Fabriek Hercules spaart milieu Filosofische gedichten voor ieder begrijpelijk PZC Beelden komen tot hun recht in oude kazematten Frans de Munck debuteert in Oranje tegen Frankrijk Willem Breuker en zijn Kollektief blijven geestdriftig zeeland 20 Ambassadrice VS opent nieuwe harsproductie-unit in Middelburg ondernemend zeeland Computerbeurs in Sas in detail kunst cultuur 1900-2000 vrijdag 23 april 1999 door Claudia Sondervan MIDDELBURG - De ambassa drice van de Verenigde Staten in Nederland, dr. C. Schneider, heeft donderdag de nieuwe harsdispersiefabriek van Her cules in Middelburg geopend. De nieuwe fabriek, een project van twintig miljoen gulden, verwerkt hars in water. De fijne vermenging kan worden toege voegd aan polymeren op wa terbasis zonder gebruik van oplosmiddelen. Hercules levert de dispersie hars in bulk van twintig ton, wat verpakking met zakken, krimp folie of pallets overbodig maakt. Door de gunstige reac- De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. ties van de markt op de disper- sie-bulklevering overweegt Hercules te investeren in laad- installaties om ook de 'gewone' harsen in bulk te leveren, ver telt directeur Frans Geers van Hercules Middelburg. Buikle vering behoeft minder trans port en laat productieproces sen bij afnemers makkelijker automatiseren. Schneider werd bij Hercules ontvangen met diverse Ameri kaanse verschijnselen als stelt lopers, donuts, popcorn en een Louisiana-streetband Helikopter Ze werkte donderdag een vol ledig Zeeuws programma af. Burgemeester Spahr van der Hoek ontving de ambassadrice 's ochtends met de bedenkster van het stadsontwikkelings plan voor Middelburg, Riek Bakker. Hij toonde Schneider per helikopter het Veerse Meer, waar Middelburg eilanden, woongebieden, maritieme re creatie en een modern thema park ontwikkeld wil zien. Spahr zocht bij Schneider steun voor de missie die hij en Bakker binnenkort naar de VS maken om investeerders voor de naar zijn zeggen 'erg Ameri kaanse' plannen te vinden. Schneider vertelde dat het tij in elk geval meezit: in het jaar lijkse rapport over investe ringsklimaten riep The Econo mist Nederland uit tot de beste locatie voor internationale in vesteringen in de komende vijf jaar. In de middag reisde de am bassadrice door naar Terneu- zen voor een bezoek aan Dow. Hercules is de grootste produ cent van harsen ter wereld. In het voorjaar van 1998 opende Hercules een nieuwe fabriek voor hydrocarbonresins, har sen op oliebasis, een project dat dertig miljoen gulden vergde. De harsen worden toegevoegd aan polymeren om die kleverig te maken en worden verkocht aan fabrikanten van bind- en kleefmiddelen en lijmen voor producten als plakband, post- it-memobriefjes en kauwgom. De dispersiefabriek is met een productiecapaciteit van 17.000 ton per jaar de grootste in zijn accessoires als agenda's, muis- matten, organizers en linealen. Op de computerbeurs worden niet alleen allerhande demon straties gegeven; belangstel lenden kunnen er ook terecht voor tweedehands toestellen en randapparatuur. De zaal is om 10.00 uur open. door Conny van Gremberghe SAS VAN GENT - Internetters en computerfreaks, hackers en Mac-fanaten, wizzkids en ge wone geïnteresseerden in hard en software kunnen zaterdag 24 april aan hun trekken ko men tijdens de derde compu- ter-en multimediabeurs in za lencentrum De Vlaanderen. Naast een handvol computer en communicatiebedrijven uit de regio maken ook Belgische ondernemers hun opwachting. Het gaat dan om ProDigit, dat gespecialiseerd is in printers en Makses uit Sint-Niklaas, een Apple-specialist. Ook de grootste mtemetprovider in Zeeland, ZeelandNet. is aan wezig op de Sasse beurs. CompuNote bv zal op de beurs in de Vlaanderen voor het eerst in de regio artikelen presente ren met een trendy karakter die gemaakt zijn van computeron derdelen. Het gaat om bureau- Plantmanager F. Geers (rechts) van Hercules geeft ambassadrice dr. C. Schneider uitleg. foto Lex de Meester Burgemeester J. Lonink opent vrij dagavond 23 april Restaria Petra aan de Westdam in Sas van Gent. Het etablisse ment houdt het midden tussen een cafetaria en een restaurant, en heeft een groot aantal ver schillende gerechten. Uitbater Paul Vellema wijst op het 'rust gevende karakter' van zijn eet huis. De opening is om 19.00 uur en na 21.00 uur receptie. 't Streef kerkse Huis in Zoute- lande wordt woensdag 28 april officieel geopend. Het restau rant aan de Duinweg kreeg nieuwe eigenaars in het echt paar Robert en Danielle de Jonge-Schroevers. Het restau rant houdt receptie tussen 17.00 en 20.00 uur. Restaurant De Peperboom in Veere is vernieuwd. Marion Huybrecht stelt de nieuwe 'Keuken van Zon en Zee' voor tijdens een open huis, donder dag 29 april tussen 15.00 en 19.00 uur in haar zaak aan de Kapellestraat. Plusfour maakt er dan muziek. Advanta's meuwe onder- zoeks- en veredelingscentrum in Rilland bi] D. J. van der Ha ve BV wordt woensdag 23 juni officiéél geopend. Het centrum is ingericht voor plantenver edeling en biotechnologie met nieuwe laboratoria, klimaat- gestuurde groeikamers en kas sen. International Fruit World en Bureau Delooze houden maan dag 13 en dinsdag 14 septem ber de IFW World Produce Convention in Ahoy' Rotter dam. Tegelijk met de fruitpro- ductiebeurs wordt tot en met woensdag 15 september de AGF Totaal vakhandelsbeurs voor aardappelen, groenten en fruit gehouden. soort. Hercules rekent terdege met capaciteitsuitbreiding op afzienbare termijn, aangezien de afzetmarkten zeer gezond zijn. Recent heeft Hercules een kleine Engelse producent van dispersieharsen aangekocht; de capaciteit kan extra pro- ductvraag opvangen, ver klaarde Geers. De chemisch producent inves teert momenteel sterk in mi lieu-en kwaliteitsprojecten. Een verbrandingsinstallatie voor het merendeel van de af- valgassen is in aanbouw en kan voor oktober dit jaar in bedrijf zijn. In een later stadium moet de installatie de energiebe hoefte van Hercules Middel burg deels opvangen. Ontmoeting toeleveranciers en uitbesteders Sas van Gent SAS VAN GENT - Toeleveran ciers en uitbesteders uit de Eu- regio Scheldemond treffen el kaar tijdens een Vlaams- Zeeuwse contactdag op woens dag 9 juni in Sas van Gent. Bedrijven uit de metaal-, elek- tro- en kunststoffensectoren en industiële dienstverleners bie den in De Vlaanderen hun kun digheid aan bij uitbesteders: potentiële opdrachtgevers uit industrie en overheid. De vraag- en aanbodbeurs is onderdeel van het Euregiopro- jeet Toeleveren en Uitbesteden van de Kamer van Koophandel Zeeland en de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij en Oost- en West-Vlaanderen. Een ander resultaat van dat project is de lancering van een Euregionaal kwartaalblad eind 1998, Toeleveren Van daag, door de GOM's. Deelne mers aan de beurs kunnen hun presentatie onderbrengen in een stand tegen gereduceerd tarief met subsidiegelden. Voor de Kamer van Koophandel Zeeland coördineert Jacqueli ne Begheijn vanuit de vestiging Temeuzen de deelname. De contactdag duurt van 13.00 tot 18.00 uur. doorTheo Giele Vaste doelman Piet Kraak was verhinderd en daarom vonden het de sportcommenta- toren niet meer dan logisch dat de 26-jarige Frans de Munck op zaterdag 23 april 1949 het doel van Nederland zou verdedigen tegen de Franse profvoetbal lers. Het zou niet de laatste in terland van De Munck worden. In totaal werd hij 31 maal ver kozen. De Munck was tot 1944 ster doelman van Goes geweest, waarna hij - zeer tot ongenoe gen van zijn oude club - was ver trokken naar Sittardse Boys. De Munck had lang moeten wach ten op een plaats in Oranje. ,,We kennen De Munck nog uit de ja ren dat hij de Goes-kleuren ver dedigde en die van het Zeeuws elftal. Reeds toen bleek hij uit het goe de keepershout te zijn gesneden en indien hij zich voor te veel 'showwerk' weet te behoeden, hoeven we voor de man onder de lat geen anst te koesteren", al dus de PZC in een voorbeschou wing van de wedstrijd. Nederlagen In de eerste jaren na de oorlog had Oranje enkele flinke neder lagen moeten slikken tegen de grote voetballanden. Engeland rolde Nederland in 1946 met 8-2 op en de Fransen hadden Oranje in 1947 met 4-0 verslagen. In de Rotterdamse Kuip begon het debuut van De Munck bij zonder slecht. Binnen twee mi nuten kon hij de bal uit het net rapen, nadat de Franse aanval ler Baratte had gescoord. Nog geen drie minuten later leidde De Munck leidde zelf de gelijk maker in. Met een verre uittrap bereikte hi] Brandes, die Len stra aanspeelde. Abe schoof het leer door naar Timmermans die de bal in het Franse doel schoot. Nederland liep daarna de Fran sen aan alle kanten voorbij. Timmernjans scoorde vóór rust nog tweemaal en Faas Wilkes bepaalde de eindstand op 4-1. De paar gevaarlijke schoten op het Nederlandse doel waren voor De Munck, die volgens de commentatoren 'goed opge steld, kalm en zeker van zich zelf' stond te keepen. Uittocht De overwinning op de Fransen leidde de uittocht in van de Ne derlandse amateurs naar bui tenlandse profclubs, zo ook De Munck die naar FC Köln ver trok. De Munck wilde eigenlijk naar Ajax. Sittardse Boys klikte echter bi] de KNVB dat de Goese doelman zou worden betaald. En dat was voor principieel amateuristische KNVB een doodzonde. De Munck werd in de ban gedaan en verloor - voor lopig - zijn plaats in het Neder lands Elftal. In Keulen zou De Munck zijn gouden jaren beleven. Daar kreeg hij de bijnaam Schwarze Katze, in Nederland vrij ver taald in Zwarte Panter Op 12 maart 1953 speelde De Munck opnieuw in een Nederlands Elf tal de beroemdste watersnood wedstrijd, wederom tegen Frankrijk Nederland troefde Frankrijk in Parijs met 1-2 af. De Munck zou tot zijn 44e als profkeeper actief blijven. Hij speelde nog voor Fortuna '54, DOS, Veendam, Cambuur en Vi tesse. MIDDELBURG, Stadsschouwburg Willem Breuker Kollektief Loes Luca met 'A la votre' door Douwe Eisenqa Soms valt in Zeeland over Willem Breuker een knorrig geluid te horen. Dat hij te vaak bij Nieuwe Mu ziek komt opdraven. Dat hij zich al jarenlang herhaalt. Dat we nu de muzikale grap pen wel kennen. Hoewel daar misschien een kern van waarheid in zit, staat daar veel tegenover. Het Kollektief van Breuker maakt er altijd een feest van, speelt de planeten van de he mel en blijft na al die jaren springlevend. Zo ook gister avond in een goed bezette stadsschouwburg in Middel burg. Samen met de actrice/zange res Loes Luca toeren Breuker en de zijnen op het ogenblik door Nederland met een pro gramma getiteld A la votre. Voor de pauze werden enkel composities van Kurt Weill gespeeld. Willem Breuker is een groot bewonderaar van zijn muziek, wat niet zo gek is, want veel van de muziek van Weill lijkt als twee drup pels water op die van Breu ker zelf. Indrukwekkend Weills muziek voor het to neelstuk Marie Galante van Jacques Déval uit 1934 is ly rischer van toon dan bijvoor beeld de uit het rauwe leven gehakte liederen van zijn Dreigroschenoper. Toch weet Luca met haar donkere, tege lijk hese en nasale stemge luid alle drama dat m de mu ziek zit, eruit te halen. Ze is op haar best wanneer ze kan 'scheuren', waarbij zelfs de enkele hoge noot die ze net niet haalt, toch indrukwek kend wordt. De bezetting voor dit stuk kwam gisteravond niet hele maal overeen met de versie die Breuker voor de NPS-ra- dio heeft opgenomen. Twee van de drie oorspronkelijke strijkers waren nu vervangen door trompetten. Soms verstoorde dat het klankbeeld, zoals in de Intro ductie of in het Intermezzo, waar subtiele pizzicato's wa ren vervangen door wat gro ver klinkende trompetten of saxofoons. Andere delen, zo als Le train du del kregen hierdoor juist extra zeg gingskracht. Grapjes Het stuk werd concertant uitgevoerd- Het ensemble leek zich zelfs nauwelijks be wust van de trieste inhoud van de teksten, getuige de kleine grapjes die onderling werden uitgewisseld. Zo controleerde Luca haar ma- ke-up in de spiegelende tuba en haalde de trombonist een lach door als scheepstoeter te fungeren. Misschien had Breukers ben de wel meer zin in lol maken. Bij het volgende werk van Weill gingen namelijk on middellijk alle remmen los. Het stampende Der Song vcm Mandelay werd uitermate geestdriftig gespeeld, com pleet met de bekende, maar aanstekelijke gimmicks als elkaar verdringende muzi kanten en in de knoop raken de trompetten. Breukers eigen compositie Honger was te lang en te oe verloos. Daarna kreeg de muzikale pret weer de boventoon, met een zingende én mimende Breuker en Luca, een door- zaag-act en een uitzinnige Rossini-parodie. Een van de beelden van Frida van Overbeeke-Verschuur: Zonnebaadster. foto Dirk-Jan Gjeltema Programma in Mae-Uku uitgesteld OOST-SOUBURG - Plaza Mae Uku, onderdeel van Cultureel Ge kleurd, gaat vandaag, vrijdag 23 april, door omstandigheden niet door in Moluks cultureel centrum Mae-Uku in Oost-Souburg, Het programma met informatie over en muziek van de Molukken is ver schoven naar donderdag 29 april. Het begint dan om 20.30 uur. door Ernstjan Rozendaal RITTHEM - Staatsbosbeheer bestaat honderd jaar. Voor de regio West-Brabant-Deltage bied van Staatsbosbeheer was dat reden vier Zeeuwse beeld houwers te vragen hun werk te exposeren in Fort Rammekens bij Ritthem. Tot en met 16 mei zijn er beelden te zien van Gert- jan Evenhuis, Frida van Over beeke-Verschuur en Jack Willemsen en voornamelijk ke ramiek van Anneke Coppoolse- Schipper. De expositie is niet helemaal nieuw, omdat de indrukwek kendste beelden - die van Even huis - ook vorig jaar al in Fort Rammekens werden geëxpo seerd. Het is zonder meer te recht dat ze langer zijn blijven staan, want ze passen prachtig in het laat-middeleeuwse hoofdbastion. Voor de beelden 'Fuga', 'Atlas' en 'Tegenvoeters' heeft Evenhuis zelf model ge staan. Maar zijn gestalten zijn meer dan levensgroot en gefrag menteerd, verdubbeld of ge spleten uitgebeeld. Hun om vang en de gebruikte materialen metaal en graniet maakt ze mo numentaal en daarom zo pas send in de gewelven van Fort Rammekens. Het werk van Willemsen, Cop- poolse en Van Overbeeke is be scheidener, maar past evengoed in het fort omdat aan deze kun stenaars ieder een kleinere ka zemat is toegewezen. In de kale ruimtes is het licht niet opti maal, maar de aandacht kan op niets anders dan de kunstwer ken worden gericht. Net als Evenhuis maken Van Over beeke en Willemsen mensge stalten (en dus geen abstract werk, zoals de informatie van Staatsbosbeheer meldt over dé beelden van Willemsen). Van Overbeekes werk is het meest traditionele van de vier exposerende kunstenaars. Van brons en aluminiumcement maakt zij niet al te grote vrou wen- en kinderfiguren. Titels als 'Meditatie', 'Innerlijk Bewo gen' en 'Schromende Lente' zijn eigenlijk overbodig, omdat de betekenis vrij eenduidig is. Het zijn vakkundig gemaakte beel den die weinig te raden overla ten, niet meer en niet minder dan dat. Metalen platen Willemsens werk is spannend. Van metalen platen maakt hij beelden. Omdat hij veel vier kante of rechthoekige vormen gebruikt, zijn ook zijn beelden hoekig, een soort driedimensio naal kubisme. Dat betekent dat hij zijn mensgestalten vereen voudigt. Dat is geen zwakte, want het lijkt wel of evenredig aan die vereenvoudiging de zeg gingskracht toeneemt. In een hoekige 'Torso' kan Willemsen uitstekend vrouwelijkheid uit drukken. Indrukwekkend is zijn beeldengroep 'Rouwen den'. Het lijkt of de vormen van vijf drankflesjes op zakformaat op identieke wijze licht zijn ge bogen. Ervoor ligt een figuur. Door de herhaling en de strakke vormen heeft het beeld iets weg van een machine en toch is on middellijk duidelijk wat het voorstelt. Opmerkelijk is de treurende figuur die met het hoofd in de armen in een grote koekenpan zit. Een mooi beeld waarvoor eveneens geldt dat de titel 'Pourquoi...pourquoi' iets te veel van het goede is. Coppoolse exposeert momen teel ook in Galerie De Osseberg bij Sint Laurens en van haar is daarom weinig werk te zien. Be halve een abstract tuinobject toont ze keramiek waarin het proces van het maken is vastge legd. Schalen van plakken klei, motieven van rolletjes klei, verfdruipers; wat velen on zichtbaar zouden willen maken, wil Coppoolse juist laten zien. Het geeft haar werk een primi tieve kracht. De keramische ob jecten passen goed bij de vond sten uit het fort die te zien zijn op de expositie over de vesting en de omliggende natuur die is ingericht in de overige ruimten van Fort Rammekens. De expositie duurt tot en met 16 mei en is geopend van dinsdag tot en met zondag van 13.00 tot 17.00 uur door Ernst Jan Rozendaal WEMELDINGE - Grenzeloos heet de vierde dichtbundel van Elma Smit-Van Wuijckhuijse (1949) uit Wemeldinge. De in Kloetinge geboren schrijfster heeft ook zes familieromans, drie kinderboeken en een aantal vertalingen op haar naam staan, die overigens tot drie jaar gele den Elma Griffioen-Van Wuijckhuijse luidde. In haar nieuwe bundel, die zaterdag wordt gepresenteerd in boek handel De Koperen Tuin in Goes, heeft ze haar poëzie voor het eerst gecombineerd met fo to's van haar man Martin Smit. Ze zijnsinds drie jaar getrouwd, nadat ze elkaar hadden ontmoet op een poëzieavond waar Mar tin Smit foto's kwam maken„Ik schreef een keer een gedicht bij een foto van Martin", verklaart Elma Smit het ontstaan van haarbundel.Zo kwamen weop het idee die twee dingen te bun delen. Eerder hebben we dat al gedaan op exposities. Vaak is het de sfeer die bepaalt dat een foto en een gedicht bij elkaar horen. Soms trekt Martin er spe ciaal op uit om iets de fotografe ren bij wat ik geschreven heb en soms gaat het andersom, dan gebruik ik een bestaande foto voor een gedicht. Maar vaak is het toeval, dingen die apart zijn gemaakt maar goed bij elkaar blijken te passen. De foto en het gedicht moeten ook ieder voor zich kunnen bestaan, anders zijn ze niet goed." Sonnet Elma Smit heeft van jongsaf aan geschreven. Aanvankelijk probeerde ze haar eigen gevoe lens in woorden weer te geven, tegenwoordig streeft ze ernaar gedichten te schrijven waarin iedereen zich kan herkennen. „Als ik over mijn zoon schrijf, kan dat ieders zoon zijn." Ze werkt niet experimenteel. Ze valt vaak terug op klassieke dichtvormen als het sonnet of het rondeel en houdt de poëzie begrijpelijk. „Het belangrijkste is dat mijn gedichten niet cryp tisch zijn, het is niet van die poë zie waarbij mensen denken: 'Het zal wel waar zijn.' Ik wil dat iedereen begrijpt waar ik het overheb." Ze beperkt zich niet tot één the ma. „Daarvoor zie ik te veel din gen om mij heen. Het kan gaan over mijn kinderen, mijn ou ders, de poes, eenzaamheid, hoop, een nieuw begin. Wat ik op papier zet, wordt tastbaar en hanteerbaar. Ik schrijf vaak om iets voor mezelf vast te houden, zoals Martin foto's maakt. Dat kan iets fijns zijn, of iets ver drietigs. Als je op straat aan ie mand vraagt: 'Hoe voel je je?', dan hoor je: 'Goed' of: 'Rot'. Het is moeilijk om er meer over te zeggen. In een gedicht kan dat wel. Dat kan de vraag stellen of goed wel goed is en of er ook goede kanten aan zitten als je je rot voelt. De complexiteit van gevoelens kun je in een gedicht proberen uit te drukken. Mijn poëzie is wel filosofisch ge noemd. Daarom passen mijn ge dichten zo goed bij Marti ns foto's, want hij kijkt met een fi losofische blik naar de wereld." Elma Smit- Van Wuijckhuijse: Gren zeloos, Uitgeverij Boekencentrum Zoetermeer, met foto's van Martin Smit, 48 pag, f 17.50,-. Presentatie zaterdag 24 april in De Koperen Tuin in Goes om 11.00 uur Onmacht Ik heb je lief wanneer je naar me lacht, maar ook wanneer de pijn uit het verleden jou met zijn grauwe kilte komt omkleden en leven synoniem wordt met de nacht. Ik heb je lief wanneer je met me praat, maar ook wanneer de droefheid in je ogen van veel te vaak en diep te zijn bedrogen in ieder woord een wond van weemoed slaat. Maar houd me vast wanneer geen licht meer schijnt, wanneer de schemer komt en warme tranen van eigen onmacht zich een uitweg banen en al mijn kracht in duisternis verdwijnt. Foto bij het gedicht 'Onmacht' uit de bundel Grenzeloos van Elma Smit-Van Wuijckhuijse. foto Martin Smit 23 APRIL 1949 In het laatste jaar van de twintigste eeuw blikt de PZC van dag tot dag terug op nieuws feiten uit Zeeland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 38