Uit de chaos van de dood Binnen vriendschap past geen jaloezie Ariel Dorfman na de staatsgreep van Pinochet Stephan Sanders T\*7p kunst afit% cultuur 16 e schrijver Ariel Dorfman staat vooral bekend als de belangrijkste stem van de Chileense Exil-gemeenschap. Na de coup van Pinochet in 1973 trok hij in woord ten strijde tegen de dictatuur die zijn land teisterde. Hij bouwde een groot oeuvre op en maakte een paar jaar geleden zijn grote doorbraak met het toneelstuk 'Death and the Maiden', dat door Mike Nichols op Broadway op de planken werd gebracht en daarna door Roman Polanski werd verfilmd. Deze maand verscheen het eerste deel van zijn autobiografie Heading South, Looking North in een Nederlandse vertaling, onder de titel Koers Zuid, richting Noord. Het is een gedetailleerd ooggetuigenverslag van generaal Pinochtes staatsgreep tegen Salvador Allende. Daarnaast maakt Dorfman (geboren in 1942) in zijn boek invoelbaar hoe het is om te leven tussen twee verschillende culturen: die van Zuid- en Noord-Amerika Can I get you some slagroom?, vraagt Dorfman wanneer het meisje met de koffie is vertrokken. Slagroom? Uit de mond van een Chileen? De eerste vraag ligt voor het grijpen. „Yes, Nederland is een soort tweede huis voor mij geworden. Ik heb hier per slot van rekening vier j aar gewoond, van 1976 tot 1980. En mijn zoon is hier geboren. Ik denk dat ik de betekenis van tolerantie in Nederland heb leren kennen. En de rijkheid van een democratie." Die democratie had hij ook graag in zijn eigen land gezien. Dorfman werkte in 1973 in het Moneda-paleis in de Chileense hoofdstad Santiago, als adviseur culturele en mediazaken van Fernando Flores, de rechterhand van president Allende. Op de ochtend van 11 september van dat jaar had Dorfman in het paleis moeten zijn, als hij tenminste kort daarvoor niet van dienst had geruild met een collega. Dorfman hoorde het nieuws over de staatsgreep en het einde van het driejarig bewind van Allende thuis - de collega moest zijn ruil met de dood bekopen. Bovendien werd Dorfman door niemand gebeld, terwijl zijn naam duidelijk op de lijst had gestaan waarop degenen stonden die in geval van nood moesten worden opgetrommeld. Een paar jaar later kwam hij tot de ontdekking dat minister Flores zijn naam persoonlijk van de lijst had geschrapt. Koers Zuid, richting Noord is vooral een boek over de speling van het lot en hoe het toeval iemands leven kan bepalen. Het had op verschuilende momenten maar een haartje gescheeld, of Dorfman had niet meer geleefd. Was hij zich altijd al bewust van die toevalligheden, of kwamen die vooral naar boven toen Dorfman aan zijn boek werkte en zijn leven overzag? „De interpretatie van iemands leven bestaat uit de selectie uit zijn verleden", stelt Dorfman nuchter vast. „Het probleem met het schrijven van memoires is dat je het verleden in een goede volgorde moet zien te plaatsen. En dus moet je de juiste vorm proberen te vinden. Het schrijven voor mij betekent het vinden van de vorm. Alleen op die manier kunnen toevallige gebeurtenissen betekenis krijgen." De dienstwissel met de collega en de daad van minister Flores zijn niet de enige gebeurtenissen geweest waardoor Dorfman in leven is gebleven. In zijn boek laat hij ook zien dat het lot kan worden bepaald door acties die niet worden ondernomen. Na de coup van Pinochet liet hij zich door zijn vrouw naar het paleis van Santiago rijden, om zich bij zijn collega's te voegen. „Maar ik besloot uiteindelijk om niet over die barricade van de politie te stappen. Als ik dat had gedaan, hadden ze me vermoord. Ik wilde dus blijven leven. Maanden later vertelde Beatrice Allende, de dochter van de president, me dat ze me die bewuste dag wél in het regeringsgebouw had gezien. Ik heb die twee gebeurtenissen in mijn boek naast elkaar geplaatst. Wat ik op die manier probeer te zeggen is: Beatrice Allende zei dat ik eigenlijk in dat gebouw had moeten zijn. Ze had het alternatieve leven gezien. En me eigenlijk zien sterven. Terwijl ik nu juist had besloten om in leven te blijven. Dat moment is het centrale punt in het boek. Het moment dat ik niet sterf, maar verder leef. Maar tijdens het schrijven ontdekte ik ook dat ik vanaf dat moment alles verloor wat mij dierbaar was. Mijn land, mijn identiteit, mijn ideologie, mijn revolutionaire inslag. Ik moest vanaf dat moment zien te overleven in een land dat niet van mij is. En ik heb geprobeerd duidelijk te maken hoe ik me daarna de Amerikaanse cultuur eigen heb gemaakt. Met het afscheid van Chili, begon voor mij de komst van de Verenigde Staten. En ik heb vooral die contradictie in mijn boek willen verwerken en de lezer heen en weer willen slingeren tussen twee verschillende culturen. Daarom wissel ik verschillende episodes voortdurend met elkaar af. De lezer moet een Ariel Dorfman: „Na de dood van Al lende ontdekte ik dat ik vanaf dat moment alles verloor wat mij dier baar was. Mijn land, mijn identiteit, mijn ideologie, mijn revolutionaire inslag." foto Marcel Israel war. Pas toen ik in 1976 naar Nederland vertrok, begon ik weer te schrijven. En twee jaar daarna kreeg ik het gevoel dat mijn leven was gespaard, zodat ik ooit het verhaal van Chili kon vertellen. Dat gevoel is natuurlijk niet gebaseerd op waarheid, dat weet ik ook wel. Maar uit de chaos van de dood heb ik mijn leven vanaf dat moment die betekenis gegeven." Heeft die betekenis er misschien ook mee te maken gehad dat Dorfman niet door wilde draaien? En dat hij zichzelf op die manier heeft willen beschermen? „Absoluut. Tijdens die jaren stilte had ik als het ware zelfmoord gepleegd, in mentaal opzicht. Maar ik wilde geen dingen schrijven die niet waar waren. Toen die periode voorbij was, had ik een totaal andere schrijfstijl gevonden. Ik denk dat Dante gelijk heeft gehad: je moet eerst afdalen naar de hel, voordat je op kunt stijgen. Die periode van stilte heeft mij dus gevormd en is ergens goed voor geweest." In zijn boek geeft Dorfman aan dat het vijftien jaar heeft geduurd voordat hij wilde accepteren dat Allende in 1973 zelfmoord had gepleegd. „Hij was als een soort vader voor mij een man die geloofde in de dingen die hij deed en anderen wist te overtuigen. Ik heb in Heading South, Looking North voor het eerst over zijn zelfmoord geschreven. In het Engels. In het Spaans had ik het nog steeds niet gekund. De coup van Pinochet was een enorme nederlaag voor Allende en de zijnen, niet alleen in politiek maar ook in cultureel opzicht. De vormen van literatuur die tot dat moment bestonden, waren dus niet bruikbaar geweest. Epische literatuur waarin Pinochet als de duivel wordt voorgesteld en Allende als God? Weg ermee, denk ik nu. Literatuur is er nu juist voor om vragen op te roepen. En je moet als schrijver niet alleen beschuldigend wijzen naar de vijand, maar ook naar jezelf. Hoe had het in Chili zo ver kunnen komen? De partij van Allende predikte dat het land naar de hemel zou worden geleid, terwijl het naar de hel ging. En in die periode van stilte besefte ik dat ik voor die tijd de verkeerde taal had gebruikt. Het is te gemakkelijk om die ander de schuld te geven. In dat opzicht bereidde ik me in de jaren na 1973 al meteen voorop Heading South, Looking North. Ik ging op een andere manier naar de werkelijkheid kijken. Het was zeer moeilijk voor mij om dit boek te schrijven. Maar ik vond dat ik dit boek móest schrijven. Ik wilde alleen het juiste moment afwachten. En er moesten eerst gebeurtenissen achter de rug zijn voordat ik dit verhaal kon vertellen. Ik wist wel hoe mijn leven eruit ziet, maar ik wist nog niet precies welk verhaal ik naar voren zou willen brengen. Je kunt alleen een reis ondernemen als je een idee hebt waar je naar toe wilt gaan." Pinochet wordt op dit moment nog steeds vastgehouden in Engeland. Dorfman heeft zich er voor ingezet dat hij wordt uitgeleverd aan Spanje. „Ik heb in totaal zeven artikelen over Pinochet geschreven, voor zowel Spaanse als Engelse kranten. In al die stukken juich ik zijn arrestatie toe. Niet alleen vanwege de gerechtigheid voor de slachtoffers die hij heeft gemaakt, maar ook vanwege de overwinning van de menselijkheid. Dictators moeten verantwoordelijk worden gesteld voor hun daden, niet alleen voor de rechters in hun eigen land, maar ook voor die in andere landen. En wat de juiste straf voor Pinochet zou zijn? Dat hij tot zijn dood in een kamer zit om te luisteren naar de verhalen van zijn slachtoffers." Jacob Moerman Ariel DorfmanKoers Zuid, richting Noord - Uitgeverij De Bezige Bij, Amsterdam, 39,90. Het paleis van president Allende in Santiago. beetje duizelig worden, you know." Ontroerend is de passage waarin Dorfman beschrijft hoe hij samen met een vriend kort na de machtsovername een soldaat in de straten van Santiago zag slapen en twee seconden twijfelde. Wat konden ze doen? Wat móesten ze doen? Terugslaan op de manier waarop Pinochet zojuist aan de macht was gekomen? „Toen besefte ik dat het heel gemakkelijk is om een moordenaar te worden. Ik herinner me het beeld van die soldaat nog zeer goed, ik zie hem nóg voor me liggen. Zijn arm hing slap langs zijn lichaam. Mijn vriend en ik vermoedden dat hij achtergebleven was en door andere soldaten was vergeten. We hadden hem gemakkelijk kunnen vermoorden of we hadden zijn geweer af kunnen pakken. Maar we deden niets en liepen verder, de slapende soldaat achterlatend." Na de coup en zijn vlucht naar de Verenigde Staten, kon Dorfman geen letter meer op papier krijgen. Er kwam een pijnlijke stilte in zijn leven die een paar jaar duurde. „Dat was het ergste wat me kon overkomen. Ik had de mogelijkheid gekregen om te schrijven wat ik wilde, maar niets lukte. Ik denk nu dat ik vooral bang was om propaganda te maken, te schrijven hoe slecht die anderen waren en hoe goed wij waren geweest. En zo'n houding leidt niet tot creativiteit. Die periode is de ergste in mijn leven geweest. Ik had last van schuldgevoelens, leed armoede en was psychisch totaal in de Het werk van schrijver Stephan Sanders bestaat voor een belangrijk deel uit een kruisbestuiving tussen fictie en journalis tiek. De afgelopen jaren heeft Sanders als schrijver echter niet veel meer van zich la ten horen. Hij was regelmatig te zien in het VPRO-programma 'Zeeman met boeken' en anderhalf jaar geleden startte hij samen met schrijver Anil Ramdas het tweewekelijkse programma 'Het blauwe licht', waarin tele visiefragmenten worden becommentari eerd. Ook is hij bekend als columnist voor de Volkskrant. Kunnen we nog een boek van hem verwachten? „Ik slik nu al zo'n ander half jaar antidepressiva." Stephan Sanders debuteerde in 1989 met Gemengde ervaring, gemengde gevoelens, een essay naar aanleiding van de affaire rond de schrijver Salman Rushdie. Daarna was het soms moeilijk uit te maken of hij zich toelegde op het schri j ven van journalis tieke stukken of fictie. De verhalen in zijn bundel Ai Jamaicauit 19 92 lij ken op repor tages, terwijl zijn columns uit de bundel Connie Francis, of de onschuld van Amerika uit 1993 veel gemeen hebben met korte ver halen. Daarnaast schreef hij een verhaal en een novelle die duidelijk binnen de fictieve wereld passen. In zijn in 1994 verschenen novelle De grote woede van M. staat een ho moseksuele relatie met sado-masochisti sche trekjes centraal, evenals in zijn thea termonoloog Mijn grote, sterke vriend. Sanders schreef de monoloog toen hij als 'writer in residence' een half jaar in Min neapolis woonde. „Die plaats heeft zo onge veer het meest ongelukkige klimaat van de Verenigde Staten", weet hij zich nog goed te herinneren. „Je hebt daar de strengste win ters van heel Amerika. Toen ik daar arri veerde, lag er een pak sneeuw van anderhal ve meter. En dat pak lag er nog steeds toen ik vertrok. Mensen in Minneapolis hebben soms last van cabin fever, het gevoel dat je volledig opgesloten zit en niet kunt ont snappen. Ik had temperaturen van min 35 meegemaakt, dus ik was geheel in de stem ming om een stuk te schrijven waarin clau strofobie centraal staat. Die claustrofobie komt in de monoloog niet alleen tot uit drukking in het landschap, maar ook in de verhouding tussen die twee mannen. Het was mijn idee om het geestelijke sado-ma- sochisme, dat je natuurlijk in iedere verhou ding aantreft, te materialiseren. De kwetsu ren tussen twee mensen wilde ik heel duidelij k gezegd hebben, hoe de ene mens de andere kan koloniseren." -En kreeg je dat idee door de kou „Als je zoals ik over verhoudingen nadenkt, kom je al snel bij dat onderwerp terecht. De machtsstrijd is een van de essenties binnen een relatie. En die vind ik nu eenmaal inte ressant. Binnen een verhouding probeer je natuurlijk die machtsverhouding zoveel mogelijk te neutraliseren. En dat is mis schien het moeilijkste wat er is." - Heb je de indruk dat de machtsverhoudin gen tussen twee mannen een grotere rol spe len dan die tussen een man en een vrouw? „Dat zou ik niet weten. Als man heb je nu eenmaal geleerd om de veroveraar te zijn. Mannen en vrouwen kunnen natuurlijk al tijd terugvallen op een soort klassiek rollen patroon. Binnen een homoseksuele relatie kom je dat patroon niet tegen. Ik ben in principe een homoseksueel die niet al te vast aan zijn principes vast blijft houden. Ik heb dus wel eens een relatie met een vrouw ge had, en dat vond ik een stuk gemakkelijker. Bovendien merkte ik dat het met een vrouw veel vanzelfsprekender is om in het open baar te laten zien dat je van elkaar houdt en een stel bent. De gebaren tussen twee man nen zijn nooit onbeladen, hoe vrij en tole rant Amsterdam dan ook mag zijn." - Ook in 'De grote woede van M.' speelt de homoseksualiteit een vooraanstaande rol. Bovendien bespeur ik een soort afkeer van een bepaalde omgang tussen homoseksuele mannen. Klopt dat? „Ik heb me in die novelle vooral gebogen over de vraag hoe twee mannen met elkaar kunnen verkeren en tegelijkertijd de vriendschap kunnen bewaren. Die vriend schap tussen twee mannen verhoudt zich heel lastig in combinatie met een seksuele relatie. Binnen vriendschap past geen jaloe zie, maar die sluipt natuurlijk in een relatie op het moment dat je met elkaar naar bed bent geweest. Ik vind dat binnen de homo cultuur de nadruk veel te veel op het seksue le is komen te liggen. Daardoor zijn de vriendschappen tussen twee mannen naar de achtergrond gedrukt. En dat vind ik jam mer, want vriendschap is voor mij veel be langrijker. Heel veel mannen hebben zich tot wijven laten maken. Ik kan daar niet aan meedoen, ben nooit geschikt geweest als nicht. Toen ik voor de eerste keer in een nichtencafé kwam, vroeg iemand aan mij of ik wel zeker wist dat ik homofiel was. Ik ge droeg me blijkbaar niet meisjesachtig ge noeg." - 'De grote woede van M.is je laatste proza werk. Hoe komt dat? „In 1996 had ik me voorgenomen om een groot boek te schrijven. Maar in die tijd ging het niet goed met me. Ik leed aan een zware depressie. En dat is niet de ideale situatie om een groot werk te schrijven, dat kan ik je wel vertellen. Ik was al lang blij dat ik nog de dingen kon blijven doen die ik deed, na melijk columns schrijven en werken voor de televisie. Alleen de laatste tijd ben ik weer veel aan het schrijven, vooral toneel. Dat zie ik als een opmaat voor dat grote boek dat nog steeds in mijn hoofd zit." - Leed je werk voor de televisie dan niet on der die depressie? Stephan Sanders maakt immers altijd de indruk goed in zijn vel te zitten. „Misschien zou het inderdaad wel eens goed zijn om flink depressief voor een camera te gaan zitten. Alleen mensen die mij goed kennen, konden in die tijd wel merken dat er iets met mij aan de hand was. Als je depres sief bent, krijg je een wat maskerachtig ui terlijk. En het kostje ongelooflijk veel ener gie om iets te zeggen of ergens vreugde aan te ontlenen. Maar daarnaast ben ik goed in het camoufleren. Als je een tijdje voor de te levisie heb gewerkt, krijg je die vaardigheid bijna automatisch." „Ik slik nu al zo'n anderhalf jaar antide pressiva. En daar voel ik me goed bijIk heb de afgelopen acht jaar een paar keer per week psychoanalytische gesprekken gehad, ook omdat ik die interessant vind. Die zie ik als een soort cursus, waardoor ik het wegen net van de psyche enigszins in kaart kan brengen. Het is een luxe wanneer je een aan tal uren per week mag praten over jezelf te genover een heel goede verstaander die slimme suggesties geeft. Maar ik heb ge merkt dat een depressie nauwelijks door ge sprekken kan worden veranderd. Vroeger bestond het idee dat een depressief iemand vooral veel zou moeten praten over zijn pro blemen. Maar dat gepraat lost wat dat be treft niets op. En vroeger waren medicijnen ook uit den boze. Ik ben nu blij dat een de pressie op die manier kan worden bestre den." „Als je depressief bent, is het alsof je je in een groot grijs gebied bevindt. Het is echt een kwestie van overleven. Opstaan en den ken: Jezus, hoe zorg ik ervoor dat ik de vol gende minuut haal. En dat gevoel gaat de hele dag door. Van alle pleziertjes in het le ven kun je niet meer genieten. Als ik depres sief ben, kan zelfs Bach me niet beter laten voelen. Je kunt dan namelijk helemaal niets voelen. De laatste depressie heeft een half jaar geduurd." Jacob Moerman vrijdag 21 mei 1999 L

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 16