n Kunstenaars kunnen weinig met Kosovo i$ S n Ilse vindt soul bij John Hiatt ryjn kunst r£j\s cultuur Wereld is met kunst niet te veranderen 13 unst hoort de maatschappij een spiegel voor te houden. En dat doet de kunst dan ook: over de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog, over de leegheid van onze consumptiemaatschappij over de man-vrouw relatie, over alles wat ons mensen maar kan bezighouden. Alles? Waar blijven de kunstwerken over 'onze' oorlog met de Serviërs? Schrijfster Manon Uphoff (34): „De achtergrond van de kritiek dat het nu zo stil blijft m de wereld van de kunst is dat men wil dat we het voortouw nemen. „Maar waarom dan? We hebben immers al journalisten en politieke commentatoren die hun werk naar behoren doen. De mening van mensen die er zijn geweest, van ooggetuigen, hebben op dit moment meer waarde dan de meninkjes van willekeurig welke' kunstenaar ook." „Pas over een aantal jaren neemt de schrijver stelling", denkt Uphoff. „Ik zou me bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat ik een figuur als de extreme Servische nationalist Arkan zou beschrijven in een boek of verhaal. Dergelijke individuen in een oorlog, die zich te paard en in klederdracht presenteren, zich aan gruwelijkheden te buiten gaan om zichzelf een identiteit te geven, die boeien me enorm. In een dergelijk verhaal kun je als schrijver eventueel ook je mening laten doorklinken." Collega-schrijver Joost Zwagerman (36) is het met Uphoff eens:, „Er wordt vaak geroepen dat schrijvers niet maatschappelijk betrokken zijn. Waar blijven de schrijvers, las ik laatst. Onzin natuurlijk. Je kan net zo goed roepen 'waar blijven de loodgieters'? Ik zie schrijvers niet als goeroes of culturele leiders. Ik zou dan ook niet weten waarom Anna Enquist opeens haar mening zou moeten ventileren over de Kosovo-crisis. Het schrijven van een roman is een arbeidsintensief en langdurig proces. Ik voel me niet geroepen om snel een roman te gaan schrijven over actuele zaken. Zeker niet vanuit nobele bedoelingen, want nobele bedoelingen leveren zelden iets goeds op." „Nee. Ik ga door deze gebeurtenissen niet ineens heel anders schilderen", reageert Armando (69), schilder, maar ook actief als beeldhouwer, auteur (literair en journa listiek), acteur en muzikant. Armando groeide tijdens de Tweede Wereldoorlog op, nabij het kamp Amersfoort. „Kosovo was indirect al in mijn schilderijen aanwezig. Het gebeurt. Ik wist het al. Het verbaast me niets. Zou ik nu heel letterlijk van Kosovo gaan schilderen dan is dat zoiets als waarschuwen voor de zee dat-ie nat is. Het is er altijd. Het is de tragiek van de gebeurtenissen \.i - i r*-r ifc. I Schrijfster Manon Uphoff: „Pas over een aantal jaren neemt de schrijver stelling." foto Marco Hofsté Cabaretier Jeroen van Merwijk: „Sinds Kosovo is Een Oorlog Tege lijk duidelijk een ander lied gewor den." foto Wim Huibers die zich herhalen, al vanaf de oudheid, de Grieken. En het is onontkoombaar. Kosovo staat voor mij niet op zich, is geen andere oorlog dan die er al was. Kosovo was er al, ook in mijn schilderijen." „Bij de Vietnamoorlog, in de jaren zestig, lag het voor mijn generatie kunstenaars anders", zegt componist, muzieksocioloog en -filosoof Konrad Boehmer (57). „Vóór die tijd waren we allemaal onnozele kinderen. We leefden met het idee dat de Amerikanen onze vrijheid hadden gebracht en nieuwe vormen van beschaving en plezier. Maar dat de Amerikanen in staat bleken tot gruweldaden en misdaden die alleen maar zijn te vergelijken met wat Hitier heeft gedaandat was voor ons toen een existentiële schok. De tegenwoordige jonge kunstenaars zijn niet onnozel meer. Ze zijn met de oorlog opgegroeid. Zet maar het nieuws aan, er staat iedere dag iets in de fik. Oorlog is een alledaagse gebeurtenis geworden".„Deze oorlog is een toneelstuk heel dicht bij huis, maar het zijn niet onze ouders of onze kinderen die vermoord worden. Het zijn ook geen joden die naar Auschwitz worden gedeporteerd. Dat was een zaak die het leven van kunstenaars destijds rechtstreeks raakte. Maar het heeft geen enkele zin als ik vanavond een mooi lied componeer voor al die arme mensen die uit Kosovo zijn verdreven. Dan is een schijngebaar". Cabaretier Jeroen van Merwijk (43) zong voor de oorlog om Kosovov al het lied Eén Oorlog Tegelijk: De Koerden mogen oorlog voeren tot aan 16 maart Daarna veegt China tot aan juni Tibet van de kaart. „Sinds Kosovo is Eén Oorlog Tegelijk heel duidelijk een ander lied geworden", zegt Van Merwijk, „Tot mijn verbazing wordt er nu méér gelachen. Misschien heeft dat te maken met het feit dat het Armando: „Nee, ik ga door deze gebeurtenissen niet ineens anders schilde ren." foto Jaap de Boer nu net lijkt alsof er maar één oorlog aan de gang is. Sierra Leone, Hutu's, Tutsi's, Tibet, Somalië, Koerden, daar hoor je niets meer over. Blijkbaar is het overal ineens rustig sinds ze in Kosovo aan het vechten zijn. Dat is opvallend. Daar zou je als cabaretier iets mee kunnen doen. Maar alleen als je iets te melden hebt." „Ieder weldenkend mens is tegen oorlog. Dat maakt het standpunt dat vechten verkeerd is nogal obligaat. Daarom moet je proberen er naast te gaan staan. Een tegengeluid laten horen. Waarom is een oorlog die 600 kilometer verderop woedt blijkbaar interessanter dan een bloedbad op een ander continent? Op hoeveel kilometer ligt die grens? En wat is bepalend voor de nieuwswaarde?" De Britse musicus, multimedia kunstenaar en platenproducer Brian Eno (51) is de hoofdgast op het komende Holland Festival. Op dit moment werkt hij in Dublin aan het nieuwe album van U2. Hi] zegt: „Ons werk hier wordt beslist beïnvloed door de situatie in Kosovo. Het heeft effect op de atmosfeer in de studio. Gisteravond begonnen we bijvoorbeeld met een nieuwe song en plotseling realiseerden we ons dat we over vluchtelingen aan het schrijven waren. Over mensen die ontworteld zijn. Geen plek hebben om naar terug te gaan." „Een van de sleutelregels in de song was 'Everything you don't leave behind'. Over het handjevol dingen dat je maar mee kunt nemen. Dus wat je op tv ziet en in de krant leest kleurt de werkatmosfeer en die sijpelt wel degelijk door in de muziek." Ivo van Hove (39) is directeur van Het Zuidelijk Toneel, daarnaast is hij artistiek verantwoordelijk voor het Holland Festival. Geweld is een weerkerend thema in Van Hove's voorstellingen. De bewerkte versie van 'Romeo en Julia' is daar het meest recente voorbeeld van. „Onze geschiedenis is vergeven van oorlogen. Denk dus niet dat je met kunst de wereld zo kunt veranderen dat er nooit meer oorlog komt. Kunst kan hooguit een uitlaatklep zijn voor al die agressiviteit die in elk van ons huist. We kunnen die agressie zo op een ongevaarlijke manier uitzweten. Ik beschouw het theater als een vorm van zuivering." „Het is aan de politiek om op een rationele manier te voorkomen dat geweld escaleert en tot een uitwas wordt. Het gaat fout wanneer de politiek zich ook met irrationele kwesties inlaat, zoals je dat nu meer en meer ziet gebeuren. Dat leidt tot extreem rechtse of linkse partijen. Mijn voorstelling 'Caligula' ging over de teloorgang van de redelijkheid, die met een haast mathematische wetmatigheid tot moord en wreedheid moest leiden." „Of Milosevic valt te vergelijken met Caligula? Ik worstel met een standpunt over deze oorlog. De berichtgeving is vrij eenzijdig. We weten bijna niks van Milosevic. Waarom kunnen ze hem niet gewoon liquideren? Wat zijn de achterliggende bedoelingen van de NAVO? Daar kunnen we alleen maar naar gissen. Een andere vraag die me bezighoudt is: waarom maken we ons pas druk om deze oorlog en niet om die in de Afrikaanse landen van bijvoorbeeld de afgelopen tien jaar? Met net zulke gruwelijke gevolgen. Mij als Vlaming beroerde de oorlog in Rwanda, dat vroeger bij België hoorde, heel erg." Het laatste woord is aan Jan Wolkers (73), schrijver en beeldhouwer met een imposant oeuvre, dat deels zijn ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog reflecteert. „Ik word tien keer per dag gebeld over datzelfde onderwerp, ik word er ziek van. De kunst moet zich er helemaal niet mee bemoeien. Dat is mijn mening. Goedemiddag." GPD Ilse DeLange: „We willen meer dan John Hiatt imiteren." foto Duncan Wijting Ilse DeLange uit Almelo boert goed met de cd World of hurt en wil best laten zien dat ze meer is dan een succesrijke country- zangeres. Daarvoor krijgt ze de ze maand uitgebreid de kans. In het kader van de Marlboro Flashbacks stort Ilse DeLange zich niet op Emmylou Harris, Hank Williams of Johnny Cash. Nee, ze blikt tijdens acht optre dens terug op het repertoire van de Amerikaanse singer/song writer John Hiatt. En dat was deze week in Utrecht tijdens de eerste avond van die serie vol gens DeLange 'spannend, maar wel helemaal te gek! „Hoezo? We hebben onze eigen producties en concerten en dan komt deze serie Marlboro Flashbacks er tussen door. We wilden dit heel graag doen, maar je hebt toch door alle be zigheden een beetje weinig tijd om de nummers in te studeren. Toch ging het naar mijn idee in Utrecht hartstikke goed. Het geeft een extra spanning omdat de liedjes voor mij allemaal nieuw zijn. Bovendien brengen we de liedjes ook anders dan John Hiatt zelf. Wij zijn andere mensen met andere gevoelens. Wij geven onze eigen invulling aan het materiaal, want we wil len niet alleen maar John Hiatt imiteren." „Natuurlijk nemen we dingen van Hiatt over als ze goed klin ken. Maar als we het idee heb ben dat onze eigen invulling een nummer een bepaalde meer waarde geeft, dan gaan we daar voor. In sommige nummers la ten we dingen weg. In 'Angel ey es' zit bijvoorbeeld een brug, maar daar hebben we een ge woon couplet gezet. Af en toe is het net alsof één compositie van Hiatt bestaat uit twee liedjes. Soms denk je: waar komt dit stuk lied vandaan? Dat vonden wij niet altijd even mooi. Vooral als je 'Have a little faith in me' speelt, zie je de herkenning bij de mensen. Want niet iedereen in het publiek kent John Hiatt." Ilse DeLange zelf kent John Hi att ook nog niet zo erg lang goed. Het besluit om Hiatt te coveren is afkomstig van de vrouw van de gitarist in haar band. „Zij kwam ermee en toen hebben wij dat in de groep gegooid. En ja, we stonden er meteen positief tegenover. Ik kende eigenlijk al leen Hiatts bekendere num mers, en dan vooral de hit 'Have a little faith in me'. Dat vond ik helemaal te gek. Ik had zoiets van: daar wil ik wel wat meer van horen. De jongens van mijn band kenden Hiatt veel beter, maar ik was zodanig weg van zijn liedjes dat ik dacht: het kan wel eens heel mooi worden." Het bijzondere van John Hiatt is dat hij volgens DeLange een ge weldige zanger is. „Hij kan met zijn stem echt van heel laag naar heel hoog en hij heeft heel veel soul in zich. Bovendien zijn de teksten van Hiatt zeer bijzon der. Hij beschrijft de dingen niet op een alledaagse 'ik hou van jou en ik blijf je trouw'-manier. Het is niet allemaal even sim pel." „Met deze Flashbacks-toer wordt een andere kant van mij belicht. Het laat mijn soul en bluesy kant naar boven komen en veel minder de country-kant. Dat vind ik heel leuk, want het zijn dingen die zeer leven in mij maar nog nooit helemaal tot ui ting zijn gekomen. En toevallig komt dat bij deze liedjes goed tot zijn recht. Ik word nu inder daad in Nederland als een coun- trydiva bestempeld. De mensen moeten waarschi j nl i j k in hokj es denken, want anders snappen ze het niet meer. Maar voor mij is het gewoon muziek. Country heeft ook soul. Ik wil graag mooie muziek maken en dat is muziek die mij raakt en bij mij emoties teweeg brengt. En dan maakt het niet Uit of het pop, soul, country of blues is." „Onze selectie van de nummers van John Hiatt gebeurt eigen lijk puur met de gevoelsmeter. Ais die in één keer uitslaat, kon het nog wel eens wat worden met een nummer. Als een liedje ons niets deed, dan werd het niks, ongeacht of het een be langrijk liedje voor Hiatt was of niet. We hebben ook niet geke ken naar achtergronden van een nummer. We zijn puur voor de muziek gegaan", aldus DeLan ge- „Ik heb een documentaire van John Hiatt gezien waarin hij een beetje lacherig deed over het componeren van liedjes in Nashville. Ik kan mij dat heel goed voorstellen. Want ik heb in Nashville ook in een kamertje gezeten om liedjes te schrijven. En ik vind dat helemaal niks. Ik heb nog een beetje een roman tisch beeld van liedjes schrijven en dat wil ik graag zo houden. In Nashville is liedjes schrijven ge woon een baan. John Hiatt heeft ook inzo'n kamertje gezeten om liedjes te schrijven. Hij woont geloof ik nog steeds in Nashvil le, maar ik ben hem daar niet te gen gekomen." Toen Marlboro kwam met de vraag of DeLange mee wilde werken aan de Flashbacks, had DeLange eerst het idee om Bon nie Raitt te coveren. „Die vrouw vind ik helemaal te gek, maar meteen daarna had ik de ge dachte dat het teveel voor de hand zou liggen. Ik heb het in in terviews al veel over haar ge had. Ik vind het ook wel leuk om met iemand te komen waarmee ik niet onmiddellijk geassoci eerd zou worden, maar wat wel helemaal te gek is. Toen kwam Hiatt naar voren en dat was wel goed zo. Dus hebben we niet verder gekeken." DeLange bewondert Raitt zeer. „Ze is een geweldige slide-gita- riste en een stoer wijf met een strot van heb ik jou daar. En ze heeft mooie liedjes en klasse. Klasse heeft Hiatt ook. Doordat we deze toer doen, heb ik hem pas goed leren kennen. En dan kom je er achter dat hij bijzon der mooie dingen heeft ge maakt. De overeenkomst tussen John Hiatt en mij is dat he alle bei soul hebben. We brengen on ze liedjes met passie. Ze komen bij ons uit de tenen." DeLange vindt de Marlboro Flashbacks een leuk fenomeen. „Je leert bijvoorbeeld iets van de achtergronden van de ge vraagde bands. Ik vind de Flashbacks te gek om te doen, juist omdat je dicht bij mensen staat. Als je als artiest groot bent, dan betekent het niet dat je niet eens een keer in een kleine zaal kunt spelen." Binnenkort staat DeLange voor een immense meute op Pinkpop. Het verschil met de kleine eta blissementen van de Flashbacks is gigantisch. „Bij deze Marl- boro-concerten is de intimiteit groot. De mensen staan maar een halve meter van je af en dat maakt het heel informeel en ge zellig. Bij Pinkpop is de afstand een stuk groter. Je moet probe ren om die zo klein mogelijk te maken. Op het podium probeer ik zoveel mogelijk mijzelf te zijn, maar de ene keer ben je nerveuzer dan een andere keer. De ene dag heb je meer te vertel len dan een andere. Zo werkt het bij mij ook." DeLange rookt zelf niet. „Hoe ik het vind om reclame te maken voor een sigarettenfabrikant? Op die manier ben ik hier niet mee bezig. Absoluut niet. Ik doe dit niet omdat de naam Marl boro er bij zit. Ik doe dit omdat ik de kans krijg om muziek te brengen van iemand die ik zeer waardeer. Ik voel me ook niet moreel bezwaard. Want als ie mand wil roken, moet hij dat zelf weten. Daar heb ik niets mee te maken." René Megens Het album World Of Hurt is inmid dels meer dan 200.000 keer ver kocht. Resterende concerten in het kader van Marlboro Flashbacks 17 mei Bolle, Tilburg; 18 mei Chnique, Maastricht; 19 mei Plaza, Arnhem; 25 mei Bacchus, Leiden; 26 mei Pa- radiso, Amsterdam. vrijdag 14 mei 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 13