PZC zeeland Schelde Groep slordig met asbest Stoomsleper fascinerend vervallen ZWN-medewerkers druk met plakken nieuw logo Zeeuwse zwemmers breken Guinessrecord op de 100 km Tanker in Sloehaven lekt 25 ton kerosine Containerschip Jowi krijgt prijs voor beste ontwerp van het jaar Duitse overval op Nederland, België en Luxemburg Politie Goes wacht na rel met smart op bewakingscamera's Arbeidsinspectie niet tevreden over veiligheid bij KSG zeeuwse almanak Mama maandag 10 mei 1999 door Arjan van Westen VLISSINGEN - De Arbeidsin spectie ergert zich aan de Ko ninklijke Schelde Groep (KSG). Te vaak moet de dienst wijzen op onveilig werken bij het ver wijderen van asbest. Dit jaar is er inmiddels één proces-verbaal gegeven. Momenteel onder zoekt de Inspectie een klacht naar aanleiding van het asbest- vrij maken van het container schip de Seahorse. B. Kamerling, hoofdinspecteur van de Arbeidsinspectie regio Zuidwest, maakt zich zorgen over de Vlissingse werf. „Vorig jaar ontvingen we meerdere klachten over de onveiligheid bij het werken met asbest bij de KSG. Dit jaar hebben we al één proces-verbaal aan De Schelde gegeven." De boetes lopen vol gens Kamerling op tot tiendui zend gulden. T.L van de Poel, secretaris van de KSG, zegt desgevraagd van recente overtredingen niets te weten. „Ik heb geïnformeerd bij onze veiligheidsdeskundige en die is niet op de hoogte van een proces-verbaal vanwege as- bestwerkzaamheden", aldus Van de Poel. Het geduld van de Arbeidsin spectie lijkt op te raken. „We zijn niet tevreden over hoe de KSG met asbest om gaat. De werf is hardleers", aldus Ka merling. Hij wil niet inhoudelij k ingaan op de klachten. De In spectie garandeert anonimiteit aan de indieners. Kamerling zegt dat de KSG overigens geen uitzondering is. „Veel grote be drijven hebben moeite met de veiligheidseisen." Het verwij deren van asbest is een dure en tijdrovende klus. Seahorse De laatste keer dat de KSG over asbest door de Inspectie bena derd is, dateert volgens Van de Poel van twee jaar geleden. On langs is daar de klacht over de Seahorse bijgekomen. Van de Poel zegt dat de KSG verrast was over de aanwezigheid van asbest op dit containerschip. „We dachten dat het schip door de opdrachtgevers (Boskalis en door Ben Jansen VLISSINGEN - De Zwitserse binnenvaarttanker Magnolia heeft zaterdag in de Sloehaven 25 ton kerosine verloren. Dat gebeurde nadat het schip op een havendam was gelopen en lek was geraakt. De kerosine is gro tendeels verdampt. Het residu is opgezogen door een reinigings vaartuig. De Magnolia was onderweg van raffinaderij Total in Vlissingen- Oost naar Rotterdam. Op het moment dat de tanker de Sloe haven wilde verlaten, passeerde een zeeschip. De Magnolia wachtte tot dit schip voorbij was. De stroming en de wind duwden de binnenvaarttanker tijdens dat wachten op de ooste lijke havendam van de Sloeha ven. Een sleepboot trok de Magnolia vlot en meerde de tan ker af in de Scaldiahaven. door Miriam van der Schot VLISSINGEN - Het container schip voor de binnenvaart Jowi uit Zwijndrecht is zaterdag in Vlissingen door de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied uitgeroepen tol schip van het jaar. Het schip werd gebouwd door de werf Breko in Papen- drecht en is in maart 1998 over gedragen aan rederij Wanders in Zwijndrecht. R. Breijer van Breko en H. Wanders van de re derij ontvingen uit handen van minister T. Netelenbos de Zilve ren Fluit, het klassieke schip van de Nederlandse koopvaar dij in de Gouden Eeuw. De innovatieprijs is vorig jaar ingesteld en wordt toegekend aan een schip dat in het voor gaande kalenderjaar is opgele verd en dat in technisch opzicht het vernieuwendste is. Volgens H. ten Hoopen, voorzitter van de jury, was de keuze voor de Jo wi unaniem. Door het ontwerp kan het schip twee keer zoveel containers vervoeren, ook bij geringe waterdiepte, Daarnaast is er in het ontwerp een Belgisch baggerbedrijf, red) asbestvrij werd afgeleverd. Dat bleek niet het geval." Vervol gens heeft het isolatiebedrijf en asbestverwijderaar Hertel de Seahorse asbestvrij gemaakt. Een uitzendkracht die aange nomen was voor timmerwerk- zaamheden bij Hertel heeft de klacht bij de Inspectie inge diend. Hij meent dat bij het werk op de Seahorse tal van voorschriften en procedures niet zijn gevolgd. De inspectie heeft het onder zoek nog niet afgerond. Het Zeeuwse Tweede-Kamerlid G. Schoenmakers (PvdA) heeft in middels kamervragen gesteld over de Seahorse. Dat het schip in de haven van Antwerpen as bestvrij is gemaakt, heeft hem verbaasd. Volgens De Schelde en onderaannemer Hertel was dat omdat in Vlissingen geen ge schikt dok beschikbaar was. Asbesthistorie Van de Poel zegt dat er 'volgens het boekje' is gewerkt en de vei ligheid in acht is genomen. Toch verbaast het hem niet dat er een onderzoek wordt ingesteld. De werf heeft zowel in positieve als in negatieve zin een asbesthis torie en daardoor kan er extra op De Schelde worden gelet. Als er asbest verwijderd wordt, dienen bedrijven dit aan de In spectie te melden. Probleem is dat dit volgens Kamerling niet altijd gebeurd. „We worden vaak pas op de hoogte gesteld als het asbest al weg is." Verder controleert de Arbeidsinspectie door middel van steekproeven. Omdat de Arbeidsinspectie op projectbasis werkt, is er geen sprake van regelmatige contro le. Pas als de minister van Volks huisvesting Ruimtelijke Orde ning en Milieu (VROM) stelt dat asbest meer prioriteit moet krij - gen, kan de inspectie een groot schaliger onderzoek doen. Ln 1997 zijn door het ministerie de voorschriften bij het verwijde ren van asbest aangescherpt. In november verandert volgens Kamerling het boetesysteem bij het negeren van de voorschrif ten voor asbestwerkzaamhe- den. „Er komt een lik-op-stuk- beleid." Daar stelden duikers vast dat het schip een scheur van onge veer een meter had opgelopen, waaruit kerosine lekte. Er werd een drijvend oliescherm om de tanker gelegd om verspreiding van de brandstof te voorkomen. De duikers zorgden voor een provisorische afdichting van de scheur. De vluchtige bestandde len van de kerosine verdampten vrij snel. De schoonmaakboot Barbara 4 van scheeps- en indu- striereinigingsbedrijf Martens zoog ongeveer 14 kubieke meter residu op. Overpompen Zaterdagavond werd een begin gemaakt met het overpompen van de lading van de Magnolia in twee andere binnenvaarttan- kers: de Kaapstad en de Stadt Breisach. Vandaag (maandag) vertrekt de Magnolia voor repa ratie naar Sliedrecht. veel aandacht besteed aan het milieu en de veiligheid. Zo hoeft er tijdens het laden en lossen, dat in willekeurige volgorde ge daan kan worden, geen beman ning in de laad- en loszone te ko men. Door plaatsing van containergeleiders is het niet nodig om na het laden en lossen op de containers te klimmen om ze vast te zetten. De jury bestond uit uiteenlo pende mensen die direct of indi rect te maken hebben met sche pen. Ongeveer tien schepen in vijf verschillende categorieën waren voor deze prijs opgege ven. Uiteindelijk waren er za terdag vijf schepen overgeble ven uit de categorie zeevaart, binnenvaart, visserij, specials en jachtbouw. Minister Netelenbos wees in haar toespraak op het belang van de technische vooruitgang in Nederland. „Zo goedkoop als in China kunnen wij het grove werk hier niet doen. Maar onze scheepsbouwers zijn wel crea tief, vernieuwend en sterk in het fijne werk. Geavanceerde tech nologie is dé meerwaarde van de Nederlandse scheepsbouw." De uit 1930 daterende Zweedse stoomsleper Stockvik deed afgelopen weekeinde Terneuzen aan om kolen te laden en gaat morgen (dinsdag) verder naar zijn laatste rustplaats: een museum in Denemarken. foto Charles Strijd door Pascalle Cappetti TERNEUZEN - Sinterklaas zou er de Hollandse wateren niet met goed fatsoen mee dur ven binnenvaren. Maar de be manning van de Zweedse stoomsleper Stockvik had daar blijkbaar geen enkele moeite mee. Zondag meerde zij af aan de binnenzijde van de middensluis in Terneuzen en al gauw stonden er enkele belangstellenden omheen om het oude bakkie te bekijken. De stoomsleper uit 1930 is dan ook een bijzonderheid. Niet omdat hij er nu zo fraai uitziet, want mooi is hij allesbehalve. Juist zijn verval maakte dat nieuwsgierige voetgangers of fietsers even bleven stilstaan. De eens trotse schoorsteen is nu nutteloos geworden. Het restje verf dat er nog op zit, bladdert af, evenals de lelie die het rookkanaal verfraaide. De houten stootrand vertoont ernstige vormen van verrot- ting, de deur van de kajuit hangt op half elf en de sloep die in de lucht hangt, hangt daar waarschijnlijk alleen nog voor de vorm. Een opblaasbare mo torboot heeft zijn functie al lang overgenomen. Was de stuurhut niet van teakhout ge weest, dan was hij ongetwij feld al lang in elkaar gezakt. Voor de rest is het een en al roest. Een - nieuw of pas ge verfd - deurtje naar het ruim steekt schril af tegen de rest van het schip. Scheepsagent J. Riemens van Verbrugge weet te vertellen dat de zevenkoppige beman ning met het 28 meter lange schip onderweg is van Enge land naar Denemarken. De Zweedse eigenaar heeft de stoomsleper jarenlang laten verkommeren. Het is de be doeling dat de sleepboot wordt opgeknapt en in een museum komt te liggen. Terneuzen werd dit weekeinde aange daan, om kolen in te nemen, vertelt Riemens. Dinsdag ver volgt hij op eigen kracht zijn reis. Dat het schip nog op kolen vaart, lijkt de drie toeschou wers die zondagmiddag staan te kijken, sterk. Aan boord is een olie-installatie aanwezig en de twee kolenputten lijken al jaren niet te zijn gebruikt. Man slaat ex het ziekenhuis in VLISSINGEN - Een 24-jarige Vlissinger heeft in de nacht van vrijdag op zaterdag zijn ex- vriendin ernstig mishandeld. Zij werd per ambulance naar het ziekenhuis gebracht en moest worden opgenomen. De man werd kort na zijn daad aan gehouden en voor nader onder zoek ingesloten. De oorzaak van de mishandeling wordt gezocht in de relatiesfeer. door Ben Jansen MIDDELBURG - Voor de me dewerkers van het streekver- voerbedrijf ZWN was het za terdag aanpakken. De bussen die niet voor de dienstregeling ingezet waren, werden voor zien van de nieuwe naam Connexxion en het daarbij behorende logo. Beide worden vandaag (maandag) in Hilver sum officieel gepresenteerd. De kans is groot dat een deel van de passagiers vanmorgen toch al in een Connexxion- bus stapt. De ZWN is onderdeel van streekvervoerder VSN-1, die ook in Noord- en Zuid-Hol land, Utrecht en Gelderland opereert. VSN-1 herdoopt zich in Connexxion en alle bussen worden met de nieuwe naam en het nieuwe logo ge sierd. Om de naamswijziging te vie ren maakt Connexxion in Zeeland vrijdag met verstan delijk gehandicapten een bus reis door Zeeland. Onder meer staat Waterland Neeltje Jans op het programma. Een at tractie is ook de stalling in Middelburg, waar de bussen met passagiers en al door de wasstraat gaan. foto Dirk-Jan Gjeltema Om de deelnemers aan de recordpoging fris te houden gedurende de zwemmarathon werden zij door li- ve-muziek en fysiotherapeuten begeleid. foto Willem Mieras door Esme Soesman KAPELLE - Zwemvereniging De Bevelanders uit Kapelle heeft zondag in alle vroegte, met steun van vijf andere verenigin gen, het bestaande Guinessre cord op honderd kilometer zwemmen gebroken. Zo'n vijf tig zwemmers legden in 19 uur tijd de gevraagde afstand af. Het kostte de deelnemers pre cies 19 uur, 1 minuut en 1,8 se conde om honderd kilometer vol te maken. Het oude record, dat in 1993 in Amsterdam werd ge vestigd, staat op 21 uur, 17 mi nuten en 30,6 seconden. Daar namen duizend zwemmers aan deel. Het streven van De Beve landers om dezelfde afstand in twintig uur, van zaterdag twee uur tot zondag tien uur, a f te leg gen - is ruimschoots gehaald. Deelgenomen werd door de snelste zwemmers van de orga niserende vereniging zelf, aan gevuld met leden van zwemver enigingen uit Zierikzee, Mid delburg, Goes, Vlissingen en Woensdrecht. Zondagmorgen om precies 1 minuut en 1,8 se conde overnegen stapte de laat ste zwemmer uit het water. Moe, doorTheo Giele Oorlog hing al maanden in de lucht. Toen de Duitsers in april 1940 zonder slag of stoot Denemarken bezetten en Noor wegen aanvielen, vreesde Ne derland het ergste. En het ergste zou inderdaad komen. In de vroege uren van vrijdag 10 mei vielen Duitse troepen Neder land, België en Luxemburg bin- Die vrijdagmiddag vallen de eerste Duitse bommen in Zee land. De Vlissingsche Courant van die middag meldde: „Om streeks 2 uur verscheen een Duits toestel boven de stad, welk toestel een aantal brand bommen uitwierp. Vele van deze bommen kwamen terecht in het kanaal, ter hoogte van de fa brieksterreinen van De Schelde aan het Eiland." Bewijzen De Duitse gezant in Den Haag geeft als reden op dat zijn rege ring onweerlegbare bewijzen heeft dat Frankrijk en Engeland de lage landen willen gebruiken als uitvalsbasis voor een oorlog tegen Duitsland. „Duitschland garandeert den staat van bezit in Europa en overzeezoowel als de dynastie, indien elke tegenstand uitblijft. Zooniet, dan bestaat er gevaar voor een volledige vernietiging van het land en zijn staatsbe stel", luidde de dreigende tekst. Nederland en België volgden echter het 'Deense model' niet en verklaren zich in staat van oorlog. Nederland riep de hulp in van Frankrijk en Engeland. Vlissingen, als havenstad, was daarmee een potentieel doelwit voor de Duitse luchtmacht. Dat bleek die middag al. De Vlissingse burgemeester deed in de krant van zaterdag 11 mei een klemmend beroep op zijn stadsgenoten het gevaar serieus te nemen: „De burgemeester doet een beroep op de burgerij, toch te begrijpen dat lijfsgevaar dreigt wanneer men tijdens een luchtaanval de straat opgaat, en verzuimt dekking te zoeken Velen beseffen het gevaar nog niet voldoende. Men ziet hen de deur uitlopen wanneer vliegtui gen boven de stad of naaste om geving cirkelen. Zelfs wanneer - zoals vanmorgen gebeurt is - een onder vuur genomen machi ne mitrailleurs laat werken en huizen en burgers beschiet, zijn er nog mensen die dan nóg rus tig blijven staan praten en kij ken. Moeten er nu werkelijk eerst slachtoffers te betreuren zijn vóór men leert inzien dat het thans bittere ernst is en geen aardig kijkspel is?" Rioolbuizen Verder doet de gemeente er alles aan om toch nog voldoende schuilplaatsen te maken. In alle haast worden her en der schuil kelders gegraven. Verder wor den de inwoners van Vlissingen via de krant gewezen op een aantal rioolbuizen: die zijn op last van de gemeente zóó ge plaatst, dat men er zich tegen scherven in kan dekken. Op 11 mei komt ook de eerste buitenlandse hulp aan. Een groot aantal Franse militairen wordt in Vlissingen ontscheept. door Esme Soesman GOES - Bij een vechtpartij in de nacht van zaterdag op zondag op de Grote Markt in Goes heeft het uitgaanspubliek zich tegen de politiemensen die ter plaatse waren gekeerd. Eén ervan heeft uit noodweer een vuurwapen getrokken. Pas nadat er assis tentie kwam keerde de rust. De politie dringt aan op het instal leren van caméra's in de binnen stad om soortgelijke rellen te voorkomen. „We hopen dat de gemeenteraad snel overstag zal gaan met de plannen camera's op de Grote Markt te installeren. Wij wach ten echt op toestemming van de raad is de reactie van chef bin nenstad van de Goese politie C. E. Wely op de vechtpartij. De camera's, onderdeel van de plannen voor een veiliger uit gaanscentrum, hadden escala tie zondagochtend vroeg wel licht kunnen voorkomen. Bovendien maakt een dergelijke beveiliging het mogelijk daders ook achteraf nog te achterhalen en in de kraag te vatten. „Het is natuurlijk niet hét wondermid del, maar het is in ieder geval een middel", aldus Wely. Binnenkort, donderdag 20 mei, buigt de Goese gemeenteraad zich over de veiligheidsplan nen. Diefstal Aanleiding voor de ongeregeld heden die in de nacht van zater dag op zondag in het centrum plaatsvonden was de diefstal van een jas uit de garderobe van een horecagelegenheid. Deze jas, eigendom van een inwoner van Den Bosch, werd door de politie teruggevonden in een auto op de Grote Markt. Toen de politie de verdachte, een 18-ja- rige man uit Vlissingen, wilde aanhouden kreeg ze het uit gaanspubliek over zich heen. Daar waren enkele tientallen stappers bij betrokken. Eén van de agenten kwam op de grond terecht, de ander werd ge raakt in zijn gezicht. De drei ging bracht één van de agenten ertoe een vuurwapen te trekken. Pas nadat er versterking was ge arriveerd, keerde de rust. Colle ga's en een hondengeleider schoten de in het nauw gedreven politiemensen te hulp. Aanhoudingen De verdachte kon alsnog wor den aangehouden. Ook zijn twee Vlissingers van 22 en 31 jaar opgepakt op beschuldiging van verzet tegen de politie en het beletten van ambtshande lingen. Het drietal is in verzeke ring gesteld. Twee andere inwo ners van Vlissingen kregen, in het kader van het lik-op-stuk- beleid, een boete van 150 gulden opgelegd. Het duo, van 21 en 26 jaar, reageerde niet op het bevel om de Grote Markt te verlaten. Lik-op-stuk Elders in Goes is diezelfde nacht, eveneens als gevolg van het nieuwe lik-op-stukbeleid, direct opgetreden tegen balda dige jongeren. Een 15-jarige jongen uit Arnemuiden werd op het Stationsplein in Goes aan gehouden en doorverwezen naar Halt omdat hij tegen recla meborden schopte.Op de Oost- wal kreeg een 18-jarige Goese- naar een boete van 150 gulden, omdat hij tegen de afvalbak aantrapte. Boetes zijn boven dien uitgedeeld aan vier mensen die met een flesje bier over de Grote Markt Hepen. Zij moesten zestig gulden betalen. maar voldaan. Om de deelne mers gedurende de lange nacht wakker te houden is de jaarlijk se wedstrijd de Zes van Kapelle eveneens over de hele nacht uit gespreid. Bovendien schalde voortdurend muziek door het bad en zorgden drie fysiothera peuten voor begeleiding. De recordpoging is opgezet in het kader van het 25-jarig be staan van De Bevelanders. De club viert dit met verschillende activiteiten, bedoeld om de zwemsport in het algemeen en de Kapelse vereniging in het bij zonder te promoten. Het was een erg geslaagde Moederdag, vond de Vlis singse. Uurtje uitslapen, daarna een broodje gezond, geperst sinaasappeltje en een cappucinootje op bed. Stra lend zonnetje, fietstochtje over de boulevard, nog zo'n luxe kopje koffie op een ter rasje. En: het officiële Eerste Woordje kwam over de lip pen van de achtenhalve maand oude dochter Tanne. Die alle ongeschreven wetten aan haar laars lapte. Zodat baarmoeder de hele verwen dag zo'n driehonderd keer te horen kreeg: papa.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 7