Verknocht aan Mug met de gouden tand Festival a/d Werf slaat bruggen Amsterdams Muziektheater in de greep van Wagner Marcel Musters Sissi volgt Miss Saigon op 0*7p kunst jfiA* cultuur Ring des Nibelungen 15 HHiHi Marcel Musters (rechts): „Ik heb geen ambities voor het grote toneel. elen kennen Marcel Musters (39) als de ruige popjongen Erik in de tv- reeks 'Oud Geld' en als de werkschuwe almaar voor de beeldbuis zappende vrijgezel uit de VPRO-serie 'Hertenkamp'. Zijn plaatje 'Zin in j oudat hij als Max op een Gordon-achtige manier zong en die zelfs tot in de top-dertig van de hitparade belandde, blijkt sinds kort weer vlot over de toonbank te gaan. T\ /Tenige theaterliefhebber is lVJ-een fan van hem om zijn rollen bij het door hem mede opgerichte gezelschap Mug met de Gouden Tand. Zoals recentelijk in het tragi komische volksstuk 'In de rui'. Hierin speelt Marcel Musters een bij zijn moeder inwonende overjarige zoon. De maatschappelijk in de marge levende moeder Pia (vertolkt door Marjan Luif) en zoon Roy houden zich moreel staande met een piratenzender, die ze met z'n tweeën in alle ijver maar met een lachwekkend amateurisme dagelijks in de lucht houden. Voor de nieuwe productie 'Benefiet' van Mug met de Gouden Tand wordt dit fragment uit de voorstelling 'In de rui' verder uitvergroot en vermengd met facetten uit 'Pia en Roy in Concert'. Als werkvoorstellingen is 'Benefiet' ettelijke keren op het Festival a/d Werf in Utrecht mee te maken. In het jaar 2000 gaat het uitgebreid op tournee door het land. Marcel Musters licht toe: „Het enige contact dat Pia en Roy met de buitenwereld hebben is via dat radiozendertje. Na de dood van hun hond hebben ze besloten iets positiefs met hun leven te gaan doen. Ze reizen de steden af om te proberen met een benefiet-programma het leed van dieren te verzachten." „Het publiek krijgt in deze voorstelling eerst in een korte impressie van documentairemaker Michiel van Erp te zien, hoe Pia en Roy in Tilburg-Noord allerlei voorbereidingen treffen voor de benefiet. Ze zijn onder meer naar een paragnost voor dieren geweest en naar een dierencrematorium. Ze zijn daarbij heel erg zenuwachtig, want ze zijn niet gewend om zich uit die huiselijke kleinschaligheid los te breken en om zoveel aandacht te krijgen. Tijdens de voorstelling doen Marjan Luif en ik net alsof we die filmopnamen voor het eerst zienwaardoor het publiek meer inzicht krijgt in onze personages." „Dan zijn de toeschouwers ongeveer een uur lang getuige van een live-radio-uitzending, die tegelijkertijd via de lokale zender is te beluisteren, waarin Pia en Roy zoveel mogelijk geld bijeen willen lospraten voor het goede doel. Mensen kunnen bellen, beiden gaan liedjes zingen, nemen de krant van de dag door. Na afloop is er een gezellig meezingen met z'n allen." „Met 'Benefiet' stellen we de ook voor ons geldende hamvraag aan de orde: in hoeverre bereik je echt iets met een benefiet-voorstelling? Is het in wezen niet meer dan een vorm van vermaak? Is het een niet al te gemakkelijke manier om je geweten te sussen? Freek de Jonge zei het heel treffend bij de benefietvoorstelling in Carré voor Kosovo: Dan kan ik later tegen mijn kleinkinderen zeggen: ik zat toen in het verzet. Of was het gewoon een verzetje? De al jaren in Amsterdam wonende Marcel Musters is in Tilburg geboren en opgegroeid, maar het is niet uit nostalgie dat hij Pia en Roy Blanchard in Tilburg laat wonen. „Met 'In de Rui' hebben we 'experimenteel volkstoneel' willen maken. Het stuk moest over gewone mensen gaan in alledaagse omstandigheden, voortdurend balancerend tussen het tragische en het komische. Het ging er ons om dat de toeschouwer ook bij zichzelf iets van Pia en Roy herkennen. Bij de term volkstoneel wordt er al snel aan Amsterdam, aan Beppie Nooy en zo gedacht. Dat vonden we al te voor de hand liggend. Toen kwamen we op Tilburg, op een soort wijk waar ik vroeger gewoond had, en dat was niet wat je noemt een voorname buurt." In zijn jeugdjaren had Marcel Musters in elk geval twee idealen: hij wilde clown worden, of ijscoman. Na de middelbare school werden die ambities verdrongen door de wens om het beroep van acteur uit te gaan oefenen. Mede dankzij tante Tiny die als caissière bij de Stadsschouwburg in Tilburg werkte en hem en zijn drie broers wel eens aan vrij kaartjes hielp. Hij meldde zich aan bij de toenmalige Academie voor Expressie in Woord en Gebaar in Utrecht. „Ik vond het toen zo eng tussen al die artistieke mensen, dat ik er snel weer van afzag." Hij was indertijd zeventien en wilde op de een of andere manier het ouderlijk huis uit en zelfstandig wonen. In die tijd bezocht hij regelmatig een buurvrouw die in Vught in een psychiatrische inrichting verbleef. Dat bracht hem tot het besluit in de psychiatrie te gaan werken. „Dat heb ik een jaar of vijf gedaan en ben in die tijd in Den Bosch gaan wonen. Het heeft mijn kijk op het leven niet versomberd; die patiënten intrigeerden me eerder, beseffende dat de grens tussen wat men noemt normale en geesteszieke mensen zo vaag is.." Daarna werd het alsnog de toneelschool in Amsterdam. Met het legendarische Werkteater als grote voorbeeld besloot hij zo'n vijftien jaar geleden samen met andere studenten van de toneelschool een eigen ensemble op te richten. „Toen al wilde ik een eigen groep hebben om te voorkomen, dat ik als acteur maar moet afwachten of ik eventueel gevraagd word. Bovendien houd ik tot op heden van klein en overzichtelijk, van een gezelschap dat niet op een toneelfabriek lijkt en waar je echt gezamenlijk aan een voorstelling kunt werken, zonder dat bijvoorbeeld een regisseur er een al te grote stempel op drukt Ik heb geen ambities voor het 'grote toneel'." Om die reden slaat hij aanbiedingen af om bijvoorbeeld bij het RO Theater te komen spelen of bij het Toneel Speelt van Hans Croiset. Dirk Tanghe van de Paardenkathedraal in Utrecht heeft hem eveneens een paar keer gevraagd. De naamgeving Mug met de Gouden Tand is feitelijk uit vermoeienis en meligheid ingegeven. Tientallen namen werden er eertijds in een groepssessie voor dit nieuwe gezelschap bedacht, geen een werd er geschikt bevondenOp een gegeven moment vertelde Marcel Musters in een reeks van geinige raadseltjes er eentje dat hij van zijn moeder heeft gehoord: het blinkt en het vliegt in de lucht. Wat is dat? Hij verstond het verkeerde antwoord: mug met een gouden tand. Want het was eigenlijk niet een mug, maar een mus. Niettemin, die naam werd met algemene en enthousiaste instemming aanvaard. „Tot nu toe schaam ik me er zo nu en dan voor. Waarom? Ga maar eens naar een winkel en vraag of ze een bonnetje willen uitschrijven op naam van Mug met de Gouden Tand. Moet je eens kijken wat voor reacties je krijgt. U bedoelt zeker de zwangere olifant zei iemand een keer tegen me, toen ik me via de telefoon aanmeldde als: U spreekt met de Mug met de Gouden Tand. Maar die naam past wel bij wat we beogen: onze groep is klein, niet schadelijk, maar prikt soms en maakt soms kleine juweeltjes, vind ik." Het gezelschap brengt jaarlijks slechts één en doorgaans succesvolle productie uit. Daar kim je amper van bestaan, toch hoeft Marcel Musters niet bij de Sociale Dienst aan te kloppen. Dankzij televisie-werken, zoals nu weer in het dertigdelig vervolg van de VPRO/Mug met de Gouden Tand-serie 'Hertenkamp', waarvoor de opnamen nog in volle gang zijn, en opdrachten van grote maatschappijen voor het inspreken van commercials gaat het hem financieel behoorlijk voor de wind. Hij woont midden in de rosse beurt van Amsterdam, vlak bij de Nieuwmarkt met uitzicht op spuitende junks, hoerenlopers, bedelende daklozen en toeristen. Toch gaat hij nooit angstig naar huis, zelfs niet midden in de nacht. „Ik ben eerder bang voor de vrije natuur, dan voor de jungle in de stad"zegt hijElk j aar gaat hij een paar weken op trektocht in het verre buitenland. Om die reden is een verblijf in bijvoorbeeld New York hem beter bevallen dan in de Himalaya. „Ik werd compleet onrustig van die watervallen en dat woeste landschap." Platenmaatschappijen blijven hem vragen om als Max een album vol te zingen. Daar voelt hij niet veel voor. „Ik vertelde je van dat cd-tje dat tot mijn verbazing twee weken geleden wéér is uitgebracht. Toen dat vier jaar geleden uitkwam, werd ik overal gevraagd in radioprogramma's en talkshows, moest ik op de Nationale Haringdag in Spakenburg op zo'n marktplein gaan zingen. Dat voelt heel treurig. Sta je daar een beetje quasi-gezellig te zingen voor ongeïnteresseerde haring- etende mensen. Bij die platenmaatschappij liepen er allerlei talentscouts rond die van alles verzonnen om je maar in de publiciteit te krijgen. Heel treurig werd ik ervan. Zingen vind ik wel leuk als het deel uitmaakt van een serie, zoals 'Oud Geld'of zoals Max in de voorstelling 'Co.Star' en nu weer in 'Benefiet', waarvoor Marjan en ik trouwens eind dit jaar ook nog een carnavalsplaatje gaan maken voor 'het goede doel'. Dat vind ik echt leuk!" Max Smith Benefiet door Mug met de Gouden Tand - Jacobitheater, St. Jacob- straat 12 Utrecht, ma 24 t/m wo 26 mei 20.00 uur. Live-verste van radio Blanchard! Festivalpaviljoen op de Neude, za 22 en zo 23 mei 20.00 uur. rpachtig trailers waren er voor -L nodig om de decors voor Der Ring des Nibelungen naar het Amsterdamse Muziektheater te transporteren. De Nederlandse Opera weet wel waaraan zij be gonnen is. Het theater aan de Amstel barst bijna uit zijn voegen. Er worden deze maand dan ook geen voor stellingen gegeven. Het Natio nale Ballet, medegebruiker van het theater, ging er mee ak koord, zich bewust van de im portantie van het evenement. Alles staat in het teken van de eerste opvoering door een Ne derlands gezelschap van de 'Ring' als aaneengesloten cy clus: een vier opera's omvatten de productie, die de Wagner- liefhebbers knap opgewonden maakt. Ze komen niet onvoor bereid. Want in de afgelopen twee seizoen werden 'Das Rheingold', 'Die Walküre', "Siegfried* en "Götterdamme- rung' afzonderlijk opgevoerd- Maar de 'Ring' als cyclus onder gaan is toch een andere erva ring. Dat kan volgende maand, vanaf 1 juni. Drie orkesten wer ken er aan mee: het Residentie Orkest ('Das Rheingold'), het Nederlands Philharmomsch Orkest ('Die Walkure' en 'Göt- terdammerung') en het Rotter dams Philharmoniseh Orkest ('Siegfried'). Maar er is slechts één dirigent: Hartmut Haen- chen. Wie er nog bij wil moet wel snel zijn. Veel kaarten zijn er niet meer. Maar er is nog een alterna tief, gratis nog wel. Op 17,18,20 en 23 juni zijn de vier opera's van de 'Ring' in het Amsterdam se Oosterpark te bewonderen. Door middel van een recht streeks verbinding met het Mu ziektheater is alles op een groot projectiescherm te volgen. Dit alles in samenwerking met het Holland Festival. Nederland krijgt zijn eigen Sis- si. Op 21 november gaat in het Scheveningse Circustheater de Nederlandse versie van de mu sical 'Elisabeth' in première, het op muziek gezette verhaal over de legendarische laatste Oos tenrijkse keizerin, beter bekend onder haar koosnaam Sissi. De ze voorstelling komt in de plaats van 'Miss Saigon' Wie belangstelling heeft voor de theatertechnische aspecten kan meedoen aan één van de rond leidingen, die op 5,12, 19 en 26 juni worden georganiseerd. Dan kan men achter de schermen Der Ring des Nibelungen laten ontmythologiseren. En kan men vaststellen, dat achter het to neel stukken muur moesten worden weggehaald om de ruimte te creëren teneinde de decors mobiel te maken. Want het grote probleem is uiteraard: wat doe je met het ene decor als voor de volgende opera een an der decor nodig is (de op- en af- bouwtijd varieert in dit geval van vier tot zes uur). Het Muziektheater heeft daar voor 'zweefwagens', die per stuk 2 0 ton kunnen vervoeren en die met luchtdruk werken (het 'Hoovercraftsysteem'). Groot ste obstakels - niet geschikt voor de zweefwagens - zijn een glasplaat met een gewicht van 9 ton en een stalen plaat van 7 ton, die aan 16 mm dikke stalen ka bels hangen. „De kap kan onge veer 30 ton hebben, dus we heb ben nog wel wat speling", zegt Dein Schmidt, productiemana ger voor de productie van de 'Ring' Niettemin werd voor de zekerheid een constructiebe drijf geconsulteerd om de juiste ophangpunten te bepalen. Schmidt werkt al geruime tijd bij De Nederlandse Opera. Toen hij zeven jaar geleden aan de in gewikkelde productie van 'Die De titelrol wordt gezongen en gespeeld door Pia Douwes die ook tijdens de wereldpremière Elisabeth speelde. Rvan van den Akker, die eerder als Roxane de vrouwelijke hoofdrol speelde in 'Cyrano, de musical', zal een aantal voorstellingen van haar overnemen. Jeroen Phaff gaat straks de rol spelen van haar man Franz Joseph. Frau ohne Schatten' van Ri chard Strauss werkte, dacht hij: dit is wel ongeveer het uiterste wat technisch mogelijk is. En in het Amsterdamse Muziekthea ter, voorzien van onder meer vijf heftonelen, is al veel mogelijk. „Maar dit gaat veel verder", zegt hij nu over de Wagner-cy- clus. Dat decorstukken tegenwoor dig vaak zo zwaar zijn komt doordat regisseurs en ontwer pers steeds meer kiezen voor na tuurlijke materialen als glas, staal, steen en hout. Dat geldt ook voor Pierre Audi en George Tsypin, die deze 'Ring' hebben geregisseerd en ontworpen. Maar ook zij moesten af en toe water bij de wijn doen. Glas - te zwaar - werd een soort perspex En staal - ook te zwaar - werd vervangen door met alumini umfolie bekleed hout. „Eigen lijk ook mooier zeggen ze nu bij De Nederlandse Opera. Vrijwel alle solisten, die aan de afzonderlijke vier 'Ring-ope- ra's' meewerkten zijn ook vol gende maand van de partijVoor hen is het ook dan allemaal niet eenvoudig. Wagner-partijen zingen is toch al niet zo simpel. En dan moeten ze zich ook nog staande houden op schuine hel lingen en allerlei obstakels zien te ontwijken. „Maar een compromis is altijd mogelijk", zegt Peter de Calu- we, assistent van Pierre Audi. „Jeannine Altmeyer, onze Brunnhilde, heeft bij voorbeeld hoogtevrees. Daar hebben we, toen we dat eenmaal wisten, re kening mee gehouden. Want wie bang is kan niet zingen." Aad van derVen De Nationale Opera met Der Ring des Nibelungen, vanaf 1 juni in het Amsterdamse Muziektheater. De klassieke sopraan Wilma Driessen is straks te zien als zijn moeder. Addo Kruizinga, die eerder in 'West Side Story' was te zien, gaat nu Sissi's zoon Ru- dolf spelen. Een belangrijke rol is ook die van de man die Elisa beth in 1998 vermoordde: de an archist Luigi Luchini. Hij wordt gespeeld door Wim van den Driessche. (GPD) Voorstelling tijdens een vorige aflevering van het Festival a/d Werf in Utrecht. Een weerslag van het leven van alledag is een weerkerend thema in het gros van de evenementen van het Festival a/d Werf. In de veertiende editie van deze jaarlijkse manifestatie in Utrecht wordt dit uitgangs punt geënt op de hernieuwde behoefte aan gemeenschapszin, die zich momenteel als maatschappelijk verschijnsel hand over hand manifesteert. 'We willen de sociale functie van kunst centraal stellen. Kunst als 'viering'een feest waarbij culturele en soci ale tegenstellingen overbrugd worden of met elkaar in dialoog gaan', motiveert het Festival a/d Werf zijn programmering. Het project 'De Optocht' naar een idee van Irene te Rietstap en Giene Steenman is daar het meest in het oog springende toonbeeld van. Vertegenwoordigers van even diverse als talrijke verenigingen en andere indivi duen uit alle lagen van de bevolking vormen in de Utrechtse binnenstad een kilometers lang défilé. Het eindpunt is een markt, waar demonstraties worden geboden bij wijze van presentatie van de deelnemende clubs. Ook Zikr, dat in een opvallende tent op het Domplein plaatsvindt, geeft uitdrukking aan het gevoel van saamhorigheid en ver broedering. Zikr is een Egyptisch gebruik, waarbij familieleden, vrienden en anderen uit de samenleving bij elkaar komen om ge zamenlijk met eten. drinken en muziek iets te vieren. De van oorsprong Egyptische, in Nederland wonende theatermaker Sabri Saad El Hamus fungeert hier als gastheer. AT5-presentator Joost van Krieken nodigt in Insh-allah. (Als God het wil) in een men geling van talkshow en theater Marokkaan se jongens en meisjes uit tot een openhartig gesprek. Behalve ter toetsing van eigen me ningen en met als oogmerk het wederzijdse begrip te vergroten is dit programma-on derdeel bovendien een graadmeter voor de invloed van televisie bij dergelijke praat shows. Hoe minder men er in het leven van alledag mee te maken heeft, hoe sneller men geneigd is het verschijnsel multiculturele samenle ving als een vanzelfsprekendheid te aan vaarden. Dat er niettemin allerlei proble- matieken aan kleven, toont Mechtild Prins in haar stuk 'Global life'. Op basis van inter views met een Nederlandse vrouw en haar Turkse echtgenoot ontvouwt ze onder meer het dilemma omtrent de woonplaats. De man voelt zich niet thuis in ons land en wil zich daarom weer in Turkije gaan vestigen. Zij kan Nederland echter niet missen. Het heftige verlangen naar een gemeen schap die meer geborgenheid en eerlijkere kansen biedt, komt het indringendst tot ui ting in ongetwijfeld een van de toppers van dit festival. In het ook voor het komende Theaterfestival uitverkoren Tets op Bach' van Alain Platei en Roel Dieltiens drukken kansarme en min of meer beschadigde jon geren en volwassenen in dans, circusacts, spel, zang en popmuziek de hunkering uit naar een voor hen fortuinlijker bestaan. Ze spelen boven op een groot plat dak tussen de tv-antennes om aan te geven dat ze al die ne gatieve ervaringen willen ontstijgen. De magnifiek live uitgevoerde composities en gezongen liederen van Bach klinken als bal sem voor hun gewond gemoed. De jongerengroep Nultwintig produceert muzikale theaterstukken geheel vanuit de echte belevingswereld van jongeren, en niet uitgaande van die clichématige en opgefok te slogan: 'Jebent jongenjewilt wat', waar mee bepaalde media en de commercie graag mee dolt. Rap Trap is daar zo'n succesvol voorbeeld van. De vergrijzing in dit land neemt gestadig toe. Dat is algemeen bekend. Maar in hoe verre zijn we werkelijk op de hoogte van het bevinden van die almaar groeiende schare ouderen? Die prangende vraag heeft Mech tild Prins ertoe aangezet een voorstelling over ouder worden te maken, met als titel 'Oud Vel'. Liefde is net zo oud als de wereld. De bele ving van deze emotie die het leven zo geniet baar verguldt, is echter wel aan wisselende al dan niet modieuze opvattingen onderhe vig. Renate Zentschnig, die al vaker voor stellingen voor Festival a/d Werf heeft be dacht, onderzocht hoe het tegenwoordig met de liefde gesteld is. Om het aan de weet te komen, sprak ze met even talrijke als ver scheidene mensen van verschillende leeftij den over het wel en wee van hun liefdesle ven. In 'Vol van Liefde' geeft ze aan hoe het staat met de huidige stand van amoureuze zaken. Een eigenzinnige visie op de erotiek, en in het bijzonder op vrije seks en de schijnhei ligheid daaromtrent heeft ongetwijfeld de Amerikaanse Annie Sprinkle. Reeds een kwart eeuw draagt ze als porno-ster die denkbeelden open en bloot uit. Met hardco re pornofilmbeelden als onverbloemde ge tuigenissen licht ze onomwonden toe in welke mate seks en porno zich in de tweede helft van deze eeuw hebben geopenbaard. Het vergt te veel om het uitgebreide pro gramma van Theater a/d Werf aan te stip pen, maar op voorhand beloven zeker ook 'It is Time' door het Soweto Dance Theatre en de 'Safari naar Leidsche Rijn' onder leiding van Willem de Ridder iets bijzonders te wor den. Met zijn opmerkelijke voorstellingen als 'House of Bamboo' en 'Todje' maakt Harm van Geel's nieuwe theaterstuk 'Her tje, Hertje' eveneens bij voorbaat extra nieuwsgierig. In het bijzonder dierenlief hebbers mogen de voorstelling Benefiet van Mug met de Gouden Tand niet aan zich voorbij laten gaan. Moeder Pia (Marjan Luif en haar zoon Roy (Marcel Musters)bekend van de succesvolle voorstelling In de rui en van de reeks, optredens Pia en Roy in Con cert, stellen hun talent in dienst om de die ren een diervriendelijker verblijf tussen de mensen te geven. Max Smith Festival a/d Werf Utrechtt/m zaterdag 29 mei. Voor informatie, reserveringen en programma overzicht: 030-2315355. Scène uit Der Ring des Nibelungen door De Nationale Opera. vrijdag 21 mei 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 15