Watersport Zeeland aan plafond
Stoelendans Kapelse scholen
PZC
Werknemers Total
wijzen loonbod af
Aanpassing van
geluidszone vliegveld
Raad bedankt scheidende burgemeester
zeeland
14
Gedeputeerde Van Zwieten: pas op de plaats
Landbouwer strijdt bij
Raad van State voor
veestal in Oudelande
Duikers vinden tijdens
zoektocht naar munitie
weinig spectaculairs
scheepvaartberichten
zaterdag 24 april 1999
sb
door Jacques Cats
WILLEMSTAD - Gedeputeerde
J.G. van Zwieten heeft met een
forse dosis scepsis afstand ge
nomen van het met name vanuit
Zuid-Holland geïnitieerde plan
ter verdere ontwikkeling van de
watersport in de Nederlandse
Rijn-Schelde Delta. Het betreft
het stromengebied tussen Rot
terdam en Temeuzen, met Go-
rinchem, Werkendam en Geer-
truidenberg als begrenzing in
het oosten.
De mogelijkheden voor meer
daagse vakanties op de boot in
dit deel van Nederland zouden
volgens een mede op initiatief
van de Kamers van Koophandel
uitgevoerde studie sterk kun
nen toenemen. Daarvoor zijn
nodig de aanleg van passanten
en vluchthavens. ontsluiting
van het achterland en verbete
ren en nieuw aanleggen van
verbindingsroutes tussen de
verschillende wateren.
Symposium
Massaal opgekomen represen
tanten uit de watersportbran
che hebben de plannen vrijdag
tijdens een symposium innig
omarmd Het openbaar bestuur
echter heeft sterke aarzelingen.
Van Zwieten vindt dat er zo
langzamerhand in het Zeeuwse
deel van het Deltagebied vol
doende op watersportgebied is
ontwikkeld.
Er zitten nog een paar planne
tjes in de pijplijn zoals de in
richting van een jachthaven met
achthonderd ligplaatsen in de
Grevelingen bij Bruinisse. In de
landbouwhaven bij Kortgene is
een jachthaven met honderd
vijftig ligplaatsen voorzien en
mogelijk kan er een soortgelijke
accommodatie komen op het
terrein dat straks in Vlissingen
wordt vrijgemaakt door de Ko
ninklijke Schelde Groep.
Aanlegstijgers
Dat is het dan ongeveer wel,
meent de gedeputeerde. Er is
hier en daar nog best wat te ver
beteren aan kwaliteit in de
jachthavens. Op het wensen-
lijstje van de gedeputeerde staat
voorts de bouw van extra aan
legsteigers voor de bruine char-
tervloot zodat er leuke, meer
daagse tochten kunnen worden
uitgestippeld.
Voor de rest acht Van Zwieten
een pas op de plaats gewenst.
Een sluis als die bij Bruinisse zit
nu al aan de top van haar capa
citeit. ..Als we elke dag vijfhon
derd boten extra naar die sluis
halen, komen ze maar één keer.
Die mensen schrikken zich rot
want ze kunnen er niet door
vanwege de drukte."
Fietspaadjes
De gedeputeerde is al allerminst
verrukt van de in de rapportage
neergelegde gedachte om druk
ke beroepsvaarttrajecten en
grootschalige vaargebieden met
een apart betonde route veiliger
te maken voor kleinere schepen.
„Het zou een vals gevoel van
veiligheid geven als we daar een
soort van fietspaadjes zouden
maken. Je moet op een water als
de Oosterschelde de grondbe
ginselen van navigatie, weer
kunde en zeemanschap goed on
der de knie hebben anders is het
levensgevaarlijk, want de be
roepsvaart stuift gewoon door."
Van Zwieten toonde zich be
paald huiverig voor de gedachte
meer mogelijkheden voor de
pleziervaart te realiseren in het
Westerscheldegebied.
J. Boelen, voorzitter van de His-
wa en zelf uitbater van een wa
tersportbedrijf in Zeeland,
betoogde dat de overheid onvol
doende oog heeft voor het eco
nomisch belang van de water
sport. in Zeeland op jaarbasis
goed voor zo'n 250 miljoen gul
den.
Oorlog
Hij kreeg een warm applaus
voor zijn opmerking dat het een
dom uitgangspunt van de over
heid is om de deur naar de nieu
we ontwikkelingen op de knip te
doen. Boelen vindt de situatie
bij Bruinisse lang met zo nij
pend als die bij sommige IJssel-
meersluizen. „Daar is het oor
log. Bij Bruinisse loop je als
watersporter hooguit anderhalf
uur vertraging op."
De HISWA- voorzitter noemt
het een gemis dat de studie over
de mogelijkheden van het Del
tawatergebied zwijgt over de
belabberde infrastructuur in
Zeeland.
„We kunnen hier wel leuke din
gen ontwikkelen, maar als de
mensen er niet kunnen komen
houdt het op."
De peuterspeelzaal aan de Van der Biltlaan maakt plaats voor de jongste leerlingen van 't Honk.
foto Willem Mieras
door Mieke van der Jagt
KAPELLE - Een werkgroep onder leiding
van de Kapelse wethouder J. H. Hersel-
man heeft een oplossing gevonden voor
een nijpend huisvestingsprobleem. Er
komt een stoelendans waarbij de onder
bouw van de christelijke basisschool 't
Honk verhuist naar de twee lokalen van
de peuterspeelzaal, vlakbij, aan de Van
der Biltlaan. De peuters verhuizen naar
de openbare basisschool de Moolhoek aan
het Doolhof, waar enige leegstand aan lo
kalen wordt opgevuld.
De lokalenruil is veruit te verkiezen bo
ven een oplossing die aanvankelijk werd
onderzocht: de bouw van een paar nood-
lokalen bij 't Honk. Om te beginnen zijn
noodlokalen stedenbouwkundig niet het
meest elegant maar ook in het gebruik zijn
ze doorgaans weinig aangenaam. Boven
dien zou de bouw 3.5 ton gaan kosten,
terwijl de algemene druk op het schoolge
bouw van 't Honk nauwelijks zou afne
men. De peuterspeelzaal, die dichtbij 't
Honk aan dezelfde straat gehuisvest is,
had geen bezwaar om te verhuizen naar de
Moolhoek aan de Doolhof, waar leegstand
van lokalen op de gemeentelijke middelen
voor onderwijs drukte. De Moolhoek, uit
eindelijk, bleek geen moeite te hebben
met de komst van de kleine huisgenoten.
De oplossing die door de werkgroep,
waarin alle partijen vertegenwoordigd
zijn, heeft gekozen kost veel minder. Voor
aanpassingen aan het peuterspeelzaalge
bouw en aan de Moolhoek, is wel geld no
dig, maar minder dan voor de bouw van
noodlokalen. Daarnaast moeten er onder
wijskundige maatregelen worden getrof
fen, waarvoor de gemeente ook bij de
bouw van noodlokalen geld zou zijn kwijt
geweest.
De groei van 't Honk is vooral te danken
aan een grote instroom in de onderbouw
van de laatste jaren. De grote ruimtebe
hoefte van de school zal dan ook tenmin
ste acht jaar voortduren. Overigens
nemen de leerlingenaantallen bij de
Moolhoek de laatste tijd ook weer toe. De
school heeft evenwel ruimte genoeg om
twee lokalen bij de peuterspeelzaal in ge
bruikt te geven.
Rekenmeesters van de gemeente Kapelle
zijn bezig de kosten van de stoelendans te
berekenen. Ze komen aan de orde tijdens
de vergadering van de commissie onder
wijs en welzijn die woensdag 6 mei wordt
gehouden in het gemeentehuis in Kapelle.
De aanvangstijd is 19.30 uur.
doorTheo Calkoen
S-HEERENHOEK - Schorsing
van de Zeeuwse Streekplanher
ziening Vestigingsbesluit inten
sieve veehouderij. Dat eiste een
akkerbouwersechtpaar uit 's-
Heerenhoek voor de Raad van
State in Den Haag. De Streek
planherziening is door de pro
vincie opgesteld om de komst
van mega-varkenshouderijen
tot staan te brengen.
De bestuurders van de provincie
proberen al jaren de intocht van
varkenshouders tegen te gaan.
Daartoe was reeds een beleid
ontwikkeld.
Onder het oude beleid mochten
akkerbouwers nog in beperkte
mate een intensieve veehouderij
starten naast hun reguliere be
drijf; ook als zij in een gebied
met 'landschappelijke kwalitei
ten' zijn gevestigd. Hiervan
werd naar de mening van het
provinciebestuur nog te veel ge
bruik gemaakt en ondermeer
daarom is nu de Streekplanher
ziening opgesteld. Akkerbou
wers, gevestigd in gebieden die
volgens de provincie een waar
devolle natuur hebben, mogen
geen intensieve veehouderij
meer starten als neventak.
Voor het echtpaar uit 's-Hee-
renshoek betekent dat een be
hoorlijke streep door de reke
ning van hun gemengd bedrijf.
Scheldetunnel
Vanwege de komst van de
Scheldetunnel moeten ze be
hoorlijk wat land afstaan.
Daarom besloten ze te verkas
sen. Ze kochten in Oudelande
een akkerbouwbedrijf op. Daar
willen ze ook hun varkens naar
toe brengen.
De gemeente zal daarvoor ech
ter het ter plaatse geldend be
stemmingsplan moeten aanpas
sen. Het echtpaar verwacht niet
dat een dergelijke planwijzi
ging er nog doorkomt, nu de
jongste Streekplanherziening
van de provincie er ligt.
Het echtpaar uit 's-Heerens-
hoek voelt zich ernstig bena
deeld door de Streekplanher
ziening. Op korte termijn maakt
de Raad van State bekend of dat
een reden tot schorsing van de
Streekplanherziening is.
door Ben Jansen
NIEUWDORP - Bij de bonden
FNV Bondgenoten en CNV Be-
drijvenbond aangesloten werk
nemers van Total Raffinaderij
Nederland in het industriege
bied Vlissingen-Oost willen
meer loonsverhoging dan de di
rectie biedt. Tijdens twee leden
bijeenkomsten hebben ze het
eindbod van de directie afgewe
zen. Ze willen per 1 april dit jaar
en per 1 april volgend jaar 3,5
procent meer loon, in plaats van
de 2,8 en 2.4 procent die de di
rectie redelijk achtte.
Volgens P. Janssen van FNV
Bondgenoten houden de ploe
gendienstmedewerkers vast
aan twee loonsverhogingen van
3,5 procent. Ze menen dat ze
met deze percentages niet over
vragen, omdat de werkdruk bij
de raffinaderij hoog is. De bon
den hebben het eindbod van To
tal zonder positief advies aan
hun leden voorgelegd. Janssen
over de geëiste twee keer 3,5
procent: „Ze kunnen wel, maar
ze willen niet."
De beide ledenraadplegingen
kenden volgens Janssen een ho
ge opkomst. De Total-werkne-
mers die er verschenen, waren
unaniem in de afwijzing van het
eindbod van de directieJanssen
vindt het te vroeg om al over ac
ties te spreken. „Ik heb begre
pen dat de werknemers vrijdag
al intern hebben laten blijken
wat ze van de aangeboden
loonsverhoging denken. Dat
lijkt me om te beginnen de juiste
stap."
De bonden hebben de onder
handelaars namens de werkge
ver vrijdag op de hoogte gesteld
van de afwijzing. Woordvoerder
H. Slootheer wilde er geen com
mentaar op geven. Het is de be
doeling dat volgende week een
afspraak wordt gemaakt voor
beraad tussen bonden en be
drijf.
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - Het onderzoek
□aar munitiedumpingen in de
Oosterschelde voor de kust van
Zierikzee - uitgevoerd door
TNO met assistentie van de
Koninklijke Marine - heeft tot
dusverre geen spectaculaire
vondsten opgeleverd. Vandaag,
zaterdag, wordt het onderzoek
ter plaatse voortgezet en waar
schijnlijk afgerond.
Het enige tastbare bewijs dat er
op die plaats daadwerkelijk
munitie in de Oosterschelde is
gedumpt, was maandag de
vondst van 'iets wat lijkt op een
munitiekistje'. Volgens de ver
halen liggen er in het vijftig me
ter diepe Gat van Zierikzee gro
te artilleriestukken, landmijnen
en kleiner wapentuig in de vorm
van granaten. Of dat inderdaad
zo is, kan woordvoerder K.
Meijer van de directie materieel
van de Landmacht niet bevesti
gen.
Het is volgens hem heel goed
mogelijk dat door de uitvoering
van de Deltawerken de ge
dumpte munitie in de loop der
jaren bedekt is geraakt door een
forse laag zand. Om te kijken of
dat inderdaad het geval is,
wordt de bodem met speciale
sonarapparatuur gescand.
Uit analyse van door de onder
zoeksploeg genomen grond- en
watermonsters moet blijken of
de in de Oosterschelde gedump
te munitie gevaar oplevert voor
het milieu of reeds sporen heeft
nagelaten. Maandag begint
TNO met het bekijken van die
monsters.
Het is bedoeling dat TNO voor
eind juni rapport uitbrengt over
het onderzoek. Aan de hand van
de uitkomsten wordt bekeken
hoe verder te handelen. Hoeveel
het onderzoek in totaal gaat
kosten, is nog niet bekend.
door Richard Hoving
MIDDELBURG - De toegestane
geluidsoverlast door vliegveld
Midden-Zeeland wordt aange
past. Volgens gedeputeerde
J. G. van Zwieten (VVD, ruim
telijke ordening) blijft het aan
tal vliegbewegingen daarmee
binnen de gewenste grenzen.
Van Zwieten verwacht dat met
een mondelinge toezegging van
de plaatsvervangend directeur-
generaal van de Rijkslucht
vaartdienst (RLD) een einde
komt aan het slepende conflict
over de zogenoemde zonering
rond het luchtvaartterrein bij
Amemuiden. De vorig jaar door
de RLD voorgestelde zonering
bood jaarlijks ruimte voor
83.000 starts en landingen. Pro
vinciale Staten hebben altijd
gezegd niet meer dan 60.000
vliegbewegingen op het onver
harde vliegveld te willen toe
staan.
Tijdens een vergadering van de
Statencommissie ruimtelijke
ordening en milieu meldde Van
Zwieten vrijdag dat de geluids
zone kleiner wordt. Volgens de
gedeputeerde is de RLD ge
zwicht voor de gegevens die
door de directie van Midden-
Zeeland zijn aangereikt. Vlieg
velddirecteur B. van Dam heeft
de afgelopen weken de archie
ven uitgeplozen en de juiste in-
voergegevens uit 1990 boven ta
fel gekregen.
Een meerderheid binnen Pro
vinciale Staten heeft in het ver
leden meerdere malen grote
twijfels geuit over de gegevens
die de RLD voor het berekenen
van de ontwerp-zonering had
gebruikt. De gegevens die Van
Dam heeft aangeleverd hebben
onder meer betrekking op het
type vliegtuig en het tijdstip
waarop negen jaar geleden werd
gevlogen.
Van Zwieten kon gisteren nog
niet zeggen wanneer de gewij
zigde zonering van Midden-
Zeeland officieel wordt vastge
steld. „Daarover heeft de RLD
zich niet uitgelaten."
Een woordvoerder van de RLD
noemt de uitlatingen van de
Zeeuwse gedeputeerde voorba
rig. Zij bevestigt dat er overleg
is geweest tussen de top van de
rijksdienst en het college van
Gedeputeerde Staten in Zee
land. „Er is ook gesproken over
aanpassing van de zonering,
maar de uiteindelijke beslissing
hierover is aan de minister van
Verkeer en Waterstaat." De
woordvoerder verwacht dat mi
nister Netelenbos over vier tot
vijf weken uitsluitsel geeft.
Van der Doef neemt na dertien jaar afscheid
door Ab van der Sluis
VLISSINGEN - Vlissingen moet door
gaan op de ingeslagen weg door burgers
meer te betrekken bij het beleid voor hun
wijk of straat. Ook jongeren moeten een
belangrijkere rol krijgen.
„Bewoners moeten hun wijk als van hen
beschouwen. Zij moeten zich verant
woordelijk voelen voor de gemeenschap
pelijke ruimte en de gezamenlijke belan
gen." Met die woorden nam burgemeester
J. C. Th. van der Doef na dertien jaar af
scheid van de gemeenteraad van Vlissin
gen.
Van der Doef kwam naar Vlissingen in een
periode dat de stad er slecht voor stond:
het winkelcentrum functioneerde nauwe
lijks, het Arsenaal en omgeving oefende
geen enkele aantrekkingskracht uit,
Paauwenburg verpauperde, de wijk Ro
zenburg bestond nog niet en de boulevard
was één groot gat, memoreerde loco-bur
gemeester T R. K. Meijers. Dertien jaar
later zijn die problemen opgelost.
De vertrekkende burgemeester noemde
de verscheidenheid in woningaanbod één
van de grootste verdienste van de laatste
jaren. „Het verschil tussen 1986 en 1999 is
dat nu de ontwikkelaars zich spontaan
melden en dat door hen kennelijk is ont
dekt dat er in Vlissingen interessante mo
gelijkheden zijn." Tevreden toonde hij
zich over de manier waarop wordt omge
sprongen met alledaagse klachten over
groen en onderhoud. Moeilijker noemde
hij het voor een gemeente om een sociale
structuur op te bouwen in een wijk. Hij
pleitte ervoor door te gaan met wijkbud
getten en -plannen die alle aspecten van
een buurt omvatten.
Van der Doef had nog een wensenlijstje
voorde gemeenteraad: meer differentiatie
in werkgelegenheid en versterking van de
economische structuur, een vernieuwd
stadhuis binnen vijf jaar, eindelijk een
brede erkenning van de kwaliteit van de
Vlissingse cultuur, meer moedige projec
ten van woningbouwvereniging Basco en
binnen vijf jaar een begin met de invulling
van het Scheldeterrein.
Meijers stelde dat de burgemeester best
nog een tijdje had willen doorgaan. „Ik
ben ervan overtuigd dat als er geen wette
lijke belemmeringen waren u best nog een
poosje had willen doorgaan en ik weet ze
ker dat noch de raad noch de Vlissingse
bevolking daar moeite mee gehad zou
hebben. Wat een vreemde dag: we nemen
afscheid van elkaar terwijl we eigenlijk
niet van elkaar af willen." In de suggestie
van Van der Doef, gedaan in een interview
met de PZC, dat diens opvolger politieke
porteuilles moet krijgen, zag de loco-bur
gemeester niets. „Uw voorganger ging
daarbij zijn afscheid ook in de fout."
Rooie
Verschillende sprekers omschreven de
burgemeester als een bestuurder pur
sang, die mensen in hun waarde liet, bo
ven de partijen stond, die kon genieten
van de weinige, politieke discussies in de
gemeenteraad. Niet iedereen zag Van der
Doef, oud-staatssecretaris, graag komen.
„Weer zo'n rooie uit Den Haag, dachten
wij", aldus raadsnestor J Lust (WD).
„Maar Jaap heeft een dikke voldoende
verdiend." Af en toe kon hij vinnig uit de
hoek komen. Tijdens de vorige raadspe
riode ontnam hij bijvoorbeeld de CD-
raadsleden het woord. „Maar voor de rest
kreeg iedereen een kans." Graag greep hij
die kans ook zelf. Gemeentesecretaris C.
Koenst: „Welke gemeente heeft een bur
gemeester die op z'n vingers fluit om aan
dacht te vragen foto Lex de Meester
AALSMEERGRACHT 23 300 w Azoren nr
Rauma, ADMIRALENGRACHT 23 te Gdy
nia, ADRIATIC 22 vn Tema nr Abidjan,
AGNES 22 ta thv Paramaribo, AGULHAS
STREAM 22 1000 wzw Azoren nr Rio Hai-
na, ALDEBARAN 23 te Rotterdam.
ALERT 23 te Oristano, ALETIS 23 te Am
sterdam, AMSTELDIEP 23 50 w Klaipeda
nr Kotka, APL FRANCE 23 vn Fujairah nr
Jebel Ali, APL INDONESIA 24 te Kaohsi-
ung,
ARTISGRACHT 23120 zw Kreta nr Singa
pore, BALTIC LINK 23 190 nw Esbjerg nr
Gavle, BATAAFGRACHT 23 te Takoradi,
BENGALEN 22 te Gluckstadt. BORNRIF
23 50 no Stockholm nr La Pallice. BROU
WERSGRACHT 23 90 zo Stockholm nr
Tallin. CARIBIC 23 360 nw Lima nr Valpa
raiso, CAROLA-1 22 660 wzw Azoren nr
Philadelphia, CASTOR 22 25 zw Goten-
burg nr Rouen, CEMILE 23 33 z Malaga nr
Randers, COOL EXPRESS 23 990 ono Rio
de Janeiro nr San Antonio. CORAL
ACROPORA 22 240 zo New Orleans nr
Houston. CORMO EXPRESS 23 610 nno
Seychellen nr Adabiya, CRYSTALWA-
TER 23 onderweg nr Antwerpen, DAAN
23 vn Police nr Leith, DELFBORG 23 9 n
Helgoland nr Mantyluoto, DEPENDIA 22
15 w Palermo nr Kings Ferry, DOCK EX-
PRESS-10 22 225 ozo Colombo nr Ad
Damman, DOGGERSBANK 23 vn Moer
dijk nr Delfzijl. DUTCH MATE 2310 zw Hu-
mber nr Livorno, DUTCH NAVIGATOR 23
20 zo Punto Stilo nr Pto Marghera,
DUTCH PILOT 23 t a Tees. ENGELINA
BROERE 23 pas Str Dover nr Le Havre,
FLINTERBORG 23 9 z Oland nr Goole,
FLINTERDAM 23 vn Moerdijk nr Udde-
valla, FLINTERLAND 23 40 o Stockholm
nr Bordeaux, FLINTERMAR 23 50 nw Rot
terdam nr Tahkoluoto, GAASTBORG 23
thv Gotska nr Mantyluoto, GATEWAY 23
vn Rotterdam nr Limassol, GEERTJE 23
vn Gdynia nr Moerdijk, GERARDA 23 pas
Kopenhagen nr Gandia, GRACHTBORG
22 pas Helsingborg nr Lappohja, HANSA
KAMPEN 23 pas Baai vn Biscaje nr Am
sterdam, HAPPY RIVER 23 120 n Bergen
nr Stavanger, HAPPY ROVER 22 220 z
New Orleans nr Panama City, HARNS 23
onderweg nr Solvesborg, HEEREN
GRACHT 22 60 no Bonaire nr Puerto Ca-
bello, HENK VAN OTTERLO 23 vn Inver
ness nr Belfast, IJSSELDIEP 24 te
Antwerpen, IKIENA 23 vn Rochefort nr
Bayonne, IRINA 22 vn Hamburg nr Man
tyluoto, ISABEL 22 vn Dundee nr Huil,
ITASCA 22 30 zw Hanko nr Varkhaus,
IVER EXPERT 23 te San Jose, IVER EX
PRESS 23 te Willemstad, JO BIRK 22 285
nno Bintulu nr Los Angeles, JO CLIPPER
22 1200 z San Diego nr Yokohama, JO
LIND 23 700 zo Sydney nr Kwinana, JO
PALM 22 te Rotterdam. JO SPRUCE 22
1400 zzw Poole nr Rotterdam, JO
SYPRESS 22 190 nw Finisterre nr Savan
nah, JUMBO 23 pass Finisterre nr Raven
na, KEIZERSGRACHT 23 240 w Casablan
ca nr Setubal, KLIPPERGRACHT 22 150 o
Bahamas nr Panama City, KOGGE
GRACHT 23 te Cristobal, KONINGS-
BORG 23 pas Lake St Francois nr Cleve
land. KONINGSGRACHT 2215 n Rostock
nr El Ferrol, KROONBORG 23 300 z lie
Saint Pierre nr Philadelphia, LADON 24
te Foynes, LAURIERGRACHT 22 rede
Portland, LAURINA NEELTJE 23 te
Thisted. LEMMERGRACHT 23 te Teneri-
fe, LINDENGRACHT22 pas Copenhagen,
LOOIERSGRACHT 23 265 nw Manus Isl
nr Brisbane. LOOTSGRACHT 22 440 zw
Faial nr Darrow, MAGDALENA 23 vn Foy
nes nrSluiskil, MARIA GREEN 2315z Key
West nr Charlotte Town, MARIANNE 23
30 o Menorca nr Pt St Louis, MARION
GREEN 23 500 zw Azoren nr Panama Ci
ty. MARNEBORG 23 420 nw Azoren nr
Kotka. MAVERIC 22 100 nw Lanzarote nr
Southampton, MENNA 23 pas Kopenha
gen nr Mantyluoto, MERWEBORG 23475
o Cape Racen nr Amsterdam, MIGHTY
SERVANT-2 22 40 n Tunis nr Rotterdam,
MUSIC 22 486 nno Las Palmas, NAMAI
23 30 w Molde nr Kaskinnen, NAUTILUS
23 te Vitoria, NEDLL ASIA 22 te Damietta,
NEDLL CLARENCE 23 700 zo Male nr Port
Elizabeth, NEDLL EUROPA 22 300 nw
Mekka nr Singapore, NES 23 24 nw Esb
jerg nr Heroya, NIEUW AMSTERDAM 23
te Shanghai, NJORD 23 te Vlaardingen,
NOPÖIC LINK 22 pas Stockholm nr Ter-
neuzen, ORANGE KLIPPER 22 260 nno
Cristobal nr Guayaquil, ORANJE 23 te
Colombo, P&O NEDLL BRISBANE 22 220
nnw Darwin, P&O NEDLL ROTTERDAM
23 78 no Singapore nr Singapore, P&O
NEDLL SYDNEY 22 140 nw Bluff nr Mel
bourne, PARKGRACHT 22 te Point Lisas,
PIONEER 23 te Farsund, POOLGRACHT
24 te Wilmington, PRINCE OF TIDES 23
130 wnw Guayaquil nr Tenerife, PRINCE
OF WAVES 23 60 zw Galapagos Eil nr Bal
boa, PRINS ALEXANDER 22 180 wzw Ka
rachi nr Al Jubail. PRINS PHILIPS
WILLEM 23 600 o Sydney nr Brisbane,
PRINSENGRACHT 23 40 w Vlissingen,
REESTBORG 22 50 w Port Klang nr Sin
gapore, ROELOF 22 70 zw Brest nr Great
Yarmouth, RUBYN 22 50 w Cherbourg nr
Goole. SANTA LUZIA 25 verw te Las Pal
mas, SEA BALTICA 23 te Rotterdam, SIN-
NAMARY 23 pas Str Gibraltar nr Livorno,
SIROCCO 22 450 o Norfolk nr Port Said.
SMIT ORCA 22 thv Den Helder, SMIT
WIJS SINGAPORE 28 verw te Macae,
SNOW STAR 22 vn Taranto nr Moerdijk,
SPRING PANDA 22 112 nw Kreta nr Pi
raeus. STELLA LYRA 23 vn Belfast nr
Eastham, STELLA POLLUX 23 70 nw La
Coruna nr Leixoes, STELLA PROCYON
23 te Le Havre, STELLANOVA 23 60 nw
Landsend nr Newport, SUPER SER
VANTS 22 450 wnw Walvisbaai, SWAL
LOW 231 a Penobscot Bay, SWAN 23 pas
Land's End nr Baltimore, SWEDER 23 50
w Aveiro nr Moerdijk. TERTIUS 23 50 w
Rotterdam nr Leer, THARSIS 23 25 w Gu
ernsey nr Bordeaux, TROUBADOUR 22
120 nwTerschelling nr Stade, UAL AFRI
CA 22 200 o Trinidad nr Houston, VEDET
TE 23 20 w Ouessant nr Cartagena, VE-
LOX 22 50 zw Kp Finisterre nr Sevilla,
VERONA 23 20 nw Scheveningen nr Li
verpool, VISCOUNT 23 100 n La Coruna
nr La Spezia, VLISTBORG 23 260 o Cape
Race nr Becancour, ZUIDERDIEP 22 205 n
La Coruna nr Gandia.
De volgende rubriek verschijnt vrijdag.
Fietsroutes
langs water
en door natuur
GOES - Op initiatief van de
ANWB en VVV, in samenwer
king met de TROS, Rijkswater
staat en de Nederlandse Hart
stichting wordt op zaterdag 8
mei voor de 26e keer de landelij
ke fietsdag gehouden.
Voor die dag is op Noord-Beve
land de Water- en Natuurroute
ontwikkeld. Die route is 35 kilo
meter lang en voert langs de
Oosterschelde en het Veerse
Meer. De routebeschrijving is op
8 mei te koop bij het VW-kan-
toor in Noord-Beveland.
Examenklas
zet zich in
voor Kosovo
GOES - De examenklas van het
Buys Ballot College uit Goes
houdt donderdag 29 april vanaf
12.00 uur een activiteitendag.
De opbrengst is bestemd voor de
vluchtelingen uit Kosovo.
De activiteiten worden gehou
den op het schoolplein aan de
Bergweg. Leerlingen en leraren
kunnen zich tegen betaling in
schrijven voor spelletjes. Ook
zijn er die dag diverse versnape
ringen te koop, die de leerlingen
zelf hebben gemaakt.