Representatief model met veel trekkracht Ford Focus Wagon beste gezinsauto Brede Kléber-band Subaru Legacy in nieuw jasje Oldtimer evenement auto motorfiets zaterdag 1 mei 1999 39 kort autonieuws Space Star in uniform amm Speedster op Cabrio '99 Nieuwe maxiscooter Aprilia Voorkom een klapband Nissan Cabstar E Op het terrein van Jawa-importeur De Haan in het Friese Hoornsterzwaag wordt donderdag 13 mei (Hemelvaartsdag) voor de vierde keer op rij een Oldtimer Evenement gehouden. Het gebeuren mag zich nog steeds in een groeiende belangstelling ver heugen, getuige de ruim 5000 bezoekers die het evenement vorig jaar bezochten. Evenals bij vorige edities het geval was, is ook dit jaar het aanbod zeer divers te noemen: oude vliegtuigen, fraai gerestaureerde sta tionaire motoren, tractoren, motoren en exclusieve oldtimers. De tentoongestelde goederen zullen worden afgewisseld door een vlooienmarkt, kraampjes met auto- en motoronderdelen, auto- mobilia en clubstands. Het doorlopende evenement is vanaf 09.00 uur geopend. De toe gang is gratis. Voor kinderen is een springkussen beschikbaar. Plaats van handeling: Bij de Leyweg 85, Hoornsterzwaag (gelegen tussen Heerenveen en Drachten). De Ford Focus Wagon is afge lopen week uitgeroepen tot beste gezinswagen van dit jaar. Op alle terreinen scoort de wa gen. Dat begint al aan de buiten kant. De brede wielkasten doen samen met de stootstrip denken aan een klassiek rijtuig. En dit is een stationcar zonder 'aange plakte kont'. Ford gaf de ontwer pers opdracht om de Wagon apart als stationcar te ontwer pen. De Focus Wagon moest tijdens de Huishoudbeurs ruim een week geleden concurreren met de Fiat Multipla en de Opel Astra Sta tionwagen. Alle drie waren door een vakjury genomineerd voor de titel 'Gezinsauto van het jaar 1999'. Het merendeel van de bezoekers viel voor de Focus Wa gon. Veel mensen vinden de As- tra, die ondanks de recente face lift al wat jaartjes meedraait, te gewoon en aan de Multipla moet men nog wennen. De gewone Fo cus was al uitgeroepen tot Auto van het jaar 1999. Ruim De Wagon is opvallend ruim van binnen. Dat is te danken aan de wielbasis van 2615 mm waarbij de wielen op de uiterste hoeken zijn geplaatst. De daklijn is ver hoogd en daardoor kunnen er ge makkelijk drie volwassenen ach terin zitten. Met de achterbank omhoog is er een bagageruimte van 520 liter. Wordt de achter bank neergeklapt dan ontstaat er een laadruim van 1580 liter. Dat is nog meer dan in bijvoorbeeld de Saab 9-5 Estate of de BMW 523i Touring. Wie de achterbank voor het eerst neerklapt staat wat onhandig met drie hoofdsteunen in de han den. Waai' laat je die dingen? Dan moet de achterbank naar voren worden geklapt, maar dat lukt De Ford Focus Wagon. enkel als de voorstoelen naar vo ren zijn geschoven. De laadvloer is vlak. Dat komt door de wielophanging waarbij de schokbrekers onder een hoek zijn bevestigd. De achterwielen kunnen zo in- en achterwaarts veren en de achteras stuurt pas sief mee. De wagen heeft hier door een prima wegligging, voor al bij hoge snelheden. Vanwege het hogere laadvermogen mon teerde Ford achtereen andere ve ring die zowel in beladen als on beladen toestand prettig mee geeft. Op het gebied van veiligheid laat Ford weinig aan het toeval over. Airbags, abs en hoofdsteunen voor en achter zijn standaard. De wagen heeft een versterkte kooi constructie en stalen balken in de portieren om klappen op te van gen bij aanrijdingen van opzij. De elektrisch bedienbare ramen sluiten niet als er vingers of handjes tussen zitten om beknel lingen te voorkomen. Alles in het interieur op schouder- en hoofd hoogte is van zachte materialen gemaakt. Zijairbags zijn optio neel en kosten f 495. Verder heeft de Focus een automatische brandstoftoevoer beveiliging die brand bij een botsing moet voor komen. Er zijn drie uitrustingsniveaus voor de Focus Wagon: Ambiente, Trend en Ghia. Ambiente staat voor een combinatie van sportief en stijlvol. Een Ambiente Wagon met 1.4 liter motor is te koop van af f 32.995. De Trend Wagon, vanaf f 34.995, is voor de sportie- veling en standaard uitgerust met een 1.6 liter motor met 100 pk vermogen. De Ghia, basisprijs f36.995,is de meest luxueuze uit voering en ook hier is de 1.6 liter van 100 pk de standaardmotor. Opties Vanzelfsprekend kan ook voor zwaardere motoren en vele opties gekozen worden. De luxe 1.6 liter Ghia Wagon van de importeur die wij een week testten had voor bijna f 10.000 aan extra's aan boord. Om er een paar te noemen: Airco f 1495, dakrelings f 495. ra- dio/cd-speler met stuurkolom- bediening f 795, elektrisch be dienbare ramen voor en achter en centrale portiervergrendeling f 1495, schuif/kanteldak f 995. lichtmetalen velgen f995 etcete ra. Dat schiet lekker op maar er hangt dan wel een prijskaartje van bijna f 50.000 aan. De Focus Wagon is in tegenstel ling tot de wat stugge voorganger Escort een soepele automobiel die geruisarm over de weg zoeft. Bovendien is het dankzij Fords New Edge Design, dat bij de Fo cus het meest tot zijn recht komt, een echte blikvanger. Gerrit Jan Alberts Het Franse bandenmerk Kléber is begonnen met de vernieuwing van het gamma. De eerste band die deze vernieuwing ten deel valt is die voor se dans en grote auto's met veel vermogen. Het nieuwe product voor deze categorie heet voortaan Dynaxer HP. De Dynaxer HP is een brede band die overwegend zal worden aangebo den in de snelheidscategorieën V (tot 240 km/h) en W (tot 270 km/h). De afmetingen lopen uiteen van 185/65 x 14 tot 225/55 x 16. De nieuwe band blinkt volgens Kléber uit door zijn veilige weggedrag op een natte weg. De profieltekening is speciaal afgestemd op het 'breken' van de wa- terlaag. Twee brede groeven in de lengterichting zorgen voor de afvoer van water. De bijzondere gordelconstructie van de Dynaxer HP verhin dert vervorming van de band op hogere snelheden. Een gelijkmatige verdeling van de druk zorgt voor een tien procent langere levensduur. De kans is groot dat u de Mitsubishi Space Star binnenkort in 'politie- uniform' tegenkomt. Want de Nederlandse importeur heeft een spe ciale politieversie van deze handige en compacte ruimte-auto in gebruik genomen. De surveillancewagen is ontwikkeld in samenwerking met Marelko Be nelux, een bedrijf dat is gespecialiseerd in het aanpassen van auto's voor gebruik door de politie. In de Space Star is onder meer het allernieuwste videoregistratiesysteem ingebouwd. Hiermee is direct te zien hoe snel de gefilmde auto rijdt. Verder heeft de auto een mobilofoon en een plaatsbepalingssysteem, waarop de meldkamer kan zien waar de auto zich bevindt. De Mitsubishi is uiteraard voorzien van een dakset met zwaailichten en sirene. Verder is de auto voorzien van Koni schokdem pers om het weggedrag aan de eisen van de politie aan te passen. De ko mende maanden zal de Space Star door verschillende korpsen getest worden. Opel exposeert de Speedster op Cabrio '9' De Opel Speedster, de stylingstudie die recent op de Autosalon van Genève te zien was, zal worden geëxposeerd op Cabrio '99. Deze show wordt op 7, 8 en 9 mei gehouden in het Autotron in Rosmalen. Er zullen vele productiemodellen van open auto's worden getoond op de tentoonstelling, maar voor het eerst zal er dus ook een concept carte zien zijn in Rosmalen. De kans is overigens erg groot dat het voor wat de Opel Speedster niet bij een conceptmodel blijft. De auto is zo goed ontvangen, dat serieus wordt overwogen om het model in productie te nemen. De uit een aluminium chassis en een carrosserie van composietmaterialen vervaardigde open tweezitter is uitgerust met een 2,2 liter motor met 147 pk (108 kW). In minder dan zes seconden stuwt deze machine de minder dan 800 kilo wegende Speedster vanuit stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid ligt op 220 km/h. Aprilia Nederland BV introduceerde on langs de nieuwe Leonardo 250, een for se fraai gevormde kwartliter viertakt mo torscooter. Hoewel geen motorvermogens zijn opgegeven, is dit model ongetwijfeld geschikt voor mensen met een beperkt A- rijbewijs. In de Leonardo huist een liggende vloeistofgekoelde cilinder, die is voorzien van een bovenliggende nokkenas en een tweekleps kop. Uiteraard beschikt de twee- wieler over een centrifugaal koppeling waardoor er niet geschakeld hoeft te wor den. Standaard zijn ook een schijfrem in het voor- en achterwiel, instelbare schokdem pers en een tank met een brandstofinhoud van 9.6 liter. Met een opgegeven brandstof verbruik van1 op 2 2is de emissie van scha- delijke gassen dusdanig laag, dat de Leo nardo voldoet aan de Euro 1-wetgeving, die medio september van kracht wordt. Aprilia noemt het 145 kilogram zware mo del model liefkozend een maxiscooter, wat ondermeer moet blijken uit de opbergruim te onder het zadel waarin twee helmen kun nen worden opgeborgen. Wie wil, kan de motorscooter onder meer uitrusten met een windscherm, een smallere 'sportruit', een topkoffer en diefstal bemoeilijkende elek tronica. De Leonardo 250 kost fl0.790enis daarmee een fractie goedkoper dan de concurrentie. Die bestaat in de kwartliter viertakt motorscooterklasse momenteel uit de Hon da Foresight (f 12.995), Suzuki Burgman (f 11.990) en Yamaha YP 250 Majesty (f 12.490). De Leonardo staat al te pronk bij de dealers in de kleuren 'nero shadow' en 'bluemisphere'. Ruud Vos Een fraaie vormgeving kenmerkt de Aprilia Leonardo 250. Subaru is een redelijk eigenwijs automerk. Op het gebied van techniek kom je bij Subaru vaak exclusieve dingen tegen. Zo hebben vrijwel alle auto's standaard vierwielaandrijving en Subaru gebruikt als één der weinige fabrikanten nog een boxermotor. Modetrends in autovormgeving laten de Japanse designers die verantwoordelijk zijn voor de producten doorgaans links liggen. Toch is het dit keer wel een beetje het uiterlijk van de vernieuwde Legacy dat de aandacht trekt. Niet omdat het nou zo modern is, maar de proporties zijn beter dan van zijn saaie voorganger. En de Legacy heeft toch een aantal markante punten. Zo zitten de koplampen achter helder glas met daartussen een moderne grille. Aan de achterkant zijn de royaal uitgevoerde verlichtingsblokken met elkaar verbonden. Het staat de 4,61 meter lange en 1,70 meter brede sedan goed en geeft hem een representatief uiterlijk. Met deze lengte is de Le gacy trouwens een forse automo biel. Dat zie je ook in het interieur, dat ruim is en zeker plaats biedt aan vij f personen. De kofferruimte is met 455 liter ook niet krap be meten. De aankleding van het interieur is wat aan de saaie kant, met veel kunststof in een weinig frivole ge daante. In de duurdere modellen probeert houtdecor op het dash board en de middenconsole daar nog een chic tintje aan te geven. Maar het blijft een wat somber aandoend interieur. De uitrusting is wel heel compleet met onder meer standaard ABSairbags voor de bestuurder en de passagier, centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare ramen vóór en achter en elektrisch verstelbare buitenspiegels. Airconditioning is alleen standaard op het topmodel. Voor de aandrijving viel Subaru terug op vertrouwde componen ten. Onder de motorkap staat een viercilinder boxermotor van 2,0 of 2,5 liter inhoud die gekoppeld is aan permanente vierwielaandrij ving, door Subaru AWD genoemd. Die boxermotoren zijn fijne ma chines, met een zeer terughouden de geluidsproductie en een soepele vermogenskarakteristiek. Ze ma ken niet direct een heel pittige indruk, maar het zijn wel door werkers met een heel lange levens duur. Kracht De tweeliter versie levert 125 pk (92 kW) en kan de bijna 1300 kilo zware auto in 10,7 seconden van 0 naar 100 km/h brengen. De 2,5 li ter machine is 156 pk (115 kW) sterk, haalt 208 km/h en gaat in negen seconden naar de 100 km/h. De 2,5 liter machine blinkt vooral uit door zijn veel grotere trek kracht, waardoor je hem heel schakellui kunt rijden. Beide mo toren zijn verkrijgbaar met hand- geschakelde vijfversnellingsbak of met viertraps automaat. Vierwielaandrijving heeft de Le gacy altijd, zoals trouwens alle Subaru's met uitzondering van de kleine Vivio standaard met inte grale aandrijving zijn uitgerust. De grotere wrijving en de extra onderdelen kosten een klein beetje extra brandstof, maar je krijgt er als bestuurder veel voor terug. Doorslippende wielen behoren tot de verleden tij d en de trekkracht is op een gladde weg veel groter. Bo vendien slijten de banden veel ge lijkmatiger. Vierwielaandrijving heeft ook een goede invloed op het weggedrag als er veel grip is. De gelijkmatige verdeling van de trekkracht zorgt voor een neutraal stuurgedrag, ook als je de bocht wat sneller blijkt te hebben geno men dan oorspronkelijk de bedoe ling was. Een auto met vierwiel aandrijving heeft dan een grotere bochtvastheid en daardoor een ruimere veiligheidsmarge. Trekauto Daarnaast maakt vierwielaan drijving een auto veel beter geschikt als trekauto voor een ca ravan of een paardentrailer. De combi-versie van de Legacy werd dit jaar niet voor niets gekroond tot trekauto van het jaar. De sedan doet zeker niet voor de stationwa gen onder. Met tweeliter motor mag er al 1400 kilo achter de auto worden gehangen en met 2,5 liter motor zelfs 1800 kilo. Maar ook voor niet-caravanners is de Legacy een plezierige auto, met veel comfort en goede rijeigen- schappen. Bovendien is deze Subaru heel betaalbaar. De prij zen beginnen voor de tweeliter versie bij 43.995 gulden voor een compleet uitgeruste LX-versie. De versie met 2,5 liter motor is er vanaf 60.995 gulden. Mario Vos Nissan heeft het bedrijfswagengamma uitgebreid met de Cabstar E. Dit veelzijdige model kan met rijbewijs B gereden worden en is verkrijgbaar in vele uitvoeringen. De auto is er vanaf 27.995 gulden exclusief btw. Het gamma van de Nissan Cabstar E is erg uitgebreid. Zo varieert het laadvermogen van 1.080 tot 1.905 kilo. Daarnaast kan de klant kiezen uit twee wielbases, twee dieselmotoren en twee cabineversies. De Cab star E is af fabriek verkrijgbaar met een aluminium laadbak. De meer prijs daarvoor bedraagt 2.000 gulden. De versies met een maximum toelaatbare massa van 2.800 kilo hebben een 2,3 liter dieselmotor met 75 pk (55 kW), de uitvoeringen met een maximum gewicht van 3.500 kilo hebben een 110 pk (81 kW) sterke drieliter turbodiesel. Veel vakantieproblemen worden veroorzaakt door slecht of zelfs geen onderhoud van de banden van caravan, camper of vouwwagen, zo con stateert de VACO. Volgens deze branche-organisatie van bandenimpor teurs en -leveranciers hebben veel van de genoemde banden droogte- scheuren, onvoldoende profieldiepte en een onjuiste bandenspanning. Door de kwaliteit en de veiligheid vooraf bij een deskundig bedrijf te la ten onderzoeken kan veel vakantieleed worden voorkomen. De VACO constateert dat caravanbanden ten onrechte een onderge schoven kindje zijn. Veel mensen zijn nog steeds in de veronderstelling dat er met de banden van een caravan mets mis kan zijn, omdat met het voertuig per jaar maar een paar duizend kilometer wordt afgelegd. De kwaliteit van banden wordt echter ook minder omdat ze verouderen. Dat leidt tot uitdroging en scheurtjes. Daarnaast moeten de banden van een caravan vaak veel meer gewicht dragen dan bij een auto. De Nissan Cabstar E. De vernieuwde Legacy van Subaru.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 39