Vlissingen heeft greep op toekomst
Cultureel Gekleurd
mag niet einde van
ontmoetingen zijn
De wereld van
jongeren draait
niet om één as
Gospelmusical Adonai
wil niet echt vlammen
PZC
PZC
zeeland
Minister Peper prijst burgemeester Van der Doef bij afscheid
kunst cultuur
Filmcollege bij Cria Cuervos
991
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Vlissingen
heeft als havenstad een krach
tig, gedreven bestuur nodig dat
inspirerend is en aangeeft waar
het met de stad en de haven naar
toe wil. Het dagelijks bestuur
moet een visie hebben die meer
dere raadsperioden meegaat,
want anders verschrompelt de
stad. Dat zei A Peper, minister
van Binnenlandse Zaken en Ko
ninkrijkszaken zaterdagmid
dag bij het afscheid van burge
meester J. C. Th. van der Doef in
de Vlissingse Sint Jacobskerk.
Vlissingen had onder Van der
Doef greep op de toekomst. ,,En
er is bijvoorbeeld een toekomst
visie ontwikkeld, de Maritieme
stad 2010." Het is belangrijk om
het publieke debat aan te gaan,
waarin over aard en omvang
van de publieke domeinen
wordt gesproken, vervolgde Pe
per in zijn lezing over toekom
stige ontwikkelingen in het be
sturen van een stad.
Want wat verwachten de bur
gers van nu van hun gemeente,
vroeg Peper zich af. Hij haalde
daarvoor een opmerMng uit
1995 van Wim Kok aan. Kok
sprak toen van een onmisken
bare behoefte ,om de samenle
ving een gevoel van richting
mee te geven. „Daar ligt bij uit
stek een belangrijke taak voor
politici en politieke partijen.
Het is de hoogste tijd dat die hun
verantwoordelijkheden serieus
nemen."
Peper stelde in de volle kerk, dat
de gemeenteraden op zoek zijn
naar een nieuwe rol in hun rela
tie met het dagelijks bestuur en
de overheid. „De vitaliteit van
de lokale democratie wordt
meer bedreigd dan gedacht. Het
gaat niet goed met Nederland,
bezien tegen de achtergrond van
de lage verkiezingsopkomsten,
de oprichting van lokale partij
en. De zuilen zijn geërodeerd.
De commissie Elzinga onder
zoekt die veranderingen en rap
porteert daar binnenkort over."
Die commissie moet adviseren
hoe het lokale bestuursmodel
herzien moet worden. Het on
derzoek duurt al enige tijd,
maar uiterlijk 1 januari 2000
brengt de commissie Elzinga
haar advies in Den Haag uit.
Ik-persoon
Een heel ander verhaal hield A
Bhalotra, stedenbouwkundige
Burgemeester Van der Doef kijkt samen met zijn zoon in het programmaboek. Rechts van Van der Doef minister Peper.
en directeur van Kuijper Com
pagnons. Hij zei gevallen te zijn
voor de dichter Paul van Ostaij-
en. „Ik denk aan het gedicht
Huis, stad en ik. Waar ik voorop
moet staan, want de ik-persoon
is het belangrijkste in de inter
actie met de ruimte."
Vlissingen heeft iets van alle
steden, waar hij iets heeft ach
tergelaten. Tot die gedachte
kwam hij toen hij zijn speech
voorbereidde. „Parijs met zijn
moderne stedenbouw, het is
mijn favoriete stad. De Bijlmer,
met zijn 110 verschillende na
tionaliteiten, zijn nieuwe tradi
ties, die van zwart-wit gaan tot
fullcolour, of de wijk Katten
broek in Amersfoort."
Het zijn alle parallelsteden, dat
wil zeggen wijken met veel cul
turele diversiteit, die nieuwe
functies aankunnen. Hij ver
klaarde: Steden zijn er voor de
mensen. Ze zijn er om 'te verlan
gen, te dromen om elkaar te ont
moeten'. „Ik geloof verder in de
maakbaarheid van een stad. Ik
boetseer wat af."
Stedenbouwkundigen moeten
geïnspireerd worden door de
toekomstige bewoners van een
stad. Want de bewoners moeten
hun stad kunnen beleven als een
gedicht, een verhaal, haast een
gedachte of een verlangen,
vindt Bhalotra. „Dat voel je te
rug in de echte parallelstad, de
levendige stad. Vlissingen heeft
het in zich een parallelstad te
worden."
Voorrecht
Van der Doef kreeg het laatste
woord. Hij zei het een voorrecht
te vinden meer dan dertien jaar
aan Vlissingen te hebben mogen
foto Dirk-Jan Gjeltema
meebouwen. „Vlissingen be
schikt over alle voorwaarden
om uit te groeien tot een nog ste
delij ker stad waar jongeren wil
len en kunnen blijven wonen en
waar de ietwat ouderen graag
naar toegaan."
Met het Scheldeloodsenkoor en
een gezamenlijk optreden van
de Vlissingse popgroep Blaf en
het Zeeuws Orkest werd de bij
eenkomst opgefleurd.
maandag 19 april 1999
Studenten krijgen Roosevelt-prijs
MIDDELBLTRG - Het Roosevelt Study Center in Middelburg
heeft drie studenten beloond met de Theodore Roosevelt
American History Awards, voor hun afstudeerscriptie over
Amerikaanse onderwerpen. De eerste prijs, een reis naar de
VS, is voor Mette Gieskes van de Universiteit Leiden, die een
verhandeling schreef over de invloed van componist John Ca
ge op de beeldende kunst.
GilleskeKreuns (Universiteit Utrecht) kreeg vijfhonderd gul
den voor haar studie over de teruggave van begraafplaatsen
aan Amerikaanse Indianen. De Groningse student Rogier van
Kuyk studeerde af op de denkbeelden van vier New Yorkse in
tellectuelen, goed voor 250 gulden. Het Middelburgse Roose-
veltcentrum reikt de awards jaarlijks uit aan de beste afstu
deerders in de Amerikanistiek. De prijs wordt beschikbaar
gesteld door de Theodore Roosevelt Association in New York.
Bruut slaat er twee keer op los
ZOUTELANDE - Op de Boulevard van Zoutelande heeft za
terdag omstreeks 17.15 uur een 20-jarige inwoner van Zoute
lande klappen opgelopen. Hij wandelde met zijn vriendin
toen enkele jongens en meisjes tegen hem aanliepen bij het
passeren. Daarop ontstond een woordenwisseling en werd hij
vervolgens geschopt en geslagen. Na tussenkomst van een
aantal omstanders ging het groepje uiteen. Daarna kwam het
slachtoffer de dader op de Duinweg opnieuw tegen. Hij reed in
een Witte Golf. Hij stapte uit en mishandelde het slachtoffer
opnieuw. De politie verzoekt getuigen in verbinding te stellen
met het regiobureau in Vlissingen.
Man verwondt jongeren met mes
GOES - Een inwoner van Bergen op Zoom heeft bij een ruzie
op de Grote Markt in Goes een aantal personen met een sla
gersmes verwond. Dat gebeurde zaterdagavond rond elf uur.
De 24-jarige man raakte betrokken in een woordenwisseling
met een aantal jeugdige Arnemuidenaren.
Hij heeft vervolgens met een groot slagersmes een aantal per
sonen uit de groep verwond. De verwondingen bestonden uit
snij wonden op de arm en de zijkant van het lichaam. De
slachtoffers moesten zich onder doktersbehandeling stellen
en deden aangifte bij de politie. De politie heeft de man op de
Grote Markt kunnen aanhouden. De Bergenaar is vastgezet.
Motorrijder gewond bij Kapelle
KAPELLE - Bij een ongeval op de Nieuwe Vierwegen bij Ka
pelle is zondagmiddag rond half zes een motorrijder gewond
geraakt. Hij werd met een gebroken onderbeen opgenomen in
het Oosterscheldeziekenhuis. Zijn duopassagier kon na be
handeling bij de EHBO naar huis. De motorrijder reed in de
richting van Kapelle en moest uitwijken voor een auto die
vanaf het wegenwachtstation kwam. Op dat moment reed
ook een auto, die vanaf de zuidafrit van de A58 kwam, linksaf
de weg op richting Kapelle. De motorrijder klapte daardoor
op de achterzijde van de wagen en kwam ten val.
De politie verzoekt een mogelijke getuige in een grijze perso
nenauto, die na het ongeval gestopt was maar vervolgens de
boot wilde halen, zich te melden bij het bureau in Goes (0113-
225100).
Stroomstoring in ziekenhuis Goes
GOES - Het Oosterscheldeziekenhuis in Goes kampte zondag
enkele uren met een stroomstoring. Die duurde van kort na 11
tot 14 uur. De oorzaak is nog niet gevonden. Een noodaggre-
gaat zorgde voor spanning, waardoor er op de afdelingen
nauwelijks iets was te merken van het euvel. Alleen in de zie
kenhuiskeuken moest worden geïmproviseerd, omdat daar
een deel van de electrische apparatuur niet viel te gebruiken.
Ook was het noodzakelijk een aantal computers te 'resetten'.
door Rolf Bosboom
GOES - Werken aan een echt multicultu
rele samenleving houdt niet op bij de
kunst. Tijdens een 'veelkleurig' ontbijt
zondagochtend in 't Beest in Goes werd
geconstateerd dat er op het gebied van
kunst en cultuur weliswaar volop te zien
is uit andere windstreken, maar dat er in
de praktijk van alledag nog veel valt te
verbeteren. „De vraag is: komt het ook
verder dan het podium?", zei Pascal Ni
colas onder meer zakelijk leider van het
dansgezelschap Hush, Hush, Hush.
Het ontbijt was georganiseerd in het ka
der van het tienjarig bestaan van het fes
tival Cultureel Gekleurd, dat vrijdag is
begonnen. Nicolas noemde vier voor
waarden om te kunnen spreken van 'mul
ticulturele ontmoetingen': openheid
voor 'de oneindige diversiteit van de ver
beelding' respect voor eikaars identiteit,
gelijkwaardigheid en wederkerigheid.
„Wat ik ervaar is dat er bijzonder weinig
gelijkwaardigheid is."
Een festival als Cultureel Gekleurd kan
er volgens Nicolas toe bijdragen dat niet
alleen de kwaliteit op het,podium, maar
ook de kwaliteit van de ontmoetingen
verbetert. Anderzijds had hij ook zijn be
denkingen. „Het gevaar van zo'n festival
is dat het niet als hefboom woi'dt ge
bruikt voor de rest van het jaar, dat de
mensen er een bepaalde periode voor
open staan en de rest van het j aar de ogen
gesloten houden."
Nicolas' visie werd gedeeld door Dries
Alexander, die vooral vanuit de muziek-
Behalve gepraat werd er zondagochtend in 't Beest ook een multicultureel ontbijtje
verorberd. foto Willem Mieras
sector zijn mening gafAls j e kij kt naar de
podiumkunstendan zie je een heel diverse
programmering. Ik vraag me alleen af: wat
gebeurt er met de mensen uit andere cultu
ren die in Zeeland wonen? Wat kunnen al
die instellingen voor kunst en cultuur voor
hen betekenen? Dat is op dit moment he
laas niet echt veel. Misschien dat een festi
val als Cultureel Gekleurd daar iets struc
tureel aan kan veranderen."
Schrijver
Redacteur Reinjan Mulder van uitgeverij
De Geus wees op de waarde die schrijvers
van andere culturen voor de literatuur
kunnen hebben. Hij illustreerde dat aan de
hand van het voorbeeld van de van oor
sprong Liberiaanse schrijver Vamba
Sherif (deze week te gast in Cultureel Ge
kleurd), van wie onlangs bij De Geus het
boek Het land van de vaders uitkwam.
„Veel goede literatuur wordt geschreven
door mensen die meer dan één cultuur heb
ben ervaren", aldus Mulder, verwijzend
naar schrijvers zoals Conrad, Brodsky en
Rushdie. „Die voelen belangrijke thema's
als de strijd tussen goed en kwaad, traditie
en vernieuwing, strijd en verzoening vaak
heel scherp aan en daarmee kunnen ze de
literatuur verrijken.
Aanbod van goede schrijvers uit andere
culturen is er inmiddels voldoende, stelde
Mulder vast.Je hoeft er eigenlijk niet spe
ciaal naar te zoeken. Een nadeel is, zoals
De Geus bij Sherif merkte, dat deze schrij
vers vaak meer begeleiding van de uitge
ver vergen. „Ik kan me voorstellen dat
uitgevers die vooral op de cijfers letten,
daarvoor terugschrikken."
Soliste Donna Oostdijk.
foto Pieter Honhoff
REDACTIE
MIDDEN-ZEELAND
Voorstad 22
Postbus 31
4460 AA GOES
Tel: (0113) 273000
Fax: (0113)273030
e-mail: redgoes@pzc.nl
te Goes:
M.J. Schrier(chef)
R. Bosboom
I. Huibers
A.M. van der Jagt
E. Soesman
te Vlissingen:
L. Fransen
E.L. Ramakers
M.J. van der Schot
A.A. van der Sluis
K.L. de Vries (sport)
CENTRALE REDACTIE
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA VLISSINGEN
Tel: (0118) 484000
Fax: (0118)470102
e-mail: redactie@pzc.nl
City OnLine/Internet
http://www.pzc.nl
e-mail: pzcredcity1@pzc.nl
VLISSINGEN,
Arsenaaltheater
'R-U-Ready', jongerentheater
door Theatergroep Delta (i.s.m.
stichting Scoop), met Marit van
Bohemen, Roger Goudsmit,
Raymi Sattibo en 15 Zeeuwse
jongeren. Tekst van Sander
Grem, choreografie van Lucia
Orlando, regie van Anis de Jong.
door Willem Nijssen
R-U-Ready is een R&B-groep
in opkomst, met een hit in
aantocht. De promotie is al
thans behoorlijk opgepept en de
single 'Samen Sterk' klinkt best
lekker. Kans op succes, dus.
Maar dan moet er toch nog wel
wat meer gebeuren, want de op
tredens zijn nog niet ideaal. Die
zitten allemaal nog in dat schui
mige circuit van dorpsdisco's en
het publiek daar is niet al te
flexibel. R-U-Ready raakt er al
bij voorbaat gestresst van.
„Zonder reden een jong meisje
overleden. Individualiteit leidt
tot onverdraagzaamheid. Stop!
Geweld leidt tot niets." Dat zijn
- in een gesproken, zwoel intro -
de motto's van de sihgle van R-
U-Ready. Maar het publiek van
de dorpsdisco is daar nog niet
aan toe. Daar ruziën de meisjes
nog over 'Hij keek het meest
naar mij' en gaat. een jongen
over de rooie omdat zijn vrien-
din veel te uitdagend danst. Het
enige vermaak dat telkens weer
spannend blijft, is het 'bandje
pesten'. En deze keer moet dus
R-U-Ready voor de bijl (ten
slotte bijna letterlijk).
De vijandige stemming laat de
bandleden des te duidelijker
voelen dat hun nummer eigen
lijk geen reet voorstelt. Het is
veel te commercieel, veel te
sterk leunend op het toeval van
de actualiteit. Dat is de invloed
van hun manager. Hij heeft de
groep een wurgcontract aange
smeerd en zet ze nu zelfs op het
vliegtuig naar de Oekraïne. Het
grote geld lonkt, zeker voor
hém. De spanning loopt op, er
ontstaat ook een ruziestemming
in de groep.
Gaat dit stuk over de liefde of
gaat het over geweld 'en nog een
heleboel van die rottige dingen'?
Theatergroep Delta omzeilt het
antwoord door te stellen dat het
gaat over de wereld die j ongeren
dagelijks meemaken. En dat
daarin beide zaken een plaats
hebben.
'R-U-Ready' is dan ook mis
schien het meest een voorstel
ling voor jongeren, die dus hun
taal zou (moeten) spreken.
Woorden als fuck en kut zijn in
derdaad niet aan te slepen.
Maar ondanks een treffend to
neelbeeld (van Gerda Knuivers)
blijkt het niet zo eenvoudig om
in dialogen en interactie de sfeer
van zelfs de meest duffe disco op
te roepen. Een paar keer ver
slapt de spanningsboog pijnlijk.
De sterkste draad in het stuk is
en blijft de driespalt in de band,
en gelukkig houdt die het ver
haal overeind.
Ondertussen is wel een aantal
mooie hoogtepunten te noemen.
De gedanste presentatie van de
hitsingle natuurlijk (ook te
koop en best de moeite waard).
Een paar andere choreografi
sche aanzetten; jammer dat er
niet nog méér of uitgewerktere
dans in de voorstelling is ge
stopt. Dat past immers goed bij
een disco. En een paar mooie
disco-momenten, met typetjes
zoals Mascha, het mysterieuze
discomeisje. Een type, dat haar
vader rustig aan de deur laat
wachten. Een vlot type, dat des
ondanks toch niet goed kan in
gaan op avances van jongens.
Van haar gesprek met een Turk
se jongen hoopte ik dat het zou
uitlopen op een gedanste lief
desverklaring. Maar helaas, het
blijft bij een paar schuchtere
pasjes.
'R-U-Ready' geeft wel een soort-
beeld van hedendaagse (disco
)realiteit. In elk geval van een
wereld, waarin geen helden en
hoofdrollen bestaan. Wél een
beetje liefde en veel stress. Met
in de lucht hangend geweld en
voelbaar aanwezige leegte. Met
de verloedering van de commer
cie op de achtergrond. Maar om
de een of andere ï'eden draait
dat alles nog niet soepel om één
'R-U-Ready' is o.a. nog te zien in The
Nighttram (Middelburg 21 en 23/4),
't Beest (Goes 24/4), Janvier (Goes
30/4), Ledeltheater (Oostburg 1/5),
Brogum (Zierikzee 2/5) en Zuid-
landtheater (Terneuzen 5/5).
door Marcel Modde
ZIERIKZEE - „Met Light wordt
de lat weer iets hoger gelegd",
zei zangeres en dirigente Lies-
beth Franken onlangs bij de ge
nerale repetitie van Adonai's
nieuwste loot aan de boom. En
als je dan als interkerkelijk koor
eenmaal in die kleine Zierikzee-
se schouwburg staat, blijkt dat
het allesbehalve meevalt een
goede aanloop te nemen om aan
de nieuwe eisen te voldoen.
Een voor driekwart gevuld the
ater Mondragon was zaterdag
getuige van de vuurdoop van de
nieuwste versie van de Engels
talige gospelmusical, die werd
geschreven door Cam Foria en
Jeff Kennedy. Het stuk was voor
Adonai bewerkt door Franken,
orkestleider Kees Groenleer en
regisseur Piet Bodbijl. Anders
dan het Zierikzeese gezelschap
was gewend, werd ook een be
perkte choreografie aan de uit
voering toegevoegd. Niet langer
stilstaan dus met een teksboek
voor de neus, maar zo af en toe
eens door elkaar heen lopen
over het podium. Slechts bij één
nummer zaterdagavond in
Mondragon werd er echt ge
danst door drie dames uit de
groep van Mariska de Boer.
Light is vooral een sterk evan
gelisch getint stuk, compleet
met (Nederlands) gesproken
tekstfragmenten tussen de ver
schillende nummers door. Over
de kwaliteit van de zang valt
weinig te twisten, die was zater
dagavond zeker acceptabel.
Maar de musical zelf kabbelt
van begin tot eind een beetje
voort. Veel licht in woord en ge
baar, vei'sterkt door de Grieks
aandoende gewaden van de
koorleden, maar slechts weinig
vuur.
Die ware gospelspirit viel eer
der te vinden in het twintig mi
nuten durende voorprogramma
door de solistes Donna Oostdijk
en de op zich virtuoze Franken.
Bij zonder was onder meer te ho
ren hoe She's leaving home van
de Beatles ('de enige popband
die meekan naar het volgend
millennium', aldus Franken)
een volkomen andere dimensie
krijgt wanneer het met ope-
rastem uit de boxen schalt. Mis
schien iets voor een volgende
sprong in het diepe?
De tweede voorstelling van Light is
op 29 mei in gebouw De Hoogte in
Goes. Op zaterdag 5 juni geeft Ado
nai een extra uiotvoering in Mond
ragon.
MIDDELBURG - De Zeeuwse Volksuniversiteit houdt maandag 26
april, in samenwerking met Stichting Cinema Middelburg, een
filmcollege bij de film Cria Cuervos, uit 1975.
De film gaat over een kapot gezin in de nadagen van het Franco-re
gime. Regisseur Carlos Saura monteert heden, verleden en toe
komst door elkaar tot een parabel over het meisje Ana, dat denkt te
kunnen beschikken over leven en dood.
B. Kester leidt de film in met een college. Zij studeerde maatschap
pijgeschiedenis aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze is ge
specialiseerd in filmstudies en gepromoveerd op het boek Filmfront
Weimar, over de verbeelding van WO I in Duitse films.
Het college begint om 19.30 uur in het Schuttershoftheater in Mid
delburg en de film wordt aansluitend vertoond.