg, waar een maximum snelheid van tachtig kilometer per uur geldt. Per etmaal rijden zo'n 1100 motorvoertuigen over de Hogelandseweg. De combinatie van het auto- en fietsverkeer op de Hogelandse weg is uit het oogpunt van ver keersveiligheid niet goed. Er zijn geen aparte fietspaden aan wezig en de weg nodigt uit om hard te rijden. Omdat het weg gedeelte erg smal is, moeten au tomobilisten vaak uitwijken in de berm voor tegemoetkomend verkeer. De gemeente Veere en de dorpsraden van Biggekerke, Zoutelande en Westkapelle dringen er al jaren bij het Water schap Zeeuwse Eilanden op aan om een fietspad aan te leggen langs de Hogelandseweg. Het waterschap heeft toegezegd dat er nog dit jaar een besluit wordt genomen over wat er gaat ge beuren met de gevaarlijke weg. Mogelijkheden .Iedereen is ervan overtuigd dat het doorgaande verkeer op de Hogelandseweg gevaarlijk is", zegt D. Kruis, hoofd Verkeer en Vervoer van de provincie. „Er moeten daarom maatregelen genomen worden die de veilig heid van de weg verbeteren. Dat kan op twee manieren: een fiets pad aanleggen of het autover keer luwen." De provincie vindt dat in het ka der van Duurzaam Veilig het gebied waarbinnen de Hoge landseweg ligt, moet worden in gericht als verblijfsgebied, waar een maximumsnelheid geldt van zestig kilometer per uur. Op de Hogelandseweg moe ten tevens snelheidsremmende maatregelen worden aange bracht. Het doorgaande verkeer moet gebruikmaken van de pro vinciale weg tussen Middelburg en Koudekerke. Door de reconstructie van de kruispunten op de Koudekerk- seweg in Middelburg moet het doorgaande verkeer een nog langere weg afleggen om via de provinciale weg Koudekerke, Biggekerke en Zoutelande te bereiken. Dit kan tot gevolg hebben dat het sluipverkeer op de Hoge landseweg toeneemt. Kruis: „De ontwikkelingen in Middel burg versterken het probleem dat er al lag. Ik weet niet of de gemeente daaraan heeft ge dacht." door Richard Hoving MIDDELBURG - De provincia le sportdag valt samen met een werkbezoek van de Statencom missie ruimte, water en milieu aan de haven van Antwerpen. SGP, CDA PvdA en Groen- Links/Delta Anders wijdden er vrijdag een debatje aan. Ook ge deputeerde J. G. van Zwieten waagde zich aan dit 'lastige' on derwerp. De commissie wil zich op de hoogte stellen van de ruimtelij ke ontwikkelingen op de linker Schelde-oever. Het duurde eerst al een paar vergaderingen voor dat er een datum was gevonden. VWO Spaans 1C, 14D, 27 A40 A 2 C, 15 A 28 B, 41 A 3 A 16 C, 29 A 42 A 4 B, 17B,30B, 43C,5B,18C,31C,44C,6A 19C.32 B,45D,7B,20A33A46A8B,21A 34 B, 47 A 9 B, 22 A 35 D, 48 A 10 A 23 D, 36 B, 49 A 11 D, 24 E, 37 A 50 D, 12 A 25 A 38 B, 13 B, 26 A 39 B VWO Russisch 1 A14B,27C,40C,2C, 15A28C.41 D, 3 C, 16 B, 29 B, 42 A 4 B, 17 D, 30 C,43B,5B,18B,31B,44C,6A19D, 32 C, 45 B, 7 C, 20 D, 33 D, 46 D, 8 D, 21 B, 34 A 47 B, 9 A 22 A 35 C, 48 B, 10B,23A36C,49D,11C,24C,37B, 50 A 12 A 25 B, 38 D, 13 A 26 B, 39 C HAVO Spaans 1 C, 14 D, 27 D, 40 C, 2 B, .15 C, 28 C, 41A3B,16C,29A42C,4A17C,30 A43 B, 5B, 18 A31 B.44D, 6D, 19 C, 32 A 45 B, 7 A 20 D, 33 C, 46 B, 8 B, 21 A 34 A 47 C, 9 B, 22 D, 35 B, 48 C, 10 B, 23 D, 36 C, 49 C, 11 B, 24 B, 37 D, 50D, 12 C, 25 A 38 A 13 B, 26 A 39 A HAVO Russisch IB,14B,27B,40A2D,15C,28A41 A3B, 16C,29C,42 A4B, 17C.30D, 43 B, 5 B, 18 C, 31A 44 A 6 A 19 B, 32 B, 45 C, 7 B, 20 B, 33 C, 46 C, 8 A 21C, 34 A 47 B, 9 C, 22 D, 35 B, 48 B, 10C, 23 A36B,49 A HD,24C,37C,50C, 12 B, 25 C, 38 D, 13 A 26 B, 39 C VBO/MAVO Spaans C IC,14B,27B,40A2D,15A28B,41 D, 3 A 16 B, 29 B, 42 D, 4 B, 17 C, 30 B, 43 A 5 C, 18 B, 31A 44 C, 6 B, 19 C, 32 B, 45 B, 7 B, 20 B, 33 D, 46 D, 8 D, 21 D, 34 A 47 A 9 A 22 C, 35 A 48 A 10 C, 23 D, 36 D, 49 D, 11 A 24 A 37 C, 50D, 12C, 25 A38C, 13D,26 A39 B VBO/MAVO Arabisch C IB, 14 A 27 B, 40 D, 2 A 15D.28B, 41A 3D, 16 D, 29 A 42 A 4 C, 17 C, 30 C, 43 B, 5 A 18 A 31 A 44 A6A 19 B, 32 B, 45 A 7 B, 20 B, 33 D, 46 C, 8 D, 21 C, 34 B, 47 C, 9 B, 22 C, 35 D, 48 C, 10 C, 23 B, 36 A 49 B, 11 D, 24 B, 37 Gisteren stond deze datum, vrij dag 11 juni, weer ter discussie De provincie stelt werknemers op 11 juni in de gelegenheid om mee te doen aan een sportdag. Wie niet meedoet, heeft een ver plichte vrije dag. SGP-Staten- lid G. DRoeland vond het maar een vreemde gang van zaken. „Het is een kwestie van priori teiten stellen. De sportdag legt het dan af tegen het werkbe zoek." CD A-voorzitter Ram- ondt hakte de knoop door en lanceerde twee nieuwe data: 9 juli, maar met een slag om de arm: „Als we zonder ambtena ren gaan, kunnen we 11 juni in reserve houden." D, 50 A12 C, 25 A 38 A13 A 26D,39 C VBO/MAVO Turks C 1 A14A27A40B,2B,15C,28B,41 D, 3 A 16 C, 29 B, 42 A 4 A 17 B, 30 B, 43 B, 5 B, 18 B, 31 C, 44 D, 6 D, 19 D, 32 A 45 C, 7 C, 20 A 33 A 46 B, 8 B, 21 C,34D,47B,9D,22B,35B, 48B, 10 A 23 C, 36 C, 49 C, 11B, 24 B, 37 A 50 D, 12 C, 25 A 38 A 13 D, 26 C, 39 A VBO/MAVO Spaans D 1 C, 14 D, 27 D, 40 B, 2 C, 15 B, 28 C, 41B,3C, 16A29A42A4A 17 A 30 A 43 B, 5 B, 18 B, 31 D, 44 B, 6 B, 19 D, 32 B, 45 C, 7 A 20 C, 33 C, 46 B, 8 D, 21A 34 B, 47 D, 9B, 22 C, 35 C, 48 C,10B,23A36B,49D,11C,24A37 A 50 A 12 B, 25 C, 38 B, 13 C, 26D.39 C VBO/MAVO Arabisch D 1A 14 B, 27 A 40 C, 2D, 15 D, 28 A 41 A3B, 16A29D.42C, 4C, 17D.30C, 43 A5 A 18A31C, 44 C,6C,19C,32 C, 45 C, 7 B, 20 D, 33 B, 46 C, 8 C, 21 B, 34 C, 47 B, 9 B, 22 B, 35 B, 48 C, 10 C, 23B,36D,49B, 11A 24 B, 37 A 50 B, 12 B, 25 B, 38 C, 13 D, 26 A 39 C VBO/MAVO Turks D 1 D, 14 C, 27 B, 40 D, 2 B, 15 B, 28 A, 41B, 3 C, 16 A29 C,42B,4 A 17 C, 30 A 43D, 5B, 18 A31A44D, 6D, 19B, 32 C, 45 C, 7 B, 20 B, 33 A 46 C, 8 D, 21 A 34 D, 47 A 9 B, 22 C, 35 C, 48 A, 10 C, 23 D, 36 B, 49 A 11A 24 D, 37 D,50D,12C,25A38A13B,26B,39 A De Hogelandseweg is één van de onveiligste wegen buiten de bebouwde kom in Zeeland. foto R u ben O ree I door Richard Hoving MIDDELBURG - De ideeën- prijsvraag Zeeland Vakantie land van de stichting het Zeeuwse Gezicht is gewonnen door architect Jasper de Haan uit Rotterdam en student bouw kunde Martin Fierloos uit Kam perland. Onder het motto Un derground picnic ontwierpen De Haan en Fierloos een klein vakantiepark onder het maai veld. Bijna zestig architectenbureaus uit heel Nederland reageerden op de oproep om een vakantie verblijf in het Zeeuwse achter land te ontwerpen. Gedeputeer de G. van Zwieten (toerisme en recreatie) reikte vrijdag in de Zeeuwse Bibliotheek in Middel burg vier prijzen en zeven eer volle vermeldingen uit. Het ontwerp van De Haan en Fierloos is volgens de jury op vele plaatsen in de provincie inpasbaar. „Het ontwerp is con sequent uitgevoerd. Alle voor zieningen zijn onder de grond weggewerkt, inclusief parke ren. De gekozen oplossing komt niet afschrikwekkend over en laat het landschap relatief in tact. Midden in de dijken- en polderstructuur van Zeeland voltrekt zich op deze manier een geheimzinnige en uitdagende ontdekking", citeerde Van Zwieten uit het juryrapport. Optimistisch De gedeputeerde vroeg zich hardop af of Underground Pic nic is uit te voeren. Fierloos toonde zich optimistisch: „Het kost veel geld, maar je krijgt er een hoop voor terug." Aan de technische uitvoering tilde de 24-jarige student van de Tech nische Universiteit Delft niet zwaar. „In feite komt het er op neer dat er groot gat in de grond wordt gegraven waarin je een betonnen bak stort. Rond het gat moet een muurtje worden gemetseld om te voorkomen dat mensen naar beneden vallen." De eerste prijs werd beloond met een cheque van tienduizend gulden. De tweede prijs ging naar het gelegenheidsduo Bosch en Slabbers uit Gapinge en het Middelburgse Laborato rium voor Architectuur. Onder het motto Passageule ontwik kelden zij een variatie aan va kantieverblijven langs natuur lijke geulen in het Zeeuwse landschap. De gedeelde derde prijs was voor architect J. P. Janse uit Goes (Stadsrand) en Architectenbureau Van Heels- bergen en beeldend kunstenaar M. Postma uit Aardenburg (Ver schanst). Een eervolle vermel ding was er onder meer voor de projecten Stroom-Lijnen en Ontluikende Duiken. De ontwerpen van de prijswin naars en de eervolle vermeldin gen zijn de komende weken te zien in de expositieruimte van de Zeeuwse Bibliotheek. Na af loop van de prijsuitreiking werd er volop gespeculeerd over de kans dat een van de ontwerpen over een paar j aar in het Zeeuw se achterland is te zien. Een aan wezige projectontwikkelaar liet er geen gras over groeien. Hij stopte Fierloos zijn kaartje toe met de toevoeging: „Ik ga je bin nenkort bellen. En dan gaan wij eens praten." Architect Jasper de Haan (links) en student bouwkunde Martin Fierloos wonnen de prijsvraag Zeeland Vakantieland met hun ont werp voor een vakantiecentrum onder het maaiveld. foto Ruben Oreel door Pascalle Cappetti BRESKENS - In de visie van Ashok Bhaiotra op de toekomst van Breskens krijgt het dorp over zo'n dertig jaar weer een echt hart. De dijk tussen Spuiplein en Grote Kade is eruit gehaald, de spuikom is in ere hersteld. De loodsen en bedrij ven zijn weg uit de Handelsha ven, ze zijn verkast naar het be drijventerrein. De vismijn en het visserij muse um hebben een plekje gevonden in de huidige handelshaven en liggen daarmee tegen het cen trum en zijn activiteiten aange plakt. De vissersvloot krijgt zijn thuis in de handelshaven. De Visserijhaven biedt op zijn beurt plaats aan de uitgebreide jachthaven. Op de driehoek tussen de mid- denhavendam en de westhaven- dam staat nu de loods van de fir ma Rosendaal. In de toekomst verrijst er een, zoals Bhaiotra dat noemt, Balkon of Water front met baroktuin, luxe ap partementen en een onder grondse parkeergarage, die de auto uit het straatbeeld moet helpen. In hetzelfde complex zijn ook de vismijn en het muse um ondergebracht. Met als voorbeeld de stad Utrecht zijn er in de kademuren restaurant jes voorzien. Bhalotra's 'lichte' voorkeur gaat uit naar het situe ren van het fiets-voetveer 'in de handelshaven, maar zijn plan is zo opgebouwd dat de boot ook vanaf de plek van het huidige veer kan uitvaren. Oesterputten Doordat de dijk is verdwenen, ontstaat er weer een doorkijk van en naar het opgeknapte en met brede trappen verhoogde Oranjeplein. Het nu nog enigs zins functieloze plein krijgt dan een grinten of schelpen onder grond, versierd met kunstobjec ten. De charmante Oesterput ten - de kleine huisjes met hun labyrintische stratenpatroon in het hart van Breskens dienen als tegenhanger van de stoere dijk. Die laatste hoeft van Bhaiotra niet met gras te worden bekleed. Authentieke bestrating en verlichting en kleinschalige ambachten moeten hier de ro mantische sfeer van vroeger op roepen. De Oesterputten koesteren, dat is wat hij wil; op de sloop van de lelijke loodsen en een garagebe drijf na dan. Gesprekken met Bressiaanders over hoe het vroeger was, leerden Bhaiotra dat de spuikom in elk geval te rug moet komen in de kern. Met in het midden van de vijver een eiland met een muziekkiosk. Om het hoogteverschil van ongeveer vier meter te over bruggen wordt de oever terras vormig aangelegd. Leilinden, platanen en een waterspeel plaats voor kinderen geven het Spuiplein verder cachet. Sensueler Het Cruson-terrein krijgt in zijn ogen een invulling met recrea tiewoningen, een kinderboer derij en een duinachtig, glooi end landschap. Langs de eveneens duinachtig ingerichte boulevard is al wandelend de oude veerhaven te bereiken. Daar wachten modern vormge geven, luxe recreatiewoningen en -bungalows in, op en zelfs on der het water en het duinland schap. In elk geval creatiever en 'sensueler' als de 'weinig in drukwekkende' recreatiewo ningen in het plan Scheldeveste. „Een gemiste kans", oordeelt Bhaiotra hierover. De twee 'apenrotsen' aan de ingang van Breskens zijn een beter voor beeld van hoe het kan zijn. „Wanneer daar niet iemand aan het dromen was gegaan, waren die gebouwen er nooit geko men." door Pascalle Cappetti BRESKENS - Hij moet toege ven dat hij wel een beetje plan kenkoorts had, toen hij zijn ideeën voor het eerst aan de kopstukken van Breskens pre senteerde. Hij was gewaar schuwd dat de Bressiaanders op z'n zachtst gezegd niet zulke ge makkelijke mensen zijn, dat ze met twee benen op de grond staan, dat hij bij hen niet moest aankomen met een betoog over dromen en idealen. Maar Ashok Bhaiotra kon opgelucht adem halen. De stedebouwkundige voerde de mensen mee in zijn dromen en sceptici bleven sprakeloos en zonder wanklank achter. „Je "kunt op twee benen blijven staan, vooruit, achteruit, lang zaam, harder lopen of een prachtig dansje maken, maar je komt altijd weer op je benen te recht." De bekende architect/stede- bouwkundige van het bureau Kuiper Compagnons in Rotter dam heeft zich de afgelopen maanden laten inspireren door de sfeer, de charme, maar ook de verlatenheid op een doorde weekse dag van Breskens. Bhaiotra deed dat samen met een team onder leiding van pro jectcoördinator Bert Smolders. idealen, duurzaamheid en een ontmoeting van culturen je om de oren. Uit zijn mond klinken ze vertrouwd. Hij voert zijn toe hoorders mee in zijn enthousi asme en zijn fantasieën. De ar chitect wordt niet voor niets door vele gemeenten gevraagd. De verwachtingen zijn altijd hooggespannen. Anderzijds verwacht hij ook wat van zijn opdrachtgevers. Lef, bijvoorbeeld. Projectont wikkelaars die eenheidsworst maken, kunnen niet op zijn sympathie rekenen. „Ik neem hen opvatting, dat 'wat gisteren verkocht is, voor morgen wordt gebouwd' zeer kwalijk." Bij het zien van de wijk Nieuw-Othene in Temeuzen, waarvoor hij de oorspronkelijke opzet heeft ge maakt, springen de tranen hem in de ogen. Maar hoe spijtig hij het ook vindt als gemeenten zijn plannen uithollen of als project ontwikkelaars er een potje van maken; 'we moeten ook weer niet arrogant worden, als de sa menleving niet doet wat wij wil len'. Dat neemt niet weg dat de gemeente Oostburg nog niet van hem af is, wanneer er niets van zijn visie terecht komt. Al was het alleen maar omdat hij ook Cadzand nog onder handen neemt. Breskens krijgt in de toekomst een heel ander silhouet, als het aan de stedebouwkundige ligt; vooral het centrum van de plaats moet een ware gedaanteverwisseling ondergaan. foto Peter Nicolai Het kostte hen geen enkele moeite. De open verbinding met de zee, de interessante ont staansgeschiedenis en de ro mantiek van vroeger van de Oesterputten maakten de idee- en gelijk los. „Het aardige is dat er nog veel ruimte is om de toe komst te boetseren. Dat is een voordeel. Alles is nog mogelijk. Er is eigenlijk niets verkeerd ge daan, juist omdat er in het verle den zo weinig is gebeurd. Geen concessies De rapporten van het Neder lands Economisch Instituut, de Recreatievisie West-Zeeuws- Vlaanderen, de notitie Breskens 2000+ van de Bedrijfsbelangen Vereniging Breskens, Kust in Keuren, Bhaiotra heeft ze alle maal bestudeerd. „Het zijn goe de inventarisaties, maar nu gaat het er om: hoe nu verder? Wat willen wij, wat zijn onze verlan gens, onze dromen? Wat willen wij in 2035 in Breskens aantref fen? Onbelemmerd door prakti- Ashok Bhaiotra sche drempels durven over de schutting van het heden heen te kijken", zo omschrijft Bhaiotra zijn doelstelling. „Het moet na tuurlijk wel maakbaar en uit voerbaar zijn, maar je moet eerst weten wat je zelf wilt. Dan wacht je maar vijf jaar langer, maar je moet keihard zijn en geen concessies doen", geeft hij de gemeente Oostburg mee. Praktische bezwaren, en die zijn er natuurlijk volop, wuift hij weg. Het ruimtegebrek in de Handelshaven, technische moeilijkheden bij het verplaat sen van het fiets-voetveer naar het centrum, onwillige onder nemers, het vervuilde Cruson- terrein, geldgebrek, noem maar op. Niet dat ze voor hem niet be staan, maar ze vormen niet zijn uitgangspunt. Problemen zijn er om te worden opgelost. Als je iets echt wilt, kan het, zo rede neert hij. De vraag welk prijs kaartje aan de uitvoering hangt, doet hij af met de opmerking: „Het kost in elk geval heel, heel veel moeite." Fantasieën Als je Bhaiotra laat praten, vlie gen de termen dromen, verlan gens, hartstocht, romantiek,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 16