Schijntegenstellingen en uitersten in Gent Een spelende mens die beelden maakt T)<7rkunst rLv cultuur Van speelhol tot speelruimte Drie keer Carel Visser Night of the S.M.A.K. 14 werk van later beroemd geworden kunstenaars uit zowel binnen- als buitenland. Mucha, Coleman, Holler, Dijkstra en Kiefer zijn maar een paar namen die in die reeks passen. Het werk van een kunstenaar wordt soms solitair in een ruime tentoongesteld, dan weer gecombineerd met dat van anderen, afhankelijk van formele of inhoudelijke relaties. Hoet geeft bij voorbaat geen zekerheid dat een eenmaal ingerichte expositie ook zo blijft. Afhankelijk van verschuivende inzichten, reacties of nieuwe ontwikkelingen kan er veranderd, toegevoegd of weggehaald worden. Het tonen en ter discussie stellen van actuele kunst is volgens Hoet een vorm van engagement met en voor deze tijd. Trees van Herpen 'De Opening', tentoonstelling van de collectie actuele kunst is tot 5 de cember te zien in het S M.AK. in Gent, dagelijks van 10.00 totl8.00 uur, behalve op maandag. De Vrienden van de Vleeshal in Mid delburg organiseren zaterdag 26 ju ni een excursie naar het nieuwe mu seum in Gent. Vertrek 8.45 uur van het station in Middelburg. Aanmel ding bij de Stichting Beeldende Kunst Middelburg, tel. 0118- 652200. Ondanks de actuele oorlogssituatie houdt S.M.AK. vast aan een knallende openingsluchtshow met F-l 6's op 7 mei. De of ficiële opening voor genodigden vindt 's middags plaats. Voor het publiek worden zaterdag 8 mei vanaf 15.00 uur aller lei activiteiten georganiseerd in 'en om het nieuwe museum. Muzikale optredens zijn er te verwachten van het Goeya- vaerts Consort, Sunny Murray, het Finse schreeuwkoor Huutajat en An Pierlé. Performances zijn er van Dirk Hend- rickx, A Harold Barreiro, Michael Appels en Gérard Courant. Om 19.00 uur gaat Jan Hoet op de vuist met Dennis Bellone, beeldend kunstenaar uit de U.S.A in het programma-onder deel 'to box or not to box'. Het wordt een echte bokswedstrijd. De nacht wordt ingezet met een Techno-fuïf en een concert van John Cale Dit alles zal tot in de vroege uurtjes duren en door internationale D.J.'s worden gepresenteerd. Het tot S.M.A.K.-museum omgebouwde casino in Gent met aan de gevel onder meereen groepsfoto van Jan Hoet medewerkers. foto's Charles Strijd Bij de oprichting in 1975 was het Gentse S.M.AK. het eerste Belgische museum, gewijd aan de hedendaagse kunst. Echter, er was wel een collectie maar geen tentoonstellingsruimte. Directeur Jan Hoet heeft zich daardoor nooit laten intomen. Onconventioneel en improviserend ging hij aan de slag en juist daarmee bracht hij veel publiek op de been. Verspreid over de huiskamers van veel Gentenaren organiseerde hij zijn beroemd geworden 'Chambres des Amis' tentoonstelling. De opslagloods Floraliënhalnu integraal deel van het nieuwe museum, diende ook al eens tot expostieruimte, toen vernoemd naar de entrée 'Rode Poort'. De internationale aandacht die deze initiatieven trokken, mondde voor Jan Hoet in 1992 uit in een uitnodiging tot het organiseren van de prestigieuze 'Documenta' in Kassei. Maar nu is er dan het eigen museum. In nauwe samenspraak tussen architect Koen Van Nieuwenhuyse en Jan Hoet is het voormalige Casino aan het Citadelplein verbouwd. Begin deze week liepen werklui en kunstenaars, druk gebarende medewerkers van het museum en nieuwsgierige kijkers nog als bedrijvige mieren door het grote gebouw dat vandaag - vrijdag 7 mei - officieel geopend wordt. De uit 1948 stammende voorgevel is hoekig en sober. Grijze gevelstenen met ambachtelijke voorstellingen en gele bakstenen worden door een regelmatig patroon van ramen verdeeld. Binnen zet de grijze toon zich voort in de vloerbedekking en de granietvloer. Een enkel modern element als een gebogen glazen deur en de lichthouten trap versterkt-het strakke, witte lijnenspel van de wanden. Grote en kleine ruimten lopen als vanzelf in elkaar over. Zonder uitzondering zijn ze hoog. Waar Alessandro Mendini van het Groninger museum en Aldo Rossi van het Maastrichtse Bonnefantenmuseum stelden het gebouw zelf centraal als architecturale prestatie. Verder van huis geldt hetzelfde voor het Guggenheimheim Museum in Bilbao. Weliswaar betrof het in al deze situaties nieuwbouw en is met De Pont in Tilburg een betere vergelijking mogelijk. Daar is een voormalige weverij door Van Benthem en Crouwel op gelijksoortige, sobere wijze mogelijk is het daglicht binnengelaten via smalle hoge ramen. Er is zo'n 4000 vierkante meter vloeroppervlak in het nieuwe museum te vinden, nog uit te breiden met de 2000 vierkante-meter van de Floraliënhal. De architectuur stond bij de verbouwplannen in dienst van het tentoongestelde. Hiermee leveren Van Nieuwenhuyse en Hoet duidelijk kritiek op de trend in de wereld van musea voor moderne kunst. Prestigieuze ontwerpers als tot museum omgetoverd als nu het Casino van Gent. Architect en directeur benadrukken beiden dat zij geen afbreuk wilden doen aan de kern van het gebouw, juist de sterke punten ervan zijn maximaal benut in dienst van de aard en omvang van de collectie. Het museum opent met een tentoonstelling waarin eindelijk de collectie in volle luister te zien zal zijn. Een overzicht van 1945 tot heden. De belangrijkste aanwinsten van de laatste vijfjaar zullen nu Een van de recente aankopen van het Gentse museum is Naglsar van An- selm Kiefer. Werk zonder titel van Wim Delvoye in het nieuwe Gentse museum. pas voor het eerst aan publiek getoond worden. De collectie die Jan Hoet en zijn medewerkers hebben verzameld, begint met werken uit de Cobragroep - Appel, Alechinsky en Jorn - maar ook tijdgenoten als Bacon en Fontana zijn vertegenwoordigd. Van alle strommgen sindsdien is een of meer werken te vinden in het S.M.AK.: pop-art uit de jaren zestig, minimal-art, conceptuele kunst en Artepovera. Grote en minder bekende namen vinden we terug in de zalen en zaaltjes, Warhol en Hockney, Flavin en Lewitt, Kosuth en George Gilbert, Ajiselmo en Kounellis. Panamenko, Marcel Broodthaers en Joseph Beuys worden door Hoet als de sleutelfiguren in de collectie genoemd. De enorme afmetingen van Paramenko's modellen, de grafiek van Broodthaers en de installatie van Beuys komen nu pas tot hun recht in de lichte, hoge ruimtes. Hoet heeft een fijne neus voor ontluikend talent en nieuwe ontwikkelingen. Al dikwijls kocht hij in een vroeg stadium fi egelijk sober en imposant, dat is de eerste indruk van het nieuwe S(tedelijk) M(useum) voor A(ctuele) K(unst) aan het Citadelplein in Gent. Directeur Jan Hoet krijgt vandaag, vrijdag, na een kwart eeuw verzamelen en aankopen van hedendaagse kunst eindelijk de ruimte om deze collectie in volle omvang te tonen. De aard van het gebouw en de keuzes van Jan Hoet passen bij elkaar: schijnbare tegenstellingen en uitersten - daar draait het allemaal om. Zonder titel. Marcel Broodthaers. Graficus en beeldhouwerCarel Visser. foto Rob Leenarts Ooit vergeleek Carel Visser zichzelf met een vlo, die van het ene medium naar het andere springt en zelfs binnen zo'n me dium alle armslag wil behouden. Terugkij kend op een lange carrière als beeldhouwer en graficus moet men constateren dat de kunstenaar van die mogelijkheid om te 'springen' ruimschoots gebruik heeft ge maakt. Hij is behalve een van de bekendste Nederlandse beeldhouwers, ook een uitne mend graficus en binnen de prentkunst evenmin voor één gat te vangen. Dat werd vorige maand nog eens onder streept met de toekenning van de Gelder land Grafiekprijs 1998 aan de 70-jarige kunstenaar. Nog net kwam hij ervoor in aanmerking, want voorwaarde is dat de laureaat in Gelderland resideert of werkt. De in het Betuwse Rijswijk wonende kun stenaar en zijn vrouw zijn zich aan het voorbereiden op een verhuizing. Naar Frankrijk gaat het, en zoals het er nu uitziet definitief. Onbegrijpelijk voor wie Vissers beweegre denen niet kent, want de huidige stek is schitterend. Een monumentale boerderij, te midden van een bloeiende bongerd en wei landen. Op de deel en in de opstallen vol doende ruimte om te tekenen, knippen, plakken, zagen en lassen. Een prachtige plek om oud te worden. De kunstenaar heeft echter meer dan een reden om op te breken. De kinderen wonen al in Frankrijk. Huive rig geworden voor het hoge water in het ri vierengebied besloot de kunstenaar te ver kassen naar de Pyreneeën. En verder is hij toe aan ,,een nieuwe bladzijde." Visser is zoon van een aannemer. „Mijn va der goot mij vol met Berlage en iedereen in mijn omgeving dacht dat ik architect zou worden." Dat verwachtingspatroon leek uit te komen toen de j onge Visser na zij n school tijd een studie bouwkunst aan de TH in Delft begon. „Al die pijpen en leidingen, die technische kant van het vak, daar zou ik nooit lol in hebben gehad. Toen ik veel later eens tegen Aldo van Eyck vertelde dat ik, zittend in de treinin de gevels van de huizen altijd gezichten zag, zei hij me: jij had de beste architect van Nederland kunnen wor den." De studie werd voortgezet in Den Haag, waar hij van 1949 tot 1951 beeldhouwkunst studeerde. Hij stopte na twee jaar. In plaats daarvan begon hij als zelfstandig kunste naar te werken in Amsterdam. Behalve beelden maakte hij tekeningen en grafiek. Tot 1968 maakte Visser vooral 'stoere' meta len beelden, abstract-geometrisch, vaak van een enorme zwaarte. Die stoerheid kwam aan het wankelen in dat revolutie jaar. Visser voelde zich niet ontgoocheld, maar vol optimisme. Hij constateert ook nu nog met genoegen dat het de tij d was waarin „de 'autoritaire wereld op een laag vuurtje werd gezet en de zekerheden van het verle den werden losgelaten." Ook voor hem per soonlijk: hij brak met zijn calvinistische jeugd. Zowel de tijdgeest als die persoonlijke ont wikkeling zien we in zijn werk terug. Hij on dermijnde de geometrie in zijn eigen werk. 'Harde' beelden kregen zachte, buigzame leren hoeken. Stapelingen werden wiebeli- ger, rechthoeken kregen krullen, vierkanten werden geknakt. Allengs worden de beelden poëtischer. Me taal ruimt steeds vaker het veld voor 'zach te', vergankelijke materialen als rubber, glas, jute, stro en dierlijke materialen. In de prenten keren figuratieve elementen terug. Binnen het uitgebreide oeuvre heeft Visser zelf een Top Drie van Ernst aangebracht. 1 Beeldhouwwerk („bloedserieus"). 2. Colla ges („meer ontspannen"). 3. Houtsneden („een soort vakantiegevoel"). Waarmee hij niet gezegd wil hebben, dat zijn houtsneden slechts een Spielerei zijn. Daarvoor heeft hij de afgelopen jaren te consistent gebouwd aan het grafisch oeuvre dat niet alleen in Nederland, maar ook in Japan, het Mekka van de prentkunst, werd bekroond. Carel Visser hoopt dat van al zijn werk af straalt „dat het niet in grote treurnis is ge- maakt." Hij is een spelende mens, die beel den maakt: „Ger van Elk heeft eens gezegd: de beste dingen maak je als je je eerst aan het vervelen bent geweest. En zo is het. Als ik aan het fietsen ben, wat ik dagelijks doe, dan komt er een moment dat ik het fietsen niet meer voel. Dan overkomt me een soort lichtheid in het hoofd, vergelijkbaar met die van vlak voor het slapen gaan. Dan opeens staat me een beeld zo helder voor ogen, zoals een ander iets op tv ziet. Dan moet ik het al leen nog maken, de materialen zoeken en is het in een paar uur gepiept. Behalve het streven naar een krachtige af beelding is Vissers grafische werk vooral een compositorische zoektocht. „Het gaat in mijn houtsneden over vragen van span ning, van structuren, van licht en donker. Inhoudelijk moeten de houtsneden, zoals al mijn werk, gaan over geboorte en dood, over ziekte en gezondheid, over menselijke rela ties in het algemeen. Men vraag me wel eens: hoe ontstaat een beeld bij jou? Ik heb wel eens geprobeerd dat te traceren, maar kom niet verder dan de wetenschap dat je een half jaar of zo voor het ontstaan een emotie hebt gehad. Een zaadje, dat in de grond is gelegd, een poosje suddert en dan opeens knalt. Een ding weet ik wel zeker: als je een beeld niet maakt, komt het na bepaalde tijd terug. De enige manier om beelden kwijt te raken, is om ze te maken." Yvonne Jansen Carel Visser, houtsneden, tm 12/5 bij Rothmans Manufacturing, Kerkstraat 27 Duiven. Open: werkdagen 13-16 uur, zo 9 mei 13-17 uur. Galerie Nouvelles Images, Westeinde 22 Den Haag: 12/6 tml4/7 beelden en werk op papier. Open: di t/m zo 11-17 uur. Rijksmuseum Kröller Muller, Hout kampweg 6 Otterlo: 3/7 t/m 22/8, sculpturen en collages. Open: di tm zo 10-17 uur. vrijdag 7 mei 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 14