PZC
zeeland
Schelde Groep slordig met asbest
Stoomsleper fascinerend vervallen
ZWN-medewerkers druk
met plakken nieuw logo
Zeeuwse zwemmers breken
Guinessrecord op de 100 km
Tanker in Sloehaven
lekt 25 ton kerosine
Containerschip Jowi
krijgt prijs voor beste
ontwerp van het jaar
Duitse overval op
Nederland, België
en Luxemburg
Politie Goes wacht
na rel met smart op
bewakingscamera's
Arbeidsinspectie niet tevreden over veiligheid bij KSG
zeeuwse almanak
Mama
maandag 10 mei 1999
door Arjan van Westen
VLISSINGEN - De Arbeidsin
spectie ergert zich aan de Ko
ninklijke Schelde Groep (KSG).
Te vaak moet de dienst wijzen
op onveilig werken bij het ver
wijderen van asbest. Dit jaar is
er inmiddels één proces-verbaal
gegeven. Momenteel onder
zoekt de Inspectie een klacht
naar aanleiding van het asbest-
vrij maken van het container
schip de Seahorse.
B. Kamerling, hoofdinspecteur
van de Arbeidsinspectie regio
Zuidwest, maakt zich zorgen
over de Vlissingse werf. „Vorig
jaar ontvingen we meerdere
klachten over de onveiligheid
bij het werken met asbest bij de
KSG. Dit jaar hebben we al één
proces-verbaal aan De Schelde
gegeven." De boetes lopen vol
gens Kamerling op tot tiendui
zend gulden.
T.L van de Poel, secretaris van
de KSG, zegt desgevraagd van
recente overtredingen niets te
weten. „Ik heb geïnformeerd bij
onze veiligheidsdeskundige en
die is niet op de hoogte van een
proces-verbaal vanwege as-
bestwerkzaamheden", aldus
Van de Poel.
Het geduld van de Arbeidsin
spectie lijkt op te raken. „We
zijn niet tevreden over hoe de
KSG met asbest om gaat. De
werf is hardleers", aldus Ka
merling. Hij wil niet inhoudelij k
ingaan op de klachten. De In
spectie garandeert anonimiteit
aan de indieners. Kamerling
zegt dat de KSG overigens geen
uitzondering is. „Veel grote be
drijven hebben moeite met de
veiligheidseisen." Het verwij
deren van asbest is een dure en
tijdrovende klus.
Seahorse
De laatste keer dat de KSG over
asbest door de Inspectie bena
derd is, dateert volgens Van de
Poel van twee jaar geleden. On
langs is daar de klacht over de
Seahorse bijgekomen. Van de
Poel zegt dat de KSG verrast
was over de aanwezigheid van
asbest op dit containerschip.
„We dachten dat het schip door
de opdrachtgevers (Boskalis en
door Ben Jansen
VLISSINGEN - De Zwitserse
binnenvaarttanker Magnolia
heeft zaterdag in de Sloehaven
25 ton kerosine verloren. Dat
gebeurde nadat het schip op een
havendam was gelopen en lek
was geraakt. De kerosine is gro
tendeels verdampt. Het residu is
opgezogen door een reinigings
vaartuig.
De Magnolia was onderweg van
raffinaderij Total in Vlissingen-
Oost naar Rotterdam. Op het
moment dat de tanker de Sloe
haven wilde verlaten, passeerde
een zeeschip. De Magnolia
wachtte tot dit schip voorbij
was. De stroming en de wind
duwden de binnenvaarttanker
tijdens dat wachten op de ooste
lijke havendam van de Sloeha
ven. Een sleepboot trok de
Magnolia vlot en meerde de tan
ker af in de Scaldiahaven.
door Miriam van der Schot
VLISSINGEN - Het container
schip voor de binnenvaart Jowi
uit Zwijndrecht is zaterdag in
Vlissingen door de Koninklijke
Nederlandse Vereniging van
Technici op Scheepvaartgebied
uitgeroepen tol schip van het
jaar. Het schip werd gebouwd
door de werf Breko in Papen-
drecht en is in maart 1998 over
gedragen aan rederij Wanders
in Zwijndrecht. R. Breijer van
Breko en H. Wanders van de re
derij ontvingen uit handen van
minister T. Netelenbos de Zilve
ren Fluit, het klassieke schip
van de Nederlandse koopvaar
dij in de Gouden Eeuw.
De innovatieprijs is vorig jaar
ingesteld en wordt toegekend
aan een schip dat in het voor
gaande kalenderjaar is opgele
verd en dat in technisch opzicht
het vernieuwendste is. Volgens
H. ten Hoopen, voorzitter van
de jury, was de keuze voor de Jo
wi unaniem. Door het ontwerp
kan het schip twee keer zoveel
containers vervoeren, ook bij
geringe waterdiepte,
Daarnaast is er in het ontwerp
een Belgisch baggerbedrijf, red)
asbestvrij werd afgeleverd. Dat
bleek niet het geval." Vervol
gens heeft het isolatiebedrijf en
asbestverwijderaar Hertel de
Seahorse asbestvrij gemaakt.
Een uitzendkracht die aange
nomen was voor timmerwerk-
zaamheden bij Hertel heeft de
klacht bij de Inspectie inge
diend. Hij meent dat bij het
werk op de Seahorse tal van
voorschriften en procedures
niet zijn gevolgd.
De inspectie heeft het onder
zoek nog niet afgerond. Het
Zeeuwse Tweede-Kamerlid G.
Schoenmakers (PvdA) heeft in
middels kamervragen gesteld
over de Seahorse. Dat het schip
in de haven van Antwerpen as
bestvrij is gemaakt, heeft hem
verbaasd. Volgens De Schelde
en onderaannemer Hertel was
dat omdat in Vlissingen geen ge
schikt dok beschikbaar was.
Asbesthistorie
Van de Poel zegt dat er 'volgens
het boekje' is gewerkt en de vei
ligheid in acht is genomen. Toch
verbaast het hem niet dat er een
onderzoek wordt ingesteld. De
werf heeft zowel in positieve als
in negatieve zin een asbesthis
torie en daardoor kan er extra
op De Schelde worden gelet.
Als er asbest verwijderd wordt,
dienen bedrijven dit aan de In
spectie te melden. Probleem is
dat dit volgens Kamerling niet
altijd gebeurd. „We worden
vaak pas op de hoogte gesteld
als het asbest al weg is." Verder
controleert de Arbeidsinspectie
door middel van steekproeven.
Omdat de Arbeidsinspectie op
projectbasis werkt, is er geen
sprake van regelmatige contro
le. Pas als de minister van Volks
huisvesting Ruimtelijke Orde
ning en Milieu (VROM) stelt dat
asbest meer prioriteit moet krij -
gen, kan de inspectie een groot
schaliger onderzoek doen. Ln
1997 zijn door het ministerie de
voorschriften bij het verwijde
ren van asbest aangescherpt. In
november verandert volgens
Kamerling het boetesysteem bij
het negeren van de voorschrif
ten voor asbestwerkzaamhe-
den. „Er komt een lik-op-stuk-
beleid."
Daar stelden duikers vast dat
het schip een scheur van onge
veer een meter had opgelopen,
waaruit kerosine lekte. Er werd
een drijvend oliescherm om de
tanker gelegd om verspreiding
van de brandstof te voorkomen.
De duikers zorgden voor een
provisorische afdichting van de
scheur. De vluchtige bestandde
len van de kerosine verdampten
vrij snel. De schoonmaakboot
Barbara 4 van scheeps- en indu-
striereinigingsbedrijf Martens
zoog ongeveer 14 kubieke meter
residu op.
Overpompen
Zaterdagavond werd een begin
gemaakt met het overpompen
van de lading van de Magnolia
in twee andere binnenvaarttan-
kers: de Kaapstad en de Stadt
Breisach. Vandaag (maandag)
vertrekt de Magnolia voor repa
ratie naar Sliedrecht.
veel aandacht besteed aan het
milieu en de veiligheid. Zo hoeft
er tijdens het laden en lossen,
dat in willekeurige volgorde ge
daan kan worden, geen beman
ning in de laad- en loszone te ko
men. Door plaatsing van
containergeleiders is het niet
nodig om na het laden en lossen
op de containers te klimmen om
ze vast te zetten.
De jury bestond uit uiteenlo
pende mensen die direct of indi
rect te maken hebben met sche
pen. Ongeveer tien schepen in
vijf verschillende categorieën
waren voor deze prijs opgege
ven. Uiteindelijk waren er za
terdag vijf schepen overgeble
ven uit de categorie zeevaart,
binnenvaart, visserij, specials
en jachtbouw.
Minister Netelenbos wees in
haar toespraak op het belang
van de technische vooruitgang
in Nederland. „Zo goedkoop als
in China kunnen wij het grove
werk hier niet doen. Maar onze
scheepsbouwers zijn wel crea
tief, vernieuwend en sterk in het
fijne werk. Geavanceerde tech
nologie is dé meerwaarde van de
Nederlandse scheepsbouw."
De uit 1930 daterende Zweedse stoomsleper Stockvik deed afgelopen weekeinde Terneuzen aan om kolen te laden en gaat morgen
(dinsdag) verder naar zijn laatste rustplaats: een museum in Denemarken. foto Charles Strijd
door Pascalle Cappetti
TERNEUZEN - Sinterklaas
zou er de Hollandse wateren
niet met goed fatsoen mee dur
ven binnenvaren. Maar de be
manning van de Zweedse
stoomsleper Stockvik had
daar blijkbaar geen enkele
moeite mee. Zondag meerde
zij af aan de binnenzijde van
de middensluis in Terneuzen
en al gauw stonden er enkele
belangstellenden omheen om
het oude bakkie te bekijken.
De stoomsleper uit 1930 is dan
ook een bijzonderheid. Niet
omdat hij er nu zo fraai uitziet,
want mooi is hij allesbehalve.
Juist zijn verval maakte dat
nieuwsgierige voetgangers of
fietsers even bleven stilstaan.
De eens trotse schoorsteen is
nu nutteloos geworden. Het
restje verf dat er nog op zit,
bladdert af, evenals de lelie die
het rookkanaal verfraaide.
De houten stootrand vertoont
ernstige vormen van verrot-
ting, de deur van de kajuit
hangt op half elf en de sloep die
in de lucht hangt, hangt daar
waarschijnlijk alleen nog voor
de vorm. Een opblaasbare mo
torboot heeft zijn functie al
lang overgenomen. Was de
stuurhut niet van teakhout ge
weest, dan was hij ongetwij
feld al lang in elkaar gezakt.
Voor de rest is het een en al
roest. Een - nieuw of pas ge
verfd - deurtje naar het ruim
steekt schril af tegen de rest
van het schip.
Scheepsagent J. Riemens van
Verbrugge weet te vertellen
dat de zevenkoppige beman
ning met het 28 meter lange
schip onderweg is van Enge
land naar Denemarken. De
Zweedse eigenaar heeft de
stoomsleper jarenlang laten
verkommeren. Het is de be
doeling dat de sleepboot wordt
opgeknapt en in een museum
komt te liggen. Terneuzen
werd dit weekeinde aange
daan, om kolen in te nemen,
vertelt Riemens. Dinsdag ver
volgt hij op eigen kracht zijn
reis.
Dat het schip nog op kolen
vaart, lijkt de drie toeschou
wers die zondagmiddag staan
te kijken, sterk. Aan boord is
een olie-installatie aanwezig
en de twee kolenputten lijken
al jaren niet te zijn gebruikt.
Man slaat ex
het ziekenhuis in
VLISSINGEN - Een 24-jarige
Vlissinger heeft in de nacht van
vrijdag op zaterdag zijn ex-
vriendin ernstig mishandeld.
Zij werd per ambulance naar
het ziekenhuis gebracht en
moest worden opgenomen. De
man werd kort na zijn daad aan
gehouden en voor nader onder
zoek ingesloten. De oorzaak van
de mishandeling wordt gezocht
in de relatiesfeer.
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Voor de me
dewerkers van het streekver-
voerbedrijf ZWN was het za
terdag aanpakken. De bussen
die niet voor de dienstregeling
ingezet waren, werden voor
zien van de nieuwe naam
Connexxion en het daarbij
behorende logo. Beide worden
vandaag (maandag) in Hilver
sum officieel gepresenteerd.
De kans is groot dat een deel
van de passagiers vanmorgen
toch al in een Connexxion-
bus stapt.
De ZWN is onderdeel van
streekvervoerder VSN-1, die
ook in Noord- en Zuid-Hol
land, Utrecht en Gelderland
opereert. VSN-1 herdoopt
zich in Connexxion en alle
bussen worden met de nieuwe
naam en het nieuwe logo ge
sierd.
Om de naamswijziging te vie
ren maakt Connexxion in
Zeeland vrijdag met verstan
delijk gehandicapten een bus
reis door Zeeland. Onder meer
staat Waterland Neeltje Jans
op het programma. Een at
tractie is ook de stalling in
Middelburg, waar de bussen
met passagiers en al door de
wasstraat gaan.
foto Dirk-Jan Gjeltema
Om de deelnemers aan de recordpoging fris te houden gedurende de zwemmarathon werden zij door li-
ve-muziek en fysiotherapeuten begeleid. foto Willem Mieras
door Esme Soesman
KAPELLE - Zwemvereniging
De Bevelanders uit Kapelle
heeft zondag in alle vroegte, met
steun van vijf andere verenigin
gen, het bestaande Guinessre
cord op honderd kilometer
zwemmen gebroken. Zo'n vijf
tig zwemmers legden in 19 uur
tijd de gevraagde afstand af.
Het kostte de deelnemers pre
cies 19 uur, 1 minuut en 1,8 se
conde om honderd kilometer vol
te maken. Het oude record, dat
in 1993 in Amsterdam werd ge
vestigd, staat op 21 uur, 17 mi
nuten en 30,6 seconden. Daar
namen duizend zwemmers aan
deel. Het streven van De Beve
landers om dezelfde afstand in
twintig uur, van zaterdag twee
uur tot zondag tien uur, a f te leg
gen - is ruimschoots gehaald.
Deelgenomen werd door de
snelste zwemmers van de orga
niserende vereniging zelf, aan
gevuld met leden van zwemver
enigingen uit Zierikzee, Mid
delburg, Goes, Vlissingen en
Woensdrecht. Zondagmorgen
om precies 1 minuut en 1,8 se
conde overnegen stapte de laat
ste zwemmer uit het water. Moe,
doorTheo Giele
Oorlog hing al maanden in de
lucht. Toen de Duitsers in
april 1940 zonder slag of stoot
Denemarken bezetten en Noor
wegen aanvielen, vreesde Ne
derland het ergste. En het ergste
zou inderdaad komen. In de
vroege uren van vrijdag 10 mei
vielen Duitse troepen Neder
land, België en Luxemburg bin-
Die vrijdagmiddag vallen de
eerste Duitse bommen in Zee
land. De Vlissingsche Courant
van die middag meldde: „Om
streeks 2 uur verscheen een
Duits toestel boven de stad,
welk toestel een aantal brand
bommen uitwierp. Vele van deze
bommen kwamen terecht in het
kanaal, ter hoogte van de fa
brieksterreinen van De Schelde
aan het Eiland."
Bewijzen
De Duitse gezant in Den Haag
geeft als reden op dat zijn rege
ring onweerlegbare bewijzen
heeft dat Frankrijk en Engeland
de lage landen willen gebruiken
als uitvalsbasis voor een oorlog
tegen Duitsland.
„Duitschland garandeert den
staat van bezit in Europa en
overzeezoowel als de dynastie,
indien elke tegenstand uitblijft.
Zooniet, dan bestaat er gevaar
voor een volledige vernietiging
van het land en zijn staatsbe
stel", luidde de dreigende tekst.
Nederland en België volgden
echter het 'Deense model' niet
en verklaren zich in staat van
oorlog. Nederland riep de hulp
in van Frankrijk en Engeland.
Vlissingen, als havenstad, was
daarmee een potentieel doelwit
voor de Duitse luchtmacht.
Dat bleek die middag al. De
Vlissingse burgemeester deed in
de krant van zaterdag 11 mei
een klemmend beroep op zijn
stadsgenoten het gevaar serieus
te nemen: „De burgemeester
doet een beroep op de burgerij,
toch te begrijpen dat lijfsgevaar
dreigt wanneer men tijdens een
luchtaanval de straat opgaat, en
verzuimt dekking te zoeken
Velen beseffen het gevaar nog
niet voldoende. Men ziet hen de
deur uitlopen wanneer vliegtui
gen boven de stad of naaste om
geving cirkelen. Zelfs wanneer -
zoals vanmorgen gebeurt is -
een onder vuur genomen machi
ne mitrailleurs laat werken en
huizen en burgers beschiet, zijn
er nog mensen die dan nóg rus
tig blijven staan praten en kij
ken. Moeten er nu werkelijk
eerst slachtoffers te betreuren
zijn vóór men leert inzien dat
het thans bittere ernst is en geen
aardig kijkspel is?"
Rioolbuizen
Verder doet de gemeente er alles
aan om toch nog voldoende
schuilplaatsen te maken. In alle
haast worden her en der schuil
kelders gegraven. Verder wor
den de inwoners van Vlissingen
via de krant gewezen op een
aantal rioolbuizen: die zijn op
last van de gemeente zóó ge
plaatst, dat men er zich tegen
scherven in kan dekken.
Op 11 mei komt ook de eerste
buitenlandse hulp aan. Een
groot aantal Franse militairen
wordt in Vlissingen ontscheept.
door Esme Soesman
GOES - Bij een vechtpartij in de
nacht van zaterdag op zondag
op de Grote Markt in Goes heeft
het uitgaanspubliek zich tegen
de politiemensen die ter plaatse
waren gekeerd. Eén ervan heeft
uit noodweer een vuurwapen
getrokken. Pas nadat er assis
tentie kwam keerde de rust. De
politie dringt aan op het instal
leren van caméra's in de binnen
stad om soortgelijke rellen te
voorkomen.
„We hopen dat de gemeenteraad
snel overstag zal gaan met de
plannen camera's op de Grote
Markt te installeren. Wij wach
ten echt op toestemming van de
raad is de reactie van chef bin
nenstad van de Goese politie
C. E. Wely op de vechtpartij. De
camera's, onderdeel van de
plannen voor een veiliger uit
gaanscentrum, hadden escala
tie zondagochtend vroeg wel
licht kunnen voorkomen.
Bovendien maakt een dergelijke
beveiliging het mogelijk daders
ook achteraf nog te achterhalen
en in de kraag te vatten. „Het is
natuurlijk niet hét wondermid
del, maar het is in ieder geval
een middel", aldus Wely.
Binnenkort, donderdag 20 mei,
buigt de Goese gemeenteraad
zich over de veiligheidsplan
nen.
Diefstal
Aanleiding voor de ongeregeld
heden die in de nacht van zater
dag op zondag in het centrum
plaatsvonden was de diefstal
van een jas uit de garderobe van
een horecagelegenheid. Deze
jas, eigendom van een inwoner
van Den Bosch, werd door de
politie teruggevonden in een
auto op de Grote Markt. Toen de
politie de verdachte, een 18-ja-
rige man uit Vlissingen, wilde
aanhouden kreeg ze het uit
gaanspubliek over zich heen.
Daar waren enkele tientallen
stappers bij betrokken.
Eén van de agenten kwam op de
grond terecht, de ander werd ge
raakt in zijn gezicht. De drei
ging bracht één van de agenten
ertoe een vuurwapen te trekken.
Pas nadat er versterking was ge
arriveerd, keerde de rust. Colle
ga's en een hondengeleider
schoten de in het nauw gedreven
politiemensen te hulp.
Aanhoudingen
De verdachte kon alsnog wor
den aangehouden. Ook zijn
twee Vlissingers van 22 en 31
jaar opgepakt op beschuldiging
van verzet tegen de politie en
het beletten van ambtshande
lingen. Het drietal is in verzeke
ring gesteld. Twee andere inwo
ners van Vlissingen kregen, in
het kader van het lik-op-stuk-
beleid, een boete van 150 gulden
opgelegd. Het duo, van 21 en 26
jaar, reageerde niet op het bevel
om de Grote Markt te verlaten.
Lik-op-stuk
Elders in Goes is diezelfde
nacht, eveneens als gevolg van
het nieuwe lik-op-stukbeleid,
direct opgetreden tegen balda
dige jongeren. Een 15-jarige
jongen uit Arnemuiden werd op
het Stationsplein in Goes aan
gehouden en doorverwezen
naar Halt omdat hij tegen recla
meborden schopte.Op de Oost-
wal kreeg een 18-jarige Goese-
naar een boete van 150 gulden,
omdat hij tegen de afvalbak
aantrapte. Boetes zijn boven
dien uitgedeeld aan vier mensen
die met een flesje bier over de
Grote Markt Hepen. Zij moesten
zestig gulden betalen.
maar voldaan. Om de deelne
mers gedurende de lange nacht
wakker te houden is de jaarlijk
se wedstrijd de Zes van Kapelle
eveneens over de hele nacht uit
gespreid. Bovendien schalde
voortdurend muziek door het
bad en zorgden drie fysiothera
peuten voor begeleiding.
De recordpoging is opgezet in
het kader van het 25-jarig be
staan van De Bevelanders. De
club viert dit met verschillende
activiteiten, bedoeld om de
zwemsport in het algemeen en
de Kapelse vereniging in het bij
zonder te promoten.
Het was een erg geslaagde
Moederdag, vond de Vlis
singse. Uurtje uitslapen,
daarna een broodje gezond,
geperst sinaasappeltje en een
cappucinootje op bed. Stra
lend zonnetje, fietstochtje
over de boulevard, nog zo'n
luxe kopje koffie op een ter
rasje. En: het officiële Eerste
Woordje kwam over de lip
pen van de achtenhalve
maand oude dochter Tanne.
Die alle ongeschreven wetten
aan haar laars lapte. Zodat
baarmoeder de hele verwen
dag zo'n driehonderd keer te
horen kreeg: papa.