Altijd applaus als je beet hebt Na de Koude Oorlog wordt de bom al snel komedie Jackie Chan zingt lof van Rotterdam kunst cultuur Robert Duvall Blast from the Past 18 Hij was niet in de zaal gaan zitten en is ook niet van plan dat ooit nog te doen. „Alle vorige keren was ik er welMaar je zit daar maar te zitten en het is 'the same old thing'. Ik had het gevoel dat als ik erheen zou gaan, ik zéker niet zou winnen. Nou bleef ik weg en won ik nóg niet." Zijn trots op wat hij in A Civil Actton laat zien, is er niet minder om. Duvall speelt een advocaat. Namens een grote industriële onderneming moet hij de beschuldigingen weerleggen die collega advocaat John Travolta heeft ingediend namens een groep burgers wier kinderen aan kanker zijn overleden als gevolg van grondwatervervuiling Travolta speelt de hoofdrol, maar de show wordt gestolen door Duvall die in eerste instantie niet eens interesse had voor de rol. „Het boek waarop de film is gebaseerd, had ik met plezier gelezen, maar ik liep niet warm om aan de verfilming mee doen. Travolta lag al vast voor de hoofdrol en wilde graag Brando als tegenspeler, om ook eens die ervaring gehad te hebben. Maar dit is een productie van de maatschappij van Robert Redford en die beschouwde Brando als een te grillige factor, een risico. Toen wilden ze Newman, maar uiteindelijk kwam hij opnieuw terecht bij mijEen goede vriend vroeg me nog eens goed dat script te lezen. Want daar lag toch een heel mooie rol voor me klaar, zei hij. Soms zie je dingen een tweede keer beter. Die vriend bleek gelijkte hebben." „De advocaat die ik speel, Jerome Facher, is een interessante man met een paar intrigerende contradicties in zich, zoals wij allemaal hebben. Hij is een voortreffelijk jurist, een oude rot die dat proces niet ingaat met de bedoeling te verliezen. En hij is minder hypocriet dan de advocaat die Travolta speelt, want dat is een ordinaire 'ambulance chaser' die in een Porsche rondrijdt. Ik heb de echte Jerome Facher ontmoet en die zei: 'Al mijn persoonlijke sympathie ging uit naar die families, maar ik werd nu eenmaal betaald om de belangen van hun tegenpartij te verdedigen en dat diende ik dus zo goed mogelijk te doen.' Daar is geen speld tussen te krijgen. „Ik had die advocaat opgezocht om een paar juridische dingen van hem te leren. Niet om hem te kopiëren in mijn rol, want dat had geen zin, aangezien niemand die man kent.' Ik heb ooit ook Stalin, Eisenhower en Eichmann gespeeld en hen had ik tevoren graag willen ontmoeten om ze een beetje te bestuderen. Helaas waren ze dood. De rol van Facher heb ik gewoon opgepakt zoals hij beschreven stond in het script en verder ingevuld met mijn eigen gedrag, mijn eigen tactieken en gevoel voor dingen als enigszins een vent uit een stuk van Tsjechov. Dat idee." „Of ik nou goede kerels moet spelen of rotzakken, ik zal ze altijd proberen meer complex te maken, minder goed dan ze waren bedacht of minder slecht. Want iemand is nooit 100 procent het een of het ander. Tegenwoordige filmhelden zijn meer menselijk, minder zwart wit. Ik speel alleen personages die tot mijn verbeelding spreken. Het liefst rollen waarvan ik niet eens zo zeker weet of ik ze wel aankan maar die de moeite waard lijken het te proberen." „Ik zie het als een spel, net als kinderen die vadertje en moedertje spelen. Maar we zijn volwassen nu. Dus we doen het voor geld. Nog steeds is het een spel maar je probeert het wel zo waarachtig te maken als mogelijk is Maar hoe minutieus Robert Duvall als Adolf Eichmann in 'The man who captured Eichmann'. expressiemogelijkheden als acteur: „Voor het ontleden en testen van het gedrag van interessante personages; écht gedrag maar in de tijdspanne en omstandigheden die karakteristiek zijn voor film. Als ik iets regisseer zal ik dus ook altijd zelf acteren. Jaren geleden heb ik eens een documentaire gemaakt en John Cassavetes stuurde me toen een speelfilmscript toe om te regisseren. Ik heb toen gezegd dat ik niet wist wat ik daar mee aan moest. Want als ik iets regisseer wil ik het ook zelf van de grond af ontwikkelen. Dus het neemt telkens een aantal jaren om zoiets te doen. En die tijd heb je ook nodig om telkens het geld bij elkaar te krijgen." Voor Cassavetes was spelen in andermans films de manier om geld bij elkaar te krijgen voor films die hijzelf wilde maken. Hetzelfde gaat min of meer op voor Robert Duvall: „Na de eerste keer zei ik dat ik nooit meer zelf wilde financieren, maar mijn laatste film - 'The wil er volgend jaar een speelfilm over regisseren „Het idee is om New York te verbinden met Buenos Aires en het sociale dansen te verbinden met de onderwereld. Het speelt in de jaren vijftig. Ze zeggen dat je beter kunt dansen als je een pooier bent, een dief of een bookmaker. En dat is waar, als je kijkt naar New York. De zogenaamde 'wise guys', de onderwereldtypes, zijn goede salondansers. Een vriend, Frankie Gio - een politieman wiens vader ooit uitsmijter geweest is in een club en terechtkwam in Argentinië - zegt dat in de jaren vijftig de Italianen heel goed waren in de jitterbug en de joden in de mambo." Duvall kent Sally Potters film 'The Tango Lesson' en ook Saura's nieuwe film, 'Tango', heeft hij gezien.Sally Potters film beviel me en hij werd nog meer gewaardeerd door mijn vriendin die van Saura's film niets moest hebben. Saura had me zelfs gevraagd voor zijn film Apostle' - heb ik toch ook weer zelf bekostigd. Ik mag me gelukkig prijzen dat het is gelukt om de kosten terug te verdienen. De mensen die de film uitbrachten, hebben er zelfs 40 miljoen dollar aan verdiend en dat had nog meer kunnen zijn als ze de film beter hadden gedistribueerd. Hij heeft in Amerika erg goed gelopen en speciaal natuurlijk in de Bible Belt. Ik heb gehoord dat Billy Graham hem prachtig vond. Maar ook in niet- religieuze kringen werd hij uitstekend ontvangen. Marlon Brando heeft me zelfs een brief geschreven om zijn bewondering over te brengen. Dat stimuleert." Duvall is net terug uit Schotland, waar hij locaties is gaan bekijken voor een voetbalfilm die hij daar met zijn eigen maatschappij komende zomer wil opnemen. „Hij gaat 'The Cup' heten. Ik zal niet zelf regisseren; dat doet Michael Corrente. Ik bén stapelgek van voetbal. Jullie Nederlanders hebben trouwens een erg goed team, zeg... Waarom ik die film dan niet in Nederland opneem? Omdat ik niks kan met die taal van jullie en bovendien zou het niet werken zoals in Schotland. Dat land heeft iets heel speciaals." Iets nog specialers heeft Robert Duvall met Argentinië. Hij heeft een Argentijnse vriendin met wie hij regelmatig wordt gesignaleerd in de tangosalons van Buenos Aires. Hij is hevig gefascineerd door de tango en maar hij kon me niet overtuigen. Het heeft wel een verhaal maar dat is bijna volledig in de dans verwerkt en het speelt zich helemaal binnen af. Ik wil met mijn verhaal meer naar buiten. Buenos Aires is zo'n prachtige stad en mijn film moet dat laten zien." ,Ik ben er achttien keer geweest en heb er drie films gedraaid: 'La Peste', van Hector Babenco, de tv-film 'The Man Who Captured Eichmann' en de documentaire 'Tango Bayle Nuestro'. Ik ben bezeten van tango en er is niets zo mooi als kijken naar de hele goede dansers. Ik heb een zeventienjarig meisje ontdekt dat briljant is. Ik wil haar laten dansen met Pablo Veron die ook in Sally Potters film speelde. Wat Verron doet is echt het 'attaqueren van de ruimte', zoals ze dat noemen. Fenomenaal!" „Mijn probleem is dat ik Argentijnen moet zien te vinden die niet alleen goed kunnen dansen maar ook Engels kunnen spreken. Nee. mijn Spaans is zeker niet vloeiend. Ik versta het stukken beter dan dat ik het spreek. Maar mijn vriendin zal me helpen; zij spreekt vloeiend Engels. Maar vertel jij me nou eens: Waarom hebben die Nederlandse voetballers vorig jaar uiteindelijk van Kroatië verloren? Wat? Niet meer gemotiveerd? Wat een raar excuus!" Pieter van Lierop Geroutineerd neemt de jonge, Ameri kaanse actrice Alicia Silverstone de juiste poses aan voor de fotograaf. Silvers tone (22) is moe, heel moe, maar weet precies op het juiste moment een glimlach rond haar lippen te toveren. De filmster is deze ochtend vanuit Los Angeles naar Amster dam gevlogen en is na aankomst direct aan een lange reeks interviews begonnen, wat verklaart waarom ze een beetje pips rond de neus ziet. Silverstone, bekend van haar rol len in 'Clueless', 'The Crush' en 'Batman en Robin', is in Nederland om haar nieuwste film Blast from the Past te promoten. „Toen de film af was en ik hem voor het eerst terugzag, vond ik hem nog leuker dan ik had gedacht tijdens het filmen. Ik heb om som mige stukken echt hard gelachen", vertelt Silverstone. De romantische komedie, gere gisseerd door Hugh Wilson (onder andere 'The First Wives Club' en 'Police Academy'), vertelt het verhaal van een moderne Adam en Eva. Het script heeft een origineel uit gangspunt: Adam (een rol van Brendan Fraser) groeit op in een schuilkelder omdat zijn ouders denken dat de atoombom is ge vallen Pas na 35 jaar komt hij voor het eerst Alicia Silverstone: „Komedie is heel zwaar om te spelen." foto Roland de Bruin boven de grond. Daar ontmoet hij Eve (Sil verstone) en wordt meteen hopeloos ver liefd op haar. De actrice heeft genoten van haar samen werking met Fraser, die ze al kende via hun gemeenschappelijke advocaat: „Hij is heel aardig en heel makkelijk om mee samen te werken. Ik ben dol op het karakter dat hij speelt. Adam is gewoon blij met wie hij is. Hij probeert niet zogenaamd 'cool' over te komen. Ik heb namelijk een enorme hekel aan mensen die zich beter voor doen dan ze in werkelijkheid zijn. Sommige mannen denken bijvoorbeeld dat ze alleen meetellen als ze met een meisje naar bed zijn geweest, wat echt belachelijk is." In de film spelen nog twee grote namen uit de filmwereld mee: Oscar- winnaars Chris topher Walken en Sissy Spacek. Zij vertol ken de rol van de ouders van Adam, het Cali- fornische echtpaar Webber. De briljante maar paranoïde wetenschapper Calvin Webber is ervan overtuigd dat (anno 1962) een atoombom Amerika spoedig zal treffen Voor alle zekerheid verschanst hij zich al vast met zijn zwangere vrouw Helen in de door hem ontworpen en gebouwde super- de-luxe schuilkelder in hun achtertuin. Als ze in de deuropening van de kelder staan vindt er er een enorme explosie plaats. Cal vin en Helen denken dat het om 'the big one' gaat, terwijl het in feite een vliegtuig is dat in hun achtertuin is neergestort. Ze beslui ten in de schuilkelder te blijven en de deuren vallen voor 35 jaar in het slot (de periode waarin de radioactieve straling verdwenen moet zijn). Hun zoon Adam wordt in de schuilkelder geboren en samen met zijn ouders leidt de jongen een verborgen bestaan. Als jaren la ter de deuren ontgrendelen, zijn inmiddels de roerige jaren '90 in volle gang en is de voedselvoorraad van de familie ernstig ge slonken. Adam wordt op voedseljacht ge stuurd en belandt midden in de stadsjungle van L.A Zijn keurige ouders hebben hem geheel in de traditie van de vroege jaren '60 opgevoed en Adam is ervan overtuigd dat hij de post-apocalyptische wereld is bin nengetreden. Hij gaat op zoek naar eten en hoopt tegelijkertijd een vrouw te ontmoe ten één van wie hij in zijn ondergrondse wo ning alleen maar kon dromen. Silverstone speelde al eerder samen met Walken in 'Excess Baggage'. Deze film, waarin de actrice zelf de hoofdrol speelde, was tevens de debuutfilm van Silverstone's eigen productiebedrijf 'First Kiss'. De actrice heeft tot nu toe alleen in kome dies gespeeld, wordt het niet tijd voor een wat serieuzer genre?,Nee hoor, want kome die is ook heel zwaar om te spelen en trou wens dat bevalt me enorm goed. Ik ben blij met elke film die ik mag doen. Film is elke keer een opwindende ervaring." Spacek en Walken zijn veel gelauwerde acteurs, met als ultieme bekroning een Academy Award Droomt Silverstone daar ook stiekem van? „Eigenlijk niet. Natuurlijk is het een hele eer, maar het is geen droom van me. Het eni ge wat ik wil is mensen blij maken." Hoewel ze dan geen Oscar-aspiraties heeft, verblijft Silverstone, als één van de weinige actrices, wel graag in de stad van de gouden beeldjes, Los Angeles. „Ik heb daar mijn vrienden, mijn honden en mijn huis. Ik ga dood als ik mijn vrienden niet zie. Aan de andere kant wil ik wel de wereld ontdekken Ik er lang aan gedacht om toch te gaan ver huizen naar New York, maar daar is het moeilijk om honden te houden. Maar wie weet wat de toekomst brengt." Mariëlle Nijland Blast from the Past van New Line Cinema word 29 april uitgebracht. obert Duvall geldt als de beste 'karakteracteur' van Amerika. Zijn rol in A Civil Action leverde dit jaar een zesde Oscarnominatie op. Duvall zelf had zijn kansen hoger ingeschat dan alle vorige keren: in 1972 met 'The Godfather', in 1979 met 'Apocalypse Now' én 'The Great Santini', in 1983 met 'Tender Mercies' - toen hij won - en vorig jaar met 'The Apostle'. Laatstgenoemde film had hij tevens zelf geregisseerd en wordt door Duvall gezien als zijn beste prestatie. Maar dat hij ook dit jaar bij de Oscars weer naast het net viste, wil hij best een teleurstelling noemen: „Want ik win graag." Robert Duvall: „Of ik nou goede kere je ook probeert in zo'n personage te kruipen, er blijft altijd een zeker element van distantie aanwezig. Stanislavski zei dat er altijd achter in je hoofd iets is wat gaat applaudisseren zodra je beet hebt. Je ziet het jezelf doen, zoals je ook in het echte leven soms jezelf gadeslaat terwijl je iets bijzonders doet." „Mijn stijl van acteren is niet nieuw. Iemand als Spencer Tracy kon een halve eeuw geleden ook al ontzagwekkend veel uitdrukken door verbluffend weinig te doen. En moet spelen of rotzakken, ik zal ze alt toen was het écht bijzonder met het type regisseurs dat je toen had Ik heb zelfs een regisseur horen zeggen tegen een acteur: 'Als ik 'actie!roep, dan geef je me ook meteen spanning, verdomme!Dat is verschrikkelijk om tegen acteurs te zeggen. Dat is net alsof je ineens 'actie!gaat roepen tegen Maradonna als hij alleen voor de keeper komt. Als ik zelf regisseer, roep ik bijna nooit 'actie!' En als ik het doe, verwacht ik niet dat de acteurs zich ineens beginnen te ontladen." „We doen dan niks anders dan beginnen met bouwen vanaf punt nul Ik probeer het relaxed te houden. De laatste veertig jaar wordt dat door regisseurs beter begrepen. Ze gedragen zich minder als dictators. En daarom wordt er tegenwoordig over de hele linie beter geacteerd. De jonge acteurs van nu zijn beter dan ooit tevoren. Ik kijk graag naar Brad Pitt, Sean Penn, Johnny Depp, Gary Oldman en vele anderen." Zelf films regisseren beschouwt Robert Duvall als een verlengstuk van zijn De Nationale Nederlanden flat is het hoofdkwartier van de NAVO, het Nedlloyd-ge- bouw aan de Boompjes dal van de CIA en de 'koopgoot' is een Zuid-Afrikaanse winkelstraat. In Jackie Chans langverwachte film Who am I is de stad Rotter dam naast de Aziatische super ster de belangrijkste hoofdrol speler. Jackie Chan raakte tijdens een bezoek aan het International Film Festival Rotterdam twee jaar geleden zo verslingerd aan de stad, dat hij besloot er zijn volgende film op te nemen. Het resultaat is de actiefilm Who am I, die al sinds enige tijd in Azië draait en na Chan's succesvolle vuurproef 'Rush Hour' vanaf medio mei ook in de Nederland se bioscopen te zien zal zijn. Who am I is een film volgens de typische Jackie Chan-formule. Een simpel verhaaltje dient als kapstok voor de acrobatische capriolen van de Hongkongse ster, die - na een mislukte poging de opvolger van Bruce Lee te worden - op het Aziatische con tinent de absolute sterstatus heeft verworven met zijn zelf uitgevonden slapstick-martial artsfilms. Chan is in Who am I een com mando van de internationale strijdkrachten, die tijdens een missie in Zuid-Afrika zijn ge heugen verliest. Een woestijn volk lapt hem op en geeft hem de naam die hij na uit zijn coma te zijn geraakt zo vaak roept: 'Whoami' ('Wiebenik'). De rest van de film gaat Chan op zoek naar zijn ware identiteit en naar de oorzaak van zijn geheugen verlies, die uiteraard zijn oor sprong in een crimineel complot heeft. Die zoektocht speelt zich gedu rende het eerste deel van de film af in Zuid-Afrika, en wordt in het tweede deel voortgezet in Rotterdam. Maar Chan was blijkbaar zo gecharmeerd van de Maasstad, dat hij het Zuid- Afrikaanse deel al rijkelijk doorspekt met Rotterdamse lo caties. Zo belandt hij bij een achtervolging per auto zomaar in de Koopgoot, om na een paar honderd meter de kramen van een weer authentieke Zuid- Afrikaanse markt omver te rij den. Voor de film is wat dat betreft een huzarenstukje op de monta getafel geleverd, want iemand die nooit in Rotterdam is ge weest zal de Nederlandse stads beelden niet snel uit het Zuid- Afrikaanse deel weten te halen. Het past bij de grillen van Jackie Chan, die als groot aandeelhou der van de productiemaat schappij Golden Harvest een film volledig naar zijn hand kan zetten. Vandaar dat tijdens het schieten van Who am I in Rot terdam het script voortdurend moest worden bijgesteld: Chan ging in de pauzes tussen de taki steevast aan de wandel, propte iedere stadslocatie zich in zijn bewondering moei verheugen vervolgens gewoc in het filmverhaal. Who am I is dan ook een loflie op de Rotterdamse architects geworden. Bijna alle in het ot springende bouwwerken heljp ben de film gehaald: van de N< tionale Nederlanden-toren het Nedlloyd-gebouw, van 1 kubuswoningen tot het Maa theater en van de Willemsbri tot de Erasmusbrug. Maar nc n veel meer Nederlandse elemei e ten konden de Aziatische filn ster bekoren. Niet alleen gee een batterij Nederlandse soap en sitcomsterren gestalte aa belangrijke filmpersonage ook beweegt Chan zich voort o een ligfiets en slaat hij met ee partij oerhollandse klompen d schurken van zich af. Als actiefilm is Who am lop zie weinig bijzonder. Het verhai stijgt niet uit boven dat van et gemiddelde aflevering van ht A-team, de acteerprestaties zij van bedroevend niveau, en <L clichés niet van de lucht. D r_ boeven zijn - zoals in bijna recente Chan-films - breedge schouderde Germanen of Ame rikaanse gangsters met ruimzitn' tend pak en breedgerande hoet De professoren dragen immt een wit jas en auto's kunnen dril1, keer over de kop rollen om onbe ij schadigd weer verder te rij dei Jackie Chan heeft zijn eigen lo 1 gica, die zijn films de diepgar van een stripalbum meegeeft. Wat de films van Chan, inclusie Who am I, toch zo aardig maak 6 om naar te kijken, is het prachti ge vecht- en stuntwerk. De cho c reografie van de karatescènes zoals altijd weer adembene mend en Chan kan met geboeid handen nog leniger prestatie leveren dan een chimpansee. D beelden van de filmster die op d vlucht voor een leeuw in twe seconden in de top van een tie: meter hoge boom klimt, wil graag nog eens over zien. Daarbij is de film voor Rotter dammers een feest van herken ning, die waarschijnlijk tijden de plaatselijke vertoning voa rumoerige bioscoopzalen za zorgen. Who am Izal in ieder gé val draaien in Rotterdam Den Haag, en waarschijnlij ook in Amsterdam. En wat Jac kie Chan betreft, daar zijn we ii I Rotterdam nog niet van af. filmster heeft in ruil voor dj gratis medewerking van het N< derlandse leger aan zijn film b< loofd naar de stad terug te keret. indien zijn medewerking aai liefdadigheidsacties wordt ge vraagd. Mare FlooiP i Who am I is vanaf 20 mei te zien in d Nederlandse bioscopen. Jackie Chan (links) vecht op de Rotterdamse daken. vrijdag 23 april 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 18