Ernst irriteert brandweer Zeeuws slachtoffer vestigt hoop op gericht medisch onderzoek PZC Israël tevreden met conclusies van commissie Lering uit de ramp Ditjes en datjes uit de enquête Van den Doel niet eens met één conclusie binnenland OR in vuur en vlam na lauwe reactie commandant DEN HAAG - 'Een Bela den Vlucht', luidt de voor meerdere uitleg vatbare titel van het eindrapport van de parlementaire en quêtecommissie. Aan die vondst ging een avondje brainstormen tussen com missieleden en staf voor af. Dat leverde veertien suggesties op. Onder de afvallers waren namen als 'De Nood- vlucht'. 'AXG' (de code van de vlucht) en 'LY 1862' (het nummer van de vlucht). „Een Beladen Vlucht dekt eigenlijk al les", meent commissie voorzitter Meijer. „De lading, de vlucht en de emoties." - De commissie heeft in to taal 89 theorieën geïnven tariseerd, die via gewone post, e-mail of gesprek ken onder haar aandacht werden gebracht. Daar onder waren hele bizarre. Wat te denken van Theo rie nummer 89: 'Het lozen van de kerosine heeft ex treme groei van tulpen in de omgeving van Diemen veroorzaakt". Of nummer 76: 'De man nen in witte pakken zijn de Here Jezus en zijn dis cipelen'. - De commissie heeft 99 voorgesprekken gevoerd met 106 getuigen. Daar van zijn er uiteindelijk 89 opgeroepen voor een pu bliek verhoor onder ede. De dossiers over de Bijl merramp waren verspreid over tien ministeries. - Mensen die onder ede niet de waarheid vertel len, kunnen worden ver volgd 'wegens meineed. Meijer: „Maarten van Traa heeft na afloop van de IRT-enquête wel.direct getuigen laten vervolgen voor meineed. Wij hebben het erover gehad, maar we laten dat besluit over aan de Tweede Kamer." Ook een eventuele vervol ging van bewindslieden die gelogen hebben kan alleen na een verzoek daartoe van de Kamer. GPD door Hans de Bruijn en Dineke van der Burg vrijdag 23 april 1999 doorCarine Neefjes AMSTERDAM - Het brand weerkorps in Amsterdam heeft de vliegramp in de Bijlmer be handeld als een 'gewone grote brand'. Extra beschermings maatregelen, zoals bijvoorbeeld beademingsapparatuur voor brandweerlieden, waren daar om niet nodig, aldus brand weercommandant Ernst, hoofd operationele leiding tijdens de ramp. Ook heeft Ernst zich nooit ge realiseerd dat tijdens de vuur zee in de flats gevaarlijke stof fen vrij konden komen. „Het was voor ons een standaard gro te brand zoals we die een paar keer per jaar hebben", aldus Ernst. De brandweercommandant reageert hiermee op de kritiek van de parlementaire enquête commissie Bijlmerramp die oordeelt dat Ernst het vrijko men van gevaarlijke stoffen tij dens de brand heeft onderschat. Omwonenden, brandweerlie den en hulpverleners hebben daardoor onnodige risico's gelo pen, concludeert de commissie. Ernst bestrijdt dit: „De brand kon bovenwinds worden geblust. Dan lopen de hulpver leners weinig risico's." De on dernemingsraad van het Am sterdamse brandweerkorps is woedend over de 'gemakzuchti ge' reactie van de commandant. Veertig brandweerlieden kam pen met gezondheidsklachten. „Ernst bagatelliseert de hele vliegramp. Hij zou op z'n minst excuses moeten aanbieden aan zijn mannen", aldus OR-woord- voerder C. Ronner. Uithaal De parlementaire enquêtecom missie haalt ook flink uit naar voonnalig burgemeester Ed van Thijn van Amsterdam die des tijds opperbevelhebber van de rampenbestrijding was. Ook Van Thijn heeft zich onvoldoen de afgevraagd of er bij een brand van dergelijke omvang gevaarlijke stoffen konden vrij komen. Burgemeester Patijn verdedigt zijn voorganger met de woorden: „Zijn primaire ver antwoordelijkheid was mensen te redden." De gemeente Amsterdam zelf krijgt ook een veeg uit de pan van de enquêtecommissie. Het Een brandweerman toont in buurtcentrum De Bonte Kraai in Amsterdam zijn emoties tijdens de tv-uitzendingover de presentatie van het eindrapport van de enquêtecommissie. foto Hans Steinmeier/ANP .Jr eindrapport 'Beladen vlucht' concludeert dat ook 'de lokale overheid traag heeft gereageerd op de aanhoudende kwalen van hulpverleners en omwonenden waardoor uiteindelijk de ge zondheidsklachten in aard en omvang zijn toegenomen'. 'Ook vindt de commissie dat de gemeente 'in psychische nazorg te kort is geschoten waardoor er nog veel mensen zijn met psy chische problemen'. De ge meente en de GG GD hebben hun wettelijke taak om inzicht te geven in de gezondheidssitu atie van bewoners onvoldoende uitgevoerd, aldus de conclusie over het overheidsoptreden in Amsterdam. Patijn erkent de passieve hou ding: „Ik heb lang met lege han den gestaan. Ik wist gewoon niet wat de mensen precies man keerden, ik ben geen medicus. Er was geen duidelijk klachten patroon voor een medisch on derzoek." Onder druk van de parlementaire enquêtecommis sie komt er nu alsnog een ge zondheidsonderzoek dat in het najaar van start gaat. Opgelucht De meeste bewoners in de Bijl mer hebben gisteren opgelucht gereageerd op het eindrapport. De conclusie van de enquête commissie dat er een directe re latie bestaat tussen de gezond heidsklachten en de vliegramp, werd gisteren met gejuich ont vangen. In het crisiscentrum van het Le ger des Heils in Amsterdam- Zuidoost hadden zich enkele omwonenden verzameld om ge zamenlijk de persconferentie van de commissie te volgen. Henny Prijt, die net als haar echtgenoot Henk sinds de ramp last heeft van chronische ver moeidheid en gewrichtspijnen: „Eindelijk wordt duidelijk dat we geen aanstellers zijn. Dat is voor mij een hele opluchting." Het echtpaar Prijt ervaart het eindrapport als een erkenning voor hun jarenlange strijd slachtoffers van de vliegramp serieus te nemen. Met de presentatie van 'Beladen vlucht' is het hoofdstuk Bijl mervliegramp voor het echt paar nog niet afgesloten. Ze focussen zich nu op het gezond heidsonderzoek dat de commis sie heeft aanbevolen in haar eindrapport. Als dat niets ople vert, gaat het paar hogeropdes noods naar artsen in het buiten land. Het tweetal behoort tot de groep mensen in de Bijlmer die volgens burgemeester Patijn 'helaas nooit meer gerust te stel len is'. GPD DEN HAAG - Met een voetnoot van slechts twee regeltjes lang heeft het VVD-Kamerlid Van den Doel in het eindrapport van de parlementaire enquêtecom missie afstand genomen van een van de hoofdconclusies. Van den Doel is het niet eens met de stel ling dat het overheidsoptreden rond de Bijlmerramp 'gefrag menteerd' en 'verkokerd' is ge weest. Van den Doel, die het met de overige conclusies wel eens is, vindt niet dat nu - zeseneenhalf jaarna de ramp - het verwijt kan worden gemaakt dat de diverse overheidsdiensten langs elkaar heen hebben gewerkt. Veel van de gegevens waarop die conclusie is gebaseerd, zijn vol gens hem immers pas in de loop van de tijd bekend geworden. Het WD-commissielid vindt dat in het eindrapport 'een te eenzijdig beeld' van het over heidsapparaat wordt geschetst. De vragen over de al dan niet ge vaarlijke lading, de gezond heidsklachten en de vrachtdo cumenten zijn pas de afgelopen jaren gerezen. Daar mag het beleid van de overheid ten tijde van de Bijl merramp niet op worden afge rekend. „Terugkijkend kun je natuur lijk altijd zeggen dat de aanpak niet integraal is geweest", zei Van den Doel gisteren. „Maar het is te eenzijdig om dat beeld op de hele overheidsorganisatie te plakken. Ik onderschrijf daarom het beeld van een ge fragmenteerde overheid niet." Zijn voetnoot is de enige in het hele rapport, dat verder una niem is vastgesteld. GPD Commissielid Van den Doel door Maurits Sep KAMPERLAND - Al jaren probeert Peter van Maurik uit Kamperland de waarheid over de Bijlmerramp voor de volle honderd procent boven tafel te krijgen. Hij heeft gewerkt in de beruchte hangar 8 op Schiphol en kampt sindsdien met ernsti ge lichamelijke klachten. De parlementaire enquêtecom missie Bijlmerramp is een heel eind gekomen in het vinden van de waarheid, zegt Van Maurik. Een heel eind, maar nog niet alles is opgehelderd. „Er blijven vragen onbeant woord." Want infecties, veroorzaakt door genetisch gemanipuleerd mycoplasma, zijn niet toe te schrijven aan de Bijlmerramp, concludeert de commissie- Meijer. „Waaraan dan wel?Dat wil ik dan wel eens weten", reageert Van Maurik gepi keerd. Eigenlijk kent hij het ant woord al. Na een bezoek aan de Amerikaanse biochemicus G. Nicolson in januari, staat voor hem vast dat er een verband is tussen de Bijlmerramp en li chamelijke klachten. Oorzaak: genetisch gemanipuleerd my coplasma. Volgens Nicolson zijn de klachten van Van Mau rik en een groot aantal anderen vergelijkbaar met die van Amerikaanse soldaten die in de Golfoorlog hebben gevoch ten. Zij zijn ook in aanraking gekomen met genetisch gema nipuleerd mycoplasma. Uranium Van Maurik is er daarom van geschrokken dat de enquête commissie de relatie afwijst. „Daar laat ik het niet bij zit ten." Dat geldt ook voor de on duidelijkheid over het ver armd uranium dat in de El Al- Boeing zat. De commissie stelt dat dat niet heeft geleid tot uraniumvergiftiging bij grote groepen mensen, maar sluit ook niet uit dat 'enkele indivi duen' zo veel inadembare deel tjes hebben binnengekregen dat zij besmet zijn. „Het blijft dus onduidelijk. Ik wil weten hoe het in elkaar zit." In de conclusies van de parle mentaire enquêtecommissie mist Van Maurik informatie over de inmiddels beruchte hangar 8 op Schiphol. Daar Peter van Maurik: „De zaak blijft onduidelijk. Ik v dl weten hoe het in elkaar zit." foto Willem Mieras zijn zijn fysieke problemen be gonnen, beweert hij. „Een ken nis van me knapt oude vlieg tuigen op. Hij vroeg of ik eens wilde helpen. Zo ben ik daar terechtgekomen." Die kennis is Dirk van Os, één van de an dere slachtoffers die al jaren vecht voor erkenning van zijn klachten - dezelfde als die van Van Maurik - en van de oor zaak ervan. In die hangar lagen ook de brokstukken van het ramp vliegtuig. Van Maurik: „Het stofte daar ontzettend, zeker Hangar 8 op Schiphol, de plaats waar de brokstukken van het ramptoestel werden opgeslagen. foto Ed Oudenaarden/ANP als voor de hangar vliegtuigen proefdraaiden met de deuren open. In 1994 kreeg ik de eerste klachten, gewrichtspijnen. Artsen dachten dat het reuma tisch was, en dat dacht ik ook. Ik sta hier op de camping vaak te graven in water en koud weer." Lange tijd legde hij geen link met het werk in de hangar en met de Bijlmerramp. Tot hij ruim een jaar geleden ook last kreeg van hartkloppingen en pijnlijke spieren ('als ik opsta lijkt het soms of ik 150 kilome ter heb gefietst'), en er met Van Os over sprak. „We zijn naar een internist in Amsterdam ge gaan. Uit bloedonderzoeken bleek dat we precies dezelfde afwijking hebben." Omdat hun vermoedens over een verband met de ramp niet serieus werden genomen, trok ken zij naar de Verenigde Staten. Dokter Nicolson be vestigde wat zij al dachten. „Bovendien", voegt Van Mau rik daaraan toe, „de mensen die in de hangar hebben ge werkt hebben dezelfde klach ten als bewoners van de Bijl mer. Dat is me net iets te toevallig." Stressstoornis Hij weigert dan ook te geloven dat hij lijdt aan een posttrau matische stressstoornis. „Ik ben niet zieker geworden om dat er niets aan mijn proble men werd gedaan. En ook niet vanwege die brokstukken in de hangar. Anders ligt dat mis schien voor de bewoners van de Bijlmer die de ramp hebben meegemaakt. Die zouden wel aan die stoornis kunnen lij den." Van Maurik heeft zijn hoop nu gevestigd op het doelgericht medisch onderzoek dat op aanbeveling van de enquête commissie wordt uitgevoerd. „Dat is de grote winst van deze enquête. Misschien vinden we nu toch iets van een oorzaak. Ik twijfel absoluut niet aan de diagnose van Nicolson, maar meten is weten. Hoe meer in stellingen zich ermee bemoei en, hoe beter." Winst vindt Van Maurik verder dat de patiënten sinds het be gin van het parlementair on derzoek eindelijk wél serieus zijn genomen. „De aanpak van Meijer en de zijnen gaf me een heel goed gevoel." Echt tevre den is hij echter pas als de poli tiek verantwoordelijken daad werkelijk hun verantwoording nemen. „Jaar na jaar is fout op fout gestapeld. Dan word je ontzet tend kwaad. Vooral op minis ter Borst van Volksgezond heid, hoewel een deel van de schuld bij haar ambtenaren ligt. Eerst mag ze zich in de Tweede Kamer verdedigen, dat recht heeft ze. Maar ik hoop dat ze lering trekt uit wat is gebeurd, en mijn vertrouwen in de politiek weer herstelt." Zijn eigen toekomst ziet Van Maurik nog steeds positief in. Dokter Nicolson kan zijn klachten genezen met antibio tica. „Alleen is die kuur zo hef tig, dat die in Nederland niet wordt toegestaan. De medicij nen die ik nu slik, helpen niet. Het probleem is dat hoe langer we wachten met de juiste be handeling, hoe moeilijker de genezing wordt. Maar als ik Nicolsons voorschriften zou volgen, kan ik na een jaar weer doen en laten wat ik wil." door Ad Bloemendaal TEL AVIV - Israël is ingenomen met de bevindingen van de par lementaire enquêtecommissie Bijlmerramp. Minister Yahalom van Transport meent dat nu dui delijk is dat er 'nooit sprake is geweest van enige misleiding door welk Israëlisch lichaam ook voor wat betreft de lading' en dat alle vrachtbrieven in orde „We zijn blij dat ons standpunt, zoals dat is weergegeven tegen over de Nederlandse onder zoekscommissie, is aanvaard en dat de waarheid aan het licht is gekomen." In een verklaring die hij gister avond uitgaf, zet hij de feiten overigens enigszins naar zijn hand. Israël heeft zich enorm in gespannen om de Nederlandse overheid te helpen 'bij het on derzoek en het achterhalen van de waarheid', zegt Yahalom. al erkent hij dat het enquêterap- port 'een zweem van kritiek' be vat over de mate waarin Israël heeft samengewerkt. In werkelijkheid stellen de on derzoekers vast dat Israël en El Al nooit behoorlijk hebben meegewerkt met de Nederland se overheid. Ze kwamen pas in actie 'na de druk van de com missie en de daarmee samen hangende publiciteit'. In het rapport staat ook dat de Israëlische ambassadeur in Den Haag de commissieleden heeft verteld dat El Al van Schiphol zou vertrekken als de ongunsti ge berichtgeving zou aanhou den. Hij uitte dat dreigement op 7 december 1998 na een gesprek met de onderzoekers, waarbij hij overigens alle medewerking toezegde. Vrachtbrieven In zijn verklaring van gister avond zegt minister Yahalom dat de Nederlandse onder zoekscommissie tot de conclusie is gekomen dat de twintig ton lading 'geen gevaarlijke ele menten bevatte en dat alle spe culaties op dit gebied moeten worden uitgesloten'. In feite zeggen de onderzoekers hier geen uitspraak over te kunnen doen omdat vrijwel de hele la ding is verbrand. Wel hebben ze i de vracht-administratie in orde bevonden, nadat op het laatste moment een aantal vermiste vrachtbrieven boven water was gekomen. El Al heeft gisteren toegegeven dat het weinig haast heeft ge maakt met het verzamelen van de vrachtgegevens. De maat schappij zou in de jaren na de ramp nooit de indruk hebben gekregen dat het de Nederland se overheid ernst was. In een in terview vanuit Nederland met de Israëlische radio zei woord voerder Nachman Kleiman. „Pas toen de voorzitter van de commissie ons duidelijk maakte dat ze het rapport nooit zouden kunnen afsluiten zonder volle dige documentatie, zijn we be gonnen serieuze druk uit te oefenen op de Amerikaanse maatschappij." Volgens hem zou dat al veel eerder zijn ge beurd als El Al de indruk had gehad dat er haast bij was. De maatschappij waarover Kleiman sprak, is Satin Air Freight, een in de Amerikaanse staat New Jersey gevestigde driekwart dochter van de Israë lische ZIM-scheepvaartmaat- schappij. De enquêtecommissie stelt vast dat ZIM voor 48,6 pro cent eigendom is van het Israëli sche ministerie van Financiën. De implicatie daarvan is dat de Israëlische overheid zich niet uitzonderlijk heeft hoeven in te spannen om de gewaagde docu menten boven water te brengen. Anti-semitisme Toen de parlementaire enquête commissie werd gevormd, con stateerde minister Yahalom dat in sommige kringen in Neder land een sfeer van anti-semitis me heerste met betrekking tot de Bijlmerramp. Later stuurden de Israëliërs een delegatie naar Nederland om het klimaat wat op te frissen. Gevraagd hoe de sfeer was op de persconferentie die El Al en de Israëlische lucht vaartdienst gisteren in Neder land belegden, zei Kleiman: „Er heerste minder spanning dan ik had voorzien. Ik denk dat dat komt doordat de aandacht vooral uitgaat naar de binnen lands-politieke aspecten van de zaak." GPD door Dineke van der Burg en Hans de Bruijn DEN HAAG - De parlementaire enquêtecommissie doet in haar eindrapport een aantal aanbe velingen, die herhaling van de vaak chaotische gebeurtenissen in de nasleep van de Bijlmer ramp bij toekomstige rampen moeten voorkomen. De belangrijkste van deze 'les sen voor de toekomst' zijn: - er moet een draaiboek komen voor het optreden tijdens en het onderzoek naar grote lucht vaartongevallen. Nederland is te klein om zelfstandig onder zoek naar zo'n grootschalige ramp te kunnen uitvoeren. Sa menwerking in Europees verband is nodig. Er zou een Eu ropese Raad voor Transporton gevallen moeten komen. Ook zouden internationale afspra ken gemaakt moeten worden over de informatievoorziening over het vervoer van gevaarlijke stoffen door de lucht. - een ramp eindigt niet als de ramp is bestreden. Er moet lan ger sprake blijven van coördi natie en evaluatie van alle maatregelen. De minister-pre sident moet direct na een grote ramp een coördinerend be windspersoon aanwijzen. Ook de Tweede Kamer dient bij dit soort onderwerpen haar optre den beter te coördineren. - in rampenplannen van lokale en regionale overheden moet meer plaats worden ingeruimd voor beleidsscenario's, waarin precies staat welke gevolgen di verse rampsituaties hebben voor bestuurders en hulpverle ners. Er moet meer toezicht ko men op het oefenen van ram penplannen. Alle informatie over rampen moet tot tien jaar na de ramp bewaard blijven. - de voorlichting na een grote ramp moet 'open eerlijk en tij dig' zijn. Het achterwege laten daarvan is een teken van 'een gebrek aan maatschappelijk in levingsvermogen - bij het begrip gevaarlijke la ding' moet niet alleen gekeken worden naar de gevaren voor de vluchtuitvoering, maar ook voor de veiligheid op de grond en de volksgezondheid. Vracht documenten moeten veel nauw keuriger de inhoud van de lading weergeven. In interna tionaal verband is het noodzaak een betere regeling voor de wachtdocumentatie worden af gesproken. - bij rampen als deze moet voortaan altijd een epidemiolo gisch onderzoek worden gestart naar mogelijke gezondheids klachten. GPD Er zijn betere rampenplannen nodig. foto Albert Overbeek/AP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 5