Bach tussen de shampoo en het bleekwater North Sea Jazz mixt puur met experiment Bont gezelschap in Elisabeth Concours Spontane barokmuziek Mendelsohn vol emotie Mozart volgens Lazic Klassieke cd's bij superdrogist DIP kunst Ir ZjV cultuur Grote namen en veelbelovende nieuwelingen 14 n Deventer hebben ze de Doopsgezinde Kerk goed verborgen weten te houden. Het sobere godshuis verschuilt zich achter een prachtige eind- 16de-eeuwse gevel aan de Brink. Even verderop bevindt zich een vestiging van de megadrogist Kruidvat. Die geeft duidelijker blijk van zijn aanwezigheid. Deze maand hebben die twee, kerk en Kruidvat, iets met elkaar te maken. Pal onder de doopsgezinde preekstoel staat een grote zwarte concertvleugel. Er achter zit pianist Hakon Austbo, er schuin boven hangen twee microfoons. Austbo, een Noorse maar al vele jaren in Nederland wonende musicus, neemt pianowerken van Satie op. De 'Gnossiennes', 'Gymnopédies' en andere parels uit diens oeuvre liggen over een paar maanden tussen de shampoo en het bleekwater. Want het is de firma Kruidvat, die zich binnenkort ontfermt over deze productie van Joan Records. Die superdrogist haalt de muziekliefhebbers zeker niet het vel over de oren. De twee Satie-cd's zullen waarschijnlijk fl. 6,95 kosten. Reken maar dat ze de deur uit vliegen in Nederland en België, waar zich respectievelijk 474 en 77 Krui dvat-vestigingen bevinden. De cd-producer van het in Leeuwarden gevestigde Joan Records kent het klappen van de zweep. Hij studeerde piano aan het Utrechts Conservatorium, waar Austbo zijn leraar was. Maar hij voelde zich sterk aangetrokken tot de cd- branche. Hij kwam al vroeg in het budget-circuit terecht.,,Bij de grote cd-labels kunnen ze mijn bloed wel drinken", zegt Pieter van Winkel. „Marktbederf vinden ze het. Wat ik niet voor denigrerende opmerkingen over me heen heb gekregen." In een eetcafé naast de Doopsgezinde Kerk legt Van Winkel uit hoe het in zijn business toegaat. „Kruidvat is als distributeur voor cd's werkelijk ideaal. Elke stad en elk dorp in Nederland heeft één of meer Kruid vat-winkels. Het idee achter die cd's is: beperking. Iets wordt in het krantje aangeboden en dan is het vrijwel altijd na een paar dagen uitverkocht. Je hoeft niet te kiezen, je hoeft niet na te denken. Je koopt het of je koopt het niet.". Wie een dergelijke benadering van Mozart en Beethoven wat triviaal vindt kan op een gepeperde reactie van Pieter van Winkel rekenen. „Wij richten ons op die grote meerderheid, die best naar klassieke muziek wil luisteren, maar die er volstrekt niets over weet. Veel mensen durven in een cd-winkel niet naar klassiek te vragen. Want dan komt er zo'n meneer of mevrouw, die zegt: Wat zoekt u?'. De meesten weten niet wat ze zoeken, die voelen zich ongemakkelijk. Als ze nu de ervaring hebben, dat ze bij Kruidvat vaak iets moois vinden, dan heb je hun vertrouwen gewonnen. Dat is waar het om gaat: vertrouwen." Van Winkel werkt nu een paar jaar met Kruidvat samen. „We begonnen bescheiden. Maar inmiddels hebben we omvangrijke dozen geproduceerd. Beethoven op veertig cd's was een enorm succes. En Barenboim in de pianoconcerten van Mozart op tien cd's. De Matthauspassion is ook niet aan te slepen. Elk jaar brengen we een andere opname van dat werk.. Veel mensen verzamelen die. Een oplage van twintig- a dertigduizend stuks is heel normaal. Daardoor kan het voor die prijs. Het is dubbeltjeswerk. Maar het zijn wel heel veel dubbeltjes." Dat laatste wordt vanuit het Kruidvat-hoofdkantoor in Renswoude bevestigd door Paul Broersen, commercieel directeur van Kruidvat. „Wij verkopen niets waaraan wij niet verdienen. Maar het gaat hier niet om een gigantische marge." Broersen meent, dat die cd's 'een stukje verrassing' in zijn winkels brengen. Uitgangspunt is in elk geval 'mooie muziek en een uitstekende opname'. „We rommelen niet", zegt hij. De Beethoven-box zette Broersen en Van Winkel aan het denken. Volgend jaar is Bach- jaar. De componist overleed 250 jaar geleden. Waarom geen omvangrijke Bach-editie? „De tijd van 'the best ofis voorbij", zegt Van Winkel. „Ik merk, dat veel mensen dol zijn op complete uitgaven. Ook al beluisteren ze niet alles meteen en zelfs al vinden ze niet alles mooi, toch geeft zo'n flinke doos een prettig gevoel. Je hebt het toch maar allemaal. Je hoeft niet verder te zoeken." De concurrenten Teldec en Hanssier, die ook allebei aan een omvangrijke Bach-editie zijn begonnen, zijn er niet blij mee: Kruidvat brengt voor bij elkaar 430 gulden een vrijwel complete Bach op 155 cd's, verdeeld over twintig boxen, die verspreid over anderhalf jaar verschijnen. De eerste doos wordt in september a.s. in de winkels verwacht. Nederlandse musici doen in groten getale mee. De bekende clavecinist Bob van Asperen is er bij De circa tweehonderd geestelijke cantates worden uitgevoerd door het Holland Boys Choir in Elburg. Op ongeveer de helft van de cd's staan eigen opnamen van Joan Records. De andere bevatten producties in licentie. Dat laatste gebeurt trouwens wel vaker. In opdracht van Kruidvat wordt wel veel kamermuziek vastgelegd, maar orkestopnamen zijn te duur. Die worden overgenomen van andere labels, die er niets meer mee doen. Daartoe heeft Joan Records een omvangrijk netwerk opgebouwd. Joan Records en Kruidvat richten zich (uiteraard) op een doorsnee-smaak. Maar, zo is de gedachte, als de mensen je vertrouwen kan je ze ook een beetje opvoeden. Van Winkel foto Martin Hollering denkt bij voorbeeld aan de pianowerken van Debussy. Niet een paar, maar de hele stapel. „Ik ben vaak verbaasd over wat je kunt verkopen als je de juiste aanpak weet te vinden. Religieuze koormuziek bij voorbeeld. We hadden er stapels van. Ik zou ze niet graag allemaal achter elkaar beluisteren. Maar ze vlogen weg." Niet alleen aan de koper wordt gedacht, ook aan de vertolker. Een opmerkelijk initiatief was de doos met dertien cd's, gewijd aan Chopin. Een groot aantal Nederlandse pianisten werkte er aan mee, onder wie Folke Nauta, Frank van de Laar, Fred Oldenburg, Bart van Oort, Martijn van den Hoek en ook Pieter van Winkel zelf. Austbo, die opnamen maakte voor diverse labels, heeft wel bedongen, dat Joan Records zijn Satie-cd's ook in de vakhandel zal verspreiden. En internationaal. Dat wordt trouwens vaak gedaan met producties, nadat die het Kruidvat-traject achter de rug hebben. De Noorse pianist werkt aan een veelgeprezen, omvangrijke Messiaen-cyclus voor het over de hele wereld bekende budget-label Naxos. „Inhet begin", zegt hij, „werder nogal neergekeken op Naxos. Daar kon je als fatsoenlijk musicus niet mee samenwerken. Maar dat is nu wel anders. En bij de cd's van Kruidvat zie je hetzelfde gebeuren." Commercieel directeur Paul 'Broersen: „Vaak krijg je de discussie: moeten dit soort zaken nu door een drogisterij worden verkocht? Ik denk: het is een kwestie van gewenning. Nog niet zo lang geleden werden luiers hoofdzakelijk in de supermarkt verkocht, niet bij de drogist. Toen kwamen wij er mee. En nu verkopen wij de meeste luiers. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt." Aad van derVen Publieksfavoriet Jakob Katz- nelson is er bij, evenals rou tinier Vitaly Samoshko. Het af gelopen weekeinde werd bekendgemaakt, wie tot de fi nale van het Koningin Elisabeth Concours in Brussel zijn door gedrongen. Twaalf pianisten treden volgende week in het Pa leis voor Schone Kunsten op met het Nationaal Orkest van België onder leiding van Mare Soustrot, van 24 tot en met 29 mei. Elke avond spelen twee fi nalisten. Verplicht is daarbij een nu nog onbekend, onuitge geven werk, dat de pianisten de ze week in volstrekte afzonde ring instuderen. Opmerkelijk is, dat niet minder dan vier finalis ten een concert van Chopin heb ben gekozen. En er staat zelfs een concert van Mozart (KV 450 op het programma. De Israëli sche Shai Wosner (22) durft het aan deze muziek te spelen, die over het algemeen voor con coursen minder geschikt wordt geacht. Maar op de slotavond kan het toch nog even wild toe gaan. Dan wordt twee keer Rachmaninov gespeeld. Er is deze keer geen nationali teit, die overheerst. Vier Russen en vier Aziaten zijn er bij, ter wijl verder Duitsland, Italië, Oostenrijk en Israël in de finale vertegenwoordigd zijn. Opmer kelijk is wel, dat zich onder de twaalf finalisten slechts twee vrouwen bevinden. Vooral van de Rus Samoshko (25) wordt veel verwacht. Hij bereikte al in heel wat concoursen de finale. Maar ook de Italiaan Roberto Cominati heeft veel ervaring. Zo won hij enkele jaren geleden in zijn geboorteland het zware Busoni-concours. En Esther Budjardjo maakte vorig jaar haar collega's jaloers door het William Kapell Concours in de Verenigde Staten te winnen. Maar het is best mogelijk, dat de jongste finalisten aan de top eindigen. Het publiek heeft Ja cob Katznelson (23, Rusland) en Gottlieb Wallisch (20, Oosten rijk) al in de armen gesloten. In de nacht van 29 op 30 mei, wan neer de internationale jury haar oordeel velt, weten we meer. GPD Een opvallend Nederlandse naam op een Hongaars la bel: Léon Berben. Hij blijkt af komstig uit Heerlen, studeerde in Amsterdam en Den Haag (bij onder anderen Gustav Leonardt en Ton Koopman) en heeft daar de Hongaarse fluitist Benedek Csalog ontmoet. Inmiddels vor men beide musici een duo dat - te oordelen naar de uitvoerin gen op deze cd - op spontane en authentieke wijze barokmuziek uitvoert. De enorme virtuoze kwaliteiten van de fluitist komen optimaal tot hun recht in de snelle delen van deze oorspronkelijk voor viool geschreven composities, die lichtvoetig en gracieus wor den uitgevoerd. In het rubato- spel van de rijkversierde lang zame delen - de musicus cd gebruikt de uitgeschreven ver sieringen uit de eerste Amster damse uitgave - heeft zijn aan pak soms iets pronkzieks en gekunstelds, alsof Csalog wil beklemtonen: hoor mij eens vrij fluit spelen. Léon Berben is een volgzaam begeleider die zijn ondergeschikte rol dienstbaar invult en af en toe, als de muziek dat toestaat, laat horen over grote virtuoze vaardigheden te beschikken. Ik vind alleen zijn instrument - een Hongaarse ko pie van een zeventiende-eeuwse Giusti - nogal metaalachtig klinken. Dat laat zeker in de ar peggio-akkoordbegeleidingen een schrale indruk achter. Jos Frusch Zes soriates opus 5 nr.'s 1-6 van Co- relli; Benedek Csalog, traverso en Léon Berben, klavecimbel; Hunga- roton classic HCD 31807. Het zijn onstuimige composi ties, de twee strijkkwartet ten die Felix Mendelssohn op 18- respectievelijk 20-jarige leeftijd geschreven heeft. Jeugdwerken van een vroegrij pe componist die zijn grote voorbeeld Beethoven op het ge bied van motiefbehandeling, melodische inventiviteit en dra matische kracht opvallend dicht benadert. De zorgvuldige, doordringende en bewogen manier waarop het Juilliard Quartet de beide wer ken uitvoert, maakt duidelijk dat de Amerikaanse musici zich bewust zijn van de diepgang van deze zeer persoonlijke en opval lend volwassene muziek. Hier is niet alleen sprake van f ij nzinnig uitgevoerde lyrische ontboeze mingen, hier spelen ook verdie ping, emotionaliteit en drama tiek een belangrijke rol. Lichtheid en doorzichtigheid naast intensivering, klank schoonheid naast expressivi teit. Het geheel maakt een ontspan nen indruk door de onbezorgde musiceertrant van het ensemble die echter nooit in oppervlak kigheid uitmondt. Er zit balans in deze uitvoerin gen op velerlei gebied en het en- semblespel van het kwartet is onberispelijk. Dat alles levert ontroerend mooie momenten op die lang in het geheugen blijven hangen. Jos Frusch Strijkkwartet nr. 1 in Es en Strijk kwartet nr. 2 in a - Felix Mendels sohn; Juilliard String Quartet; Sony Classical SK 60579. De jonge Dejan Lazic doet op zijn jongste cd 'Mozart, Re trospection' een greep uit het rijke pianorepertoire van Mo- zart. Niet bijster origineel mis schien en wellicht ook niet ver standig, want er liggen al zoveel opnamen van dat werk, ge speeld door collega's met een in drukwekkende reputatie. Maar Channel Records gaf hem de kans, met een gevarieerde opzet die hem van de meeste pianisten onderscheidt. Lazic werd geboren in 1977 te Zagreb waar hij al jong klarinet en piano ging studeren en aller lei prijzen won. Beide talenten combineerde hij op zijn cd-de- buut met de Solisten van Zagreb in 1991, toen hij soleerde in zo wel Mozarts klarinetconcert als in het pianoconcert KV 449. Lazic blijkt op deze nieuwe cd vol Mozart al redelijk te zijn ge rijpt, maar mist in de sonates KV 330en283nog net dat beetj e diepgang en raffinement om de luisteraar echt op het puntje van de stoel te krijgen. Aan de ande re kant klinken die stukken wel jong en zonder te veel mis plaatste opsmuk. Het lukt hem bovendien de piano in die stuk ken te laten zingen. Een stijlechte aanpak, waarmee hij aan de hand van deze keuze uit Mozarts diverse perioden, heel goed de ontwikkeling van het klavier in diens tijd laat horen en de daarmee verande rende manier van spelen. De Fantasia en Fugue KV 394 zijn daarom wat aan de droge kant, maar het is mooi dat die weer eens zijn opgenomen. De Fata- sia en KV 379, de variaties KV 573 en de menuetten KV 355 en KV 1 hebben in die klare aanpak daarentegen iets aangenaam authentieks. Flans Visser 'Mozart, Retrospection'. Pianower ken van Mozart. Dejan Lazic, Chan nel Classics, CCS 13398. Trijntje Oosterhuis maakte tijdens het North Sea Jazz Festival haar debuut in de jazzscene. foto Kees Groenenboom Ook de vierentwintigste editie van het North Sea Jazz Festival (9,10 en 11 juli, Congresgebouw Den Haag) kent weer veel grote jazznamen, veelbelovende nieuwelin gen en populaire muzikanten die tegen de jazz aanhangen. Die laatste groep artiesten is nodig om de pure jazz op het festival te kunnen bekostigen. De organisatie van North Sea doet daar niet geheimzinnig over: als grote publiekstrekkers worden nu al de namen genoemd van Elvis Costello, Bryan Ferry, Incognito, Al Jarreau, B B King, Wil son Pickett, Youssou N'Dour, Oleta Adams en Ladysmith Black Mambazo. Nieuwe en min of meer experimentele jazz is mede daardoor mogelijk: de nieuwste Franse impromuziek, de jonge jazz van het Californië van nu, de verbindingen naar de klezmer en een overzicht van de jazz-ont- wikkeling in Zuid-Afrika. Jonge muzikan ten die het gemaakt hebben krijgen extra aandacht: op de vrijdagavond spelen in de zelfde zaal achtereenvolgens Joshua Red man, Roy Hargrove, Eric Vloeimans, Bran- ford Marsalis en Nicholas Payton. Een thema-avond is er ook in een zaal met ach tereenvolgende optredens van vier oude slagwerkgroten: Max Roach, Louie Bellson, El vin Jones en Al Foster. Daar tegenover staat weer een fiks aantal optredens van bij een breed publiek populaire fusion-muzi- kanten: Pat Metheny, Dave Weckle, Tuck &Patti, John Scofield en Steps Ahead. North Sea Jazz breidt uit van vijftien naar zestien podia. Tijdens de drie dagen treden Al Jarreau is een van de grote publiektrekkers van het North Sea Jazz Festival, foto Phil Nijhuis 170 groepen op. Ongeveer eenderde daar van is Nederlands. Bijzonder is dat de Ne derlanders Eric Vloeimans (trompet) en Jo ris Teepe (bas) ieder als leider optreden van bands die voor het grootste deel uit Ameri kaanse topmuzikanten bestaan. Een deel van de concerten is via radio en tv te volgen. North Sea Jazz liet het nieuwe festivalpro gramma gisteren tijdens een bijzonder rom melige bijeenkomst in Den Haag bekend maken door Jules Deelder. Diens humor was na tien minuten uitgewerkt, maar hij nam ruim een half uur voor zijn presentatie. Zijn uiterst persoonlijke en eenzijdige voorkeu ren (eigenlijk kan alleen de saxofoon er mee door en Nederlandse jazz kan volgens hem eenvoudig niet bestaan) joeg veel muzikan ten de zaal uit. Het solotoneelstuk 'Angel Eyes' over Chet Baker, op tekst van Deelder en gespeeld door John Buijsman, heeft ove rigens ook een plaatsje gekregen in het festi val. Enkele Nederlandse Edison-genomineer- den kwamen mede door Deelders provocaties niet meer aan spelen toe, toen aan het eind van de ruim twee uur durende bijeenkomst de aandacht toch al danig naar de bar verschoven was. Eric Vloeimans en Benjamin Herman deden nog een korte po ging, maar Yuri Honing en Henk Meutgeert lieten zich niet horen. De bijzondere Amerikaanse j azzvioliste Re- gina Carter was er nog wel in geslaagd de al half leeggestroomde zaal te boeien met haar geheel nieuwe, virtuoze en zeer muzikale spel. De internationale Edison-jazzgenomineer- den zijn Miles Davis, Dave Douglas, Tuck Patti en Kenny Wheeler. De Edison Jazz Oeuvreprijs '99 is voor pianist Herbie Han cock, die dertig jaar in het vak zit. Op North Sea zal hij ter gelegenheid daarvan optre den met de Nederlandse zangeres Trijntje Oosterhuis, die daarmee serieus haar de buut maakt in de jazz. Peter van Eijkelenburg vrijdag 21 mei 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 14