Vlissingen heeft greep op toekomst Cultureel Gekleurd mag niet einde van ontmoetingen zijn De wereld van jongeren draait niet om één as Gospelmusical Adonai wil niet echt vlammen PZC PZC zeeland Minister Peper prijst burgemeester Van der Doef bij afscheid kunst cultuur Filmcollege bij Cria Cuervos 991 door Edith Ramakers VLISSINGEN - Vlissingen heeft als havenstad een krach tig, gedreven bestuur nodig dat inspirerend is en aangeeft waar het met de stad en de haven naar toe wil. Het dagelijks bestuur moet een visie hebben die meer dere raadsperioden meegaat, want anders verschrompelt de stad. Dat zei A Peper, minister van Binnenlandse Zaken en Ko ninkrijkszaken zaterdagmid dag bij het afscheid van burge meester J. C. Th. van der Doef in de Vlissingse Sint Jacobskerk. Vlissingen had onder Van der Doef greep op de toekomst. ,,En er is bijvoorbeeld een toekomst visie ontwikkeld, de Maritieme stad 2010." Het is belangrijk om het publieke debat aan te gaan, waarin over aard en omvang van de publieke domeinen wordt gesproken, vervolgde Pe per in zijn lezing over toekom stige ontwikkelingen in het be sturen van een stad. Want wat verwachten de bur gers van nu van hun gemeente, vroeg Peper zich af. Hij haalde daarvoor een opmerMng uit 1995 van Wim Kok aan. Kok sprak toen van een onmisken bare behoefte ,om de samenle ving een gevoel van richting mee te geven. „Daar ligt bij uit stek een belangrijke taak voor politici en politieke partijen. Het is de hoogste tijd dat die hun verantwoordelijkheden serieus nemen." Peper stelde in de volle kerk, dat de gemeenteraden op zoek zijn naar een nieuwe rol in hun rela tie met het dagelijks bestuur en de overheid. „De vitaliteit van de lokale democratie wordt meer bedreigd dan gedacht. Het gaat niet goed met Nederland, bezien tegen de achtergrond van de lage verkiezingsopkomsten, de oprichting van lokale partij en. De zuilen zijn geërodeerd. De commissie Elzinga onder zoekt die veranderingen en rap porteert daar binnenkort over." Die commissie moet adviseren hoe het lokale bestuursmodel herzien moet worden. Het on derzoek duurt al enige tijd, maar uiterlijk 1 januari 2000 brengt de commissie Elzinga haar advies in Den Haag uit. Ik-persoon Een heel ander verhaal hield A Bhalotra, stedenbouwkundige Burgemeester Van der Doef kijkt samen met zijn zoon in het programmaboek. Rechts van Van der Doef minister Peper. en directeur van Kuijper Com pagnons. Hij zei gevallen te zijn voor de dichter Paul van Ostaij- en. „Ik denk aan het gedicht Huis, stad en ik. Waar ik voorop moet staan, want de ik-persoon is het belangrijkste in de inter actie met de ruimte." Vlissingen heeft iets van alle steden, waar hij iets heeft ach tergelaten. Tot die gedachte kwam hij toen hij zijn speech voorbereidde. „Parijs met zijn moderne stedenbouw, het is mijn favoriete stad. De Bijlmer, met zijn 110 verschillende na tionaliteiten, zijn nieuwe tradi ties, die van zwart-wit gaan tot fullcolour, of de wijk Katten broek in Amersfoort." Het zijn alle parallelsteden, dat wil zeggen wijken met veel cul turele diversiteit, die nieuwe functies aankunnen. Hij ver klaarde: Steden zijn er voor de mensen. Ze zijn er om 'te verlan gen, te dromen om elkaar te ont moeten'. „Ik geloof verder in de maakbaarheid van een stad. Ik boetseer wat af." Stedenbouwkundigen moeten geïnspireerd worden door de toekomstige bewoners van een stad. Want de bewoners moeten hun stad kunnen beleven als een gedicht, een verhaal, haast een gedachte of een verlangen, vindt Bhalotra. „Dat voel je te rug in de echte parallelstad, de levendige stad. Vlissingen heeft het in zich een parallelstad te worden." Voorrecht Van der Doef kreeg het laatste woord. Hij zei het een voorrecht te vinden meer dan dertien jaar aan Vlissingen te hebben mogen foto Dirk-Jan Gjeltema meebouwen. „Vlissingen be schikt over alle voorwaarden om uit te groeien tot een nog ste delij ker stad waar jongeren wil len en kunnen blijven wonen en waar de ietwat ouderen graag naar toegaan." Met het Scheldeloodsenkoor en een gezamenlijk optreden van de Vlissingse popgroep Blaf en het Zeeuws Orkest werd de bij eenkomst opgefleurd. maandag 19 april 1999 Studenten krijgen Roosevelt-prijs MIDDELBLTRG - Het Roosevelt Study Center in Middelburg heeft drie studenten beloond met de Theodore Roosevelt American History Awards, voor hun afstudeerscriptie over Amerikaanse onderwerpen. De eerste prijs, een reis naar de VS, is voor Mette Gieskes van de Universiteit Leiden, die een verhandeling schreef over de invloed van componist John Ca ge op de beeldende kunst. GilleskeKreuns (Universiteit Utrecht) kreeg vijfhonderd gul den voor haar studie over de teruggave van begraafplaatsen aan Amerikaanse Indianen. De Groningse student Rogier van Kuyk studeerde af op de denkbeelden van vier New Yorkse in tellectuelen, goed voor 250 gulden. Het Middelburgse Roose- veltcentrum reikt de awards jaarlijks uit aan de beste afstu deerders in de Amerikanistiek. De prijs wordt beschikbaar gesteld door de Theodore Roosevelt Association in New York. Bruut slaat er twee keer op los ZOUTELANDE - Op de Boulevard van Zoutelande heeft za terdag omstreeks 17.15 uur een 20-jarige inwoner van Zoute lande klappen opgelopen. Hij wandelde met zijn vriendin toen enkele jongens en meisjes tegen hem aanliepen bij het passeren. Daarop ontstond een woordenwisseling en werd hij vervolgens geschopt en geslagen. Na tussenkomst van een aantal omstanders ging het groepje uiteen. Daarna kwam het slachtoffer de dader op de Duinweg opnieuw tegen. Hij reed in een Witte Golf. Hij stapte uit en mishandelde het slachtoffer opnieuw. De politie verzoekt getuigen in verbinding te stellen met het regiobureau in Vlissingen. Man verwondt jongeren met mes GOES - Een inwoner van Bergen op Zoom heeft bij een ruzie op de Grote Markt in Goes een aantal personen met een sla gersmes verwond. Dat gebeurde zaterdagavond rond elf uur. De 24-jarige man raakte betrokken in een woordenwisseling met een aantal jeugdige Arnemuidenaren. Hij heeft vervolgens met een groot slagersmes een aantal per sonen uit de groep verwond. De verwondingen bestonden uit snij wonden op de arm en de zijkant van het lichaam. De slachtoffers moesten zich onder doktersbehandeling stellen en deden aangifte bij de politie. De politie heeft de man op de Grote Markt kunnen aanhouden. De Bergenaar is vastgezet. Motorrijder gewond bij Kapelle KAPELLE - Bij een ongeval op de Nieuwe Vierwegen bij Ka pelle is zondagmiddag rond half zes een motorrijder gewond geraakt. Hij werd met een gebroken onderbeen opgenomen in het Oosterscheldeziekenhuis. Zijn duopassagier kon na be handeling bij de EHBO naar huis. De motorrijder reed in de richting van Kapelle en moest uitwijken voor een auto die vanaf het wegenwachtstation kwam. Op dat moment reed ook een auto, die vanaf de zuidafrit van de A58 kwam, linksaf de weg op richting Kapelle. De motorrijder klapte daardoor op de achterzijde van de wagen en kwam ten val. De politie verzoekt een mogelijke getuige in een grijze perso nenauto, die na het ongeval gestopt was maar vervolgens de boot wilde halen, zich te melden bij het bureau in Goes (0113- 225100). Stroomstoring in ziekenhuis Goes GOES - Het Oosterscheldeziekenhuis in Goes kampte zondag enkele uren met een stroomstoring. Die duurde van kort na 11 tot 14 uur. De oorzaak is nog niet gevonden. Een noodaggre- gaat zorgde voor spanning, waardoor er op de afdelingen nauwelijks iets was te merken van het euvel. Alleen in de zie kenhuiskeuken moest worden geïmproviseerd, omdat daar een deel van de electrische apparatuur niet viel te gebruiken. Ook was het noodzakelijk een aantal computers te 'resetten'. door Rolf Bosboom GOES - Werken aan een echt multicultu rele samenleving houdt niet op bij de kunst. Tijdens een 'veelkleurig' ontbijt zondagochtend in 't Beest in Goes werd geconstateerd dat er op het gebied van kunst en cultuur weliswaar volop te zien is uit andere windstreken, maar dat er in de praktijk van alledag nog veel valt te verbeteren. „De vraag is: komt het ook verder dan het podium?", zei Pascal Ni colas onder meer zakelijk leider van het dansgezelschap Hush, Hush, Hush. Het ontbijt was georganiseerd in het ka der van het tienjarig bestaan van het fes tival Cultureel Gekleurd, dat vrijdag is begonnen. Nicolas noemde vier voor waarden om te kunnen spreken van 'mul ticulturele ontmoetingen': openheid voor 'de oneindige diversiteit van de ver beelding' respect voor eikaars identiteit, gelijkwaardigheid en wederkerigheid. „Wat ik ervaar is dat er bijzonder weinig gelijkwaardigheid is." Een festival als Cultureel Gekleurd kan er volgens Nicolas toe bijdragen dat niet alleen de kwaliteit op het,podium, maar ook de kwaliteit van de ontmoetingen verbetert. Anderzijds had hij ook zijn be denkingen. „Het gevaar van zo'n festival is dat het niet als hefboom woi'dt ge bruikt voor de rest van het jaar, dat de mensen er een bepaalde periode voor open staan en de rest van het j aar de ogen gesloten houden." Nicolas' visie werd gedeeld door Dries Alexander, die vooral vanuit de muziek- Behalve gepraat werd er zondagochtend in 't Beest ook een multicultureel ontbijtje verorberd. foto Willem Mieras sector zijn mening gafAls j e kij kt naar de podiumkunstendan zie je een heel diverse programmering. Ik vraag me alleen af: wat gebeurt er met de mensen uit andere cultu ren die in Zeeland wonen? Wat kunnen al die instellingen voor kunst en cultuur voor hen betekenen? Dat is op dit moment he laas niet echt veel. Misschien dat een festi val als Cultureel Gekleurd daar iets struc tureel aan kan veranderen." Schrijver Redacteur Reinjan Mulder van uitgeverij De Geus wees op de waarde die schrijvers van andere culturen voor de literatuur kunnen hebben. Hij illustreerde dat aan de hand van het voorbeeld van de van oor sprong Liberiaanse schrijver Vamba Sherif (deze week te gast in Cultureel Ge kleurd), van wie onlangs bij De Geus het boek Het land van de vaders uitkwam. „Veel goede literatuur wordt geschreven door mensen die meer dan één cultuur heb ben ervaren", aldus Mulder, verwijzend naar schrijvers zoals Conrad, Brodsky en Rushdie. „Die voelen belangrijke thema's als de strijd tussen goed en kwaad, traditie en vernieuwing, strijd en verzoening vaak heel scherp aan en daarmee kunnen ze de literatuur verrijken. Aanbod van goede schrijvers uit andere culturen is er inmiddels voldoende, stelde Mulder vast.Je hoeft er eigenlijk niet spe ciaal naar te zoeken. Een nadeel is, zoals De Geus bij Sherif merkte, dat deze schrij vers vaak meer begeleiding van de uitge ver vergen. „Ik kan me voorstellen dat uitgevers die vooral op de cijfers letten, daarvoor terugschrikken." Soliste Donna Oostdijk. foto Pieter Honhoff REDACTIE MIDDEN-ZEELAND Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA GOES Tel: (0113) 273000 Fax: (0113)273030 e-mail: redgoes@pzc.nl te Goes: M.J. Schrier(chef) R. Bosboom I. Huibers A.M. van der Jagt E. Soesman te Vlissingen: L. Fransen E.L. Ramakers M.J. van der Schot A.A. van der Sluis K.L. de Vries (sport) CENTRALE REDACTIE Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA VLISSINGEN Tel: (0118) 484000 Fax: (0118)470102 e-mail: redactie@pzc.nl City OnLine/Internet http://www.pzc.nl e-mail: pzcredcity1@pzc.nl VLISSINGEN, Arsenaaltheater 'R-U-Ready', jongerentheater door Theatergroep Delta (i.s.m. stichting Scoop), met Marit van Bohemen, Roger Goudsmit, Raymi Sattibo en 15 Zeeuwse jongeren. Tekst van Sander Grem, choreografie van Lucia Orlando, regie van Anis de Jong. door Willem Nijssen R-U-Ready is een R&B-groep in opkomst, met een hit in aantocht. De promotie is al thans behoorlijk opgepept en de single 'Samen Sterk' klinkt best lekker. Kans op succes, dus. Maar dan moet er toch nog wel wat meer gebeuren, want de op tredens zijn nog niet ideaal. Die zitten allemaal nog in dat schui mige circuit van dorpsdisco's en het publiek daar is niet al te flexibel. R-U-Ready raakt er al bij voorbaat gestresst van. „Zonder reden een jong meisje overleden. Individualiteit leidt tot onverdraagzaamheid. Stop! Geweld leidt tot niets." Dat zijn - in een gesproken, zwoel intro - de motto's van de sihgle van R- U-Ready. Maar het publiek van de dorpsdisco is daar nog niet aan toe. Daar ruziën de meisjes nog over 'Hij keek het meest naar mij' en gaat. een jongen over de rooie omdat zijn vrien- din veel te uitdagend danst. Het enige vermaak dat telkens weer spannend blijft, is het 'bandje pesten'. En deze keer moet dus R-U-Ready voor de bijl (ten slotte bijna letterlijk). De vijandige stemming laat de bandleden des te duidelijker voelen dat hun nummer eigen lijk geen reet voorstelt. Het is veel te commercieel, veel te sterk leunend op het toeval van de actualiteit. Dat is de invloed van hun manager. Hij heeft de groep een wurgcontract aange smeerd en zet ze nu zelfs op het vliegtuig naar de Oekraïne. Het grote geld lonkt, zeker voor hém. De spanning loopt op, er ontstaat ook een ruziestemming in de groep. Gaat dit stuk over de liefde of gaat het over geweld 'en nog een heleboel van die rottige dingen'? Theatergroep Delta omzeilt het antwoord door te stellen dat het gaat over de wereld die j ongeren dagelijks meemaken. En dat daarin beide zaken een plaats hebben. 'R-U-Ready' is dan ook mis schien het meest een voorstel ling voor jongeren, die dus hun taal zou (moeten) spreken. Woorden als fuck en kut zijn in derdaad niet aan te slepen. Maar ondanks een treffend to neelbeeld (van Gerda Knuivers) blijkt het niet zo eenvoudig om in dialogen en interactie de sfeer van zelfs de meest duffe disco op te roepen. Een paar keer ver slapt de spanningsboog pijnlijk. De sterkste draad in het stuk is en blijft de driespalt in de band, en gelukkig houdt die het ver haal overeind. Ondertussen is wel een aantal mooie hoogtepunten te noemen. De gedanste presentatie van de hitsingle natuurlijk (ook te koop en best de moeite waard). Een paar andere choreografi sche aanzetten; jammer dat er niet nog méér of uitgewerktere dans in de voorstelling is ge stopt. Dat past immers goed bij een disco. En een paar mooie disco-momenten, met typetjes zoals Mascha, het mysterieuze discomeisje. Een type, dat haar vader rustig aan de deur laat wachten. Een vlot type, dat des ondanks toch niet goed kan in gaan op avances van jongens. Van haar gesprek met een Turk se jongen hoopte ik dat het zou uitlopen op een gedanste lief desverklaring. Maar helaas, het blijft bij een paar schuchtere pasjes. 'R-U-Ready' geeft wel een soort- beeld van hedendaagse (disco )realiteit. In elk geval van een wereld, waarin geen helden en hoofdrollen bestaan. Wél een beetje liefde en veel stress. Met in de lucht hangend geweld en voelbaar aanwezige leegte. Met de verloedering van de commer cie op de achtergrond. Maar om de een of andere ï'eden draait dat alles nog niet soepel om één 'R-U-Ready' is o.a. nog te zien in The Nighttram (Middelburg 21 en 23/4), 't Beest (Goes 24/4), Janvier (Goes 30/4), Ledeltheater (Oostburg 1/5), Brogum (Zierikzee 2/5) en Zuid- landtheater (Terneuzen 5/5). door Marcel Modde ZIERIKZEE - „Met Light wordt de lat weer iets hoger gelegd", zei zangeres en dirigente Lies- beth Franken onlangs bij de ge nerale repetitie van Adonai's nieuwste loot aan de boom. En als je dan als interkerkelijk koor eenmaal in die kleine Zierikzee- se schouwburg staat, blijkt dat het allesbehalve meevalt een goede aanloop te nemen om aan de nieuwe eisen te voldoen. Een voor driekwart gevuld the ater Mondragon was zaterdag getuige van de vuurdoop van de nieuwste versie van de Engels talige gospelmusical, die werd geschreven door Cam Foria en Jeff Kennedy. Het stuk was voor Adonai bewerkt door Franken, orkestleider Kees Groenleer en regisseur Piet Bodbijl. Anders dan het Zierikzeese gezelschap was gewend, werd ook een be perkte choreografie aan de uit voering toegevoegd. Niet langer stilstaan dus met een teksboek voor de neus, maar zo af en toe eens door elkaar heen lopen over het podium. Slechts bij één nummer zaterdagavond in Mondragon werd er echt ge danst door drie dames uit de groep van Mariska de Boer. Light is vooral een sterk evan gelisch getint stuk, compleet met (Nederlands) gesproken tekstfragmenten tussen de ver schillende nummers door. Over de kwaliteit van de zang valt weinig te twisten, die was zater dagavond zeker acceptabel. Maar de musical zelf kabbelt van begin tot eind een beetje voort. Veel licht in woord en ge baar, vei'sterkt door de Grieks aandoende gewaden van de koorleden, maar slechts weinig vuur. Die ware gospelspirit viel eer der te vinden in het twintig mi nuten durende voorprogramma door de solistes Donna Oostdijk en de op zich virtuoze Franken. Bij zonder was onder meer te ho ren hoe She's leaving home van de Beatles ('de enige popband die meekan naar het volgend millennium', aldus Franken) een volkomen andere dimensie krijgt wanneer het met ope- rastem uit de boxen schalt. Mis schien iets voor een volgende sprong in het diepe? De tweede voorstelling van Light is op 29 mei in gebouw De Hoogte in Goes. Op zaterdag 5 juni geeft Ado nai een extra uiotvoering in Mond ragon. MIDDELBURG - De Zeeuwse Volksuniversiteit houdt maandag 26 april, in samenwerking met Stichting Cinema Middelburg, een filmcollege bij de film Cria Cuervos, uit 1975. De film gaat over een kapot gezin in de nadagen van het Franco-re gime. Regisseur Carlos Saura monteert heden, verleden en toe komst door elkaar tot een parabel over het meisje Ana, dat denkt te kunnen beschikken over leven en dood. B. Kester leidt de film in met een college. Zij studeerde maatschap pijgeschiedenis aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze is ge specialiseerd in filmstudies en gepromoveerd op het boek Filmfront Weimar, over de verbeelding van WO I in Duitse films. Het college begint om 19.30 uur in het Schuttershoftheater in Mid delburg en de film wordt aansluitend vertoond.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 9