Watersport Zeeland aan plafond Stoelendans Kapelse scholen PZC Werknemers Total wijzen loonbod af Aanpassing van geluidszone vliegveld Raad bedankt scheidende burgemeester zeeland 14 Gedeputeerde Van Zwieten: pas op de plaats Landbouwer strijdt bij Raad van State voor veestal in Oudelande Duikers vinden tijdens zoektocht naar munitie weinig spectaculairs scheepvaartberichten zaterdag 24 april 1999 sb door Jacques Cats WILLEMSTAD - Gedeputeerde J.G. van Zwieten heeft met een forse dosis scepsis afstand ge nomen van het met name vanuit Zuid-Holland geïnitieerde plan ter verdere ontwikkeling van de watersport in de Nederlandse Rijn-Schelde Delta. Het betreft het stromengebied tussen Rot terdam en Temeuzen, met Go- rinchem, Werkendam en Geer- truidenberg als begrenzing in het oosten. De mogelijkheden voor meer daagse vakanties op de boot in dit deel van Nederland zouden volgens een mede op initiatief van de Kamers van Koophandel uitgevoerde studie sterk kun nen toenemen. Daarvoor zijn nodig de aanleg van passanten en vluchthavens. ontsluiting van het achterland en verbete ren en nieuw aanleggen van verbindingsroutes tussen de verschillende wateren. Symposium Massaal opgekomen represen tanten uit de watersportbran che hebben de plannen vrijdag tijdens een symposium innig omarmd Het openbaar bestuur echter heeft sterke aarzelingen. Van Zwieten vindt dat er zo langzamerhand in het Zeeuwse deel van het Deltagebied vol doende op watersportgebied is ontwikkeld. Er zitten nog een paar planne tjes in de pijplijn zoals de in richting van een jachthaven met achthonderd ligplaatsen in de Grevelingen bij Bruinisse. In de landbouwhaven bij Kortgene is een jachthaven met honderd vijftig ligplaatsen voorzien en mogelijk kan er een soortgelijke accommodatie komen op het terrein dat straks in Vlissingen wordt vrijgemaakt door de Ko ninklijke Schelde Groep. Aanlegstijgers Dat is het dan ongeveer wel, meent de gedeputeerde. Er is hier en daar nog best wat te ver beteren aan kwaliteit in de jachthavens. Op het wensen- lijstje van de gedeputeerde staat voorts de bouw van extra aan legsteigers voor de bruine char- tervloot zodat er leuke, meer daagse tochten kunnen worden uitgestippeld. Voor de rest acht Van Zwieten een pas op de plaats gewenst. Een sluis als die bij Bruinisse zit nu al aan de top van haar capa citeit. ..Als we elke dag vijfhon derd boten extra naar die sluis halen, komen ze maar één keer. Die mensen schrikken zich rot want ze kunnen er niet door vanwege de drukte." Fietspaadjes De gedeputeerde is al allerminst verrukt van de in de rapportage neergelegde gedachte om druk ke beroepsvaarttrajecten en grootschalige vaargebieden met een apart betonde route veiliger te maken voor kleinere schepen. „Het zou een vals gevoel van veiligheid geven als we daar een soort van fietspaadjes zouden maken. Je moet op een water als de Oosterschelde de grondbe ginselen van navigatie, weer kunde en zeemanschap goed on der de knie hebben anders is het levensgevaarlijk, want de be roepsvaart stuift gewoon door." Van Zwieten toonde zich be paald huiverig voor de gedachte meer mogelijkheden voor de pleziervaart te realiseren in het Westerscheldegebied. J. Boelen, voorzitter van de His- wa en zelf uitbater van een wa tersportbedrijf in Zeeland, betoogde dat de overheid onvol doende oog heeft voor het eco nomisch belang van de water sport. in Zeeland op jaarbasis goed voor zo'n 250 miljoen gul den. Oorlog Hij kreeg een warm applaus voor zijn opmerking dat het een dom uitgangspunt van de over heid is om de deur naar de nieu we ontwikkelingen op de knip te doen. Boelen vindt de situatie bij Bruinisse lang met zo nij pend als die bij sommige IJssel- meersluizen. „Daar is het oor log. Bij Bruinisse loop je als watersporter hooguit anderhalf uur vertraging op." De HISWA- voorzitter noemt het een gemis dat de studie over de mogelijkheden van het Del tawatergebied zwijgt over de belabberde infrastructuur in Zeeland. „We kunnen hier wel leuke din gen ontwikkelen, maar als de mensen er niet kunnen komen houdt het op." De peuterspeelzaal aan de Van der Biltlaan maakt plaats voor de jongste leerlingen van 't Honk. foto Willem Mieras door Mieke van der Jagt KAPELLE - Een werkgroep onder leiding van de Kapelse wethouder J. H. Hersel- man heeft een oplossing gevonden voor een nijpend huisvestingsprobleem. Er komt een stoelendans waarbij de onder bouw van de christelijke basisschool 't Honk verhuist naar de twee lokalen van de peuterspeelzaal, vlakbij, aan de Van der Biltlaan. De peuters verhuizen naar de openbare basisschool de Moolhoek aan het Doolhof, waar enige leegstand aan lo kalen wordt opgevuld. De lokalenruil is veruit te verkiezen bo ven een oplossing die aanvankelijk werd onderzocht: de bouw van een paar nood- lokalen bij 't Honk. Om te beginnen zijn noodlokalen stedenbouwkundig niet het meest elegant maar ook in het gebruik zijn ze doorgaans weinig aangenaam. Boven dien zou de bouw 3.5 ton gaan kosten, terwijl de algemene druk op het schoolge bouw van 't Honk nauwelijks zou afne men. De peuterspeelzaal, die dichtbij 't Honk aan dezelfde straat gehuisvest is, had geen bezwaar om te verhuizen naar de Moolhoek aan de Doolhof, waar leegstand van lokalen op de gemeentelijke middelen voor onderwijs drukte. De Moolhoek, uit eindelijk, bleek geen moeite te hebben met de komst van de kleine huisgenoten. De oplossing die door de werkgroep, waarin alle partijen vertegenwoordigd zijn, heeft gekozen kost veel minder. Voor aanpassingen aan het peuterspeelzaalge bouw en aan de Moolhoek, is wel geld no dig, maar minder dan voor de bouw van noodlokalen. Daarnaast moeten er onder wijskundige maatregelen worden getrof fen, waarvoor de gemeente ook bij de bouw van noodlokalen geld zou zijn kwijt geweest. De groei van 't Honk is vooral te danken aan een grote instroom in de onderbouw van de laatste jaren. De grote ruimtebe hoefte van de school zal dan ook tenmin ste acht jaar voortduren. Overigens nemen de leerlingenaantallen bij de Moolhoek de laatste tijd ook weer toe. De school heeft evenwel ruimte genoeg om twee lokalen bij de peuterspeelzaal in ge bruikt te geven. Rekenmeesters van de gemeente Kapelle zijn bezig de kosten van de stoelendans te berekenen. Ze komen aan de orde tijdens de vergadering van de commissie onder wijs en welzijn die woensdag 6 mei wordt gehouden in het gemeentehuis in Kapelle. De aanvangstijd is 19.30 uur. doorTheo Calkoen S-HEERENHOEK - Schorsing van de Zeeuwse Streekplanher ziening Vestigingsbesluit inten sieve veehouderij. Dat eiste een akkerbouwersechtpaar uit 's- Heerenhoek voor de Raad van State in Den Haag. De Streek planherziening is door de pro vincie opgesteld om de komst van mega-varkenshouderijen tot staan te brengen. De bestuurders van de provincie proberen al jaren de intocht van varkenshouders tegen te gaan. Daartoe was reeds een beleid ontwikkeld. Onder het oude beleid mochten akkerbouwers nog in beperkte mate een intensieve veehouderij starten naast hun reguliere be drijf; ook als zij in een gebied met 'landschappelijke kwalitei ten' zijn gevestigd. Hiervan werd naar de mening van het provinciebestuur nog te veel ge bruik gemaakt en ondermeer daarom is nu de Streekplanher ziening opgesteld. Akkerbou wers, gevestigd in gebieden die volgens de provincie een waar devolle natuur hebben, mogen geen intensieve veehouderij meer starten als neventak. Voor het echtpaar uit 's-Hee- renshoek betekent dat een be hoorlijke streep door de reke ning van hun gemengd bedrijf. Scheldetunnel Vanwege de komst van de Scheldetunnel moeten ze be hoorlijk wat land afstaan. Daarom besloten ze te verkas sen. Ze kochten in Oudelande een akkerbouwbedrijf op. Daar willen ze ook hun varkens naar toe brengen. De gemeente zal daarvoor ech ter het ter plaatse geldend be stemmingsplan moeten aanpas sen. Het echtpaar verwacht niet dat een dergelijke planwijzi ging er nog doorkomt, nu de jongste Streekplanherziening van de provincie er ligt. Het echtpaar uit 's-Heerens- hoek voelt zich ernstig bena deeld door de Streekplanher ziening. Op korte termijn maakt de Raad van State bekend of dat een reden tot schorsing van de Streekplanherziening is. door Ben Jansen NIEUWDORP - Bij de bonden FNV Bondgenoten en CNV Be- drijvenbond aangesloten werk nemers van Total Raffinaderij Nederland in het industriege bied Vlissingen-Oost willen meer loonsverhoging dan de di rectie biedt. Tijdens twee leden bijeenkomsten hebben ze het eindbod van de directie afgewe zen. Ze willen per 1 april dit jaar en per 1 april volgend jaar 3,5 procent meer loon, in plaats van de 2,8 en 2.4 procent die de di rectie redelijk achtte. Volgens P. Janssen van FNV Bondgenoten houden de ploe gendienstmedewerkers vast aan twee loonsverhogingen van 3,5 procent. Ze menen dat ze met deze percentages niet over vragen, omdat de werkdruk bij de raffinaderij hoog is. De bon den hebben het eindbod van To tal zonder positief advies aan hun leden voorgelegd. Janssen over de geëiste twee keer 3,5 procent: „Ze kunnen wel, maar ze willen niet." De beide ledenraadplegingen kenden volgens Janssen een ho ge opkomst. De Total-werkne- mers die er verschenen, waren unaniem in de afwijzing van het eindbod van de directieJanssen vindt het te vroeg om al over ac ties te spreken. „Ik heb begre pen dat de werknemers vrijdag al intern hebben laten blijken wat ze van de aangeboden loonsverhoging denken. Dat lijkt me om te beginnen de juiste stap." De bonden hebben de onder handelaars namens de werkge ver vrijdag op de hoogte gesteld van de afwijzing. Woordvoerder H. Slootheer wilde er geen com mentaar op geven. Het is de be doeling dat volgende week een afspraak wordt gemaakt voor beraad tussen bonden en be drijf. door Piet Kleemans ZIERIKZEE - Het onderzoek □aar munitiedumpingen in de Oosterschelde voor de kust van Zierikzee - uitgevoerd door TNO met assistentie van de Koninklijke Marine - heeft tot dusverre geen spectaculaire vondsten opgeleverd. Vandaag, zaterdag, wordt het onderzoek ter plaatse voortgezet en waar schijnlijk afgerond. Het enige tastbare bewijs dat er op die plaats daadwerkelijk munitie in de Oosterschelde is gedumpt, was maandag de vondst van 'iets wat lijkt op een munitiekistje'. Volgens de ver halen liggen er in het vijftig me ter diepe Gat van Zierikzee gro te artilleriestukken, landmijnen en kleiner wapentuig in de vorm van granaten. Of dat inderdaad zo is, kan woordvoerder K. Meijer van de directie materieel van de Landmacht niet bevesti gen. Het is volgens hem heel goed mogelijk dat door de uitvoering van de Deltawerken de ge dumpte munitie in de loop der jaren bedekt is geraakt door een forse laag zand. Om te kijken of dat inderdaad het geval is, wordt de bodem met speciale sonarapparatuur gescand. Uit analyse van door de onder zoeksploeg genomen grond- en watermonsters moet blijken of de in de Oosterschelde gedump te munitie gevaar oplevert voor het milieu of reeds sporen heeft nagelaten. Maandag begint TNO met het bekijken van die monsters. Het is bedoeling dat TNO voor eind juni rapport uitbrengt over het onderzoek. Aan de hand van de uitkomsten wordt bekeken hoe verder te handelen. Hoeveel het onderzoek in totaal gaat kosten, is nog niet bekend. door Richard Hoving MIDDELBURG - De toegestane geluidsoverlast door vliegveld Midden-Zeeland wordt aange past. Volgens gedeputeerde J. G. van Zwieten (VVD, ruim telijke ordening) blijft het aan tal vliegbewegingen daarmee binnen de gewenste grenzen. Van Zwieten verwacht dat met een mondelinge toezegging van de plaatsvervangend directeur- generaal van de Rijkslucht vaartdienst (RLD) een einde komt aan het slepende conflict over de zogenoemde zonering rond het luchtvaartterrein bij Amemuiden. De vorig jaar door de RLD voorgestelde zonering bood jaarlijks ruimte voor 83.000 starts en landingen. Pro vinciale Staten hebben altijd gezegd niet meer dan 60.000 vliegbewegingen op het onver harde vliegveld te willen toe staan. Tijdens een vergadering van de Statencommissie ruimtelijke ordening en milieu meldde Van Zwieten vrijdag dat de geluids zone kleiner wordt. Volgens de gedeputeerde is de RLD ge zwicht voor de gegevens die door de directie van Midden- Zeeland zijn aangereikt. Vlieg velddirecteur B. van Dam heeft de afgelopen weken de archie ven uitgeplozen en de juiste in- voergegevens uit 1990 boven ta fel gekregen. Een meerderheid binnen Pro vinciale Staten heeft in het ver leden meerdere malen grote twijfels geuit over de gegevens die de RLD voor het berekenen van de ontwerp-zonering had gebruikt. De gegevens die Van Dam heeft aangeleverd hebben onder meer betrekking op het type vliegtuig en het tijdstip waarop negen jaar geleden werd gevlogen. Van Zwieten kon gisteren nog niet zeggen wanneer de gewij zigde zonering van Midden- Zeeland officieel wordt vastge steld. „Daarover heeft de RLD zich niet uitgelaten." Een woordvoerder van de RLD noemt de uitlatingen van de Zeeuwse gedeputeerde voorba rig. Zij bevestigt dat er overleg is geweest tussen de top van de rijksdienst en het college van Gedeputeerde Staten in Zee land. „Er is ook gesproken over aanpassing van de zonering, maar de uiteindelijke beslissing hierover is aan de minister van Verkeer en Waterstaat." De woordvoerder verwacht dat mi nister Netelenbos over vier tot vijf weken uitsluitsel geeft. Van der Doef neemt na dertien jaar afscheid door Ab van der Sluis VLISSINGEN - Vlissingen moet door gaan op de ingeslagen weg door burgers meer te betrekken bij het beleid voor hun wijk of straat. Ook jongeren moeten een belangrijkere rol krijgen. „Bewoners moeten hun wijk als van hen beschouwen. Zij moeten zich verant woordelijk voelen voor de gemeenschap pelijke ruimte en de gezamenlijke belan gen." Met die woorden nam burgemeester J. C. Th. van der Doef na dertien jaar af scheid van de gemeenteraad van Vlissin gen. Van der Doef kwam naar Vlissingen in een periode dat de stad er slecht voor stond: het winkelcentrum functioneerde nauwe lijks, het Arsenaal en omgeving oefende geen enkele aantrekkingskracht uit, Paauwenburg verpauperde, de wijk Ro zenburg bestond nog niet en de boulevard was één groot gat, memoreerde loco-bur gemeester T R. K. Meijers. Dertien jaar later zijn die problemen opgelost. De vertrekkende burgemeester noemde de verscheidenheid in woningaanbod één van de grootste verdienste van de laatste jaren. „Het verschil tussen 1986 en 1999 is dat nu de ontwikkelaars zich spontaan melden en dat door hen kennelijk is ont dekt dat er in Vlissingen interessante mo gelijkheden zijn." Tevreden toonde hij zich over de manier waarop wordt omge sprongen met alledaagse klachten over groen en onderhoud. Moeilijker noemde hij het voor een gemeente om een sociale structuur op te bouwen in een wijk. Hij pleitte ervoor door te gaan met wijkbud getten en -plannen die alle aspecten van een buurt omvatten. Van der Doef had nog een wensenlijstje voorde gemeenteraad: meer differentiatie in werkgelegenheid en versterking van de economische structuur, een vernieuwd stadhuis binnen vijf jaar, eindelijk een brede erkenning van de kwaliteit van de Vlissingse cultuur, meer moedige projec ten van woningbouwvereniging Basco en binnen vijf jaar een begin met de invulling van het Scheldeterrein. Meijers stelde dat de burgemeester best nog een tijdje had willen doorgaan. „Ik ben ervan overtuigd dat als er geen wette lijke belemmeringen waren u best nog een poosje had willen doorgaan en ik weet ze ker dat noch de raad noch de Vlissingse bevolking daar moeite mee gehad zou hebben. Wat een vreemde dag: we nemen afscheid van elkaar terwijl we eigenlijk niet van elkaar af willen." In de suggestie van Van der Doef, gedaan in een interview met de PZC, dat diens opvolger politieke porteuilles moet krijgen, zag de loco-bur gemeester niets. „Uw voorganger ging daarbij zijn afscheid ook in de fout." Rooie Verschillende sprekers omschreven de burgemeester als een bestuurder pur sang, die mensen in hun waarde liet, bo ven de partijen stond, die kon genieten van de weinige, politieke discussies in de gemeenteraad. Niet iedereen zag Van der Doef, oud-staatssecretaris, graag komen. „Weer zo'n rooie uit Den Haag, dachten wij", aldus raadsnestor J Lust (WD). „Maar Jaap heeft een dikke voldoende verdiend." Af en toe kon hij vinnig uit de hoek komen. Tijdens de vorige raadspe riode ontnam hij bijvoorbeeld de CD- raadsleden het woord. „Maar voor de rest kreeg iedereen een kans." Graag greep hij die kans ook zelf. Gemeentesecretaris C. Koenst: „Welke gemeente heeft een bur gemeester die op z'n vingers fluit om aan dacht te vragen foto Lex de Meester AALSMEERGRACHT 23 300 w Azoren nr Rauma, ADMIRALENGRACHT 23 te Gdy nia, ADRIATIC 22 vn Tema nr Abidjan, AGNES 22 ta thv Paramaribo, AGULHAS STREAM 22 1000 wzw Azoren nr Rio Hai- na, ALDEBARAN 23 te Rotterdam. ALERT 23 te Oristano, ALETIS 23 te Am sterdam, AMSTELDIEP 23 50 w Klaipeda nr Kotka, APL FRANCE 23 vn Fujairah nr Jebel Ali, APL INDONESIA 24 te Kaohsi- ung, ARTISGRACHT 23120 zw Kreta nr Singa pore, BALTIC LINK 23 190 nw Esbjerg nr Gavle, BATAAFGRACHT 23 te Takoradi, BENGALEN 22 te Gluckstadt. BORNRIF 23 50 no Stockholm nr La Pallice. BROU WERSGRACHT 23 90 zo Stockholm nr Tallin. CARIBIC 23 360 nw Lima nr Valpa raiso, CAROLA-1 22 660 wzw Azoren nr Philadelphia, CASTOR 22 25 zw Goten- burg nr Rouen, CEMILE 23 33 z Malaga nr Randers, COOL EXPRESS 23 990 ono Rio de Janeiro nr San Antonio. CORAL ACROPORA 22 240 zo New Orleans nr Houston. CORMO EXPRESS 23 610 nno Seychellen nr Adabiya, CRYSTALWA- TER 23 onderweg nr Antwerpen, DAAN 23 vn Police nr Leith, DELFBORG 23 9 n Helgoland nr Mantyluoto, DEPENDIA 22 15 w Palermo nr Kings Ferry, DOCK EX- PRESS-10 22 225 ozo Colombo nr Ad Damman, DOGGERSBANK 23 vn Moer dijk nr Delfzijl. DUTCH MATE 2310 zw Hu- mber nr Livorno, DUTCH NAVIGATOR 23 20 zo Punto Stilo nr Pto Marghera, DUTCH PILOT 23 t a Tees. ENGELINA BROERE 23 pas Str Dover nr Le Havre, FLINTERBORG 23 9 z Oland nr Goole, FLINTERDAM 23 vn Moerdijk nr Udde- valla, FLINTERLAND 23 40 o Stockholm nr Bordeaux, FLINTERMAR 23 50 nw Rot terdam nr Tahkoluoto, GAASTBORG 23 thv Gotska nr Mantyluoto, GATEWAY 23 vn Rotterdam nr Limassol, GEERTJE 23 vn Gdynia nr Moerdijk, GERARDA 23 pas Kopenhagen nr Gandia, GRACHTBORG 22 pas Helsingborg nr Lappohja, HANSA KAMPEN 23 pas Baai vn Biscaje nr Am sterdam, HAPPY RIVER 23 120 n Bergen nr Stavanger, HAPPY ROVER 22 220 z New Orleans nr Panama City, HARNS 23 onderweg nr Solvesborg, HEEREN GRACHT 22 60 no Bonaire nr Puerto Ca- bello, HENK VAN OTTERLO 23 vn Inver ness nr Belfast, IJSSELDIEP 24 te Antwerpen, IKIENA 23 vn Rochefort nr Bayonne, IRINA 22 vn Hamburg nr Man tyluoto, ISABEL 22 vn Dundee nr Huil, ITASCA 22 30 zw Hanko nr Varkhaus, IVER EXPERT 23 te San Jose, IVER EX PRESS 23 te Willemstad, JO BIRK 22 285 nno Bintulu nr Los Angeles, JO CLIPPER 22 1200 z San Diego nr Yokohama, JO LIND 23 700 zo Sydney nr Kwinana, JO PALM 22 te Rotterdam. JO SPRUCE 22 1400 zzw Poole nr Rotterdam, JO SYPRESS 22 190 nw Finisterre nr Savan nah, JUMBO 23 pass Finisterre nr Raven na, KEIZERSGRACHT 23 240 w Casablan ca nr Setubal, KLIPPERGRACHT 22 150 o Bahamas nr Panama City, KOGGE GRACHT 23 te Cristobal, KONINGS- BORG 23 pas Lake St Francois nr Cleve land. KONINGSGRACHT 2215 n Rostock nr El Ferrol, KROONBORG 23 300 z lie Saint Pierre nr Philadelphia, LADON 24 te Foynes, LAURIERGRACHT 22 rede Portland, LAURINA NEELTJE 23 te Thisted. LEMMERGRACHT 23 te Teneri- fe, LINDENGRACHT22 pas Copenhagen, LOOIERSGRACHT 23 265 nw Manus Isl nr Brisbane. LOOTSGRACHT 22 440 zw Faial nr Darrow, MAGDALENA 23 vn Foy nes nrSluiskil, MARIA GREEN 2315z Key West nr Charlotte Town, MARIANNE 23 30 o Menorca nr Pt St Louis, MARION GREEN 23 500 zw Azoren nr Panama Ci ty. MARNEBORG 23 420 nw Azoren nr Kotka. MAVERIC 22 100 nw Lanzarote nr Southampton, MENNA 23 pas Kopenha gen nr Mantyluoto, MERWEBORG 23475 o Cape Racen nr Amsterdam, MIGHTY SERVANT-2 22 40 n Tunis nr Rotterdam, MUSIC 22 486 nno Las Palmas, NAMAI 23 30 w Molde nr Kaskinnen, NAUTILUS 23 te Vitoria, NEDLL ASIA 22 te Damietta, NEDLL CLARENCE 23 700 zo Male nr Port Elizabeth, NEDLL EUROPA 22 300 nw Mekka nr Singapore, NES 23 24 nw Esb jerg nr Heroya, NIEUW AMSTERDAM 23 te Shanghai, NJORD 23 te Vlaardingen, NOPÖIC LINK 22 pas Stockholm nr Ter- neuzen, ORANGE KLIPPER 22 260 nno Cristobal nr Guayaquil, ORANJE 23 te Colombo, P&O NEDLL BRISBANE 22 220 nnw Darwin, P&O NEDLL ROTTERDAM 23 78 no Singapore nr Singapore, P&O NEDLL SYDNEY 22 140 nw Bluff nr Mel bourne, PARKGRACHT 22 te Point Lisas, PIONEER 23 te Farsund, POOLGRACHT 24 te Wilmington, PRINCE OF TIDES 23 130 wnw Guayaquil nr Tenerife, PRINCE OF WAVES 23 60 zw Galapagos Eil nr Bal boa, PRINS ALEXANDER 22 180 wzw Ka rachi nr Al Jubail. PRINS PHILIPS WILLEM 23 600 o Sydney nr Brisbane, PRINSENGRACHT 23 40 w Vlissingen, REESTBORG 22 50 w Port Klang nr Sin gapore, ROELOF 22 70 zw Brest nr Great Yarmouth, RUBYN 22 50 w Cherbourg nr Goole. SANTA LUZIA 25 verw te Las Pal mas, SEA BALTICA 23 te Rotterdam, SIN- NAMARY 23 pas Str Gibraltar nr Livorno, SIROCCO 22 450 o Norfolk nr Port Said. SMIT ORCA 22 thv Den Helder, SMIT WIJS SINGAPORE 28 verw te Macae, SNOW STAR 22 vn Taranto nr Moerdijk, SPRING PANDA 22 112 nw Kreta nr Pi raeus. STELLA LYRA 23 vn Belfast nr Eastham, STELLA POLLUX 23 70 nw La Coruna nr Leixoes, STELLA PROCYON 23 te Le Havre, STELLANOVA 23 60 nw Landsend nr Newport, SUPER SER VANTS 22 450 wnw Walvisbaai, SWAL LOW 231 a Penobscot Bay, SWAN 23 pas Land's End nr Baltimore, SWEDER 23 50 w Aveiro nr Moerdijk. TERTIUS 23 50 w Rotterdam nr Leer, THARSIS 23 25 w Gu ernsey nr Bordeaux, TROUBADOUR 22 120 nwTerschelling nr Stade, UAL AFRI CA 22 200 o Trinidad nr Houston, VEDET TE 23 20 w Ouessant nr Cartagena, VE- LOX 22 50 zw Kp Finisterre nr Sevilla, VERONA 23 20 nw Scheveningen nr Li verpool, VISCOUNT 23 100 n La Coruna nr La Spezia, VLISTBORG 23 260 o Cape Race nr Becancour, ZUIDERDIEP 22 205 n La Coruna nr Gandia. De volgende rubriek verschijnt vrijdag. Fietsroutes langs water en door natuur GOES - Op initiatief van de ANWB en VVV, in samenwer king met de TROS, Rijkswater staat en de Nederlandse Hart stichting wordt op zaterdag 8 mei voor de 26e keer de landelij ke fietsdag gehouden. Voor die dag is op Noord-Beve land de Water- en Natuurroute ontwikkeld. Die route is 35 kilo meter lang en voert langs de Oosterschelde en het Veerse Meer. De routebeschrijving is op 8 mei te koop bij het VW-kan- toor in Noord-Beveland. Examenklas zet zich in voor Kosovo GOES - De examenklas van het Buys Ballot College uit Goes houdt donderdag 29 april vanaf 12.00 uur een activiteitendag. De opbrengst is bestemd voor de vluchtelingen uit Kosovo. De activiteiten worden gehou den op het schoolplein aan de Bergweg. Leerlingen en leraren kunnen zich tegen betaling in schrijven voor spelletjes. Ook zijn er die dag diverse versnape ringen te koop, die de leerlingen zelf hebben gemaakt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 56