De PZC-examenklas vliegt uit Grootjans' reis voert ver Jazzfestival Middelburg weer een beetje groter Spotvogels zoeken de Aardenburgse poëzie Vijftig jaar Zeeuwse meisjes en tanige boeren Uren van de waarheid aangebroken voor de vbo'er zeeland dinsdag 11 mei 1999 12 Scholieren trekken weg na behalen diploma 1900-2000 kunst cultuur Bij SugarMountainTravel: 11 mei 1970 Zo'n 5.500 Zeeuwse scholieren uit het voortgezet onderwijs doen deze maand examen. Het merendeel begint er volgende week maandag aan. In het vbo gebeurde dat gisteren al. De eerste vwo'ers volgen woensdag. Zoals gebruikelijk volgt de PZCde examens van dag tot dag. Dat gebeurt aan de hand van een speciaal geformeerde 'klas' waarin alle schooltypen zijn vertegenwoordigd: vbo, mavo, havo en vwo. Achttien leerlin gen, afkomstig van scholen uit Goes en Terneuzen, Vlissingen en Zierikzee doen er aan mee. Vandaag een eerste kennisma king. door Henk Postma VLISSINGEN - Meer dan 5500 jonge Zeeuwen zwaaien bin nenkort af naar universiteit, ho geschool of middelbare be roepsopleiding. Een goed deel van hen keert deze provincie daarmee de rug toe. Maar eerst moet er nog even eindexamen worden gedaan. Die drempel wordt deze maand geslecht. Volgende week beginnen de examens in het voortgezet on derwijs. De vbo'ers zijn er zelfs al mee bezig. Een klein groepje vwo'ers is er ook wat vroeger bij. Hen wacht woensdag al een examen in één van de kunstzin nige vakken. Voor menig scholier is het eind examen slechts een formaliteit. De gemiddelde schoolcijfers tellen voor de helft mee. En schoolonderzoeken, proefwer ken of praktij ktoetsen hebben vaak al zo'n fraaie cijferlijst op geleverd dat het wel erg gek moet lopen wil het mis gaan. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Vlissingse vwo'er Jort Gemme- ke. Niets lijkt zijn vertrek naar Amsterdam, waar hij natuur kunde gaat studeren, in de weg te staan. Want de cijferlijst waarmee de 18-jarige Schelde- mond-leerling maandag aan de examens begint, telt bijna alle maal achten. Alleen voor wis kunde scoort hij wat minder: 7,2. Voor Andrien Hubregtse uit 's- Gravenpolder ligt dat wat an ders. De havo-leerlinge van het Calvijn College, die vandaag haar achttiende verjaardag viert, wil godsdienst gaan stu deren aan de christelijke hoge school in Ede. Maar dat streven kan averij oplopen wanneer ze er tijdens de examens met de pet naar gooit. Voor Nederlands staat ze weliswaar een dikke acht. Maar voor vakken als door Henk Postma VLISSINGEN - 's Ochtends, in de bus naar school, dacht ze nog: 'Dit gaat echt niet lukken'Ze werd er zelfs een beetje misselijk van. Maar eenmaal in de examen zaal zat ze er al snel kiplekker bij. De eerste klus, lees vaardigheid Nederlands, viel erg mee. 'Echt fijn. Ja, lekker simpel'. Toch is ze er nog niet helemaal gerust op. Want nu gaat het nog om examens op b-niveau. Volgen de week wordt het moeilijker. Dan probeert ze hoger te mikken. ,,En als je me dan ziet... Ja, dan lig ik misschien wel te huilen." Asmara Hintzen uit Oost-Souburg behoorde maandag tot de lichting vbo-scholieren voor wie de uren van de waarheid waren aangebroken: de start van de landelij ke schriftelijke examens. De 17-jarige leerlinge van de Vlissingse scholengemeenschap Scheldemond had er even huizenhoog tegenop gekeken. Zoals het merendeel van de de dikke duizend vbo'ers die in Zeeland examen doen, kreeg ze gisteren maar liefst drie vakken voor de kiezen: 's Ochtens eerst Nederlands, daarna natuurkun de, beide vakken op b-niveau, 's middags gevolgd door een flinke portie vaktheorie. Asmara aast op een vervolgopleiding tot binnenhuisar- chitecte. Daarvoor probeert ze nu eerst het vbo-diplo- ma bouw te halen. Vaktheorie hield onder meer m: een koepeldak-constructie tekenen. „Daar wist ik echt niets van." Gelukkig waren er ook veel meerkeuzevra gen. En daar wist ze aardig weg mee. Er waren vbo'ers die minder voortvarend van start gin gen. Kreten als 'teringexamen' en 'shit, dat hebben we nooit gehad', waren niet van de lucht. Asmara wilde niet klagen. En dat gold ook voor haar schoolgenoten Marcel van der Hoofd (16) en Mariëlle den Heijer (16). Marcel, die door wil naar de Bedrijfsschool van de Schelde, was bij natuurkunde wel een stel gemene vra gen tegengekomen. Maar hij dacht niet dat hij er was in getuind. Mariëlle, die wil leren voor kraamverzorgster, was goed te spreken over de Nederlandse teksten. Er zaten val kuilen in, maar daar was vaak wel overheen te komen. Mariëlle is eigenlijk nog maar een beetje aan het warm lopen. Volgende week mikt ze een treetje hoger. Dan doet ze veel vakken nog eens, maar dan op c- of d-ni- veau. „Ja, dat wordt heel spannend." In het laatste jaar van p de twintigste eeuw blikt de PZC van dag tot dag terug op nieuws feiten uit Zeeland. Frans, natuurkunde en wiskun de vertoont haar cijferlijst ma gere zesjes. Zowel Jort als Adrien keren de ze maand nog vaak in deze ko lommen terug. Ze maken deel uit van een speciaal geformeer de 'klas' van achttien Zeeuwsè eindexamenkandidaten met wie de PZC dagelijks verslag zal doen van de eindsprint naar het diploma. Voor de meesten is het meteen ook hun laatste Zeeuw se klas. Want het gros trekt straks weg uit de provincie. Vrijwel alle vwo- en havo-kan didaten gaan elders aan een uni versiteit, hogeschool of acade mie studeren. Zelfs van de vbo- en mavo-leerlingen aast de helft op een vervolgopleiding buiten de provincie. Uitzondering Marjolijn van Wasbeek (19) uit Hoek is daarop een uitzonde ring. Ze is de enige vwo'er in ons klasje die in Zeeland blijft, en ook nooit het onderwijs uit wil. Want de leerlinge van het Zel- denrust-Steelantcollege in Ter- neuzen wil het basisonderwijs in. Als lerares welteverstaan. Daar gaat ze voor leren aan de pabo van de Zeeuwse hoge- De PZC-examenklas van 1999 met vbo'ers, mavo'ers, havo'ers en vwo'ers. Het zijn leerlingen van scho len in Vlissingen, Goes, Zierikzee en Terneuzen. foto Ruben O reel school in Vlissingen. De andere vwo'ers zoeken hun heil op de universiteiten. Zo trekt haar schoolgenote Kathy IJzermans (18) uit Sas van Gent naar Til burg. Ze gaat er bedrijfsecono mie studeren. De Vlissingse vwo'er Katja Roose (18) mikt op de Technische Universiteit in Delft waar ze werktuigbouw kunde wil gaan doen. Vwo'er Jaap Verhage uit Zoute- lande heeft zijn zinnen gezet op een studie voor dierenarts aan de Utrechtse universiteit. Maar het is nog maar de vraag of de 17-jarige leerling van het Cal vijn College daar wordt toegela ten. Want hij moet loten om een plaatsje. Pakt dat verkeerd uit dan wordt het zootechniek aan de Landbouwuniversiteit in Wageningen, een studie waar mee hij de veehouderij in kan. Zijn schoolgenote Alice Crom- wijk (17) uit Aagtekerke zoekt het nog verder van huis. Ze wil naar Groningen om Romaanse talen en culturen te studeren. Havo Twee van de havo-leerlingen uit onze examenklas, afkomstig van de scholengemeenschap Professor Zeeman in Zierikzee, zoeken hun heil in Rotterdam. Het gaat om Arjan van Wijgaar- den uit Zierikzee en Hannes Smit uit Renesse. De 18-jarige Arjan wil zich door de hogere economische school tot accoun tant laten opleiden. Hannes (17) gaat naar het Grafisch Lyceum om zich in de mediatechnologie te bekwamen. Hun schoolgeno te Astrid Verbeek (18) uit Zie rikzee heeft haar zinnen gezet op de Hogeschool Utrecht. Dat lijkt haar een mooie plek om Frans te studeren. Niet alle havo'ers houden Zee land voor gezien. Zo wil Karst van der Linde (16) uit Dreischor naar de Hogeschool Zeeland. Hij gaat er elektrotechniek doen. Het Grafisch Lyceum in Rotter dam mag nog een tweede deelnemer aan ons klasje ver welkomen: Rolf Lardinois uit Philippine. De 17-jarige mavo leerling van het Zeldenrust- Steelandcollege in Terneuzen wil zich bekwamen in audiovi suele vormgeving. Zijn school- genoot Swen Peters uit Sluiskil wil ook al naar een grafisch ly ceum, al kiest hij voor Eindho ven. De 17-jarige ziet toekomst als bemiddelaar tussen ont werpbureaus en klanten. Diana Wilmink (16) uit Sas van Gent, mavo-leerling van diezelfde school, voelt meer voor een ver zorgend beroep: verpleegster op de kinderafdeling van een zie kenhuis. Daarvoor kan ze vlakbij huis, op het ROC-Wes- terschelde, een opleiding vol gen. door Ernst Jan Rozendaal GOES - De kunstenaar Loek Grootjans (Arnemuiden, 1955) is oprichter van een merkwaar dige reisorganisatie, genaamd Sugar Mountain Travel. Per soonlijk brengt hij belangstel lenden naar de 3505 meter hoge top van de Zuckerüütl (Sugar Mountain) in Oostenrijk, die een prachtige uitzicht biedt over een deel van Europa. Wie mee wil moet niet alleen berg sportervaring hebben en over een uitstekende conditie be schikken, hij of zij moet ook op de hoogte zijn van de elementai re kunstgeschiedenis, werk van de schrijver Perec en de filoso fen Kant en Spinoza gelezen hebben en affiniteit hebben met de schilderkunst van Grootjans. Wat de trip kost, hangt af van de bijdrage die wordt geleverd. Het is niet uitgesloten dat deelne mers geld toe krijgen. Het programma van Sugar Mountain Travel staat uitge breid beschreven - en met mooie kleurenfoto's geïllustreerd - in het boek A Lot dat morgen (woensdag) wordt gepresen teerd in Galerie Van den Berge in Goes. Grootjans is een kun stenaar die sinds 1993 regelma tig in Goes exposeert. A Lot biedt een overzicht van zijn re cente werk en in teksten van Frank Maes, Luk Lambrecht, Elly Stegeman, Lex ter Braak en Bert Jansen inzicht in zijn drijf veren als kunstenaar en wat dat oplevert als schilderij of aqua rel. Net als het werk van Grootjans heeft A lot uiterst toegankelijke én hermetische kanten. Daar mee is meteen het enige kritiek punt gegeven op een verder schitterende uitgave. Kunst mag moeilijk toegankelijk zijn, maar een boek over kunst toch liever niet. Met name de eerste twee teksten, van Maes en Lam brecht, zijn moeizaam geschre ven. Ze verhelderen weliswaar het een en ander over Grootjans' werk, maar niet nadat de lezer zich enorm veel moeite heeft ge troost om op een rijtje te krijgen wat de auteurs eigenlijk willen beweren. Als een dichter weeft Maes zijn tekst met motieven aan elkaar, zoals de kleur groen, maar hij veronderstelt te veel dingen als bekend, waardoor zijn betoog aan helderheid verliest. En Lambrecht formuleert onnodig moeilijk wat hij wil zeggen. Voorbeeld: „Nochtans blijft het een regressieve waarheid als een koe de gedachte vlezig te hou den alsof in onze tijden van on voorspelbare medialisering de kunst zich een messiaanse op dracht zou kunnen toeëigenen in het proces van de maatschap pelijke betekenis-verruiming." Toegankelijk is het boek door de veelheid aan illustraties. Het werk van Grootjans is uitste kend gereproduceerd. Er zijn foto's afgebeeld van schilderij en uit zijn serie Replica Reversa reproducties van zijn aquarel len onder de titel Cabinet for Re plica Reversa, beeldgedichten (of vanwege hun filosofische, onderzoekende inhoud mis schien eerder 'beeldgedacht en'), uitgevoerde projecten in Breda en Heerlen en het eerder genoemde Sugar Mountain Tra vel. De vormgeving is mooi en de afgebeelde kunstwerken maken de lezer nieuwsgierig. Grootjans sloot zich elf jaar ge leden een maand lang op in vol strekte duisternis. Hij blindeer de zijn atelier en bond zichzelf een doek voor ogen. Hij was op zoek naar de pure waarneming, zonder enige invloed van bui ten. Na een week kreeg hij de kleur bruin voor ogen, die toen zijn ogen opnieuw aan het dag licht werden blootgesteld in één klap omsloeg in groen. Groen en bruin werden uitgangspunt voor het werk dat hij daarna maakte, te beginnen met de serie Kaders voor het onvermo gen. De titel wijst op de onmo gelijkheid de directe waarne ming uit de herinnering te schilderen. Dat is immers geen directe waarneming meer. Maar, stelt Grootjans daar tegenover, het schilderen van de werkelijk heid om ons heen is net zo goed onmogelijk. Citaten In A lot wordt Grootjans' werk wijze in verband gebracht met citaten van de dichter Paul Va- léry en vooral de literatuur van Georges Perec. De laatste on derzocht, systematisch en gede tailleerd, de ruimte om hem heen. Hetzelfde doet Grootjans met zijn schilderijen en aqua rellen. In de serie Replica Rever sa schildert hij tot in de struc tuur exacte kopieën van delen van zijn ateliermuur - al dan niet gecombineerd met citaten - en zijn Cabinets voor Replica Reversa zijn geschilderde aan tekeningen over ruimte, door hun concreetheid volstrekt te gengesteld aan de abstract schilderijen. A lot portretteert Grootjans als een consequent en diepzinnig kunstenaar. Het boek nodigt uit tot nadenken en wakkert het verlangen aan zijn werk in het echt te gaan zien. Publicatie: A lot, door Loek Groo tjans ism de Galeries Van den Berge Goes) en In Situ (Aalst) en kunsthal De Beijerd in Breda, 124 pag, 100 af beeldingen, isbn 90 804908 14, prijs: f 50, - (na 1 juni f 65,-) of per post: f57,50 (f72,50). Presentatie woensdag in Galerie Van den Berge in Goes: 20.00 uur. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Door mede werking van jazzcafé Desafina- do en de horecagelegenheden rond de Markt is de programme ring van het tweeëntwintigste Jazzfestival Middelburg, dat plaatsvindt van vrijdag 21 tot en met zondag 23 mei, uitge breider en gevarieerder dan voorheen. Gehandhaafd zijn de kroegen tocht op vrijdagavond, de streetparade en podia op zater dagmiddag, de grote jazzavond in de Stadsschouwburg op za terdag en de zondagse jazz- dienst. Nieuw zijn-de concerten zaterdagavond op de Markt en het Koorkerkplein, waar res pectievelijk Carlo D'Wys en 'de Jazz Academie Big Band met Hein van der Geyn optreden. Orgel en accordeonspecialist Carlo de Wijs (D'Wys) en de big band onder leiding van bassist Hein van der Geyn vertegen woordigen de moderne jazz- stromingen in het Middelburgse jazzfestival dat vanouds gedo mineerd wordt door de 'oude stijl' jazz. Aan de kroegentocht doen behalve jazzbands ook en kele popgroepen mee. Vanaf 21 uur zijn op vrijdag avond in twintig Middelburgse cafés optredens mee te maken van onder meer WangIDang! Sweet BooMtang, Champagne Charlie, Kick the Bucket, Busted, Remake, Mendoza Dance Party, de Hot Revival Stompers en de Royal Dutch Jazzband. Aan de streetparade op zaterdag (13-17 uur) wordt deelgenomen door The Original Zealand Streetparade Jazz band, de Efkes Anders Jasska- pel, The Juggets, de Blues Mar bel Silver Cornet Band en de Midlife Crisis Jazzband. Op po dia op de Markt, Lange Delft, Pottenmarkt en Koorkerkplein spelen The Savoy Jazzmen, de Rhine Town Jazzband, The Sto- ryville Jassband en Jazz Talk. Ereburgers Tijdens de grote jazzavond in de Stadsschouwburg (aanvang 21 uur) spelen zes orkesten. De le den van de New Orleans Rum ples' Jazz Band werden vanwe ge him bruisende en waar nodig ingetogen jazzmuziek tijdens een tournee door de Verenigde Staten verheven tot ereburgers van New Orleans. Ze hebben twee elpees en twee cd's op hun naam. De Roger Marks' Armada Jazz Band behoort tot de top van de Britse traditionele jazz. Trom bonist Marks is een melodieuze stilist die goed thuis is in dixie land en mainstream, trompet tist Gerry Brown begeleidde ooit zijn grote voorbeeld Louis Armstrong tijdens een Engelse tournee. De Efkes Anders Jass- kapel fungeert als tussen-act op de jazzavond. De groep speelt met de simpelheid en directheid die karakteristiek was voor de eerste jazzmuzikanten in New Orleans. De River Zydeco Band j uit Brabant heeft zich - de naam zegt het al - gespecialiseerd in zydeco, de met blues door drenkte blanke variant op ca- junmuziek. Pianotrio's Boogie woogie komt er van het Martijn Schok Boogie Woogie Trio. De groep is succesvol in binnen- en buitenland. Onlangs werd opgetreden tijdens het grote jazzfestival in New Or- I leans. Net als bij het trio van Martijn Schok bestaat de bezet ting van Triodus uit piano, con- trabas en drums. Op het reper- I toire staan jazzstandards. De groep is geïnspireerd op de pia notrio's van Keith Jarret, Bill Evans en Cedar Walton. De Amerikaanse zangeres Syd ney Ellis en haar Yes Mama Band treden op tijdens de jazz- kerkdienst die zondagmiddag om 133 0 uur wordt gehouden in de Middelburgse Petrus en Pau- luskerk. Ellis heeft veel erva ring in het zingen tijdens kerk diensten. Uw steun en toeverlaat hier op eenzame hoogte door Frank Gijsel AARDENBURG - Het Spotvogelcircuit in Aardenburg krijgt een vervolg. De fa milie Kroeze zette het feest vorig jaar voor het eerst op om haar komst en in burgering in het oudste stadje'van Zee land kracht bij te zetten. Vorig jaar werd een 'Mockingbird-cir cuit' afgewerkt: een programma vol kunst, muziek en lezingen. Daarmee wil de de familie een bescheiden bijdrage le veren aan het culturele leven in Aarden burg. De 'Mockingbird' of spotvogel is ontleend aan een roman van Harper Lee. Op hemelvaartsdag vindt de opening plaats in de doopsgezinde kerk 'De Ver maning' in Aardenburg. Bij die gelegen heid wordt aan burgemeester C. J. van Liere het werkdocument 'Gedachten over de toekomst van Aardenburg' aan geboden. Een werkgroep doet daarin aanbevelingen om Aardenburg nadruk kelijker op de kaart te zetten. De gemeente Sluis-Aardenburg heeft in haar cultuurbeleid onderkend dat de rij ke culturele traditie van Aardenburg grote mogelijkheden biedt. Volgens de initiatiefnemers moet het een stad wor den daarin gebouwen als boeken zijn en de straten als dichtbundels. Zij stellen voor te komen tot een 'poëticum'. Dat be tekent dat straten, winkels, gebouwen en particuliere huizen een poëtisch netwerk moeten vormen: overal moeten gedich ten aanwezig zijn. Verder moet er een 'sy- nopticum' komen, een 'groeimuseum' tegen lage kosten, opgebouwd door pro fessionals en amateurs. En een slecht- weervoorziening, waarin de rijke geschiedenis van Aardenburg op over zichtelijke wijze wordt getoond. Na de aanbieding van het rapport volgt een cel loconcert van Youri Tempelhof, waarna wethouder J. Boogaard van cultuur in Galerichel culturele kanttekeningen zal plaatsen. De dag wordt afgesloten met de oprichting van een vriendenkring onder leiding van Jan Kroeze en de openstel ling van een tentoonstelling in de Elder- schans. Reimond Kimpe Detail van een schilderij van Reimond Kim- overleed op 11 mei pe. foto Ruben Oreel 1970 in Goes. door Arjen Nijmeijer Misschien wel de populairste Zeeuwse schilder van de twintigste eeuw, maar buiten de provincie nauwelijks bekend. Dat was Reimond Kimpe. Van geboorte een Belg, maar het grootste deel van zijn leven woonachtig in Middelburg. En zozeer onder de indruk van Zee land dat hij aan de lopende band doeken met blozende bewoners en kleurige haventaferelen pro duceerde. Kimpe's komst naar Middel burg in 1919 was eigenlijk een vlucht uit België. Hij was daar ter dood veroordeeld vanwege zijn sympathieën voor de Vlaamse activisten en zijn lid maatschap van de Raad van Vlaanderen. In Nederland werkte hij eerst als aannemer, maar vanaf 1923 ging hij meer schilderen. Zijn stijl leek op het Vlaamse expressionisme van Gustaaf de Smet, maar na de oorlog werd Kimpe's werk al lengs abstracter. Zijn favoriete onderwerpen waren Zeeuws: landschappen, dijkwerkers, boerinnen, schepen, matrozen en blozende meisjes in kleder dracht. Naar schat ting maakte hij drieduizend schil derijen en duizend tekeningen. Maai bij het bombarde ment op Middel burg in 1940 brand de zijn atelier af, inclusief zo'n twee honderd schilderij en, schetsen en te keningen. In Zeeland vergaar de de schilder veel roem, maar daar buiten wilde het niet echt vlotten. Sommigen geloof den dat de Zeeuwen enigszins dweepten met deze schilder, een kunstenaar die 'meetelde', maar anderen geloofden echt dat Kimpe de erkenning die hij verdiende, niet kreeg. The Original Zealand Streetparade Jazzband tijdens een eerdere editie van het Jazzfestival Middel burg. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 12