Tranen voor Rembrandt kunst cultuur 1. Hollandse meester in film en boek Frank Lloyd Wright ontmoet Berlage 12 13 14 15 11 Overzicht van 350 jaar joodse schrijvers in de Nederlandse literatuur Ferdinand Bordewijk vond vooral karakter in Den Haag Klassieke cd's verstopt tussen shampoo en bleekwater Marcel Musters is verknocht aan het kleine toneel Het is 1649 als Hendrickje Stoffels, dan twintig jaar, het verstikkende plattelandsleven in Winterswij k achter zich laat om als meid te gaan werken in het huis van Rembrandt van Rijn aan de Breestraat in Amsterdam. De weduwnaar Rembrandt werkt en woont er met zijn zoon Titus en aanvankelijk runt Hendrickje het huishouden samen met de rijpere Geertje Diucx. Hendrickje gaat poseren voor de meester en al gauw wordt zij zijn minnares. Hun liefdesband is sterk, maar wordt door de jaren heen danig op de proef gesteld. Allereerst door Geertje Dircx, die spoorslags vertrekt en de kunstenaar uit jaloezie een proces wegens het verbreken van de huwelijksbelofte aandoet. Hendrickje raakt zwanger, maar Rembrandt kan niet met haar trouwenHij kan de belofte aan zijn in 1640 overleden echtgenote Saskia niet verbreken. Die bepaalde in haar testament dat Rembrandt dan de helft van him bezit aan de weeskamer zou moeten schenken, ten gunste van hun zoon Titus. Al gauw wordt de zwangere Hendrickje streng veroordeeld door de kerk en nagewezen door het volk. Ongunstig gestemde regenten hebben het eveneens voorzien op het in zonde levende kunstenaarspaar. In hoge en lage kringen wordt minachtend aan haar gerefereerd als 'de hoer van Rembrandt'. Hendrickje weerstaat die afkeer trots, gedreven door haar diepe liefde voor Rembrandt. „Ze speelde het klaar om overeind te blijven", zegt Matton. „Alles wat haar overkwam was oneerlijk en daarom vind ik haar erg ontroerend en moedig. Ik hou erg van Rembrandts portretten van haar. Ze aanbad hem, hij was de man van haar leven. Die schilderijen zijn de beste bewijzen die we hebben van haar innemende persoonlijkheid: ze is niet alleen erg mooi, maar heeft een In de nieuwe Rembrandt-film speelt Johanna ter Steege een hoofdrol als Saskia, de vrouw van de schilder. Vlnr: Saskia zoals Rembrandt haar schil derde, Johanna ter Steege poseert als Saskia, het nieuwe schilderij van Saskia-Johanna. embrandt, dank je, ik heb het je niet genoeg gezegd. Nooit heb ik bij jou van een ander leven gedroomd. Het is begonnen in jouw armen. Ik ben tot leven gekomen in jouw ogen, veertien jaar geleden in de Breestraat.' Op haar sterfbed verwoordt Hendrickje Stoffels aldus haar liefde voor Rembrandt van Rijn. Wie hun verhouding anno 1999 op deze poëtische manier op papier zet, moet zich wel diep verwant voelen met het paar dat bijna drieënhalve eeuw geleden leefde. De Franse schrijfster Sylvie Matton beaamt die devotie volmondig. „Vier jaar lang heb ik met Rembrandt geleefd." uitgesproken diepgaand karakter." Matton hoopte aanvankelijk via Hendrickje dingen die dicht bij haar zelf lagen aan het papier toe te vertrouwen. Het pakte andersom uit. „Ik werd volledig door haar meegezogen. Misschien heb ik haar leven geleefd in een vorig bestaan." Matton gaf zich over aan haar personage en, zo doet de schrijfster geloven, het verhaal schreef zich min of meer vanzelf. Trots is zij alleen op de kennis die zij wist te vergaren van de pest, die in die dagen verwoestend rondwaarde in de Amsterdamse straten. Vol vuur beschrijft zij tot in de kleinste details de wondermiddeltjes in potten, kruiden tussen de keukenvloertegels en taUoze bijgelovigheden waarmee Hendrickje de gevreesde plaag ver van haar dierbaren probeerde te houden. Uiteindelijk bezwijkt zij zelf aan de ziekte. De roman eindigt op Hendrickjes sterfbed, waar zij haar zegeningen telt met de Sylvie Matton schreef een roman over het leven van Hendrickje Stoffels, Rembrandts minnares, en legt momenteel samen met haar echtgenoot, de schilder en cineast Charles Matton, de laatste hand aan de Franstalige speelfilm Rembrandt van Rijn. foto Phil Nijhuis Samen met haar echtgenoot, de schilder en cineast Charles Matton, legt de schrijfster momenteel de laatste hand aan de Franstalige speelfilm Rembrandt van Rijn, die in september uitkomt. Bij hun zoektocht naar de details uit het leven van de Hollandse meester uit de Gouden eeuw stuitte het echtpaar onvermijdelijk op Hendrickje Stoffels, Rembrandts minnares. Sylvie Matton raakte geïntrigeerd door het plattelandsmeisje en die fascinatie verwoordt zij onverbloemd in haar boek Ik, Hendrickje Stoffels - Het leven van de minnares van Rembrandt. kunstenaar die zij adoreerde. De roman van Sylvie Matton leest als een liefdesdrama, met intieme details tot in de bedstee. Zoals een sprookje betaamt zijn er ook schurken, vooral verpersoonlijkt door de welgestelde 'huisvriend' Jan Six en chirurgijn Nicolaes Tulp. Als Rembrandt op het randje van zijn faillissement balanceert en schuldeisers hem dicht op de huid zitten, is de zogenaamde vriend Six slechts bereid hem duizend gulden te lenen. Na Hendrickjes veroordeling door de kerk laat hij zich helemaal niet meer zien in het atelier aan de Breestraat. Volgens Matton zit Tulp, later Amsterdams regent, achter de verkettering van Hendrickje. Hun slechte inborst culmineert in de veiling van Rembrandts bezit. Six en Tulp bekokstoven dat zijn inboedel en kunstverzameling voor een bedrag acht keer onder de werkelijke waarde van de hand gaan, tekent Matton verontwaardigd op. „Historisch onderzoek leert dat de samenleving door de eeuwen heen niet veel verandert. Het zullen altijd dezelfde mensen zijn die de macht en het geld in handen hebben. Maar er zal ook altijd een Rembrandt zijn." Die opvatting is ook in de film verweven, als een soort spiegel voor de mensheid. Volgens Matton is Rembrandt van Rijn - met in de titelrol Klaus Maria Brandauer, Johanna ter Steege als Saskia en Romane Bohringer als Hendrickje - niet louter een historisch document. „Ik moet er nog steeds bij huilen, terwijl ik onderhand elk detail van elke scène ken." De scenarioschrijfster wordt het meest geraakt door de veiling van Rembrandts inboedel. „Titus koopt de spiegel, waarvoor zijn vader zichzelf portretteerde, voor het oog van de vijandige regenten en schuldeisers. Terwijl hij door het middenpad loopt, breekt het dierbare familiestuk in duizend stukken. In werkelijkheid echter breekt de spiegel buiten het veilinghuis, twee bruggen verder. Wij meenden ons dat soort kleine vrijheden te kunnen permitteren in de film." Volgens Matton zullen die minieme details alleen de echte Rembrandt-kenners opvallen. „Rembrandt zelf had het vast niet erg gevonden." Sommige mensen vragen het Franse echtpaar verwonderd hoe het mogelijk is dat juist zij zich hebben gestort op het leven van onze beroemdste HoHandse meester. „Ik vind dat niet gek, voor mij is Rembrandt universeel", pareert Matton. „Ik stel dan de wedervraag: waarom hebben jullie het zelf nooit gedaan?" Matton verbaast zich in hoge mate over de kennis van de kunstenaar in eigen land. „Ik dacht dat Nederlanders alles wisten van het leven van Rembrandt, dat iedereen dat leerde op de lagere school. Jullie hebben koektrommels met 'De Nachtwacht' of 'De anatomische les' erop, maar het leven van Rembrandt is, op een paar belangrijke details na. ook in Nederland vrij onbekend." Berrit de Lange De film Rembrandt van Rijn komt in september in roulatie. Sylvie Matton: Ik, Hendrickje Stof fels - Het leven van de minnares van Rembrandt - Uitgeverij Arena, f 39,90. Het Guggenheim Museum in New York. naar Wrights aanpak heeft gekeken. Wrights credo was dat van de organische ar chitectuur. Bouwkunst moest volgens hem voortvloeien uit de natuur en in vorm en materiaal aansluiten bij de natuurlijke om geving. Hij bracht zijn principes in het eer ste decennium van deze eeuw in praktijkin horizontaal gelijnde 'prairiehuizen' met ver uitspringende, platte daken die 'organisch' in het landschap opgingen. In de loop van zijn lange carrière realiseex'de hij bijna 1000 gebouwen, waaronder mijlpalen in de mo derne architectuurgeschiedenis als de villa Fallingwater (boven een waterval, Bear Run, 1937) en het Solomon R. Guggenheim Museum (New York 1943-1959). Frangoise Ledeboer Expositie: Frank Lloyd Wright meets Berlage -19 juni tot en met 12 september, Beurs van Berlage (Damrak 277, Amsterdam); maquettes, tekenin gen, foto's, meubelen en glas-in-lood-ramen. Ge opend dagelijks, behalve maandag, van 11 tot 17 uur. De Amerikaanse architect en interieur ontwerper Frank Lloyd Wright (1867- 1959) noemde zichzelf zonder blikken of blozen een genie. De tentoonstelling Frank Lloyd Wright meets Berlage in de Beurs van Berlage zal binnenkort laten zien dat Wright nog gelijkhad ook. Zijn reputatie als een van de grootste bouwers uit de eerste helft van de 20ste eeuw is onomstreden en ook Nederlandse architecten waren aan hem schatplichtig. De expositie duurt van 19 juni tot en met 12 september en wordt zijn eerste Nederlandse overzichtstentoonstelling. De Beurs van Berlage haakt daarmee in op het American Adventures Festival, het evenement in de hoofdstad dat van 22 juni tot en met 4 juli geheel aan Amerikaanse cultuuruitingen is gewijd. De presentatie bestaat uit twee gedeelten. Het deel onder de titel 'Frank Lloyd Wright and The Living City' werd samengesteld door David G. De Long, hoogleraar archi tectuurgeschiedenis aan de Universiteit van Pennsylvania en trok als zelfstandige Frank Lloyd Wright (1867-1959), Amerikaans ar chitecten interieurontwerper. expositie eerder tienduizenden bezoekers in Weil am Rhein, Leipzig en Glasgow. 'The Li ving City' verwijst naar Wrights getekende en in lezingen uitgedragen utopie: een idea le stad waarin elke Amerikaan 4000 vier kante meter land ter beschikking heeft. Dr. Timo de Rijk verzorgt de Nederlandse helft, dat aan de hand van oude foto's en meubelen Wrights invloed op zijn Neder landse collega's zal illustreren. In kringen van de Amsterdamse School viel hem tij dens de jaren twintig en dertig zelfs een bij na geëxalteerde bewondering ten deel. Er is nooit sprake geweest van letterlijke navol ging, maar zijn invloed is altijd voelbaar. Dë grote Nederlandse bouwmeester Berlage en Wright hebben elkaar nooit in levenden lijve ontmoet. Na de kennismaking met Wrights werk tij dens een studiereis introdu ceerde Berlage hem in 1911 in ons land als 'den talentvolsten architect van Amerika', maar vond hem wel te ver verwijderd van de Europese traditie staan. De Rijk ontdekte echter een schets van een brug over de Am- stel die laat zien dat ook Berlage goed vrijdag 21 mei 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 11