Ook dirigent en musici moeten in Verdi zingen Musical hoeft niet vrijblijvend te zijn Cannes heeft dit jaar geen films uit Nederland nodig Gewogen en te licht bevonden tvrp kunst tfiAj cultuur iv v. -ZM*i prJ Hirokami leidt Macbeth bij Opera Zuid Ann Reinking, dansmoeder in Chicago 13 A - Dirigent J unichi Hirokami tijdens een repetitie met Opera Zuid: „Opera vreet energie." Sinds Junichi Hirokami (41) 'ja' zei tegen het Limburgs Symphonie Orkest (LSO) woont hij als hij in Maastricht aan het werk is in zijn appartement in Veldwezelt, even over de grens in België. Londen en Tokio zijn z'n andere min of meer vaste verblijfplaatsen. Dat jawoord kwam er overigens pas op voorwaarde dat hij per jaar een operaproductie zou kunnen doen. Door de intensieve contacten tussen LSO en Opera Zuid kon aan dat dringende verzoek probleemloos worden voldaan. Waarom wil de Japanse dirigent, die sinds het winnen van het Kondrashin Dirigenten Concours van Amsterdam in 1984 aan een succesvolle internationale carrière bezig is, zo graag een operaproductie leiden? Hirokami, klein van stuk, maar groot in gebaar, legt uit: „In de eerste plaats is het goed voor een orkest om af en toe in de orkestbak te zitten. Goed voor de concentratie en voor de flexibiliteit. Je moet als dirigent en als musicus heel volgzaam kunnen zijn. Je weet nooit van te voren wat een zanger op het podium met een tempo doet. Alert zijn is een voorwaarde, je moet er een antenne voor ontwikkelen." Er is nog een ander aspect „Een orkest moet aan alles proeven, ook aan opera. Zo'n lange periode intensief aan een productie werken is goed voor de teamgeest. Je kunt het vergelijken met een groot gezin dat eens per jaar bij elkaar komt. voor een uitgebreid diner." Hij noemt verder het zingen als basis van alles. „Frasering, timing, alles moet afgestemd zijn op de ademhaling van de zangers. Niet alleen koor en solisten moeten zingen, ook de dirigent en de musici." Maar ook de voordelen voor de ontwikkeling van een jonge unichi Hirokami laat zijn woorden gepaard gaan met een vermanende vinger en een gulle lach: „Wie over deze productie slecht schrijft, is niet goed bij zijn hoofd. Ik zal hem persoonlijk vermoorden". De kleine Japanner, sinds vorig seizoen chef-dirigent van het Limburgs Symphonie Orkest, leidt komende weken de nieuwe productie van Opera Zuid, Macbeth van Verdi. Het belooft volgens de Japanse dirigent een bijzondere productie te worden. dirigent zijn evident, vindt Hirokami. Hij maakte in 1989 zijn operadebuut in Australië en is daar sindsdien regelmatig teruggevraagd. „Opera betekent voor mij: veel studeren, je muzikaal en tekstueel met een werk bezighouden. Maar ook: proberen je de psychologische kanten van het omgaan met mensen eigen te maken. Je hebt niet alleen te maken met hoofdrolspelers, meestal heel sterke persoonlijkheden, maar ook met de mensen achter de schermen, de licht-, decor- en kostuumontwerpers. Die hebben ook veel inbreng in een productie. En dat geldt ook voor de koorleider. Met al deze mensen moet je samenwerken. Dat proces van mensen leren kennen is zeer belangrijk voor me. Je hebt als dirigent ook op dit gebied grote verantwoordelijkheid. Je moet voor een goede sfeer zorgen, dan heb je al voor negentig procent gewonnen. Dan zal iedereen je helpen." Zeker als de productie eenmaal loopt is de dirigent het "Dreh- und Angelpunkt". vindt Hirokami. „Zelfs als hij het niet zou willen." En de regisseur? „Natuurlijk, met hem heb je in de eerste plaats te maken. Je moet het samen doen. Ik prefereer daarom ook om vriend met hem te worden in plaats van voortdurend met hem in de clinch te liggen. Het is een kwestie van geven en nemen. Dat betekent niet: compromissen sluiten. Maar wel dat soms het toneelmatige en soms het muzikale aspect op de voorgrond treedt. Giuseppe Frigeni, de regisseur van deze productie, is trouwens een gemakkelijk mens. Ik hoef met foto Frits Widdershoven hem niet over het toneel te rollen." Waarom wordt de productie volgens hem zo bijzonder? Hirokami: „In de eerste plaats omdat er een schitterende cast bij elkaar is gebracht. Verder ook omdat het koor een prachtige klank heeft en de regisseur heel puur en fantasievol met het gegeven is omgesprongen. En mijn orkest heeft zoveel plezier in deze productie gekregen, dat er met veel toewijding en enthousiasme is gewerkt." Wat zijn eigen aandeel betreft, heeft hij zich vooral gericht op de dosering van het drama in deze vroege Verdi-opera. „Je moet het drama en de emotie niet overdrijven. In vergelijking met bijvoorbeeld het Verisme gaat Verdi daar heel gedoseerd mee om. Het mag niet alleen extreem zijn, je moet het meer vanuit een Barok-gevoel benaderen." Overigens ervaart Hirokami dat ook deze operaproductie heel veel van hem vraagt. „Opera vreet energie, dat wist ik. Na een operaproductie ben ik altijd uitgeput. Het hoort bij het genre, denk ik." Jos Frusch Verdi's Macbeth in de versie van Opera Zuid gaat zaterdag 8 mei in première in het Theater aan het Vrijthof in Maastricht. Muzikale lei ding: Junichi Hirokami; regie: Gi useppe Frigeni; orkest: Limburgs Symphonie Orkest; koor: Het Zui delijk Theaterkoor en het Limburgs Operakoor; solisten: Boris Trajanov (Macbeth), Christine Bunning (La dy Macbeth), Jacques Does (Banquo Fernando del Valle (Macduff) en Peter Auty (Malcolm). Na de pre mière Macbeth onder meer te zien in: Stadsschouwburg Utrecht (18/5), Rotterdamse Schouwburg (22/5), Stadsschouioburg Sittard (25/5), Chassé Theater Breda (29/ 5), Schouwburg Tilburg (2/6) De musical Chicago be hoort tot het beste wat het genre heeft voortgebracht. Aanstaande zondag beleeft de Nederlandse versie in Utrecht zijn première. In de hoofdrol len: Simone Kleinsma, Pia Douwes en Stanley Burleson. Een bijna sobere show, maar met adembenemende ballet ten en scènes die een in gla mour verpakt keihard verhaal vertellen. Topamusement dat ook nog aan het denken zet. Chicago is geschreven door het duo Kander en Ebb, de makers van 'Cabaret'. Maar het was de danser, choreo graaf en regisseur Bob Fosse die de show in 1975 vorm gaf. Een theatervernieuwer, die sterren als Liza Minelli en Shirley Mclaine liet schitte ren. Ann Reinking werkte nauw met hem samen. Op ba sis daarvan herschiep zij Chi cago, sinds 1996 opnieuw een hit op Broadway. Tijdens haar klassieke ballet opleiding stond ze met één been in de amateurmusical- wereld. Maar toen ze een kans kreeg op Broadway raakte ze definitief in de greep van gla mour en klatergoud, zeker toen ze Bob Fosse leerde ken nen en diens stijl, met uitda gende dansen en voorstellin gen waarin dansers worden geacht te kunnen zingen en acteurs behoren te dansen. „Je moet in dit vak twee, liefst drie disciplines beheersen. Hoewel, Rex Harrison kon niet zingen, maar was als Higgins in 'My fair lady' on navolgbaar." „De stijl van Chicago die we nu hier spelen, verschilt wei nig van de allereerste versie die Fosse in 1975 maakte. Het toneel is een soort 'zwarte doos'; nauwelijks rekwisie ten, decor en kostuums. Een paar j aar terug hebben we met de songs vier concerten gege ven. Dat was zo'n succes dat de producent meteen besloot de complete show opnieuw uit te brengen." Chicago vertelt het verhaal van Roxie die haar minnaar vermoordt, maar gaat in we zen over de manier waarop misdadigers vaak lijken uit te groeien tot superster. En daar mee sloot de show bij die tweede première goed aan bij de actualiteit: de zaak O.J. Simpson speelde. „Ik zag daarin verdorie mijn eigen show terug." „Toen Chicago in 1975 de we reldpremière beleefde, was er net een aanslag op president Ford gepleegd. De vrouw die dat pistool had getrokken, stond vlak daarna op de voor pagina van Time Magazine. Een speciaal gemaakt studio- portret! Deze show leert dat de maatschappij zich vaak gek laat maken door de media. Zelfs de bijbel waarschuwt al voor de aanbidding van het Gouden Kalf. En kijk hoe per vers de televisie wordt: er zijn zelfs shows waarin je ziet hoe mensen sterven, Jerry Sprin ger is er niets bij." „Musical is geen vrijblijvend genre. Zelfs een familievoor stelling als 'Annie' draagt een sociaal conflict in zich, net als 'The Sound of Music', 'South Pacific' en 'West Side Story'. Bij Fosse kon je zelfs zien dat hij in de loop van zijn carrière het vertrouwen in de wereld een beetje verloor. 'Sweet Charity' is nog heel positief, maar hij maakte ook 'Caba ret', over de nazi's in Berlijn." „Zijn werk strekt zich uit van de onschuld tot donkerste kant van de mens. Hij was briljant, humoristisch en kon enorm stimuleren. Hij nam zijn vak uiterst serieus, ging er in op. Wist hoe je in het theater een verhaal vertelt. Ik heb on waarschijnlijk veel van hem geleerd. Je realiseert je dat pas als je zelf een show moet neer zetten." Chicago met zijn meedogen loos hoge tempo, staat of valt bij de kwaliteit van de spelers. ,,Ik werk hier met rijk geta lenteerde mensen. Je snijdt de diverse rollen toe op de speci fieke kwaliteiten van de men sen die tot je beschikking hebt. Neem Simone Kleins ma Achter haar ogen schuilen hele verhalen. En met haar humor en stijl is ze geknipt voor de rol van Roxie. Pia Douwes heeft ook humor, maar is daarnaast meer een vrouw met pit". Een Broadway-choreografe in Nederland. „De manier van werken is bijna gelijk. Al heb ben de dansers hier de neiging om in discussie te gaan. In Amerika ken ik dat juist van acteurs. Maar dansers? Als het te gek wordt, zeg ik gewoon: 'Kom, aan het werk'. Toch zijn het uitstekende mensen, die niet schrikken van het tempo in deze voorstelling." De toekomst van de musical? „Het hangt ervan af waar de schrijvers hun inspiratie vin den en voor wie ze schrijven. Zo komt er een show over een zaak uit 1910. Een joodse im migrant zou toen in de zuide lijke States een werkneemster van zijn fabriek hebben ver kracht en vermoord. Hij kreeg gratie maar werd later door de bevolking gelyncht. Echt, ook in Amerika hebben zich po groms voorgedaan. Musicals hoeven dus niet vrijblijvend te zijn." Hans Visser Musical 'Chicago', Beatrix Thea ter, Utrecht, vanaf zondag 9 mei, dagelijks behalve maandag; zon dag matinee. Kaarten: 0900- 3005000 (60 cent p.m.). Ann Reinking „Je moet in dit vak twee en het liefst drie disciplines be heersen." Het Filmfestival van Cannes dat eind de ze maand voor de 52e keer van start gaat, heeft alle Nederlandse inzendingen gewogen en te licht bevonden voor officiële deelname. Het is 24 jaar geleden dat een Ne derlandse speelfilm werd geselecteerd voor deelname aan de competitie om de Gouden Palm. Alleen Kees Kasander weet de door hem geproduceerde nieuwe film van Peter Greenaway (Eight And a Half Woman) ver zekerd van een uitnodiging voor het lente festival aan de Franse Rivièra. De film werd gefinancierd met voor 30 procent Neder lands geld. In het voorgaande jaren wisten films van Nederlandse makers meestal nog wel een plaats te verwerven in de eveneens eervolle bijprogramma's. Zo wist vorig jaar Alex van Warmerdams film Kleine Teun de sectie Un Certain Regard te bereiken. Het debutan tenprogramma Semaine de la Critique werd in 1997 gehaald met Karakter en in 1998 met De Poolse Bruid, waarbij beide films officieuze bekroningen ten deel vielen en een opmerkelijke internationale carrière konden starten. Een aantal titels zijn al verzekerd voor de competitie om de Gouden Palm. Nikita Mikhalkovs De Barbier van Siberië (met Ju lia Ormond en Richard Harris) werd in ja nuari weggekaapt voor de neus van 'Berlijn' en ook de film Pola X van de Fransman Leos Carax (met Catherine Deneuve en Katerina Golubeva) ligt al maanden vast. Verder rekent men op Kikujoro's Summer (van Takeshi Kitano), No One Writes To The Colonel (een Gabriel Garcia Marquez-ver- filming door de Mexicaan Arturo Ripstein), Het Kindermeisje (een Pirandello-verfil- ming door de Italiaan M^rco Bellocchio), Felicia's Journey (een thriller van de Cana- dees Atom Egoyan), Angela's Ashes (van Alan Parker), The Talented Mr. Ripley (Matt Damon en Gwyneth Paltrow, onder regie van Anthony Minghella), Dogma (met Damon en Ben Affleck, geregisseerd door Cannes rekent eind deze maand op de komst van onder meer The talented mr. Riply, waarin Matt Damon een hoofdrol speelt. Kevin Smith), Moloch (van de Rus Sokoe- rovhost Dog (van Jim Jarmusch) en Mans- field Park (Jane Austen verfilmd door Pa tricia Rozema). In overweging heeft men verder nog nieuwe films van Ang Lee (de western Ride With The Devil)Roman Polanski (de thriller The Ninth Gate), Wayne Wang, Diane Kurys, Valeri Pitsjoel, Giuseppe Tornatore, Tim Robbins, John Sayles en Pedro Almodovar. Overigens wordt zelfs het belangrijkste filmfestival ter wereld niet altijd op haar wenken bediend. Dolgraag had men als spe ciaal evenement Star Wars I, The Phantom Menace in wereldpremière gebracht, maar 20th Century Fox heeft tot dusver ten stel ligste ontkend dat zoiets gaat gebeuren. De filmmaatschappij heeft zelfs expliciet laten weten dat het sf-epos van George Lucas een film is 'van het gewone volk waaraan op geen enkele manier een festival-etiket be vestigd mag worden'. De andere fel begeerde wereldpremière is die van Stanley Kubricks laatste film Eyes Wide Shut, maar in dit geval is het Warner Brothers dat iedere toezegging ontkent. Waarschijnlijk is in dit geval zelfs dat de Europese première uitgesteld wordt speci aal ten gerieve van 'Venetië' (eind augustus) omdat het Italiaanse festival vorig jaar im mers Kubrick een tere-Gouden Leeuw had geschonken, alsmede een retrospectief van zijn gehele oeuvre. Pieter van Lierop vrijdag 7 mei 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 13