Representatief model
met veel trekkracht
Ford Focus Wagon
beste gezinsauto
Brede Kléber-band
Subaru
Legacy
in nieuw
jasje
Oldtimer evenement
auto motorfiets zaterdag 1 mei 1999 39
kort autonieuws
Space Star in uniform
amm
Speedster op Cabrio '99
Nieuwe maxiscooter Aprilia
Voorkom een klapband
Nissan Cabstar E
Op het terrein van Jawa-importeur De Haan in het Friese
Hoornsterzwaag wordt donderdag 13 mei (Hemelvaartsdag)
voor de vierde keer op rij een Oldtimer Evenement gehouden. Het
gebeuren mag zich nog steeds in een groeiende belangstelling ver
heugen, getuige de ruim 5000 bezoekers die het evenement vorig
jaar bezochten.
Evenals bij vorige edities het geval was, is ook dit jaar het aanbod
zeer divers te noemen: oude vliegtuigen, fraai gerestaureerde sta
tionaire motoren, tractoren, motoren en exclusieve oldtimers. De
tentoongestelde goederen zullen worden afgewisseld door een
vlooienmarkt, kraampjes met auto- en motoronderdelen, auto-
mobilia en clubstands.
Het doorlopende evenement is vanaf 09.00 uur geopend. De toe
gang is gratis. Voor kinderen is een springkussen beschikbaar.
Plaats van handeling: Bij de Leyweg 85, Hoornsterzwaag (gelegen
tussen Heerenveen en Drachten).
De Ford Focus Wagon is afge
lopen week uitgeroepen tot
beste gezinswagen van dit jaar.
Op alle terreinen scoort de wa
gen. Dat begint al aan de buiten
kant. De brede wielkasten doen
samen met de stootstrip denken
aan een klassiek rijtuig. En dit is
een stationcar zonder 'aange
plakte kont'. Ford gaf de ontwer
pers opdracht om de Wagon
apart als stationcar te ontwer
pen.
De Focus Wagon moest tijdens de
Huishoudbeurs ruim een week
geleden concurreren met de Fiat
Multipla en de Opel Astra Sta
tionwagen. Alle drie waren door
een vakjury genomineerd voor de
titel 'Gezinsauto van het jaar
1999'. Het merendeel van de
bezoekers viel voor de Focus Wa
gon. Veel mensen vinden de As-
tra, die ondanks de recente face
lift al wat jaartjes meedraait, te
gewoon en aan de Multipla moet
men nog wennen. De gewone Fo
cus was al uitgeroepen tot Auto
van het jaar 1999.
Ruim
De Wagon is opvallend ruim van
binnen. Dat is te danken aan de
wielbasis van 2615 mm waarbij
de wielen op de uiterste hoeken
zijn geplaatst. De daklijn is ver
hoogd en daardoor kunnen er ge
makkelijk drie volwassenen ach
terin zitten. Met de achterbank
omhoog is er een bagageruimte
van 520 liter. Wordt de achter
bank neergeklapt dan ontstaat er
een laadruim van 1580 liter. Dat
is nog meer dan in bijvoorbeeld
de Saab 9-5 Estate of de BMW
523i Touring.
Wie de achterbank voor het eerst
neerklapt staat wat onhandig
met drie hoofdsteunen in de han
den. Waai' laat je die dingen? Dan
moet de achterbank naar voren
worden geklapt, maar dat lukt
De Ford Focus Wagon.
enkel als de voorstoelen naar vo
ren zijn geschoven.
De laadvloer is vlak. Dat komt
door de wielophanging waarbij
de schokbrekers onder een hoek
zijn bevestigd. De achterwielen
kunnen zo in- en achterwaarts
veren en de achteras stuurt pas
sief mee. De wagen heeft hier
door een prima wegligging, voor
al bij hoge snelheden. Vanwege
het hogere laadvermogen mon
teerde Ford achtereen andere ve
ring die zowel in beladen als on
beladen toestand prettig mee
geeft.
Op het gebied van veiligheid laat
Ford weinig aan het toeval over.
Airbags, abs en hoofdsteunen
voor en achter zijn standaard. De
wagen heeft een versterkte kooi
constructie en stalen balken in de
portieren om klappen op te van
gen bij aanrijdingen van opzij.
De elektrisch bedienbare ramen
sluiten niet als er vingers of
handjes tussen zitten om beknel
lingen te voorkomen. Alles in het
interieur op schouder- en hoofd
hoogte is van zachte materialen
gemaakt. Zijairbags zijn optio
neel en kosten f 495. Verder heeft
de Focus een automatische
brandstoftoevoer beveiliging die
brand bij een botsing moet voor
komen.
Er zijn drie uitrustingsniveaus
voor de Focus Wagon: Ambiente,
Trend en Ghia. Ambiente staat
voor een combinatie van sportief
en stijlvol. Een Ambiente Wagon
met 1.4 liter motor is te koop van
af f 32.995. De Trend Wagon,
vanaf f 34.995, is voor de sportie-
veling en standaard uitgerust
met een 1.6 liter motor met 100
pk vermogen. De Ghia, basisprijs
f36.995,is de meest luxueuze uit
voering en ook hier is de 1.6 liter
van 100 pk de standaardmotor.
Opties
Vanzelfsprekend kan ook voor
zwaardere motoren en vele opties
gekozen worden. De luxe 1.6 liter
Ghia Wagon van de importeur
die wij een week testten had voor
bijna f 10.000 aan extra's aan
boord. Om er een paar te noemen:
Airco f 1495, dakrelings f 495. ra-
dio/cd-speler met stuurkolom-
bediening f 795, elektrisch be
dienbare ramen voor en achter en
centrale portiervergrendeling
f 1495, schuif/kanteldak f 995.
lichtmetalen velgen f995 etcete
ra. Dat schiet lekker op maar er
hangt dan wel een prijskaartje
van bijna f 50.000 aan.
De Focus Wagon is in tegenstel
ling tot de wat stugge voorganger
Escort een soepele automobiel
die geruisarm over de weg zoeft.
Bovendien is het dankzij Fords
New Edge Design, dat bij de Fo
cus het meest tot zijn recht komt,
een echte blikvanger.
Gerrit Jan Alberts
Het Franse bandenmerk Kléber is begonnen met de vernieuwing van het
gamma. De eerste band die deze vernieuwing ten deel valt is die voor se
dans en grote auto's met veel vermogen. Het nieuwe product voor deze
categorie heet voortaan Dynaxer HP.
De Dynaxer HP is een brede band die overwegend zal worden aangebo
den in de snelheidscategorieën V (tot 240 km/h) en W (tot 270 km/h). De
afmetingen lopen uiteen van 185/65 x 14 tot 225/55 x 16. De nieuwe
band blinkt volgens Kléber uit door zijn veilige weggedrag op een natte
weg. De profieltekening is speciaal afgestemd op het 'breken' van de wa-
terlaag. Twee brede groeven in de lengterichting zorgen voor de afvoer
van water. De bijzondere gordelconstructie van de Dynaxer HP verhin
dert vervorming van de band op hogere snelheden. Een gelijkmatige
verdeling van de druk zorgt voor een tien procent langere levensduur.
De kans is groot dat u de Mitsubishi Space Star binnenkort in 'politie-
uniform' tegenkomt. Want de Nederlandse importeur heeft een spe
ciale politieversie van deze handige en compacte ruimte-auto in gebruik
genomen.
De surveillancewagen is ontwikkeld in samenwerking met Marelko Be
nelux, een bedrijf dat is gespecialiseerd in het aanpassen van auto's voor
gebruik door de politie. In de Space Star is onder meer het allernieuwste
videoregistratiesysteem ingebouwd. Hiermee is direct te zien hoe snel
de gefilmde auto rijdt. Verder heeft de auto een mobilofoon en een
plaatsbepalingssysteem, waarop de meldkamer kan zien waar de auto
zich bevindt. De Mitsubishi is uiteraard voorzien van een dakset met
zwaailichten en sirene. Verder is de auto voorzien van Koni schokdem
pers om het weggedrag aan de eisen van de politie aan te passen. De ko
mende maanden zal de Space Star door verschillende korpsen getest
worden.
Opel exposeert de Speedster op Cabrio '9'
De Opel Speedster, de stylingstudie die recent op de Autosalon van
Genève te zien was, zal worden geëxposeerd op Cabrio '99. Deze
show wordt op 7, 8 en 9 mei gehouden in het Autotron in Rosmalen. Er
zullen vele productiemodellen van open auto's worden getoond op de
tentoonstelling, maar voor het eerst zal er dus ook een concept carte zien
zijn in Rosmalen.
De kans is overigens erg groot dat het voor wat de Opel Speedster niet bij
een conceptmodel blijft. De auto is zo goed ontvangen, dat serieus wordt
overwogen om het model in productie te nemen. De uit een aluminium
chassis en een carrosserie van composietmaterialen vervaardigde open
tweezitter is uitgerust met een 2,2 liter motor met 147 pk (108 kW). In
minder dan zes seconden stuwt deze machine de minder dan 800 kilo
wegende Speedster vanuit stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid ligt
op 220 km/h.
Aprilia Nederland BV introduceerde on
langs de nieuwe Leonardo 250, een for
se fraai gevormde kwartliter viertakt mo
torscooter. Hoewel geen motorvermogens
zijn opgegeven, is dit model ongetwijfeld
geschikt voor mensen met een beperkt A-
rijbewijs. In de Leonardo huist een liggende
vloeistofgekoelde cilinder, die is voorzien
van een bovenliggende nokkenas en een
tweekleps kop. Uiteraard beschikt de twee-
wieler over een centrifugaal koppeling
waardoor er niet geschakeld hoeft te wor
den.
Standaard zijn ook een schijfrem in het
voor- en achterwiel, instelbare schokdem
pers en een tank met een brandstofinhoud
van 9.6 liter. Met een opgegeven brandstof
verbruik van1 op 2 2is de emissie van scha-
delijke gassen dusdanig laag, dat de Leo
nardo voldoet aan de Euro 1-wetgeving, die
medio september van kracht wordt.
Aprilia noemt het 145 kilogram zware mo
del model liefkozend een maxiscooter, wat
ondermeer moet blijken uit de opbergruim
te onder het zadel waarin twee helmen kun
nen worden opgeborgen. Wie wil, kan de
motorscooter onder meer uitrusten met een
windscherm, een smallere 'sportruit', een
topkoffer en diefstal bemoeilijkende elek
tronica.
De Leonardo 250 kost fl0.790enis daarmee
een fractie goedkoper dan de concurrentie.
Die bestaat in de kwartliter viertakt
motorscooterklasse momenteel uit de Hon
da Foresight (f 12.995), Suzuki Burgman
(f 11.990) en Yamaha YP 250 Majesty
(f 12.490). De Leonardo staat al te pronk bij
de dealers in de kleuren 'nero shadow' en
'bluemisphere'.
Ruud Vos
Een fraaie vormgeving kenmerkt de Aprilia
Leonardo 250.
Subaru is een redelijk eigenwijs
automerk. Op het gebied van
techniek kom je bij Subaru vaak
exclusieve dingen tegen. Zo hebben
vrijwel alle auto's standaard
vierwielaandrijving en Subaru
gebruikt als één der weinige
fabrikanten nog een boxermotor.
Modetrends in autovormgeving
laten de Japanse designers die
verantwoordelijk zijn voor de
producten doorgaans links liggen.
Toch is het dit keer wel een beetje het
uiterlijk van de vernieuwde Legacy
dat de aandacht trekt. Niet omdat
het nou zo modern is, maar de
proporties zijn beter dan van zijn
saaie voorganger. En de Legacy
heeft toch een aantal markante
punten. Zo zitten de koplampen
achter helder glas met daartussen
een moderne grille. Aan de
achterkant zijn de royaal
uitgevoerde verlichtingsblokken
met elkaar verbonden.
Het staat de 4,61 meter lange en
1,70 meter brede sedan goed
en geeft hem een representatief
uiterlijk. Met deze lengte is de Le
gacy trouwens een forse automo
biel. Dat zie je ook in het interieur,
dat ruim is en zeker plaats biedt
aan vij f personen. De kofferruimte
is met 455 liter ook niet krap be
meten.
De aankleding van het interieur is
wat aan de saaie kant, met veel
kunststof in een weinig frivole ge
daante. In de duurdere modellen
probeert houtdecor op het dash
board en de middenconsole daar
nog een chic tintje aan te geven.
Maar het blijft een wat somber
aandoend interieur. De uitrusting
is wel heel compleet met onder
meer standaard ABSairbags voor
de bestuurder en de passagier,
centrale portiervergrendeling,
elektrisch bedienbare ramen vóór
en achter en elektrisch verstelbare
buitenspiegels. Airconditioning is
alleen standaard op het topmodel.
Voor de aandrijving viel Subaru
terug op vertrouwde componen
ten. Onder de motorkap staat een
viercilinder boxermotor van 2,0 of
2,5 liter inhoud die gekoppeld is
aan permanente vierwielaandrij
ving, door Subaru AWD genoemd.
Die boxermotoren zijn fijne ma
chines, met een zeer terughouden
de geluidsproductie en een soepele
vermogenskarakteristiek. Ze ma
ken niet direct een heel pittige
indruk, maar het zijn wel door
werkers met een heel lange levens
duur.
Kracht
De tweeliter versie levert 125 pk
(92 kW) en kan de bijna 1300 kilo
zware auto in 10,7 seconden van 0
naar 100 km/h brengen. De 2,5 li
ter machine is 156 pk (115 kW)
sterk, haalt 208 km/h en gaat in
negen seconden naar de 100 km/h.
De 2,5 liter machine blinkt vooral
uit door zijn veel grotere trek
kracht, waardoor je hem heel
schakellui kunt rijden. Beide mo
toren zijn verkrijgbaar met hand-
geschakelde vijfversnellingsbak
of met viertraps automaat.
Vierwielaandrijving heeft de Le
gacy altijd, zoals trouwens alle
Subaru's met uitzondering van de
kleine Vivio standaard met inte
grale aandrijving zijn uitgerust.
De grotere wrijving en de extra
onderdelen kosten een klein beetje
extra brandstof, maar je krijgt er
als bestuurder veel voor terug.
Doorslippende wielen behoren tot
de verleden tij d en de trekkracht is
op een gladde weg veel groter. Bo
vendien slijten de banden veel ge
lijkmatiger. Vierwielaandrijving
heeft ook een goede invloed op het
weggedrag als er veel grip is. De
gelijkmatige verdeling van de
trekkracht zorgt voor een neutraal
stuurgedrag, ook als je de bocht
wat sneller blijkt te hebben geno
men dan oorspronkelijk de bedoe
ling was. Een auto met vierwiel
aandrijving heeft dan een grotere
bochtvastheid en daardoor een
ruimere veiligheidsmarge.
Trekauto
Daarnaast maakt vierwielaan
drijving een auto veel beter
geschikt als trekauto voor een ca
ravan of een paardentrailer. De
combi-versie van de Legacy werd
dit jaar niet voor niets gekroond
tot trekauto van het jaar. De sedan
doet zeker niet voor de stationwa
gen onder. Met tweeliter motor
mag er al 1400 kilo achter de auto
worden gehangen en met 2,5 liter
motor zelfs 1800 kilo.
Maar ook voor niet-caravanners is
de Legacy een plezierige auto, met
veel comfort en goede rijeigen-
schappen. Bovendien is deze
Subaru heel betaalbaar. De prij
zen beginnen voor de tweeliter
versie bij 43.995 gulden voor een
compleet uitgeruste LX-versie.
De versie met 2,5 liter motor is er
vanaf 60.995 gulden.
Mario Vos
Nissan heeft het bedrijfswagengamma uitgebreid met de Cabstar E. Dit
veelzijdige model kan met rijbewijs B gereden worden en is verkrijgbaar
in vele uitvoeringen. De auto is er vanaf 27.995 gulden exclusief btw.
Het gamma van de Nissan Cabstar E is erg uitgebreid. Zo varieert het
laadvermogen van 1.080 tot 1.905 kilo. Daarnaast kan de klant kiezen
uit twee wielbases, twee dieselmotoren en twee cabineversies. De Cab
star E is af fabriek verkrijgbaar met een aluminium laadbak. De meer
prijs daarvoor bedraagt 2.000 gulden.
De versies met een maximum toelaatbare massa van 2.800 kilo hebben
een 2,3 liter dieselmotor met 75 pk (55 kW), de uitvoeringen met een
maximum gewicht van 3.500 kilo hebben een 110 pk (81 kW) sterke
drieliter turbodiesel.
Veel vakantieproblemen worden veroorzaakt door slecht of zelfs geen
onderhoud van de banden van caravan, camper of vouwwagen, zo con
stateert de VACO. Volgens deze branche-organisatie van bandenimpor
teurs en -leveranciers hebben veel van de genoemde banden droogte-
scheuren, onvoldoende profieldiepte en een onjuiste bandenspanning.
Door de kwaliteit en de veiligheid vooraf bij een deskundig bedrijf te la
ten onderzoeken kan veel vakantieleed worden voorkomen.
De VACO constateert dat caravanbanden ten onrechte een onderge
schoven kindje zijn. Veel mensen zijn nog steeds in de veronderstelling
dat er met de banden van een caravan mets mis kan zijn, omdat met het
voertuig per jaar maar een paar duizend kilometer wordt afgelegd. De
kwaliteit van banden wordt echter ook minder omdat ze verouderen.
Dat leidt tot uitdroging en scheurtjes. Daarnaast moeten de banden van
een caravan vaak veel meer gewicht dragen dan bij een auto.
De Nissan Cabstar E.
De vernieuwde Legacy van Subaru.